🔴 تبعیض جان سخت قانونی!
#چند_عکسنوشته
▫️ابطال حکم علی(ع)...!
غیر از تاریخ، فقهای سخت گیر در روایات مثل ابن ادریس هم آورده اند که :
امیرالمومنین(ع) حقوق شریح قاضی را در دولت خود بیش از نصف کاست! در دولتهای قبل ماهی ۱۰۰درهم می گرفت اما امام سالی ۵۰۰درهم کرد یعنی ماهی ۴۱درهم و نیم! ۱
• تازه این قاضی بود که درباره اش توصیه کرده بود: افسَح لَهُ فِی البَذلِ ما یَزیلُ علَّتَهُ: در بذل مال به او گشاده دست باش چندان که نیازش را برآورده سازد.۲
• و تازه این با سابقه ترین مدیر او بود که ابقاء می شد!
❓اما می دانید با برداشت موسع از حقوق مکتسبه مثل این حکم علوی در دیوان عدالت اداری ایران ابطال میشود؟!! لذا حتی رئیس جمهور نمی تواند ابلاغی اینچنین کند و در مواردی مصوبه قانونی نیز به همین دلیل از سوی شورای نگهبان ممکن است رد شود!
▫️حقوق مکتسبه!
حقوق مکتسبه به زبان ساده: وضعیت و مرتبتی است که در سایه نظام قانونی یا تصمیم اداری برای افراد حاصل شده است. مثلا فوق العاده ای در پرداخت که تکرار شده و به شکل رویه در آمده و بالتبع ایجاد توقع و انتظار معقول کرده است، یک حق مکتسبه به حساب می آید.
مصوبه و تصمیم جدید نباید این حقوق ناشی از قوانین گذشته را محدود یا سلب کند.۳
برای مثال برخی فوق العاده های پرداخت روی هم حقوقی بالا و در عرف مردم نجومی را منجر شده است؛ اما برای صاحبش توقع بازنشستگی با این پایه دریافتی یا مانند آن را درست کرده است؛ محدود کردن آن فوق العاده ها و کسر قابل توجه آن دریافتی با مصوبه اداری (حتی از هیات وزیران) احتمالا شکایت آن مدیران و حکم ابطال از دیوان عدالت اداری بگیرد!
این برداشت موسّع از حقوق مکتسبه است.
▫️یک نمونه!
رای شماره ۸۷/۷۹۳ مورخ ۸۷/۱۱/۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛
• شکات ادعا می کنند لغو امتیازات مربوطه فوق العاده ویژه (حق برجستگی) بخاطر سال آخر خدمت و در شرف بازنشستگی بوده و این اقدام موجب تضییع حقوق مکتسبه این اشخاص و عدم برخورداری از مزایای حکم بازنشستگی است!
• رای شعبه اول، اعمال فوق العاده مذکور را از مصادیق اعمال صلاحیت اختیاری دانسته که نتیجه آن ایجاد توقع و انتظار مشروع و معقول برای مستخدم دولتی بوده و حق مکتسب برشمرده است!
❗️یک فوق العاده در پرداخت اگر توقع و انتظار مشروع یک کارگر ساده یا معلم معمولی را موجب شود و سلبش خلاف حق مکتسب تلقی شود، واقعا عدالت اداری است؛ اما تصور کنید مدیران و قضات ارشدی که بالای ۳۰میلیون دریافتی دارند به بهانه اثر در حکم بازنشستگی مانع مصوبات تعدیل کننده شوند و دادگاه هم حق را به آنها دهد! چقدر اصلاح سخت میشود؟!!
▫️شورای نگهبان هم احتمالاً رد می کند...!
• در تبصره ۱ قانون واگذاری شهرک دانشگاه به شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران آمده: "اعضای شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه در واگذاری واحدهای مسکونی اولویت دارند"
• از مجلس شورای اسلامی استفسار میشود: آیا واگذاری واحدهای آماده شده به غیر اعضای قدیمی مجاز است؟ آیا آن عده از اعضای تعاونی که دارای مسکن هستند با رعایت ضوابط قانون و اراضی شهری و سایر قوانین می توانند واحدی از تعاونی بگیرند؟
• مجلس پاسخ می دهد: منظور از تصویب قانون واگذاری شهرک دانشگاه به شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران این بوده است که شهرک مذکور با نظر دانشگاه در اختیار افراد فاقد مسکن دانشگاه قرار گیرد...
• اما شورای نگهبان این استفساریه را موجب تضییع حقوق مشروعه اعضای قدیمی [ولو صاحب مسکن] شناخته و مغایر شرع تشخیص می دهد!۴
❗️مزایای اینچنین اگر کارمندان فاقد مسکن و امکانات را بهره مند کند کمکی به عدالت است اما وقتی امکانات واجدین را مضاعف می کند خیر عمومی را بنام حقوق مکتسب تضییع می کند!
▫️نتیجه!
برای عادلانه کردن نظام حقوق و پرداخت با موانع نظری و عملی متفاوتی مواجه ایم.
برداشت موسّع از حقوق مکتسبه و بطور کلی تقدم دادن مالکیت و حقوق خصوصی بر خیر و مصلحت عمومی یکی از موانع (نه همه آن) است.
به گزارش مجله تخصصی پژوهشکده شورای نگهبان، اقلا در دوره هایی این شورا رویه اش بر تقدم مالکیت خصوصی بر منفعت عمومی بوده است.۵
گاه اصلا اراده ای برای عادلانه کردن نظام پرداخت در دولتها و مجالس نیست ولی گاهی هم اراده هایی پیدا میشود که با موانع نظری و عملی اصابت می کند. توجه افکار عمومی به این موانع و مطالبه رفع آن، می تواند قانونگذاران و مجریان را در تحقق نظام عادلانه تر حقوق و دستمزد کمک کند.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 تبعیض جان سخت قانونی! #چند_عکسنوشته ▫️ابطال حکم علی(ع)...! غیر از تاریخ، فقهای سخت گیر در روایات
📎 پی نوشت:
۱.السرائر ابن ادریس ج۲ ص۱۷۸:
"روی ان علیّاً ولیّ شریحاً و جعل له فی کل سنة خمسمائه درهم و کان عمر قبله جعل له کل شهر مائة درهم"
۲. عهدنامه مالک اشتر نامه۵۳ نهج البلاغه
۳.برای تفصیل ر.ک: مقاله تضمین و حمایت از حقوق مکتسب در حقوق اداری ایران و رویه قضایی دیوان عدالت اداری/ فصلنامه حقوق اداری سال۸بهار ۱۴۰۰شماره۲۶
۴. ر.ک: دو فصلنامه دانش حقوق عمومی / سال۴پاییز و زمستان۹۴ شماره۱۲ص۱۳و۱۴
۵.ر.ک: مقاله رویکرد فقهای شورای نگهبان در زمینه ی رویارویی مالکیت خصوصی و منفعت عمومی ؛ مطالعه رویه ای/ دو فصلنامه دانش حقوق عمومی سال ۴ پاییز و زمستان ۹۴شماره۱۲
⭕️ اولین گزارش از سامانه شفافیت حقوق و مزایا در برنامه ثریا
🔸 از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت عدالت در نظام پرداخت
🔹 آیا حرکت بخش دولت سیزدهم در زمینه شفاف سازی حقوق ها به اجرای عدالت منتج میشود؟
🔸 اجرای ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه( شفافیت حقوق ها) آرزویی که پس از حدود چهار سال امتناع دولت و دستگاه ها از قانون، در حال تحقق است.
🔹از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت شفافیت اموال و دارایی مسئولان مطالبهای که باید ادامه یابد.
🕚 امشب ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما
@sorayatv
‼️دو پیشنهاد حجت الاسلام قنبریان به آقای رئیسی در برنامه ثریا درباره رفتن به سمت حقوق و دستمزد عادلانه:
1⃣ آقای رئیسی و هیات وزیران داوطلبانه ۲۰تا ۳۰٪ از حقوق خود را به بیت المال برگردانند و به مردم اعلام کنند، تا بتوان از پرداختی های مازاد و نجومی دیگران هم جلوگیری کرد.
2⃣ در ظرف ۶ماه لایحه یک قانون نظام پرداخت واحد برای همه کارکنان دولت تدارک شود و از این خروج متعدد قانونی دستگاهها که موجب پرداخت های بالا هم شده جلوگیری شود.
فقط همین اقدام، خدمت شایانی به عدالت در پرداخت است.
*بیشتر بخوانید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ اولین گزارش از سامانه شفافیت حقوق و مزایا در برنامه ثریا 🔸 از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت عدال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 منطق نظام پرداخت حقوق مقامات
#برنامه_ثریا ۱
• مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی که از شیخ طوسی تا شیخ انصاری هست باید "ارتزاق" شوند نه اینکه "اجرت"(قیمت بازاری) بگیرند. و ارتزاق حداکثر بقدر کفاف است.
https://lib.eshia.ir/10036/8/161/
• ماده۳ قانون رسیدگی به دارایی مقامات هم ۲۴عنوان که الان برخی در مظان حقوق های بالا و حتی نجومی هستند را "مقامات" معرفی کرده است:
https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=8052
⬅️ در "رزق گرفتن" فاعل برای خدمت عمومی فارغ میشود و به قدر سامان زندگی و کفافش به خانواده اش پرداخت میشود نه اینکه به ازاء کار و نوع کارش برایش "قیمت بازاری و اجرت" در نظر گرفته شود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ اولین گزارش از سامانه شفافیت حقوق و مزایا در برنامه ثریا 🔸 از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت عدال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دو نکته و سه پیشنهاد
#برنامه_ثریا ۲
• باید قله های حقوق بالا را هم تراشید نه فقط کمی بر حقوق های پایین گذاشت. امیرالمومنین(ع) حقوق شریح قاضی را در دولتش نصف کرد. البته دولت خودش نمیتواند چنین کند و نیاز به مصوبه مجلس هست
(بیشتر: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2635 )
• مشکل نگهداشت متخصصین برای کشور و دولت درباره مقامات بی معناست ۶۶۰۰رئیس اداره یا ۱۳۵۰ شهردار و فرماندار نمی روند در قطر و... رئیس و شهردار شوند!
• پیشنهادات
۱. خود آقای رئیسی و هیات وزیران داوطلبانه بیش از ۲۰میلیون نگیرند تا راه باز شود...
۲.اختیارات فوق العاده بخشی برخی هیات مدیره های دولتی را در کنترل بگیرد که پاداش ها و فوق العاده های دولتی بزرگ رخ ندهد
۳.ظرف ۶ماه لایحه نظام واحد پرداخت برای همه کارکنان کشوری و لشکری بدون استثناء تهیه کند و از این فرارهای قانونی جلوگیری کند.
(بیشتر:https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 منطق نظام پرداخت حقوق مقامات #برنامه_ثریا ۱ • مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی که از شیخ طوسی تا شیخ
💠 حقوق مقامات!
#برنامه_ثریا
چنانچه در اسلاید پخش شده توسط سازمان اداری و استخدامی ملاحظه می کنید:
• در قوه قضائیه حقوق ۱۸۴ میلیونی و در مجریه حقوق ۲۸۴میلیونی و در مقننه حقوق ۸۳میلیونی و در نهادهای زیر نظر رهبری حقوق ۴۸میلیونی داریم!
• درحالیکه طبق ماده ۳ قانون رسیدگی به اموال مقامات عمده اینها از مقامات اند:
https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=8052
⬅️ و مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی باید از بیت المال "رزق" بگیرند نه "اجرت و قیمت بازاری کار":
https://lib.eshia.ir/10036/8/161/
• رزق از بیت المال در یک مبنا باید "به قدر ضرورات زندگی" و در مبنای دیگر "به قدر کفاف" و متوسط زندگی باشد:
https://lib.eshia.ir/10141/2/153
و:https://lib.eshia.ir/10141/2/154
❓آیا نظام پرداخت ما اسلامی است؟!!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🤝 دوستی اهلبیت، عامل اتحاد و ائتلاف
• موالات، دوستی و اطاعت اهلبیت(ع)، باید موجب ائتلافِ تفرقه ها شود (بمولاتکم ائتلفت الفرقه)؛ و الا راه را درست طی نمی کنیم!
• اگر کسی بگوید: موالات، فقط پذیرش ولایت اهلبیت(ع) است و ائتلافی با مذاهب غیر شیعه نیست!
باز می گویم: پس چرا بین شیعیان ۱۲ امامی، تفرقه هست؟!
در این تلقی انگار هرچه ولائی تر، جدایی طلب تر! می کشد به جایی که انکار قمه زنی یا منع سبّ خلفاء هم خروج از تشیع باشد!
• اهل سنت -به اعتراف عامه و علمائشان- اقلا دوستدار اهلبیت هستند؛ پس چه چیز ائتلاف با شیعیان را می شکند؟!
۱. عالمانی که با خبط و خطا تعریض و تعرض به اهل بیت می کنند.
۲. عوام زدگانی که در شعر و شعار و... مسبب شهادت صدیقه طاهره(س) را سنیان کشورشان القاء می کنند یا با یک درجه تخفیف وارثان قاتلان می گمارند!
۳. سیاستمدارانی که فرمایش فاطمی(س) را کامل به کار نمی بندند که فرمود: خداوند عدالت اجتماعی را برای همگن و هم تراز کردن قلوب واجب کرد(جعل الله...العدل تنسیقاً للقلوب)
#گرگیج
#فاطمیه
#عدالت_اجتماعی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
51.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت اول: اصل و قاعده
- سیره اهل بیت نیز مانند قرآن محکمات و متشابهات دارد. اصل و قاعده از محکمات است.
- اصل بر تبار ناگزینی است مگر ضرورتی پیش بیاید.
- در تحلیل باید به دوگانه رخاء و بلا، نهضت و نظام دقت داشت که حکم جداگانه دارند.
- حضرت امیر در توصیف و مذمت حکومت اموی که در مقابل حکومت علوی بود میفرماید: قام معه بنوا ابیه!
پس نمیتواند خود دچار تبارگزینی و فامیل سالاری باشد.
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت دوم: در جانب مسئولیت ها
- ویژگی های گزینش در اعطای مسئولیت
- اختبار افراد برای مسئولیت دهی دو گونه است:
+ سنجش سابقه فرد در دولت های صالح قبلی
+ اثرگذاری اجتماعی در بین مردم
- قاعده انصاف در اعطای مسئولیت
- راه حل دنیای کنونی برای رعایت شایسته سالاری
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔹 مجازات کیفری مفسدین، کفاره تخییری نشود!
در مجازات اسلامی، هم "تخییر" داریم و هم "جزای نقدی بدل از حبس" ؛ اما این قاضی است که مخیّر است است نه مجرم؛ و باید آنچه بازدارنده تر است را لحاظ کند.
در کفارات هم تخییر و بدل مالی داریم مثلا جای ۶۰ روز روزه، ۶۰ مسکین طعام دهد! اینجا خود مکلف مخیّر است.
وقتی قاضی القضات از تنگناها مالی دولت یا کارآمدی اقتصادی به مجازات نگاه می کند و می گوید: پول لایروبی خلیج گرگان را ندارند، میشود از جریمه نقدی مجرمان تدارکش کرد!
این خطر هست که مجازات کفاره شود!
آنوقت سرمایه دار است که عملا انتخاب می کند زندان برود یا جریمه مالی دهد!
لوازم چنین تحول قضایی ای(!) به جهات مختلف محل تامل و درنگ است! جهات اقتصاد سیاسی اش از جهات حقوقی اش مهمتر است.
قاضی القضات بهتر می داند شارع مقدس بر مجازات تشهیر و بدنام کردنِ مفسد اقتصادی بسیار اصرار دارد که البته در قانون تشهیر چیزی از آن نیامده است. به لحاظ فقهی بسیار بعید است بتوان آنرا به جریمه مالی تبدیل کرد.
#تحول_قضائی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
51.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت سوم: در جانب نزدیکان
- خصوصیات نزدیکان قدرت در کلام حضرت امیر:
ویژه خواری ، گردن فرازی مقابل مردم ، کمبود انصاف در معامله.
راه حل، قطع کردن اسباب این ویژگی ها است.
- پس صرف شایستگی وابستگان دلیل بر مقدم کردن آنان نیست.
- مسئولیت دادن به ابن عباس ها یک استثنا میباشد و قاعده را نقض نمیکند و حتما وجهی دارد.
- مؤید بودن سیره امیرالمومنین در ارتباط با دامادها
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔹 مجازات کیفری مفسدین، کفاره تخییری نشود! در مجازات اسلامی، هم "تخییر" داریم و هم "جزای نقدی بدل از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
• بیان اول جناب آقای اژه ای (در گرگان):
۱. سخن شان در موارد حبس ۱۰سال و ۲۰سال بود.(که معمولا در کلاهبرداری، رشوه، فساد اقتصادی و مواد مخدر پیدا میشود)
۲. از موارد مجازات جایگزین فقط از جریمه مالی سخن گفتند(در حالیکه چند جایگزین دیگر هم در قانون هست!)
• بیان دوم ایشان در شورای عالی قضایی:
۱. به ظرفیت های موجود قانون اشاره کردند.
۲. در کنار اشاره کمرنگ به جریمه مالی، بر هنر و علم و فن تاکید کردند که با آنها "خدمات عمومی رایگان" انجام و جایگزین حبس شود.
⬅️ بیان اول منصرف به مجرمین سرمایه دار بود اما بیان دوم، تنزّل از آن و بیان جایگزین های دیگر است که از غیر ثروتمندان هم بر می آید.
• ظرفیت قوانین موجود:
- مجازات جایگزین حبس یا در جرائم عمدی است یا غیر عمدی.
- در جرائم عمد، جایگزین برای حبس حداکثر تا یک سال حبس هست(ماده ۶۵،۶۶،۶۷مجازات)
- در جرائم غیر عمد تا دوسال حبس حتما به جایگزین بدل میشود و بیشتر از دوسال اختیاری است.(ماده ۶۸)
⬅️ پس قانون فعلا برای حبس ۱۰،۲۰ سال آن هم در جرائم عمد(که موضوع بحث شان در گرگان بود) جایگزین، نپذیرفته است و ظاهرا ایده ایشان در اینجا به دنبال لایحه و قانون است.
کار مفسدین اقتصادی از جرائم عمد است و فعلا امکان جایگزین ندارد(الا به کمتر از یکسال حبس محکوم شده باشد!)
• امکان خدمات عمومی رایگان
- طبق ماده۶۴ قانون مجازات، "خدمات عمومی رایگان" هم می تواند مثل "جزای نقدی"، جایگزین حبس شود.
- جناب آقای اژه ای پس از اعتراضات از بیان اول به این ظرفیت در بیان دوم خود اشاره کرد.
⬅️ بر این اساس ضعفاء و فقراء هم بجای حبس، با هنر و علم و فن می توانند خدمات عمومی رایگان انجام دهند و حبس نروند. هنر و فن و علم اینها مقابل پول ثروتمندان!
• محرومیت از حقوق اجتماعی!
- یکی از مجازات های جایگزینِ حبس در ماده۶۴، "محرومیت از حقوق اجتماعی" است.
- ماده۲۶، حقوق اجتماعی را شرح داده که از جمله آن:
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
است!
⬅️ اگر از منفذ کمبود منابع مالی دولت و نیاز به سرمایه داران، به مجازات نگاه نشود، شاید این مجازاتِ جایگزینِ حبس، برای مفسدین اقتصادی مؤثرتر باشد تا لایروبی خلیج گرگان و جرائم نقدی!
⬅️ از منفذ نیاز به ثروتِ سرمایه دار، نگاه به مجازات کردن، خطر کالایی شدن مجازات را در اقتصاد سیاسی در پی دارد.
نگاه متوازن به همه جایگزین ها ی حبس(جریمه مالی، خدمات رایگان عمومی، محرومیت از حقوق اجتماعی و...) و هم نگاه متوازن به طیف محکومین(از فقیر تا پولدار) به #عدالت_قضایی نزدیکتر است. مساله دستگاه قضا باید این باشد که کدام مجازات بر کدام طیف موثرتر است نه اینکه کدام جایگزین مشکل دستگاه اجرایی را حل می کند!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۹/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
🤝 یاری کنید!
در سالهای اخیر بارها تکرار شده گام اساسی عدالت در حوزه حقوق و دستمزد این است که همه دستگاه های دولتی درون یک قانون قرار گیرند. الان عمده دستگاه ها و دستگاه های عمده از قانون مدیریت خدمات کشوری بیرون رفته اند و با قوانین، آیین نامه ها، تبصره های مختلف حقوق و مزایا می گیرند که موجب تفاضل های غیرعادلانه شده است.
در بودجه ۱۴۰۱ این برگشت به قانونِ واحد تعبیه شده است.
جا دارد نخبگان و فعالان اجتماعی-سیاسی مراقبت کنند این تبصره از بودجه تصویب و تحقق یابد و این را قدمی عملی و شدنی به سمت نظام حقوق و دستمزد عادلانه بگیرند.
(در اینباره یادداشت: عدالت یعنی زندگی زیر یک سقف حقوقی/ و ویدئوی: دو نکته و سه پیشنهاد را ببینید)
#امید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔥 از آتش نمرود تا گلستان ابراهیم!
• ختم سوره واقعه در دوشنبه اول ماه برای افزایش روزی یکی از ترندهای جستجو بوده است.
برخی آنرا نشانه دینداری مردم و گرایش آنان به اعمال دینی گرفته اند که در کنار آمارهای جستجوی دیگر باید دیده شود.
این حرف غلط نیست لکن:
• این عمل دینی باید در بستره رشد نرخ فقر دیده شود تا این ترند بهتر معنا شود.
نمودار بطور واضح رشد نرخ فقر در سالهای اخیر و زیر خط فقر بودن دستمزدها را نشان می دهد؛ این یعنی کسری در رزق و کم آوردن روزی و دعا و ختم واقعه و... برای افزایش آن.
• ابراهیم خلیل(ع) به خداوند عرضه داشت: "پروردگارا فقر برای من(اگر مبتلایش شوم) سخت تر از آتش نمرود است"۱
هنر و خویشتن داری این مردم نجیب این است که با صبر و دعا، نجات از آتش نمرود(فقر) را طلب می کنند.
هنر و همت حاکمان مسلمان هم باید این باشد فوری با ریشه کنی فقر مطلق، این آتش را به اذن الله گلستان کنند.
#وعده_رئیس_جمهور
#ریشه_کنی_فقر_مطلق
۱.جامع الاخبار ص۱۱۰
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-وَلایت و وِلایت.MP3
10.8M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه اول ۲۵آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه اول سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
🔸 یک معما:
- در آیه۷۵نساء مردمی مستضعف برای نجات از شهری که اهلش ظالمند، از خداوند یک ولیّ می خواهند!
- بنی اسرائیل را خداوند با ولیّ (موسی و هارون) نجات داد اما حال ولیّ نزد آنها مستضعف میشود! هارون گفت: ان القوم استضعفونی: این قوم مرا به استضعاف کشاندند!
❓کی و چگونه ولیّ الهی قوم را از استضعاف نجات می دهد و کی و چگونه ممکن است خود مستضعف شود؟!
🔸 دومقوله مرتبط:
۱-وَلایت: عشق و کششی در افراد نسبت به ولیّ ؛ همان که مردم آیه ۷۵ نساء داشتند و به دعا درخواست میکردند: واجعل لنا من لدنک ولیّاً: خدایا از جانب خودت ولیّ ای بر ما بگمار.
۲-وِلایت: حالتی است در حاکم، این اتصال به مردم و از جنس آنها بودن (که موجب میشود وَلایت شکل بگیرد و مردم از قلب او را بخواهند)
⬅️ بیان رهبر انقلاب:
"در تفکر دینی اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش چیست؟ تکیه اصلی به چیست؟ به مردم است! تا مردم نخواهند،تا ایمان نداشته باشند،تا اعتقاد نداشته باشند مگر می شود؟ پیامبر(ص) را اگر مردم مدینه نمی خواستند ودر انتظار او نمی نشستند و بارها سراغش نمی رفتند مگر به مدینه می آمد و جامعه مدنی تشکیل می شد؟! پیامبر با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد...بنابراین خواست و اراده و ایمان مردم حتی بالاتر از این عواطف آنها پایه ی اصلی حکومت است ؛ این نظر اسلام است"(۷۷/۱۲/۴)
🔸 دزدان آن دو:
۱- وَلایت: دزد وَلایت و کشش قلبی به ولیّ خدا، ولائج اند. به تعبیر شهید مطهری در کتاب ولاء ها و ولایتها ، ولاء منفی.
وَلایت است، وَلاء و محبت و کشش است اما به غیر وِلایت، به غیر ولیّ خدا!
- آیه۹۳ بقره از این ولاء منفی در بنی اسرائیل مقابل هارون (که موجب استضعاف اوشد) پرده برمی دارد: اُشربوا فی قلوبهم العِجلَ بکفرهم؛ با پشت کردن به هارون ، محبت گوساله سامری در قلبشان نوشانیده شد. قُل بئسما یامُرُکم بِه ایمانُکُم ان کنتم مومنین؛ بگو به بدچیزی دستور می دهد ایمان تان [یعنی گوساله خواهی از قلب و حاق ایمان جدیدشان نشات می گرفت] اگر مومن هستید!
-آیه ۱۶توبه از امتحان مومنان می گوید و اینکه: لَم یَتَّخِذُوا من دُونِ اللهِ و لا رسولِه و لا المومنینَ ولیجه؛( آیا پنداشتید خداوند کسانی را از میان شما) که غیر خدا و رسول و مومنان را ولیجه نگرفته اند؛ معلوم نمی دارد؟!
- ولیجه؛ محبوبی است که آرام آرام به دل نفوذ و تکیه گاه و محرم اسرار می شود.
- امام صادق(ع) هم جماعت جوانان را از ولائج برحذر داشت:... لاتَتَّخِذُوا الرجالَ وَلائجَ مِن دون الله: رجال (سیاسی، فرهنگی و...) را بجای خدا ولائج نگیرید!
⬅️ ولائج ، برگزیده ولاء منفی اند ، عواطف و کشش ها را می ربایند و جای ولیّ خدا می نشینند؛ آنها هم با زور و شمشیر حکم نمی رانند اما رقیب ولیّ خدایند.
- گاهی خود خلیفه ممکن است ولیجه شود و گاه یزید و جبّاری با ستاره ها و سلبریتی ها ( که ولیجه های مردم میشوند) سلطه خود را تثبیت کند!
۲-وِلایت: دزد وِلایت، سلطه و زور و غلبه است که در جلسه بعد توضیح داده میشود...
(تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
45.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓مستضعفین چگونه به وِلایت می رسند؟ وِلایت چگونه مستضعف میشود؟!
▫️رفتارهای متفاوت جوامع نسبت به ولی
▫️معنای وَلایت و وِلایت
▫️دزدی وَلایت
▫️نقش مردم در تشکیل وِلایت
▫️تعریف وَلیجه
▫️چگونه ولی خدا در بین مردم مستضعف می شود؟!
➕صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-وَلایت و وِلایت.MP3
11.87M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه دوم ۲۶آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه دوم سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
۲- دزد وِلایت
ضد وَلایت، ولاء منفی و ولائج بود؛ ضد وِلایت، سلطه و جباریت است.
⬅️ بیان رهبر انقلاب:
ایشان در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه (۶۰/۲/۲۹) در گفتاری عالی این مقوله را توضیح می دهند:
-"ولایت در اصل معنای لغت به معنای پیوند و به هم جوشیدگی دوچیز است؛ اتصال دو شیئ به همدیگر به طوری که هیچ چیز میان آن دو فاصله نشود"
- " ولی امر متصدی این کار [حکومت] است. متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمی کند و عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق هم نمی گیرد. از لحاظ وضع زندگی ،از لحاظ برخورداری مادی ؛ اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام بدهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب حیثیت معنوی بکند، به همان اندازه خیثیت متعلق به او میشود بیش از آن نه.حکومت در نهج البلاغه هیچ نشانه ای و اشاره ای از سلطه گری ندارد. هیچ بهانه ای برای امتیاز طلبی ندارد."
🔸 دوجور وِلایت ربوده میشود:
۱. تبدیل به سلطنت!
- امیرالمومنین(ع) و هیچ ولیّ معصومی ، سلطان و جبّار نمیشود، اما منصب او (خلافت و حکمرانی) از سوی سلاطین و جباران ربوده میشود! اتفاقی که در صدر اسلام افتاد...
- "سقیفه" مقابل "عقبه" است ؛ دو سبک است. عقبه، ۵۰۰ نفر از مردم یثرب می آیند ،دلخواه با پیامبر بیعت می کنند، سقیفه، جمعی از اشراف و متنفذین قبایل می روند تعیین تکلیف برای امت کنند.
- حاکمیت امام علی(ع) نه لا نصب خلیفه قبل بود نه شورای ۶ نفره، بیعت عمومی مردم بود ؛ به همان سبک عقبه پیامبر(ص).
- معاویه، حکومت نبوی را از مردمسالاری تبدیل به سلطنت کرد. اگر چنین نمی شد چشم مردم اروپا در قرون وسطی به چیزی جز سلطه ی کلیسا باز می شد و ای بسا رنسانس اسلامی اتفاق می افتاد و لیظهره علی الدین کله برای اسلام ناب شکل می گرفت ؛ اما سقیفه، مانع شد!
❓حکومت ولایت فقیه چه؟!
- امام و رهبر انقلاب جبّار و سلطان نشدند اما اینجا هم مثل صدر اسلام مصون نیستیم در ادوار کسی بنام وِلایت، بنشیند که امتیاز طلب و سلطه گر باشد!
* دو جریان این نگرانی را قابل اعتناء می کند:
الف) جریان سرمایه داری درون جمهوری اسلامی:
- دبیرکل یکی از احزاب تابع این سیاستها رسما گفت:این پتانسیل در قوانین موجود است که حزب(...) به تنهایی یا در ائتلاف با مجموعه ای از احزاب می تواند ترکیب مجلس خبرگان را به شکلی تعیین کند که اعضای آن خبرگان به این دلیل که سیاستهای رهبری در آن مقطع را مناسب با زمان و شرایط کشور نمی دانند، اقدام به تغییر رهبری کنند اینچنین است که احزابی که ترکیب خبرگان را چیده اند می توانند اهداف و سیاست های مدنظر را از طریق رهبری جدید اعمال کنند"!
- پدر این حزب می گفت مهم نیست رئیس خبرگان باشم ، در موقع حساس آن پایین هم می توانم تکلیف خود را انجام دهم!
- لیست انگلیسی و هشدارهای انتخابات خبرگان۹۴ ، تذکری از این نگرانی بود...
ب) جریان مقابلی که علیرغم دم زدن از اسلام و انقلاب، اعتقادی به نقش جدی مردم و مردمسالاری ندارد!
- رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ این جریان را نمونه خفیف داعش خواند:" یک عده هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند منتها می گفتند آقا حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد. مردم چه کاره اند؟! باید دین حکومت کند! اینها هم یک عده بودند که ما نمونه های این نظر دوم را در این اواخر به شکل افراطی در این حضرات داعش ملاحظه کردید"!
- اینها هم یکبار ابطال انتخابات خواسته بودند! سال۷۶ وقتی کاندیدشان رای نیاورد و اصلاح طلبان رای آوردند!
رهبر انقلاب خاطره را باز می گوید:" یکی از مسئولین عالی رتبه آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید! من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده"!
- بررسی کنید می بینید این آقایان برای خبرگان هم رای می گرفته اند!
⬅️ پس تبدیل وِلایت به حاکمی امتیاز طلب یا بی اعتقاد به نقش جدی مردم در طی ادوار برای ما هم محال نیست، چنانچه جامعه و انقلاب پیامبر مصون نماند! این هوشیاری و مراقبت عموم ملت و جوانان انقلابی را بیشتر لازم می کند...
۲-(نحوه دوم دزدیده شدن وِلایت در جلسه بعد بیان میشود)
( تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
۳-وَلایت و وِلایت.mp3
16.68M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه سوم ۲۷آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه سوم سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
✅ مردم و وِلایت
- رهبر انقلاب در همان سخنرانی حکومت در نهج البلاغه:"از آنطرف مردم در تعبیر نهج البلاغه رعیت اند! رعیت یعنی آن کسانی، آن جمعی که رعایت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولی امر است...یعنی انسان راباهمه ابعاد شخصیتش، با آزادی خواهی، با افزایش طلبی معنوی اش، با امکان تعالی و اوج روحی اش، با آرمانها و اهداف والا و شریفش، اینها را با عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید ،این باید با همه این مجموعه مورد رعایت قرار بگیرد"
پس بخاطر داشتن قدرت فکر، حق سئوال و بیان آزاد و بخاطر اختیار، حق انتخاب دارد، وِلایت یعنی حاکمی که با این رعایت ها مردم را به مقصد ببرد و الا کَت بسته به جایی بردن از هر جبّاری برمی آید.
۲- دزدیدن وِلایت از طریق یک نظام دیوانیِ متصلب از بالا به پایین و سلطه جو!
ممکن است وِلایت در جامعه با وَلایت تحقق یافته باشد اما نظام دیوانی و کارگزاران او در نصاب و تراز وِلایت عمل نکنند ،همان غلبه و سلطه( که ضد ولایت است) را اعمال کنند؛ اینجا هم وِلایت دزدیده میشود!
- حضرت امیر(ع) به مردم شهرهایش نوشت:" من عمّال و کارگزارانم را نفرستادم که به شما ظلم کرده یا اموالتان را بگیرند ،من آنان را فرستادم تا به شما دین و سنت را تعلیم دهند. هرکسی جز این کرد به من شکایت کنید"( شرح ابن ابی الحدید ج۱۲ص۲۲)
- در نامه ۱۹ نهج البلاغه به فرماندار خود در شهری که اهل ذمه ساکن اند می نویسد: دهقانان شهرت از تو ( در چهار چیز) شکایت دارند:
غلظت و تند خویی ات/ قسوه و دل سنگی ات/ احتقارا و تحقیر کردن آنان/ جفوه و جفاکاری ات!
- در زمان ما شده ولایتِ اداری!
از امام و رهبر انقلاب استفتائاتی است با عنوان ولایت اداری:
س: ...در جامعه از طرف مسئولین ادارات هرگاه حرکتی خلاف حق و قسط اسلامی و قانون و دستورات آن رهبر عظیم الشان انجام می گیرد و مورد سئوال افراد متعهد و کارمندان دلسوز به آن اداره قرار می گیرد...این مساله عنوان می گردد که اینگونه برخوردها با مسئولین برخلاف ولایت اداری است؛ و چون ولایت اداری به ولایت فقیه و ولایت امام و پیغمبر و خدا ختم میشود پس فرد معترض که از طریق قانون و پیروی دستورات آن رهبر اعتراض خود را به مسئولین اعلام داشته است کافر و ملحد است! خواهشمند است نظر شریف را در اینباره اعلام فرمایید
ج: بسمه تعالی ولایت اداری در اسلام نیست. کارمندان و مسئولین در ادارات فقط مسئولیت دارند که بر طبق مقررات اداره و دولت اسلامی عمل کنند و ولایتی برکسی و چیزی ندارند و اگر برخلاف موازین شرعی یا قانونی عمل نمایند دیگران می توانند بدون ایجاد هرج و مرج و فساد به آنان تذکر دهند" (صحیفه امام ج۱۰ص۵۰۴)
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_127005/
اینگونه ولایت تراشی ها برای خود و جلوگیری از فکر آزاد یا بیان آزاد جوانان، وِلایت را در شهرها و استان ها رنگ سلطه می دهد درحالیکه خود ولیّ چنین نیست!
- در جای خود ثابت شده وِلایت قابل تفویض نیست(ر.ک: ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی پرسش و پاسخها). نمایندگان ولیّ فقیه و منصوبین ایشان و مسئولین فقط در همان شرح وظایفشان نماینده ولیّ فقیه اند نه اینکه ولیّ فقیه شهر یا اداره شده باشند! مثلا انحصار برگزاری یک نماز جمعه برای آنهاست و دومی راه انداختن توسط دیگران مجاز نیست اما اینگونه نیست که انحصار تفسیر و تبیین سخنان امام و رهبری (مثلا) برای آنها باشد؛ موارد مکرری که این سالها اتفاق افتاد که منصوبین و نمایندگان رهبری تبیین و تفسیری کردند و بعد رهبری خلاف آنرا تصریح کرد و حتی تصریح کرد آنها نظر خودشان را گفته اند ، این مساله را روشن کرده است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian