51.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت اول: اصل و قاعده
- سیره اهل بیت نیز مانند قرآن محکمات و متشابهات دارد. اصل و قاعده از محکمات است.
- اصل بر تبار ناگزینی است مگر ضرورتی پیش بیاید.
- در تحلیل باید به دوگانه رخاء و بلا، نهضت و نظام دقت داشت که حکم جداگانه دارند.
- حضرت امیر در توصیف و مذمت حکومت اموی که در مقابل حکومت علوی بود میفرماید: قام معه بنوا ابیه!
پس نمیتواند خود دچار تبارگزینی و فامیل سالاری باشد.
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت دوم: در جانب مسئولیت ها
- ویژگی های گزینش در اعطای مسئولیت
- اختبار افراد برای مسئولیت دهی دو گونه است:
+ سنجش سابقه فرد در دولت های صالح قبلی
+ اثرگذاری اجتماعی در بین مردم
- قاعده انصاف در اعطای مسئولیت
- راه حل دنیای کنونی برای رعایت شایسته سالاری
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔹 مجازات کیفری مفسدین، کفاره تخییری نشود!
در مجازات اسلامی، هم "تخییر" داریم و هم "جزای نقدی بدل از حبس" ؛ اما این قاضی است که مخیّر است است نه مجرم؛ و باید آنچه بازدارنده تر است را لحاظ کند.
در کفارات هم تخییر و بدل مالی داریم مثلا جای ۶۰ روز روزه، ۶۰ مسکین طعام دهد! اینجا خود مکلف مخیّر است.
وقتی قاضی القضات از تنگناها مالی دولت یا کارآمدی اقتصادی به مجازات نگاه می کند و می گوید: پول لایروبی خلیج گرگان را ندارند، میشود از جریمه نقدی مجرمان تدارکش کرد!
این خطر هست که مجازات کفاره شود!
آنوقت سرمایه دار است که عملا انتخاب می کند زندان برود یا جریمه مالی دهد!
لوازم چنین تحول قضایی ای(!) به جهات مختلف محل تامل و درنگ است! جهات اقتصاد سیاسی اش از جهات حقوقی اش مهمتر است.
قاضی القضات بهتر می داند شارع مقدس بر مجازات تشهیر و بدنام کردنِ مفسد اقتصادی بسیار اصرار دارد که البته در قانون تشهیر چیزی از آن نیامده است. به لحاظ فقهی بسیار بعید است بتوان آنرا به جریمه مالی تبدیل کرد.
#تحول_قضائی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
51.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت علوی و تبار ناگزینی
🔻قسمت سوم: در جانب نزدیکان
- خصوصیات نزدیکان قدرت در کلام حضرت امیر:
ویژه خواری ، گردن فرازی مقابل مردم ، کمبود انصاف در معامله.
راه حل، قطع کردن اسباب این ویژگی ها است.
- پس صرف شایستگی وابستگان دلیل بر مقدم کردن آنان نیست.
- مسئولیت دادن به ابن عباس ها یک استثنا میباشد و قاعده را نقض نمیکند و حتما وجهی دارد.
- مؤید بودن سیره امیرالمومنین در ارتباط با دامادها
* این حرفها به اقتضاء دهه چهارم انقلاب است نه تعریض به دولتی خاص
(این سخنرانی در تاریخ ۲۸آبان۱۴۰۰ ایراد شده است)
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔹 مجازات کیفری مفسدین، کفاره تخییری نشود! در مجازات اسلامی، هم "تخییر" داریم و هم "جزای نقدی بدل از
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
• بیان اول جناب آقای اژه ای (در گرگان):
۱. سخن شان در موارد حبس ۱۰سال و ۲۰سال بود.(که معمولا در کلاهبرداری، رشوه، فساد اقتصادی و مواد مخدر پیدا میشود)
۲. از موارد مجازات جایگزین فقط از جریمه مالی سخن گفتند(در حالیکه چند جایگزین دیگر هم در قانون هست!)
• بیان دوم ایشان در شورای عالی قضایی:
۱. به ظرفیت های موجود قانون اشاره کردند.
۲. در کنار اشاره کمرنگ به جریمه مالی، بر هنر و علم و فن تاکید کردند که با آنها "خدمات عمومی رایگان" انجام و جایگزین حبس شود.
⬅️ بیان اول منصرف به مجرمین سرمایه دار بود اما بیان دوم، تنزّل از آن و بیان جایگزین های دیگر است که از غیر ثروتمندان هم بر می آید.
• ظرفیت قوانین موجود:
- مجازات جایگزین حبس یا در جرائم عمدی است یا غیر عمدی.
- در جرائم عمد، جایگزین برای حبس حداکثر تا یک سال حبس هست(ماده ۶۵،۶۶،۶۷مجازات)
- در جرائم غیر عمد تا دوسال حبس حتما به جایگزین بدل میشود و بیشتر از دوسال اختیاری است.(ماده ۶۸)
⬅️ پس قانون فعلا برای حبس ۱۰،۲۰ سال آن هم در جرائم عمد(که موضوع بحث شان در گرگان بود) جایگزین، نپذیرفته است و ظاهرا ایده ایشان در اینجا به دنبال لایحه و قانون است.
کار مفسدین اقتصادی از جرائم عمد است و فعلا امکان جایگزین ندارد(الا به کمتر از یکسال حبس محکوم شده باشد!)
• امکان خدمات عمومی رایگان
- طبق ماده۶۴ قانون مجازات، "خدمات عمومی رایگان" هم می تواند مثل "جزای نقدی"، جایگزین حبس شود.
- جناب آقای اژه ای پس از اعتراضات از بیان اول به این ظرفیت در بیان دوم خود اشاره کرد.
⬅️ بر این اساس ضعفاء و فقراء هم بجای حبس، با هنر و علم و فن می توانند خدمات عمومی رایگان انجام دهند و حبس نروند. هنر و فن و علم اینها مقابل پول ثروتمندان!
• محرومیت از حقوق اجتماعی!
- یکی از مجازات های جایگزینِ حبس در ماده۶۴، "محرومیت از حقوق اجتماعی" است.
- ماده۲۶، حقوق اجتماعی را شرح داده که از جمله آن:
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
است!
⬅️ اگر از منفذ کمبود منابع مالی دولت و نیاز به سرمایه داران، به مجازات نگاه نشود، شاید این مجازاتِ جایگزینِ حبس، برای مفسدین اقتصادی مؤثرتر باشد تا لایروبی خلیج گرگان و جرائم نقدی!
⬅️ از منفذ نیاز به ثروتِ سرمایه دار، نگاه به مجازات کردن، خطر کالایی شدن مجازات را در اقتصاد سیاسی در پی دارد.
نگاه متوازن به همه جایگزین ها ی حبس(جریمه مالی، خدمات رایگان عمومی، محرومیت از حقوق اجتماعی و...) و هم نگاه متوازن به طیف محکومین(از فقیر تا پولدار) به #عدالت_قضایی نزدیکتر است. مساله دستگاه قضا باید این باشد که کدام مجازات بر کدام طیف موثرتر است نه اینکه کدام جایگزین مشکل دستگاه اجرایی را حل می کند!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۹/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
🤝 یاری کنید!
در سالهای اخیر بارها تکرار شده گام اساسی عدالت در حوزه حقوق و دستمزد این است که همه دستگاه های دولتی درون یک قانون قرار گیرند. الان عمده دستگاه ها و دستگاه های عمده از قانون مدیریت خدمات کشوری بیرون رفته اند و با قوانین، آیین نامه ها، تبصره های مختلف حقوق و مزایا می گیرند که موجب تفاضل های غیرعادلانه شده است.
در بودجه ۱۴۰۱ این برگشت به قانونِ واحد تعبیه شده است.
جا دارد نخبگان و فعالان اجتماعی-سیاسی مراقبت کنند این تبصره از بودجه تصویب و تحقق یابد و این را قدمی عملی و شدنی به سمت نظام حقوق و دستمزد عادلانه بگیرند.
(در اینباره یادداشت: عدالت یعنی زندگی زیر یک سقف حقوقی/ و ویدئوی: دو نکته و سه پیشنهاد را ببینید)
#امید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔥 از آتش نمرود تا گلستان ابراهیم!
• ختم سوره واقعه در دوشنبه اول ماه برای افزایش روزی یکی از ترندهای جستجو بوده است.
برخی آنرا نشانه دینداری مردم و گرایش آنان به اعمال دینی گرفته اند که در کنار آمارهای جستجوی دیگر باید دیده شود.
این حرف غلط نیست لکن:
• این عمل دینی باید در بستره رشد نرخ فقر دیده شود تا این ترند بهتر معنا شود.
نمودار بطور واضح رشد نرخ فقر در سالهای اخیر و زیر خط فقر بودن دستمزدها را نشان می دهد؛ این یعنی کسری در رزق و کم آوردن روزی و دعا و ختم واقعه و... برای افزایش آن.
• ابراهیم خلیل(ع) به خداوند عرضه داشت: "پروردگارا فقر برای من(اگر مبتلایش شوم) سخت تر از آتش نمرود است"۱
هنر و خویشتن داری این مردم نجیب این است که با صبر و دعا، نجات از آتش نمرود(فقر) را طلب می کنند.
هنر و همت حاکمان مسلمان هم باید این باشد فوری با ریشه کنی فقر مطلق، این آتش را به اذن الله گلستان کنند.
#وعده_رئیس_جمهور
#ریشه_کنی_فقر_مطلق
۱.جامع الاخبار ص۱۱۰
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-وَلایت و وِلایت.MP3
زمان:
حجم:
10.8M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه اول ۲۵آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه اول سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
🔸 یک معما:
- در آیه۷۵نساء مردمی مستضعف برای نجات از شهری که اهلش ظالمند، از خداوند یک ولیّ می خواهند!
- بنی اسرائیل را خداوند با ولیّ (موسی و هارون) نجات داد اما حال ولیّ نزد آنها مستضعف میشود! هارون گفت: ان القوم استضعفونی: این قوم مرا به استضعاف کشاندند!
❓کی و چگونه ولیّ الهی قوم را از استضعاف نجات می دهد و کی و چگونه ممکن است خود مستضعف شود؟!
🔸 دومقوله مرتبط:
۱-وَلایت: عشق و کششی در افراد نسبت به ولیّ ؛ همان که مردم آیه ۷۵ نساء داشتند و به دعا درخواست میکردند: واجعل لنا من لدنک ولیّاً: خدایا از جانب خودت ولیّ ای بر ما بگمار.
۲-وِلایت: حالتی است در حاکم، این اتصال به مردم و از جنس آنها بودن (که موجب میشود وَلایت شکل بگیرد و مردم از قلب او را بخواهند)
⬅️ بیان رهبر انقلاب:
"در تفکر دینی اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش چیست؟ تکیه اصلی به چیست؟ به مردم است! تا مردم نخواهند،تا ایمان نداشته باشند،تا اعتقاد نداشته باشند مگر می شود؟ پیامبر(ص) را اگر مردم مدینه نمی خواستند ودر انتظار او نمی نشستند و بارها سراغش نمی رفتند مگر به مدینه می آمد و جامعه مدنی تشکیل می شد؟! پیامبر با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد...بنابراین خواست و اراده و ایمان مردم حتی بالاتر از این عواطف آنها پایه ی اصلی حکومت است ؛ این نظر اسلام است"(۷۷/۱۲/۴)
🔸 دزدان آن دو:
۱- وَلایت: دزد وَلایت و کشش قلبی به ولیّ خدا، ولائج اند. به تعبیر شهید مطهری در کتاب ولاء ها و ولایتها ، ولاء منفی.
وَلایت است، وَلاء و محبت و کشش است اما به غیر وِلایت، به غیر ولیّ خدا!
- آیه۹۳ بقره از این ولاء منفی در بنی اسرائیل مقابل هارون (که موجب استضعاف اوشد) پرده برمی دارد: اُشربوا فی قلوبهم العِجلَ بکفرهم؛ با پشت کردن به هارون ، محبت گوساله سامری در قلبشان نوشانیده شد. قُل بئسما یامُرُکم بِه ایمانُکُم ان کنتم مومنین؛ بگو به بدچیزی دستور می دهد ایمان تان [یعنی گوساله خواهی از قلب و حاق ایمان جدیدشان نشات می گرفت] اگر مومن هستید!
-آیه ۱۶توبه از امتحان مومنان می گوید و اینکه: لَم یَتَّخِذُوا من دُونِ اللهِ و لا رسولِه و لا المومنینَ ولیجه؛( آیا پنداشتید خداوند کسانی را از میان شما) که غیر خدا و رسول و مومنان را ولیجه نگرفته اند؛ معلوم نمی دارد؟!
- ولیجه؛ محبوبی است که آرام آرام به دل نفوذ و تکیه گاه و محرم اسرار می شود.
- امام صادق(ع) هم جماعت جوانان را از ولائج برحذر داشت:... لاتَتَّخِذُوا الرجالَ وَلائجَ مِن دون الله: رجال (سیاسی، فرهنگی و...) را بجای خدا ولائج نگیرید!
⬅️ ولائج ، برگزیده ولاء منفی اند ، عواطف و کشش ها را می ربایند و جای ولیّ خدا می نشینند؛ آنها هم با زور و شمشیر حکم نمی رانند اما رقیب ولیّ خدایند.
- گاهی خود خلیفه ممکن است ولیجه شود و گاه یزید و جبّاری با ستاره ها و سلبریتی ها ( که ولیجه های مردم میشوند) سلطه خود را تثبیت کند!
۲-وِلایت: دزد وِلایت، سلطه و زور و غلبه است که در جلسه بعد توضیح داده میشود...
(تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
45.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓مستضعفین چگونه به وِلایت می رسند؟ وِلایت چگونه مستضعف میشود؟!
▫️رفتارهای متفاوت جوامع نسبت به ولی
▫️معنای وَلایت و وِلایت
▫️دزدی وَلایت
▫️نقش مردم در تشکیل وِلایت
▫️تعریف وَلیجه
▫️چگونه ولی خدا در بین مردم مستضعف می شود؟!
➕صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian