eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
محسن قنبریان
🔰 بی تفاوت نباشیم ❗️ 1⃣ امیرالمومنین(ع) در ماجرای غارت انبار توسط سفیان بن عوف غامدی: "به من خبر رس
🔘 قحط انسان، قحط دین! • این جنازه خشک و تراشیده نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه انسانیت است، نحیف و بی روح، مهیای دفن است! • او یکی از هزار کودک غزه بود که این روزها علف می خورند و با "گرسنگیِ اسرائیلی" می جنگند و می میرند! با او اسلامِ مواسات و مساوات بود که رنجور و علیل می شد و جایش اسلامِ مرفهین بی درد بود که فربه تر می شد! • "چشمان" بازتر از معمولش، هنوز "به راه" اعراب است! و دهان بازمانده اش، نه از ما که از خدایش طلبِ: "لكُلِّ ذي رَمَقٍ قُوتٌ"۱ دارد! • "اهتمام" و "مُسلم" در نبویِ: "مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ"، هم دچار قحطی شد: "قحط معنی در میان نامها"! • علی جان! _ای که بر درد و ناله زنِ ذمی هم می خواستی دق کنی_ تو بجای بعض ات، که تعصب نامت (فقط نامت!) را دعوای فرقه ها می کنند و تخم "برائت از مسلمان( ِسنی)" در حسینیه ها می کارند، اما از درد تو خالی و بر رنج انسان ساکت اند، سخن بگو! دوباره نهیب بزن: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً ۲! "دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه… کبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه! دیده بگشا بر ستم؛ در این ، علی شمع شبهای دژم؛ ماه غریبستان، علی دیده بگشا نقش انسان ماند با جامی تهی… سوخت لاله، مُرد لیلی! خشک شد سرو سهی… ................. ۱. برای هر جانداری، خوراکی هست (امیرالمومنین(ع)/ تحف العقول ص۹۸) ۲. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید(نامه۴۷نهج البلاغه) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 قحط انسان، قحط دین! • این جنازه خشک و تراشیده #یزن_الکفارنه نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبخ غذا توسط ایران در غزه خبرنگار اسرائیلی: بر اساس اسناد منتشر شده در چند روز اخیر ایران در شمال و جنوب غزه مراکزی ایجاد کرده که اقدام به طبخ غذا و کمک به مردم غزه میکند، شما میتوانید پرچم ایران را در این خانه ها ببینید، این اتفاق درحالتی می افتد که رییس هلال احمر ایران میگوید تا کنون ده هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از ایران به نوار غزه منتقل شده است. https://www.jahannews.com/news/872860 • «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ» یعنی روزی من فرما مواسات با آنکه رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی(صلوات شعبانیه) در همین ارتباط هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب 99999 و شماره کارت 6037997544999999 نزد بانک ملی و یا به شماره حساب 4101034741999998 و شماره کارت 6367957078758336 نزد بانک مرکزی و یا از طریق شماره‌گیری کد دستوری #5*112* واریز کنند. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•ویدئو یک: توضیحات حجت الاسلام شاندیزی (مسوول گروه فرهنگی شهیدالقدس) در مورد پویش کمک به غزه. • ویدئو دو: الحمدلله مهربانی‌های شما عزیزان به غزه رسید و توسط دوستان جهادی‌مان در غزه «گروه جهادی الباقیات الصالحات» بسته های غذایی تهیه و توزیع شد... 📣 این پویش همچنان ادامه دارد... سفیر پویش کمک به غزه باشیم... شماره کارت برای کمک به این پویش
5029087001597700
@Shahideqods اگر سوالی بود میتوانید به این آیدی پیام دهید : @a_balllll ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• ویدئو یک: گوشه ای از توضیحات حجت الاسلام و المسلمین عابدی درباره خیریه ام الیتامی خدیجه الکبری(س) و دعوت به همکاری • ویدئو دو: گزارش سرباز روح الله رضوی از پخش غذای این خیریه در بین آوارگان غزه در رفح ✅ اطلاعات حساب خیریه اُمّ اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ بانک پاسارگاد: شماره کارت:
5022291329674046
شماره حساب:
2308100179177931
شماره شبا:
IR710570023081017917793101
بانک ملت: شماره کارت:
6104338926896834
شماره حساب:
8899889953
شماره شبا:
IR210120020000008899889953
🔹بنياد خيريه اُمّ اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ سلام الله عليها🔹 @bonyadkhadijah ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️خدایا ما چگونه تحمل کنیم این مصیبت را... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah @EMAM_COM
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه حجت الاسلام قنبریان ۱۶اسفند۱۴۰۲ *⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه: 1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام: • فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲) - طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است! • توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷ 2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب: أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰) - امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست... 3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور: ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰) - گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است... 4⃣ استعاره های پرمعنا: • برای غیبت: ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲) • برای ظهور: فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱) - شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰) - هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍جلوی "دین‌بازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید | شأن پیش‌ساخته برای روحانیت درست نکنید ◀️ حجت الاسلام قنبریان | فلسفه تاریخ ................................... 🔅 برای قضاوت بهتر صوت کامل را اینجا بشنوید! 🔅 برای تفصیل درباره و نقش آنان در سکولاریزم اینجا و اینجا بشنوید! 🔅برای تفصیل درباره نداشتن روحانیت اینجا بخوانید! و اینجا بشنوید! • در اینباره به این منابع هم رجوع کنید: - رسائل شهید ثانی ج۲ص۷۹۲ - حکومت در نهج البلاغه آیت الله خامنه ای ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه گرا
📖 | اِنَّکُم مسئولون! 🔻تأملی بر مسئولیت اجتماعی و چگونگی رسیدن به قُلّه 🔸بسیج لشکر مخلص خدا برای ماموریت دیروز و امروز است اما هر چند میلیون هم که در سازمان بسیج حضور داشته باشند، نسبت به کل مردم جامعه ایران "فئه" محسوب می‌شوند. 🔹بسیج می‌تواند خیلی از ماموریت‌های بزرگ را انجام بدهد و انجام هم داده لکن بعضی موقعیت‌ها حضور همه مردم را می طلبد؛ آن هم حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران. 🔸نه اینکه بسیج چیزی کم داشته باشد بلکه این مسئولیت به قدری مهم و سرنوشت ساز و بزرگ است که با فئه انجام نمی‌شود و همراهی اکثریت و قاطع مردم را می‌خواهد. زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران، حکومت مردم سالاری دینی برقرار است و مردم سالار یعنی همه مردم نه فقط مردم حزب‌اللهی زیرا این مسئولیت بسیار کمرشکن و حساس است. 👤بر اساس گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ⏳انتشار به زودی... 🌐 🆔 @geraa_ir
محسن قنبریان
🌙 سی شب ؛ 🕌 سی مسجد با مردم نجیب برنامه شبهای رمضان حجت الاسلام #قنبریان در #بهبهان و حومه با همکار
✅ افتتاحیه برنامه سی شب سی مسجد • دعوت از مومنین برای همراهی و نحوه های همکاری • ارائه لوحه شبها: دوشب در هفته مساجد شهر ، ۴شب در هفته روستا • شنیدن ایده های تازه برای خلق ظرفیت های بیشتر 🔘 شب اول: مسجد ثامن الائمه تلاوت، منبر، مناجات و توضیح طرح و انحاء همکاری سه شنبه ۲۲اسفند۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰ منتظر شمائیم ☑️ @m_ghanbarian
🌙 ماه مبارک رمضان بر مائده آسمانی قرآن سلسله درس گفتارهای: ولاء ها و ولایت ها در قرآن • اصول جامعه پردازی و حکومت داری! • چگونه یک هسته ایمانی به یک جامعه تبدیل میشود؟ • رابطه منتظم ولاء های عرضی و طولی و نسبت آن با حکمرانی های سیاسی و اجتماعی چیست؟ • چگونه ولاء های منفی در جامعه ایمانی، شکسته میشود؟ • چگونه جامعه ای با درجات متفاوت ایمان، به سمت اهداف و ارزشها برود؟ • اصول کلی "خلق اراده عمومی" چیست؟ • و مباحث معارفی و کاربردی دیگر در این زمینه ⬅️ سخنران: حجت الاسلام قنبریان ظهرهای ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر بهبهان - مسجد بلال 🎧 فایل صوتی جلسات در کانال های ایتا و تلگرام بارگذاری میشود 📱آن دسته از مخاطبینی که علاقه مند به پیگیری درسگفتارها به صورت زنده می باشند روزانه می‌توانند حوالی ساعت ۱۳ به پخش زنده صفحه اینستاگرام مراجعه نمایند. instagram.com/ghanbarian.ir ☑️ @m_ghanbarian
1-ولاءها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.11M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه اول • اهمیت دو سویه ی ارتباط مبانی و بنائات دینی • ولایت، مفهومی از مبانی تا امتدادهای جامعه پردازی و سبک زندگی • مبانی گاهی در فهم ما دچار مرگ یا تقلیل و انحراف می شوند • دو آسیب فهم دینیِ ولایت: ۱. نقصان؛ مثلا: - قائل به ولایت باطنی و تکوینی منهای امتداد سیاسی و اجتماعی (برخی طرق تصوف) - قائل به رهبری سیاسی (تشیع سیاسی)، غیر ملتزم به مقام عنداللهی ۲. عیب و آسیب؛ مثلا: - تنزیل مفهوم ولایت به "ارباب"! - انسداد اجتماعی و غلو اعتقادی از لوازم این تنزیل • نمایی از سئوالات کلی این بحث ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 راه برگرداندن حجاب به جامعه زنان ما چگونه است؟ درصد کوچکی کشف حجاب کرده و جمعیت بزرگتری باحجابند و برخی از آنها تذکر هم می دهند اما جمعیت بزرگتری از هردو، وسط ایستاده اند نه با کشف حجاب همراهی می کنند و نه با تذکر شما! راه، خلق اراده عمومی است؛ کاری که امام(ره) سال ۵۹ کرد 📎 مطلب مرتبط: روند تحقق حجاب توسط امام خمینی 🎙حجت الاسلام قنبریان 🔹دومین همایش طلبه عصر انقلاب 🔻 را دنبال کنید. @serat_ir1 📎 فهرست مطالب عفاف و حجاب ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این حرفها یقه میگیرد...! 💠 ما مذهبی ها کاری کرده ایم که راه خیلی ها از ولایت نگذره...! 💠 برشی از جلسه اول سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! 🎧 برای قضاوت بهتر فایل کامل صوتی این جلسه را بشنوید @ali_samimi71 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم • روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود ❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟ - این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست ❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟! - در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد! - اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است. • مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف): - فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟ - اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی) - ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی) - با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است! - اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار! - در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر - حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند! ☑️ @m_ghanbarian
⚡️حجت الاسلام استاد محسن قنبریان: برای فریضه نهی از منکر نیازمند دیالیز عمومی در جامعه هستیم/ انجام هر تکلیف اجتماعی با توجه به اصل «واقع - رسانه – واقع» باشد 🔹رابطه‌ی دنیای گذشته رابطه‌ی واقع - واقع بوده است، اما در دنیای ما الان رابطه، رابطه‌ی واقع - رسانه - واقع شده است، یعنی هر واقعیتی اتفاق بیافتد، ابتدا به رسانه می‌رود و رسانه آن را دوباره به مردم برمی‌گرداند و یک واقعیت تازه‌ای را ممکن است خلق کند. لذا از آن تعبیر به برساخت رسانه می‌کنم. اینجا ممکن است تعمیم دهد، اینجا ممکن است تحریف کند که این را باید خیلی جدی بگیریم. همین مسئله در دنیای ما موجب شده که حجاب واقعا یک دوقطبی در جامعه‌ی ما بسازد، با ضرب این مسئله که ما دچار واقع - رسانه - واقع شده‌ایم. این حتی به نحوه‌ی انجام تکلیف‌ها اثر می‌کند که لازم است خیلی به آن توجه کنیم که انجام تکلیف در چنین دنیایی با این خصوصیات، ظرایف و لطایف بیشتری دارد تا دنیای گذشته‌ای که شما یک منکری را در خیابان می‌دیدید، وارد می‌شدید.اینجا حتی ممکن است یک تذکر ساده‌ای هم چون ضرب در رسانه می‌شود و برساخت آن دوباره به جامعه برمی‌گردد و جامعه را فاصله می‌دهد و یا همراه می‌کند، در اینجا آن انجام تکلیف حتما باید به خوبی رعایت شود. 🔹توجه کنیم که همه به خصوص رسانه‌های داخلی و افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و به خصوص مختصات ما با دشمن که واقع - رسانه - واقع است و کار دشمن هم تعمیم و برساخت‌سازی است دقت کنند. اینجا ما در قضاوت شتاب نکنیم. بله، می‌توانیم از جهاتی سؤال کنیم. مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است؟ مثل این‌ها را می‌توانیم پرسش کنیم، اما این‌که یک‌باره قضاوت کنیم و دوقطبی شدیدی بسازیم، واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر می‌کند که به سود هیچ طرفی نیست. 🔹تبعیض یا احساس تبعیض ممکن است گسست‌ها را بیشتر کند. مثلا از طرفی امکان عکس‌برداری از یک بی‌حجاب را به ناظر داده که یک برنامه‌ای تعریف کرده که بتواند از طریق موبایلش عکسی بگیرد و به عنوان ناظر بفرستد، اما از طرف دیگر اگر انتشار عمدی یا حتی غیرعمدی اموال مسئولین کرد، این جرم‌انگاری شده است، حتی در صورت غیرعمدی هم جرم‌انگاری است. 🔹اگر جامعه دید که دور اموال، یک ویلا، باغ یا دارایی مسئولی طوری فنس کشیده که اگر کارمندی که قانونا برای ثبت از این مطلع می‌شود، غیرعمدی این را منتشر کرد، دچار جرم باشد، اما در مقابل آن برای آحاد هیچ جرمی ندارد که ما از باب نهی از منکر و این‌ها عکس‌برداری کنیم. این احساس تبعیض می‌کند که گویی طبقه‌ی فرمانفرمایی هست که نیازی نیست مردم هیچ اطلاعی از او داشته باشند، بلکه اگر کسی هم مردم را از اموال و دارایی‌های او و امثال این‌ها مطلع کرد، او دچار جرم شده است ولی مقابلش این‌طور نیست. گسلی را درست می‌کند که بعدا نهی از منکر را دچار سختی می‌کند. 🔹ولاء طرفینی یعنی«بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» را واقعا باید به شکل متناسب در جامعه برقرار کنیم. یعنی یک طبقه نهی کننده و طبقه‌ی دیگر نهی‌پذیر نشوند. ما یک منکر به نام حجاب - که البته حرام است و حرام سیاسی هم هست - وسط بگذاریم، خب واضح است، متشرعین و باحجاب‌ها و متدینین، امر کننده می‌شوند و یک طبقه‌ی بزرگی هم فقط نهی‌پذیر می‌شوند. اینجا واضح است که این رفتار در طول زمان جامعه را دو طبقه‌ای و دو قطبی می‌کند و اثرات منفی می‌گذارد. راهکار این است که امر سیاسی، نهی از منکر حاکمان و سایر منکرات بزرگی که گاهی اوقات در طبقه‌ی ما متدینان هم ممکن است پیدا شود، آن هم باز گذاشته شود. یعنی همان خانم بی‌حجاب بتواند منِ روحانی را نهی از منکر کند و این راه را باز می‌گذارد و در جامعه دیالیز عمومی صورت می‌گیرد. او حاکم را نهی می‌کند، او ما به عنوان روحانیون را نهی می‌کند و ما هم او را به خاطر بی‌حجابی نهی می‌کنیم و این چون متقابل است، در واقع جامعه را دو قطبی و دو طبقه‌ای نمی‌کند. 🔹مستحضر هستید فقهای بزرگ شرط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت نمی‌دانند، پس حتی یک مشروب‌خوار می‌تواند در یک منکر دیگری که خودش دچار نیست، نهی از منکر کند. یک دختر بی‌حجابی می‌تواند منِ روحانی را در بعضی از عیوبی که دارم نهی از منکر کند، بعضی از آقایان را به خاطر اشرافیت مذهبی‌شان نهی از منکر کند. این راه را باید باز بگذاریم تا جامعه، جامعه‌ی پیوسته‌ای باشد و نهی از منکر در آن ارجمند باشد، تا یکی از نهی از منکرها که حجاب هست هم در آن محترم بماند. 🔸مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/24315 🔻🔻🔻 @mobahesat ☑️ @m_ghanbarian