32.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲
• اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد
• در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید!
- بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع)
- بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"!
• تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج
- حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان!
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع)
1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد!
- در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند
- زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین
⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند!
2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت ششم: امیرالمومنین(ع) و اعتراضات، ناآرامی ها، حملات تروریستی!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام
📎 پیوست قسمت ۵ برنامه #علامت: علی(ع) و مساله زنان
حجت الاسلام قنبریان
✔️ مقالاتی برای مطالعه بیشتر:
1⃣ برای شناخت گستره مفهوم تبرج
مقاله: گستره تبرج در تفسیر قرآن
http://ensani.ir/fa/article/333923
2⃣ برای شناخت واضح تر از پدیده قهرمانه در دربارشاهان گذشته و ورودش به اسلام و تطورش تا اوجش در دوره خلافت عباسی:
• مقاله: نقش قهرمانه ها در دوره عباسی:
http://ensani.ir/fa/article/324936
• مقاله: تحول کارکردی منصب قهرمان در خلافت عباسی:
http://ensani.ir/fa/article/431531
⬅️ اینگونه بهتر روایت امیرالمومنین (المرأة ریحانة لیست بقهرمانة) را معنا و مصداق یابی می کنید.
3⃣ حضور های زنان با خوارج در جنگهای نظامی
مقاله: بررسی نقش زنان نظامی خوارج در قرن اول هجری:
http://ensani.ir/fa/article/334686
4⃣ حضور و همراهی زنان با امیرالمومنین در جنگها
• مقاله: نقش زنان در جنگهای عصر حکومت امام علی(ع):
https://hawzah.net/fa/Article/View/96945
• مقاله نقش سیاسی زنان در حکومت حضرت علی(ع) :
http://ensani.ir/fa/article/70584
• درباره زنان بنی همدان:
https://zaya.io/u5vzo
⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی را خواهید دید که معاویه با دیدن برخی از آنها گفت: علی(ع) شما را فقیه(ژرف اندیش) پروراند!
5⃣ درباره حضور زنان در مساجد عصر نبوی و علوی:
مقاله: سیر تحولات تاریخی حضور زنان در مساجد و اماکن اسلامی و تاثیر آن بر معماری مساجد:
http://www.shiitestudies.com/index.php/article_18695.html
⬅️ به تفاوت معماری مساجد شیعه و سنی از حیث این عنصر پی خواهید برد.
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فسق : نقطه تلاقی مترفین با فقرای ضعیف الایمان
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔒 پلمپ مغازه های بی حجابی / مسدود کردن حساب مترفین!
برشی از قسمت چهارم برنامه #علامت/ شبکه دو
حجت الاسلام#قنبریان
• فرق اسراف با تبذیر؟۱
• عادت به تبذیر موجب سفه و سلب صلاحیت در مصرف اموال می شود. برخی لاکچری بازی های دهه های گذشته مترفین (بستنی و پیتزای طلا و...) از این قبیل است.۲
• در فقه این فتوا هست که حاکم می تواند از چنین کسانی سلب صلاحیت در تصرف اموال کند.
• به حسب برخی نقل ها امیرالمومنین این حکم را برای داماد خود -که بچه بهترین شهید اسلام بود- اجرا کرد!
• حسرت می خورم کاش دو دهه قبل -پیش از پلمپ های اخیر- برای برخی تبذیرهای مترفین [برخی مخارج سگ بازی و...] دادستان ورود می کرد و از آنها سلب صلاحیت معامله می کرد!
سر منشأها را با یک بیل می توان گرفت...۳
* برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید
....................
۱. مستمسک العروه/ حکیم ج۷ص۳۳۹
۲. مفتاح الکرامه ج۵ص۳۳۹
۳. توضیح داده شده چگونه فسق از مترفین به سایر افراد جامعه سرایت می کند
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنیک کفاره فرهنگی / تفاهم اجتماعی امیر المومنین با عاطلین کوفه و طراحی نقش اجتماعی برای آنها!
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت هفتم: امیرالمومنین(ع) و شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی!
☑️ @m_ghanbarian
۶-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.25M
⭕️ برنامه علامت
جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی!
حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲
با سه مفهوم مواجه ایم:
1⃣ اعتراض و انتقاد
2⃣ الهائشات: نا آرامی ها
3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه
▫️ اعتراضات
❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟
• خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد:
- زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی)
- تبعید ابوذر و...
• امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد:
- تاسیس بیت القصص و خانه شکایات
- دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن!
- جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و...
▫️ الهائشات
• نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود!
- روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و...
⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵)
▫️ الغارات
• حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند...
⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷)
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و...
❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری...
❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!...
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی!
حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲
با سه مفهوم مواجه ایم:
1⃣ اعتراض و انتقاد
2⃣ الهائشات: نا آرامی ها
3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه
▫️ اعتراضات
❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟
• خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد:
- زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی)
- تبعید ابوذر و...
• امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد:
- تاسیس بیت القصص و خانه شکایات
- دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن!
- جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و...
▫️ الهائشات
• نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود!
- روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و...
⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵)
▫️ الغارات
• حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند...
⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷)
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و...
❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری...
❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!...
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🦋 و أنّ الراحل إلیك قریب المسافة
🤲🏻 مراسم مناجاتخوانی شبهای #ماه_مبارک_رمضان
🎙 سخنران
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
🎙 قرائت مناجات
حاج میثم #احمدیپور
حاج امیر #کاتوزیان
حاج امیر #نعیمی
🕰 شنبه تا چهارشنبه، ۲۶ تا ۳۰ فروردین
ساعت ۲۲ تا ۲۴
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیئت اصحاب الحسین(ع)
[@ashabolhossein_ir]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات رهبر معظم انقلاب
اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد و زن را در مرکز فعالیت های سیاسی قرار دادند، پرچم انقلاب را به دست زن سپردند درحالیکه زن درهمان حال میتواند حجاب و وقار ومتانت اسلامی و دین و عفاف و تقوای خود را حفظ کند.
✍ پ.ن:
• همانوقت و هم اکنون اجتهاد دیگری هم بوده و هست که "خانه نشینی زن" را "واجب" می داند و خروج از خانه را فقط "به ضرورت" می داند. ضرورت را هم به "دینی" (مثل تعلیم احکام مورد نیاز و مجالس ذکر و ماتم اهلبیت) و ضرورتِ "دنیوی" (مثل خروج برای درمان یا صله رحم) منحصر می کند.
✔️ سؤال اساسی این است:
❓انقلاب و امام با این بیان که زن را "در مرکز فعالیت سیاسی قراردادن" و "پرچم انقلاب را دست او دادن" و "در میادین مختلف وارد کردن"؛ از اسلام و احکام شرع عدول کرد؟!!
یا اجتهاد دیگری را محقق کرد؟!!
❗️اگر کسی همه این میادین (کسب و کار و رشته های مختلف دانشگاهی و فعالیتهای سیاسی و هنری و ورزشی و... که مورد حمایت رهبر انقلاب هست) را هم محلق به همان ضرورات دینی یا دنیویِ اجتهاد گذشته می کند(!)؛ از اساس دعوا منتفی است و انقلابیون هم همین را قبول می کنند.
❓یا اینکه انقلاب اسلامی، زمانه ای نو ساخت تا زن بتواند به همه حقوق و تکالیفش (مصرح در قرآن و روایات) برسد بدون اینکه خوف فتنه، دوری از حجاب و عفاف و... برای او باشد؟!!
❗️این صورت هم به جهاتی ملحق به اجتهاد دیگر است چون اقلا "اطلاق ازمانی و احوالی وجوب خانه نشینی زن" را قبول نمی کند و البته خود هم در "تغییر زمانه و مناسبات صالح" می کوشد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰ دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! / پیشرانی آقازادگان اشراف در سبک جدید زندگی
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
۷-برنامه علامت فصل دوم.mp3
20.63M
⭕️ برنامه علامت
جلسه هفتم: علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتداد های جمعی
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۵فروردین۱۴۰۲
• سیاست خلفای قبل: کوچ دادن اقلیت ها از مدینه/ منع توقف بیش از سه روز
▫️ سیره امیرالمومنین:
• سه تابلوی مشهور: دفاع از زن ذمی(خ۲۷)/ دادگاه رفتن با اهل کتاب/بدرقه همراه خود
• جزیه گرفتن:
- اجحاف نکرد و از صاحبان حرفه، جنس هم قبول کرد
- در مقابل خدمات شهری هم داد (نامه به قرظه بن کعب درباره نهر اهل ذمه)/ شنیدن شکایت اهل ذمه(نامه۱۹)/ فرستادن ۱۰۰ مامور برای رسیدگی مطالبات
❓ پس چرا شورش برخی از آنها یا ارتداد جمعی برخی مسلمان شده در دوره او را شاهدیم؟!
❗️همه سیاسی و به تحریک خروج کرده های مسلمان بود!
- ماجرای خریت بن راشد و تحریک اهل ذمه/ فریب مرتدین
- فرستاده امام با عرضه اسلام همه جز یکی از ارتداد برگشتند!
• ارتداد و تکفیر محدود:
- مستورد عجلی
- کولی های هند که امام را خدا می دانستند!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
❓محدودیت فرهنگی و اقتصادی ای برای اهل ذمه!
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
34.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه هفتم: علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتداد های جمعی
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۵فروردین۱۴۰۲
• سیاست خلفای قبل: کوچ دادن اقلیت ها از مدینه/ منع توقف بیش از سه روز
▫️ سیره امیرالمومنین:
• سه تابلوی مشهور: دفاع از زن ذمی(خ۲۷)/ دادگاه رفتن با اهل کتاب/بدرقه همراه خود
• جزیه گرفتن:
- اجحاف نکرد و از صاحبان حرفه، جنس هم قبول کرد
- در مقابل خدمات شهری هم داد (نامه به قرظه بن کعب درباره نهر اهل ذمه)/ شنیدن شکایت اهل ذمه(نامه۱۹)/ فرستادن ۱۰۰ مامور برای رسیدگی مطالبات
❓ پس چرا شورش برخی از آنها یا ارتداد جمعی برخی مسلمان شده در دوره او را شاهدیم؟!
❗️همه سیاسی و به تحریک خروج کرده های مسلمان بود!
- ماجرای خریت بن راشد و تحریک اهل ذمه/ فریب مرتدین
- فرستاده امام با عرضه اسلام همه جز یکی از ارتداد برگشتند!
• ارتداد و تکفیر محدود:
- مستورد عجلی
- کولی های هند که امام را خدا می دانستند!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
❓محدودیت فرهنگی و اقتصادی ای برای اهل ذمه!
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
📎پیوست قسمت۷ برنامه #علامت: علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی!
حجت الاسلام قنبریان
🔘 دادگاه رفتن حضرت امیر(ع) با اهل کتاب!
• نقل مشهوری که زره خود را دست یک اهل کتاب دید و ...( در ارائه هم همین بیان شد)
درکتاب الغارات ج۱ص۱۲۴ از شیعه و منابع متعددی از اهل سنت آمده است.
فقهای شیعه نیز در دو جا از بحثهای کتاب القضاء به آن استناد می کنند.۱
• نقل دیگر در روایات اهل بیت و مجامع روایی شیعه هست که تفاوتهایی با آن نقل مشهور دارد:
عبد الرحمن بن حجاج میگوید: روزی حکم بن عیینه و سلمة بن کھیل بـر امـام بـاقر
علیه السلام وارد شدند و از (قضاوت با) یک شاھد و یک سوگند سـؤال کردنـد. امـام فرمـود :
رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم با آن ( یک شاھد و یک سوگند) قضـاوت کـرد و علـی
علیه السلام در نزد شما در کوفه نیز با آن قضاوت کرد. حکم و سلمه گفتند: این خـلاف قـرآن
است. امام فرمود: از کجا پیدا کردید که خلاف قرآن اسـت؟ گفتنـد: خداونـد تبـارک و تعـالی
میفرماید: «و أشھدوا ذوي عدل منکم» . امام به آنھا فرمود آیـا «و أشـھدوا ذوي عـدل مـنکم »
یعنی یک شاھد و سوگند را قبول نکنید؟ سپس فرمود: علی علیه السلام در مسجد کوفه نشسته بود که عبدالله من قفل التمیمی بر آن حضرت گذشت در حالی که زره طلحه ھمـراھش بـود.
علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم بـه
سرقت رفته است. عبدالله بن قفل به حضرت گفت: بین مـن و بـین خـودت قاضـی ای را کـه برای مسلمانان قبول داری قرار بده. پس بین او و حضرت، شریح بـه عنـوان قاضـی قـرار داده
شد. علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره ( جنـگ جمـل) قبـل از تقسـیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت بر آنچه میگویی بیّنه بیاور. حضرت، امام حسن علیـه
السلام را آورد و شھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم
غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این یک شـاھد اسـت و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت
نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. حضرت قنبر را خواستند و قنبر شـھادت داد کـه: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. علی علیه السلام غضـبناک شـده و فرمودند: زره را از او بگیرید. این شخص سه بار به جور قضاوت نمود. شریح حـالش خـراب شد و گفت: دیگر بین دو نفر قضاوت نمیکنم مگر اینکه به من بگویی کجا سه بـار بـه جـور قضاوت کردم؟ حضرت فرمودند: وای بر تو زمانی که خبر دادم که: این زره طلحه است که در بصره ( جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است، گفتی: بر آنچـه مـی گـویی بیّنـه بیاور. در حالی که رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم فرمود: ھرگاه غلولی یافتید بدون بیّنـه آن را بگیرید، گفتی: کسی این حدیث را نشنیده است. این بار اول. سپس حسـن را بـه عنـوان شاھد نزد تو آوردم و شھادت داد. گفتی: این یک شاھد است و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. در حالی که رسول خـدا صـلی الله علیـه و آلـه و سلم با یک شاھد و سوگند قضاوت کرد، این بار دوم. سپس قنبر را نـزد تـو آوردم و شـھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم غنـائم بـه سـرقت رفتـه است. گفتی: این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. در حالی که اگر برده عـادل باشد شھادتش اشکالی ندارد. سپس علی علیه السلام فرمود: وای بر تـو! امـام مسـلمانان امـین است بر کارھای مردم حتی در کارھای عظیمتر از این.»
(الکافی ج۷ص۳۸۵/من لایحضره الفقیه ج۳ص۱۰۹/استبصارج۳ص۳۴/ التهذیب ج۶ص۲۷۴)
⬅️ اختلافات دو نقل حاوی نکات خاص خود است اما حضور حضرت با یک ذمی اهل کتاب در دوره خلافت خود نزد قاضی ، وجه مشترک است که در این بحث به همان مقدار کار داشتیم.
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
.........................
۱. یکی در بحث تسویه خصمین : المبسوط ج۸ص۱۴۹/ الدروس ج۲ص۷۵/جواهر الکلام ج۴۰ص۱۴۳
یکی هم در بحث اهل صیانات و مروات : المبسوط ج۸ص۱۵۴/مختلف الشیعه ج۸ص۴۱۱ و...
☑️ @m_ghanbarian
۱-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
17.52M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه
جلسه اول/ ۲۶فروردین۱۴۰۲
مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• دو نحو خداشناسی:
- بک عرفتک.../ فلسفی عرفانی، مجرد از حوادث
- بها تجلی صانعها للعقول(خ۱۸۶)/ در متن حوادث، خدای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی!
• یک معرفت بنیادین:
- خ۱: "مع کل شیء لا بمقارنه و غیر کل شیء لا بمزایله"/ یک تمثیل!
- جمع بین "سبح اسم ربک الاعلی" و "ان الله یحول بین المرء و قلبه"!
- خ ۸۳: الحمدلله الذی علا بحوله و دنا بطوله.
• امتداد این دو بُعد بسیار سازنده در خطبه۱۰۹:
- لا ینقص سلطانک من عصاک و لایزید فی ملکک من اطاعک...
- قوه کل ضعیف و مفزع کل ملهوف...
⬅️ در نزدیکی اش با مخلوقات، هرجا متناسب با وضعیت با اسمی خاص ظاهر است!
- یومن الخائفین/ یرفع المستضعفین/ یضع المستکبرین/ یُهلک ملوکا/...
⬅️ براین اساس برای خود جا یابی در حوادث کن:
- خدا کنار مستضعین برای رفعت و کنار مستکبرین برای زمین زدن است؛ ببین کجا ایستاده ای!
لذا حضرت فرمود: کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً(نامه۴۷)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقسیم بیت المال به صورت هفتگی در دوران حکومت امیرالمومنین و مزیت آن نسبت به تقسیم سالیانه
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
۲-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
17.56M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه
جلسه دوم/ ۲۷فروردین۱۴۰۲
مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• سلطان امتناع!
در ادامه درک "علا بحوله": خَرَجَ بِسُلطانِ الامتناعِ مِن اَن یُوَثِّرَ فیه ما یُوَثِّرُ فی غَیرِه!(خ۱۸۶)
- چیزی در او اثر نمی کند حتی دعا و روضه زیر قبه! / اینها علت استجابت نیست(رابطه علیّ ندارد) و لو حتما اجابت شود!
- فرازی از خطبه۹۰...
• ظهور رنگانگ!
در "دنا بِطولِه" با احسان و صفات فعل به همه نزدیک است لکن هرجا با اسمی ظاهر است:
قاهِرُ مَن عازَّه/ مُدَمِّرُ مَن شاقَّه...(خ۹۰)
⬅️ کانال و مدار انتخاب آن ظهور با ماست: ایقَنتُ انَّکَ انتَ ارحمُ الراحمین فی مَوضعِ العفو و الرحمه و اَشَدُّ المُعاقبینَ فی مَوضعِ النَّکالِ و النَّقِمه
• موعظه حضرت: اقبال الهی را تجسم کن!
فرازی از خطبه۲۲۳
* تفصیل و نکات را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
26.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 الهائشات!
برشی از قسمت ششم برنامه #علامت / شبکه دو
حجت الاسلام قنبریان
- چرا از این تعابیر می گویم؟!...
- سیره علی(ع) از خانه شکایات تا اجازه تجمع دادن و حتی فراخوان و بار عام ذوی الحاجات نزد والی!
- گاهی اعتراض ها دچار التهاب می شود در ازدحام حتی کسی زیر دست و پا کشته می شود! اینجا دیه مقتول با بیت المال است (در هائشات، قصاص و دیه نیست)
- اما اگر به قصد کشتن کسی چند نفر هم دست شوند، دیگر هائشات نیست!
- کشته های ۹۸ براساس همین منطق دسته بندی شد و دو دسته مشمول دیه شدند.
* برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
46.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اعتراضِ موثر نه سانتی مانتال، نه با علیه السلام و صلی الله علیه❗️
برشی از قسمت ششم برنامه #علامت / شبکه دو
حجت الاسلام قنبریان
• فراخوان و بار عام گذاشتن با حاجت مندان و منتقدان (یکی از راههای شنیدن اعتراضات) از فرمانهای علی(ع) به مالک است:
- محافظان هم ترخیص شوند!
- مردم بتوانند بدون لکنت حق خود را بگویند!
- درشتگویی و نادرست گویی شان را هم تحمل کن!۱
• پیشنهادی برای دیدارهای رهبری:
- سامانه ثبت نامه آزاد نه توزیع سهمیه از بالا
- هرکه دوست داشت چفیه ببرد (صرفا دیدار)، دیدار معمولی و هرکه سؤال و نقدی دارد در دیدارهای با اساتید و دانشجویان و... حاضر شود
- حتی دیداری خاص منتقدین باشد!
• ظرفیت حرم ها برای اعتراض:
- فرق هاید پارک با اعتراض در حرم ها؟
- شاید همین قدر که برای تجمعات علیه بی حجابی در حرم ها شد برای چیز دیگر اجازه نیابد!
.................
۱."ثُمَّ احتَمِلِ الخُرقَ مِنهُم و العِیَّ: آنگاه درشتگویی یا نادرست سخن گفتن آنان را تحمل کن..." (نامه۵۳)
برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۳-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
22.95M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه
جلسه سوم/ ۲۸فروردین۱۴۰۲
مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• خدانشانی امیرالمومنین(ع) در متن زندگی برای مردم
- اللهم انت الصاحب فی السفر و انت الخلیفه فی الاهل و لایجمعهما غیرک...(خ۴۶)
❓ چگونه خدا؛ به نوعی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی می شود؟!!
- خدایی که ظاهر برای هلاک کردن پادشان و رفعت دادن مستضعفان است، سیاسی نیست؟!
- اگر صریخ المستصرخین است، در تشریعش هم به او اجازه "جهر بالسوء" داده است(۱۴۸نساء)
- تو هم اگر در "اغاثة ملهوف" حاضر شدی، ظهور اسم پروردگار (مفزع الملهوف) از آستین تو می شود. این دالان و تونل نوری برای بالا بردن توست.
❗️پس خدا لشکر(جُند) دارد(خ۱۹۰ و ۱۹۱)
❗️خدا پشت شهری در می آید!(خ۴۷)
❓ اما آیا حمایتش باشگاهی و جناحی می شود؟! همیشه با مسلمانان؟!
❗️نه! حضرت امیر(ع): فلمّا رأی الله صدقنا...(خ۵۶)
در اُحد(۱۵۵آل عمران) و حنین(۲۵توبه) خدا باشگاه مسلمانان را یاری نکرد!
❗️ خدا، حکیم است؛ نه فقیه و نه مکلف!
• لطیفه عجیب خطبه۷۰ و ۱۲: هم اکنون بهتر از کوفه برای علی(ع) باشیم!
* بدون شنیدن فایل صوتی، درباره فهرست قضاوت نکنید!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میشود بهاییها را به عنوان اقلیت های مذهبی پذیرفت؟!
🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ممنوعیتها و محدودیتهای فرهنگی و اقتصادی ذمیها
🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
49.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ریشهی ارتدادهای جمعی در دوران امیرالمومنین
🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2