eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
897 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
14.14M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سیزدهم/ ۹دی۱۴۰۱ ▫️ روابط اجتماعی حاکم • تا اینجا از عیب جوی مردم، بخیل و ترسو و حریص منع و به حقگو ولو تلخ گو دستور داد • اینجا به همنشینی با اهل ورع و صدق دستور می دهد - ریاضت دادن آنها که اهل مدح و ستایش کردن نشوند! - آنچه موجب عجب و کبر حاکم میشود؟! - در صورت ستایشگر خاک بپاشید! • محسن و مُسیئ نزدت مساوی نباشد - تسویه بین بدکاران (از اشراف یا فقرا) - تئوری پردازی برخی در جبهه انقلاب که: عیب خودی را پنهانی ولی عیب غیر خودی را علنی بگویید! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 خدا را شکر که هستی! • صدا (سرود دختران بالغ)، رنگ (روسری و حجاب برخی بانوان حاضر) و مهمتر سخنان حکیمانه، همه پیام بود؛ برای دو جانبِ افراطی و تفریطی نسبت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی: • ضرورت شرعی خواندن حجاب، ناظر به نواندیشانی بود که از رد الزام تا انکار اصل وجوب و حجاب عرفی رفته اند. به سیاسیونی که اهمیت حجاب را دست چندم کرده اند، هم بود. • دختر خود خواندنِ کم حجاب و رد اتهام بی دینی و ضد انقلابی، خط روشنی مقابل جریان دیگر است که بیشتر از خشونت رفتاری، دچار درشت گویی زبانی درباره اینان است. یکبار شریک مفسدان اقتصادی خطاب می کند و یکبار برانداز! جالب اینکه فرمودی قبلا به علماء دراینباره تذکر هم داده ای! • بخصوص این جمله پدرانه بسیار دلکش بود که: "من حسرت می خورم به آنجور اشک ریختن. می گویم ای کاش من می توانستم اینجور مثل این زن جوان اشک بریزم اینرا چطور میشود متهمش کرد؟"فن آوری اجتماعیِ تصحیح حجاب، عمده اش با تأثیر و تأثر متقابل مردم بر هم انجام می شود و اندکی از برخورد با ناهنجاری ها، گردن حکومت می افتد. این تأثیر و تأثر متقابل جز با این نگاه حاصل نمیشود. باید محجبه و متشرع در بد حجاب هم فضیلتی قائل باشد و حتی امر و نهی او بر خود را بپذیرد تا زمینه اثر گذاری بر او هم فراهم شود. بی دین و برانداز دیدن بد حجاب، قفل کردن این فن آوری اجتماعی و رفتن به سمت برخورد صرفاً خشن است! (دقت کنید) • خدارا شکر که از نسل مطهری و بهشتی تو برای ما ماندی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
4_5886686625483722577.mp3
12.17M
نوشتم اول خط بسمه‌ تعالی سر بلندمرتبه پیکر، بلندبالا سر   فقط به تربت اعلات سجده خواهم کرد که بندۀ‌ تو نخواهد گذاشت هرجا سر   قسم به معنی «لا یمکن الفرار از عشق» که پر شده است جهان از حسین سرتاسر   نگاه کن به زمین! ما رایت الا تن به آسمان بنگر! ما رایت الا سر   سری که گفت من از اشتیاق لبریزم به سرسرای خداوند می‌روم با سر   هرآنچه رنگ تعلق، مباد بر بدنم مباد جامه، مبادا کفن، مبادا سر   همان سری که یَُحّب الجمال محوش بود جمیل بود جمیلا بدن جمیلا سر   سری که با خودش آورد بهترین‌ها را که یک به یک همه بودند سروران را سر   زهیر گفت حسینا! بخواه از ما جان حبیب گفت حبیبا! بگیر از ما سر   سپس به معرکه عابس «اجننی» گویان درید پیرهن از شوق و زد به صحرا سر   بنازم ام وهب را به پارۀ تن گفت: برو به معرکه با سر ولی میا با سر   خوشا به حال غلامش، به آرزوش رسید گذاشت لحظۀ آخر به پای مولا سر... ▪︎شب سالگرد حاج قاسم مهمان دانشگاه بودم. شعر سحرگونه سید حمید رضا را دانشجوی جوان مداحی(امین ) بسیار دلنشین خواند؛ شب جمعه با شما اشتراک می گذاریم. التماس دعا ☑️ @m_ghanbarian
💢و باز درها بر همان پاشنه‌ها می‌چرخد!💢 🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده می‌گذرد و تقریباً نتیجه‌اش در رشد همگرایی جامعه حزب‌الهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است! 🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کرده‌اند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار می‌ورزند! 🔹تقریباً گفتگویی شکل نمی‌گیرد و رفت و برگشت‌ها، بیشتر شبیه «بیانیه‌های سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»! 🔹کسی را ندیده‌ام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام می‌دهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود می‌دانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن! 🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛ این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعه‌خواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل قابل صورت‌بندی است:👇 ➖بی‌تردید اهمال نسبت به بی‌حجابی، اشتباهی جبران‌ناپذیر است. ➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست. ➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد. ➖در برخورد با پدیده بی‌حجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایده‌ای متحجرانه است. ➖مهمترین عامل رشد بی‌حجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانه‌ی چُرت خرگوشی جریان متحجر است. ➖برخورد انتظامی و قضایی با بی‌حجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد. ➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بی‌حجابان شود. 🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بی‌حجابی را می‌توان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇 1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد. 2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعه‌ای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بی‌حجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بی‌حجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بی‌حجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است. 3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفه‌ای در قبال بی‌حجاب ندارد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهله‌ی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی می‌گذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاست‌زدگی در شعار» و «سیاست‌زدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویت‌زدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی) 4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز! ➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرت‌آفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بی‌حجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویت‌زایی انقلابی»است که هم می‌تواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم می‌کند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1116
🌐 خامنه ای پس از محمد(ص) • کاریکاتور، هنر است؛ مثل شعر. اما همانجور که "هجو"، شعر را فحش می کند؛ اغراض سیاسیِ شارلی ابدو هم کاریکاتور را فحش می کند. • فحش بطور معمول فرمان مقابله و دشمنی از سوی آدم زبون و بی چاره است. وقتی دست با چکش کوبیده شود، فرمان مقاومت و مقابله با سوزشِ درد را آدم بی ادب با فحش بروز می دهد. ناتوانی مقابل یک رقیب قویِ پیروز هم با فحش تسلی می گیرد! • ظاهراً ملاها، جهان جدیدی بنیان نهاده و از مرزهای کشورشان صادر شده است و ظاهرا بدجور ارزشهای منافقانه انقلاب فرانسه و حقوق بشر دروغین را به چالش کشیده که به کاریکاتور هجو روی آورده اند! • آیا شارلی ابدویِ احمق دانست بعد از چند بار اسلام هراسی اش با کاریکاتورِ هجو علیه پیامبر اسلام(ص)، حالا با فراخوان کاریکاتور علیه آیت الله خامنه ای، باصدای بلند گفت: اسلامِ خامنه ای ادامه اسلام محمد(ص) است؟! این موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام حول اسلامِ انقلاب اسلامی خواهد شد.ان شاءالله محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه اول • عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه: - برای تصحیح رابطه مردم-مر
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه اول • عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه: - برای تصحیح رابطه مردم-مردم: تنسیقاً للقلوب - برای تحکیم رابطه مردم-حاکم: ایناساً للرعیه • عدالت اول موجب قوام و سرپایی مردم می شود - خوانش تاریخی از این کارکرد • بعد موجب همگنی و پیوستگی مردم می شود حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۱ 📄متن گزیده مدت مطالعه: ۸ دقیقه 📄متن کامل مدت مطالعه ۲۸ دقیقه 🎧 لینک فایل صوتی ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه دوم • بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است - مشکل اصلی وقتی است
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه دوم • بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است - مشکل اصلی وقتی است که حقوق اساسی (آموزش، بهداشت، امنیت و...) کالا و طبقاتی شود! • شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست! هوش سیستانی چقدر به شریف می رسد؟! - دهه قبل منتظر صدای شریفتری از شریف برای عدالت اجتماعی بودیم! • خوانش تاریخی از اثر مخرب این شکاف اجتماعی • عدالت و تربیت: ۱. تنزیه از مظالم(پاکی از حق الناس): - با تنسیق قلوب، عامل درونی ظلم رفع می شود. - با توزیع عادلانه فرصتها و منابع، ابزار بیرونی ظلم زایل می شود. ۲. تنزیه از آثام(پاکی از گناهان): - بسیاری از گناهان یا از سر اتراف و شادخواری است(فسق مترفین) - یا از سر فقر و نداری است عدالت بر هردو اثر می کند! • مثالهای معاصر از خلق پول تا قاچاق حجاب! حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۲ 🎬 ویدئو: برشی تقطیع شده از جلسه دوم 📄 متن گزیده ⏱ مدت مطالعه: ۱۰ دقیقه 📑  متن کامل ⏱ مدت مطالعه: ۳۲ دقیقه 🎧 فایل صوتی ☑️ @m_ghanbarian
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژه‌نامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد. 📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید: 🔻نسبت خانه‌نشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا 🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایه‌داری و فرصت فکر‌ کردن زنان 🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار 🔻بت دوگانه‌ی(خانه‌داری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی 🔻یادداشت‌هایی درباره فیلم‌های با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار 🔻مفرد مونث غائب؛ گفت‌و‌گو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو 🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا 🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشی‌نژاد و... 🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار ✅ @AmmarFest
🎥 مجال کردید ببینید! • فرض گرفته وضع اقتصادی ایران امروز به وخامت دوره رکود بزرگ آمریکا باشد! در آن دوره فرانک فیلمسازی که ایتالیایی الاصل ولی مقیم آمریکا بود فیلم "چه زندگی شگفت انگیزی" ساخت! علیرغم صراحت و نقد، پر از امید و خلق رویا برای آمریکا بود. اما فیلمهای دهه ۸۰ و ۹۰ سینمای ایران چه؟! اغلب سیاه و مایوس! ❓ واقعا سینما آئینه جامعه است یا جامعه آئینه و خلق سینماست؟!! • جالب اینکه کاپرا بعدا به اتهامات دچار و منزوی میشود اما باز برای وطن خوانده اش، رویا می سازد! سازنده در این مستند تحقیقی دنبال روشنفکر و سینماگری مثل کاپرا در ایران می گردد! 💻 اگر خواستید اینجا ببینید: https://eitaa.com/ammaryar_ir/5639 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه سوم • عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود • عدالت و عمران
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه سوم • عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود • عدالت و عمران شهرها - خوانش تاریخی از حکومتهای صدر اسلام - خوانش معاصر: ❓نسبت توسعه و عدالت؟: - قرائت لیبرالیستی: راه عدالت از توسعه می گذرد! - نقد این مشهور غلط! - قرائت اسلامی: پیشرفت را عدالت صورت بندی نهایی می کند(صورت نوعیه اخیرِ پیشرفت) - پیشرفت مردم پایه، ملازم با عدالت است! • مخالف و معترض هم با عدالت مقهور می شود! (بالسیرة العادله یُقهر المُناوی) - ایرانِ قوی، باید ایران مُقسط هم باشد! • اینجور عدالت: سپر دولتها / موجب ثبات آنها می شود - عدالت، ضابطه مندی است؛ پس اقناع افکار عمومی را آسان می کند. - شورش مظلومین و محرومین را از بین می برد! حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۳ 📄 متن گزیده ⏱ مدت مطالعه: ۸ دقیقه 📑 متن کامل ⏱ مدت مطالعه: ۲۹ دقیقه 🎧 فایل صوتی ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه اول / ۸دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • بعثت یک انقلاب
۲-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.51M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه دوم / ۱۵دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران ◽️ یک جهاد در سه جبهه! 1⃣ جهاد اصغر همراه با جهاد کبیر و اکبر. بدون آنها، رنجری است نه جهاد! 2⃣ جهاد کبیر همراه با جهاد اصغر و اکبر. مقاومت، قتال با ائمه کفر و هم سایش نپذیرفتن از درون می خواهد 3⃣ جهاد اکبر همراه با جهاد اصغر و کبیر. عرفان اصیل با ایندو همراه است؛ حبوبی و عبدالحسین لاری و سید جمال هم از شاگردان حسینقلی همدانی بودند! ☑️ @m_ghanbarian