eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! ▫️عدالت در تقسیم منابع ثروت مقدم بر عدالت در توزیع درآمدهاست۱ این اصلی اساسی در عدالت اجتماعی است. بدون آن عدالت های یارانه ای و رزمایش های مومنانه به جایی نمی رسد و کماکان اقشار مستضعف، محروم می مانند. قانون اساسی هم در اصل۳ و بند۲ اصل۴۳ بدان پرداخته است. ▫️روش توانمند کردن اقشار محروم و مستضعف برای بهره مند شدن از منابع و نگهداشت آن منابع ثروت از مسائل اساسی است. یک راه برای توانمند سازی آنها در مقابل دو رقیب دیگر بازار(سرمایه دار خصوصی/ سرمایه دار حاکمیتی) به هم پیوند دادن آنهاست؛ که در سیاست های کلی اصل۴۴ به تعاونی فراگیر تعبیر شده است. گروه هدف این تعاونی های فراگیر: سه دهک پایین درآمدی و بیکاران ابلاغ شد. ▫️تجربه تعاونی تلفیقی در دنیا -در مقابل نظام سوسیالیستی و کاپیتالیستی- الگویی نزدیک برای تعاونی فراگیر سیاستهای اصل۴۴ است.۲ تعاونی تلفیقی از تعاونی مصرف کنندگان شروع، به تولید می رسد و بعد منابع اولیه تولید را هم در اختیار می گیرد. یکی از نمونه های موفق این تعاونی ها در دنیا تعاونی پیشروان منصف راچدیل است. ▫️کشف مهم شارل ژید -از طرفداران تعاونی تلفیقی- این بود: همه افراد جامعه مصرف کننده هستند اما گروه اندکی تولید کننده اند. پس قدم اول را باید در جهت حفظ منافع مصرف کنندگان برداشت و تولید را زیر نظر آنان بُرد. ⚠️توجه: سه دهک پایین و بیکاران، مصرف می کنند؛ به هم دوختن این چند میلیون مصرف کننده تضمینی، یک بَرند بزرگ برای تولید است و ارزشش از سرمایه برای بخش تولید کمتر نیست! 🔘 سه مرحله یک تعاونی فراگیر: 1⃣ تعاونی توزیع و مصرف محلی: در شهر و روستا آن گروه هدف، تعاونی های مصرف بنا می کنند و به هم متصل و اتحادیه تعاونی های مصرف شان پدید می آید. کمیته امداد، بسیج سازندگی، گروه های جهادی در یک قرار مشترک می توانند به تشکیل این تعاونی ها و اتحادیه کردنشان کمک شایانی کنند. دستاورد مهم این مرحله: بازار بزرگ و مطمئن و تضمینی برای تولید است. تقسیم سود حاصل از فروش بین اعضاء، دستاورد تبعی است. 2⃣ اجاره خط تولید تا تاسیس کارخانه: آن مشتری تضمینی چند میلیونی، به اتحادیه تعاونیِ فراگیر این امکان را می دهد که بجای خرید عمده، خط تولید را اجاره کند و بالاتر حتی به مرور با افزایش سرمایه بتواند کارخانه تولیدی اقلام اساسی مصرفش را خود تاسیس کند. کاری که امروز بخش خصوصی با فروشگاه های زنجیره ای می کند! سیاستهای اصل۴۴، ۳۰٪ از فروش واگذاری ها به بخش خصوصی و حاکمیتی را به این تعاونی ها اختصاص داده است که کمک به راس المال می شود. اگر بنیاد مستضعفان هم به حسب وظایف ذاتی خود برخی هلدینگ های مربوطه را به کمک این تعاونی فراگیر سه دهک پایین و بیکاران بیاورد(به شکل اجاره به قصد تملیک یا هر نحو دیگر)، قدرت رقابت این تعاونی با رقبایش در بازار افزایش می یابد. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! 3⃣ در اختیار گرفتن مواد اولیه تولید: تعاونی فراگیری که صاحب خط تولید اقلام ضروری اش هم شده و علی القاعده سرمایه اش افزایش یافته، می تواند مواد اولیه تولید را هم خود به دست گیرد؛ مثلا شرکت بهره برداری از معدن یا شرکت بازرگانی تاسیس کند و... اصلِ هر عضو یک رای نه هر سهم یک رای در این تعاونی ها مانع پیدایش استثمار و طبقات در آن میشود.۳ ▫️اگر اصلِ کارگر_مالکی که مورد تاکید شهید بهشتی در تعاونی بود۴ رعایت شود، کارگران این تعاونی فراگیر از تولید تا توزیع از خود آن اقشار محروم و بیکار انتخاب میشوند. خود اشتغالی، هم مشکل بیکاری اینان را حل می کند و هم دستمزد کار را بعلاوه ی سودِ سهم می کند و موجب توانمندی و بی نیازی این خانواده ها می شود. ▫️تعاونی های ناقص الخلقه در ایران پس از انقلاب بهانه ای شده که تا اسم تعاونی می آید، شکست یا سوء استفاده هیات مدیره ها و... تداعی شود و تعاونی نشدنی جلوه داده شود! پروفسور اونگکاعبدالعزیز با مجوز و تشویق شیخ محمود شلتوت مفتی الازهر موسسه تابونگ حاجی در مالزی را تاسیس کرد. از سپرده های کوچک مردم مالزی برای تسهیل حج گزاری آنها استفاده و تا سال2000 توانست ۵۰٪مردم را جذب کند! ایده بانک بدون ربا در کنار شرکتهای اقتصادی این موسسه، هم حج را تسهیل و هم با زکاتش فقرا را بی نیاز می کرد.۵ یک کشیش ایده تعاونی موفق موندراگون اسپانیا را به ۵ مهندس داد. آیت الله شاه آبادی تعاونی شرکت مُخمس را موجب شد و... باز هم میشود! قم و نجف، مبلغین اسلامی هم نقش دارند. ▫️کتابهای دکتر مرتضی فرهادی قانعتان می کند که سابقه ایران زمین نیز مملو از این همکاری ها، یاری گری ها و تعاون ها بوده است. ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی زنان عشایر در حوزه شیر و لبنیات) تا سال ۱۳۳۵ بیش از ۲میلیون زن ایرانی را در خود عضو داشته است.۶ ملتی که اندازه ۸۰٪ فاصله زمین تا ماه در طبیعت سخت و کم آب، قنات(۱۵۵۰۰قنات) از او باقی مانده است۷ را چگونه میشود به نداشتن روحیه کار جمعی و تعاون متهم کرد؟! ......................................... ۱.ر.ک: اقتصادنا/ الاسلام یقود الحیاه شهید صدر ۲. ر.ک: اقتصاد تعاونی از منظر اسلام/ دکتر احمد علی یوسفی ۳و۴.ر.ک: نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی) شهید بهشتی ۵.ر.ک:http://miqat.hajj.ir/article_37273.html ۶. ر.ک: کتابهای واره/ فرهنگ یاری گری مرتضی فرهادی ۷. ر.ک: مقاله کار در فتوت نامه ها مرتضی فرهادی 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۹/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❓برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! #بخش_اول ▫️عدالت در تقسیم منابع ثروت مقدم بر عدالت در
🔴 بانک تعاونی، تجربه ای بدیلِ بانک های سرمایه داری! ▫️نظم مالی تعاونی به‌شدت در اروپا طرف‌دار دارد. ۴۰۰۰ بانک محلی تعاونی با ۱۰۰ میلیون مشتری تا سال ۲۰۰۲ در اروپا وجود داشته ‌است. ویژگی این بانک‌ها این است که اهداف، ارزش‌ها و حتی نظام حکمرانی‌شان از بانک‌های سرمایه‌داری متمایز است. به‌عنوان نمونه سیستم اعتباردهی در این بانک‌ها بر اساس میزان سرمایه نیست و بازده‌های مالی کوتاه‌مدت را دنبال نمی‌کنند و به‌دنبال تامین مالی تولیدند و ارتباط وثیقی بین بانکداران این عرصه با شرکت‌های تولیدی وجود دارد. ( بخشی از مقاله: خلق پول خصوصی؛ عامل اصلی تورم در ایران، نه مسئله نقدینگی/ احسان ولدان http://public.qasd.ir/articles/604#start) ☑️ @m_ghanbarian
📍بی قراری بر گرسنگی مظلومان۱، تعهد دانشمندان علوم انسانی بخصوص اقتصاددان ها هم باید باشد. آنها از راه حل و چاره هم دور نیستند اگر مقلد و مترجم صرف نباشند و ابتکار و خلاقیت هم بیاورند. محمد یونس اقتصاددان مسلمان بنگلادشی با ابتکار بانک تهیدستان و کارآفرینی برای آنان لایق جایزه نوبل صلح در۲۰۰۶شد. • بانک او هم بدیلی برای بانک های سرمایه داری شد و هم با چهار ابتکار در خدمتِ ریشه کنی فقر قرار گرفت: ۱.قرض دادن به گروه به جای فرد! تعهدجمعی به جای ضامن بانک سرمایه داری نشست. تجربه او ثابت کرد وجود احساس مسئولیت جمعی در برابر وام ها، نظم پرداخت اقساط وام ها را به شدت(۹۰٪) افزایش می دهد که با بانک های سرمایه داری و وثیقه های سنگین قابل مقایسه بود. ۲.هدف گیری زنان در پرداخت وام مطالعه نشان داده بود زنان در بازپرداخت این وام های ضروری صادق تر و متعهد ترند و وام را برای بهبود کسب و کار ضروری و رفع فقر مصرف می کنند. ۳.وام هایی که مرحله به مرحله افزایش می یابد از وام کوچک شروع و بازپرداخت منظمِ اقساط، شایسته گرفتن وام های بزرگتر می شوند. این مشوق هم موجب بازپرداخت بهتر و هم ایجاد اعتبار برای وام گیرندگان می کرد. ۴.نرخ متعارف بهره این موجب می شد بانک صرفا متکی به خیرین نباشد و در عین حال از بهره بانک های سرمایه داری و رباخواران محلی، بهره کمتر داشته باشد. تجربه نشان داد فقرا آنرا ترجیح دادند. * بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k41113 پاورقی: ۱. خطبه۳نهج البلاغه محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️بنا به سرریز تحلیل های امنیتی به جامعه حزب اللهی این کار امام جمعه اهواز، میشود تکمیل پازل دشمن ! چون خوبی یا بدی هر موضع گیری، به واکنش مسیح علینژاد و ایران اینترنشنال و بی بی سی ربط دارد ! نه حق و باطل بودن آن موضع! ❗️بنا به تئوری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این، خلاف پیگیری سلسله مراتبی و از نمونه های ورود مصداقی مذموم است! خلاف شان خطبه و نماز جمعه و همان حرفها! ❗️اما بنا به دکترین امیرالمومنین(ع) از موارد همپشتی و همیاری مردم و رهبران اجتماعی برای تصحیح امور است: نِعمَ العُون المُظاهِره! خوب یاوری است، همپشتی و پشت به پشت هم دادن!(غررالحکم) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠دوره کوتاه مدت گروه مطالعات عدالت اجتماعی لینک ثبت نام؛ https://b2n.ir/z46685 ☑️ @m_ghanbarian
نسبت پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر.mp3
17.69M
💠 نسبت پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر ارائه در دوره عدالت اجتماعی پژوهشگاه مطالعات تمدنی و اجتماعی(۱۸آبان۱۴۰۰) در این ارائه پس از بایسته های تعادل بین پویش ها و پژوهش های عدالت اجتماعی به وضع موجود پرداخته می شود. غیر از آنچه برخی بعنوان عدالتخواهی های بی اخلاق یا پوپولیستی نکوهش می کنند از وضع پژوهش ها هم باید سراغی گرفت که قبح کمتری ندارد! تبیین این هشدار که اگر پژوهش ها، مراکز دانشگاهی و حوزوی به مسائل واقعی عدالت در ایران امروز نپردازند، چگونه فضا برای آن پویش ها و حتی جنبش های پوپولیستی فراهم می شود در ۴مرحله توضیح داده شده است. * شنیدنش را به همه و توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
💠 نسبت پویش وپژوهش عدالت درایران معاصر 🔸بایسته های تعادل بین پویش و پژوهش و توصیف آن • جانب پویش: آیه 45 سوره حدید، پویش (لیقوم الناس بالقسط) را موخر از بینات و کتاب و میزان کرده است. روایات بسیار دیگری نیز داریم که جنبش عدالتخواهانه را بی نیاز از پژوهش نمی داند. مقام معظم رهبری: گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می شود اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد، خیلی از کارهایی را که گاهی بعضی از این گروه های تندرو، تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده اند که به ضدش تبدیل شده است. 1 • جانب پژوهش: اگر پژوهش ها از پویش فاصله بگیرد، انتزاعی و بی مصرف خواهند بود و می توانند به ضد خود تبدیل شوند. مقام معظم رهبری، فقره «ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظة ظالم و سغب مظلوم» را بر نخبگان 2 و بر فرهنگیان و معلمان 3 تطبیق می دهد که فقط سوی پژوهشی نباید داشت بلکه جنبش و پویش هم باید باشد. این به طریق اولی بر علمای علوم انسانی و اسلامی تطبیق می یابد. همچنین در بیانی دیگر فرق بین حکماء و انبیاء را در همین می شمارد که حکماء فقط بعد پژوهشی داشتند. در جنبش وال استریت یک نوبلیست اقتصاد لقب گرفت چون در آن پویش سخنران بود! این نباید از الازهر و نجف و قم می بود؟! اما ما همان نظام اقتصادی را فربه می کنیم! 🔹توصیف وضع موجود در نگاه بدوی ممکن است سریع یک پیج اینستگرامی که به اسم عدالت پرده دری و کارهای ضد اخلاق می کند، جلب توجه کند اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم که در کنار آن، پژوهشگاه ها و پایان نامه های بسیاری ولو در حوزه عدالت اجتماعی و مانند آن و با استفاده از بیت المال، دفاع می شوند که هیچ کاری برای عدالت نمی کنند! بدی پایان نامه های بریده از واقعیت عدالت - که کم هم نیستند! -، با بدی آن پیج اینستگرامی یکی است. خلاصه کارهای انجام شده در مسئله های واقعی عدالت، لاغر و اندک است. ❗️رهبری در دومین اندیشه راهبردی - که موضوع آن عدالت بود -، در سال 90 خواستند که «کتاب العداله» در حوزه های قم بحث شود! یعنی مسئله های عدالت در 52 کتاب فقهی مطرح را استخراج و متناسب با زمان، تبویب جدیدی کرده و کتاب العداله نوشته شده و مورد درس و بحث واقع شود. ابتکار آیت الله اعرافی در فقه معاصر بسیار قابل تقدیر است که اساتید تراز دوم (بعد از مراجع تقلید)، به مسائل جدید می پردازند اما مسئله های واقعی عدالت، خیلی مطرح نیستند! فقه پول و رمز ارزها و بانک و بورس و ... خوب است اما همگی کمک به جامعه بازار است و متأسفانه آن چیزهایی که باید باشد، نیست! مانند فقه حقوق و دستمزد، کارگر، خدمات عمومی، بهداشت، آموزش، امنیت. ▫️دنیای سرمایه داری به دنبال کالا کردن همه چیز از جمله بهداشت و آموزش و ... است و به موازات آن، بی عدالتی شدیدتری درست خواهد شد؛ زیرا کسی که پول ندارد، علاوه بر نداشتن ماشین خوب و ویلا، نمی تواند آموزش و بهداشت و امنیت مناسبی هم داشته باشند و از حیز انتفاع خواهد افتاد! 🔺مثال: در رابطه با حق معنوی با تمام انواعش (حق ابتکار، حق اختراع و ...) -که عملا موجب انحصار می شود و آورده جامعه بازار است-، میزان تولید مقاله ها و پایان نامه ها برای اثبات آن اعجاب آور است و در مقابل آن فقط تک نگاره ای از آیت الله سید کاظم حائری و استفتائی از مرحوم امام یا تک نگاره های محدود دیگری وجود دارد. این بدین معناست که پژوهش ها به سمت خاصی میل می کند. بالتبع فربه شدن پژوهش در این زمینه، در عالم حکمرانی نیز، نهاد آن تأسیس می شود (مشاور و معاون مالکیت معنوی در قوه قضاییه!)، رشته دانشگاهی یا بین رشته ای نیز برای آن به وجود می آید و بعد از مدتی حتی به اصول موضوعه علوم تبدیل خواهد شد که دیگر کسی درباره آن نخواهد اندیشید! همانگونه که کسی امروز درباره اصل رقابت نمی اندیشد که اول تعاون بوده است یا رقابت؟! و پژوهش ها از اینجا به بعد و به طور نامتوازنی به نفع دنیای سرمایه داری انجام می شود. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
💠 نسبت پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر 🔸تبیین علت وضع موجود؛ با فرآیند 4 گانه زیر، فاصله گرفتن پویش های عدالتخواهانه از پژوهش ها لابد منه است و عملا جمع نشدن عدالتخواهی با عدالت پژوهی را نهادینه می کند: 🔴1)اصل اساسی نئولیبرالها که: بازار حقیقت را می گوید! دست درازی به همه چیز و بازاری کردن؛ از فقه و حقوق و نظام ارزشی ما تا حقیقت سازی و مشروعیت سازی! محور و مرکز دنیای سرمایه داری، بازار است. بازار، دولت مرکزی و فرهنگ و حتی دین 4 می سازد. انسان را هم در بستره بازار معنا می کنند که «موجودی است حریص، تنبل و درصورتی که کار کردن نیاز او باشد یا برای لذت برتری باشد، انجام می دهد» نه زندگی عقلائی او و نه زندگی عبادی او و نه مجرد از زمینه. به عبارت دیگر پشتوانه حقیقت در دنیای سرمایه داری، عقلانیت برآمده از بازار است و این، یک اعتبار است! درنتیجه عدالت، وضع الشیء فی موضعه نیست بلکه کارآمدی بازار همان عدالت است! بعد از کالا کردن همه چیز حتی خدمات عمومی و ارزش ها، به حقیقت هم دست دراز می کند تا فلان چیز را مشروع و صحیح جلوه دهد مثلا متناسب با زندگی جامعه بازار، عقودی انجام می شود و چون جزء ضروریات زندگی موجود است که سرمایه داری به ما تحمیل کرده، راهی جز تصحیح آن باقی نمی ماند درحالیکه با فقه و حقوق ما نمی سازد مانند تایم شیر! 🔴2) زیاد شدن پژوهش ها و رشته های دانشگاهی در این زمینه: اگر پژوهش ها در مسائل و عقود مختلفی که سرمایه داری تحمیل میکند، ادامه پیدا کند، کم کم تخصصی تر می شوند و رشته ها و علوم از یکدیگر جدا می شوند. «پژوهشگران این حوزه (یعنی اقتصاد) فقط ناظر قوانین طبیعت نیستند بلکه در ساخت این قوانین سهیم اند. اگر حکومت با هدایت واعظانش ساختار مشوق های جامعه را چنان تغییر دهد که همسو با پیش فرض رفتار خودخواهانه مردم قرار داده بشود، فقط باید بنشینید و تماشا کنید که مردم هم دقیقا همین رفتارها را بروز می دهند» 5. یعنی اقتصاد دادن به کمک سیاستمدار، ساختارهای مشوق را جابه جا می کند و مردم هم همانگونه می شوند که ساختارها می گویند و این یعنی حقیقت سازی و عینیت بخشی به چیزی که می خواهد نه کشفِ چیزی که هست! پس اینگونه نیست که همه علوم، کاشف از واقع باشند. موید این است که در سال 2013 جایزه نوبل اقتصاد به دو نفر داده شد که عینا دو نظریه ضد هم داشتند! تا بعدا ببینیم سیاستمدارها کدام را بپسندند و ساختار جامعه را متناسب با آن بکنند. نمونه آن در ایران، مکتب نیاوران است 6 که ابتدا عده ای اقتصاد دان، مرکزی پژوهشی ایجاد کردند و کم کم رشته ای اقتصادی در دانشکده فنی اصفهان تأسیس کردند و دانشجو پذیرفتند! یعنی همه علوم انسانی را دور زدند با این پیش فرض که اقتصاد مانند ریاضی است و همه جا ثابت است. بعدا همین ها -که تلقی جامعه بازار را قبول دارند- کارشناس دولت ها می شوند. 🔴3) استبداد شایستگی 7 وقتی همه رشته های پژوهشی در خدمت جامعه بازار قرار می گیرند، راه بالا رفتن و شایستگی منحصر در این تحصیلات عالی می شود و می دانیم که همه به آن مرحله نمی رسند. این دو اشکال اساسی دارد: - اولا این زمین عادلانه نیست زیرا به پول گره خورده است. شاهد هم این است که دو سوم از دانشجویان هاروارد، از 5 دهک پردرآمد هستند. (ورودی های کنکور و دانشگاه های برتر در ایران هم تقریبا همین گونه است!) - ثانیا کسانی که در این نظام بالا نمی آیند، از دو چیز محروم می مانند: دستمزدهای خوب و جایگاه اجتماعی درحالیکه نباید اینگونه باشد و در ماجرای کرونا، ارزش برخی شغل ها مشخص گردید مانند پرستاری، معلمی و ... چون واحد اولیه کار است، جامعه مطلوب آن است که « کارها موجب بهره مندی شود و بهره مندی ها همه از کار باشد» درحالیکه در جامعه بازار، مدرک گرایی و بورس بازی و استثمار خیلی پررنگ است. 🔴4) این مشکلات زمینه ساز شورش های پوپولیستی علیه این نظام استبداد شایستگی می شود. برخی مانند سندل و چامسکی، اقبال مردم به ترامپ را همین گونه توجیه می کنند.سندل می نویسد:" واکنش پوپولیستی ای که در سالهای اخیر شاهدیم، طغیانی است علیه استبداد شایسته سالاری."! در ایران ما بعد از سه دهه توسعه معاون رئیس جمهور در مشکل آب خوزستان اعتراف می کند توسعه ما مورد رضایت مردم نبوده است! پژوهش وعلم و رشته وقتی از بینات و ارتکاذ فطری مردم از عدالت فاصله بگیرد، پویش ها و جنبش ها راهی غیر پژوهش های رسمی را می رود و حتی پوپولیست و بدتر فاشیست ممکن است متولد شود! ادامه در بخش سوم ☑️ @m_ghanbarian
💠 نسبت پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر 🔹 توصیه ها - سندل توصیه می کند که کل نظام استبداد شایستگی را به بازنگری بگذارید - پژوهشگران به مسئله هایی بپردازند که عمومی تر و مسئله واقعی مردم است مثل مسئله کارگر که نزدیک به نیمی از خانوار های ایرانی را درگیر می کند یا مسئله تعاونی ها یا تفاضل حقوق ها و ... . امیرالمومنین ع به مالک اشتر فرمود : دوست داشتنی ترین امور برای تو باید 3 ویژگی داشته باشد: حقوق بیشتری را در نظر بگیرد، عدل فراگیرتری را شامل بشود، و رضایت بیشتری برای رعیت را موجب شود. - پیوست های عدالت بر سیاست ها و برنامه ها - بازسازی نظریه های خرد متناسب با اقتضائات و شرایط - طراحی شاخص های عدالت متناسب با فرهنگ شیعی _______________ پاورقی: 1. ۸۸/۸/۱۶ 2. ۹۷/۷/۲۵ 3. ۹۷/۲/۱۹ 4. برخی مانند ماکس وبر تصریح کرده اند که پروتستان، اخلاق سرمایه داری است و مسیحیت را به گونه ای خوانش کردند که روح سرمایه داری بشود! 5. مقاله «سپیده دمان خدایان پول» چطور اقتصاد به دین تبدیل شد؟ ترجمه آن در سایت ترجمان موجود است. https://tarjomaan.com/prtj.veofuqemtsfzu.html 6. مجله مطالعات جامعه شناسی، دوره 22، شماره 2، ص 151 تا 176، مقاله «استقرار آموزشی مکتب نیاوران، تاریخچه ایجاد نهادهای دولتی آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد» از دکتر اباذری و پرنیان. https://t.me/m_ghanbarian/2526 7. آخرین کتاب مایکل سندل. مقاله ای در اینباره در سایت ترجمان با عنوان «پوپولیسم شورشی علیه استبداد شایسته سالاری» https://tarjomaan.com/barresi_ketab/9926/ ☑️ @m_ghanbarian
🧮 اقتصاد ریاضی و غیر انسانی محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۲۱-درسهای نهج البلاغه.mp3
15.47M
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ 🔸آزادی و زن • آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق است! • آزادی مطلق بدون آزادگی نمیشود! • دو درس از نهج البلاغه در اینباره • علی(ع) و احیای آزادی و زن! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 آزادی و زن • مقدمه اول: آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق است! مثلا وقتی قیود خانوادگی را بر فرزند خود می کاهید مسئولیت هایش وجدانا بیشتر گردن او می افتد... اریک فروم در روان شناسی اجتماعی همین را توجه و نتیجه گرفته نوعا مردم از آزادی (مطلق) فرار می کنند! اگزیستانسیالیست ها نیز که انسان اصیل را انسان مسئول تر می دانند، نتیجه می گیرند وقتی تمام مسئولیت برعهده خود اوست پس باید فقط تابع خود باشد(آزادی مطلق) • مقدمه دوم: آزادی مطلق بدون آزادگی نمیشود! آزادگی، آزادی درونی و رهیدن از قید و بندهای درونی(طمع، ترس و...) است. بدون آن آزادی بیرون محقق و مستمر نمیشود. مستبدین با طمع و ترس دیگران خود را مستولی و آزادی جامعه را می گیرند. بودن حدنصابی از آزادگی(مثل حسین ها و زینب ها) در جامعه مانع استبداد و خودکامگی هاست. ⬅️ آزادی بیرونی ابتدایی خدادادی همه است اما آزادی مطلق و کامل، تحصیلی است و محرِّر(آزاد کننده) می خواهد؛ مربیان دلسوز که مصلحان اجتماعی هم باشند محرِّر اند. • لطیفه: انِّی نَذَرتُ لَک ما فِی بَطنی مُحَرَّراً(۳۵آل عمران): - همسر عمران نذر کرد نوزاد خودش را در راه خدا آزاد کند (مُحرَّر= آزاد شده) - مُحَرَّر غیر از مُعتِق است. معتق، برده آزاد شده است، محرَّر، آزادِ آزاد شده! ❓ آزاد چرا آزاد شود؟ اصلا یعنی چه؟! تا از آزادی بیرونی به آزادی درونی هم برسد و به آزادی مطلق بار یابد! در سنت بنی اسرائیل طفلی که محرَّر میشد در کنیسه و معبد نهاده میشد و معتکف و خدمتکار آنجا می شد. به حسب روایات ما از معبد بیرون نمی آمد.۱ در وقت بلوغ خود تصمیم می گرفت که خادم معبد بماند یا بیرون رود. همسر عمران، مریم(س) را محرَّر کرد و او به آزادی معنوی هم رسید و مادر مسیحا شد. • پیامبر(ص) و امام(ع) در مقیاس بزرگ اجتماعی مُحرِّر(آزادی بخش) اند و همه افراد جامعه را مُحرَّر(آزاد شده) می خواهند. هم قید و بندهای ظاهری(فرعون ها و قارونها و...) را برمی دارند و هم قید و بند های درونی؛ اما با دو شیوه! برای اولی دست به شمشیر هم میشوند برای دومی با تعلیم و تزکیه و بیان و کرامات اخلاقی و... اقدام می کنند. ⬅️ آزادی اجتماعی با آزادی معنوی، مصلح اجتماعی از مربی اخلاقی، سیاست از دیانت جدا نیست! امیرالمومنین(ع) درباره رسول الله(ص) فرمود: "خداوند متعال او را به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان خارج و به عبادت خداوند برگرداند از تعهد های(غیر الهیِ) بندگان خارج و به تعهد الهی برگرداند..."۲ ❗️شهید مطهری سوء تفاهم غرب با خدا و آزادی را زیبا تصویر می کند که: گمان کردند اگر خدا را قبول کنند استبداد قدرت های مطلقه [قرون وسطایی] را نیز باید بپذیرند، بپذیرند که فرد در مقابل حکمران هیچ حقی ندارد و حکمران هم در قبال فرد هیچ مسئولیتی ندارد وفقط در مقابل خدا مسئول است؛ لذا افراد فکر کردند اگر خدا را بپذیرند باید اختناق اجتماعی را نیز بپذیرند و اگر بخواهند آزادی اجتماعی داشته باشند باید خدا را انکار کنند، پس آزادی اجتماعی را ترجیح دادند! ۳ این دو گانه غلط در حکومت اصیل اسلامی هرگز شکل نمی گیرد: ▫️دو درس نهج البلاغه در اینباره: • درس اول: قسمتی از خطبه ۱۷۳: 《 به جانم سوگند اگر امامت [بمعنای امارت و حکمرانی]جز با حضور همه مردم صورت نبندد، دیگر راهی برای تحقق آن نخواهد بود...اَلا وَ اِنِّی اُقاتِلُ رَجُلَین آگاه باشید من با دو کس در جنگم: رَجُلاً ادَّعَی ما لَیسَ لَه کسی که مدعی چیزی شود که از آنِ او نیست، وَ آخَرَ مَنَعَ الذِی عَلَیه و دیگر کسی که از ادی حقی که گردن اوست، روی برتابد》⬅️ این تامین آزادی اجتماعی است. جز این دو عامل برای سلب آزادی افراد نیست: یا زیاده خواهی کسی، حق دیگری را می کاهد یا بی مسئولیتی کسی بار دیگری را می افزاید! حکومت علی(ع) برای این دو عامل شمشیر می کشد نه خودش قید و بند اضافی تازه ای باشد؛ نه! خود با خواست عمومی آمده و می ماند. • درس دوم: قسمتی از نامه ۳۱: اینجا در مقام آزادی درونی و آزادگی (که موجب کمال آزادی است سخن می گوید همان مقاتله کننده برای تامین آزادی اجتماعی عمومی اینجا مربی است نامه ۳۱ به فرزندش و جوانان است: 《نفس خویش را گرامی شمار و از هر پستی دور بدار هرچند تورا به نعمت های فروان رساند. زیرا در برابر آنچه از بزرگواری خویش از دست می دهی عوضی دریافت نمی کنی وَ لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ وَ قَد جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً بنده دیگری مباش که خداوند آزادت آفریده است》⬅️ اینجا به حسب سیاق روشن است به مدخلیت آزادگی( کرامت نفس و دوری از پستی) با آزادی اجتماعی سخن می فرماید. برای آزاد سازی درون دیگر ابزار شمشیر نیست، موعظه است ؛ اما حاکم حکیم می خواهد که ایندو باهم جمع کند. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️احیای مقام زن در آزادی بیشتر از همه از زنان ما را ترسانده اند! در حالیکه تولد دختر در قرآن با آزادی تصویر شد(لطیفه آیه ۳۵ آل عمران)! در این مبانی نورانی کاهلی کردیم که به آن ترس رسیدیم! • بعثت و مقام زن: - آزادی بیرونی و اجتماعی: از زنده به گور شدنش جلوگیری کرد/ زن یک مال بود! به مالک ارتقائش داد(۷نساء و...)/ قدرت در انحصار شیوخ قبایل (اشراف چهل ساله به بالا) بود اسلام حق سیاسی بیعت را برای زنان هم جاری کرد(۲۱ ممتحنه)/ حتی تنها تصویر حاکم عاقبت به خیرش (غیر پیامبرانی چون سلیمان و داود و یوسف) یک زن (بلقیس) است(۲۳تا۴۴نمل)! - آزادگی و آزاری معنوی: برای اینکه کج فهمی قرائت مردسالار نکند ، زنان را هم برای حیات طیبه نام برد که با ایمان و عمل صالح آنها هم به همان مقامات بار می یابند!(۹۷نحل)/ زُهری روایت کرده: هیچ زنی پس از ایمان مرتد نشد(بخلاف مردان)! • دوره انحطاط: پس از پیامبر امر زنان و آزادی شان هم مثل امور دیگر منحط شد. عمل فِیک جای عمل اصیل و صالح، خودنمایی و تبرج جای سجایای اخلاقی-اجتماعی (۳۵احزاب) و هجرت(۱۹۵ آل عمران) و امر به معروف(۷۱توبه) نشست./ مدینه شهر خوانندگان شد/ همسر پیامبر(ص) از ام زِمل (صاحب تبرج جاهلیت اولی) الگو گرفت!۴ تبرج او فرماندهی و شتر سواری اش نبود، عمل فیک و توخالی اش بود خود فتوای قتل عثمان داده بود و حالا خود تحت تاثیر کانون ثروت و قدرتی به جهاد علیه کسی می رفت که نقشی در کشتن عثمان نداشت بلکه در محاصره آب و غذا به او می رساند! • احیای دوباره آزادی و زن: در این فضا باید نهج البلاغه را دید علیرغم تحریف و جعل روایات دروغ توسط اموی ها سیره امیرالمومنین در اینباره روشن است. چگونه زن، عقرب و شرَ باشد وقتی این همه زن در حکومت و مجاهدتهای علوی برای احیای اسلام ناب نقش آفرینند؟! - ام فضل(گزارشگر خروج عایشه از مکه تا بصره به امام)۵ - ام براء و سروده هایش در جنگهای علی(ع)۶ - ام خیر سخنران و شاعر روشنگری مثل عمار۷ - ام سنان ۸ - زرقاء ۹ - سوده همدانی، مطالبه گری عدالتخواه که آمد و حکم عزل کارگزار ناتراز را از حضرت گرفت! - در۲۴مورد قضاوت حضرت ، زنان یا متهم یا شاکی بوده اند و در هیچکدام به بی خردی و کم ایمانی و... توصیف نشده اند.۱۰ - از همه بالاتر زینب(س) ؛ کسی که این فرمایش پدر را در حضور اجتماعی زنانه اش برای همه مجسم کرد :《 الُحرُّ حُرّ و اِن مَسَه الضُّر و العَبدُ عبد و اِن ساعَده القَدَر: آزاد ،آزاد است ولو در سختی و ناملایمات افتد و برده ،برده است ولو مقدرات به کمکش آید》۱۱ هیچکس از دختر علی(ع) زیباتر این آزادی کامل و مطلق را از کوفه تا شام مجسم نکرد. آزادی ای که چون با آزادگی درون است حتی در اسارت و زنحیر و درون همه مصائب هم هست. به یزید گفت : "اگر مصائب روزگار مرا برآن داشت که باتو مخاطبه کنم ولی بدان قدر ترا کم می کنم و سرزنش ترا بزرگ و توبیخ ترا بسیار می شمارم". جای خوشنویسی سخن پدر یا شرح و تفسیر آن، آنرا در خیابانها و شهرها تجسم داد و زینت پدر شد؛ همه دیدند حر، آزاد است ولو در زنجیر و یزید (که زینب اورا ابناء طلقاء یعنی برده آزاد شده فتح مکه خوانده بود) برده است ولو مقدرات او را شاه کرده است! ............................................... ۱.العیاشی ج۱ ص۱۷۰ ۲. الکافی ج۸ص۳۸۶ ۳.ر.ک: مجموعه آثار ج۱ص۵۵۴ ۴. ام زمل رئیس قبیله ای بود که در زمان بعثت علیه پیامبر(ص) جنگید بر شتر سوار و مردان را برای نبرد تشجیع و بعد عایشه او را امان داد و... ۵. طبری ج۴ص۴۵۱ ۶تا۸.اعیان الشیعه ج۳ص۴۷۵وص۴۷۶وص۴۷۹ ۹.عقد الفرید ج۱ص۳۴۷ ۱۰.ر.ک موسوعه امام علی(ع) ۱۱. غرر الحکم ☑️ @m_ghanbarian
🔴 تبعیض جان سخت قانونی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian