فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام محسن #قنبریان
#شبکه_دو / از شنبه ۱۹فروردین ساعت۲۲
✔️ موضوعات این ۷جلسه:
۱. علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
۲. علی(ع) و روحیه جمعی کوفه (بسیج ناشوندگی)!
۳. علی(ع) و معضل خانواده!
۴. علی(ع) و مساله زنان!
۵. علی(ع) و معضل آقازادگی / سرخوردگی جوانان!
۶. علی(ع)؛ اعتراضات، ناآرامی ها، حملات تروریستی!
۷. علی(ع) و شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی!
* پیشنهاد نام فصل: "با علی(ع) از کوفه تا تهران" بود که بر "کوفه؛ نقطه، سرخط" توافق شد!
علاقه مندان به مباحث تاریخی_تطبیقی را به دیدن و پیگیری این برنامه دعوت کنید.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 آیاتی برای درنگ ۳ ❗️ هر هبوطی، برهنگی ای دارد! يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ ك
📖 آیاتی برای درنگ ۴
❗️ قسط در نظام اقتصاد و نظام اعتقاد!
وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ
(۲۸و۲۹ اعراف)
مشرکان فحشای خود را به خدا نسبت می دادند! خداوند به پیامبر(ص) می فرماید بگو خدا امر به فحشاء نمی کند.
پس خدا به چه امر می کند؟!
به قرینه مقابله جا داشت مقابل فحشاء، بفرماید خداوند به پاکی و حیاء امر می کند؛ اما می فرماید: خدا به قسط امر می کند!
1⃣ آیه یک دلالت بر حسن و قبح ذاتی افعال و رد اشعری گری دارد.۱
باید فحشاء با عقل مستقل و فطرت شناخته شود که خداوند بفرماید: ان الله لایأمر بالفحشاء!
اگر صرفاً نهی الهی، چیزی را فحشاء می کرد؛ معنا چنین می شد: خداوند امر نمی کند به چیزی که نهی کرده است!
و این معنا احتجاج با مشرکان را تمام نمی کرد. چون آنان با سلسله سند از آباء می گویند: انَّ اللهَ اَمَرَنا بها! (خدا ما را به آن -طواف برهنه- امر کرده است).
پس قرآن باید سلسله سند را باطل و اثبات کذب آباء می کرد نه بفرماید: خدا که به فحشاء امر نمی کند! (دقت کنید)
2⃣ اما چرا در مقابله فرموده: قل امر ربی بالقسط؟!
حتی اگر می فرمود: "انَّ اللهَ یأمر بالعدل..."(۹۰نحل) تاکید سخن قبل می شد: حُسن عدل از احکام مستقل عقل است و کلما حکم به العقل حکم به الشرع.
به تعبیر شهید مطهری: عدالت در سلسله علل احکام است، نه در سلسله معلولات. نه این است که آنچه دین گفته، عدل است؛ بلکه آنچه عدل است، دین می گوید.۲
اما"قسط" تفاوتی با "عدل" دارد: به معنای نصیب و سهمی است که بر اساس عدل به اشخاص داده می شود. اِقساط (باب افعال) به معنای قسط را در حق دیگران رعایت کردن است.۳
به تعبیر دیگر قسط ناظر به مقام اجرا و پیاده شدن عدل است؛ که گاه به نحو خاص در مورد تقسیم عادلانه سهم افراد به کار می رود. شاهد، آیه ۹حجرات است که توصیه به قسط بعد از عدل آمده: فَاَصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا.۴
این پیاده کردن و اجرای عدالت و دادن نصیب ذی حقان، گاه در اقتصاد است (۹رحمن/۸۵هود/۱۵۲انعام) و گاه در احکام قضایی و مانند آن (۹حجرات/۴۲مائده)
❓ با این توضیح "قل امر ربی بالقسط" اینجا چه می گوید؟!
3⃣ ظاهرا فقط نمی خواهد به عدل و میانه در عبادت دعوت کند؛ می خواهد آن عدل -که بنام خدا، فحشاء در جامعه ساری نکند- را تحقق دهد.
آن نظام ارباب-رعیتیِ جاهلیت، از معاش به معاد رسیده و دیگر بنام خدا، فحشاء را دین جا می زد!
راه واژگونی اش، قسط است. از نظام معاش تا نظام دین و معاد، از زندگی اقتصادی تا اعتقادی باید مبتنی بر قسط و رعایت نصیب ها باشد. نصیب تولید و مصرف در "اندوخته" و "اندیشه" باید عادلانه باشد تا طبقه ای ارباب نشوند و جای خدا ننشیند. لذا جداگانه می فرماید: قل امر ربی بالقسط!
راز اینکه در مقابله با "فحشاء"، "قسط" را به رخ می کشد؛ همان راز "یملأ الله به الارض قسطا و عدلا" درباره ظهور آخرین ولیّ خداست؛ که نمی فرماید: یملأ الله الارض دیناً و صلاة و صوماً!۵
آن عدالت فراگیر دنیا را پر از اعتقاد دینی و مناسک اصیل دینی هم خواهد کرد.
...................................
۱.ر.ک: زبده البیان محقق اردبیلی ص۷۲/آیات الاحکام استرآبادی ص۱۶۵/ الانصاف و مسائل دام فیها الخلاف سبحانی ج۳ص۲۳
۲. یادداشتها ج۶ص۲۰۳
۳.مفردات الفاظ القرآن ص۶۷
۴.التحقیق فی کلمات القرآن ج۹ص۲۵۹
۵. ر.ک: سخنرانی رهبر انقلاب۷۷/۱۲/۴
#رمضان_المبارک
#بهار_قرآن
#الهیات_عدالتخواهی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پابرهنگان||محمد زارع
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟
⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه
🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ #عدالتخواهانه ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ #فقیر بودن(و شدن) این جامعه دارد؟
🔷#اسلام_آمریکایی با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه،#دائم تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد #کریم!؛همین!
🔶 #اسلام_ناب اما،می پرسد اگر حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟!
اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟!
آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟!
آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟
آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟!
🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم:
1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه.
۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه.
۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته.
۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد.
🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر #مبارزی_کریم نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در #عدم_همراهی نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که #حکومت_عدل_نبوی رسماً به #سلطنت_ظلم_اُموی بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و #مواسات حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد.
🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس #خیریه می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم.
خیریه که چه عرض شود؛ #شَرّیه ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی #استحمار و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد!
راستی امام حسن ما کدام کریم است؟!
✍ #محمد_زارع
🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفین
@paberahnegan
📌پیوند همراهی در شبکه های اجتماعی👇
Yek.link/paberahnegan
۱۲-جرعه ای از رشحات المعارف.mp3
8.04M
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه دوازدهم(آخر): جایگاه عترت
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی
#باز_نشر
جلسه دوازدهم(آخر): جایگاه عترت
🔅نظام دایره ای عالم
عالم وجود ، دایره ی است. از اوئی و بسوی اویی است. نیم دایره(قوس )نزول است و نیم دایره(قوس) صعود.
شروع از نور پیامبر(ص) بوده و ختم هم به اوست: بکم فتح الله وبکم یختم.
"چون به واسطه عنایات پروردگار واطاعت به مقام مشیت رسید و مشیت مقام واحد است و مطلق دو نمیشود؛ پس صحیح است بفرماید: بکم فتح الله وبکم یختم.
فتح دایره وجود وختم آن به مشیت است و خداوند به واسطه او هر ناقصی را به حد کمال خودش می رساند" (ص۷۴و۷۵)
🔅لزوم پیوند با آل محمد(ص)
"یاایها الذین آمَنوا آمِنوا[ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!] اشاره به همان مقام ولایت مطلقه است که آنها را مشیت حق بدانی؛ چنانچه خودشان فرموده اند: نحن مشیه الله. هرکه خدا را بخواهد، باید و ناچاراست که در خانه آنها برود...بعد از مقام تسلیم باید صبر کنی که او در تو توجه پیدا کند ونظر مرحمتی بنماید. تو رو به او باش، خودش در دل تو ظهور می کند...مثل اشجار که چون پیوند خورد، این درخت دیگر آن درخت نیست..."(ص۶٨و۶۹)
🔅دعائم اسلام، پشت بند تسلیم
"چنانچه برای حفظ عمارت ، ستون ها وپشت بند تهیه می کنند، اسلام هم که عبارت از تسلیم قلبی است، پشت بندهایی دارد که ستون آن هستند و عبارتند از دعائم پنج گانه: نماز، روزه، زکات، حج و ولایت.اینها دعائم وپشت بندهای اسلام است...خلاصه باید پیوند را نگهداری کرد..."(ص۷۳و۷۴)
٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_اول
1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فرمودند: "کسانی را که حجاب کامل ندارند، نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد".
برخی از ما پیروان ولایت از وصف (ضعیف الحجاب)، مفهوم گرفتیم و بی حجابها و کشف حجاب کرده ها را به "بی دین" و "ضد انقلاب" متهم کردیم!
البته ایشان قبلا همین لبیک گویان به کمپین های علینژاد را هم بیش از فریب خورده لقب نداده بود.(۹۶/۱۲/۱۷)
اینبار(۱۴۰۲/۱/۱۵) تصریح کرد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب کردند اهل دین اند..."!
تا از دست برخی از ماها و اتهام زنی هایمان نجاتشان دهد!
❓می پرسی: حالا دعوا سر تعابیر و اتهامات است یا کشف راهبرد رهبری؟!
منتظر باش!
2⃣ دو سه دهه قبل ایشان راه حل اساسی بی حجابی و بدحجابی را تذکر لسانی همگانی [نه گروه های نیابتی] می دانست: "بگویید و رد شوید"!
آنوقت هم بسیاری از ما پیروان ولایت می گفتیم: اثر ندارد!
اندیشکده ها و مراکز تخصصی هم دنبال بسته سیاستی و اجرایی برای تحقق تذکر لسانی همگانی نیافتادند. به شکل نیابتی و حداقلی انجام و البته محکوم به شکست شد!
تا به اینجا کشید که کمپین های طراحی شده اپوزیسیون و سوژه سازی های گشت ارشاد از اساس تذکر لسانی را "ناممکن" (نه فقط ناموثر) کرد!
❓ فکر نمی کنید ادبیات اخیر رهبر انقلاب راهبردی را دنبال می کند؟!
ادامه دهید!
3⃣ آمار پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات (دفتر طرح های ملی) در بازه زمانی ۲۹تا ۳مرداد۱۴۰۱ نشان می داد: ۲۳٪از پاسخگویان، اصلا حجاب را "واجب شرعی" نمی دانند!!!
با انحاء تهاجمات رسانه ای و شبکه ای؛ شک، شبهه و جهل بسیط (به این میزان) نسبت به حکم عجیب نیست. با این وضع، در فضای گسل های اجتماعی موجود و ناممکن شدن گفتگو، تبیین و تذکر لسانی؛ صرفاً تکیه بر ورود قهری یا قضایی و اجرای تعزیرات قانونی، طبعا راه حل اساسی به نظر نمی رسد.
❗️اما گفتن این حرفها، از سوی برخی گروه ها و شبکه های اجتماعی، اتهام اسلام صورتی(!) می خورد! فقط "دادستان ورود کن!" نشان مذهب و انقلابیگری و غیرت قلمداد می شد!
تا اینکه رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر (۱۴۰۲/۱/۱۵) از "این ندانستن" به نوع دیگری سخن گفت و باز کمیت را بالا برد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می کنند چه کسانی هستند قطعاً نمی کنند. من می دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین اند، اهل تضرع اند، اهل ماه رمضان اند، اهل گریه و دعا هستند. توجه ندارند که چه کسانی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتما نمی کنند"!
⬅️ یعنی آنهایی که به ابعاد "حرام سیاسی" بودن کشف حجاب نا آگاهند هم "خیلی" هستند!
❓اگر "خیلی" از کسانی که کشف حجاب کرده در خیابان اند، "نمی دانند"؛ راهش "تبیین است یا باتوم"؟!
ایشان در ماجرای اغتشاشات فرمود: "وسوسه روی جوانان را تبیین بر طرف می کند نه باتوم"!(۱۴۰۱/۱۰/۱۹)
اما راه حل بسیاری از ما باتوم یا مابه ازاء دوربین-جریمه بود!
4⃣ اما تبیین، فضا و ارتباط می خواهد.
فضای موجود، گسست و جدایی بین بی حجاب و محجبه و علماء و... است. دشمن هم به شکل جدی به آن دامن می زند و دوستان نا آگاه هم مثل همیشه سوژه ها را برای گسست بیشتر فراهم می کنند.
⬅️ رهبر انقلاب با ادبیات خاص اخیر، اول دنبال بسترسازی برای این ارتباط و گفتگو و زمینه سازی برای جهاد تبیین است.
اول شل حجابها را از زبان تندِ ما و برچسب های بی دین و ضد انقلاب گرفتند.
وقتی فقط جای برچسب ها را عوض کردیم و به کشف حجابی ها، بی دین و ضد انقلاب گفتیم و حتی به خطبه های جمعه هم کشاندیم؛ سراغ اینها هم آمد و با ادبیاتی غلیظ تر و کلماتی بیشتر از بار قبل (که درباره شل حجابها بود) آنها را از زبان تند ما گرفت. آنها را اهل دین و تضرع و گریه و دعا و رمضان خطاب کرد.
❗️ رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تأثیر و تأثر ملت برهم فراهم شود. واضح نیست؟!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_دوم
✔️ به طور روشن:
*⃣ این چتر پدری، برادری-خواهری که زمینه و بستره برای "فن آوری اجتماعیِ" گفتگو، تبیین، تذکر و تصحیح است، را به هیچ طریق پاره نکنیم. دوباره در آن رخنه جدید نیافکنیم.
• خطباء، ائمه جمعه، منبری ها و گروه های مرجع چند هفته _بدون اینکه ارزش حجاب را کم یا بی حجابی را مجاز نشان دهند_ با همین ادبیات و درون همین راهبرد سخن بگویند.
اول به بستره گفتگو و ارتباط بپردازند از یکپارچگی و #ولاء_طرفینی (۱) بگویند و گسل اجتماعی را هم آورند.
*⃣ به جای تجمعات مطالبه گری برای اِعمال تعزیرات قانونی یا اجرای جریمه علیه بی حجابها و...، به بسته ها و خلاقیت های فن آوری اجتماعی تأثیر و تأثر همگانی و متقابل فکر کنند. برخی ابتکارات خوب را بیفزاییم و نقش آفرینی مدنی خود را گسترش دهیم.
• اگر نمی خواهیم حاکمیت در ارزشها برکنار باشد و فعلا مطالبه گری از مسئولین را انقلابیگری می دانیم؛ مطالبه برخورد با مهره درشت های بی حجابی یعنی قاچاقچیان حجاب و پوشاک، سازمان بخشی ها و دست های پنهانی که رهبری اشاره کردند را بخواهیم.
در برنامه جهان آراء عرض کردم بی حجاب کف خیابان، برانداز هم که باشد، بدتر از سرباز میدان ژاله دوره پهلوی نیست؛ با افسر بعثی شلمچه فرق دارد؛ یکبار دیگر (مثل دوره انقلاب) باید او را به ملت برگردانیم.
*⃣ اولویت مسائل اقتصادی در مطالبه از دولتها را جابجا نکنیم.
رهبر انقلاب در همین سخنرانی تصریح کردند: "برای عملی شدن شعار امسال باید دستگاه ها و بخش های کشور اولویت آن را بپذیرند. همه همتها و اراده ها در طول سال باید متوجه این #نقطه_کانونی باشد./ شعارهای اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثر گذار است"(۱۴۰۲/۱/۱۵)
• ایشان از امام و مولایش امیرالمومنین(ع) آموخته که در خطبه۸۷ فرمود: "معذور دارید کسی را که هیچ حجتی علیه او ندارید و او منم!...بر حدود حلال و حرام واقف تان کردم، لباس عافیت از عدالت برتنتان کردم، معروف را با قول و فعلم فرش زیر پایتان کردم، کرائم اخلاقی خود را به شما نشان دادم..."
⬅️ یعنی بدون مطلع کردن همه به حرامها، به عافیت رساندن زندگی ها با عدالت اجتماعی، فرش کردن معروف در جامعه، نشان دادن کرامت های اخلاقی حاکم؛ حاکمیت در قبال شهروندانش معذور نمی شود؛ عذر خطاها و تخلف ها تمام نمی شود!
.......................
۱. رهبر انقلاب در دیدار بانوان(۱۴۰۱/۱۰/۱۴) یکبار دیگر سخنرانی خود برای علمای استان خراسان شمالی(۹۱/۷/۱۹) را به رخ کشید که به نظرم مثالی گویا از ولاء طرفینی و نهی از منکر متقابل بی حجاب-متشرع است.
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها! #بخش_اول 1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فر
✍🏻 پاسخی به نقد حجت الاسلام و المسلمین رسایی
#بخش_اول
• برادر ارجمندم جناب آقای رسائی در کنار اعلام موافقت با بخش های زیادی از یادداشت "راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجاب" از غفلتی در آن تذکر داده اند تا نتیجه گیری غلط نشود؛ و آن اینکه: "راهبرد رهبر انقلاب در موضوع حجاب به هیچ وجه متمرکز بر تذکر لسانی نبوده بلکه این مرحله راهبرد ایشان در مواجهه مردم با موضوع منکر عدم رعایت حجاب است و الا در خصوص حاکمیت راهبرد ایشان ورود نهادهای مختلف و اعمال قانون از سوی آنهاست"
سپس برای این نکته شواهدی از سخنان رهبر انقلاب از ۸۰تا۹۸ آورده اند و نتیجه گرفته اند: "این بیانات رهبر انقلاب از جهت تعدد و هم از جهت صراحت به خوبی نشان می دهد که در کنار راهبرد تذکر لسانی توسط مردم، راهبرد دیگر امام و رهبر جامعه اعمال قانون از طرف حاکمیت بوده و به هیچ وجه مصداق آن برخورد با قاچاق پارچه و لباس و پیدا کردن دست سرویس های امنیتی دشمنان نیست بلکه از نظر رهبر انقلاب دقیقا نسبت به کسانی که کشف حجاب کرده اند باید توسط حاکمیت اعمال قانون صورت بگیرد"
https://eitaa.com/rasaee/8357
🔹 به پاس ذره پروری ایشان نکاتی را عرض می کنم:
1⃣ بین "راهبرد" و "راه حل" (اصلی-اساسی و تبعی-تکمیلی) اقلا در یادداشت بنده فرق است.
- راهبرد و استراتژی، احکام کلیِ همیشه ثابت مثل ایدئولوژی نیست. کاملا وابسته به شرایط و موقعیت، ظرفیت های خودی و دشمن طراحی می شود. لذا در کشف راهبرد همیشه باید آخرین بیانات و هندسه کلام در شرایط جدید در نظر گرفته شود و البته برای فهم بهتر به منظومه سخنان سابق هم نظر شود.
- "راه حل" نیز یک راه حل پایه و اساسی است و راه حلهای فرعی و تکمیلی. مثلا وقتی اطباء می گویند: آخر الدواء الکی! راه حل اساسی درمان دارویی است ولو در آخرین مرحله با جواب نگرفتن به راه حل داغ کردن (جراحی) تن دهند.
⬅️ تذکر لسانی و همگانی مردم و تبیین (و همه آنچه "فن آوری اجتماعی" خوانده ام) در یادداشت بنده، راه حل اساسی بیان شده است نه راهبرد.
راهبرد رهبر انقلاب در شرایط جاری -که گسل اجتماعی پدید آمده و ارتباط را قطع و تذکر را نوعا نزاع می کند- اینجور بیان شده است:
"رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تاثیر و تاثر ملت برهم [یعنی راه حل اساسی] فراهم شود".
گمان نمی کنم برادر عزیزم با این مهم بمثابه راهبرد (در ظرفی که در فقرات اول یادداشت توضیح یافته) مخالفتی داشته باشد.
فقط با تحقق این راهبرد است که "فن آوری های اجتماعی" تبیین و تذکر لسانی و حتی "اجرای احکام توسط حاکمیت" قابل انجام و ثمر بخش است.
ادامه را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 پاسخی به نقد حجت الاسلام و المسلمین رسایی
#بخش_دوم
2⃣ بین "نوک تیز مطالبه گری از مسئولین" با "خود وظایف مسئولین" هم فرق است!
- بنده "وظیفه حاکمیت" را فقط برخورد با قاچاقچیان حجاب و سازمان بخشی ها و دستهای پنهان مورد اشاره رهبری، قرار ندادم؛ بلکه "پیکان مطالبه گری" دوستان حزب اللهی در تجمعات را در این موارد منحصر کردم؛ و بین ایندو فرق آشکاری است.
وقتی محجبه ها، خانواده شهدا و حزب اللهی ها دائم با تحصن و تجمع، فقط مطالبه اِعمال قانون تعزیرات بر بی حجاب خیابان کنند، و چنانچه دیدیم شعار به مرگ بر بی حجاب (و سایر تعابیر) بکشد؛ همان گسل اجتماعی عمیق تر می شود و آن راهبرد زمینه ساز زمین می خورد. (دقت شود)
- بنده مطالبه گری را به برخورد با "قاچاق لباس و پوشاک" تقلیل ندادم و حتی کنار قاچاقچیان حجاب و سازمان بخشی ها و دستهای پنهان، اول "مطالبه برخورد با مهره درشتهای بی حجابی" را ذکر کردم. کمی قبل هم در یادداشت "هنجار سازی مترفین" مفصل تر به لزوم این برخورد پرداختم.
معتقدم اینجور مطالبه گری ها از مسئولین غیر از اولویت و اهمیت، آسیب زننده به راهبرد و بستره سازی برای تاثیر و تاثر عمومی ملت نخواهد بود.
3⃣ بنده به اتکاء آمار مرداد ۱۴۰۱ و هم تعبیر رهبر انقلاب ("خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند...") راه حل اساسی (نه راهبرد) را "تبیین" و "فن آوری های اجتماعی" بیان کردم. طبعاً با راه حلهای تکمیلی و تبعی سرجای خود مخالفتی ندارم و همیشه هم به آن اذعان کرده ام.
یعنی ممکن است "پس از" تحقق راهبرد رهبری (یکپارچگی و بستره ارتباط و گفتگو برای تبیین و تذکر) باز عده ای بسیار اندک تر از حالا کشف حجاب را ادامه دهند؛ البته اعمال قانون درباره آنها -وقتی راه اصلی و اساسی طی شده- صحیح است. عادتا با طی روند یاد شده، همراهی عامه را هم خواهد داشت بخلاف وقتی از اول فقط ورود دادستان و اجرای احکام را مطالبه کنیم!
- در اینباره هم فقط دو روز پیش از این یادداشت(۱۵ فروردین) ذیل سخنان رئیس قوه قضاییه یادداشتی گذاشتم که: نباید "جرم" به "تخلف" و "مجازات" به "جریمه" و "دادگاه" به "سامانه" تبدیل شود. اما همانجا هم دادگاه را مرتبه آخر و پس از تحقق ولاء طرفینی قرار داده در مقایسه با سامانه هوشمند جریمه، رعایت کرامت مرتکب خواندم تا بتواند از خود دفاع کند
- این نکته هم خالی از لطف نیست که در مجموع یادداشتها و مصاحبه های بنده، "تدبیر اجتماعی"، "فن آوری اجتماعی" و مانند آن مساوی "کار فرهنگی" نیست که اخیراً برخی مطالبه گران به آن الرژی یافته اند...
سپاس و قدر شناسی مجدد از جناب آقای رسائی
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۸
☑️ @m_ghanbarian
🔸 انسان حقیقی، "راعون" است؛ آنها که عهدها -بخصوص با خدا- را رعایت می کنند، دائم خطا نمی کنند تا دائم عذرخواهی کنند. "وفای به عهد"، جوهر انسانیت است و با آن، انسان، حقیقی است.
اما واقعی ترین انسان، کسانی اند که دائم عهد و توبه را می شکنند!
به اندازه همه شبهای قدرِ عمر، عهد بسته و توبه کرده ایم؛ اما امسال باز هم برای عذر خواهی می رویم، عذر از شکستن توبه و عهد و...! و می دانیم که باز هم می شکنیم!
امیرالمومنین(ع) برای این انسانِ شایع هم مناجاتی دلنشین دارد:
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ عَلَيَّ بِالْمَغْفِرَةِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي وَ لَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْكَ بِلِسَانِي ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي رَمَزَاتِ الْأَلْحَاظِ وَ سَقَطَاتِ الْأَلْفَاظِ وَ شَهَوَاتِ الْجَنَانِ وَ هَفَوَاتِ اللِّسَانِ:
خداوندا، بيامرز آن گناهان مرا، كه تو از من داناتر به آنها هستى. اگر بار ديگر مرتكب شدم تو نيز بار ديگر از من در گذر.
اى خداوند، اگر با خود وعده كرده ام كه در طاعت تو قصور نكنم و به وعده خويش وفا ننموده ام، مرا ببخش.
بار خدايا، اگر به زبان به تو تقرب جسته ام و به دل خلاف آن كرده ام، بر من مگير.
اى خدا، بيامرز براى من هر اشارت كنايه آميز را كه به گوشه چشم كرده ام و هر سخن نابجا را كه از دهانم جسته است و نيز خواهشهاى دل و لغزشهاى زبانم را. (خطبه ۷۸)
#رمضان_المبارک
#نهج_البلاغه
#دعاهای_عاشقانه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 آیاتی برای درنگ ۵
❓ حسنه ی دنیا!
• علامه طباطبایی ذیل آیه۴۱ نحل، اول به دو تفسیر که یکی "حسنه دنیا" را "شهری خوب" و دیگری "حالتی نیکو"(پیروزی و نجات از ذلت) گرفته اند، اشاره و بعد می نویسند:
"اين دو تفسير مآلاً [در نهایت] يكى است براى اينكه مهاجرين در راه خدا براى دين مهاجرت كردند كه مجتمعى اسلامى و پاك تشكيل دهند كه در آن مجتمع جز خدا كسى پرستش نشود، و جز عدل و احسان چيزى حكومت نكند، و يا براى اين بود كه به مجتمعى وارد شوند و در آن منزل كنند كه وضعش چنين باشد... پس هدف و غرض از حسنه اى كه وعده داده شدند كه در دنيا به آن برسند همين مجتمع صالح بوده چه اينكه مقصود از حسنه شهر باشد و يا حالت حسنه اى كه در آن شهر به خود مى گيرند."
• اگر آیات قرآن، قضایای حقیقیه است؛ پس کسانی دیگر هم که برای خدا از ستم ها هجرت کنند، برایشان حسنه دنیا یعنی چنان مجتمع صالح اسلامی خواهد بود.
⬅️ از این رو وقتی در قنوت "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه..." می خوانی، بدان #سیاسی_ترین_دعا را می کنی!
از ستمشاهی هجرت کرده و پی جامعه ای هستی که "جز خدا پرستش نشود" و "جز عدالت و احسان حکومت نکند"!
روایاتی که "وسعت رزق و معاش" را "حسنه دنیا" می خواند هم دارند از لوازم همان حکومتِ عدالت و احسان می گویند:
http://alvahy.com/%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87/201
مهم است رصد کنی در کدام مرحله از این وعده نیکو هستی و چه موانعی سر راه داریم؟!
#رمضان_المبارک
#بهار_قرآن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از امشب(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
☑️ @m_ghanbarian
۱-برنامه علامت فصل دوم.mp3
31.98M
⭕️ برنامه علامت
جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۲
❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟!
❗️در تجربه فتوحات چنین شد:
تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد!
امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند!
❓ راه حل های امیرالمومنین(ع)
1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱
2⃣ تنظیم گری پسینی:
• منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران
• تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه)
• امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
..............................
۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۲
❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟!
❗️در تجربه فتوحات چنین شد:
تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد!
امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند!
❓ راه حل های امیرالمومنین(ع)
1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱
2⃣ تنظیم گری پسینی:
• منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران
• تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه)
• امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
..............................
۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین علیهالسلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎پیوست قسمت اول برنامه علامت/ فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 تعطیلی صرافیِ عقبی_دنیا!
در روز دوم خلافت خود در ضمن خطبهای که خواندند چنین فرمودند:
«آگاه باشید هر مردی از مهاجرین و انصار از اصحاب رسول خدا(ص) که خود را بهخاطر همراهیش با پیامبر(ص) برتر از دیگران میبیند بداند که برتری روشن در روز آخرت در نزد خداست و ثواب و اجر آن بر عهدة خداست. و هر مردی که دعوت خدا و رسولش را اجابت کرده و روش ما را تصدیق و به دین ما وارد شده و رو به قبلة ما نموده است، همانا حقوق و حدود الهی بر او واجب میگردد. بنابراین شما بندگان خدا و این اموال نیز مال خداست که بین شما به نحو تساوی تقسیم میشود، هیچکس را بر دیگری برتری نیست، برای تقواپیشهگان در نزد خداوند بهترین پاداش و برترین ثواب است، خداوند دنیا را پاداش و ثواب متقین قرار نداده است و آنچه نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است فردا صبح نزد ما بیایید تا مالی که نزد ماست بین شما تقسیم کنیم و هیچکس غائب نشود مسلمان حر چه عرب باشد و چه عجم چه قبلاً مشمول عطأ خلیفه بوده و چه نبوده است، حاضر شود...»(۱)
فردا همه حاضر شدند و به هر فرد 3 دینار رسید.(۲)
بسیاری از اصحاب که در زمان عمر و عثمان از بخششهای ویژه برخوردار بودند از قبیل سهلبن حنیف، طلحه، زبیر، عبدابن عمر، سعدبن عاص، مروانبن حکم و دیگران به روش حضرت اعتراض کردند. حضرت جواب فرمودند:
«اما در این فیء هیچکس را بر دیگری ترجیحی نیست، و خداوند پیش از این آنرا تقسیم کرده است،(۳) پس فیء مال خداست و شما بندگان مسلمان خدایید و این کتاب خداست که به آن اقرار کرده و تسلیم شدهاید،(۴) و سیرة پیامبر(ص) ما نیز بین ما روشن است، پس هر کس راضی نیست هرچه میخواهد بکند، همانا کسی که به فرامین خداوند عمل مینماید و به حکم خدا حکم میکند از چیزی نمیهراسد.»(۵)
حضرت علی(ع) به دنبال طلحه و زبیر فرستاده و از آنها سؤال میکند که چرا از کار من کراهت دارید و خلاف کار من رأی میدهید. این دو در پاسخ گفتند:
«بهخاطر اینکه خلاف عمربن خطاب در تقسیم بیتالمال عمل میکنی، تو حق ما را مانند دیگران قرار دادی و اموال و زمینهایی را که خداوند متعال به وسیلة شمشیرها و نیزههای ما و تاخت و تاز ما با اسبهایمان و پاهایمان نصیب مسلمین نمود و تبلیغات ما در آنجا واقع شد و آنها را به زور و فشار از کسانی که اسلام را تنها با زور پذیرفتند گرفتیم، بین ما و کسانی که با ما برابر نیستند بهصورت مساوی تقسیم کردی.»
حضرت در جواب فرمودند:
«پیش از این قومی به اسلام پیشی گرفته و آنرا با شمشیرها و نیزههای خود یاری کردند ولی رسول خدا(ص) سهم بیشتری به آنها نداد و آنها را بهخاطر سبقت در اسلام برتری نداد، خداوند سبحان اجر اعمال سبقتگیرندگان و مجاهدان را در روز قیامت خواهد داد.»(۶)
منبع:
۱. ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 7، ص 37؛ المجلسی رحمةا، بحارالانوار، ج 32، ص 17، ح 7، الشیخ الطوسی رحمةا، الامالی، ص 727، ح 1530.
۲.همان.
۳. اشاره به سورة حشر (59): آیة 7.
۴. اشاره به سورة حجرات آیة 13.
۵. مراجع مذکور در پاورقی 105.
۶. همان منبع.)
..........................................
✔️ این ماجرا را از زبان رهبر انقلاب هم اینجا بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258
🎵 صوت کامل قسمت اول برنامه
🎞 قسمت ارائه جلسه اول
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
#قسمت_اول_علامت
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت دوم: روحیه جمعی کوفه (بسیج ناشوندگی)!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎 پیوست شماره۲ قسمت اول برنامه علامت/
فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 حل تعارض منافع: منع تجارت والیان!
قوله(صلى الله عليه و آله)[1] : «ما عدل وال اتجر في رعيّته أبداً»[2] هرگز عدالت نورزیده والی ای که بین مردم خودش تجارت کند.
حدّثني زید بن علي[3] عن أبيه عن جدّه عن علي علیه السلام قال: قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله): إنّي لعنت ثلاثةً فلعنهم الله- تعالی- ... الإمام یتجّر في رعیّته»[4] . من سه کس را لعن کردا پس خداوند هم آنها را لعن کند: یکی امام و حاکمی که در بین مردمش تجارت کند.
..............
[1] . الجامع الصغير للسيوطي ج2 ص146 و ذكره ابن قدامة في المغني ج11 ص439.
[2] در نسخه ای دیگر که در «الجامع الصغیر للسیوطي ج2، ص500» آمده است، «أبداً» نیامده است. در کتاب «المغني» بدون «في» آمده است.
[3] زید شهید امامی ثقه و مورد اعتماد است ولی کسی که این روایت را نقل کرده است چون راوی از زید بن علی «ابو خالد واسطی» است که «بتريّ لم یتّضح حاله» مهمل است، بله اگر امامی ثقه بود می گفتیم روایت مسندة و صحیحة است، ولی با وجود ابو خالد واسطی روایت مسندة ضعیفة می شود.
[4] مسند زید، ص255
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه شد خودیهای جامعهی نبوی، دشمنان جامعهی علوی شدند؟!
🔹انحراف از مسیر حق و آرمان، پدیدهای دور از ذهن و غیرممکن نیست، کما اینکه در طول تاریخ نیز افراد و حتی جوامعی که از اهداف اولیه خود منحرف شدهاند را به دفعات دیدهایم.
🔸اما سؤال اساسی این است که چگونه جامعهی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمانها شود؟ چه شد که جامعهای که پیامبر (ص) سالها برای آن زحمت کشیده بود، بعد از رحلت ایشان جامعه طبقه طبقه شد؟
🔹حجت الاسلام #قنبریان در برنامه علامت پاسخ میدهند که چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد و از انقلابی میگوید که امام علی علیه این نظام طبقاتی به راه انداخت.
🔺پ.ن: چه کنیم جامعه خودمان در نقاط مهم تصمیمگیری بر روی آرمانها محکم بایستد و مقاومت کند و به انحرافت بعد از پیامبر دچار نشود؟!
🔺فیلم کامل این قسمت را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
🎬@Mostazafin_TV
۲-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.05M
⭕️ برنامه علامت
جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲
• روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب!
• منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است.
• بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل:
- سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم
- تساهل و اباحه خلیفه سوم
⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند!
✔️ راه حل حضرت امیر(ع)
• رعایت تراز: امام سائق است نه قائد!
• مدارای فعال و رفق با عامه مردمش:
- درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه
- در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق
(نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد)
• با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد!
• اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند.
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد
از جمله:
- فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟
- فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟!
- در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟!
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
36.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲
• روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب!
• منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است.
• بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل:
- سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم
- تساهل و اباحه خلیفه سوم
⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند!
✔️ راه حل حضرت امیر(ع)
• رعایت تراز: امام سائق است نه قائد!
• مدارای فعال و رفق با عامه مردمش:
- درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه
- در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق
(نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد)
• با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد!
• اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند.
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد
از جمله:
- فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟
- فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟!
- در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟!
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
💠 مراسم ویژه شبهای قدر
سخنران:
حجتالاسلام استاد قنبریان
مداح: حاج مسعود پیرایش
🔺 عنوان جلسه سخنرانی:
خدای علی
⏰ از دوشنبه ۲۱ فروردین بمدت ۴ شب ساعت۲۲
هیئت صاحب العصر اراک
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت سوم: امیرالمومنین(ع) و معضل خانواده
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین
📎 پیوست قسمت دوم برنامه علامت
فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
• حکمرانی اسلامی و علوی در تغییر دادن فرهنگ عمومی یا راهبری مردم به سمت آرمانهای اسلامی، مبتنی بر نظریه ای درباره مردم و نسبتشان با والی و ولیّ است. همین نظریه، روشهای استالینی را از یک سو و روشهای لیبرالی را از سوی دیگر باطل می کند.
قرائتی از این نظریه را در این ارائه رهبر انقلاب در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥"عدالت" همه جا "مساوات" نیست ، اما در مواردی برابربا "مساوات" است.
🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2