🤲 بار خدايا، تو براى عاشقانت بهترين مونسى، و براى كفايت مهمّ آنان كه بر تو اعتماد نمايند از همه حاضرترى، آنان را در باطنشان مشاهده مىكنى، و به نهان هايشان آگاهى، و اندازه بيناييشان را مىدانى. بنا بر اين رازهايشان نزد تو معلوم است، و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه. اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود، و اگر مصائب به آنان هجوم آرد به تو پناه جويند، زيرا مىدانند زمام همه امور به دست تو، و سر چشمه تمام كارها در كف با كفايت فرمان توست. الهى، اگر از بيان مسألتم عاجزم، يا از اينكه چه بخواهم سرگردانم، پس به آنچه مصلحت من است راهنماييم باش، و عنان دلم را به سوى آنچه خير من است بگردان، كه اين برنامهها از هدايتها و كفايتهاى تو بيگانه و عجيب نيست. بار خدايا، با عفوت با من معامله كن نه با عدالتت.
(ترجمه خطبه۲۲۷/ متن زیبای آن را بخوانید)
#رمضان_المبارک
#نهج_البلاغه
#دعاهای_عاشقانه
☑️ @m_ghanbarian
۲-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
6.92M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه دوم: معرفت کلیدیِ عالم محضر خداست
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
جلسه دوم: معرفت کلیدیِ "عالم محضر خداست"
#باز_نشر
🔅"عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید"؛ ترجیع بند مواعظ امام خمینی بود. هزاران جوان را این یک جمله تربیت و به اوج کمالات انسانی رساند.
🔅زادگاه این معرفت، بالاصاله قرآن است؛ اما استاد عرفان امام(آیت الله شاه آبادی)آنرا سر سفره امام و پیروانش آورد:
"علم به حضور حق و خود در حضور و خدمت او دیدن، مناط عصمت است؛ یعنی کسی که دارای چنین علمی باشد، به اختیار خود مرتکب نافرمانی و گناه نمی شود..."(ص۲۵رشحات المعارف)
🔅چهار شرافت این معرفت:
۱.موجب "عبادت احرار" است؛ چون حیاء از خود خداست نه خوف جهنم و شوق بهشت.
۲.مولد "عبادت عارفانه" است؛ چون الان قیامت فرد را برپا می کند موکول به حسابرسی فردای قیامت نیست!
۳.موجب "عبادت زاهدانه" است؛ چون بیش از واجب و حرام و رذایل عمده را دربر می گیرد. سالک را ادبی بیش از رساله و اخلاق می دهد.
۴.در عین حال، "فطری" و همگانی است. رعایت احترام حاضر، فطری هر انسانی است. آیت الله شاه آبادی می فرماید:"اینها از تٲسیسات فطرت بشر است و قراردادی و جعلی نیست"(ص۳۴)
🔅درک ذهنی و عقلی این حضور:
٭صورتهای خیالی ای را مثل یک داستان نویس تصور کنید.
٭شما خالق آنها در ذهن خود هستی. آنها نزد شما حضور دارند و شما نزد آنها حاضرید.(دقت کنید)
٭خود آن صورتهای ذهنی، علم شمایند. مثل علم شما به اشیاء خارجی نیست. پس درون و برون آنها نزدتان حاضر است. از آرزوی آن پرسناژ ذهنی خبر دارید و...(توجه کنید)
٭حکماء از باب مَثَل نه مِث٘ل می گویند: صفحات الاعیان عندالله، کصفحات الاذهان عندنا: اشیاء خارجی برای خداوند مثل صورتهای ذهنی نزد مایند!(تٲمل کنید)
⬅️مرحوم شاه آبادی می فرماید:
"تو عین حضور حقی. نفَس کشیدنت، چشم برهم نهادن و گشودنت..."(ص۳۲)
🔅شاهد قرآنی و روایی:
٭آیه ۱۳سوره مُلک می فرماید:"قولتان را پنهان کنید یا آشکار؛ خداوند از درون سینه ها باخبر است" در آیه ۱۴ وجه آنرا بیان می کند:"الا یَع٘لَمُ مَن٘ خَلَق؟" آیا او که خلق کرده نمیداند؟!
این همان استدلال است که مخلوق، نزد خالق حاضر است؛ درون و برونش.
٭زندیقی که ادعا میکرد کرم های درون گل و لای جلویش چرا مخلوق او نباشد؟!
از امام صادق(ع) پاسخ شنید: پس بگو چند نر و چند ماده در آنهاست!
⬅️میشود شما از جنسیت مخلوق ذهنی ات بی خبر باشی؟! اگر هزاران نفر را در داستان ذهنی ات بیافرینی از جزئی ترین خصوصیات آنها باخبری! چون نزد آنها حضور داری و آنها نزد تو حاضرند. خالق حقیقی عالم را کمتر از این نگیر!
🔅باور این معرفت، سازنده است.
امام خمینی:"آن وقتی که قلم به دست می گیرید، بدانید در محضر خدا، قلم دست گرفته اید. آن وقتی که می خواهید تکلم کنید، بدانید زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید. در محضر خدا باهم دعوا نکنید سر امور باطل و فانی"
(صحیفه امام ج۱۳ص۴۶۱)
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 آیاتی برای درنگ ۱
1⃣ عدالت ورزان (الذین یامرون بالقسط) ولو انسانهای معمولی و غیر معصوم باشند، سزاوارترین به عطف و همجواری با انبیاء و معصومین _که آنها هم مامور به قسط اند(۲۵حدید)_ می باشند.
2⃣ درگیری و کشتن آنها کنار کشتن انبیاء، در طول تاریخ علامت کافران به آیات الهی بوده است.
تو گویی اصلا "آیت الله" در آیه، بعد از انبیاء، عنوان برای "الذین یامرون بالقسط" است؛ نه صرفا هر عمامه به سر یا هر فارغ التحصیل فقه پژوه!
فقط روحانیونی، "آیت الله" اند که امام خمینی، "متعهد" نامید و فرمود: "روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته و نخواهد داشت!"(صحیفه امام ج۲۱ص۲۷۶)
3⃣ آری "قسط" هم یکی از "معروفها"ست؛ اما فقط همین یکی، بجای عبارت شایع "یامرون بالمعروف" در قرآن، بطور خاصه ذکر شده است: یامرون بالقسط!
شاید بخاطر جایگاه قسط و عدالت اجتماعی بین سایر معروفها باشد.
آیه ۷۶نحل، مقابلِ "انسان عدالت ورز" را "یک مرد گنگ" قرار داده می فرماید: "هَل یَستَوِی هُوَ وَ مَن یَامُرُ بِالعَدل"؟ آیا آن گنگ (که قدرت تفهیم و تفهم ندارد) با کسی که به عدالت فرمان می دهد بالسویه است؟!
کانه بدون امر به عدالت و قسط، آمران به معروف، گنگ می شوند؛ نه خوب متوجه ریشه ها می شوند و نه قدرت تفهیم معروف می یابند!
#رمضان_المبارک
#بهار_قرآن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۳-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
6.31M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟
🔅آیت الله شاه آبادی فرمود: "علم به حضور حق و خود را در حضور و خدمت او دیدن مناط عصمت از گناه است"(ص۲۵).
این را از امام صادق(ع)آموخت که از دو مرتبه سخن گفت: از خدا بترس
۱."مثل اینکه او را می بینی".
این مقام حضور است. دیدن و احساس حضور خداوند کردن.
۲."واگر خدا را نمی بینی، بدان که او تورا می بیند".
این درک محضر است. اینکه انسان ولو خودش حضور خدا را احساس نمی کند اما خود را در محضر او ببیند. مثل بودن جلوی دوربین مدار بسته ای که ببیننده را نمی بینی اما یقین داری دیده می شوی. این درک محضر است.
-سومین مرتبه، دیگر کفر است. امام صادق(ع) فرمود:"اگر چنین دیدگاهی داشته باشی که خدا هم تورا نمی بیند، حتما کافرشده ای".
پس مومن اقلا درک محضر دارد.
🔅عصمت از گناه، وابسته به میزان این درک و مرتبه آن است.
🔺شاه آبادی می فرماید:"همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند"(ص۲۵)
پس حساسیت اولیاء، برجان و مال و آبروی انسانها و هم تکالیف الهی وحقوق الله از این جهت است. در محضر خدا، نباید آبروی بنده او را برد و...
🔺ایشان اختلاف موسی و خضر در سوره کهف به این می داند که موسی(ع) مٲمور منظم کردن و حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع) حافظ حضور و نظرش به فرمانهای غیبی مولا بود(ر.ک:ص۲۵)
🔅نقطه شروع مصونیت از گناه
شروع از درک محضر است. مثل کسی باش که در خانه ای هستی که صاحب خانه از آیینه تورا می بیند.
امام صادق(ع) فرمود:"اگر می دانی که خدا تورا می بیند، اما به گناه مبادرت می کنی، پس حتما او را از پست ترین ناظران برخود قرار داده ای."
برخی کارها را جلوی بچه هم نمی کنیم اما جلوی خدا می کنیم!
🔺قدم اول در همین رعایت محضر، در نماز و عبادت است.
وقتی هنوز موسی نیستی که همه محضرهای خدا را منظم کنی که کسی ظلمی نکند، آبرو از بنده ای نبرد، خون ناحقی نریزد و...؛ اقلا در وقت نماز محضر الهی را درک کن.
این مقام احسان و محسنین است که نمازشان و مناجاتشان را اینگونه می خوانند که اقلا خود را زیر نگاه خداوند می بینند. این کمی تمرین می خواهد و سخت نیست.
(تفصیل را درفایل صوتی بشنوید)
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از شعوبا
📚 پرونده: جامعه رژیم صهیونیستی به چه سمت و سویی می رود؟
بحران داخلی کم سابقه در رژیم صهیونیستی وارد مراحل پیچیده تری شده است. با برکناری گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت ها با عملکرد نتانیاهو و دولت وی گسترده تر شده است.
این اتفاقات، اما دارای لایه ای زیرین است که ریشه در جامعه رژیم صهیونستی و شکاف ها و تعارضات موجود در آن دارد. در این پرونده به این مباحث پرداخته شده است.
همزمان با تشکیل دولت راستگرا در رژیم صهیونیستی؛ شکاف سکولار- مذهبی به روایت آمار - محسن فائضی
تشدید بیسابقه تنشهای داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار میرسد؟ - محسن محمد صالح، مرکز مطالعات الزیتونه
اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! - محسن فائضی
غلبه لیبرالیسم بر شریعتِ یهودی؛ چرا اسرائیل به بهشت همجنس بازان تبدیل شد؟ - میرفت عوف، الجزیره
اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینهای قابل تصور است؟ - ماجد عزام، عربی پست
مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی
رژیم صهیونیستی دولت دینی یا سکولار؛ تفرقه و چنددستگی در صفوف مدعیان امت خدا ! - محمد محمود السید، ساسة پست
نتایج انتخابات 2022 و احزابی که آینده رژیم را می سازند - محسن فائضی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🤲...اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِي غِنَاكَ، أَوْ أَضِلَّ فِي هُدَاكَ، أَوْ أُضَامَ فِي سُلْطَانِكَ، أَوْ أُضْطَهَدَ وَ الْأَمْرُ لَكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي...
بخشی از خطبه۲۱۵:
از دعاهاى آن حضرت(ع) كه فراوان مى خواند:
...بار خدايا، پناه مى برم به تو، از اين كه در عين بى نيازيت، نيازمند و تهى دست مانم يا در عين راهنماييت، گمراه گردم يا در عين توانمنديت، بر من ستمى رود. يا در عين آنكه همه كارها به دست توست، خوار و بى ارج گردم.
بار خدايا، جان مرا نخستين گرانبهايى قرار ده كه از دارایی های گرانبهاى من مى ستانى و نخستين وديعه اى از ودايع خود كه از من بازپس مى گيرى...
📜 این خطبه زیبا را اینجا بخوانید:
https://ahlolbait.com/article/15976
✍ یک نکته:
• کریمه ها و چیزهای گرانبهای ما غیر جان؛ شرافت، عدالت و انصاف، پاکی و صفا، انسان دوستی، آزادی و... هستند. اگر همه اینها قبل از جان، از دست ما رود یا گرفته شود، از ما تفاله ای می ماند.
• ودیعه ها نزد ما؛ عقل، دل، وجدان، اراده و اختیار و... هستند اگر قبل از جان، اینها از ما پس گرفته یا ستانده شود ،باز ما تفاله ای خواهیم شد.
⬅️ حضرت در این دعای پرمغز از خداوند می خواهد قبل از این کریمه ها و ودیعه ها، جانش گرفته شود!
حیات با اینها ارزشمند است ؛بدون اینها زندگی، حیات چارپایان است.
این دعا،ریشه حکومت علوی و قیام حسینی است.
#رمضان_المبارک
#نهج_البلاغه
#دعاهای_عاشقانه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۴-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
8.36M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر
🔅جواد الائمه(ع) به شخصی که از ایشان نصیحت خواست فرمود: بدانکه هرگز از چشم خداوند خالی نیستی! حالا ببین چگونه باشی؟!(تحف العقول).
این همان راهکار و شاهکار تربیتیِ دادنِ درک محضر درسیره اهلبیت است.
🔅آیت الله شاه آبادی چهار جلوه برای این حاضر در فطرت می شمارد؛ که احترام و رعایت می آورد:
1⃣ حاضری که مُنعم ماست. محضر منعم، محترم است.
اگر سر سفره کسی باشی، حتی او را هم نبینی، رعایت محضر آن سفره و مهمانی می کنی.
"چه می گویی وقتی سؤال فرمود: آیا حضور حاضر یا حضور منعم محترم نبود؟! یا حاضر و منعم نبودم؟!"(ص۳۳)
2⃣حاضری که مقتدر است. محضر مقتدر، محترم است.
این رعایت حتی در حیوانات هم هست. در حضور مقتدر از خود مودب اند!
حال، درک محضر کسی که همه قدرتها از اوست، چه باید باشد؟
"اگر پروردگار سبحانه و تعالی بپرسد که چگونه معصیت و نافرمانی مرا جایز شمردی و روا داشتی و حال آنکه حضور مقتدر محترم است، چه جواب می دهی؟"(ص۳۳)
3⃣حاضری که کامل است. محضر کامل، محترم است.
استادی در علم و هنر وقتی حاضر است در آن عرصه شاگرد و عامی رعایت احترام و ادب می کند.
اصلا تفاوت جایگاه های اجتماعی افراد نزد مردم بخاطر همین حکم فطری است که کامل در نظر فطرت، محترم تر است(ص۳۴)
آیا هر کمالی از خدانیست؟! "آیا سزاوار است در حضور چنین کاملی نافرمانی کردن؟! با اینکه لزوم احترامش، حکم فطرت است"(ص۳۵)
4⃣حاضری که محبوب است. محضر محبوب، محترم است.
در معشوق های زمینی هم چنین است که در حضور و محضر او، عاشق در شدت رعایت است. در کلمات و حرکاتش شدت دقت را دارد.
جالب اینکه این رابطه، به دیگران هم محضر می دهد. محبی که با محبوب خود تلفنی حرف میزند؛ ما، بین آنها نیستیم، اما حال مراعات محب، مارا هم محضر می دهد، متوجه می کند و به آن محبوب جلب می کند.
سردار دلها در کرملین اذان گفت و به نماز ایستاد؛ مقامات روسیه را خیره کرد و تحت تٲثیر برد.
🔅نسبت سه گانه گناه:
-نسبت به خود عصیان
-نسبت به عاصی و گناهکار
-نسبت به معبود
نسبت به معبود همه گناهان، کبیره اند چون مغایر با فطرت حضور حاضر است.(ص۲۹)
٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 آیاتی برای درنگ ۲
❗️ فقط سرمایه داران کافر، هیزم جهنم اند!
1⃣ ترکیب جمله "اُولئِکَ هُم وَقُودُ النَّار"، مفید انحصار است. یعنی فقط گروه مورد بحث، وقود و آتش زنه جهنم اند!
اینجا بخوانید:
https://lib.eshia.ir/50081/3/140
2⃣ این آیه گروه خاصی از کفار را توصیف می کند: کسانی که می پندارند اموال و اولادشان از خداوند بی نیازشان می کند.۱
• در آیه۱۱۶ آل عمران همین گروه، مخلدین جهنم هم خطاب شده اند.
⬅️ این گروه لاجرم سرمایه دارند که چنین پنداری دارند. فقیر و ندار، موضوع این پندار (که دارایی هاست) را ندارد.
• شاهد این برداشت، آیه بعد(۱۱آل عمران) است که اینان را "در شیوه و روش" به "آل فرعون" تشبیه می کند: کَدَابِ آلِ فرعون...
⬅️ آل فرعون همه از دارایان و ثروتمندان بودند.
3⃣ محمد جواد مغنیه در تفسیر الکاشف این توصیف قرآن را قبیح ترین وصف ممکن می شمارد و بعد سراغ #سرمایه_داری_معاصر آمده است و آنرا بدترین و زشت ترین جلوه این گروه جهنمی در تاریخ می شمارد و گوشه ای از جنایات آنها در عالم را می شمارد:
https://pdf.lib.eshia.ir/94743/2/17
⬅️ کسانی که دنیا را جهنم فقرا و بهشت خود و اغنیاء کردند، اصل و اساس و هیزم جهنم خواهند شد.
.................................................
۱.در آیه۳۵ سبا این پندار باطل را به زبان هم آورده اند.
#رمضان_المبارک
#بهار_قرآن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۵-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
7.64M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان
🔅میقات حضور؟
از علم نافع درک حضور و محضر حق گفتیم؛ که عصمت ساز است.
درباره "محضر" نکاتی عرض شد. حالا کمی درباره "حضور" بیاندیشیم. حضور دیدن حق است. "میقات" و محل این مشاهده و ملاقات کجاست؟
عارف کامل شاه آبادی(ره) می فرماید:
"ارض انسان، میقات برای لقای حق است"(ص۲۲). یعنی چه؟!
🔅آدرس این میقات؟
یک مثال قرآنی:
خورشید که سر میزند/ نور می پراکند/ بالای ابرها(قلمرو خورشید)، هیچ سایه ای نیست/ اما دورتر از آن، نزد ما، اجسامی هستند که "نور را بریده و محدود می کنند"/سایه ها پدید می آید/ از یک دشت تا شهر با کثرت محدود کننده ها، سایه بیشتر وبیشتر می شود.
اما خورشید و نورش، علت سایه هاست. سایه هیچ نیست الا "حدود محدودیت نور"(تٲمل کنید)
آیت الله شاه آبادی به آیه ۴۵فرقان توجه می دهد: "آیا ندیدی چگونه پروردگارت، سایه را گسترده ساخت و اگر می خواست آن را ساکن قرار می داد؛ سپس خورشید را بر آن دلیل قرار دادیم".
ایشان این "ظل ممدود"(سایه کش آمده) را عالم اشیاء و ماهیات می خواند:"بر رئوس ماهیات عوالم وجود از اول ظهور کشیده؛ از سمای مشیت تا تنزل کرده به ارض انسان"(ص۲۲).
قلمرو خورشید، عالم ذات و اسماء الهی است که نور وجود نامحدود است. محدود و مقید شدن نور وجود، ماهیات متکثر آفریده؛ سایه، جمادیت، حیوانیت، انسانیت و... است، که نور وجود آشکارشان کرده است.
می فرماید:"انسان دور ترین سلاسل موجودات است؛ ولی دورش نکرده که دورش اندازد؛ بلکه دورش ساخته تا از طریق عشق و اطاعت نزدیکش کند. پس، از ارض انسانیت، دخول در سمای ترقی است. ارض انسان، میقات برای لقای حق است؛ زیرا فقط انسان است که می تواند حق را بیابد و تمام توجهش به معبود معطوف شود."(ص۲۲)
🔅در آمدن از حجاب و درک حضور:
چگونه اگر سایه، توانست حد و محدودیت خود را باز کند به وادی نور می رسد؟! اشیاء هم چنین اند!
لکن فقط انسان می تواند این سلوک را داشته باشد:"پاره کردن حُجُب فقط کار انسان است نه حیوان. میمون، میمون است اگر چه هزارها سال بر او بگذرد...تنها انسان است که می تواند قید و بند جمادی و نباتی و حیوانی را پاره کند و شایسته لقای حق شود"(ص۲۳)
"یک گروه مُعرض از حقیقت و مُخلّد در ارض طبیعت و مصداق "لکنَّه ٲخ٘لَدَ الی الارضِ و اتّبَعَ هَواه"(۱۷۶/اعراف)[او به طبیعتِ پست گرایید و از هوای نفس پیروی کرد]هستند. دسته دیگر کسانی هستند که شایسته نام انسانیت اند و با قدم اطاعت، محبت و عشق متوجه مولا شده اند. این دسته پشت به طبیعت و رو به حقیقت در قوس صعود حرکت می کنند؛ چنان که می گویند "قولا و عملا" که نماز، روزه، حج و سایر عبادات را برای رضای تو انجام می دهیم:"ٳنَّ صلاتی و نُسُکی و مَحیایَ و مَماتی لله ربِّ العالَمین"(۶/انعام)[به راستی نماز وتمام عبادات من وزندگی ومرگ من همه برای پروردگار جهانیان است]. چنین کسی روبه خداست و مورد عنایت واقع می شود وقیود و حجابهای گوناگون را پاره میکند"(ص۲۳)
٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۶-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
8.28M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال
🔅اعمال در نسبت با معبود، به بحث حضور ومحضر خداوند انجامید.
اعمال در نسبت با خود عمل به معرفت کلیدی ظهور اعمال می کشد.
🔅خداوند "آتشنشان" است نه "آتشفشان"!
فهم عوامانه این است که گناهان ما، خدا را غضبناک می کند؛ او هم آتش می افروزد و گناهکاران را در آن می اندازد! بعد شبهه میشود: چرا نمی بخشد؟ چه لذتی از سوزاندن ما میبرد؟!
اما درک عارفان می گوید: آتش، خود گناه توست؛ تازه خداوند به بهانه های بسیار ، آتش های ترا خاموش کرده است. بیماری، بلاء، کار خوب، زمانها ومکانهای خوب بهانه آتشنشانی خداوند است. اما آتشفشانیِ نفس اماره ما دوباره آتش می افروزد!
آیت الله شاه آبادی می فرماید:" خیال نکنی که در آنجا به چوبت می بندند؛ چنین نیست. همین شراب ومال مردم است. الیوم تُج٘زی کُلُّ نَف٘س بما کَسَبَت٘ لا ظُل٘م َ ال٘یَومَ ٳنَّ الله سریعُ الحساب (غافر/۱۷) امروز هرکس با کاری که انجام داده است، پاداش داده می شود. امروز هیچ ظلمی نیست. خداوند سریع الحساب است"(ص۳۹و۴۰)
🔅کشف بزرگ محمدی(ص):
ظهور اعمال، کشف بزرگ دین خاتم است:"ٳنما تُج٘زو٘نَ ما کُنتُم تعملون (تحریم/۷) جز این نیست که فقط شما با آنچه انجام داده اید، مجازات میشوید".
شاه آبادی(ره):" این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است..."(ص۳۹)
🔅یک مثال: فحش چگونه عقرب میشود؟
-انسان ۵حس ظاهری دارد و۵حس باطنی. اولین حس باطن،"حس مشترک" است که همان لوح نف٘س است. محل اتصال حواس ظاهری با حواس باطنی است. شنیدنی ها، دیدنی ها و... آنجا می ریزد.
-اگر آنچه به حس مشترک رسیده ، یک "معنای جزئی" مثل کینه کسی ، دوستی کسی باشد؛ حس باطنیِ "وهم" آنرا درک می کند.
-اگر دارای یک صورت است(مثل تصویر کسی یا چیزی)، حس مشترک آنرا درک می کند.
-حفظ کننده ی معانی جزئی ، نامش "حافظه" است .
-نگهبان صورت های جزئی هم نامش "خیال" است.
-قوه ای هم که در اینها تصرف کرده ودست کاری می کند(مثل تصویرا اسب را شاخ دار وبالدار می کند)، "قوه متصرفه" است.
⬅️ حالا فرآیند تولد عقربِ فحش در بیان آیت الله شاه آبادی:
- فحش دهنده، اراده کرده؛ حروف وکلمات را ترکیب وکلمه زشتی می سازد(بسته شدن نطفه فحش)
-از دهان بیرون می اندازد. در امواج هوا حرکت می کند تا به گوش طرف می رسد و آنراتحویل می گیرد.
-حس مشترک طرف ، آنرا به خیال منتقل می کند.(رسیدن به خزانه و رحم)
-در محفظه خیال طرف، پرورش می یابد.
-حالا قوه وهم ، آنرا درک می کند و آن معنا،گرفته جان میگیرد. مثل یک بچه عقرب میشود وطرف را می گزد!
-سوزش دل او نشانه تولد این عقرب است . هرچه یادش آمد ، آن عقرب بزرگ تر میشود و بیشتر زهر میریزد.
"سرمایه و خمیر مایه ونطفه عقرب ملکوتی فحش دهنده همین است"(ص۳٨).
٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۷-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
8.03M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال
🔅آیت الله شاه آبادی(ره) این را کشف بزرگ محمدی(ص)خواند که: "جزا"، "خود عمل" است.
"وَجَدوا ما عَمَلوا حاضراَ(۴۹/کهف) همان که عمل کرده اند را حاضر می بینند"
"بَدا لهُم سَیئات ما کَسَبوا(۷/ تحریم) گناهانی که انجام دادند برایشان آشکار می شود".
🔅نکته کلیدی مراتب این ظهور است:
عمل، سه مرتبه دارد:
۱.پیکره ظاهری عمل: همین نماز ظاهری، همین انفاق کردن، همین باد به سینه انداختن و...
⬅️این در همین دنیا و "عالم مُلک"، ظاهر و آشکار است.
۲. مرتبه خُلقی و نفسی عمل:
کریم بودن مال نفس است و روح انفاق ظاهری است. خودبزرگ بینی همین طور، روح اعمال متکبرانه است و...
⬅️ این ملکوت عمل است. در برزخ آشکار میشود. دنیا نمیتواند آنرا کامل روشن کند. "برزخ" آشکارش می کند.
کسی چشم ملکوتی داشت، حقیقتش را همین جا می بیند.
۳.مرتبه عقلی و ریشه عقیدتی عمل:
آن کرامت نفس، ریشه در باوربه پستی دنیا و جاودانگی آخرت است. فراموشی عظمت خداوند است که منشٲ تکبر می شود.
⬅️ این مرتبه از عمل در "قیامت" آشکار می شود. برزخ برای نمایان کردن باور کافی نیست.
آیت الله شاه آبادی می فرماید: "این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است که می فرماید ای اهل عالم، بدانید وآگاه باشید که هرچیزی وهر عملی در عالم دو صورت دارد: ملکی و ملکوتی، شهودی وغیبی.
آنچه در ملک است، شهود می کنی؛ ولی آنچه در برزخ است از ملک غائب است ونمایش آن در دنیا میسر نیست؛ زیرا لامپ دنیا، کوچک و محدود به حدی است. تمام "احسانات ملکی"، در برزخ ظهور می کند. "معارف و قرب"، در ملکوت. زیرا برزخ، استعداد ظهور لامپ آن را ندارد. همچنان که لامپ دنیا برای ظهور حقایق برزخی کوچک است، لامپ برزخ هم برای نمایش معارف و قرب، کوچک است."(ص۳۹)
🔅از همین جا معلوم می شود چگونه تکرار عمل بد، به کفر می انجامد. (عاقبه الذین اسائوا السوء ان کذبوا بآیات الله)...
🔅می فرماید: "در اینجا میان تو ونظرت به صورت زیبای نامحرم، "نور" فاصله است؛ ودر آنجا "نار" ! اینجا صورت زیبا است ودر آنجا صورت زشت! در اینجا فعل وآرزو است به ملاقات و آرزوی وصال ؛ ودر آنجا آرزوی بُعد و دوری است از شدت تنفر ! چنان که می گویی: یا لیت بینی وبینک بُعد المشرقین فبئس القرین(۳۸/زخرف). همین خود عذاب است؛ ولی به محض چشم برهم نهادن وبه نامحرم نگاه نکردن وترک این معصیت ، خمیر مایه خلقت حور در بهشت است"(ص۴۰)
٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید.
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚜ نمایی کوتاه از زنِ جامعه نبوی!
(بمناسبت ایام وفات #خدیجه_کبری)
1⃣ ام ورقه (بنت عبدالله بن حارث): حافظ کل قرآن و گردآورنده آن/ شرکت در بدر به آرزوی شهادت/ وعده شهادت از پیامبر گرفت و بعدا در زمان خلیفه دوم توسط غلام و کنیزش کشته شد.۱
به حسب روایت مسند احمد، پیامبر به او دستور داد برای اهل خانه اش نماز را امامت کند. او موذنی داشت...۲
2⃣ خیّره معروف به ام درداء کبری: زنی فاضل و صاحب نظر که راوی احادیث به تابعین شد.۳
3⃣ شفاء عدویه: در جاهلیت هم کتابت می دانست. به حفصه -همسر پیامبر- نوشتن آموخت. پیامبر در مدینه به او خانه ای داد و برای قیلوله خانه او می رفت.۴
4⃣ ام کلثوم(دختر عقبه): اولین زن است که پس از اسلام آوردن از خانواده (اموی ها) گریخت و پیاده از مکه به مدینه مهاجرت کرد.۵
5⃣ ام حبیبه (دختر ابوسفیان): با همسرش عبیدالله از مهاجران حبشه بود. همسرش آنجا مسیحی شد و بر همان دین مرد اما او مسلمان ماند. به عقد پیامبر درآمد. در ماجرای حدیبیه که پدرش (ابوسفیان) به خانه او آمد، زیرانداز پیامبر را از زیر پای او بخاطر نجاست شرکش برداشت...۶
6⃣ رُفیده انصاری: اولین پرستار اسلام و از زنانی که خود را وقف خدمات پرستاری به مجاهدان کرد.۷
7⃣ لیلی غفاری: از پرستاران جنگهای پیامبر که تا همراهی با امیرالمومنین در جمل ادامه یافت.۸
8⃣ ملیکه (دختر ملحان): داوطلب در جنگهای پیامبر/ پیامبر برای او دعای شهادت کرد/ پیامبر برای قیلوله خانه او هم می رفت/ در فتوحات شهادت گونه از دنیا رفت.۹
9⃣ ربیع (دختر معوذ): از اعضای بیعت رضوان/ همراه پیامبر در نبردها و خادم مجروحان و آب رسان/ پیامبر خانه اش آمد و شد داشت.۱۰
🔟 اسماء (دختر یزید بن سکن): سخنور و شجاع و دلیر/ احادیث را برای دیگران روایت کرده است.۱۱
1⃣1⃣ زینب (دختر خزیمه): همسر رسول الله(ص) شد/ اهل نیکوکاری بود بطوری که در نوجوانی در جاهلیت به ام المساکین مشهور بود.۱۲
2⃣1⃣ لبابه (ام الفضل/ مادر ابن عباس ها): دومین زن مسلمان/ پس از بدر وقتی ابولهب، ابورافع -غلام پیامبر- را در اتاق زمزم کتک میزد، با عمود خیمه بر سر او زد، چند روز بعد ابولهب مرد.۱۳
3⃣1⃣ اروی: نام برای عمه پیامبر و هم دختر عموی پیامبر؛ هردو شاعر و فصیح/ عمه از ترغیب کنندگان به پیامبر/ دختر عمو حامی امیرالمومنین هم بود و با معاویه احتجاجاتی دارد.۱۴
4⃣1⃣ ام عماره (نسبیه دختر کعب بن عمر): بیعت عقبه با پیامبر/ مشهور به شجاعت/ حاضر در احد و حدیبیه و حنین و .../ در احد پس از فرار مردان مسلمان با دو پسرش ماند از پیامبر دفاع کرد.۱۵
5⃣1⃣ خدیجه کبری(س): بسیار شریف و ثروتمند/ تاجر بزرک مکه/ مردانی در استخدام تجارت او بودند و بشکل مضاربه برایش تجارت می کردند.۱۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜ نمایی کوتاه از زنِ جامعه نبوی! (بمناسبت ایام وفات #خدیجه_کبری) 1⃣ ام ورقه (بنت عبدالله بن حارث):
📎 پی نوشت ها:
۱. مسند احمد ج۶ص۴۰۵/الطبقات الکبری ج۸ص۴۵۸/ الاستیعاب ج۴ص۱۹۶۵
۲. مسند احمد ج۶ص۴۰۵
۳.الاصابه ج۴ص۲۲۸/الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۴/ اُسد الغابه ج۷ص۱۰۰
۴.الاصابه ج۴ص۳۳۳/ اعلام النساء ج۲ص۳۰۰
این موارد موید روایت مشهور : "طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه "(...) می باشد.
۵. الاستیعاب ج۴ص۱۹۵۳/الاصابه ج۸ص۴۶۳/المغازی ج۲ص۶۲۹
۶.الطبقات الکبری ج۸ص۹۶وص۹۹و۱۰۰/ الاصابه ج۴ص۲۲۹/ الاستیعاب ج۱ص۱۸۳۴/ البدایه و النهایه ج۸ص۲۸/ در اینجا به وضعیت او پس از پیامبر و جانب داری از عثمان و حزب اموی نپرداختیم.
۷.الاصابه ج۴ص۲۹۵/الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۸/اسد الغابه ج۷ص۱۱۰/سیره ابن هشام ج۲ص۲۳۹
۸.الاصابه ج۸ص۱۰۷/اسد الغابه ج۷ص۲۵۹/ الاستیعاب ج۴ص۱۹۱۰
۹.الاصابه ج۴ص۴۳۳/البدایه و النهایه ج۸ص۸۱/ سیر اعلام النبلاء ج۲ص۲۲۹
۱۰.الاصابه ج۴ص۲۹۳/ البدایه و النهایه ج۷ص۳۱۲/ الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۷/اسد الغابه ج۷ص۱۰۷/اعلام النساء ج۱ص۴۴۲
۱۱. الاصابه ج۴ص۲۲۹/الاستیعاب ج۴ص۱۷۸۷
۱۲.الاستیعاب ج۴ص۱۸۵۳/ الطبقات الکبری ج۲ص۱۱۵/ اسد الغابه ج۷ص۱۲۹/ سیر اعلام النبلاء ج۲ص۱۵۴
۱۳.الاستیعاب ج۴ص۱۸۰۷/الاصابه ج۴ص۳۸۵/ اسد الغابه ج۷ص۲۵۳و۲۵۴/سیر اعلام النبلاء ج۲ص۲۲۸
۱۴. الاصابه ج۴ص۲۲۲وص۲۲۷/ الطبقات الکبری ج۸ص۴۲وص۵۰
۱۵. بعدا در زمان ابوبکر دستش در جنگ قطع شد الاستیعاب ج۴ص۱۹۴۸/ الطبقات الکبری ج۸ص۴۱۲/ اعلام النساء ج۵ص۱۷۱
۱۶. تعبیر الطبقات الکبری این است:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ عَنْ مُوسَى بْنِ شَيْبَةَ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ عُبَيْدِ اللّٰهِ بْنِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أُمِّ سَعْدٍ بِنْتِ سَعْدِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ نَفِيسَةَ بِنْتِ أُمَيَّةَ أُخْتِ يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ سَمِعْتُهَا تَقُولُ: كَانَتْ خَدِيجَةُ ذَاتَ شَرَفٍ وَ مَالٍ كَثِيرٍ وَ تِجَارَةٍ تَبْعَثُ إِلَى الشَّامِ فَيَكُونُ عِيرُهَا كَعَامَّةِ عِيرِ قُرَيْشٍ. و كَانَتْ تَسْتَأْجِرُ الرِّجَالَ و تَدْفَعُ الْمَالَ مُضَارَبَة
☑️ @m_ghanbarian
۸-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
7.74M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه هشتم: منزلت عزم
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه هشتم: منزلت عزم
🔅ربط بحث:
-اعمال نسبتی با خدا دارند؛ که محضر وحضور حق ، آنها را بزرگ (همه گناهان) یا کوچک(همه عبادات) می کند.
-نسبتی با خود دارند. باطن و غیب عمل و ظهور آن، مال این نسبت بود.
-اعمال، نسبتی هم با عامل دارند. وقتی عمل، صورت غیبی دارد؛ تکرارش ، نفس انسان را به آن صورت غیبی در می آورد.یعنی ملکه شدن عمل، نفس را ملوّن به رنگ آن عمل می کند(ر.ک:ص۴۳)
🔅وزیر کشورِ مملکت انسان؟
آیت الله شاه آبادی، عقل را "وزیر معارف" انسان می داند. چون خوب وبدها را می شناساند.
اما یافته او با "عزم" در انسان، ایجاد می شود. لذا عزم را:
-نظمیه و وزیر کشور انسان می خواند(ص۴۳)
-عزم را مناط انسانیت می خواند(ص۴۴)
از همین جا سرّ حرمت استماع موسیقی حرام و لهویات را بیان می کند: "یکی از اسرار حرمت استماع ملاهی و ساز و غنا این است که عزم انسانی را مختل می کند...اراده را از بین می برد وعزم را نابود می کند. بنابراین شرع مطهر اکیدا استماع غنا و حضور در مجالس لهو را ممنوع فرموده است؛ زیرا مناط انسانیت را ازبین می برد"(ص۴۴)
🔅کشور وجودت را به وحدت برسان!
عزم، ملکات خوب و فاضله را در انسان راسخ می کند: شجاعت، سخاوت، عفت و عدالت.
وقتی همه اینها را برای "عبودیت" حق منظم کرد؛ کثرت را به وحدت می آورد. "حتی تکون ٲعمالی و اورادی کلها وردا واحدا و حالی فی خدمتک سرمدا"(دعای کمیل) می فرماید:"همه این زحمات وکوشش ها از برای این است که عبادات واخلاق از کثرت روبه وحدت نهد...صبر صفت بزرگی است، شجاعت صفت نیکی است، عفت صفت پسندیده ای است، ولی این صفات وقتی عظمت پیدا می کند که برای پرستش حق باشد. ستایش وپرستش او، صفات را بزرگ وبا عظمت می کند. سرمایه این کمال انسانیت، عزم است"(ص۴۵)
🔅رسیدن به خلاقّیت ملکوتی
انسان صاحب عزم، که صفات عالی را در خود راسخ کرده؛ واجد صفت خلاقیت می شود.
شاه آبادی می فرماید:"اگر کسی دارای این ملکه شد، علاوه بر آن ثواب ها صفت خلاقیت پیدا می کند که می فرماید:"فیها ما تشتهیه الٲنفس وتلذُّ الٲعین"(در آنجا هرچه نفوس را بر آن میل و اشتهاست وچشم ها را شوق ولذت است؛مهیاست)هرچه بخواهی فعلیت دارد...پس قصرها وباغها ونعمت های بهشتی مخلوق تو و صورت غیبیه عملت است ..."(ص۴۷)
٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید.
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 فهرست بخشی از مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه جمهوریت و مردمسالاری دینی
🔺جزوه مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2162
🔺مردمسالاری دینی، مصلحتی موقتی یا ضرورتی همیشگی؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2041
🔺عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است
(مصاحبه روزنامه فرهیختگان)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3010
🔺جمهوریت ، تضمین جایگاه انقلاب
(مصاحبه روزنامه وطن امروز)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2169
🔺سه جمهوری در یک جمهوری
http://mghanbarian.ir/doc/3497
🔺امامتِ امت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3888
🔺از حکمرانی محفلی تا حکمرانی مردمی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2049
🔺الهیات مردمسالاری دینی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3872
🔺حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3725
🔺وقتی در عدالت عقب مانده شدیم که مردم را حذف کردیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3249
🔺از نظام امامت و امت تا امامتِ امت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3129
🔺نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم داری؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2257
🔺جمهوری اسلامی موعود
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2922
🔺بازگشت انقلابی به مردم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850
🔺تمایل مردم در مردمسالاری دینی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3449
🔺نماز جمعه مردمسالار
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3258
🔺آیا قیام حسینی مردمسالار هم بود؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3236
🔺نظام بدیل سلطنت
(برشی از برنامه برسد به دست فردا)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3760
🔺قبل از مردمسالاری، تعریف مردم
(برشی از برنامه جماران)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3131
🔺حرف نوی نهضت امام
(برشی از برنامه جماران)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3132
🔺انتخاب حق همه آحاد نه نخبگان
(برشی از برنامه جماران)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3133
🔺ولایت مطلقه و جمهوریت
(برشی از برنامه جماران)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3134
🔺ولایت نگهبان جمهوریت
(برشی از برنامه جماران)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3135
🔺مردمسالار نه صرفاً مردمدار
(برشی از برنامه مسجد مردمسالار)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3022
🔺ثروت و قدرت چگونه مردمسالاری را از مسجد میگیرد؟
(برشی از برنامه مسجد مردمسالار)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3026
🔺قاعده طلایی حکمرانی
(جلسه هشتم شرح نامه۵۳ نهج البلاغه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3441
🔺قاعده طلایی دیگر حکمرانی
(جلسه نهم شرح نامه۵۳ نهج البلاغه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3454
🔺هنوز هم ۹دی لازم است!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2672
🔺دشمن داریم...!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2414
🔺مردمسالاری دینی در نهج البلاغه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2197
🔺مردمسالاری دینی یا دین سالاری مردمی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2213
🔺چالش افت مشارکت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1322
🔺هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2178
🔺شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2102
#روز_جمهوری_اسلامی
#دوازده_فروردین
☑️ @m_ghanbarian
• ما هیچ یک "دین زاده" و "عرش مُولد" و "آسمانی سرشت" نیستیم. فرزند خاکیم و به طبیعت و شهواتش نزدیکتر از آسمانِ روح و امریم!
انتسابمان در خارج به دین، چهره ای دیگر برایمان می سازد که گاه درون مان از آن فاصله دارد!
هرچه انتسابمان به دین بیشتر شود ممکن است این فاصله بیشتر شود (جز آنها که واقعا خود را ساخته و "کلمه تقوا" شده باشند)!
• کمتر برای این تضاد و دوگانگی و "نفاق اخلاقی"، به خدا پناه برده و سرش مناجات کرده ایم.
اما این "کعبه زاده" و "مُحدق عرش الهی" -یعنی علی(ع)- است که در حکمت ۲۷۶ نهج البلاغه چنین استعاذه می کند:
🤲 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي، مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي، فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِك:
خدايا به تو پناه مى برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مى دارم، زشت باشد؛ و بخواهم با اعمال و رفتارى كه تو از آن آگاهى، توجّه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستى كه درونم را زشت كرده به سوى تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودى تو دور گردم.
#رمضان_المبارک
#نهج_البلاغه
#دعاهای_عاشقانه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۹-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
7.68M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه نهم: حجابهای هفت گانه(۱)
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه نهم: حجابهای هفت گانه(۱)
🔅اول یک مقدمه:
درفهم عارفان ، "قرب" و نزدیکی به خداوند، با "علم حضوری" به اوست.
"بُعد" ودوری از خداوند هم چیزی جز "جهل" وفقدان یقین نیست.
در تعابیر دینی سه چیز داریم:
-اسلام: همین شهادتین گفتن و مسلمان شدن.
-ایمان: باور کردن ودل سپردن به حقایقی غیبی است. عقل ثابتش کرده اما مشاهده نشده است.
-ایقان:یقین پیدا کردن به آن حقایق است که درجه اعلی آن ،یافتن و مشاهده قلبی آنهاست.
این همان منزلت مقرّبین است.
🔅۴حجاب بین ما خداوند:
خداوند اوج تجرد و بی حدی است .ما موجودی محدود و مادی هستیم. بین ما وخداوند چه حجابهائی هست ؟ وچگونه می توان آنها را درید؟
۱.خود ماده:
اگر علم، قرب است؛ جهل وبی خبری ، بُعد و حجاب است.
شرط علم، حضور معلوم است. اشیاء مادی ، هیچ چیز درشان حضور ندارد. خودشان هم نزد خودشان حاضر نیست. یک کتاب از جلد خود خبر ندارد! از صفحه چندم خود بی خبر است!
بدن ما ، خودش و خودش اینچنین است. اگر می بینی از اجزایش خبر داریم بخاطر"روح " است نه بدن که ماده است.(ر.ک:ص۴۹و۵۰)
۲. متعلق به ماده(مادی).
روح ما خود مجرد از ماده است و لایق علم حضوری، اما متعلق به بدن مادی شده است؛ این تعلق حجاب دوم است.
"روح نسبت به تمام محسوسات مُلکی، مُدرِک [درک کننده] است، ولی عالم ماورای طبیعت را ادراک نمی کند؛ زیرا تعلق وبستگی به بدن ملکی دارد. اگر از این حجاب رست وتعلق به بدن ملکی را رها کرد، مُدرک محسوسات برزخی می شود"(ص۵۰)
رویا ساده ترین کاهش این تعلق است. خواب مصنوعی، خواب مغناطیسی یا مردن (اختیاری یا اضطراری) نمونه های دیگر ترک این تعلق است.
۳.بدن برزخی
تازه روح از ماده ترک تعلق کند، در خواب و مکاشفه و... باز بدنی دارد؛ مادی نیست اما جسمانی است یعنی سه بعدی است واز سه جهت محدود است.
۴.تعلق به بدن برزخی
غیر از خود آن بدن، تعلق آن هم حجاب است. "تا در بدن برزخی است وتعلق به آن دارد، مُدرک ماورای برزخ که عالم مثال یا عالم فوق عرش است نیست و محجوب از آن عالم است"(ص۵۰)
علی التشبیه چنانچه اینجا باید چشم بر نامحرم ببندی تا تعلق کم شود و ملکوتی شوی؛ اگر اهل مکاشفه هم شدی باید چشم بر حورالعین ببندی تا بالاتر روی!
راه طولانی است و سالک پرتلاش می خواهد...
٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian