eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
909 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🎥 برای عدالت اجتماعی، فرصت برابر در منابع، قدم اول است 🎙 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹 ما در تحقق عد
نقش هیات در مردمی سازی اقتصاد.mp3
24.21M
❇️ نقش هیأت در مردمی‌سازی اقتصاد 🎙 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔰 هفدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری‌و‌برگزیده کشور 🗓|تیرماه۱۴۰۲| 📌|زنجان|حسینیه‌اعظم| 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
اقتصــاد تبرعی و اصالتِ فردِ توسعه‌یافته در جمع استاد‌ به تعبیر شهیدبهشتی در کتاب «نظام‌اقتصادی در اســلام،» انسـان موجـودی خودخواه و مسابقه‌‌جو است و به دنبال منافــع خود حرکت می‌کند، البته این خودخـواهی صرفا به معنی پرستش نفس نیست، که اساسـا اسلام با آن مخالف است بلکه مــراد این است که محرِّک انسان خواسته‌ها و انگیــزه‌های اوست. شهید بهشتی معتقــد است نهادهای اقتصادی اسلام مانند نهاد "انفــاق" در جهت مبارزه با خودپــرستی به معنای مذموم آن، که در واقع به کار انداختن تمام امکــانات خود و موجودات دیگــر در جهت ارضای "منِ شخصی" است، طــراحی شده است. این خودخواهی به نوعی استعــاره‌ی "اصالت فرد" لیبرالیستی در برابر "اصالت جمع" مارکسیستی است. مسئله اصالت فــرد و جامعه پرسشی‌ ست که برای تمام متفکــران انقلاب مطرح شده و همه در معرض پاسخ به آن قرار گرفته‌اند. از منظــر شهید بهشتی اصالت با فردی است که همگــام جامعه باشد، فردی که حــرکت او و "منِ او" در راستای منافـع جمع است یا به معنای دیگر "توسعه‌ی من" در او ایجاد شده است و دیگر صرفا به منافع شخصی خودش فکر نمی‌کند. از همین جهت کارویــژه‌ی "انفاق" هم در حوزه فرد و هم در حوزه‌ی جامعه است. سوره‌های مکی قرآن نقش چشم‌گیــری در مبارزه با خودپرستی ایفا می‌کنند، در این ســوره‌ها، ساخت و تربیت انسان‌ها به شکل هنــری و آهنگین و نه با قانون و فرمان اتفاق می‌افتد، زیرا در موقف نهضــت اسلامی و تربیت مسلمانان نخستین قرار گرفته‌اند. این فهم از مکتب اســلام، فهم امام خمینی است که اسلام آن از "اســلام اجتماعی" و تربیتی عبور کرده و به "اسلام سیاسی" که ترکیبی از تربیت و قانون است می‌رسد. روح انفاق در اسلام این است که نیــاز دیگران با نیاز من تفاوتی ندارد. بنابراین در منطق اسلام جامعه‌ای مطلوب است که به فــرد در افق خانواده و به خانواده در افق امت توجه می‌کند و باز از امت به خانواده و فرد بازمی‌گردد. در واقع فــرد در اسلام در افق امت است و امت در افق فرد، لذا خودســازی و تربیتِ نفس توأم با خانواده‌سازی و امت‌سازی است. برشی از درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
35.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حجاب را یکبار با استاندارد حرف نوی انقلاب اسلامی حل کردیم! 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان •《جمهوری اسلامی حرف نوئی دارد؛ این حرف نو عبارت است از مردم و ارزشهای الهی. این دو تا باید با هم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند. این حرف ماست. ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده‌ی مردم؛ نه تحمیل بر مردم.》(۹۰/۱۰/۷) • هنر انقلاب اسلامی در مقابل دو رقیب خود (تحجر و تجدد) این بوده که اراده مردم را پای ارزشهای الهی می آورده است و دوگانه غلط بین ایندو را می شکسته است. • رویکرد و نگاه سوم در مساله زن و حجاب وفادار به این حرف نوی انقلاب است. نه مثل طیفی، از ارزشهای الهی کوتاه آمده و حجاب عرفی را حجاب می گیرد و نه مثل طیف دیگر فقط احکام قضایی و پیگرد انتظامی را چاره می داند! • این استاندارد که ریشه در قرآن و حکومت نبوی دارد یکبار موفقیت خود را در مساله حجاب (و...) نشان داده است و باز هم میتواند نشان دهد... 🗓 ۷تیر۱۴۰۲ 🚩 کرمانشاه . حسینیه هنر ☑️ @m_ghanbarian
طول و عرض ولایت-نسخه ایتا.pdf
4.26M
💠 طول و عرض ولایت (تقریری از سه ارائه حجت الاسلام محسن قنبریان) - تبیین طول و عرض ولایت - معنای ولایت - تقسیم بندی ولایت - مراتب ولایت عرضی و الزامات آن - اختلال در ولاء اجتماعی - در چنین شرایطی چه باید کرد؟ امام رضا(ع) چه کرد؟ ☑️ @m_ghanbarian
فرآیند حل مساله حجاب با اصول انقلاب اسلامی.mp3
35.84M
⚜ برنامه قراری نو برای ائمه جمعه سرار کشور دوشنبه ۱۹تیر۱۴۰۲ موضوع: فرآیند حل مساله حجاب با اصول انقلاب اسلامی حجت الاسلام محسن قنبریان 🎧 شنیدن این فایل را به فعالان عرصه حجاب و عفاف توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
🔖 برنامه سخنرانی دهه اول محرم۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان در بهبهان 1⃣ یوم الحسین(ع) حسینیه امام حسن مجتبی(ع) - ساعت۱۰:۱۵ 2⃣ عاشورا؛ تلاقی توحید و کرامت انسان مسجد امام رضا(ع) - بعد از نماز ظهر و عصر هیات محبان سیدالشهدا 3⃣ سه آزادی ، سه انتخاب! مسجد المهدی - ساعت ۲۰:۳۰ هیأت منتظران حضرت مهدی(عج) 4⃣ حسینی بمان حسینیه رزمندگان اسلام - ساعت ۲۱:۳۰ هیأت محبین قاسم بن الحسن 5⃣ کتاب بحث با محوریت کتاب "خون آورد" ویژه جوانان - عصرها ☑️ @m_ghanbarian
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت عاشورا، در صیغه مونث با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان 📆 از چهارشنبه دهه اول محرم ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار ۱۴ و ۱۷:۳۰ کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دو سیما ☑️ @m_ghanbarian
🏘 شورای نگهبان و سقف اجاره! • "طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهاء" در ماده۸، به شورای عالی شهرسازی حق داده بود که نرخ افزایش سالیانه اجاره بهای املاک مسکونی را پس از تصویب این قانون برعهده گیرد. https://zaya.io/qmtq5 • شورای نگهبان به این ماده اش، اشکال قانون اساسی و هم اشکال شرعی گرفت که: "اطلاق تکلیف شورای عالی مسکن به تعیین و اعلام سقف یا میزان افزایش اجاره بهاء و قرض موضوع شرط آن، بدون تعیین ضابطه توسط قانون گذار مغایر اصل۸۵ قانون اساسی شناخته شد. با توجه به اشتراط چنین احکامی به وجود مصلحت ملزمه، لازم است به نحوی به مشروط بودن احکام این ماده به وجود مصالح مذکور تصریح شود و الا خلاف شرع خواهد بود." https://zaya.io/kka7a • روزنامه دنیای اقتصاد این را در راستای اصالت بازار برای تعیین قیمت دید و تیتر زد: مخالفت شرعی با اجاره دستوری! و نوشت: "نه" شرعی شورای نگهبان به اجاره بهای دستوری دو پیام مهم را منعکس می کند: رد "تعیین قیمت" در بازار اجاره و در عین حال تایید "کشف قیمت" در بازار مسکن. عدم ایراد شورای نگهبان به ماده۹ در مقابل ایراد به ماده۸ به معنای تایید فرآیند کشف قیمت در بازار مسکن در برابر رد قیمت گذاری دستوری در این بازار است. در واقع میتوان این طور برداشت کرد که قیمت مسکن و اعلام عمومی آن برای اطلاع متعاملین بازار مسکن، مجاز شمرده شده اما اعمال این قیمت ها در بازار با اقدام دستوری بدون اشاره به مصلحت ملزمه محل ایراد است. معنای مصلحت ملزمه در احکام فقهی آن است که قانون گذار باید بین حکم حکومتی و سایر احکام شرعی تمایز قائل شود. https://zaya.io/j47i7 • خوب است شورای نگهبان به دلالتهای ژورنالی ایرادات خود براساس اصالت بازار توجه کند! گرچه واقعا طرح میتوانست به گونه ای نوشته شود که چنین ایرادی بدان وارد نشود. • آنچه شایسته توجه است این است که چنین احکامی فقط از طریق ذکر مصلحت ملزمه و استفاده از حکم حکومتی و مصلحت حل نمی شود بلکه از طریق سوء استفاده از مضطر به فتوای امام خمینی هم قابل حل است. توضیح اینکه مشهور فقهاء در معاملات مضطر(بخلاف مکره)، قیمت نامتعارف را جایز دانسته و آنرا مخلّ به رضایت نهایی -که شرط صحت معامله است- نمی دانند؛ لکن امام خمینی در معاملات مضطر هم قیمت نامتعارف را اشکال کرده با تمسک به قاعده لاحرج، فقط قیمت را تا جایی درست می داند که به حرج مضطر نیانجامد. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3185 • جمع بندی اینکه اگر طرح مجلس شورای اسلامی شرائط اضطرار مستاجرین در این سالها را -که مستند به آمار و نمودارهای اقتصادی است- خوب و رسا بیان کند، شورای نگهبان براساس فتوای معیار(فتوای امام خمینی) باید آنرا تایید کند و نیازی به بیان مصلحت ملزمه و استفاده از حکم حکومتی ندارد. فتوای فقهی بنیانگذار انقلاب ،تعیین قیمت (حد حرج مضطر) را مجاز شمرده و اقلا در شرایط اضطرار مستاجرین، تعیین قیمت را به بازار آزاد -با قیمت های نامتعارف جاری- نسپرده است. لحاظ چنین فتاوای گره گشایی از بنیانگذار انقلاب اسلامی، وظیفه شورای محترم نگهبان است. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۴/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
۱-سه آزادی ، سه انتخاب!.mp3
26.1M
💢 سه آزادی؛ سه انتخاب! سخنرانی شب اول محرم ۲۷تیر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان • قاعده اول: هر توان در انسان سند یک حق ! اختیار، سند حق انتخاب • آزادی: عدم مانع برای بروز این استعدادها • "حق انتخاب" با "سرنوشت سازی انتخابها" منافاتی ندارد! • نمایی از مجموعه انتخابهای متوالی عبدالله بن عمر و نتایج قهری آن: - از قیّم شورای ۶نفره تا بیعت نکردن با علی(ع) اما بیعت با معاویه، از مخالفت با ولایتعهدی یزید تا نصیحت امام حسین(ع) و بیعت با یزید تا بیعت با پای حجاج برای اموی ها! * فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
💢 سه آزادی؛ سه انتخاب! چکیده سخنرانی شب اول محرم هیات منتظران حضرت مهدی(ع) / ۲۷تیر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان • قاعده اول: هر توان در انسان سند یک حق! شهید مطهری از حکمت و هستی شناسی شروع می کند. هر قوه و توان و ظرفیت در هر موجود، سند طلبکاری یک حق است. دندان علف جویدن و هاضمه مناسب آن، سند طلبکاری گوسفند برای حق علف! اگر علف در عالم نباشد، خلاف حکمت خالق است و اگر کسی مانع شود، ظالم است. واقعیت عینی گوسفند نشان نمی دهد او حق آموزش یا انتخاب داشته باشد؛ اما اگر جایش یک بچه انسان قرار گیرد، عقل و قوای ادراکی او سند طلبکاری حق آموزش و "اختیار" او سند حق انتخاب اوست. انسان تکویناً مختار است و اختیار از او قابل سلب نیست؛ مثل اینکه نیاز به غذا از او قابل سلب نیست. این "حق طبیعی"، انتخاب به انسان می دهد. فرق حق طبیعی در اینجا و نزد برخی مکاتب غربی این است که "غایت" انسان در آن لحاظ میشود. با اِعمال اختیار و انتخابهاست که انسان به کمال لایق می رسد، پس حق انتخاب دارد حتی اگر انتخاب غلطی کند و بعد تصحیح کند. • آزادی: عدم مانع! آزادی (بمعنای آزادی بیرونی و همین آزادی سیاسی اجتماعی) یعنی نبودن مانع برای بروز این استعدادها. شهید مطهری چنین تعریف می کند: "به این معناست که عمل او از خواست و رضایت کامل و تصویب قوه تمییز او سرچشمه بگیرد و هیچ عاملی او را برخلاف میل و رغبت و رضا و تشخیص او وادار نکند" (انسان و سرنوشت/ص۶۰) گفتیم اختیار غیر قابل سلب از سوی عوامل خارجی و داخلی انسان است اما اگر عوامل خارجی جایی برای انتخاب نگذارند و فقط اجازه یک گزینه بدهند، این سلب آزادی است. • انتخاب ها سرنوشت سازند! وقتی می گوییم انسان حق انتخاب دارد، نه یعنی همه انتخابهایش اثر بالسویه دارد! واضح است در نظام علّی عالم هر موجودی اثر خود را دارد پس انتخاب خوب و بد مطرح می شود. همسر و شوهر خوب مثل بد نیست. رفیق بد مثل خوب نیست! انتخابهای سیاسی-اجتماعی هم همینطور است. زنجیره ای انتخاب، سرنوشت ما را می سازد. باید توجه کرد، "سکوت" هم یک انتخاب است! انتخاب علی(ع) یا دیگری، یا سکوت دربرابر غصب حق علی(ع) یک نتیجه ندارد؛ اما همزمان با این نباید به زور همه گزینه های محتمل جلوی اختیار سلب و مردم به زور و اکراه پای گزینه علی(ع) آورده شوند! این هم یعنی آزادی! یعنی تعیین سرنوشت آزادانه! لذا فرمود: "لنا حق" ما از طرف خدا حق (امامت و ولایت) داریم؛ "اِن اعطیناه" اگر به ما اعطائش کنند (یعنی به زور نمی گیریم) "و الا رکبنا اعجاز الابل و ان طال السری" اگر حق را به ما اعطاء نکردند، ترک شتر می نشینیم ولو شب روی طول بکشد! هردو سوی سخن درش هست هم: آزادی تعیین سرنوشت و عدم اکراه به گزینه خاص(حتی حق)/ هم اثر وضعی انتخاب بد و سرنوشت سازی اش برای فرد و جامعه: می فرماید "وان طال السری" یعنی انتخاب غیر او، ظلمت می سازد! روابط جامعه را تیره می کند. • نمونه: زنجیره انتخابهای عبدالله بن عمر! - او قیّم شورای ۶نفره خلافت است که تخلف نکنند/ بعد قتل عثمان با حضرت امیر(ع) بیعت نکرد!/ بهانه اش "اجماع مردم" بود! گفت: بیعت نمی کنم تا همه مردم بیعت کنند!/ با وجودی که جز شام همه در بیعت علی(ع) مباشر یا با نماینده بودند و چنین بیعتی در تمام دنیای گذشته در یونان و روم و ایران و اسلام سابقه نداشت! - از آن توقع رای عموم مردم بعد تنزل کرد و با معاویه بیعت کرد!/ معاویه در دومة الجندل با فریب یک انگشتر در آوردن و دست کردن حَکَم ها خلیفه شد و کلا ۴۰۰نفر بیشتر حاضر نبودند! - با ولایتعهدی یزید اول مخالفت کرد/ اما در مکه سه دیدار با سیدالشهدا کرد که او را به صلح با یزید تشویق کند!/ بعد عاشورا به یزید نامه نوشت و با ولید حاکم مدینه از طرف او بیعت کرد!/ در واقعه عجیب حرّه جانب مردم نایستاد و خویشان را تهدید هم کرد که بیعت با یزید را نشکنند!/ در عاشورا از جنگ با یزید ترسیدند، حالا یزید به جنگشان آمد! از اسارت زنان و دخترانشان ترسیدند، حالا سه شبانه روز تجاوز به دختران و زنان مدینه مباح شد! - در زمان عبدالملک مروان شبانه رفت تا بیعت کند! توجیهش این بود که نکند به مرگ جاهلی بمیرم و امامم را نشناسم!/ حجاج بن یوسف پایش را دراز کرد تا با پایش بیعت کند! ⬅️ این زنجیره انتخاب در همین سوی عالم قبل از قیامت به ما عیان می کند: انتخابها به هم مربوط و سرنوشت سازند! قیّم شورای خلافت و کاندید خلافت را چنین زبون و ذلیل می کند. ☑️ @m_ghanbarian
قسمت اول - علامت.mp3
21.98M
🔉فایل صوتی برنامه تلوزیونی «علامت» | قسمت اول 💠عاشورا؛در صیغه مونث 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸چهارشنبه ۲۸ تیر | شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آزادی شعار عاشورا است./عاشورا آمده است که آزادها را آزاد کند. 🔰 برنامه تلوزیونی «علامت» | قسمت اول 💠عاشورا؛در صیغه مونث 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸چهارشنبه ۲۸ تیر | شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2