محسن قنبریان
🔴 آنچه از فسق در خیابان های ممالک اسلامی است، فسق شهروندی و مصرف فسق است. حاکمان فاسق منطقه، توزیع ک
۴-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود!.mp3
25.56M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه چهارم
• یک تقسیم:
فاسق عادی: مصرف کننده فسق/ فاسق حاکم: توزیع کننده فسق/ فسق یزیدی: تولید کننده و حلال کننده و مشروعیت بخش به فسق
❗️ تطبیقی در دنیای ما:
۱- فاسقان عادی و شهروند
۲- حکام فاسق ( گزارشی از کارهای بن سلمان از رواج کازینو و کنسرت مختلط تا اولین قدم برای تحریف قرآن با الزام به تلاوت #قرآن_نجدی)
۳- فسق پساکفر و پسا ظلم طاغوتِ جهانی:
- ویژه خواری اش را در دوره استعمار کرده( از هند شرقی تا خاندانهای روچیلد و راکفلر و... در پایتخت های اروپایی)
- پس از تاراج ها و تجاورزها با ایجاد نظم و نهاد بین المللی به مرحله قاسطین رسیده!
- طغیانش علیه میراث انبیاء او را در دهه های اخیر به فسق پسا کفر و پسا ظلم رسانده!
⬅️ مشترکات ادیان و انبیاء را تغییر می دهد! هم جنس بازی را حلال و کلیسا را موظف به اجرای تشریفاتش می کند!
- این همه رشد سگ بازی اتفاقی نیست!
- ماجرای مسجد لیبرالی #ابن_رشد_گوته در برلین!
❗️ کشف حجاب یزیدی!
این کشف حجاب یزیدی در سه مرحله را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
🏴نهضت مقدس🏴
🖋به قلم حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
#به_زودی
- نهضت مقدس، مجموعه بیانات و تحلیلهای عاشورایی خطیب توانمند، حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان پیرامون ویژگیهای نهضت اباعبدالله و ویژگیهای نهضتهای قاتل امام است. مباحث این کتاب در بخش اول پیرامون ریشههای شکلگیری اسلام طاغوتی، اسلام ضد عدالت، اسلامِ ذبحکنندۀ آرمانها، اسلام محافظهکار، اسلام منفعل و یکجانشین، اسلام بیتوجه به مستضعفین، اسلام باندباز و حزبباز، اسلام سرمایهدار و در یک کلام اسلام آمریکایی در عاشورا است. اسلامی که بارها و بارها خود را تکرار کرده و زنگ خطر حضور رگههای قدرتمندی از آن در تاریخ معاصر ما نیز وجود دارد.
چنین اسلامی بهراحتی ظرفیت به انحراف کشیدن انقلاب اسلامی و آرمانهای آن را دارد و مطالعۀ ریشهها، چرایی شکلگیری، ویژگیها و نشانههای آن از ضروریات زمان ماست. در بخش دوم، ویژگیها، ارکان و ابعاد نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام به مثابه یک نهضت معیار، شاخص و مقدس بررسی میشود تا هر نهضتی که خود را پیرو آن میداند، روش مبارزه، اصول حکمرانی، شیوههای دردمندی، رفتارهای سیاسی و مدلهای مطالبهگری خود را بشناسد. در بخش سوم، ریشههای اقتصادی شکلگیری عاشورا تحلیل و بررسی میشود تا مخاطب با شناسایی مختصات طاغوت اقتصادی از تکرار آن ویژگیها در زمانه خویش، بهخصوص در انقلاب اسلامی ایران که یگانه پرچمدار پیروی از نهضت اباعبدالله در جهان است، پیشگیری کند.
- منتظر این کتاب باشید -
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تابلویی از علی(ع) که باید بلند میکردیم!
🎬 برشی کوتاه از جلسه دوم: هویت نهضت حسینی
• تنها حضرت امیر(ع) بود که خلافتش از یک شورای خاص یا نصب خلیفه خاص یا سلطه و غلبه خاندان خاص در نیامد.
برای اولین بار #مردم مواجهه مستقیم کردند. فقط خدا (با حکم امامت برای علی) و مردم (با بیعت آزادانه و اختیاری با او برای خلافت) در کار بودند؛ نه هیچ کانون قدرت یا ثروت و وجاهتی!
• برای اولین بار نمایندگان سه ایالت دیگر اسلام(کوفه، بصره، مصر) -که نمایندگان عراق، ایران، آفریقا به حساب می آمدند- در #بیعت_عمومیِ_آزادانه حاضر بودند.
به حسب مفاد خطبه۱۷۳ این نمایندگان جای صندوق رأی، کاشفِ رضایت و رأیِ آریِ مردمشان بودند و امامت الهی علی(ع) را یک حکومت مردمسالار می کردند.
⬅️ چنین بیعت عمومی میلیونی ای در تمام دنیای گذشته سابقه نداشت!
اما ما شیعیان هم بدان تفاخری نکردیم!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 یزید، مجمعِ "جاهلیت بادیه" و "مدنیّت روم و کسری" است! مدتی "بادیه نشینی" بخاطر زبان و ادب عربی او را سگ باز و کفتر باز کرده و "شام زیستی" او را اهل مطربی و مشروب و زن بارگی کرده است!
یزید مجسمه ی مرحله فسق پسا کفر و پسا جورِ اموی است.
حاکم شدن فسق پسا جور ملازم دو اتفاق است:
۱. اکثریتی از جامعه را همراه می کند(الناس علی دین ملوکهم) ⬅️ فسق شهروند و مصرف فسق رونق می گیرد!
مسعودی می نویسد در دوره او مطربی در مکه و مدینه شایع و شرابخواری آشکار شد!(مروج الذهب ج۳ص۶۷)
۲. کسانی که مقاومت می کنند و با فسق ابلیسی او نسازند ⬅️ ظلم به اینها به "ضیم" تبدیل می شود
ظالمِ فاسق، ننگ بر مخالفین تحمیل می کند!
دختران رسول خدا را با صورت های مکشوف، شهر به شهر می چرخاند! تار و تنبور را کنار تازیانه برای تحقیر آنها قرار می دهد!
(تفصیل را در جلسه پنجم سخنرانی حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود! بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 یزید، مجمعِ "جاهلیت بادیه" و "مدنیّت روم و کسری" است! مدتی "بادیه نشینی" بخاطر زبان و ادب عربی او
۵-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
22.58M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه پنجم
• دیدن ساختارها، رویه ها و سیاست های فسق ساز مهمتر از دیدن آخر زنجیره و مصرف فسق!
- نمونه ای از حجاب در کشور خودمان
❗️ فسق پسا کفر و پسا جورِ حاکم شده دو کار می کند:
1⃣ عده ای رفیق و همراه ⬅️ شیوع فسق شهروندی
2⃣ عده ای قربانی فسق حاکم و شهروند ⬅️ ظلم به اینها، به ضیم(ظلم با ننگ) می رسد!
❗️ پروژه یزیدی موسیقی حرام!
• از سائب خاسر تا جمیله؛ از شام تا مدینه؛ تا کاروان حج خوانندگان!
• شیوع غنا در مکه و مدینه و شرابخواری علنی(مروج الذهب ج۳ص۶۷)/ ترک نماز و قرآن و...
• پهلوی دوم ادامه کشف حجاب رضاخانی را برعهده وزارت فرهنگ(بگو خوانندگان و...) نهاد!
- عجیب اینکه اینبار بی حجابی بیشتر شایع شد و واقعه گوهر شادی هم اتفاق نیافتاد!
❗️ اضافه کردن ساز و آواز در کنار اسارت اهلبیت، برای تحمیل ضیم به آنها، از اختصاصات فسق یزیدی است
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مردمسالاری دینی، از نهضت حسینی تا نهضت خمینی
🔹 امام حسین در نه گفتن به یزید و قیام علیه #طاغوت منتظر کسی نمیماند؛ اما در تشکیل #حکومت، خواست اکثریت جامعه را شرط میکند.
🔸 #امام_خمینی با همین الگوست که #جمهوری_اسلامی را شکل میدهد: هم #خدا گفته باشد؛ هم #مردم خواسته باشند.
🔺برشی از سخنرانی حجت الاسلام #قنبریان، شب اول محرم
🎬 @Mostazafin_TV
🔴 عفاف همه جا لجام زدن بر قوه و اشتهاست.
از قاعده به سوی نوک مخروط جامعه هرچه بالا روی، قوه و قدرت و مقدورات و بالتبع مشتهیات بیشتر میشود؛ پس عفاف حاکم و حکمرانی هم مهمتر است.
اصلا اگر حاکم بر خود و حکمرانی اش، قید و لجام عدالت نزند، نه عفیف میشود و نه عفت در رعایا می گستراند.
پس از این مرتبه، امربه معروف ونهی از منکرش در شهروندان اثر می کند.
همین جا هم برای تاثیر و تحقق عفاف و دیگر فضایل در جامعه باید سه مرحله را با تدبیر بگذراند:
۱. ارشاد جاهل با بهترین وسایل؛ تا واجب، معروف شود و حرام، منکر.
۲. رعایت شان ولایت طرفینی و مشاع مردم (المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض) برای تحقق بلاتنازل امربه معروف و نهی از منکر عمومی(مردم به دولت، مردم به مردم، دولت به مردم).
۳. تفاهم و قرار اجتماعی موکد، معلوم و معین برای پیگردهای الزامی (مفاد آیه۱۲ممتحنه، روایات و فتاوای ذیل: لایعصینک فی معروف)
(مقایسه روش نبویِ گسترش فضایل در جامعه را با روش یزیدی در سریان فسق، بخصوص در مواجهه با معارضین(فضایل یا فسق) در بحث: "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود" در فایل صوتی جلسه ۶ بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 عفاف همه جا لجام زدن بر قوه و اشتهاست. از قاعده به سوی نوک مخروط جامعه هرچه بالا روی، قوه و قدرت
۶-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
30.14M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه ششم
• عفت همه جا لجام بر شهوت و قوه و قدرت است.
• هرچه از قاعده به نوک مخروط جامعه بالا رویم قدرت و مشتهیات بیشتر میشود ⬅️ عفاف حاکم و حکمرانی مهمتر است
• عفاف حاکم و حکمرانی ملازم عدالت و قسط اوست!
❗️ مقایسه عفاف گستری نبوی با فسق یزیدی!
(هم به جهت همراه کردن اکثریت و هم مواجهه با معارضین)
• بدون عدالت، حکومت اثر گذاری در نهی از منکر ندارد
❗️ مراحل تحقق عفت و فضیلت ها:
1⃣ معروف سازی واجبات و منکر سازی محرمات(ارشاد جاهل و ابعاد و احکام آن)
2⃣ دادن جایگاه ولایی مردم(ولایت مشاء طرفینی: المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض) ⬅️ تحقق امر به معروف بدون تنازل
3⃣ پیگرد و الزام
• نکات مهم تفسیری، روایی، فقهی آیه ۱۲ ممتحنه
* (تفصیل را در فایل بشنوید و اگر پسندیدید با دیگران اشتراک بگذارید)
#حجاب #الزام #سیره_نبوی
☑️ @m_ghanbarian
🔳 کتاب "نهضت مقدس" منتشر شد
- به گزارش روابط عمومی دفتر نشر معارف، کتاب نهضت مقدس، اولین اثر مکتوب حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان در آستانه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام منتشر و روانه بازار کتاب شد.
در این کتاب، سه مبحث (عاشورا؛ نزاع دو اسلام)، (عاشورا؛نهضت مقدس) و (عاشورا؛ نتیجه اقتصاد طاغوتی) ارائه شدهاند. در سلسله گفتار اول، مؤلفههای دو اسلام اموی و حسینی مقایسه شدهاند، مؤلفههایی که در زندگی اجتماعی-سیاسیِ اکنون، اثری مهم دارند، پس درسآموز و بیدارگرند، نه خوابکننده و مخدر. در سلسله گفتارهای دوم، به سرمایه شیعی (عاشورا؛، نهضت مقدس) توجه داده شده و وجوه مقدسشدن نهضت عاشورا، یعنی عارف از عیب و نقص بودن آن، بیان شده است تا خط و شاخصی برای نهضتهای متأثر و همانند باشد و آنها را راهنامی کرده و از انحرافات آنان جلوگیری کند. در سلسله مباحث آخر ، از عبرت بزرگ تاریخیِ پیدایش طاغوت اقتصادی در صدر اسلام سخن گفته شده است که چگونه فاجعه کربلا را به بار آورد. امتدادیافتن آن زاویههای بدوی در زمانۀ ما و اقتصاد مدرن، اقتصادی طاغوتی را موجب میشود که باز به کرب و بلای مؤمنان و محرومان انجامیده است و میانجامد.
🔅این کتاب را با دهدرصد تخفیف میتوانید از لینک زیر سفارش دهید:
https://nashremaaref.ir/product/441476
🔅همچنین در روزهای آتی، این کتاب در تمامی ۳۸ شعبه فروشگاههای پاتوق کتاب در سراسر کشور توزیع خواهد شد و در دسترس علاقهمندان و محبین اهل بیت قرار خواهد گرفت. جهت مشاهده شعب پاتوق کتاب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://patoghketab.com/stores/
🔴 فضایل اخلاقی در جامعه با قانون و پیگرد ایجاد نمی شود ولو قانون و پیگرد برای حدود آن لازم باشد.
آنچه روح قوانین در یک جامعه اسلامی است، ولاء مردم با اولیاء الهی است، همان که مودت ذی القربی نام گرفته است.
این مودت و محبت حسینی در جامعه شیعی، رئوس اخلاق مثل سخاوت و شجاعت ساخته است؛ آیا می تواند عفاف هم بسازد؟!
مهندسی معکوس سخاوت عراقی اربعین، شجاعت ایرانیِ انقلاب و دفاع مقدس به ما کمک می کند که بتوانیم از محبت حسینی، عفت عمومی هم بسازیم و آنرا ارتقاء دهیم.
(در جلسه هفتم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود!" به این مهندسی فرهنگی پرداخته شده است)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 فضایل اخلاقی در جامعه با قانون و پیگرد ایجاد نمی شود ولو قانون و پیگرد برای حدود آن لازم باشد. آنچ
۷-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
17.52M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه هفتم
• جامعه اسلامی، جامعه ای با ولاء نسبت به هم و نسبت به اولیاء خدا
❗️ عفیف شدن جامعه با این ولاء
این روح برای آن قوانین و الزامات است.
❓ چگونه محبت حسین(ع) برای جامعه فضیلت شجاعت و سخاوت ساخت؟
• مهندسی معکوس ایندو!
❗️ مهندسی معکوس برای ساخت عفاف از محبت!
- ابتکار امام رضا(ع)
☑️ @m_ghanbarian
🔴 چشمه فضائل در جامعه، "ولاء اهلبیت(ع)" است. "قوانین و الزامات" برآمده از آن و نگهبان آنند.
نباید "جوی" را جای "آب" قرار داد! جوی خالی، آبادانی نمی آورد.
اهلبیت(ع) پس از افزودن ولاء و محبت جامعه اینگونه از آن محبت، "عفت عمومی" می سازند:
۱. امساک فرهنگی.
الگوی ابتکاری امام رضا(ع).
۲. زکات فرهنگی.
الگوی ابتکاری امام سجاد(ع).
۳. کفاره فرهنگی.
الگوی ابتکاری امام کاظم(ع).
توضیح این سه گام را در جلسه هشتم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود" بشنوید!
اگر خواهان تفصیل بیشتر بودید به سلسله مباحث "موج سوم عشق" رجوع کنید.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 چشمه فضائل در جامعه، "ولاء اهلبیت(ع)" است. "قوانین و الزامات" برآمده از آن و نگهبان آنند. نباید "ج
۸-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
26.02M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه هشتم
• فسق یزیدی عده ای را رفیق و عده ای را قربانی می کند اما چشمه فضیلتها وقتی ساری شود، قربانی ندارد.
• مثل خانواده که فصیلتش "رحمت" و "مودت" است و مهریه و حقوق و تکالیف، کالبد برای آن روح است؛ فضیلت های اخلاقی هم روح جامعه است و قوانین و الزامات کالبد نگهدار آن...
• اهلبیت پس از افزودن ولاء و محبت جامعه در چند گام از آن محبت، "عفت عمومی" می سازند:
1⃣ امساک فرهنگی
- نمونه ای الگو از امام رضا(ع)
2⃣ زکات فرهنگی
- نمونه ای الگو از امام سجاد(ع)
3⃣ کفاره فرهنگی
- نمونه ای الگو از امام کاظم(ع)
تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
بیشتر از این را در سلسله بحث: موج سوم عشق بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عفاف حاکم، عدالت است!
وقتی عفاف، لجام زدن به قوه و اشتهاء است، هرچه به نوک قدرت نزدیک شود، عفاف مهمتر می شود.
آنجا که بیت المال و اعتبار و امضاء طلایی هست، مشتهیات هم بیشتر است، پس عفاف حاکم مهمتر است.
اما قید زدن قوای حاکم، همان عدالت است. عدالت حاکم یعنی از قوا و توانش برای مشتهیات خود استفاده نکند. عدالت حکمرانی هم با این قید زدن به حاکمان تدارک میشود.
(تفصیل را در جلسه نهم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود" بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 عفاف حاکم، عدالت است! وقتی عفاف، لجام زدن به قوه و اشتهاء است، هرچه به نوک قدرت نزدیک شود، عفاف مه
۹-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
22.13M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ محرم ۱۴۰۱/ جلسه نهم(آخر)
• تحلیل فسق پساکفر از آیه ۵۵نور
- ارتجاع، فسق یزیدی است!
- سختی "یعبدوننی و لایشرکون بی شیئا"
- اصل فسق پس از تحقق اجتماعی دین با ارتجاع خود نمایی می کند!
• عفاف حاکم، عدالت او و حکمرانی اش است!
• مشکلات موجود از آن مجموع نظام حکمرانی است نه یک بخش خاص (سخنی مهم از رهبر انقلاب)
• برای عدالت حکمرانی، حاکم عادل باید محتسب بگذارد!
-آقای رئیسی شعار "گشت ارشاد مسئولین" را داد امیرالمومنین(ع) اجرایش می کرد!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
♨️ کشف حجاب یزیدی❗️
برداشتی از جلسه۴و۶ مبحث: "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود"!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ بخش اول
• مقدمه ی لازم
سخن محوری این مباحث این بود که "فسق پیشا کفر" داریم و "فسق پسا کفر". فسق اول همین گناهان انسانهای معمولی و شهروندان عادی است. فسق دوم، پس از ظلم و جور و انکار عملی آموزه های پیامبر(ص) و دین، شکل می گیرد؛ فسق یزید _که اینهمه در اعلامیه های نهضت حسینی مورد تاکید است_ فسق پسا کفر و پسا جور است. حزب اموی از "ویژه خواری"(استئثار) شروع کرد (دوره عثمان) ؛ بعد به "قاسطین" رسید، قدرت و سازمانی که بتواند با هر طرح عدالت خواهانه بجنگد و پیروز شود حتی اگر پرچمدار آن علی(ع) باشد! اینجا دیگر رسماً "طاغیه" (طغیان کننده علیه آنچه پیامبر آورده) میشود (دوره معاویه). پس از آن جور و تبعیض نهادینه شده و کفر عملی به آموزه های نجات بخش اسلام، به فسق علنی روی می آورد (دوره یزید)!
• نکته مهم این است که این فسق هم حاکم است و بالتبع فسق را نهادینه می کند و هم آنرا دین، جا میزند! یعنی حرام، حلال می کند! لذا سیدالشهدا(ع) فرمود اگر مردم دچار حکومت یزید شدند وعلی الاسلام والسلام!
حال به یک مورد از فرآیندی که دنبال حلال کردن حرام بود توجه کنیم: کشف حجاب!
✔️ مراحل سه گانه کشف حجاب اموی!
1⃣ حکم حکومتی بر کم حجابی کنیز!
در دنیای گذشته کنیز یک دارایی بود و خرید و فروش می شد. کنیزِ مجرد با خریدن و ملک شدن بر صاحبش حلال می شد. از اینرو اگر کسی کنیز دیگری را می دید و می پسندید میتوانست از او خریداری اش کند. جامعه ای که کنیز و زن آزاد در هم داشت گاهی به زنان آزاد و بعضا متاهل، تعریضی مثل خرید کنیز می شد! این اذیتی برای زنان آزاد و بنیان خانواده بود. آیه ۵۹ احزاب دستور حجاب بیشتر به زنان آزاد داد تا با نحوه حجابشان(کاملتر) از کنیزان باز شناخته شوند و مورد اذیت و درخواست ها قرار نگیرند (یُدنینَ علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یُوذین).
در فهم درست و اسلام ناب ائمه شیعه این حکم برای زنان آزاد، منعی برای کنیزان نداشت.۱
لکن خلیفه دوم از حجاب کامل کنیزان منع کرد و حتی پیگرد قضایی(شلاق) برایش نهاد.۲
این حکم حکومتی موجب شد دو سطح حجاب در جامعه شکل بگیرد. کنیزان حق نداشتند سر و گردن را کامل بپوشانند!
⬅️ تا وقتی کنیزان عمدتا از قبایل بادیه یا آفریقا و... بود این تفاوت عارضه جدی نساخت؛ اما با فتوحات و سرازیر شدن کنیزان ایرانی و رومی با زیبایی های خیره کننده وضع جامعه بهم ریخت!
اموی های در این دوره حاکمان جامعه بودند اما همان حکم حکومتی خلیفه دوم را ساری و جاری می کردند! آثار آن در کنار پیدایش کنیزان آوازه خوان، شب نشینی ها و... در جامعه ملموس شد.
2⃣ آقازادگان هنجارشکن!
فقدان عدالت اجتماعی، تقسیم تبعیضی بیت المال، اقطاع بخشی ها به خواص و...، تمرکز ثروت دست سابقه داران و حلقه های خاص را موجب شد. این بادآوردگی، آثار فرهنگی خود را برجای نهاد. پول توجیبی زیاد برخی دختران خواص، فساد زایید! حتی برخی جوانان بنی هاشم اهل شب نشینی و مراوده با خوانندگانی مثل عزت المیلاء شدند!
• برای نمونه: عایشه دختر طلحه(نوه ابوبکر بود و عایشه ام المومنین خاله او) ۱۰هزار دینار(سکه طلا) پول توجیبی داشت! به گزارش تاریخ مرزهای حجاب در زنان آزاد را جابجا و به نوعی به قبل از۳۱ نور(ولیضربنَ بخُمُرهنَّ علی جیوبهن) برگرداند! بزم های مختلط نوازندگی و خوانندگی (نزدیک به پارتی های امروز!) می گرفت.۳
حاکم مکه خاطر خواه او بود و به تماشای طواف او آمده بود و تا عمره اش تمام نشد اجازه اقامه نماز در بیت الله را نداد!
⬅️ نمونه های متعدد از این سبک آقازادگی و ضرب آن در فرهنگ عمومی عفاف، مرحله دوم کشف حجاب یا کاهش حجاب را قابل قبول می کند.
☑️ @m_ghanbarian
♨️ کشف حجاب یزیدی❗️
برداشتی از جلسه۴و۶ مبحث: "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود"!
#حجت_الاسلام_قنبریان/ بخش دوم
3⃣ ضیم یزید!
یزید که بدترین آن آقازادگان هنجار شکن بود، مجمع پلشتی های بادیه ی حجاز و مدنیّت روم و ایران بود! سگ بازی و مسابقه با پرندگان و... را از بادیه و شب نشینی با خوانندگانی مثل سائب خاثر و مطربی و مستی با زنان را از روم و کسری گرفته بود!
چنین فاسقی وقتی به سرکار بیاید طبیعی است منکرات را حلال کند. چنانچه آبجو را از بین مسکرات استثناء و حلال اعلام کرد! روز ورود سر اباعبدالله(ع) به دربار آنرا به مبارکی توصیف و صرف کرد!۵
• چنین کسی در حدود حجاب هم تصرف می کند، تیر خلاص را با گرداندن زنان حرم سیدالشهدا در شهرها و بازارها زد!
⚠️ توجه:
• زینب کبری(س) "کشف وجوه" زنان اهلبیت (ع) را به یزید نه یک مامور جزء یا فرمانده میدان، نسبت می دهد:
"قد هتکتَ سُتورهنَّ و ابدیتَ وجوههنَّ تحدو بهنَّ الاعداء من بلد الی بلد و تستشرفُهن المناقل و یتبرَّزن لاهل المناهل و یتصفَّح وجوههن القریب و البعید الغائب و الشهید والشریف و الوضیع و الدنیّ و الرفیع:
تو(یزید) حجاب زنان اهلبیت را هتک و پاره کردی! تو صورتهای آنان را آشکار کردی! دشمنان را شهر به شهر به تماشا خواندی! عابران را مُشرف بر آنان قرار دادی و برای صاحبان منازل آنها(با صورت بدون رو بند) را نمایان کردی! نزدیک و دور، شاهد و شریف و پست، دون مایه و رفیع را به ملاقات چهره آنان آوردی"!۶
⬅️ این یک کشف حجاب اجباری یزیدی (البته در حد برداشتن حجاب صورتها نه بیشتر) بر خاندان اهلبیت(ع) بوده که کمتر بدان پرداخته شده است!
• یزید قطعاً از این کار تعمدی یکی از دو منظور پلید را داشته است:
۱. با این کار وانمود کند اینان کنیزند! که ملازم با کافر خواندن سیدمظلومان است!
۲. یا مرزهای بی حجابی زنان آزاد را با دختران رسول خدا(ص) _پس از آقازادگان فاسد_ جابجا کند!
گرچه در بدو امر اولی بیشتر به ذهن می رسد لکن اثبات کفر برای سری که روی نیزه قرآن می خواند محال شد! به درخواست آن شامی سرخ موی که کنیزی یکی از دختران سیدالشهدا را زبان زد ناچاراً دست رد زد!
• فرق کشف حجاب #رضا_خانی و #یزیدی در این است که رضا خان از زنان و دختران خود شروع کرد اما یزید، زنان و کنیزان خود را پشت پرده گذاشت و زنان اهلبیت(ع) را با آن وضع در بازارها کشاند!
مقصود بالاصاله اش اگر ضیم و ننگ نهادن بر اهلبیت بود، مقصود تبعی اش جابجایی مرزهای حجاب زنان آزاد و شکستن مقاومتها در مقابل حرکت هنجارشکن آقازادگان هم بود!
چیزی که رسوایی اش را ماجرای عاشورا مانع تحقق کامل آن شد!
* (راه حل سه مرحله ای پیامبر(ص) و اهلبیت برای تحقق فضیلت ها از جمله حجاب در جامعه را در فایل صوتی جلسه ششم بشنوید)
........................................
پاورقی:
۱. از معتبرترین روایات این باب روایت ابی خالد القماط است که از امام صادق(ع) درباره پوشاندن سر کنیز پرسش می شود و می فرماید: اگر خواست بپوشاند اگر خواست نپوشاند! بعد الزام و اجبار بر نپوشاندن را به دیگران نسبت داده می فرماید: پدرم(امام باقر) می فرمود: کنیزان زده می شدند و به آنها گفته می شد که خود را شبیه به زنان آزاد(با حجاب کامل) نکنید. (وسائل ج۴ص۴۱۲) که اشاره به همان حکم حکومتی است. از همین جا برخی فقهاء برخی روایاتی که مضمونی غیر از این دارند را تقیه ای دانسته اند!
۲. معالم التنزیل فی تفسیر القرآن ج۳ص۶۶۴ و...
۳.حیاة الامام زین العابدین باقر شریف قرشی ج۲ص۴۱۱
۴.مسعودی می نویسد در دوره او غنا در مکه و مدینه رایج و شراب خواری علنی شد!(مروج الذهب ج۳ص۶۷)
۵.ر.ک: عیون اخبار الرضا(ع) ج۲ص۲۲ و الفقیه ج۴ص۴۱۹
۶. الاحتجاج ج۲ص۳۰۸
☑️ @m_ghanbarian
▪️ سوره | فصل کوفه
🔻 موضوع شب سیزدهم: روانشناسی اجتماعی کوفه
📌 مسعود دیانی در سیزدهمین قسمت فصل جدید سوره، میزبان محسن قنبریان، پژوهشگر دینی
خواهد بود.
🗓 پخش: چهارشنبه ۱۹مرداد، ساعت ۲۲، شبکه چهار
بازپخش: پنجشنبه ۲۰مرداد، ۹ و ۱۶
@Sooreh_tv4
💢 به میر حسین!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian