eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ مؤسسه علمی-فرهنگی «مدرسه انقلاب اسلامی» در سال تحصیلی جدید در دوره‌های فقهی و بینشی ثبت نام می‌کند. 🔻 سرفصل‌ها، اساتید و توضیحات در پوستر👆 ⁉️ نکات مهم ⁉️ ۱. شرط حضور در کارگاه‌های دانشی، حضور توأمان در دوره بینشی است. ۲. امکان انتخاب کارگاه لمعه و مکاسب باهم نیست. ۳. کارگاه‌های دانشی هر هفته یک جلسه و کلاس بینشی هر دو هفته یک جلسه برگزار می‌شود. ۴. افرادی که طلبه نیستند فقط می‌توانند در طرح بینشی ثبت نام کنند. 👈علاقه‌مندان جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، محل سکونت و کارگاه‌های دانشی مورد علاقهٔ خود را به شماره 5000267149 یا 09198516656 ارسال نمایند. 💥 جهت اطلاعات بیشتر به کانال مدرسه انقلاب اسلامی بپیوندید: Eitaa.com/madresah57ac T.me/madreseh57ac Instagram.com/57ac_ir
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 روحانیت و کرونا! ✔️ مشکوک (مورد بحث و معرکه آراء) و متیقن (قطعی و مسلّم) را معلوم کنید: ۱. ساختگی یا طبیعی بودن ویروس کرونا، درست یا غلط بودن پروتکل ها، مفید یا مضر بودن واکسن و... ۲. از "ضراء" (بدحالی های جسمی و روحی) بودن کرونا، لزوم رسیدن به آستانه اجتماعی "تضرع" (نه صرفا تعظیم شعائر یا انجام مناسکی خاص مثل پخش دعای ۷صحیفه و ...). بدونی که بخواهم تحکم کنم و بحث سر گزاره های ۱ را منع یا بی ثمر جلوه دهم یا جانب پزشکی مدرن یا سنتی را بگیرم؛ می گویم گزاره دوم اقلا برای متدینان به قرآن، یقینی است. تخصص اصلی حوزه و روحانیت و به نوعی وظیفه انحصاری او هم هست. اگر سرگرم شدن به بحث ها و چالش های گزاره های ۱ مانع از تحقق وظیفه یقینی ۲ شده باشد، تاریخ درباره ما قضاوت درستی نخواهد کرد! (درباره کرونا و لزوم مدیریت آستانه اجتماعی تضرع از سوی نهادهای دینی زیاد نوشته و سخن گفته ام؛ در کانال پیدا میشود) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۴-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.31M
📖سلسله بحث جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ • جداکردن دنیا از آخرت با سکولاریزم دانشی و گرایشی، شرک است! • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! • حمل حاکم اسلامی بدون تحمیل و با تسهیل مناسبات است • احکام الزامی و اجباری (مثل اجرای حدود) در راستای تسهیل است؛ حد سرقت برای تسهیل تجارت و ودیعه و عاریه و...؛ حد زنا برای تسهیل نکاح و تحکیم خانواده و... • چالش های عصر ما: - آنچه در حکومت می گذرد اما مطابق اجتهاد فقیه هم نیست! - لزوم مطابق کردن قانون و اجرا بر فتوا و شرع - لزوم اعلام به مکلفان در آنچه الزاماً مطابق نیست. (ذکر نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم #حجت_الاسلام_قنبریان 🔸 حا
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ / چکیده بحث • مقدمه: جداکردن دنیا از آخرت، شرک است! وقتی دنیا مزرعه آخرت و آخرت ظاهر شدن باطن دنیاست پس جدا کردن این دو رویِ سکه خطاست. سکولاریسم اندیشه و انگیزه ای که دنبال انفکاک دنیا از آخرت است از مظاهر شرک است.۱ • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! اگر واقعیت این است که دنیا و آخرت، ظهر و بطن هم اند؛ پس او که بر مناسبات دنیوی ما حاکم میشود و مثل تور بزرگ ماهیگیری مارا به سمتی می کشد، بداند یا نداند ما را به بابی از آخرت حمل می کند: جهنم یا بهشت! آیه ۴۱ قصص از "ائمه ای که دعوت به جهنم می کنند" و آیه۲۸ ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل و و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می دهد. • در خطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید: "اگر اطاعتم کنید، من شما را بر راه بهشت حمل می کنم ان شاء الله"(فاِن اطَعتُمُونی فَانّی حامِلُکُم ان شاء الله علی سبیلِ الجنه...) ❓آیا این حمل کردن، با تحمیل و اکراه است؟! نه! از طریق تسهیل مناسبات است. "وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می شود، می گویند آقا مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله همین است. فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر در همین است: حاکم اسلامی می خواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند به سعادت حقیقی و اخروی و عقبایی برسند لذا راه ها را باید هموار کند. اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحث کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است ما باید راه را باز کنیم، ما باید کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند خودشان را به بهشت برسانند..."۲ ❓یعنی هیچ حکم الزامی و اجباری در اسلام نداریم؟! چرا داریم، یکی همین اجرای حدود شرعی۳؛ اما فلسفه اینها هم همان تسهیل است. با حد، سارق و زانی را به زور به بهشت نمی برند بلکه کار را برای جامعه تسهیل می کنند. حد سرقت، تجارت و ودیعه و عاریه و...را محترم می کند. حد زنا، نکاح را محترم و خانواده را مستحکم می کند تا مردم بتوانند راحت زندگی کنند و آخرت را تحصیل کنند. چنانچه قرآن قصاص قاتل را حیات زندگان می شمارد. (نمونه ای دیگر درباره زیارت و حج و قرآن و نماز را در فایل صوتی بشنوید) ⬅️خلاصه اطاعت از حاکم اسلامی باید به بهشت بیانجامد نه جهنم! فردا نپرسند چرا ربا خوردی و منظور بانکهای حکومت اسلامی باشد! ▫️یک تقسیم مهم: 1⃣ آنچه اجتهاداً به نظر فقیهِ حاکم درست است ولو اجتهاد دیگری(حتی فقیه حاکم قبل) غیر مجاز می شمرد(مثل گرفتن دیر کرد از سوی بانکها): ⬅️ این مکلفین و شهروندان را جهنمی نمی کند چون ما شیعیان احتمال خطا برای مجتهد را پذیرفته و با ادله قابل قبول ثابت شده برای فتوای خطا ،عذر هست 2⃣ آنچه در حکومت می گذرد و مطابق با فتوای هیچ مجتهدی حتی فقیه حاکم نیست! ⬅️ اینجا دو وظیفه برای حاکم و هست: ۲-۱. تلاش برای مطابق کردن قوانین و اجرا بر شرع و فتوا(همان تسهیل گری) ۲-۲. تا آنوقت، اعلان به مکلفان که آنچه می گذرد الزاما اسلام نیست! • نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب: -"...مجرد پخش[فیلم و موسیقی] از رادیو و تلویزیون حجت شرعی برای جواز محسوب نمیشود."۴ -"...گرفتنِ وام حرام با اذن حاکم شرع حلال نمیشود بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد..."۵ - درباره برهنه کردن کامل برای وارسی در برخی نهادها:" جایز نیست مگر اینکه به حکم قانون، الزامی باشد".۶ (قانون اینجا یعنی رسیدن به امضای فقهای شورای نگهبان) ⬅️ از همین روست که قانون گذاران مجتهد قانون اساسی برای برخی مناصب(مثل وزارت اطلاعات) شرط اجتهاد کردند؛ این یک اسم بی مسما و تشریفات خالی نیست ؛ باید اجتهاد او در همه کارهای این وزارتخانه بدود. نقض حریم خصوصی، تفتیش و شنود و... همه فقط در چارچوب درست و به قدر ضرورت نه به تشخیص یک مامور درست است! از این حیث خوب است باز گاندو را ببینید!(تبیین کامل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید) • قنبر در اجرای حد، سه ضربه شلاق بیشتر به کسی زد، امیر المومنین بلافاصله به او سه ضربه زد ۷؛ تا اجرا، مطابق تشریع الهی باشد و او مردم را به بهشت حمل کند! ......................... ۱.به پیام رهبر انقلاب به حجاج ۶۸/۴/۱۴رجوع کنید ۲.رهبر انقلاب ۹۳/۲/۲۳ ۳.ر.ک:۹۶/۶/۳۰ ۴.دفتر اسفتائات فرهنگی امام خامنه ای ص۲۴۳ ۵.اجوبه الاستفتائات س ۱۹۱۲ ۶.دفتر اسفتائات فرهنگی...ص۳۶۷ ۷.الکافی ج ۷ص۲۶۰ ☑️ @m_ghanbarian
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دُش مَن! دُش من، عنوان سخنرانی های آخر صفر است. "دشمن" در فارسی مقابل "بَهمن" یعنی نفس شریر و بد است! این سلسه بحث حول این سؤال محوری است که: بخاطر دشمن چقدر می توان از منظومه و هندسه ارزشها دست برداشت؟! جلسه اول از ارزش والی (دور از چشم مردم شدن و فاصله گرفتن از آنها) بحث شد و اینکه را چه کنیم؟! در خطبه۶۲ حضرت امیر(ع) حفاظت قبول نمی کند ولی در سیره پیامبر(ص) محافظ هست!... نکته کلیدی بحث این شد که: حفاظت نباید به احتجاب بیانجامد! از ابتکارات امیرالمومنین و امام مجتبی(ع) در اینباره گفته شد... بحث از یک تحقیق علمی توسط گروهی در آمریکا خوانده شد که ثابت می کنند چگونه امام حسن(ع) با کلراید جیوه که معاویه از بیزانس سفارش داده بود ترور بیولوژیک میشود! مستندش را ببینید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱-دُش من.mp3
12.63M
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه اول سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ☑️ اصل بحث ما این است که چقدر اجازه داریم از ارزش‌های اصیل دینی مثل عدالت، آزادی، مشورت با مردم و... به بهانه وجود دشمن و دشمنی کنیم و اصلا آیا اجازه داریم یا نه و اگر اجازه داریم حدود و ثغورش چقدر است؟ تا کجا مجازیم نظم مولکولی و هندسی ارزش‌های دینی را به علت دشمنی دشمن تغییر بدهیم؟ ما تا چه حد مجازیم به خاطر وجود دشمن از ارزش‌هامان تنزّل کنیم؟ بعنوان مثال حفظ شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نظام دینی یک ارزش است و از آن طرف ارتباط مستقیم و رو در روی حاکم با مردم هم یک ارزش است. تا کجا می‌شود بخاطر حفظ شخصیّت‌ها، حاکمان را از مواجهه مستقیم با مردم منع کرد؟ 🔻در عهدنامه مالک اشتر امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: فَلا تُطَوِّلَنَّ احْتِجابَک عَنْ رَعِیتِک (نباید آمد و شدت با مردمت کم بشود که نه بتوانی از کف جامعه مشکلات را بفهمی و نه مردم بتوانند مستقیم و بی‌پرده مشکلاتشان را با تو در میان بگذارند) فَاِنَّ احْتِجابَ الْوُلاةِ عَنِ الرِّعِیةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضّیقِ، وَ قِلَّةُ عِلْم بِالاْمُورِ (چراکه احتجاب حاکمان از مردم، باعث تنگی و در امور مردم می‌شود و سینه مردم را تنگ می‌کند و علمت در کارها کم می‌شود) وَ الاْحْتِجابُ مِنْهُمْ یقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ (احتجاب باعث می‌شود اموری که مردم در مترو و اتوبوس و تاکسی می‌گویند به گوشت نرسد. فقط چند تا عدد و رقمی که زیر دستانت به تو می‌دهند را می‌فهمی و از حرف مردم در کف جامعه بی‌خبر می‌مانی) فَیصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکبیرُ وَ یعْظُمُ الصَّغیرُ، وَ یقْبُحُ الْحَسَنُ، وَ یحْسُنُ الْقَبیح ُ (بین والی و مردم سوء تفاهم شکل می‌گیرد. چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهمی هست، از نظر والی کم اهمیت می‌شود و چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهم و دغدغه اصلی نیست برای والی پراهمیت می‌شود؛ مثل پدر و فرزندی که همدیگر را نبینند.) 🔳 امر پسندیده‌ای نیست و به فتوای بعضی حرام است. از طرفی حاکم اگر بین مردم باشد، خب دشمن در بین مردم می‌تواند نفوذ کند و جان والی در خطر است. در بین این دو راهی چه باید کرد؟ مثلا در سیره پیامبر(ص) مواردی بوده است که حضرت رسول(ص) محافظ داشت؛ در دوره‌ای یک نفر در احد سه نفر محافظ داشت و محافظ داشتن منجر به احتجاب می‌شود ناخودآگاه. 🔹 امام علیه‌السلام وقتی به خلافت رسید که سه خلیفه قبل از او ترور شده بودند و خود حضرت هم تهدید به شده بود. معاویه جاسوس فرستاده بود در بصره و کوفه برای ترور حضرت. اشراف کوفه برای خیانت و ایجاد بلوا در کوفه از طرف معاویه اجیر شده بودند. حضرت چه باید می‌کرد؟ می‌توانست مثل خیلی از حاکم‌ها، محافظ و حجاب بین خودش و مردم درست کند و برای حفظ جان امام که کار لازم و واجبی هم هست، از مردم دوری کند؛ اما امام این کار را نکردند و دست به ابتکار جالبی زدند. حضرت زیر لباسشان، می‌پوشیدند. ایشان با این ابتکار هم اصول حفاظتی را رعایت کرد و هم بین ماند. حضرت علی(ع) اولین کسی است که خانه کوچکی درست کرده بود که کسی که حاجتی داشت نامه می‌نوشت و خود حضرت می‌خواند و حاجتش را برآورده می‌کرد. 🔴 با این ابتکارات، حضرات به ما یاد دادند به بهانه و دشمنی نباید از همه ارزش‌های دینی (مثلا در پرده نبودن از مردم) دست کشید؛ چون اسلام را از کفر، فقط وجود پیغمبر(ص) متفاوت نکرده است؛ بلکه این ارزش‌های دینی است که اسلام و نظام اسلامی را از کفر و نظام طاغوتی متمایز می‌کند و اگر به بهانه دشمن و دشمنی در نظام دینی از ارزش‌هایمان عدول کنیم، در حقیقت دشمن به خواست خودش رسیده است و نظام دینی ما را از ما گرفته است. ☑️ @m_ghanbarian
۲-دُش من.mp3
10.35M
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پیوست جلسه دوم سخنرانی دُش من.docx
46.2K
📌پیوست جلسه دوم دُش من حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه دوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک • حضرت زهرا(س) فرمود: طاعتنا نظاماً للمله: اطاعت ما نظام بخش آیین اسلام است(الفقیه ج۳ص۵۶۸) آیین، نظام هندسی و نظم مولکولی ای دارد که بسته به شرایط زمانه تغییراتی می کند گاه کلمه حق علیه یک جائر اولویت میشود گاه تعلیم و تعلم و... که در انسان ۲۵۰ساله معصوم مشاهده میشود. • اما اصول ثابتی هست که هیچ وقت نقض نمیشود و هیچ دشمنی نمیتواند آنرا بگیرد. دشمن، دشمنی اصلی خود را در به هم زدن این نظام قرار می دهد نه صرف دشمنی با آدم ها. حاضر بودند پیامبر را مقام و ثروت مکه دهند اما نظام ارزشی برآمده از بعثت او را به هم بزنند. "انما عماد الدین ...العامة من الامة"(نامه۵۳) یکی از آن اصول است. مردم ستون دین اند چه در جنگ چه در صلح چه در نهضت چه حکومت! نه امام حسین نهضت خود را بر مردم تحمیل می کند و نه امام علی(ع) بیعت خود را • یکی دیگر از اصول ثابت، عدالت است در خطبه۲۲۴ می فرماید اگر اقالیم هفت گانه را به دستم دهید به اندازه پوست یک جو در دهان مورچه ای ظلم نمی کنم • از سیاسه عدل، استقصاء در عدل یعنی فراگیری آن است؛ جستجوی همه موارد و نمونه ها. زنی از اشراف مدینه دزدی کرد،نزد پیامبر(ص) واسطه شدند تا حکم اجرا نشود، فرمود: قبلی های شما هلاک شدند چون وقتی شریفی دزدی می کرد، رهایش می کردند اما بر ضعیف اقامه حد می کردند. به خدا سوگند که اگر فاطمه(س) دزدی کند، دستش را قطع می کنم(طبقات الکبری ج۴ص۵۲) ⬅️ این کارها ظاهرا دشمن را بیشتر و تقویت میکرد اما به بهانه دشمن از آن دست برنمی داشت. ▫️دو تابلوی درس آموز ۱. وقتی دوستان و اصحاب می گفتند:"راعنا"(از "رَعَیَ" یعنی رعایتمان کن) یهودی در الفاظ عبری آنرا از "راعونه" می خوانند یعنی تحمیق مان کن، بقول امروزی ها خر مان کن! و این سوژه تخزیب جبهه اسلام میشد. آیه۱۰۴ بقره آمد و مسلمین را از این سوژه سازی ها برای دشمن منع کرد. ۲. اجرای حد شرب خمر بر نجاشی(هم دلاور صفین که عهد جنگ تا حد مرگ در رکاب حضرت امیر(ع) داشت و هم رسانه اصلی امام در هجو معاویه و مدح جبهه امام بود) او و قومش را دشمن کرد و به صف معاویه برد و رسانه پرقدرت شعر او علیه علی(ع) شد. عجیب اینکه تخریب نجاشی دسیسه معاویه بود تا شراب بنوشد یا شهادت علیه او دهند و جبهه علی(ع) تضعیف شود(المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ اما اینجا امام(ع) نگفت را تکمیل نکنیم و مثلا لاپوشانی کنیم یا مخفی حد اجرا کنیم تا سوژه تخریب دشمن نشود! ⬅️ عجیب است که بعضی در جبهه حق در این اصول ثابت، دشمن و پازل دشمن را بهانه می کنند تا عدالت در دانه درشتی یا موارد خاصی یا در اجرا نشود ؛ اما سوژه سازی زبانی و بیانی زیادی دست دشمن می دهند؛ در حالیکه آیه ۱۰۴ بقره از مثل کار اینها صریحاً نهی کرده است! (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ............................ ۱. برای دیدن متن پیوست جلسه دوم رجوع کنید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 دُش من زده! در جلسه سوم سخنرانی های آخر صفر با تفسیر آیه۸ مائده به تفاوت فاحش دشمن شناسی از پرداخته شد. متاسفانه برخی از کسانی که بیشتر دشمن،دشمن و می کنند، دشمن زده اند تا دشمن شناس! دشمنیِ اصلی دشمن در به هم زدن نظم ارزشهای انقلاب است؛ مثلا به تصریح رهبر انقلاب جدا کردن مردم سالاری از دین سالاری! ای بسا کسی که بیشتر دشمن،دشمن می کند در تفسیر یا تقنین و اجرای اصول انقلاب جایی برای مردم نمی گذارد و باز به تصریح رهبر انقلاب حرف و خواست دشمن را پیش می برد! تقلیل پازل دشمن به سوژه سازی های رسانه ای دنباله های حقیر آنها در اپوزیسیون (و محکوم کردن هر مطالبه گری ارزشهای انقلاب بدین خاطر)، تنزل از دشمن شناسی به دشمن زدگی است! * صوت جلسه سوم را بشنوید و قضاوت کنید! * دهها فیش دیگر درباره مردمسالاری دینی و کم لطفی دوستانِ دشمن زده و توطئه دشمن برای گرفتن آن از ج.ا را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/keyword-print?id=1046 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه سوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️یک آیه محوری: "لایَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قوم علی اَلّا تَعدِلوا..." -لایجرمنّکم: یعنی شما را به جرم نیاندازد -شنآن: اغلب عداوت و دشمنی معنا کرده اند اما ظاهراً نام سبب بر مسبب است. الفروق فی اللغه در فرق بین عداوت و شنآن آورده، شنآن، طلب عیب کردن بر فعل دیگری از روی عداوت و دشمنی است. این معنا متناسب با شان نزول آیه "اِنَّ شانئَک هو الابتر" هم هست؛ چون او فقط دشمنی نمی کرد دنبال عیب گیری از پیامبر(ص) بود. ⬅️معنای آیه: عیب خواهی/جویی دشمن موجب به جرم افتادن شما نشود که عدالت نورزید! • این لزوم عدالت ورزی در هردو جانب تصویر دارد: - هم در جانب دشمن: مثلا مُثله اش نکنید، دشنام ندهید و... - هم جانب خودی و مردم! ▫️استعمال آیه توسط امیرالمومنین برای اجرای عدالت بر خودی! • نجاشی شاعر رسانه ای جبهه علوی و دلاور صفین به دسیسه معاویه دچار شد در پازلی که شراب بخورد یا شهادت علیه او بر شرابخواری اقامه شود!(بلغ معاویه انّ النجاشی هجاه فدَسَّ قوماً شهدوا علیه عند امیر المومنین انّه شرب الخمر.../ المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ • حضرت امیر(ع) علیرغم وساطت بزرگان طایفه بر او حد جاری کرد. و این موجب شد او و برخی از قومش به معاویه بپیوندند و اینبار رسانه اش علیه حضرت امیر(ع) بکار افتند! در اعتراض دوستان نجاشی فرمود: او مردی از مسلمین بود که حرمت حریمی از خدا را شکست و بر او حد جاری شد تا کفاره گناهش باشد خداوند متعال می فرماید: لایجرمنکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا ⬅️ یعنی سوژه سازی معاویه و دسیسه دشمن مانع نشود که عدالت بر دوستان جاری کنید! ▫️معنای جدید پازل دشمن! معنای پازل دشمن فقط این نیست که مطالبه ای را اگر رسانه دشمن پوشش داد، پازل دشمن باشد. رهبر انقلاب فرمود: آنها[دشمنان] حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دموکراسی روی یک عَلَم برافراشته شود سعی آنها این است که بین مردم سالاری و دین فاصله ایجاد کنند"(۸۲/۳/۱۴) ⬅️ پس کسانی که در تفسیر یا تقنین یا اجرا از نقش مردم می کاهند هم پازل دشمن را کامل می کنند!۳ ▫️سیره امام مجتبی(ع) وقتی دائم سران سپاه خریده میشوند، جاسوسها بین لشکرند و حتی معاویه نامه خیانت فرماندهان را می فرستد، به چشم اهل سیاست جای استبداد و زهرچشم گیری و حلقه سازی های امنیتی است اما امام حسن(ع) در این شرایط هم برای ادامه یا صلح به سیره رسول الله، از مردم مشورت گرفت! و اصل عدم تحمیل را رعایت کرد. گرچه به آنها گفت پیشنهاد معاویه نه انصاف است نه عزت! با وجودی که سپاه قیس هنوز می جنگید، وقتی مردم گفتند البقیه البقیه!(باقیمانده را نگه دار) پذیرفت...(تفصیل ماجرا را در فایل صوتی بشنوید) ................. ۱و۲. به پیوست جلسه دوم رجوع کنید ۳. سخنان رهبر انقلاب در ۱۴خرداد ۱۴۰۰صریح در این معناست. ☑️ @m_ghanbarian
۴-دُش من.mp3
11.84M
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه چهارم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه محوری دیگر "فاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک وَ لاتَطغَوا انّه بما تعملون بصیر"(۱۱۲هود) - استقامت مقابل دشمن، جهاد کبیر است. مقاومت بر سر نگهداری آن نظم ارزشها و هندسه منتظم آرمانها، استقامت است در تفسیر آیت الله خامنه ای: "در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را استقامت نام نهاده اند"(۹۵/۳/۱۴) ▫️نکات آیه • این تعبیر در سوره شوری هم هست اما در سوره هود "و من تاب معک" دارد که آنجا نیست. یعنی مقاومت پیروان و دستگاه اداری و تشکیلات را هم از پیامبر(ص) خواسته است اما در شوری فقط استقامت خود پیامبر را خواست. • اینجا تعبیر "لا تطغوا" دارد یعنی طغیان نکنید اما آنجا تعبیر "لا تتبع اهوائهم" یعنی تبعیت تمایلات کفار را نکن. پیامبر فرمود: این آیه سوره هود(نه شوری) پیرم کرد! ▫️دو قید مهم ۱. "کما اُمرت" : صرفاً تاکید نیست که استقامت کن. بلکه "ما" مفید معنایی است یعنی استقامت به طرزی خاص، نحوه ای خاص، طوری خاص؛ استقامت استاندارد اسلام! ۲." لا تَطغوا": نه یعنی با از استقامت سرمپیج و طغیان نکن؛ یعنی در استقامت، طغیان نکن! افراط و انحراف در استقامت ممنوع! رعایت استاندارد استقامت اسلامی لازم! ▫️تفسیر رهبر انقلاب: " ، ملاک ما باید فاستقم کما اُمرت باشد. به هیج وجه عدول از مبانی و عدول از ارزشها جایز نیست. اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شک یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ بایستی تکامل،اصلاح،تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه های همیشگی ما باشد، ببینیم کدام روش ما، ولو به آن عادت کرده باشیم، غلط است، آنرا عوض و اصلاح کنیم"(۸۳/۶/۳۱) • اگر عدالت، آزادی، مردم سالاری و... جزو اهداف انقلاب بوده، بنام استقامت مقابل دشمن نباید از آن کاست (نمونه ها و گریزهای سیاسی اجتماعی را در فایل صوتی بشنوید) • دعوای دو نظام(الهی و طاغوتی) دعوای دو منظومه ارزش است نه دعوای آدمها. یکطرف نظام علوی است که می گوید: "لاتکفّوا عن مقاله بحق" : گفتن حرف حقی را ازمن دریغ نکنید ! یک طرف نظام اموی-مروانی که عبدالملک مروان می گوید: "لایامرنی احد بتقوی الله الا ضربتُ عنقه: کسی مرا توصیه به تقوا نکند که گردنش را می زنم! • نمونه آقازاده عمروعاص در زمان خلیفه دوم و زدن پسر مصری را در فایل صوتی بشنوید۱ • نمونه ساره آوازه خوان و جاسوسی اصحاب پیامبر و در عین حال حذف نکردن "شاورهم فی الامر" با عموم مردم در سیره نبوی را در فایل صوتی بشنوید۲ ........................... ۱. این ماجرا غیر از کتب تاریخی مورد تمسک شهید مطهری(پیرامون انقلاب اسلامی ص۴۲) آیت الله خامنه ای (خطبه نماز جمعه۶۵/۹/۱۴) بوده است که نباید مردم از آزاد بودن به استعباد و برده صفتی درآورده شوند. ۲. ر.ک: مجمع البیان ج۹ ص۴۰۴ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۱۲ هود را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=11&npt=7&aya=112 ☑️ @m_ghanbarian
۵-دُش من.mp3
11.54M
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه پنجم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه ای دیگر "...وَاستَقِم کما اُمرتَ وَلا تَتَّبِع اَهوائَهُم..."(۱۵شوری) آن گونه که فرمان یافتی استقامت کن و از اهواء دشمنان پیروی نکن. - تفاوت این آیه با ۱۱۲هود جلسه قبل بحث شد. این استقامت در مقابل دشمن، معنای مراقبت از دشمن و دشمن شناسی در ایران معاصر است ؛ لُب اش این است که مقابل دشمن کوتاه نیا! این بُعد هم (در کنار ابعاد گذشته) مهم است. در ابعاد گذشته ممکن بود بخاطر وجودِ دشمن، آزادی و مردمسالاری و حقوق ملت از سوی دشمن زدگان کاهش یابد؛ در این بُعد ممکن است استقلال و امنیت یا پیشرفت بخاطر دشمنی ها کاهش و سازش یابد! ▫️تبعیض در آرمانها؛ بدترین تبعیض ها! متاسفانه دو جناح سیاسی کشور بدترین تبعیض را -که تبعیض در ارزشها و آرمانهاست- موجب شده اند. این از تبعیض حقوق و دستمزد و تبعیض در امکانات استانی و... بدتر است! • جناح اصولگرا غالباً بخاطر ، مردم سالاری، جمهوریت، آزادی و... را بی محل گذاشته یا می کاهد!(که شبهای قبل پرداخته شد) • جناح اصلاح طلب غالباً دشمن را توهم و بنام دشمنی زدایی (تنش زدایی) ، استقلال و پیشرفت و امنیت را وا میگذارند! ❗️یک سند: روزنامه شرق در۸۳/۱۱/۲۹در گزارش نشست های "تا دموکراسی" سخنان آقای حجاریان را در نشست پایانی چنین گزارش کرد:[عین کلمات از خود آن روزنامه]:《"آقای جان کین استاد دانشگاه کمبریج لندن که واضع لفظ جامعه مدنی است،مدتی پیش به ایران آمد.بحث های زیادی باهم داشتیم. دیدم خیلی از موضوعاتی که مطرح می کند،مباحث جدی وجدیدی است که درباره آن فکر هم نکرده ام."... سخنران نشست پایانی تا دموکراسی با اشاره به حوادث عراق و افغانستان توضیح داد: "در حال حاضر نوع جدید دموکراسی با اسم " دموکراسی برون زا" پیدا شده است. در این الگو چون "دمو" (توده مردم عراق) برای تغییر "کراسی" (حکومت) خود توان نداشت، در نتیجه آمریکا به یاری "دمو" آمد و پدیده تازه ای شکل گرفت با عنوان ""(!) ما نیاز داریم این پدیده را مورد بحث و بررسی و مطالعه قرار دهیم و ببینیم که از لحاظ اخلاقی آیا مجاز هستیم به این نوع دموکراسی تن دهیم؟! کفه استقلال کشور سنگین تراست یا مقابله با استبداد؟"(!)》 سابقه عملکرد این طیف جواب سؤال آخر را معلوم می کند. ❓مردم ایران چه گناهی دارند که استقلال و پیشرفت و امنیت را با جمهوریت و آزادی می خواهند؟! اما بین این دو جناح مخیر به انتخاب یکی هستند! قانون اساسی تصریح دارد: هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد بنام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی،اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را، و مقرارت، سلب کند(اصل۹). تعیین شرایط اضطراری و محدودیت های ضروری فقط با تصویب مجلس و حداکثر برای ۳۰روز است(اصل۷۹)! ▫️سیره امام رضا(ع) با تدابیر ائمه قبل، نهضت تشیع در عصر امام رضا(ع) یک قدرت شد. چاره ای جز به رسمیت شماری اش نبود. مامون با ولایتعهدی می خواست این قدرت را به خود ضمیمه کند؛ و در دوبعد از آن سوء استفاده کند: - اول امضای امام نهضت را پای کارهای فاسد امپراطوری عباسی بیاورد - دوم جنبش های رهایی بخش پیرامونی علیه خود را به واسطه توافق با امام رضا(ع)، ساکت و منحل کند. امام رضا(ع) در مقابل هردو نقشه ایستاد. لا تتبع اهوائهم را با استقامت خود محقق کرد: - به حسب روایت صحیح معمر بن خلاد، مشروط به اینکه در هیچ انفاذ حکمی با مامون همکاری نکند، ولایتعهدی را پذیرفت۱(ابطال نقشه اول) - به حسب روایت صحیح دیگر وقتی مامون از ایشان خواست که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده بودند- نامه بنویسد، امام قبول نکرد و فرمود: "این ولایتعهدی نعمتی برمن نیافزوده نامه های من در شرق و غرب امپراطوری نفوذ داشت..."۲ ⬅️نه فقط حفظ استقلال خود در مقابل دشمن قسم خورده لازم است بلکه حق فروختن جنبش های رهایی بخش و معامله با دشمن سر حزب الله و یمن و... هم نداریم. ................... ۱و۲- الکافی ج۸ص۱۵۱ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۵شوری را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=42&npt=7&aya=15 ☑️ @m_ghanbarian
⚜ تشکل های کارفرمایی با کارگری را مقایسه کنید تا رابطه بی عدالتی سیاسی با بی عدالتی اقتصادی را ببینید! این در حالی است که اگر بخواهید جمعیت کارگری(تقریبا۵۰٪ خانوارهای ایرانی) و کارفرمایی را تصویر کنید چیزی نزدیک به صورتِ عکس این تصویر می شود! آماری دیگر: براساس سالنامه آماری وزارت کار و تعاون (سال۹۸) و سالنامه آماری سازمان تامین اجتماعی(سال۹۸): از ۱۳۱۷۵۴۰کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، حدود ۱میلیون کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است و بیش از ۳۰۰۰۰۰کارگاه متوسط و بزرگ است. و بر طبق آمار وزارت کار فقط۹۰۸۳ تشکل کارگری در کل کارگاهها وجود دارد! اگر فقط کارگاههای متوسط و بزرگ را در نظر بگیریم، فقط حدود ۳درصد از کارگاهها تشکل کارگری دارند! بدون عدالت سیاسی، تبعیض اقتصادی از بین نمی رود. رابین هود شدن(قوه قضائیه و مجریه) برای کارگران با حضور در کارگاه ها و... جای تحقق کامل اصل ۱۰۴قانون اساسی را نمی گیرد. روسای جدید این دو قوه با تجارب اطلاعاتی، امنیتی_قضایی خوب است بهانه های مانع از تشکیل تشکل های کارگری را کم و تشکل های واقعی کارگری را محقق کنند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
31.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی یادداشت حجت الاسلام قنبریان را این
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرموده اند: • "نظام ما مصداق دولت حق است؛ که رهبر بزرگی دارد که عاشق بی قرار اهل بیت و شهادت است و ۲ساعت مانده به اذان صبح مشغول راز و نیاز با خداست و رئیس جمهوری دارد که حتی در روزهای جمعه و تعطیل به مناطق مختلف بخصوص محروم سرکشی می کند" •" در عین حال مشکلات، گرفتاری، اختلاس، بی تدبیری و قیمت های افسار گسیخته هم هست؛ که اینها محکوم است، اما اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟! آیا حکومت دین را رها کنیم؟!" •" در کتاب روضه کافی آمده که امام علی(ع) فرمود در حکومت من ۳۰خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست؛ یکی اینکه نتوانستم فدک را به بچه های فاطمه بدهم. منطق امیرالمومنین این است. اگر حکومت علی باشد، ۳۰خلاف شرع است و اگر حکومت علی نباشد ۳۰۰خلاف شرع و بیشتر رخ می دهد" https://aftabnews.ir/fa/news/730840 (۱) 📝 چند نکته محضر ایشان: 1⃣ شورش مردم علیه یا له عدالت؟! در روایت صحیح السند کافی، ۳۰خلاف شرع (عمدتا در حوزه عدالت اجتماعی) وجود دارد، اما جایی از آن نیست که حضرت فرموده باشد: از دست من کاری ساخته نیست! آنچه در روایت هست این است که:《حکمرانان پیش از من کارهایی انجام دادند که در آنها با رسول خدا(ص) مخالفت کردند و از روی تعمد راه خلاف پیمودند و پیمانش را شکستند و سنت و روشش را تغییر دادند. اگر من بخواهم مردم را به ترک آنها وادارم و به جای اصلی آنها بازگردانم و به همان ترتیب که در زمان رسول خدا بود مقرر دارم، لشکر از دور من پراکنده شوند تا جز خودم تک و تنها بجای نمانم و یا اندکی از شیعیان من که برتری مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روی کتاب خدای عزوجل و سنت رسول خدا دانسته اند بجا می مانند》(الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵) ❓اگر منظور آیت الله از جمله "از دست من کاری ساخته نیست" همان است -که در تتمه روایات درباره اعتراض عمومی به حضرت درباره نفی جماعت برای نافله خواندند- درباره دوره امیرالمومنین درست فرموده اند اما چه ربط و شباهتی با مردم ایران دارد؟! ❗️مردم ایران علیه حکمرانان سابق و روش های شاهنشاهشان شوریدند نه علیه سیاست های عدالتخواهانه حکمرانان جدید! ❗️ارزشهای علوی و کاهش فاصله طبقاتی پس از انقلاب مردم رو به تحقق نهاد، الان مردم از کوتاهی درباره تبعیض و فساد و بی عدالتی گله مند و معترض اند نه از برخورد با اینها! خواص و بجای استفاده از این خواست توده ها برای تصحیح دیوانسالاری و سیاستهای ضد عدالتی، با انواع توجیه و تخدیر، پشت وضع موجود می ایستند! پس آن شرایط ناکامی علوی چه شباهتی به ما دارد؟! شاید حداکثر همان شل حجابی در بیانات ایشان شباهتی داشته باشد که بعضا مقاومتی میشود و از قضا حکومت هنوز کوتاه نیامده و از دستش کار برمی آید! 2⃣ خط و نشان برای خلاف شرع ها یا ماله کشی؟! چون شاید از رهبر انقلاب بهتر از این طلبه ناچیز بپذیرند، تشریح ایشان از اقدامات امیرالمومنین در حوزه عدالت اجتماعی را نقل می کنم: • "عدالت علی(ع) در قلمرو جامعه یعنی عدالت اجتماعی. در اینجا امیرالمومنین نسخه کامل اسلام است. حکومت امیرالمومنین یک حکومت صددرصد اسلامی است نه ۹۹درصد یا ۹۹/۹۹درصد، نه صد درصد یک حکومت اسلامی است. تا آنجایی که به امیرالمومنین و دامنه اختیار و قلمرو قدرت او ارتباط پیدا می کند، یک لحظه حرکت و تصمیم غیر اسلامی در او نیست؛ یعنی عدالت مطلق. البته در مناطق گوناگونی از حکومت امیرالمومنین کاملا ممکن نبود و اتفاق هم افتاد که کارهای غیر عادلانه ای انجام بگیرد، اما امیرالمومنین به عنوان یک فرد مسئول، هرجا که با چنین چیزی مواجه شد، احساس تکلیف کرد. نامه ها، هشدارها و خطبه های جان سوز و جنگ های امیر المومنین همه در راه اجرای عدالت بود"(۷۹/۱۲/۲۶) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3057 ادامه را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرمود
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حتی جنگ داخلی علیه زیاده خواران بوده است! • رهبر انقلاب مواجهه امام(ع) با غصب خلافت را با عدالتخواهی اش در زمان حکومت مقایسه کرده می فرماید: "امیرالمومنین در مقابل آن مساله[غصب خلافت] ۲۵سال عکس العمل نشان نداد، اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بناکردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین چقدر مهم بود. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258 ❓از این حیث چه شباهتی با امیرالمومنین هست؟! ❓جنگ با زیاده خواهان و قاسطین پیش کش، در جامعه ما با بی عدالتی، تبعیض ها و اشرافیت ها چقدر از جنس نامه ها و خطبه های نهج البلاغه سر می زند؟! مثلا خود آیت الله خاتمی در خطبه هایش علیه کدام فرد یا موضوع اشرافیت مثل نامه ۳و۴۵ نهج البلاغه انشاء کرده است؟! ❗️مشکل جامعه ما دقیقا در نقطه مقابل است! بسیاری از آن امتیازات قانونی و حتی بعضا مورد امضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت است! تا ۷برابری حقوق دولتی را شورای نگهبان هم امضاء می کند! بعد از آن تازه خروج اغلب نهادهای انتصابی از زیر همان قانونِ نظام واحد (با وجود تفاضل ۷برابری) را شاهدیم!(۲) در خطبه ها ممکن است منتقد این قوانین و رویه ها، مارکسیست خطاب شود اما علیه آن رویه ها مطلقا کسی سخنی نمی شنود! ❓این چه شباهتی با سیاست های عادلانه علوی تا کشیدن کار به جنگ مسلحانه با زیاده خواهان دارد؟! چه شباهتی به خط و نشان کشیدن های امام علی(ع) دارد؟ او بخاطر اینکه مردم و تاریخ ناکامی ها را جزو اسلام نگذارند آن ۳۰ مورد را رسما شمارش کرد، ماهم به تفصیل چنین می کنیم ؟! ❗️ به حسب برخی گزارشات بین المللی رشد میلیاردرهای ایران در رکود کرونا ۲۱درصدی است در حالیکه متوسط جهانی ۶درصد است! در شرایط تحریم و کرونا و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، این نابرابری چگونه قابل توضیح است؟! همان گزارش این ثروت را حاصل از دوبار تزریق پول به بورس(شهریور و دی ۹۹) از صندوق توسعه ملی می داند!(۳) می بینید سیاستهای مستقیم حکمرانی علت بخش بزرگی از تبعیض هاست نه اینکه بخاطر شورش مردم علیه عدالتخواهی موفقیت حاصل نشده باشد! ❓با این وضع، آن روایت کافی چه به کار توجیه ناکامی ما می آید؟! ادامه را در بخش سوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حت
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۳/۳ 3⃣ مشروعیت حکومت از عدالتخواهی است! نه عشق رهبر انقلاب به اهلبیت و شهادت قابل تکذیب است و نه تهجد شبانه ایشان؛ اما به تصریح خود ایشان مشروعیت و دولت حق بودن به مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی است نه نماز شب و شهادت طلبی! • می فرمایند: "مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است، این پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهای زیادی زده میشود، بنده هم از این حرفها بلدم، اما حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم حقیقتا من که اینجا نشسته ام وجودم نامشروع خواهد بود، هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود دیگران هم همینطور"(۸۲/۶/۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189 ❗️اینکه آیت الله خاتمی جای این رکن مشروعیت، تهجد و عشق به اهلبیت را می گذارد و در مقابل فساد و اختلاس ها به یک کلمه "محکوم است" بسنده و می گوید: "اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟" اصلا رویکرد خوب و موجهی نیست و در تعارض با بیانات رهبر انقلاب است. ❗️با بودن این عشق به اهلبیت و شهادت در رهبرانقلاب از دهه پیشرفت و عدالت، عقب ماندگی در عدالت شروع و دائم افزون شده است بطوری که ایشان از ۸۹تا۹۹ بیش از ده بار به این عقب ماندگی اعتراف و چندبار عذر خواهی کرده اند.(۴) این سند مسلّمی است که ۳۰خلاف شرع می تواند به ۳۰۰خلاف شرع برسد حتی اگر حاکم عادل و عاشق اهلبیت باشد! *⃣ فرق اصلی رهبرانقلاب با این بزرگواران در همین است که: ▪︎اولا به موارد عقب ماندگی در عدالت اعتراف و عذر خواهی می کند و برای توجیه آن از امیرالمومنین و ناکامی های متفاوت از مایش هزینه نمی کند. ▪︎ثانیا آنها را از دست ما بیرون بوده، نمی داند. هم مسئول بسیاری از تبعیض ها را حکومت می داند و هم از تصحیح آن نیست و آب پاکیِ "از دست ما بیرون"، رویش نمی ریزد و بجایش مسکِنِ خوبی حاکم و نماز شبش را به جامعه تزریق نمی کند. کماکان عدالتخواه ماندن و جد و جهد در آن را علت مشروعیت می داند. ▪︎ ثالثا مصلحت اندیشی هایی که موجب این توجیه بافی ها میشود را باطل می کند و صریح می فرماید: "ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی تواتد با عدالت معامله شود"(۸۲/۸/۲۳) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3204 این ارزان فروشی عدالت و زود راضی شدن به بیرون از دست ما بودن، بلایی برای بسیاری از نخبگانی است که باید بجای این تئوری بافی ها، برای برون رفتن از این شرایط و جبران عقب ماندگی های مزمن را برای مردم کنند. 🔻پاورقی: ۱. صوت کامل سخنرانی آیت الله خاتمی را اینجا بشنوید: https://tv.razavi.ir/fa/voice/10282/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-15-%D9%85%D9%87%D8%B1-1400 ۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096 ۳. https://b2n.ir/y10504 ۴. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846 🔻مطالب مرتبط https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!.pdf
276.6K
💠فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ۹۷ 🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟! 🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟! این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند). http://tn.ai/1645853 این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند. 🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟! پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند! دیروز برای حفظ حیثیت شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و... قانون مجازات اسلامی را تنظیم کردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- جرم تلقی شد که میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده۶۰۹ مجازات اسلامی) و در مواردی موجب تشدید مجازات شود. mshrgh.ir/487570 🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴). تمایز را متوجه می شوید: حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد! حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش. 🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود. جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند. مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد. 🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد. امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸). محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian