eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
❗️آقای حاج علی اکبری اینها را هم منع کنید❗️ ۱از۲ می فرمایند: "طبق نظر امامین انقلاب طرح اینگونه مسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چالش خطبه مصداقی ! • گرچه هنوز از نهاد نماز جمعه را (نه صرف سخنرانی) میدانم؛ • گرچه مطالبه قبل از دادگاه و حکم در خطبه، نداشته و ندارم؛ • اما اینکه "خطبه" -چون مصداق "ذکر" در آیه تشریع نماز جمعه است- خصوصیت دارد و مطلقا نمیشود مصداق(نه فقط نام مفسد) درش گفت، حرف بی مبنایی است؛ مثال نقض بی شمار است! • اینکه بین امام جمعه ای که حاکم یا قاضی است با غیر او فرق نهادن هم در این خصوص فارق موثری نیست. پرداختن به (مثلا تبعیض آموزشی و تفاضل های بالای حقوقی و...) یا ورودهای موردی و منطقه ای مثل در منطقه شان (هفت تپه و ماشین سازی و...) نه نام بردن از مفسد است نه حکم کردن، پس قاضی یا حاکم بودن امام جمعه مدخلیتی ندارد. • این خطبه را آیت الله خامنه ای در امام جمعه بودن (بدون سمت قضائی یا حاکم بودن) خوانده؛ اگر جای خرمشهر، هفت تپه و جای آن روزنامه از رسانه های توجیه گر امروز نام می برد، خطبه اش باطل بود؟! برای "استقلال" میشود خطبه اینجور مصداقی خواند برای "عدالت" نه؟!! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 عدالتِ مظلوم! گذاشتن دو مُهر روی هم در مساجد، سؤال عده ای میشود؛ و از ضوابط فقه جواب می گیرد. در بین ۲/۲ میلیون کارمند دولت، بیش از ۱۲۸ هزارنفر از کارمندان شرکتهای دولتی، میانگین ۲۶میلیون حقوق از بیت المال می گیرند(تا ۵۲میلیون هم پیدا میشود!)۱ تعداد زیادی از کارمندان هم حقوقشان ۳/۵ میلیون است! ❓دسته اولی ها چند مُهر روی هم گذاشته اند؟!! اگر عدالت در کارگران، برابری دستمزد با بهره وری نیروی کار هم باشد، یعنی سهم ارزش افزوده ای که در تولید آفریده را بگیرد؛ باز الان فقط یک سوم را می گیرد و کفاف زندگی اش نمی شود! ❗️کارگر مُهر ندارد! • بلاتشبیه: مردی پس از عاشورا از فرزند خلیفه دوم پرسید: خون پشه در لباس احرام چه حکمی دارد؟! -: تو از کدام سرزمینی؟! -از عراق! عبدالله بن عُمر رو به مردم کرد و گفت: این مردمان را بنگرید که خون فرزند پیامبر(ص) ریخته شد، تماشا کردند؛ حال آمده اند از خون پشه می پرسند! ۲ •پ.ن: در مثَل مناقشه نیست؛ خون پشه در احرام هم حکمی دارد و حاجی هم تکلیفی، اما وقتی اولویت ها اینقدر گم میشود، فقه و شرع را هم مضحک می کند! ۱.گزارش دیوان محاسبات دی ۹۹ ۲.ر.ک: صحیح بخاری ج ۵ ص۲۲۳۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه هفدهم ۱۴آبان۱۴۰۰ 🔸 توصیفی تازه از امام عصر(ع) #شرح_خطبه_۱۸۲ ح
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه هفدهم ۱۴آبان۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 توصیفی تازه از امام عصر(ع) ۱۸۲/ چکیده بحث • خطبه از نُوف بِکالی در سال۴۰ و اواخر عمر حضرت امیر(ع) نقل شده است. فرازهای اول در توحید و عبرت است. • فقره مورد بحث درباره امام زمان(ع) : "برای حفظ حکمت، زرهی که حافظ آن است برتن کرده، حکمت را با آدابش در برگرفته، توجه خاص به آن نموده و آنرا به خوبی شناخته و یکسره به آن پرداخته، حکمت گمشده ای است که همواره در جستجوی آن است، نیاز اوست و پیوسته در طلب آن است" - حکمت به لحاظ ادبی، نوعی محکم کاری و کار محکمی است که سستی و رخنه در آن راه ندارد. اگر برهان را حکمت می گویند بدین خاطر است.۱ - حکمت، عملی هم دارد که معصومی نیازمند آن باشد چنانچه در خطبه ۱۵۰ گفتیم حضرت حجت(ع) حتی در زمان غیبت از این حکمت عملی برکنار نیست؛ جمع هایی را پراکنده و پراکندگی هایی را اجتماع می بخشد بدونی که مضرّ به غیبت کبری باشد! ۲ • توصیف خاص: "فهو مُغتَرِب اذا اغتَرَبَ الاسلام" - مغترب: درباره شخص یعنی پنهان شدن، مهاجر شدن/ درباره غیر شخص(مثل اسلام) یعنی افول کردن، غروب کردن - در فقه اللغه: هرجا حروف "غ" و "ر" در کلمات عرب باشد، دلالت بر پستی، پایینی، از بالا به پایین آمدن و افول کردن است - به لحاظ بلاغت: جمله اسمیه مخصوصا وقتی با "اذا" زمانیه باشد، دلالت بر استمرار دارد. ⬅️پس یعنی: او همواره در مهاجرت و اختفاء و افتادن از مقام و جایگاه است در تمام دوره غروب و افول اسلام. 🔅 نسبت امامِ اسلام با دینِ اسلام، در واقعیت و مقام ثبوت این است که هروقت اسلام در اوج واقعی و وسعت منهج است، امام آن هم در جایگاه خود است. به لحاظ انکشاف و مقام اثبات، جایگاه امامِ اسلام، حاکی و نماگر وضع اسلام است.(دقت کنید): - حضرت امیر(ع) فرمود: "این دین اسیر به دست اشرار است"۳ نماگر آن خانه نشینی و اسارت حضرت بود. - در زیارت ناحیه مقدسه درباره سال ۶۱ هجری می فرماید:"قد قتلوا بقتلک الاسلام"! این تو (امام حسین) نبودی که کشته شدی، اسلام بود که کشتند! - اینجا هم می خوانیم: غروب اسلام علامتش، مغترب شدن امام زمان(ع) است. • این افول و مهاجرت -با انجام آن کارکردهای ولاء سیاسی خطبه ۱۵۰ در عین غائب بودن- ادامه می یابد تا حضرت خسته و بریده میشود ! -می فرماید:"مثل شتری خسته که از راه رفتن باز ماند، دم بر زمین می نهد؛ از خستگی سینه و گردن را به زمین می چسباند"! -اینرا باید بیابیم که همانکه در غیبتش "بردگی هایی را باز و برده هایی را آزاد می کند" (خطبه۱۵۰) ، روزی خسته و بی صبر میشود! همو که غیاث است روزی مضطر میشود! او هزار سال درد و رنج بشر دیده و دویده، برای کشته های جنگهای جهانی هم گریسته، بر ۴۰میلیون سرخپوست هم نالیده، گمشده های اسکیمو هم او را فریاد رس دیده اند۴ اما روزی این صبر به نهایت می رسد و فرج می خواهد. • سه روایت که همین فرازها را به زبان صریح می گویند و امام زمان(ع) را مصداق آیه ۶۲ نمل(امّن یُجیب المضطر اذا دعاه...) می شمارد.۵ *(تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) .................................... ۱. ر.ک: تفسیر المیزان ج۳ص۳۹۵ ۲. دراینباره صوت و چکیده جلسه۱۵ را ببینید ۳. نامه۵۳ نهج البلاغه ۴. ر.ک: روزنه هایی از غیب آیت الله سید محسن خرازی ۵. ر.ک: بحارالانوار ج۵۱ص۴۸ وص۵۹/ و هم تفاسیر روایی ذیل آیه۶۲ نمل ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️این ایام یکی دو ماجرا ، سوژه پرداختن وسیع به نماز جمعه در فضای حقیقی و مجازی شد؛ اما جای ائمه جمعه
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖋 حجت‌الاسلام جواد سلیمانی : 🔹 در که گفته نشود، در نماز جمعه‌ای که به ورود نشود، نماز جمعه‌ای که را به استیضاح نکشاند؛ این نماز جمعه نیست، نمایش است؛ تویِ این نمایش مردم شرکت نکنید. 🔺 من اگر دستم به جایی برسد درب چنین نمایشی را گِل می‌گیرم. 🎬 @Mostazafin_TV
🔻گفتگوی صریح و صمیمی ثریا با رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔹ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی 🔸عدالتخواهی مصداقی آری یا خیر؟ 🔹️مشی امام و رهبری در حوزه عدالتخواهی چیست؟ 🔹ظرفیت مهم شبکه امامت جمعه و مساله عدالتخواهی و مطالبه گری 🔸حفظ اخلاق در عدالتخواهی و مبارزه با فساد؛ چرا و چگونه؟ 🕚امشب(یکشنبه) ساعت ۲۳:۰۰ شبکه یک سیما ☑️ @m_ghanbarian
46.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥چند دقیقه تماس تصویری حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا با حجت الاسلام حاج علی اکبری را کامل ببینید! ۱۴۰۰/۸/۱۶ • اصلا گفتمان سازی را همان سخنرانی بگیریم، خطبای معروف چند خطبه درباره عدالت خوانده اند؟! • حفظ جوانان بر ائمه جمعه واجب است، چرا فقط ۱۰٪ مردم در نماز جمعه شرکت می کنند؟! • نهی های امامین انقلاب برای کشاندن مسائلی به تریبون است که موحب اختلاف میشود نه آنچه موجب وحدت و امید مردم؟! • باستی هیلز مثل زعفرانیه سال۶۱ طرح شد! • زندانیان اقتصادی را باید نماز جمعه آورد و "مفسد اقتصادی" حکم تشهیر دارد، اگر اینها خدشه به آبروی خانواده است چرا خدا گفته؟! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖥چند دقیقه تماس تصویری حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا با حجت الاسلام حاج علی اکبری را کامل ببینی
43.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 پاسخ های حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری به حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا • (تیتر نمی زنیم تا سلیقه ما دخالت داده نشود) قضاوت با شما! ☑️ @m_ghanbarian
🛑 نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی۱ • گرچه نام بردن و نسبت فسادِ ثابت نشده به افراد را در یک توئیت -چه رسد به خطبه نماز جمعه- جایز نمی دانیم؛ اما اینگونه نیست که بطور کلی نماز جمعه هیچ نسبتی با مفسدان اقتصادی نداشته باشد. چند نمونه: 1⃣ حاضر کردن زندانیان در نماز جمعه •روایت صحیح السند صدوق و شیخ طوسی از امام صادق(ع): "بر امام است که زندانیان قرض و بدهکاری را روز جمعه به نماز جمعه و روز عید به نماز عید بیاورد. با آنان نگهبانانی بفرستد و وقتی نماز تمام شد به زندان برگرداند"۲ فقهاء بزرگ برای زمان حضور امام معصوم که نماز جمعه واجب تعیینی است، این کار را بر امام واجب می شمارند.۳ برخی بخاطر وجوب نماز جمعه بر آن زندانیان تاکید دارند.۴ نه بخاطر مجازات آنها. • در الجعفریات روایت شده، امیرالمومنین زندانیان قرض و تهمت را به نماز جمعه حاضر می کرد و اولیاء را برآنها می گمارد تا به زندان برگردانند.۵ • در زمانه ما که نماز جمعه مستحب است(واجب تخییری)، حاضر کردن زندانیان در نماز هم راجح است. ⬅️ ارسال این زندانیان همراه با نگهبان و تحت الحفظ، آنها را در چشم نمازگزاران و حاضران نشان دار می کند؛ اما خداوند حضور آنها را واجب یا راجح قرار داده است. (علی القاعده در زمانه ما حضورشان اختیاری است). • پس از انقلاب تا سالهای متمادی زندانیان با لباس مخصوص زندان در نماز جمعه آورده می شدند، هیچکس نگفت این موجب هتک آنها یا لکه دار شدن خانواده آنها یا مغایر با شان نماز جمعه است! 2⃣ تشهیر مجرمان اقتصادی! در روایات و فقه اسلامی ۴صنف مشمول مجازات تشهیرند. این حضور دلخواه نیست حاضر کردن برای مجازاتِ ننگ و عار است. یکی از آنها "مُحتال" است. • محتال: کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد.۶ درباره چنین مفسد اقتصادی ای فقهاء شیعه تصریح کرده اند: سزاوار است با عقوبت، تشهیر شود طوری که دیگران از تکرار کار او بازداشته شوند.۷ • معنا و مراد از تشهیر؟ تشهیر در لغت آشکار کردن چیزی در ننگ و عار است طوری که مردم او را بدان بشناسند. فقهاء در تعیین مصادیق تشهیر و چگونگی آن در ۴صنف(شاهد دروغ/قوّاد و دلال جنسی/قاذف و تهمت زن فحشاء به بی گناه/ محتال) سخن گفته اند: "اینکه ندا دهنده در قبیله و مسجد و بازار و مانند آن صدا بزند: این آدم، شاهد دروغین[مثلا] است او را بشناسید"۸ یا گفته اند:"او را در محافل و از سر خواری و مجازات بچرخانند تا مردم از رفت و آمد با او برحذر شوند"۹ ⬅️پس تشهیر و رسوا کردن ،صرف اطلاع رسانی و محاکمه علنی و... نیست. باید تشهیر، مجازاتی و خوار کننده(شهّره السلطان بالنکال/یشهره بالعقوبة/خزیّاً ونکالاً) باشد؛ و هم بشکل بازدارنده(لیحذرمنه الناس/لکی یرتدع غیره) باشد. • ظاهرا مجازاتی که امیرالمومنین(ع) برای ابن هرمه -کارگزار او در بازار اهواز- قرار داد از همین قسم است؛ که دستور داد:"...دربرابر دیدگان مردم او را بازداشت و زندانی کن. جارچی ماجرای او را بازگوید...چون شود او را از زندان بیرون کش و ۳۵تازیانه بزن و او را در بازارها بگردان"۱۰ ⬅️ بنابراین نماز جمعه -باهمکاری قوه قضائیه- میتواند مکانی برای اجرای این حکم اسلامی درباره مفسدان اقتصادی باشد. • این خیرخواهی که با رسوا کردن مجرم اقتصادی(وسایر موارد مُجاز تشهیر) آبروی خانواده او آسیب می بیند را شریعت اسلام لحاظ نکرده است. فقهاء شیعه هم در ادوار مختلف علیرغم آن، به تشهیر آن مجرمان فتوا داده اند. از اینجا معلوم است شریعت اسلام، درباره مثل مفسدان اقتصادی، را بر خیر فردی و خانوادگی ترجیح داده است. 🔅 در این دو نمونه می بینید نه آوردن زندانیان برای انجام نماز و نه مجازات تشهیر درون مجامع عمومی مردم -که نهاد نماز جمعه از زمره آن است- برای اختلاس گران و اخلالگران اقتصادی هیچ مغایرتی با شان این نهاد ندارد بلکه رجحان هم دارد. اگر جای/ یا مثل اراذل و اوباش۱۱، مفسدان اقتصادی که مشمول حکم محتال اند، تشهیر می شدند آیا بازدارندگی دو چندان از اطلاع رسانی صرف در رسانه ها(مطابق قانون تشهیر مصوب و تصحیح سال۸۵و۹۲)۱۲ نبود؟! ⚠️توجه! روشن است بدون تصحیح قانون و حکم قاضی به چنین تشهیری، از نهاد نماز جمعه در اجرا، انتظاری نیست؛ اما این بحث آن است که شان نماز جمعه بنام تقدس طوری معنا نشود کانه همه این کارها مغایر با آن است! 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۸/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🛑 نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی۱ • گرچه نام بردن و نسبت فسادِ ثابت نشد
📌پی نوشت: ۱. درباره نسبت نهاد نماز جمعه با گفتمان سازی های اجتماعی و مساله پژوهی های مردم و... جداگانه به تفصیل سخن گفته ام ۲.روایت را شیخ طوسی از عبدالرحمن بن سیابه (تهذیب ج۳ص۲۸۵) و صدوق از عبدالله بن سنان نقل کرده(وسائل ج۲۷ ص۳۰۱) و هردو طریق صحیح است مخصوصا طریق صدوق. ۳.ر.ک: منتهی المطلب ج۶ ص۴۹/ذکری ج۴ص۱۶۷/ جامع المقاصد ج۲ص۴۵۴ ۴.مختلف الشیعه ج۸ص۴۲۰ ۵.الجعفریات ص۴۴ ۶.ر.ک: جواهر الکلام ج۴۱ص۵۹۸/ المقنعه ص۸۰۵/ السرائر ج۳ص۵۱۲/ تحریر الاحکام ج۲ص۲۳۴/و... ۷.السرائر ج۳ص۵۱۲/ المقنعه ص۸۰۵و... ۸.الخلاف ج۲ص۶۰۱مساله۳۹ ۹.المهذب البارع ج۵ص۶۴ ۱۰.مستدرک الوسائل ج۱۷ص۴۰۳و۴۰۴ ۱۱. گرداندن اوباش هم مستند قانونی ندارد اما تا همین اواخر بشکل های عجیب انجام میشد اما درباره اخلالگران اقتصادی و محتال علیرغم فتوای مشهور فقهاء سر مرز قانون تشهیر -که فقط درج حکم در روزنامه ها ست- می ایستند. ۱۲.https://b2n.ir/685512
3-درس گفتار نظری-کاربردی عدالت اجتماعی.mp3
25.17M
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian