محسن قنبریان
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها! #بخش_اول 1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فر
✍🏻 پاسخی به نقد حجت الاسلام و المسلمین رسایی
#بخش_اول
• برادر ارجمندم جناب آقای رسائی در کنار اعلام موافقت با بخش های زیادی از یادداشت "راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجاب" از غفلتی در آن تذکر داده اند تا نتیجه گیری غلط نشود؛ و آن اینکه: "راهبرد رهبر انقلاب در موضوع حجاب به هیچ وجه متمرکز بر تذکر لسانی نبوده بلکه این مرحله راهبرد ایشان در مواجهه مردم با موضوع منکر عدم رعایت حجاب است و الا در خصوص حاکمیت راهبرد ایشان ورود نهادهای مختلف و اعمال قانون از سوی آنهاست"
سپس برای این نکته شواهدی از سخنان رهبر انقلاب از ۸۰تا۹۸ آورده اند و نتیجه گرفته اند: "این بیانات رهبر انقلاب از جهت تعدد و هم از جهت صراحت به خوبی نشان می دهد که در کنار راهبرد تذکر لسانی توسط مردم، راهبرد دیگر امام و رهبر جامعه اعمال قانون از طرف حاکمیت بوده و به هیچ وجه مصداق آن برخورد با قاچاق پارچه و لباس و پیدا کردن دست سرویس های امنیتی دشمنان نیست بلکه از نظر رهبر انقلاب دقیقا نسبت به کسانی که کشف حجاب کرده اند باید توسط حاکمیت اعمال قانون صورت بگیرد"
https://eitaa.com/rasaee/8357
🔹 به پاس ذره پروری ایشان نکاتی را عرض می کنم:
1⃣ بین "راهبرد" و "راه حل" (اصلی-اساسی و تبعی-تکمیلی) اقلا در یادداشت بنده فرق است.
- راهبرد و استراتژی، احکام کلیِ همیشه ثابت مثل ایدئولوژی نیست. کاملا وابسته به شرایط و موقعیت، ظرفیت های خودی و دشمن طراحی می شود. لذا در کشف راهبرد همیشه باید آخرین بیانات و هندسه کلام در شرایط جدید در نظر گرفته شود و البته برای فهم بهتر به منظومه سخنان سابق هم نظر شود.
- "راه حل" نیز یک راه حل پایه و اساسی است و راه حلهای فرعی و تکمیلی. مثلا وقتی اطباء می گویند: آخر الدواء الکی! راه حل اساسی درمان دارویی است ولو در آخرین مرحله با جواب نگرفتن به راه حل داغ کردن (جراحی) تن دهند.
⬅️ تذکر لسانی و همگانی مردم و تبیین (و همه آنچه "فن آوری اجتماعی" خوانده ام) در یادداشت بنده، راه حل اساسی بیان شده است نه راهبرد.
راهبرد رهبر انقلاب در شرایط جاری -که گسل اجتماعی پدید آمده و ارتباط را قطع و تذکر را نوعا نزاع می کند- اینجور بیان شده است:
"رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تاثیر و تاثر ملت برهم [یعنی راه حل اساسی] فراهم شود".
گمان نمی کنم برادر عزیزم با این مهم بمثابه راهبرد (در ظرفی که در فقرات اول یادداشت توضیح یافته) مخالفتی داشته باشد.
فقط با تحقق این راهبرد است که "فن آوری های اجتماعی" تبیین و تذکر لسانی و حتی "اجرای احکام توسط حاکمیت" قابل انجام و ثمر بخش است.
ادامه را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 پاسخی به نقد حجت الاسلام و المسلمین رسایی
#بخش_دوم
2⃣ بین "نوک تیز مطالبه گری از مسئولین" با "خود وظایف مسئولین" هم فرق است!
- بنده "وظیفه حاکمیت" را فقط برخورد با قاچاقچیان حجاب و سازمان بخشی ها و دستهای پنهان مورد اشاره رهبری، قرار ندادم؛ بلکه "پیکان مطالبه گری" دوستان حزب اللهی در تجمعات را در این موارد منحصر کردم؛ و بین ایندو فرق آشکاری است.
وقتی محجبه ها، خانواده شهدا و حزب اللهی ها دائم با تحصن و تجمع، فقط مطالبه اِعمال قانون تعزیرات بر بی حجاب خیابان کنند، و چنانچه دیدیم شعار به مرگ بر بی حجاب (و سایر تعابیر) بکشد؛ همان گسل اجتماعی عمیق تر می شود و آن راهبرد زمینه ساز زمین می خورد. (دقت شود)
- بنده مطالبه گری را به برخورد با "قاچاق لباس و پوشاک" تقلیل ندادم و حتی کنار قاچاقچیان حجاب و سازمان بخشی ها و دستهای پنهان، اول "مطالبه برخورد با مهره درشتهای بی حجابی" را ذکر کردم. کمی قبل هم در یادداشت "هنجار سازی مترفین" مفصل تر به لزوم این برخورد پرداختم.
معتقدم اینجور مطالبه گری ها از مسئولین غیر از اولویت و اهمیت، آسیب زننده به راهبرد و بستره سازی برای تاثیر و تاثر عمومی ملت نخواهد بود.
3⃣ بنده به اتکاء آمار مرداد ۱۴۰۱ و هم تعبیر رهبر انقلاب ("خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند...") راه حل اساسی (نه راهبرد) را "تبیین" و "فن آوری های اجتماعی" بیان کردم. طبعاً با راه حلهای تکمیلی و تبعی سرجای خود مخالفتی ندارم و همیشه هم به آن اذعان کرده ام.
یعنی ممکن است "پس از" تحقق راهبرد رهبری (یکپارچگی و بستره ارتباط و گفتگو برای تبیین و تذکر) باز عده ای بسیار اندک تر از حالا کشف حجاب را ادامه دهند؛ البته اعمال قانون درباره آنها -وقتی راه اصلی و اساسی طی شده- صحیح است. عادتا با طی روند یاد شده، همراهی عامه را هم خواهد داشت بخلاف وقتی از اول فقط ورود دادستان و اجرای احکام را مطالبه کنیم!
- در اینباره هم فقط دو روز پیش از این یادداشت(۱۵ فروردین) ذیل سخنان رئیس قوه قضاییه یادداشتی گذاشتم که: نباید "جرم" به "تخلف" و "مجازات" به "جریمه" و "دادگاه" به "سامانه" تبدیل شود. اما همانجا هم دادگاه را مرتبه آخر و پس از تحقق ولاء طرفینی قرار داده در مقایسه با سامانه هوشمند جریمه، رعایت کرامت مرتکب خواندم تا بتواند از خود دفاع کند
- این نکته هم خالی از لطف نیست که در مجموع یادداشتها و مصاحبه های بنده، "تدبیر اجتماعی"، "فن آوری اجتماعی" و مانند آن مساوی "کار فرهنگی" نیست که اخیراً برخی مطالبه گران به آن الرژی یافته اند...
سپاس و قدر شناسی مجدد از جناب آقای رسائی
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۸
☑️ @m_ghanbarian
🔸 انسان حقیقی، "راعون" است؛ آنها که عهدها -بخصوص با خدا- را رعایت می کنند، دائم خطا نمی کنند تا دائم عذرخواهی کنند. "وفای به عهد"، جوهر انسانیت است و با آن، انسان، حقیقی است.
اما واقعی ترین انسان، کسانی اند که دائم عهد و توبه را می شکنند!
به اندازه همه شبهای قدرِ عمر، عهد بسته و توبه کرده ایم؛ اما امسال باز هم برای عذر خواهی می رویم، عذر از شکستن توبه و عهد و...! و می دانیم که باز هم می شکنیم!
امیرالمومنین(ع) برای این انسانِ شایع هم مناجاتی دلنشین دارد:
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ عَلَيَّ بِالْمَغْفِرَةِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي وَ لَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْكَ بِلِسَانِي ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي رَمَزَاتِ الْأَلْحَاظِ وَ سَقَطَاتِ الْأَلْفَاظِ وَ شَهَوَاتِ الْجَنَانِ وَ هَفَوَاتِ اللِّسَانِ:
خداوندا، بيامرز آن گناهان مرا، كه تو از من داناتر به آنها هستى. اگر بار ديگر مرتكب شدم تو نيز بار ديگر از من در گذر.
اى خداوند، اگر با خود وعده كرده ام كه در طاعت تو قصور نكنم و به وعده خويش وفا ننموده ام، مرا ببخش.
بار خدايا، اگر به زبان به تو تقرب جسته ام و به دل خلاف آن كرده ام، بر من مگير.
اى خدا، بيامرز براى من هر اشارت كنايه آميز را كه به گوشه چشم كرده ام و هر سخن نابجا را كه از دهانم جسته است و نيز خواهشهاى دل و لغزشهاى زبانم را. (خطبه ۷۸)
#رمضان_المبارک
#نهج_البلاغه
#دعاهای_عاشقانه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 آیاتی برای درنگ ۵
❓ حسنه ی دنیا!
• علامه طباطبایی ذیل آیه۴۱ نحل، اول به دو تفسیر که یکی "حسنه دنیا" را "شهری خوب" و دیگری "حالتی نیکو"(پیروزی و نجات از ذلت) گرفته اند، اشاره و بعد می نویسند:
"اين دو تفسير مآلاً [در نهایت] يكى است براى اينكه مهاجرين در راه خدا براى دين مهاجرت كردند كه مجتمعى اسلامى و پاك تشكيل دهند كه در آن مجتمع جز خدا كسى پرستش نشود، و جز عدل و احسان چيزى حكومت نكند، و يا براى اين بود كه به مجتمعى وارد شوند و در آن منزل كنند كه وضعش چنين باشد... پس هدف و غرض از حسنه اى كه وعده داده شدند كه در دنيا به آن برسند همين مجتمع صالح بوده چه اينكه مقصود از حسنه شهر باشد و يا حالت حسنه اى كه در آن شهر به خود مى گيرند."
• اگر آیات قرآن، قضایای حقیقیه است؛ پس کسانی دیگر هم که برای خدا از ستم ها هجرت کنند، برایشان حسنه دنیا یعنی چنان مجتمع صالح اسلامی خواهد بود.
⬅️ از این رو وقتی در قنوت "ربنا آتنا فی الدنیا حسنه..." می خوانی، بدان #سیاسی_ترین_دعا را می کنی!
از ستمشاهی هجرت کرده و پی جامعه ای هستی که "جز خدا پرستش نشود" و "جز عدالت و احسان حکومت نکند"!
روایاتی که "وسعت رزق و معاش" را "حسنه دنیا" می خواند هم دارند از لوازم همان حکومتِ عدالت و احسان می گویند:
http://alvahy.com/%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87/201
مهم است رصد کنی در کدام مرحله از این وعده نیکو هستی و چه موانعی سر راه داریم؟!
#رمضان_المبارک
#بهار_قرآن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از امشب(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۱-برنامه علامت فصل دوم.mp3
زمان:
حجم:
31.98M
⭕️ برنامه علامت
جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۲
❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟!
❗️در تجربه فتوحات چنین شد:
تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد!
امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند!
❓ راه حل های امیرالمومنین(ع)
1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱
2⃣ تنظیم گری پسینی:
• منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران
• تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه)
• امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
..............................
۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۲
❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟!
❗️در تجربه فتوحات چنین شد:
تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد!
امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند!
❓ راه حل های امیرالمومنین(ع)
1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱
2⃣ تنظیم گری پسینی:
• منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران
• تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه)
• امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
..............................
۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
2.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برخورد امیرالمومنین علیهالسلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎پیوست قسمت اول برنامه علامت/ فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 تعطیلی صرافیِ عقبی_دنیا!
در روز دوم خلافت خود در ضمن خطبهای که خواندند چنین فرمودند:
«آگاه باشید هر مردی از مهاجرین و انصار از اصحاب رسول خدا(ص) که خود را بهخاطر همراهیش با پیامبر(ص) برتر از دیگران میبیند بداند که برتری روشن در روز آخرت در نزد خداست و ثواب و اجر آن بر عهدة خداست. و هر مردی که دعوت خدا و رسولش را اجابت کرده و روش ما را تصدیق و به دین ما وارد شده و رو به قبلة ما نموده است، همانا حقوق و حدود الهی بر او واجب میگردد. بنابراین شما بندگان خدا و این اموال نیز مال خداست که بین شما به نحو تساوی تقسیم میشود، هیچکس را بر دیگری برتری نیست، برای تقواپیشهگان در نزد خداوند بهترین پاداش و برترین ثواب است، خداوند دنیا را پاداش و ثواب متقین قرار نداده است و آنچه نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است فردا صبح نزد ما بیایید تا مالی که نزد ماست بین شما تقسیم کنیم و هیچکس غائب نشود مسلمان حر چه عرب باشد و چه عجم چه قبلاً مشمول عطأ خلیفه بوده و چه نبوده است، حاضر شود...»(۱)
فردا همه حاضر شدند و به هر فرد 3 دینار رسید.(۲)
بسیاری از اصحاب که در زمان عمر و عثمان از بخششهای ویژه برخوردار بودند از قبیل سهلبن حنیف، طلحه، زبیر، عبدابن عمر، سعدبن عاص، مروانبن حکم و دیگران به روش حضرت اعتراض کردند. حضرت جواب فرمودند:
«اما در این فیء هیچکس را بر دیگری ترجیحی نیست، و خداوند پیش از این آنرا تقسیم کرده است،(۳) پس فیء مال خداست و شما بندگان مسلمان خدایید و این کتاب خداست که به آن اقرار کرده و تسلیم شدهاید،(۴) و سیرة پیامبر(ص) ما نیز بین ما روشن است، پس هر کس راضی نیست هرچه میخواهد بکند، همانا کسی که به فرامین خداوند عمل مینماید و به حکم خدا حکم میکند از چیزی نمیهراسد.»(۵)
حضرت علی(ع) به دنبال طلحه و زبیر فرستاده و از آنها سؤال میکند که چرا از کار من کراهت دارید و خلاف کار من رأی میدهید. این دو در پاسخ گفتند:
«بهخاطر اینکه خلاف عمربن خطاب در تقسیم بیتالمال عمل میکنی، تو حق ما را مانند دیگران قرار دادی و اموال و زمینهایی را که خداوند متعال به وسیلة شمشیرها و نیزههای ما و تاخت و تاز ما با اسبهایمان و پاهایمان نصیب مسلمین نمود و تبلیغات ما در آنجا واقع شد و آنها را به زور و فشار از کسانی که اسلام را تنها با زور پذیرفتند گرفتیم، بین ما و کسانی که با ما برابر نیستند بهصورت مساوی تقسیم کردی.»
حضرت در جواب فرمودند:
«پیش از این قومی به اسلام پیشی گرفته و آنرا با شمشیرها و نیزههای خود یاری کردند ولی رسول خدا(ص) سهم بیشتری به آنها نداد و آنها را بهخاطر سبقت در اسلام برتری نداد، خداوند سبحان اجر اعمال سبقتگیرندگان و مجاهدان را در روز قیامت خواهد داد.»(۶)
منبع:
۱. ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 7، ص 37؛ المجلسی رحمةا، بحارالانوار، ج 32، ص 17، ح 7، الشیخ الطوسی رحمةا، الامالی، ص 727، ح 1530.
۲.همان.
۳. اشاره به سورة حشر (59): آیة 7.
۴. اشاره به سورة حجرات آیة 13.
۵. مراجع مذکور در پاورقی 105.
۶. همان منبع.)
..........................................
✔️ این ماجرا را از زبان رهبر انقلاب هم اینجا بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258
🎵 صوت کامل قسمت اول برنامه
🎞 قسمت ارائه جلسه اول
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
#قسمت_اول_علامت
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت دوم: روحیه جمعی کوفه (بسیج ناشوندگی)!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎 پیوست شماره۲ قسمت اول برنامه علامت/
فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 حل تعارض منافع: منع تجارت والیان!
قوله(صلى الله عليه و آله)[1] : «ما عدل وال اتجر في رعيّته أبداً»[2] هرگز عدالت نورزیده والی ای که بین مردم خودش تجارت کند.
حدّثني زید بن علي[3] عن أبيه عن جدّه عن علي علیه السلام قال: قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله): إنّي لعنت ثلاثةً فلعنهم الله- تعالی- ... الإمام یتجّر في رعیّته»[4] . من سه کس را لعن کردا پس خداوند هم آنها را لعن کند: یکی امام و حاکمی که در بین مردمش تجارت کند.
..............
[1] . الجامع الصغير للسيوطي ج2 ص146 و ذكره ابن قدامة في المغني ج11 ص439.
[2] در نسخه ای دیگر که در «الجامع الصغیر للسیوطي ج2، ص500» آمده است، «أبداً» نیامده است. در کتاب «المغني» بدون «في» آمده است.
[3] زید شهید امامی ثقه و مورد اعتماد است ولی کسی که این روایت را نقل کرده است چون راوی از زید بن علی «ابو خالد واسطی» است که «بتريّ لم یتّضح حاله» مهمل است، بله اگر امامی ثقه بود می گفتیم روایت مسندة و صحیحة است، ولی با وجود ابو خالد واسطی روایت مسندة ضعیفة می شود.
[4] مسند زید، ص255
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چه شد خودیهای جامعهی نبوی، دشمنان جامعهی علوی شدند؟!
🔹انحراف از مسیر حق و آرمان، پدیدهای دور از ذهن و غیرممکن نیست، کما اینکه در طول تاریخ نیز افراد و حتی جوامعی که از اهداف اولیه خود منحرف شدهاند را به دفعات دیدهایم.
🔸اما سؤال اساسی این است که چگونه جامعهی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمانها شود؟ چه شد که جامعهای که پیامبر (ص) سالها برای آن زحمت کشیده بود، بعد از رحلت ایشان جامعه طبقه طبقه شد؟
🔹حجت الاسلام #قنبریان در برنامه علامت پاسخ میدهند که چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد و از انقلابی میگوید که امام علی علیه این نظام طبقاتی به راه انداخت.
🔺پ.ن: چه کنیم جامعه خودمان در نقاط مهم تصمیمگیری بر روی آرمانها محکم بایستد و مقاومت کند و به انحرافت بعد از پیامبر دچار نشود؟!
🔺فیلم کامل این قسمت را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
🎬@Mostazafin_TV