13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حضرت زینب(س) نماد «وجدان عمومی» امت شد که قابل سکوت و خاموش شدن نبود
• جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر میزند و عده ای همراه و عده ای ساکت می شوند!
اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه می دهد!
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت عاشورا در هژمونی تبلیغاتی اموی
• عدم روایت حوادث عاشورا توسط حضرت زینب(س)، موجب دفن ماجرا در کربلا میشد.
هژمونی تبلیغاتی اموی توانسته بود علی(ع) با سابقه از حرا تا وفات پیامبر را تحریف کند!
• باید چیزی برای روایت، و روایت گری مثل زینب(س) داشت...
🔰قسمت دوم × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فرموله کردن تحریک وجدان عمومی!
❓چگونه می شود وجدان عمومی جامعه را در سطح ملی و جهانی تحریک کرد؟!
۱. رفتن سر آستانه درد عمومی ...
۲. بیشتر از برانگیختن ترحم ها، با نشان دادن نشکن بودن خود، توبه و توجه را موجب شدن!
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی!
• تقدیر گرایی ای که به "جبر" می انجامد ؛ تقدیرگرایی ای که به "مسئولیت اجتماعی" می انجامد...
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ روایتِ نامتقارن حضرت زینب(س)
🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
💠 نگهبان حیثیت مردمسالاری دینی و اسلام هم باشید!
• گفتن ندارد که امام خمینی بر سر رعایت نصابها در انتخاباتها هم حساس بود؛ اما آنجا که "احتیاط ها خلاف احتیاطِ لازم تر" و "وسواس بر سر نصابها، حیثیت مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی را مخدوش می کرد"، جانب دیگری را می گرفت.
• یک نمونه تاریخی اش انتخابات مجلس سوم بود. شورای نگهبان انتخابات تهران را تایید نمی کرد و بیش از صندوق های مورد شکایت، صندوق های گزارش شده را هم می خواست بازشماری کند...
دست آخر امام به شورای نگهبان نامه زد:
《با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگی و گزارش نماینده این جانب در امر انتخابات، صحت آن محرز و آن را اعلام نمایید [...] کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات می کنند، بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند. 》
❓ به نظر شورای محترم نگهبان انتخابات اینبار خبرگان رهبری نیاز به نگهبانی حیثیتِ جمهوریت و اسلامیت ندارد؟
برخی استانها (مثل فارس) به تعداد نمایندگانش، تایید شده ندارد!
برخی استانها (مثل خراسان جنوبی) فقط یک نفر تایید شده و رقیب ندارد!
کل تایید شدگان هم به ازاء هر کرسی اقلا دونفر نیست؛ که جابجایی ها مشکل را اساسی حل کند!
برخی از فضلای رد شده بخاطر امتحان اجتهاد سواد حوزوی شان از برخی موجودین خبرگان کمتر نیست!
❓"جانب احتیاط و حیثیت اجتهاد گرفتن" برای ارجاع یک ضمیر و توضیح یک متن فقهی مهمتر است یا "انتخابات قوی و رقابتی" و "کمال احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام"؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
20.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قدرت بازگشت به خود حقیقی
❓زینب(س) چگونه جامعه را توبه داد؟!
🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حسینِ(ع) اصیل؛ و نا اصیل!
❗️گاهی دوستانش هم او را تقلیل و تنزیل می دهند و حسینی نااصیل می سازند!
❓چقدر نوحه های ما از جامعیت حسین(ع) دارد؛ از آزادی و آزادگی و مبارزه برای مستضعفین و عدالت؟!
🔰قسمت سوم × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
📎مطلب مرتبط: فرموله کردن تحریک وجدان عمومی
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از علی صمیمی
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این حرف میان حزب اللهی ها هم غریب است...!
🎙حجت الاسلام قنبریان
#حرفِ_نو_انقلاب
#انتخابات
#مردم_سالاری_دینی
🔰@ali_samimi71
هدایت شده از رسالات
❇️ پویش «چله تواصی»
🔰 با هدف جهاد تبیین
جمعیاز منبریهای هیأتهای کشور جهت لبیکگویی به مقاممعظمرهبری در زمینه جهاد تبیین و ترویج و تشویق مردم به شرکت پرشور در انتخابات
با عنوان «چله تواصی» آمادگی خود را برای تبیین و تواصی در این چهل روز اعلام کردند.
🌐 مشاهده مشروح خبر
#انتخابات
#چله_تواصی
|#رسالات
💠 رسالات
▫️@Resaalat1542
۳۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
21.72M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به شفافیت
✔️عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین
1⃣ شفافیت در امور حکمرانی
- مستندات و سیره حضرت
2⃣ شفافیت مالی
- مستندات و سیره حضرت
3⃣ شفافیت در عذر
- مستندات و سیره حضرت
✔️نظریات مبنا در شفافیت
1⃣ مبنای غربی: رقابت آزاد
2⃣ مبنای اسلامی: تعاون و تناصح بر عظیم ترین حق
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ فراز مربوط به شفافیت
✔️ عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین(ع):
1⃣ شفافیت در امور حکمرانی:
إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ: حق شما گردن من این است که هیچ سری جز در امور جنگی بر شما نپوشانم(نامه۵۰)
2⃣ شفافیت مالی:
دَخَلتُ بِلادَكُم بِأَشمالي هذِهِ ورَحلَتي وراحِلَتي ها هِيَ ، فَإِن أنَا خَرَجتُ مِن بِلادِكُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ ، فَإِنَّني مِنَ الخائِنينَ:
در شهر شما با این عبا و راحله و چارپا داخل شدم اگر وقتی خارج می شوم غیر از اینها دارم، از خیانتکاران بوده ام(بحار ج۴۰ص۳۲۵)
⬅️ لازمه عادی این سخن، شفافیت اموال حاکم برای مردم تا بتوانند افزونی خائنانه را از غیر آن قضاوت کنند.
3⃣ شفافیت در عذر:
إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بكَ حَيفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِكَ ، و اعدِلْ (و اعزِلْ) عنكَ ظُنُونَهُم بِإصحارِكَ ، فإنّ في ذلكَ رِياضَةً مِنكَ ، و رِفقا بِرَعِيَّتِكَ: اگر مردم گمان بردند كه در موردى ستمى مرتكب شده اى، دليل كارى را كه كرده اى برايشان توضيح ده و با توضيحات خود گمان آنان را از خود بازگردان (دور كن) ؛ زيرا اين كار هم مايه رياضت (پرورش) نفْس خودت مى باشد وهم نرمش با مردم است.(نامه ۵۳/ فراز مورد بحث)
⬅️ "اصحار" از صحرا یعنی دشت بدون تپه و بلندی و استعاره برای مورد دید بودن.
"قاعده اصحار " یکی از قواعد فقه سیاسی و حکمرانی است که عبارت اُخرای شفافیت است. عذر نشدن ها ، تاخیر در انجام ها و... باید به اطلاع مردم برسد.
✔️ نظریه مبنا در شفافیت
اینجا بسیار مهم است که شفافیت، مثل رای و مثل بسیاری دیگر از امور سیاسی ممکن است از دو مبنا ارتزاق کند لذا فرقهایی بکند.
1⃣ مبنای غربی: رقابت
تاریخ سیاسی اقتصادی غرب پس از فئودالیته، برای مصالحی به دولت مرکزی تن داد. لویاتانی که در همه امور دخالت می کرد غیر از امنیت راه ها، پول واحد و... که کمک به دوره تجارت بود. رانت واردات و صادرات هم توزیع می کرد که عصر بازرگانی را شکل می داد. اما به مرور تجار قوی شده و این موجود(دولت) اضافی تلقی شد. بعلاوه که دولت برای حفظ انسجام جامعه و جلوگیری از آشوب و ... باید به حقوق کارگران و مزد بگیران هم دخالت می کرد که خلاف منافع سرمایه داران و تجار بزرگ بود؛ از اینجا "لسه فر" -یعنی نظریه عدم دخالت دولت در بازار- متولد شد. بازار آزاد رقابتی ، مطالبه این دوره سرمابه داری شد. لازمه عادی رقابت آزاد، شفافیت بود تا دولت رانتی توزیع نکند و در بازار بی طرف باشد؛ از اینجا شفافیت غربی متولد شد.
در مرحله بعد(نئولیبرالیسم) یعنی از ریگان و تاچر به اینسو، دیگر دولت برآمده از بازار بود و باید در جنگ و صلح و سیاست خارجی و... منافع بازار بزرگ سرمایه داری و شرکتهای چند ملیتی را تامین می کرد. اینجا شفافیت به بیشتر از تصمیمات اقتصادی دولت، هم افزایش یافت و همه انور حکمرانی را شامل شد.
⬅️ شفافیت غربی از سلول بنیادین رقابت و در بستر توسعه بازار شکل گرفته است.
❓آیا شفافیت در سیره علوی ، از همین مادر شیر می خورد؟
2⃣ مبنای اسلامی شفافیت: تعاون و تناصح بر بزرگترین حق:
خطبه۲۱۶ عظیم ترین حقی که خداوند در بین حقوق، فریضه و واجب کرده را ، حق والی بر مردم و مردم بر حاکم معرفی می کند.
در کلمات بسیار عالی وجه این برتری را بیان می کند(رجوع کنید)
بعد می فرماید: فعلیکم بالتناصح فی ذلک و حُسن التعاون علیه: بر شما لازم است همدیگر را در این حق بزرگ سفارش و یاری کنید.
وجه این دستور مهم را هم چنین بیان می کند:
" زیرا هیچ کس _هر اندازه هم که در به دست آوردن رضای خداوند حریص باشد، و تلاشش در راه طاعت و بندگی خدا فراوان باشد_ نمی تواند به حقیقت اطاعتی که شایسته خداوند است برسد، لکن یکی از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که به اندازه توان خود خیرخواه یکدیگر باشند و یکدیگر را در راه برپاداشتن حق در میان خود یاری رسانند. هیچ کس _هرچند مقامش در حق بزرگ و فضلیتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد_ در ادای حقی که خداوند برعهده او نهاده بی نیاز از یاری دیگران نیست ؛ و هیچ انسانی _هرچند او را کوچک بدانند، و در دیده ها ناچیز باشد_ کمتر از آن نیست که نتواند دیگران را در ادای حق یاری رساند و یا از سوی دیگران یاری شود".
⬅️ این یعنی مشارکت و معاونت عمومی مردم در برپاداشتن حق بزرگِ مردم_حاکم باید تامین شود.
شفافیت امور ملازمه عادی چنین بنیان نظری مستحکمی است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian