eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🕌 مسجد مردمسالار! / قسمت اول حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ مردمسالار نه صرفاً
38.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار!/ قسمت دوم حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❓ ثروت و قدرت چگونه مردمسالاری را از مسجد می گیرد؟! • مسجد ساده پیامبر(ص) وقتی تبدیل به مساجد مجلل و شاهانه میشود دیگر آن صاحبان ثروت تصمیم میگیرند چه کسی امام آن باشد نه مردم! • ثروت همانطور که در اقتصاد و سیاست مردم را کنار میزند در عبادت هم کنار می زند! • حالا دیگر در نرم افزارهای مسجد هم اثر می کند. اگر از زهد و مطالبه گری و قارون ها گفته نشد بخاطر این است که همه چیزمان به هم بیاید! • قدرت هم به بهانه نظم و کنترل، ضربه اساسی بعدی را به مسجد مردمسالار میزند! • تایید علم امام جماعت میشود با مجامع علمی باشد اما عدالت و بقیه با مردم! کانونهای قدرت بعد از مجامع علمی هم می آیند می گویند درست است فقه و کلام خوانده اما ما هم باید تایید کنیم! از اینجا جناح های سیاسی اثر می کند! در فلان لیست انتخاباتی با ما همراهی نکرد پس امام جماعت نباشد! درباره فلان سیاست نقادانه حرف میزند! و... مردم می بینند کانون های قدرت برایشان امام جماعت می چینند پس نمی آیند! • بهم خوردن نظم شرعی مسجد روی بقیه کارکردها اثر می کند حالا اگر خیریه هم داشته باشد حتما اسپانسری از اهالی ثروت دارد! اگر مطالبه گری هم کند ارتباطی با جناحی در قدرت دارد! ☑️ @m_ghanbarian
📚 آموزش حق نه کالا! دهها ساعت بحث فقهی-کلامی بهتر از رفتار فطری معلمان عزیز نمی تواند ثابت کند که آموزش کالا نیست و حقی همگانی است. اگر کالا بود در قبال مزدی ناچیز این صحنه ها خلق نمی شد! کاش نئولیبرال های ریشو و ریش تیغ بفهمند با کالا کردن آموزش و پولی کردن مدارس چطور زیبا ترین صحنه های انسانی را از حافظه بشر محو می کنند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
lotf-latif-1400-2-12.mp3
6.19M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه سی ام: اقتصاد مبادله ای ۸قاعده بازار اسلامی: لاتَبخَسُوا الناسَ اَشیَاءَهُم؛ ارزش اموال مردم را نکاهید! • کم فروشی و گران فروشی یکی از مصادیق آن؛ اما سه مصداق دیگر: ۱. احتکار؛ کاهش عمدی عرضه و کاستن ارزش ثمن! ۲. انحصار؛ انحصار برخی شغلها و مجوزها یا منافع بازار(واردات و صادرات و...) - حضرت امیر(ع) درباره شُح قبیح بازرگانی و تجارت هشدار می دهد: "احتکاراً للمنافع و تَحَکُّماً فی البیاعات" - احتکار منافع، اعم از احتکار جنس است و احتکار و انحصار مجوزهای کسب و کار و امتیازها را هم شامل است. ۳. خلق پول بانکهای تجاری؛ این هم از مصادیق لاتبخسوا الناس اشیاءهُم است که ارزش حقوق و دستمزد کارگر و کارمند را کم ارزش می کند! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕌 مسجد مردمسالار!/ قسمت دوم حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❓ ثروت و قدرت چگونه مرد
35.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار /قسمت سوم حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ آسیب شناسی! • اینکه بالاخره مردمی به کسی اقتدا کرده اند، پس مسجد مردمی است! غلط است. مسجد مردمسالار یعنی مرد و زن مسلمان کوچه در نماز نقش داشته باشند. اگر نیامدند همه اش کاهل نمازی نیست. مثلا می بینند بافضیلتی بوده که نگذاشتند بیاید! با آن دستگاه قدرتی که ضعیف تر را می آورد تا همراه تر باشد، مشکل دارند! • امام جماعت "سفیر و نماینده انتخابی مردم" پیش خدا و بالتبع در بقیه کارکردهای مسجد است! • به مسجد نگاه حق هم میشود کرد یعنی همانطور که اگر کسی بی عذر ترک کرد، مسجد شاکی او در قیامت است؛ در مقابل آدمیانی که امام مسجد را عادل یا مورد رضایت نمی دانند حق دارند مسجدشان را پس بگیرند! • به حسب تحقیق مذاهب و فرقه هایی که به درباره نماز جماعت و مسجد حق دادند، معماری مساجدشان هم تحت تاثیر قرار گرفت! • گاهی مسجدی رشد می کند، می گوید چرا زیر نظرما نیست!؟ درنزاع ها با فضیلت ها کنار می کشند و مسجد ضعیف میشود! ☑️ @m_ghanbarian
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار!/ قسمت آخر حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ مظهر نهضت نه دیوانی از تشکیلات دیوانسالار! • در دوگانه های: نظام امت و امامت_تشکیلات دیوان سالار / شخصیت حقیقی انقلاب_شخصیت حقوقی آن / نهضت_نظام؛ مسجد مردمسالار مظهر سه نوبت در روز نهضت و نظام امت و امامت و شخصیت حقیقی است! • در ستیز با نظام دیوانی نیست: - نقص آنرا پر می کند؛ با مثل خیریه و خدمات اجتماعی - عیب آنرا می گیرد؛ با مطالبه گری و آرمان خواهی! • اگر نظام سیاسی خواست دست از آن آرمانها (آزادی، جمهوریت، عدالت و...) بردارد مسجد نگذارد نه بالعکس نظام نگران بی تفاوتی و سکولار شدن مساجد شود! • حفظ پتانسیل تبدیل نظام به نهضت و شاهکار امام مجتبی(ع)! ☑️ @m_ghanbarian
همۀ ما نئولیبرال هستیم .mp3
14.19M
ترجمه متن مقاله گاردین: http://tarjomaan.com/vdcc.mq4a2bqxela82.html 🔎 سیاستهای دولتهای اصولگرا و اصلاح طلب، انقلابی و سازشکار ما را باهم مقایسه کنید ببینید آیا همه، سیاستهای اقتصادی نئولیبرال ندارند؟: • رقابت سازی در خدمات عمومی با خصوصی سازی. • سرکوب چانه زنی دسته جمعی اتحادیه های کارگری برای دستمزد بیشتر. • دکترین شوک برای آزاد سازی قیمت ها و... • کاهش مالیات ثروتمندان. • مقررات زدایی برای تصرفات در محیط زیست. • مالی سازی و بورسی کردن همه چیز. • و... ⬅️ و هرچه دولت بی نقش تر و بازار بازیگر اصلی شود، قدرت خرید جای برگه رأی می نشیند! و مشارکت سیاسی اقلی تر می شود! * مقاله همه ما نئولیبرال هستیم را بخوانید/ بشنوید و قضاوت کنید! ☑️ @m_ghanbarian
🔹 همیشه بازنده/ برنده! آیا مشکل فقط این است که دولت برای مردم توضیح نداده است؟!! که هشتگ جهاد تبیین به دولت می دهید! این هم از آن فروکاستن هایی است که حل همه مشکلات را با رفتن آن و آمدن این ساده می کردید!!! وقتی ساختار سالم و بی عوارضی برای رساندن یارانه پنهان به خود مردم ایجاد نمیشود، بقاء و حذف ارز۴۲۰۰ و هر یارانه دیگر به مردم سیلی می زند! طبقه همیشه بازنده، عامه مردمی هستند که بین تبعیضِ رانت و فقرِ تورم گزینه سومی ندارند! و طبقه همیشه برنده، اقلیتی هستند که از رانت یا تورم جیب خود را پر می کنند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1-مهارت امیدبانی.mp3
20.11M
🔆 در قرآن/ جلسه اول حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • ضرورت/ مهارت امیدبانی نیاز وسیع امروز جامعه در ساحت فردی و جمعی و سیاسی اجتماعی • تعریف امید/ شعر نظامی؛ کاری که از او امید داری، باشد سبب امیدواری. امید از انشائیات است یعنی ایجاد کردنی است . نسبت امیدبان برای امید مثل نسبت باغبان برای باغ است. امید نیاز به امید بانی دارد. • امید و آرزو دو قلوهای بهم پیوسته/ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :الأملُ رَحمةٌ لاُِمّتي ، و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا آرزو، براى امت من رحمت است. و اگر آرزو نبود، هيچ مادرى فرزند خود را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى بر نمى نشاند. • امیدبانی نیازمند کسب مهارت است/ اولین مهارت: رویا داشتن / تجربه ی آزمایش ۲۰ ساله الیس پل تورنس روانشناس آمریکایی بر دو دبستان/ هرچه تصویر از آینده روشن تر خودشکوفایی کودکان بیشتر! "قدرتمندترین سرچشمه انرژی خلاق، دلباخته رویایتان می شود"! • رویا را میشود به اشتراک گذاشت و رویای اجتماعی اش کرد/ رویای آمریکایی آری ایرانی اسلامی نه!!! • امید یوسف(ع) باوجود عکسهای سلفی بد را رویای یوسف(ع) نگه داشت! * اگر پسندیدید با دیگران به اشتراک بگذارید! ☑️ @m_ghanbarian
2-مهارت امیدبانی.mp3
21.37M
🔆 در قرآن/ جلسه دوم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • یک دهه جنگ برای شکست امید در جامعه/ وقتی افسردگی مانند سرماخوردگی شایع است لازمه اش سنجش میزان امید و امیدبانی و مهارت های آن است/ • امیدبانی رویا میخواهد؛ رویا خواب دیدن نیست بلکه تصویر روشن از آینده است/ رویا آرزو را میسازد! •رویای آمریکایی(American Dream) برای این رویا از تمامی ابزارهای جهان استفاده میکنند، هالیوود، موسیقی، ادبیات، فوتبال استفاده شد!/ رویای تشکیل اسرائیل بزرگ؛ از مسیحیان صهیونیست تا کلیساهای فوتبال! • رویای ایرانی اسلامی/ حق ما اینست که از چنین رویایی پرده برداریم/ آنگاه که سخن از رویای ایرانی اسلامی می شود، مخالفت ها میشود! • رویا و آرزو(اَمل و اَمانی) باید درست و صحیح باشد نه باطل: ۱. مطابق قواعد عالَم باشد/ واقعی باشد نه خرافی (۷۸ سوره بقره پیرامون یهود و امانی باطل)/ قابل استدلال و برهان منطقی باشد (۱۱۱بقره، مثال ۷۸ بقره؛ نژادپرستی یهودیان و نداشتن برهان برای آن و امانی باطل) ۲. کشش و جاذبه داشته باشد • وصف امام زمان و تعابیر پیرامون حضرت در ادعیه: - أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ: ای پیشنهاده آرزو شده و رویایی! - المُوَمَّل: آرزوی وعده داده شده! برای کل جهان است نه یک منجی شیعی و یک مذهب/ نژاد پرستانه نیست برا تمام عالم است و مطابق قواعد عالم است. * اگر پسندیدید با دیگران به اشتراک بگذارید! ☑️ @m_ghanbarian
🎞 "دهه هشتادیا" ساخت سازمان های پرطمطراق حزب اللهی با پشتیبانی های فراوان بیش از یک هفته دوام نیاورد؛ اما "سلام فرمانده" از متن جامعه و خودجوش رویید و سرود ملی شد! این یک اتفاق نیست و مثل دو سبک معماری در متصدیان فرهنگی است و جای تامل بسیار دارد:دهه هشتادیا، نماد: - طبقه مرفه حزب اللهی و لاکچری لایف آنور آبی! - با پذیرش "دین عصری": با لوکیشن گیم نت و دیگر نمادهای جهانی سازی آمریکایی، صرفاً با چاشنی تمِ محرمی! تزریق شهوت شهرت و سلبریتی بازی و...! - تنزّل از تشیع نهضتی به تشیع لمپنی: استفاده از تمِ امام حسین(ع) برای حال کردن! تولّی در حد پروفایل و تبری در حد بلاک! حتی تنزل دادن "انتقام سخت" به گل جبرانی فوتبال! • سلام فرمانده، نماد: - متن مردم و اکثریت شهر و روستای ایران! - دنبال "عصر دینی": لوکیشن جمکران و انتظار امامی که بدون او "دنیا معنایی نداره" و با او "دنیامون بهاره"! ارزش "مثل سربازای گمنام خادمت بشم"! و... - تشیع نهضتی، با زبان فطرتی که کهنه نمی شود. سخن از "عهد"، "قیام"، "تفدیه"، آرزوی سرداری و سربازی و علی بن مهزیارِ قدیمی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
3-مهارت امیدبانی.mp3
18.53M
🔆 در قرآن/ جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ❓ با وجود انشائی بودن امید و آرزو چگونه قابل صدق و کذب، فیک و باطل و فریب میشود؟(اتقوا خداع الآمال/باطل الامل) • رجاء کاذب از آرزوی کاذب، از رویای کاذب شکل می گیرد/ قواعد عالم براساس تمایلات انسان تغییر نمیکند! رویای یهود باطل بود چون با قواعد عالم سازگار نبود/ الامانی تخدعک و عند الحقائق تدعک!/ اگر مطابق با حقائق عالم باشد تربیت کننده هم هست: الشیعه تُربَّی بالامانی •قاعده سوم: اَجل فیلتر آرزوهای فردی است/ آرزو با اجل گره خورده است./ آفات الامال حضور الاجال/ آرزو بدون مرگ اندیشی باطل است/ • رویای اجتماعی! ما زندگی جمعی داریم/رویای مطلقا فردی نداریم و رویای شما لاجرم به دیگران مرتبط است/ رویای اجتماعی هم خداع دارد و نیاز به فیلتر دارد فیلترش: "اَمَد" است! • از درک و میل مشترک به رویای مشترک آرزوی مشترک و امید مشترک نیز میتوان رسید! • امام(ره) و رویای ایرانی اسلامی: ان شاءالله عمل به آن(قانون اساسی) آرمانهای انقلاب(رویای ایرانی اسلامی) تا ظهور حضرت بقیه الله باقی بماند/ بازنگری نیز از اصول قانون است/ رئوس رویای ایرانی اسلامی توازن اینهاست استقلال_آزادی/ مردم_ولایت/ پیشرفت_عدالت و... میباشد. * اگر پسندیدید با دیگران به اشتراک بگذارید! ☑️ @m_ghanbarian
💸 آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! • رهبر انقلاب بخلاف عادت، اینبار در حکم تنفیذ آقای رئیسی به اولویت مهم اقتصادی این دوره توجه دادند: "به جد دنبال کردن سیاست تقویت پول ملی"! • از سال ۷۴ تا کنون در ۴۰ سخنرانی به مساله نقدینگی و کنترل و هدایت آن به سمت تولید و هم سیاست تقویت پول ملی پرداخته بودند. اینبار در حکم تنفیذ، کانه شرط ضمن عقد کردند! • ۹۷/۴/۲۴ مطالبه یک کارگروه قوی فعال دائم شبانه روزی برای این مهم از دولت وقت خواستند. آنها نکردند! شما چرا؟! • ایشان عمده ترین مشکل اقتصادی کشور را "تورم و کاهش ارزش پول ملی" خواند!(۹۹/۴/۲۲) • ۲۰سال پیش حرف این روزهای کارشناسان به شما را به دولت وقت گفت: "فرض کنید ما حقوق این انسان زحمت کش را ۲۰٪ یا۴۰٪ اضافه کردیم اما اگر تورم را مهار و ارزش پول ملی را تامین نکردیم، آن مقداری که او امسال از ما اضافه می گیرد، چنانچه از رشد بی رویه قیمت ها پایین تر باشد فایده ای برای او ندارد پس ما برای او کاری نکرده ایم"(۸۲/۲/۱۰) باور کنید یارانه نقدی شما هم بدون تقویت ارزش پول ملی همین میشود! میزان نقدینگی یک ماه(برای نمونه مهر ۱۴۰۰)، ۴۵ برابر یارانه پرداختی بوده است! ⬅️ سیاست تقویت پول ملی ، سیاست تصحیح یارانه را هم منتج می کرد اما بالعکس آزاد سازی قیمت ها، تقویت ارزش پول ملی را نشدنی تر می کند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸 آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! • رهبر انقلاب بخلاف عادت، اینبار در حکم تنفیذ آقای رئیسی به اولوی
هدایت نقدینگی به تولید.pdf
1.3M
📎پیوست : آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! جملاتی برگزیده از ۴۰ سخنرانی رهبر انقلاب درباره مهار و هدایت نقدینگی به بخش تولید و سیاست تقویت ارزش پول ملی! ☑️ @m_ghanbarian
4-مهارت امیدبانی.mp3
20.62M
🔆 در قرآن / جلسه چهارم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • تقابل رویا و کابوس! همانطور که موسی و یوسف رویا دارند، فرعون و عزیز مصر کابوس دارند! سیاوش شاهنامه شبیه یوسف قرآن است اما یکی گریزان از کابوس است و یکی در پی رویا! • فرق نگاه مومن و کافر به عالم/ مومن جهان را مبدا و مقصدی میبیند که براساس یک برنامه تحت کارگردانی خدا جلو میرود! رویای ایرانی اسلامی در قواعد عالم باید دیده شود ! مستند رویای آجری نمادی از شورانگیز بودن رویای انقلابی مان است. • پیام ۱۲ فروردین امام خمینی(ره) همه اش مطابق با قواعد عالم و رویای اجتماعی ماست/قانون اساسی جمهوری اسلامی ما مانیفست رویای ایرانی اسلامی مان است! وای اگر روزی که رویا، کابوس شود. • دزد رویا، کابوس است! همان اندازه که رویا کشش دارد و امید می آفریند/ کابوس ها رویا سوز و امید سوزند! همان اندازه که مسئولین نقش امیدبانی دارند! میتوانند رویاسوز هم باشند! برهم خوردن توازن رئوس های رویای ایرانی اسلامی کابوس سازی میکند! • نمونه ای از پیشرفتها(انقلاب تراکتوری!)... ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رویایت را نگهدار! ۱۴۰۱ • سیاوش شاهنامه بسیار شبیه یوسف قرآن است! سیاوش و سودابه/ یوسف و زلیخا و... - فرق اساسی در این است که سیاوش با یک کابوس شروع می کند و یوسف (ع) با یک رویا! - عکسهای سلفی یوسف پس از رویا همه تاریک و ناهمخوان است( /چاه، بردگی، طعمه زلیخا، زندان) اما عکسهای سلفی سیاوش روشن است (پیش رستم، پیش پدر و...) ! اما... - رویای یوسف، برایش امیدبانی می کند و از حوادث ناهمخوان می گذرد! ولی کابوس سیاوش عاقبت او را در کام می کشد و خوشی ها را می رباید! • میشل فوکو سال منتهی به انقلاب در خیابانهای تهران رویای اجتماعی ایرانی_اسلامی شما را دید که نوشت: "ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟!" • مسئولین هم باید مراقب باشند با صحنه های زشت، رویای اجتماعی را کابوس نکنند! * برش قبلی را اینجا ببینید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2939 * سلسله بحث مهارت امیدبانی درآیات قرآن را دنبال کنید! ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه خوب می شد... • چه خوب می شد نهادهایی که مواضع رهبر انقلاب را چوب خط خودی-ناخودی افراد می کنند، خود را هم با این مواضع برخط-به‌خط کنند! • برای نمونه ایشان در دیدار کارگری اخیر(۱۴۰۱) با نگاه پسینی، برخی تجمعات کارگری این سالها را به این دو ویژگی سردوشی دادند: - اعتراضشان به حق بوده! - مرز خودشان را با دشمن مشخص کردند! بعد هم در تقدیر از آنها فرمودند: "چه جور می شود انسان تشکر کند از مجموعه آگاه و با بصیرت و متعهد؟!" ❗️اما جالب اینکه همین تجمع های برحق و خودیِ مورد تقدیر رهبری _که بعضاً مانع بخس فروشی منابع و ثروتهای ملی هم شد_ به نظر مسئولان سیاسی و تامینی شهرها و استانهای مزبور غیر قانونی بوده است! ❓ آیا دقیقا همین تجمعات مورد اشاره رهبری اگر برای مجوز به فرمانداری می رفتند، مجوز می گرفتند؟! ❓آیا وقتی خود به اتکاء اطلاق حق اساسی اصل۲۷ قانون اساسی چنین تجمعاتی با مرز گذاری با دشمن برقرار کردند: - الف: از نهادهای انتظامی-امنیتی شهری و استانی هم تقدیر امروز رهبری را در مواجهه گرفتند؟! -ب: یا بالعکس مثل یک تهدید و جزیی از پازل دشمن دیده شدند و احیاناً با دستگیری و... با آنها برخورد شد؟!! • اگر اولی(الف) است، آفرین به شورای تامین و نیروهای انتظامی-امنیتی آن شهرستان که مواضع رهبر را در عمل محقق کردند. • اگر دومی(ب) است؛ آیا نباید این تصمیم گیرندگان عمل خود را به فهم و بیان رهبر نظام نزدیک کنند؟! تا مردم این تقدیر رهبری را در فعل و عمل ارکان نظام هم ببینند؟! قال امیرالمومنین(ع):الاَعمالُ تَستَقیمُ بِالعُمَّال: کارها و کارکردها با کارگزاران سرپا می شود محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
5-مهارت امیدبانی.mp3
15.76M
🔆 در قرآن/ جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • دومین مهارت امیدبانی: مدیریت اَمَد است. معنای "اَمَد"/ فرقش با "ابد"/ اَمَد، فیلتر آرزوهای اجتماعی. آرمان شما یک "بازه ی زمانی" دارد که انتهایش نامشخص است اما محدود است لذا شناخت آرمان و شرایط اَمَد ضرورت دارد چون اَمَد هرچیزی به ازاء خودش است!/ امد اگر طولانی شود! فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ آرمان شما یک بازه ی زمانی دارد اگر طولانی شود قساوت می آورد!معنای سخت دلی نسبت به آرمان؟ • مدیریت امد، مدیریت دل گرم کردن و دل را همراه کردن است/ قساوت همه جا خشکی چشم نیست! چنگ به دل نزدن برای تلاش و کوشش هم هست! امام خمینی در کودکی به دنبال کمک به میرزاکوچک خان جنگلی بود! در جوانی به مدرس تا... ؛ در تمام اینها به ظاهر و واقع شکست بود اما امام مدیریت امد داشت این قلب طوفانی زنده بود! • با مدیریت اَمَد در حوادث گوناگون و پستی و بلندی های جامعه و شکست ها به انسداد نمی رسد/ در عدالتخواهی خستگی و انسداد نباید باشد! • هر اَمَدی، ذکر مناسب خودش را دارد. أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ عقب ماندگی در جمهوریت و آزادی و عدالت روضه های خودش را برای مدیریت امد دارد. این ذکرها، صرفا تکرار الفاظ نیست... ☑️ @m_ghanbarian
🔶 جوان امروز امام را در رسانه ملی هم نمی یابد! رهبرا، امام عزیز در رسانه ملی هم دیده نمیشود و فاصله زیادی با ممنوع التصویرها ندارد! مگر مناسبت قدس و دهه فجری باشد یا مجموعه مستندی علیه فتنه ای ساخته شود تا گزیده هایی از امام پخش شود! توپ و تشرهایش بر تحجر، مارهای خوش و خط و خال، زیّ اشرافی و طاغوتی در مسئولین، انذارها به مجتهدین و روحانیون درون نظام و... که تقریبا اصلا شنیده نمیشود! 🔻 پیشنهاد: خوب است تیم جوان و جدید رسانه ملی هم خواست رهبر انقلاب را اجابت کند و بیانات امام خمینی را "تمام" و "کمال" در سبد فرهنگی مردم قرار دهد. بیانات صریح و روشن امام درباره جایگاه مردم، جمهوریت، حق نقد و تخطئه، عدالت و رعایت مستضعفین، ولایت و استکبار ستیزی، پهنای اسلام ناب و اسلام آمریکایی (داخلی و خارجی) و... را با صدا و تصویر آن مرد الهی در برنامه های مستقل پخش نماید. پخش معارف عرفانی و مواعظ اخلاقی آن مرشد کامل هم اقلا یک روز در هفته کنار سخنرانی های مذهبی، انسان ساز است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 روحیه مقاومت اکسیر علاج مشکلات کشور است؛ این روحیه باید از بچگی از نوجوانی در ما نهادینه شود 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: بچه‌ها ارزش مقاوم بودن را بفهمند. این‌که یک ملت اجزایش اجزای مقاومی هستند، مقاوم یعنی چه؟ یعنی در مقابل باج‌گیری عقب‌نشینی نمیکنند،‌ در مقابل حمله به خودشان نمی‌لرزند، در مقابل زورگویی کوتاه نمی‌آیند، اکسیر علاج مشکلات کشور این است؛ احساس مقاومت،‌ روحیه‌ی مقاومت، باید یک ملت بتواند در مقابل زورگویی‌ها مقاومت بکند این را باید یاد بگیریم از بچگی از نوجوانی این باید در ما نهادینه بشود. ۱۴۰۱/۲/۲۱ ⬅️ در اینباره پیشنهاد می کنیم سلسله مباحث نسل مستشهد را ملاحظه کنید: http://mghanbarian.ir/lecture/1504/ ☑️ @m_ghanbarian
6-مهارت امیدبانی.mp3
17.2M
🔆 در قرآن / جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد • بدان که دنیا سرای شکست هم هست!/ قنوط(نا امیدی)، صاحبش را هلاک می کند! • دو عنصر اصلی مدیریت اَمَد: ۱. طولانی نشدن اَمَد: - جد و جهد اولیه برای آرمان در تزاحمات و موانع مسیر جای خود را به روزمرگی می هد! ۲. اگر طولانی شد هنر دلگرم کردن را بلد باشیم! طولانی شدن امد: تقدیری(امتحان الهی) تدبیری(از بی تدبیری خواص در تشخیص تکلیف و عملگرایی/ کربلا و حوادث آن/ افشاء سرّ) • قاعده ی طلایی ناامید نشدن: ان الله لایضیع اجر المحسنین/ عمل به تکلیف/ اذان ابراهیم(ع) در برهوت؛ نتیجه چند قرن بعد! • امام سجاد الگوی تربیتی مدیریت اَمَد غربت در مدینه را به عزت در خراسان (دوره امام رضا) رساند! ☑️ @m_ghanbarian
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ • به حسب محاسبات اگر هزینه مسکن در سبد مخارج خانوار زیر۲۰٪ باشد، متناسب است. اگر بیش از ۳۰٪ شود، خانواده مسکن مقرون به صرفه ندارد. • میانگین در ایران ۳۳/۳٪ است! ٪۳۶خانوارهای ایرانی مسکن مقرون به صرفه ندارند! این شاخص در تهران ۷۹٪ است! (آمار سال۹۸) • ٪۴۱فقرای ایران مسکن مقرون به صرفه ندارند؛ که این رقم در کلان شهرها بیشتر است! ⬅️ این واقعیات ایجاب می کند که مسکن در ایران، باشد نه ! ❓اما آیا چنین است؟! • از اول انقلاب این دو رویکرد در دولتها رقابت کرده اند: 1⃣ مواجهه غیر سرمایه ای در حوزه مسکن: طرح های مسکن سازی با زمین صفر (قیمت زمین صفر) و برخوردهای انضباطی و مالیاتی با خانه های خالی و احتکار مسکن و... 2⃣ مواجهه سرمایه ای با مسکن: سرمایه گذاری و سودبری در مسکن، اجازه به بازار دلالی و احتکار مسکن (با حذف یا مالیاتهای ناچیز بر خانه های خالی و...) ❓ دولت سیزدهم در کدام رویکرد جلو می رود؟!در هیاهوی بحث ارز۴۲۰۰ این خبر گم شد: وزیر راه و شهرسازی پروانه اولین شهرک خصوصی ایران را به سرمایه گذار و مالک داد! شهرک خصوصی خلیج فارس در شهر برازجان استان بوشهر با ۳۱۲۴واحد برای اسکان ۱۲هزار نفر در یک عملیات ساخت ۶ساله! • وزیر راه صراحتاً گفت در بحث مسکن روی سرمایه بخش خصوصی حساب کرده است. قرار است ۴۰شهرک خصوصی دیگر در ۱۴استان دیگر کلید بخورد و به منظور جذب سرمایه گذار سامانه ای راه اندازی شده است! ❓ این سیاست چقدر میتواند مسکن مقرون به صرفه را برای ۳۶درصد مردم، ۴۱درصد فقرا، ۷۹درصد تهرانی ها (و ساکنین کلان شهرها) موجب شود؟!! چقدر مسکن را کالایی سرمایه ای تر و دسترسی محرومین به آن را سخت تر می کند؟! شاید این بحث را تعقیب کردم! *مطلب مرتبط: همه ما نئولیبرال هستیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/3031 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian