محسن قنبریان
🔰 درسگفتار "بقیة الله" جلسه اول - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰سه سید شهید در عملیات والفجر10 که محضر امام عصر (ع) تشرف داشتند و شهادت خویش را از امام گرفتند...
ماجرا را در جلسه اول درس گفتار بقیة الله بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۲.mp3
10.73M
🔰 درسگفتار "بقیة الله"
جلسه دوم - رمضان ۹۴
حجت الاسلام قنبریان
#بازنشر
#نیمه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درس گفتار #بقیة_الله جلسه2⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/ رمضان۹۴
🔸چینش دعای عهد
- شروع از نام ها و اسماء خاص الهی و مسئلت با این اسامی
- ابلاغ سلام از طرف خود و والدین و مومنین زمین به امام زمان(ع)
- تجدید عهد و بیعت
- دعای نصرت و یاری
- تمنای رجعت در صورت زودتر شدن موت
- دعای رویت و ظهور حضرت
• نکته مورد توجه: اسماء اول دعا و ربط آن به فقرات دعا و امام زمان(ع) است.
- اسئلک بوجه الکریم و نور وجهک المنیر؛ /اسئلک باسمک الذی اشرقت به السموات و الارضون؛/ باسمک الذی یصلح به الاولون و الاخرون؛
❓وجه کریم چیست؟ نور وجه ؟ اسمی که آسمان ها وزمینها را روشن می کند کدام است؟
اسمی که اولین و آخرین را اصلاح می کند کدام است؟ اصلا اصلاح اولین و آخرین یعنی چه؟ ربطش به اسماء قبل؟ ربط با عهد با امام عصر(ع) ؟
🔸ادعا:
اسمی که اشراق زمین و آسمان می کند و اسمی که اصلاح اولین و آخرین می کند یکی است و همان نور وجه رب است!
- به لحاظ مفهومی همه در "بقیه الله" جمع است.
- به لحاظ مصداقی هم، بقیه الله( حضرت مهدی) مصداق همه است.
❓مگر "اسم" می تواند یک شخص باشد؟!
- اسم ما یک لفظ است اما آیا اسم خداوند هم یک لفظ است؟!
- در اسامی"نجار"، "عالم" و...: یک ذات( انسان)+ یک وصف( علم و نجاری )
- فرق "اسم" و"صفت": اسم ؛گویای ذات+ صفت است. مثلاعالم، حاکی از ذاتی با وصف علم است.
-الفاظ فانی در معانی اند وقتی اسمی میشنوی زود به آن مسما ( آن ذات دارای وصف) منتقل می شوی.
- با این توضیح آیا اسم خداوند یک لفظ است؟!
⬅️ اسم خداوند موجودی حقیقی است نه لفظی اعتباری. اما این موجود همان خصوصیت فناء در مسماء ( ذات متعین در اوصاف) را دارد. یعنی از خود خالی و آیینه و مَجاز برای مسماست.
🔸 امام اسم جامع است
- امام صادق(ع) ذیل آیه" لله الاسماء الحسنی " فرمود:" به خدا سوگند ما اسماء حسنای الهی هستیم عمل کسی جز به معرفت ما قبول نمی شود"
❓پس اسامی موجود در جوشن کبیر چیست؟
- آنها اسمِ اسم اند!
- وجود نوری امام زمان(ع) اسم پروردگار است و الفاظ اسم اویند!
⬅️ لذا جوشن کبیر و جامعه کبیره دو روی یک سکه اند!
⬅️ از اینجا معلوم میشود چرا امام رضا(ع) به اباصلت فرمود: نظر به انبیاء و حجج الهی در درجاتشان آن ثواب عظیم قیامت است.
دیدن حقیقت نوری امام و بار یابی به آن ، حقیقتِ خواندن خداوند و عبور از اسم و رسیدن به خداست.(حکایت تشرف شهید هاشمی نژاد و شیخ الشهدا مطلب را آسان می کند)
• خانم فاطمه طباطبایی:"یکی از مسائلی که حضرت امام(ره) در روزهای آخر به من توصیه کردند خواندن دعای عهد بود می گفتند:"صبح ها سعی کن این دعا را بخوانی چون در سرنوشت دخالت دارد"
* بخاطر حساسیت و ظرافت بحث، قبل از برداشت و قضاوت فایل صوتی را گوش دهید!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درسگفتار "بقیة الله" جلسه دوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰تشرف شهید هاشمی نژاد همراه استادش شیخ علی کاشانی(شیخ الشهدا) محضر امام عصر(ع)
را در جلسه دوم درس گفتار بقیة الله بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
• از به قدرت رسیدن ملک سلمان(۲۰۱۵) تاکنون: ۹۶۸ نفر اعدام شده اند!
• سه اعدام دسته جمعی ملک سلمان:
۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ و اعدامهای اخیر(۲۰۲۲).
• ۴۱قربانی شیعی اعدامهای اخیر جرمشان شرکت در اعتراضات ۲۰۱۱ بود!
• بیشترین قربانیان مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه شهید باقرالنمر است که در اعدام دسته جمعی۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شد.
• عجیب اینکه برای فریب افکار عمومی این ۴۱ شهید را با محکومین جنایی و تروریستی القاعده و داعش، اعدام و فهرست کرده است!
اعدامی های داعش و القاعده جرمشان کشتن مردم شیعه احساء بود! (منبع: مطالعات خلیج فارس)
یعنی ظالم و مظلوم را که با دو روش مختلف(غیر انسانی/انسانی) در مخالفت با آل سعود متفق اند را کنار هم لیست کرده است تا شیعه و القاعده و داعش را یکی جا بزند!
#مرگ_بر_آل_سعود
#این_المنتقم
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر!
یادداشت را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر!
- وقتی از افزایش دستمزد کارگر استقبال می کنیم نه یعنی چاره اساسی این است.
- باید توجه کنیم "طبقه کارگر" پدیده مدرنی است. نان خوردن نیمی از خانواده های جامعه با "اجیر شدن" و "صرفا فروش کار خود" پدیده ای بی سابقه در صدر اسلام و پس از نهضت حصار کشی اروپا و تبدیل رعیت به کارگر پدید آمده است؛ که صنعتی شدن و هم غلبه تجارت بر کشاورزی بدان افزوده است.
- در فرهنگ اسلامی "عامل" و "العمالات" داریم که در کشاورزی و تجارت(مزارعه، مساقات، مضاربه) از "سود نهایی" بهرمندند نه اینکه صرفا کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند. در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمی کند!
- اجاره دادن خود در روایات مکروه و مانع رزق بیان شده (الکافی ج۵ص۹۰) و اجاره، بیشتر در اشیاء(خانه و چارپا و...) مطرح است. نظام اقتصادی را نمیتوان بر یک کراهت شرعی بنیان نهاد!
- اصلا کارگر دارای لفظ معرّب است(القاریجار) که نشانه کمتر شناخته شده بودن است.(ملاذ الاخیار ج۱ص۴۲۷) در مواردی از امام صادق(ع) پرسیده شده: اگر کسی با اجاره دادن خود (کارگری) بیشتر از تجارت نصیبش شود چه؟(بازهم مکروه است؟) که حضرت همان منع رزق را دلیل می آورد(روضه المتقین ج۶ص۴۸۲) معلوم است در روابط طبیعی گذشته، کارگری کمیت کمی داشته و الا لشکر بیکاران و عرضه زیاد نیروی کار، امکان سود بیشتر از تجارت را نمی داده است.(دقت کنید)
- با این اوصاف راه حل اساسی برای طبقه کارگر:
۱)"تبدیل کارگریِ صرف به عامل"
۲) "شریک سرمایه شدن" است.
- اولی با تاسیس نهادهای حقوقی جدید به سبک مضاربه و مزارعه بجای اجاره نفس قابل تحقق است که در عقلانیت اسلامی قابل ابتکار و تایید شرعی است.
- دومی با برنامه ریزی درجهت تخصیص منابع تولید ثروت به این طبقه است. طبق بند ب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا پایان برنامه ششم به سه دهک پایین و بیکاران تعلق می گرفت که مدیریت اقتصادی راه دیگری را رفت(ویدئو را ببینید).
اینگونه به "شاغل_مالکی" بجای "کارگرِ صرف" می رسیدیم و عایدی "سرمایه" و "کار" به کارگر می رسید؛ توازن بازار هم بهم نمی ریخت.
*در مجالی بدین مهم مبسوط تر خواهم پرداخت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۳.mp3
9.36M
🔰 درسگفتار "بقیة الله"
جلسه سوم - رمضان ۹۴
حجت الاسلام قنبریان
#بازنشر
#نیمه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار #بقیة_الله جلسه 3⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/رمضان ۹۴
🔸 یکی بودن "وجه رب"، "اسمی که اشراق می کند"، "اسمی که اصلاح می کند"!
- سند این وحدت دعای عرفه است:
"فاسئلک یارب بنور وجهک الذی اشرقت له الارض و السموات و کُشفت به الظلمات و صَلُح به امرُ الاولین و الاخرین...": پروردگارا به نور جمالت که زمین و آسمان ها را روشن و تاریکی ها به آن برطرف و کار گذشتگان و آیندگان به آن اصلاح می شود...
چنانچه می بینید سیدالشهدا(ع) هرسه را یکی می بیند. نور وجه، هم زمین و آسمان را روشن و هم اصلاح اولین و آخرین می کند!
🔸 حقیقت امام عصر(ع)
- وجه رب همان اسم است که لفظ نیست و یک موجود حقیقی است؛ که از خود فانی و فقط مسمی(خداوند) را نشان می دهد.
• چرا امام عصر(ع)؟!
- چون ائمه قبل در زمین و زمان، "حضور" داشتند اما "ظهور" نداشتند. نور امامت را جز خواصی ندیدند، عالمگیر نشد. فرج امام زمان(ع)، "ظهور امامت" است نه "حضور امام" و این روشن شدن زمین و آسمان است.
- علی التشبیه؛ آنچه عارفان در مکاشفه از او و نورانیتش می دیدند، در همه عالم اتفاق می افتد.
[ذیل آیه واللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی روایت صحیح از امام باقر(ع) است که نهار(روز)، قائم ما اهلبیت است...]
🔸نحوه یاد او
- شرط بهرمندی از آن اسم، "انقطاع" است یعنی بریدن از عالم ماده و ...
این انقطاع دو جور است:
۱. اضطراری: مثل انقطاع کسی که به آب می افتد. این انقطاع با رفع اضطرار(نجات یافتن) زایل میشود
۲. انقطاع اختیاری: که انسان با درک خود، خود را در غرقاب و هلاک ببیند. این انقطاع عارفانه و ماندگار است.
- سید هاشم حداد ۲۶سال شاگرد آقای قاضی بود و دید در هر قیام و قعودی، "یا صاحب الزمان" دارد...
• داستان تشرف حاج علی بغدادی در مفاتیح الجنان از باب تشبیه معقول به محسوس می تواند نمایی از "الذی اشرقت به السموات و الارضون" به شما دهد...
- تشرف شهید سید علی اندرزگو را در جلسه سوم بشنوید!
* برای تفصیل و توضیح فایل صوتی جلسه سوم را گوش دهید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درسگفتار "بقیة الله" جلسه سوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰تشرف سید شهید ، سید علی اندرزگو محضر امام عصر(ع)
را در جلسه سوم درسگفتار بقیة الله بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖌 پیشنهادی به اجلاسیه خبرگان۱۴۰۰ ▫️ خبرگانی که بود! سال۵۸ دولت موقت، ۱۰میلیون تومان و اسکان در هتل
✅ ماده ۲۹ برنامه ششم فقط وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی را از سامانه ثبت حقوق با دسترسی عموم مردم به آن، استثناء کرده بود.
این سه استثناء عقلایی است چون اسامی و مشخصات این نهادها باید حفاظت شود.
در نامه ۵۰ نهج البلاغه هم آنچه مربوط به اسرار جنگی است از لزوم اطلاع رسانی عمومی و شفافیت استثناء است.
شورای نگهبان به حق استثناء خود را مغایر قانون اساسی دانست که جای تقدیر دارد.
⬅️ لکن خوب است نه فقط استثناء شدن از شفافیت بلکه استثناء شدن از نحوه دریافت حقوق (ماده ۱۱۷ قانون خدمات کشوری) هم حذف شود و اقلا در لایحه آتی نظام پرداخت این استثنائات که پوشش برای استثناء شرکتهای دولتی و... و پدیدآمدن حقوق های نامتعارف در آنهاست حذف شود.
زندگی زیر یک چتر حقوقی واحد (حتی با تفاوتها و تمایزهای بجا) قدم اول عدالت و روح فصل حقوق اساسی قانون اساسی است.
#سپاس_و_توقع_از_شورای_نگهبان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
درس ششم اصلاح.mp3
4.37M
#پادکست
✅ مجموعه کار ویژه های عدالت
📢 فصل سوم
««جعل الله العدل.....تنزیها من المظالم والآثام»»
🔰 درس ششم «خلقِ پولِ بلامحل...!»
🔸 ابزار ظلم در زمان ما چه چیزهایی میتواند باشد؟
🔸 خلق پول چیست و چه ظلمهایی را ایجاد میکند؟
🔸 به توصیه های منابر بیشتر توجه کنیم یا ابزار ظلم را ببندیم؟
#عدالت
#مظالم
#آثام
🎵صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1826
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۴.mp3
10.78M
🔰 درسگفتار "بقیة الله"
جلسه چهارم - رمضان ۹۴
حجت الاسلام قنبریان
#بازنشر
#نیمه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار #بقیة_الله جلسه4⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/رمضان ۹۴
🔸وجه رب، بقیة الله است
• آیه ۸۶ هود(بقیة الله خیر لکم) در ماجرای شعیب و قومش هست.
- مفسران سنی بقیة الله را "آنچه پس از پیمانه کردن درست برایتان می ماند" یا "خدا برایتان نگه می دارد" یا "مال حلالی که پس از اجتناب از حرام باقی ماند" گرفته اند.
- اما روایات اهلبیت، "بقیة الله" را ائمه(ع) بخصوص امام عصر(ع) می دانند.
- امام باقر(ع) در ماجرای احضارش توسط هشام بن عبدالملک در همان مدین(شهر شعیب) وقتی شهر بر او بسته شد، خود را بقیة الله خواند.
- در روایت کمال الدین امام باقر(ع) فرمود: "اولین چیزی که قائم(ع) بدان تکلم می کند: بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین است سپس می گوید: انا بقیة الله...
🔸 کلید حل در آیه۱۱۶
در همین سوره هود در آیه ۱۱۶ کلید حل معنای بقیة الله است:
• " فلو کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض..."
- تعبیر "اولوا" وقتی به "بقیه" اضافه شود معلوم است مربوط به انسانها میشود نه رزق و روزی و...(مثل اولوا الابصار و اولوالباب و...)
- "اولوا بقیه" یعنی: صاحبان بقاء و ماندگاران.
- مقابلش در قرآن، اهل زوال و اهل اُحدوثه است. در ۴۴مومنون اهل فساد و شرک را چنین تعبیر می کند: "جعلناهم احادیث"! یعنی مثل حادثه ای می آیند و می روند
❓حال باید پرسید رمز ماندگاری و اولوا بقیه و بقیة الله شدن در قرآن به چیست؟
- سوره رحمن بیان می کند: کلُّ من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام.
یعنی همه چیز احدوثه و در زوال است الا وجه رب.
⬅️ پس اولوا بقیه، وجه رب شده اند که صاحب بقاء شده اند.
بقیة الله، نه یعنی بازمانده و باقیمانده و مانند آن، یعنی وجه رب! همان فانی شدن از خود و خدانمایی.
- اگر شعیب به قوم در مقابل کم فروشی گفت بقیة الله برایتان بهتر است؛ چون اطاعت خدا و چشم داشت به خدا بجای تکاثر و فزون خواهی، جلوه ای از وجه رب و شعبه ای از بقیه الله است.
- اما مصداق تام و تمام، ولیّ خداست. حضرت مهدی(عج) است.
🔸 این "وجه رب"، "توجه ما" را می طلبد
این وجه الله الذی به یتوجه الاولیاء در دعای ندبه همین را می گوید.
- ماجرای مقام امام زمان در شهر حله(خانه شیخ علی حلاوی) را با عملیات بازی دراز مقایسه کنید تا تفاوت توجه به وجه رب و بقیة الله را متوجه شوید!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
پ.ن: تشرفات بیان شده در این سلسله درس گفتار برای فهم بهتر مطلب و ارزش تمثیلی دارد نه جزم قطعی به صحت آنها هست و نه ادله اش از سایر تشرفات نقل شده در مثل نجم الثاقب و عبقری الحسان کمتر است!
*مطلب مرتبط: از مقام حله تا بازی دراز!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/253
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درسگفتار "بقیة الله" جلسه چهارم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbar
🔰دو روایت رزمندگان از امداد امام زمان(ع) در دفاع مقدس را در جلسه ۴ درسگفتار بقیة الله بشنوید:
۱. در عملیات بازی دراز از زبان شهید وزوایی و انکار توسط بنی صدر
۲.در جبهه موسیان با دستخط شهید سید محمود بنی هاشم (کتاب گلهای سپید / کمیل رضوان خواه ص۳۱۰و۳۱۱)
☑️ @m_ghanbarian
🍀 سلسله مباحث #مهدوی حجت الاسلام قنبریان
🔺 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع)
(شرح خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2487
🔺 توصیفی تازه از امام عصر(ع)
(شرح خطبه ۱۸۲ نهجالبلاغه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2539
🔺سخنرانی بقیة الله(۹جلسه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2857
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2861
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2867
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2874
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2879
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2883
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2897
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2901
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2905
🔺سخنرانی آخرین کرب و بلا(۱۳جلسه)
https://t.me/m_ghanbarian/1120
https://t.me/m_ghanbarian/1130
https://t.me/m_ghanbarian/1144
https://t.me/m_ghanbarian/1155
https://t.me/m_ghanbarian/1168
https://t.me/m_ghanbarian/1180
https://t.me/m_ghanbarian/1192
https://t.me/m_ghanbarian/1206
https://t.me/m_ghanbarian/1217
https://t.me/m_ghanbarian/1238
https://t.me/m_ghanbarian/1250
https://t.me/m_ghanbarian/1266
https://t.me/m_ghanbarian/1286
🔺سخنرانی قصه ی رغبت و غصه ی غربت(۳جلسه)
http://mghanbarian.ir/lecture/153/
🔺سخنرانی عقوبت تیه(چهارجلسه)
https://t.me/m_ghanbarian/1776
🔺سخنرانی دلواپسی بداء
https://t.me/m_ghanbarian/889
🔺مطالب جمعه های انتظار
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1287
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1319
🔺یمن، منتظَر منتظِر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/583
🔺هزینه ای که دارد نشانه ظهور میشود
https://eitaa.com/m_ghanbarian/864
🔺انتظار در تراز ندبه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/627
https://eitaa.com/m_ghanbarian/656
🔺قدم زدن در شهر افتتاح
https://eitaa.com/m_ghanbarian/902
🔺تحیّر یا تیر؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/825
🔺سخنرانی فدایی ما آقای کرب و بلا
http://mghanbarian.ir/lecture/638/
🔺سخنرانی امام صادق، امام منتظَر ، امام منتظِر
https://t.me/m_ghanbarian/508
🔺سخنرانی خون خواهی و خیرخواهی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1291
http://mghanbarian.ir/lecture/2014/
🔺سخنرانی انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان
http://mghanbarian.ir/lecture/2375/
🔺از مقام حله تا بازی دراز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/253
🔺احیای روز مستضعفین بجای فستیوال شادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/822
مستضعفان روستای کندلی هرپی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/831
🔺پرسش و پاسخی درباره یادداشت مستضعفان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/843
🔺رهبری برای مستضعفان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/637
🔺نگاهی آینده پژوهانه در عتبات و زیارت در عرف فردا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1186
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1187
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1193
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1195
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1196
🔺ظهور، پایان ایمان کاسبها
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1397
🔺کلیپ کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟
http://mghanbarian.ir/podcast/186/
🔺پرسش و پاسخ
https://eitaa.com/m_ghanbarian/225
🔺کلیپ امروز جمعه است
http://mghanbarian.ir/podcast/119/
🔺کلیپ آقا جان ما تو را فراموش کرده ایم
http://mghanbarian.ir/etude/2101/
بقیة الله ۵.mp3
11.1M
🔰 درسگفتار "بقیة الله"
جلسه پنجم - رمضان ۹۴
حجت الاسلام قنبریان
#بازنشر
#نیمه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار #بقیة_الله
جلسه5⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/رمضان۹۴
🔸بقیه الله چگونه امر اولین و آخرین را اصلاح می کند؟
- در دعای عرفه خواندیم که نور وجه الهی که زمین و آسمان را روشن می کند، اصلاح امر اولین و آخرین هم می کند.
همین اسامی در دعای عهد هم بود. از بحث گذشته معلوم شد "وجه رب"، همان "بقیة الله" است.
❓اصلا اصلاح امر اولین وآخرین یعنی چه؟ بخصوص اینکه امر اولین را چگونه امام آخر می تواند اصلاح کند؟!
🔸 چند مقدمه لازم برای جواب:
1⃣ مسلم است کمال انسان به حسب فطرتش، به دین است. کمال دین هم به اسلام است(ان الدین عندالله الاسلام). اسلام اینجا یعنی تسلیم تام مقابل پروردگار. لذا انبیاء به نزدیکان سفارش می کردند: "لاتموتن الا و انتم مسلمون!
کمال اسلام هم به "ولایت" است(الیوم اکملت لکم دینکم).
لذا پیامبران گذشته به پیروان خود نبوت خاتم و ولیّ خاتم را تلقین می کردند.(۶صف)
2⃣ سرای این اکتساب هم دنیاست. دنیا سرای علم و عمل و آخرت سرای برداشت و شهود است...
❓آیا همه انسانها به آن کمالِ تسلیم و در نتیجه حق الیقین در توحید می رسند؟!
واضح است: نه!
3⃣ پس باید با کسی که به چنین توحیدی رسیده بیعت کنند تا در دایره استکمال و سعادت قرار گیرند.(ان الذین یُبایعونک انما یبایعون الله/۱۰فتح)
⬅️ لذا امتهای گذشته با پیامبر خاتم و ائمه او بیعت داشته اند اما "بیعت عنوانی" نه شخصی و حضوری؛ چون هنوز نور آنها متشخصا و مجسما در عالم دنیا نتابیده بود.
4⃣ می دانیم بعلت ظلم طواغیت بسیاری هم "قاصر" شدند و حتی موسی و عیسی را نیافتند چه رسد به پیامبر خاتم.
عده ای هم "مقصر" شدند، با انبیاء دیگر و با عداوت نسبت به پیامبر خاتم از دنیا رفتند!
⬅️ پس گذشتگان (اولین) برای تکمیل سعادت یا شقاوت نیازمند بیعت و حضور نزد پیامبر و ولی خاتم اند (یا در حضور اعراض کنند و شقی شوند)
🔸 سه نحوه رجعت:
1⃣ رجعت استعدادی
آنها که در بیعت عنوانی هستند (که کلی و قابل صدق بر کثیر است) در عصر ظهور بیایند و بیعت شخصی کنند.
2⃣ بیعت استحضاری
اشقیای گذشته که با بغض پیامبر خاتم و ولیّ خاتم رفته اند و فرصت شقاوت نهایی نیافته اند، توسط خود امام عصر(ع) احضار میشوند تا سیکل شقاوتشان تمام شود!
3⃣ رجعت استدعایی
آرزو مندان نصرت ولیّ خاتم از گذشتکان و امت پیامبر(ص) هم رجعت می کنند .
• برای هریک از این سه روایاتی است و معماهایی حل میشود.
⬅️ این اصلاح امر اولین و آخرین با حضرت مهدی(عج) است...
* بحث دقایق و لطایف زیادی دارد، این چکیده بی نیاز از گوش دادن فایل صوتی نمی کند.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درسگفتار "بقیة الله" جلسه پنجم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbari
🔰میشود گنگ بود و بی سواد اما هرروز امام زمان (ع) را دید!
تشرف شهید ناشنوا عبدالمطلب اکبری را در جلسه 5 درسگفتار بقیةالله بشنوید.
☑️ @m_ghanbarian
🌐 عدالت مهدوی؛ از جبّاران تا عالمان و عارفان!
• امام خمینی در معنای یملأ الارض عدلا: "تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها، عقاید، اعمال انحراف هست... ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجی ها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال..."
• قطعا حضرت حجت(ع) اقامه قسط و عدالت اجتماعی می کند و نباید چیزی از اهمیت عدالت اقتصادی_سیاسی بکاهد.
• امام خمینی از آن بیشتر را هم می فرمود: تصحیح انحرافات در نفوس اشخاص به ظاهر کامل!
• چه بسیار عالمان و عارفانی که به کامل و کمّلین و... ستایش شدند اما مکتب و مرامشان با "تمام" و "کمال" عدالت مطابق نیست؛ یا از قسط و عدالتخواهی اجتماعی- سیاسی کم دارند (ناتمام) یا از اوج کمالات متوازن معنوی محرومند (غیرکامل)؛ حضرت در پروسه پرکردن زمین از عدل، زندگان اینها را تمام و کمال می دهد.
• عجیب است که امامِ عدل از جبّارین و قاسطین تا عالمان و عارفان را به عدالت برمیگرداند! هریک به نوعی و به طریقی!
#نیمه_شعبان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۶.mp3
11.49M
🔰 درسگفتار "بقیة الله"
جلسه ششم - رمضان ۹۴
حجت الاسلام قنبریان
#بازنشر
#نیمه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار #بقیة_الله
جلسه6⃣
#حجت_الاسلام_قنبریان/رمضان۹۴
🔸 اشرقت به السموات و الارضون
- بقیة الله، وجه رب است. عالم را روشن می کند حتی چنانچه گذشت برزخ را روشن و موجب اصلاح امور گذشتگان میشود. حتی به حسب روایات بین وحوش هم اصلاح میشود!
⬅️ همه ظهورها، تابع ظهور بقیة الله است. ظهور دین حق به تبع ظهور اوست و ظهور دین و اسلام هم فقط به عالمگیری آن نیست، به آمدن تاویل آن و روشن شدن حقیقت آن است که عالمگیری را هم در پی دارد.
🔸روشن شدن زمین
• ذیل آیه ۶۹ زمر(اشرقت الارض بنور ربها):
- مفضل از امام صادق(ع) نقل می کند که: رب زمین، امام زمین است. می پرسد: وقتی وقتی امام خروج کرد چه میشود؟ می فرماید: مردم بی نیاز از نور خورشید و ماه می شوند و نور از امام میگیرند!(بحارج۷ص۳۲۷)
- روایاتی از طولانی شدن عمر و آشکار شدن گنج های زمین و بی نیازی مردم می گوید(ر.ک: همان ج۵۲ص۳۳۷)
• ذیل آیه ۱۷ حدید(اعلموا ان الله یُحیی الارض بعد موتها):
- روایت کلینی در کافی می گوید؛ این زنده شدن با باران نیست بلکه خداوند مردانی برانگیزاند که عدالت را زنده می کنند و زمین بخاطر احیای عدالت، زنده می شود(لیس یُحییها بالقطر و لکن یبعث الله رجالا فیحیون العدل فتُحیا الارض لاحیاء العدل/ الکافی ج۷ص۱۷۴)
⬅️ ظهور امام زمان(ع) ملازم با عدالت و قسط نیست، مساوی آن است. و ظهور غیر از حضور است.
🔸 تکنولوژی عصر ظهور
- امام صادق(ع) فرمود: وقت قیام قائم، خداوند گوش و چشم شعیان مارا امتداد می دهد طوری که نیازی به پیک بین آنها و قائم نیست. امام با آنها سخن می گوید و هرکدام در جای خودشان می شنوند و اورا می بینند(الکافی ج۸ص۲۴۰و۲۴۱)
- در روایت دیگر: مومن در زمان قائم برادر دینی اش را در غرب عالم می بیند و خود در شرق است(بحار ج۵۲ص۳۹۱)
⬅️ اینها اصلاح آخرین و "تعالی انسان" است نه صرفا "توسعه اسباب" و ادامه تکنولوژی موجود.
• شواهد لفظی مدعا در همین روایات:
۱. ان قائمنا اذا قام
وقت قیام قائم نه پیش از آن. پس رسانه های دیجیتال موجود نیست.
۲.لشیعتنا
برای شیعیانش نه همه.[تکنولوژی ایمان پایه نه حتی ایمان سازگار]
۳.لایکون بینهم و بین القائم...
خصوص ولی عصر(ع) به عنوان طرف ارتباط و رویت و سمع نه اشخاص دیگر
- آیت الله جوادی آملی با توجه به اینها می نویسد:"از اینرو دلیلی برای تفسیر اینگونه روایات به مقوله فن آوری ارتباطات و... وجود ندارد بلکه پاره ای از شواهد نقلی چنین تفسیری را نفی می کند"(شرح رساله الولایه علامه طباطبایی ج۱ص۲۰۷)
* مطالب ریز و درشت بیشتری در این جلسه بیان شد که در فایل صوتی میتوانید بشنوید
☑️ @m_ghanbarian