📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ اختلاف آری؛ تفرقه نه!
جلسه سوم(آخر) / ۲۷مهر۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
• فرآیند مدیریت اختلاف به گونه ای که به تفرقه نیانجامد، و حل اختلاف با ظهور حق و حقیقت باشد...
• تکنیک های امان از تفرقه:
۱. حکمیت:
اختلاف درونی امت اگر به سمت تفرقه و جدا شدن از جماعت و بغی رفت، یک راه حکمیت است.
- نامه۵۴ به طلحه و زبیر؛ معصوم حاضر میشود متخلفین از بیعت و هم جمل را حَکَم بین خود و جمل یان کند؛ تا کار به تفرقه و جدایی نیانجامد!
- در صفین، اصل حکمیت باطل نبود؛ وقت آن و حَکَم آن و حُکم آن (که باید مطابق کتاب و سنت باشد) خطا بود.
- با نهروانی ها طرح نشد چون آنها از اساس کفر پنداشتند!
۲. نفی سبّ و خشونت های زبانی:
مدیریت اختلاف فکری و سیاسی به این است که اجازه خشونت زبانی داده نشود والا کار به تفرقه می کشد!
• خطبه۲۰۶ نهی از سب اهل صفین!
حضرت امیر(ع) با آنها هم اصلاح ذات البین خواست گرچه ترک جنگ با شخص معاویه و حزبش را جحود به ماجاء به النبی می دانست!
۳. مخالطه و مراوده
• صحیحه عمربن ابان از امام صادق(ع)؛ حتی با مستضعفین عقیدتی هم مخالطه و مراوده نباید ترک شود.
- کسانی که بهتر بتوانند جامعه را هم بزنند و جدا جدا ماندنها را پایان دهند، برای امور مقدم اند!
۴. ماندن امر سیاسی در صحن اجتماعی:
به بهانه اختلاف نکردن نباید امر سیاسی و حق و باطل را از صحنه عمومی دور کرد و آنرا صرفا فکری و علمی قلمداد و مختص نخبگان و محافل علمی کرد!
حل اختلاف ، فقط با فکر نیست ؛ گرایش ها هم در اختلافات سهیم اند ؛ پس بعد از تبیین و روشن شدن حق -در فرآیند اجتماعی- باید نصرت حق و توهین(=سست کردن، نه سبّ کردن) باطل انجام شود.(خطبه ۱۶۶)
⬅️ در غیر این صورت (که حق روشن شده اما یاری نشده و باطل سست نشده) ، جامعه دچار سرگردانی و تیه می شود!
- تعابیر عجیب حضرت در خطبه ۱۶۶
۵. صندوق رای و انتخابات:
بعکس دمکراسی لیبرال در تفکر اسلامی صندوق تعیین کننده حق و حقیقت (نه حق بمعنای حقوق) نیست؛ لذا حق و باطل به رای گذاشته نمی شود، بلکه در چارچوبه حق (اسلام) طرح ها و برنامه های متعدد از سوی احزاب و کاندیداها میتواند به رقابت و انتخاب مردم واگذار شود.
مثلا اصل حجاب باشد یا نباشد را رای و صندوق معلوم نمی کند اما طرح تحقق حجاب این لایحه باشد یا لایحه ای با تمایزات دیگر ، میتواند تفاوت دولتها و مجلسها و عنصر رقابت های انتخاباتی باشد.
• جمله مهم رهبر انقلاب اسلامی در نقش انتخابات در تحول (۲دی۱۴۰۲)
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از احمد اولیایی
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد.
🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید.
🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید.
🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند.
@ahmad_olyaei
شهید بهشتی و الهیات کاربردی.mp3
12.4M
ششمین پیش نشست همایش انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی / موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران/ ۲۳مهر۱۴۰۳
🔘 شهید بهشتی و الهیات کاربردی
🎧 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
✔️ چند سطح الهیات کاربردی شهید بهشتی:
1⃣ اثر بر احکام و قوانین ⬅️ اینجا او یک فقیه جامع نگر است
• دو نمونه از فتوای فردی و اجتماعی
2⃣ اثر بر خود افعال فردی و جمعی بندگان ⬅️ اینجا او یک احیاگر دینی است
• احیاگری در نقش عمل و تعهد
• احیاگری در عزاداری تراز تشیع حسینی
3⃣ اثر در ساختارها و روابط اجتماعی ⬅️ اینجا او یک مصلح اجتماعی و به تعبیر خودش طبیب است
• مثالی از تصحیح روابط عینی اقتصاد و رفع اتهام از عقود اسلامی!
☑️ @m_ghanbarian
عدالت و پیوست عدالت.mp3
16.89M
ارائه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی / افتتاحیه دوره دانش پژوهان پیوست عدالت/ مهر۱۴۰۳
🔘 عدالت و پیوست عدالت
حجت الاسلام قنبریان
▫️لحاظ کردن چند نکته برای دچار
نشدن به تقلیل ها و تنزل ها
• جدا کردن مساله از نامساله
- تفاوت عدالت پژوهی با عدالتخواهی!
• محوری ترین مساله در عدالت
- عقب ماندگی از عدالت!
- تصریحات رهبر انقلاب در اینباره!
- هر عقب افتادگی هم قابل جبران نیست!
• فهرست دوگانه های کاذب در بیان رهبر انقلاب
- عدالت_ولایت
- عدالت_پیشرفت
- عدالت_آزادی
- عدالت_معنویت
- عدالت_مصلحت
- عدالت_کارآمدی
- عدالت_عقلانیت
- عدالت_امنیت
• نتیجه این دوگانه ها
- مختل شدن گفتمان عدالت در بدنه مردم
- از اولویت انداختن عدالت در دستگاه حکمرانی
▫️نظریه عدالت جمهوری اسلامی
- عدالت سه ضلعی است
.ضلع اقتصادی/ اصل ۴۳قانون اساسی
.ضلع سیاسی/ اصل ۲۶ و ۱۰۴ قانون اساسی
.ضلع فرهنگی/ بند ۷ و ۱۵ قانون صداوسیما
▫️عدالت در ساحت حکمرانی
- قانون [نظریه عدالت]
- اجرا [ظرفیت ها و موانع قانونی تحقق عدالت]
- پیگرد و نظارت [مثال فقهی زکات و وقف]
☑️ @m_ghanbarian
مقاومت برای زندگی.mp3
30.7M
🌱 مقاومت برای زندگی
سخنرانی حجت الاسلام #قنبریان در گرامیداشت شهدای مقاومت ۱۴۰۳/۸/۴
❓آیا مقاومت فقط ضرورتی دینی، ایدئولوژیک یا برای حفظ یک مسجد برای مسلمانان است؟!
❗️ مقاومت برای زندگی کردن است در غزه جوری ، در ایران جور دیگر
▫️ سیر سریع ماجرا:
• سرمایه داری اول مسیحیت را متناسب سازی کرد: پروتستان، اخلاق سرمایه داری
• جنگ جهانی، تجزیه امت اسلام و ایجاد کشورها روی گسل
• یهود هم تناسب سازی شد: صهیونیزم!
• مسیحیان صهیونیست مصرّ بر تشکیل اسرائیل در فلسطین
• گام اول: مشروعیت سازی برای اسرائیل: از هالیوود تا جشن های ۲۵۰۰ساله پادشاهی ایران
• از ۱۱سپتامبر؛ توسعه و تجارت بمثابه سلاح!
• متناسب سازی اسلام: پیمان ابراهیم؛ اسلام صهیونیزم!
• گام دوم: طراحی برای محور توسعه و تجارت منطقه کردن اسرائیل!
• صلح مصر و اردن در اسلو با امارات و بحرین در پیمان ابراهیم فرق دارد!
▫️ مقاومت برای زندگی:
• در غزه: شهربند غزه مقابل شهروند اسرائیل!
⬅️ چاره ای جز ۷اکتبر نماند!
• در ایران و منطقه:
کریدور آی مک؛ توسعه جنوب خلیج فارس در گرو عقب ماندگی شمال/ خدمت ۷اکتبر به ایران!
• هم سرنوشتی ما و محور مقاومت
#تبلیغ
☑️ @m_ghanbarian
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقدم ثروت یا تقدم قدرت؛
اختلافاتی عمیق در سطوحی بزرگ!
حجت الاسلام قنبریان
مدرســـه تـفـــکر و نــوآوری نگــــــاه
@sch_negah
🎵صوت کامل را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 جنگ وجودی برای جبهه حق و صهیونیستی! حجت الاسلام قنبریان همایش تولد قیام / ۲۶مهر۱۴۰۳ • بیان آن از
#نقد
✍ علی مهدیان
مرجفون
🔹بزرگواری روی منبر مجازی میگفت وقتی دم از "امید" و "رجا" میزنید ولی "خوف" ایجاد نمیکنید، کارتان خطا است. خوف و رجا همیشه باید با هم باشد.
🔹حرف او که درش خوف و امید عادی از خوف و امید ایمانی و توحیدی جدا نشده بود بالکل غلط بود. چون
امید اگر ناشی از ایمان باشد خوف از دلش میجوشد
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
همانطور که خوف هم اگر از ایمان باشد از دلش امید میجوشد.
أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوي
بعلاوه که هر زمان وقت توجه بیشتر و جدی تر به یک وجه است که در ادامه بیان خواهم کرد.
🔹اما از این بدتر آنکه آن بزرگوار بر منبر مجازی بحث خوف را بر این بیان رهبری تطبیق میداد که ایشان به نبیه بری گفت "شرایط کنونی منطقه به گونهای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق."
جمله ای که در مقام توصیف جنگ و اهداف دو طرف آن است را تبدیل به خوف کردن عجیب است و عجیب تر آنکه عدم تفکیک بین خوف از دشمن و خوف ایمانی از خدا هم انجام شده.
فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
ترس از دشمن نهی شده، ترس ایمانی از خدا توصیه شده و بین این دو تفاوت بسیار است. یکی امید میسازد و حرکت میدهد دیگری قنوط و یاس درست میکند و به بن بست میکشد.
🔹سپس آن بزرگوار بر منبر مجازی اش، خوف از دشمن را تطبیق میدهد به محصور شدن گروههای مقاومت در چنبره دولت_ملتها، گویا دولت_ملتها مانعی هستند که باید کنار باشند و دور بخورند، حال آنکه نه مقاومت عراق نه مقاومت لبنان و نه مقاومت هیچ نقطه دیگری بنای بر دور زدن دولتها را نداشته اند و با دولتهای خود همراه و هماهنگ میشدند. رهبری نیز بارها ضلع مهمی از راهبردش را در تقابل با اسراییل همراه کردن دولتهای منطقه از طریق تلاش نخبگان و ملتها تشریح کرده و این بار اخیر هم بحث ائتلاف دولتها برای مقابله با اسراییل را بیان کرد.
🔹خلاصه غلط اندر غلط اندر غلط. خروجی این منبر ها هم تهش خوف از دشمن و ایجاد احساس یاس در مردم. من نمیفهمم چرا تلاش میکنیم مردم از مسوولین ناامید شوند، چرا تلاش میکنیم مردم از دشمن بترسند، خوب مگر دشمن همین را نمیخواهد؟ سالها است دستور روشن رهبری بر ضرورت امیدآفرینی را معطل کرده ایم، الان هم وسط جنگ با هزار زبان ظاهرا آخوندی و ظاهرا انقلابی و چه و چه ترس از دشمن را در جامعه رواج میدهیم که چه بشود؟ این مسیر که معلوم است به ترکستان است. معلوم نیست؟
@ali_mahdiyan
مقاومت مردم پایه!
• نقشه امام، بنای یک نظم مدنی-سیاسی بر اساس #عقلانیت_اسلامی بود که دو رکن اصلی داشت: سپردن کارها به دست مردم/ حرکت در چارچوب شریعت.(ر.ک:رهبری۱۴خرداد۹۳)
روح و معنای جمهوری اسلامی دقیقا همین است.
• در این مدنیت جدید، همه امور چنین رقم می خورد:
مردمسالاری یعنی بر اساس دین، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردمند(رهبری۹۵/۹/۳)
• مقوله مقاومت، استثناء نیست و درون آن نظم باید دیده شود. اصلا #ابتکار_ملت_ایران، یکی همین است.
• در مقاومت مردم پایه بلکه مردمسالار:
۱. گفتمان مقاومت -با تنوع سیاسی و بدون دیکته- درون مردم شکل و رواج می یابد. بی تفاوتی و تخدیر یا تفویض کار به مسئولین و تنزل به تماشاگری منع می شود.
هیچ موشک و پهپادی جای این مردم پایه گی را نمی گیرد.
۲. رابطه ملت و مسئولین، رابطه #اعتماد و هم #نظارت است.
مسئولین بعداز احراز صلاحیت، برآمده از اراده ملت اند، پس مورد اعتمادند اما به تعبیر بهشتی: "مردم اداره کننده و نظارت کننده واقعی این انقلابند"(ولایت، رهبری ص۲۴۸)
۳. در این مدنیت ابتکاری، نظارت و پیگیری غیر از "#دخالت" است (ر.ک: مبانی نظری قانون اساسی/ بهشتی ص۵۴)
پس مثلا با اطلاع کم، کسی زمان یا نحوه عملیات نظامی یا... را معلوم نمی کند!
۴. مسئولین در طراحی ها باید ملت ایران، فکر و انگیزه و آمادگیِ موجودشان را خوب بشناسند و درست بفهمند، بر اساس آن، کیفیت کار مقاومت و مقابله با دشمن و... را تشخیص دهند.
۵. برآیند طراحی و اجرا باید تصحیح خطای محاسباتی و درک درستِ "دوست" و "دشمن" از اراده و قدرت ملت ایران باشد.
محسن قنبریان ۱۴۰۳/۸/۷
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❗️ قرآن و فقه و عرفان را مخدّر نکنیم! قرآن سرتاسر نور است و هیچ باطل و عوجی در آن نیست اما نابجا خو
⭕️ جنگ وجودی
در تفسیر قائد قرآنی حزب الله: شهید ابراهیم عقیل!
• #شهید_ابراهیم_عقیل را این روزها با نکات عرفانی و قرآنی منتشر شده اش کمی می شناسیم. درک عمیقش از توحید افعالی درون معرکه و میدان از آن جمله بود.
• او که هر روز و سحرگاه با قرآن مانوس بوده و هم برای دختران و هم برای نیروهایش دائم از قرآن می گفته، یک قاعد و تماشاگر نیست؛ که حرف های حق و درست را نابجا بخواند و مجوّز سکون و بی تحرکی کند؛ بلکه بالعکس همه سخن از تکلیف و مواجهه و دیدن وعده های الهی درون این معرکه است.
• در این قطعه زیبا مواجهه طالوت و جالوت را به رخ می کشد...
#جنگ_وجودی را چنین معنا می کند:
ما از نظر وجودی در خطر هستیم اگر به آنچه در قرآن آمده پایبند نباشیم!
• مرادش از گفته قرآن این حقیقت است که تکلیف جهاد و دفاع، همیشه مبتنی بر تعداد و برابری سلاح نیست! به تعبیر ما طلبه ها اینها "شرط وجوب" دفاع و مقاومت نیست، "شرط واجب" است (استطاعت برای حج نیست، آب برای وضوست که باید به قدر لازم تحصیل شود). پس نباید نابرابری اش موجب ترک تکلیف شود.
خطر وجودی برای #جبهه_حق در یک جنگ وجودی این است که سلاح و عدد را شرط وجوب بگیرد و از تکلیفِ مواجهه بگریزد!
• در مقابل اگر به تکلیفش علیرغم نابرابری سلاح و... عمل کرد؛ فرمانده عقیل می گوید: محال است جز خیر ببیند چون در انجام تکلیف محال است نتیجه شر باشد!(ویدئوی دوم)
• اینگونه فهم ها و بیان ها چقدر اعتقادی و عرفانی و در عین حال عمل گرا و جهادی است و چقدر با بیانات تخدیری و تحرک سوز فاصله دارد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🏴 مهمان تبلیغی چهلم سید مقاومت می شوم!
• امیرالمومنین(ع) در اندوه شهادت مالک اشتر فرمود:
عَلَى مِثْلِ مَالِكٍ فَلْتَبْكِ الْبَوَاكِي:
بر مانند مالک باید گریه کنندگان، گریه کنند!
(الغارات، ج۱، ص ۲۶۵)
پس عزا بر چنین مالک هایی #سنت است و مستحب.
و چه گریه ها و عزاها که بر سلحشوران مقاومت بدهکاریم!
• عزا در تراز اسلام ناب و انقلاب اسلامی،
"از جنس عزاداری برای سیّدالشهدا حسینبنعلی(علیه السّلام) است؛ زندهکننده، و درسدهنده، و انگیزهبخش، و امیدآفرین است."
بر سیدشهید مقاومت و شهدای بعد ایشان آن گونه که سزاوارش بوده عزا نگرفته و به انگیزش و آفرینش امید تبدیلش نکرده ایم!
🏴 برای چهلم #شهید_نصرالله این کمترینِ از مبلغین هم حاضر است در مجالس آن عزیز سخنرانی کند.
تقدم با چنین شرایطی است:
- #سفر_استانی و جمع بین چند برنامه در شهرستانهای استان در کمترین روز ممکن!
- اولویت با #استانهای_محروم و دور از قم و پایتخت
- اولویت با #مجالس_مردمی و غیر تشریفاتی که بتواند جمعیت بیشتری از مردم را گردهم آورد.
- اولویت با دعوتهایی که زودتر با هم هماهنگ شده و ارسال شوند.
⤵️ طریق هماهنگی:
هماهنگ شدن هیاتها یا محافل شهرستانهای یک استان و تنظیم زمانبندی توسط یک #رابط_زبده و ارسال به @admin_ghanbarian
برنامه های قطعی و نهایی شده سریعتر به رابط خبر داده می شود!
#چهلم_سید
#شهدای_مقاومت
#جنس_عزای_حسین(ع)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ موقعیت را بفهمیم
سرگردانی یهود در زمین است،
سرگردانی شیعه در زمان!
🎧 فایل کامل این سخنرانی
📎پیوست: سلسله مباحث عقوبت تیه!
حجت الاسلام قنبریان
همایش تولد قیام
مدرســـه تـفــکر و نــوآوری نگــــــاه
@sch_negah
☑️ @m_ghanbarian