eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
912 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سینمای روشنفکری و عدالت • سینمای روشنفکری ما عدالتخواهی مثل "خروج" و سوده همدانی را بر نمی تابد، فقط درگیری طبقه اشراف و بورژوا با حاکم برای تبدیل ثروت به قدرت را انعکاس می دهد! • عدالتخواهی اسلامی طبقه محروم هم بدون واسطه متوسط کنش گر است بدون اینکه بخواهد در قدرت رقابت کند! 📎صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714 ☑️ @m_ghanbarian
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عدالتخواهی مردمی نه نیابتی! • اینجا سخن بر سر لیقوم الناسُ بالقسط بود، مردم فاعل عدالتخواهی هستند نه میتی کومان و خلخالی و نه امنیتی ها بجای مردم! نقد "سریال دادِستان" این بود! "هیولای پول" هالیوود بیشتر مردمی بود تا دادستان! آن از حادثه ای امنیتی شروع و با جنبش مردمی تمام کرد، دادستان، با جنبش دانشجویی شروع اما زود نیابتی شد و افراد جنبش در حد هکر و به فرمایش در آمدند! • از نهاد معتبر امنیتی میشود سوژه فیلم گرفت و بهتر از "گاندو" و "خانه امن" ساخت اما ارتباط با نیروی امنیتی، سابقه خوبی در ژورنالیسم ایرانی نداشته...! • رابطه هم افزا با نهاد معتبر امنیتی و قضایی آری، اما عدالتخواهی ذیل تشخیص برخی امنیتی ها نه! * برای قضاوت بهتر صوت کامل این نشست را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
قنبریان.mp3
27.96M
رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر • مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان! - فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست. - روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد! - پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد. - از پیوست عدالت تا نظریه عدالت. • اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم! - علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود - عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید! - در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود! - در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید! * گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر • مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان! - فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست. - روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد! - پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد. - از پیوست عدالت تا نظریه عدالت. • اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم! - علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود - عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید! - در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود! - در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید! * گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
۲۳-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.98M
📖 درسهایی از نهج البلاغه جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم • فرق مارق و سابق! - مارق، خوارج و خارج شده از دین ، کسی که خود را مقدم بر امام کند، نه در فعل بر امام سبقت بگیرد! - خوارج در فعل از امام عقب ماندند؛ نه اینکه جلو افتادند! امام قائم بود ولی آنها قعود کردند! - درباره عبدالله بن ابی سرح پیامبر(ص) مسلمین را سرزنش کرد که چرا در سکوتش او را نکشتند! بعدا مردم مصر بر او اعتراض و ۲۰۰۰نفر به مدینه آمدند؛ حضرت امیر(ع) در حال قیام نبود اما بعدا این قیام را در ۳۸ ستود! - فاطمه(س) در قیام و امام در قعود بود، او "السابقین الی ارادته" بود اما "المتقدم لهم" نبود! *گوش دادن این فایل را به کنشگران سیاسی-اجتماعی توصیه می کنیم حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖درسهایی از نهج البلاغه جلسه ۲۳ ام - ۱بهمن ۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 فرق مارق و سابق!مارق یعنی چه کسی؟! - "فالراغب عنکم مارق" یعنی پشت کننده و اعراض کننده از ائمه مارق و خارج شده از دین است.(زیارت جامعه) - "المتقدم لهم مارق" یعنی کسی که خود را مقدم بر ائمه کند، مارق است.(صلوات شعبانیه) - مصداق مارقین، خوارج اند. غلط مشهور این است که المتقدم لهم را پیشی گرفته در فعل بر امام معنا می کنند! در حالیکه برخی پیشی گرفتن ها "السابقین الی ارادته" و سبقت ممدوح است! - اصلا خوارج از امام پیشی نگرفتند! بلکه برعکس عقب ماندند! حضرت امیر(ع) شبش لیلة الهریر داشت و تا صبح شمشیر زد که ذوالفقار تاب برداشت! فردا صبح قرآن بر نیزه شد؛ خوارج از امام قائم و مبارز عقب افتاده و اهل قعود شدند! - خوارج، خود را مقدم بر امام می دانستند و این همان اعراض از امام است؛ پس دو تعبیر بر هم منطبق اند. • سابق کیست؟ - "السابقین الی ارادته"(دعای عهد) یعنی کسانی که وقتی به روش درست و تفقه موجه، اراده امام را کشف کردند بر آن سبقت می گیرند! - عبدالله بن ابی سرح از اولین اسلام آورندگان و کاتب وحی شد اما در نوشتن آیات خیانت و به منافقین می گفت آیات را تغییر می دهم!(الکافی ج۸ص۲۰۱) پیامبر او را راند، او مرتد و به مشرکین مکه پیوست؛ پیامبر دستور داد در فتح مکه جزو کسانی باشد که حتی اگر به پرده کعبه آویخته باشد او را بکشند! چون برادر رضاعی و هم شیر عثمان بود، عثمان او را نزد پیامبر آورد و طلب امان کرد. پیامبر تا سه بار رو برگرداند، بار سوم امان داد. پیامبر بعد از مسلمین گله کرد: من بار اول و دوم سکوت کردم تا یکی برخیزد و گردن خائن را بزند! مردی از انصار گفت چه خوب بود اشاره می کردید! فرمود شایسته انبیاء نیست که نگاه پنهانی کنند(ودستور قتل دهند)(تفسیر القمی ج۱ص۲۱۰وص۲۱۱) ⬅️ الان تلکیف پیامبر غیر از تکلیف مومنان بود و پیامبر طلب سبقت در فعل و پیشی گرفتن می کرد! ⚠️ توجه: این اراده به شکل قطعی کشف می شد چون قبلا حکم اعدام داده بود و الان هم دو بارِ اول امان را نپذیرفت. اینرا نباید با منویات خوانی ولیّ امر با ذوق و تحلیل یا پچ پچ فلانی از فلان دستگاه اشتباه گرفت! - این عبدالله بن ابی سرح در دوره عثمان والی مصر شد. ۱۲سال به ظلم و تعدی بر مردم حکومت کرد. اعتراض بالا گرفت، ۲۰۰۰نفر از مردم به نمایندگی به سمت مدینه آمدند. علیرغم وعده های عثمان، نامه او به عبدالله کشف شد که گفته بود سران معترضین را دار بزن! اینبار برای عزل خودِ عثمان برگشتند و اولین حلقه معترضین عثمان شدند. مردمی از کوفه و بصره و مدینه هم پیوستند و به محاصره خانه عثمان و قتل او انجامید. - حضرت امیر(ع) در این ماجرا پیشوای قیام کنندگان نبود، شهرها نمی گشت که دعوت به قیام کنند و حتی بعد محاصره، حسنین را برای حفاظت عثمان فرستاد! - اما بعدا وقتی مالک اشتر را به سمت مصر فرستاد ،آن قیام مردم مصر را در ۳۸ ستود: "از بنده خدا علی امیر المومنین به مردمی که برای خدا غضب کردند وقتی که خداوند در زمین عصیان و حق الهی ربوده می شد، پس جور خیمه خود را بر نیکوکار و فاسق و مقیم و مسافر برپا کرده بود... ⬅️ اینجا امام در وضعیت قیام نبود اما قیام مردم را "غضب برای خدا" می خواند! این هم نمونه ای دیگر از کشف اراده امام است و مثال برای "السابقین الی ارادته". - جالب اینکه عبدالله هردو بار با سکوت ولیّ(پیامبر و حضرت امیر) مواجه بود بار اول مردم سبقت در عمل نگرفتند بار دوم گرفتند و این مدال را از امام گرفتند!فاطمه(س) برترین سابقین! - از این گفته اش به حضرت امیر فهمیده میشود وضعیت امام، قعود است: "مثل جنین نشسته و در خانه تهمت نشسته ای!...آن روز که شمشیرت را زمین نهادی، خانه نشین شدی! تو شیر شکار کننده گرگها بودی که الان فرش زمینی!" - اما در همین وضعی که تکلیف امام قعود بود، مردان انصار را به قیام آن هم قیام به شمشیر دعوت می کند. در نکوهش انصار به زنانشان فرمود: چه زشت است کُندی شمشیرها! ⬅️ فاطمه(س) در حال قیام و دعوت به قیام است گرچه وضع امام قعود است! 🔅 تشخیص درست سبقت نیاز به تفقه و هم زمانه شناسی دارد... * نکات زیادی در فایل صوتی شاید مفید برای کنشگران سیاسی اجتماعی باشد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian