eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مصاحبه کوتاه حجت الاسلام قنبریان با روزنامه جام جم (۲۱شهریور۱۴۰۱) در کنار تهیه کننده را اینجا بخوانید: https://www.jamejamdaily.ir/Newspaper/item/153867 ☑️@m_ghanbarian
👑 ملکه ی محلّل! ❗️یا او سیده یا شما سلطان شوید! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
👑 ملکه ی محلّل! ❗️یا او سیده یا شما سلطان شوید! • قبل از این روزها در سال۹۷ بود که شبهه سیده بودن ملکه الیزابت اولین بار به سایت های فارسی رسید! سال۱۹۸۶ شجره شناس انگلیسی هارولد بی بروکس- بیکر ناشر کتابهای تبارشناسی خانواده های اصیل بریتانیایی ادعا کرده بود: ملکه الیزابت دوم از نوادگان امام مجتبی(ع) است!!! بروکس- بیکر برای تاچر_ نخست وزیر وقت انگلیس_ نوشت:" مردم انگلستان کمتر می دانند که خون محمد(ص) در رگ های ملکه جاری است"!!! تایمز شجره نامه جعلی چاپ کرد! برخی مفتی های درباری اسلام سفیانی و آمریکایی در مصر و عربستان و بعد شیعه انگلیسی لندن هم سخنانی در تایید گفتند! اما ، برای اعتبار بخشی به ملکه ی نژادپرستان نبود ؛ بلکه برای تکمیل پروژه هبوط اسلام محمد(ص) به اسلامِ سلطنت و اشرافیت، اسلام انگلیسی- آمریکایی و تقلیل حکومت مردمیِ محمدی به سلطنت های سعودی و اردنی بود؛ لذا اکونومیست فاش کرد:" این اتصال میان مذاهب و سلطنت های ما پلی ایجاد می کند"! ملکه همانقدر رئیس کلیسای دولتی است که فهد و سلمان ، خادم حرمین شریفین؛ همانقدر هم همه کاره ی حکومت و مالک همه چیز است! ❗️جالب اینکه این اتصال مذهب و سلطنتِ اسلام و انگلیس ، معاصر با انقلاب اسلامی و رهبری مستضعفان جهان توسط امام خمینی داشت پل زده می شد! • گام دوم این پل اتصالی،با از سوی جناح های قدرت در ایران( اصلاح طلب و اصولگرا) قابل تکمیل بود! اصلاح طلبان دو دهه گذشته با قرار دادن ولی فقیه جای سلطنت انگلیس ، خواهان مشروطه انگلیسی و کاهش اختیارات ولایت فقیه شدند! حتی راه حلشان هم الگوی رقابت طبقه سرمایه دار انگلیسی بود:" در فرآیند مشروطه خواهی انگلیس، اشراف زمین دار مقابل قدرت سلطنت ایستاد و وارد سیاست شد در واقع به این معنی به دمکراسی می رسیم که از رقابت شروع کنیم"! لذا با اقتصاد رانتی دنبال ائتلاف طبقه متوسط بورژوا با اشراف و تشکیل حزب و رسانه برای رقابت با ولی فقیه افتادند! جالب تر اینکه اصولگرایان هنوز هم در پاسخ به آنها به غیر تشریفاتی بودن اختیارات ملکه انگلیس استناد می کنند و اختیارات افزون او بر ولیّ فقیه را فهرست می کنند! مثلا ملکه می تواند پارلمان را منحل کند یا...! انگار با صدای بلند فکر می کنند: سلطان اگر یک فقیه عادل باشد اشکالی ندارد! وقتی در تقنین، شوراهای عالی را بر مجلس شورای اسلامی_ که باید منتخب اکثریت مردم باشد_ ترجیح می دهند؛ یا رئیس دولتی را می پسندند که مطیع نهادها و لابی های خاص باشد حتی اگر از مشارکت کمتری ، رای گرفته باشد؛ در واقع به لوازم همان خوانش سلطانی از ولایت ، امتداد می دهند! حال آنکه ولایت در اسلام از اساس رقیب سلطه و سلطان است و جوهره اش از مردم بودن و برای مردم بودن است." عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق نمی گیرد؛ از لحاظ وضع زندگی، از لحاظ برخورداری مادی. اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام بدهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب بکند، به همان اندازه حیثیت متعلق به او می شود ،بیش از آن نه"(۱) انگلیسی ها و دستگاه ملکه با این ولایت مخالف اند؛ والا با سلطانِ اسلام که از مردم نجوشد و در سطح مردم نباشد و برای طبقه خاص باشد نه تنها مخالفتی ندارند بلکه بنا به نقل رشید رضا در تفسیر المنار حاضرند مجسمه اورا هم از طلا ساخته در میدان اصلی شهرهای اروپا نصب کنند؛" چون حکومت مردم سالار اسلام را به نظام استبدادی دگرگون کرده است"!(۲) دعوایشان سر عقال یا عمامه، حتی فقیه یا مفتی نیست؛ سر رهبری مستضعفان و پابرهنگان جهان، مقابل مستکبرین و مرفهین بی درد و زالو صفتان است! دعوایشان سراین نیست که عنصر ، ولایت را تعدیل کند یا عنصر فن سالار اورا استخدام؛ بلکه دقیقا سر این است که: حکومت ولی فقیه برآمده از _ که چون گذشته محرومان و مستضعفان اند_ نباشد! همان که امام خمینی صریح و قاطع در پاسخ به ائمه جمعه_ وقتی پرسیدند: در چه صورت فقیه جامع الشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟_ فرمود:" ولایت در جمیع صور دارد؛ لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی مسلمین"(۳) فعلا مجلس خبرگان موجود ( پنجمین دوره)با مشارکت قریب ۶۱درصد( انتخابات سال۹۴) بالاتر از مشارکت مجلس و ریاست جمهوری ایستاده و ۱۴۰۲دوباره باید خود را به رای بگذارد و با ، برای وظیفه خطیر خود آماده باشد؛ چیزی که در نظام های سلطانی خبری از آن نیست. ............................................. ۱.https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 ۲.المنار ج۱۱ص۲۶۰ ۳.https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/20/page/459 محسن قنبریان۲۱شهریور۱۴۰۱ ☑️@m_ghanbarian
29.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت نهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 عفیف سازی جامعه (ساخت حقیقی) • فضایل اخلاقی با ایمان به خدا و ولاء اهلبیت ساخته میشود • نظام حقوقی و قانونی ، نگهبان این فضائل است نه موجد آنها ❓چگونه محبت اباعبدالله(ع)، "سخاوت" و "شجاعت" ساخته؟! • مهندسی معکوس سخاوت عراقی و شجاعت ایرانی! ❓آیا نمیشود محبت حسین(ع) "عفاف" هم بسازد؟! ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
24.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷 📌 بر همه سیاست‌ها 🔰 در نشست رونمایی از : 🟡 به مثابه ملکی است صورت نوعیه‌ای آخر را تفویض می‌کند. این صورت نوعیه در واقع هر موجود است. این حرف خیلی مهمی است که خود اعضای باید آن را جدی بگیرند؛ عدالت نه مسئله‌ای فرعی است و نه مسئله‌ای در عرض سایر مسائل. عدالت با همه مسائل دارد. بدین باید صورت نوعیه هر مسئله‌ای باید متأثر از عدالت باشد. در آن نقض آشکار بی‌عدالتی انجام نشود. عدالت بیشتری تأمین شود یا حداقل نزند. 🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷 📣 صفحه اینستاگرام ، کانال تلگرام و بله: 🆔 @gerayeedalat
23.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت دهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه 1⃣ امساک فرهنگی - خود امساک باز چهره ای حقوقی است اما ولاء اهلبیت آنرا بشکل حقیقی می سازد - بصیرت مفارقت از اخلاق اعداء! - نمونه ها 2⃣ زکات فرهنگی - جایگزین های ولایی! - نمونه ها در سیره امام سجاد(ع) 3⃣ کفاره فرهنگی (توضیح برای جلسه بعد) ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
27.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت یازدهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه۲ ✔️ مروری بر دو مرحله ( امساک/ زکات فرهنگی) با مثالهای جدید 3⃣ کفاره فرهنگی ❓فرق کفاره فرهنگی با زکات فرهنگی؟ - کاهش مضرات مناسباتی که لابد از آنها هستیم ، کفاره فرهنگی است • "امساک "را از امام رضا(ع) ، "زکات" را از امام سجاد(ع) و "کفاره"را از امام کاظم(ع) الهام گرفتیم. ⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم: https://telewebion.com/episode/0x298bd66 ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
صوت کامل برنامه ۱۱ علامت-استاد قنبریان.mp3
37.31M
✅ صوت کامل برنامه‌ی یازدهم علامت را بشنوید! • جهت داری تکنولوژی! • کفاره فرهنگی درباره تکنولوژی های جهت دار چیست؟ • و... *در گفتگو مقاله "صناعت و قناعت" از کتاب تفرج صنع دکتر سروش و کتاب "ایمان و آزادی" از مجتهد شبستری ؛ دو نمونه از بیان دگر اندیشان درباره جهت داری تکنولوژی مدرن معرفی شده بود که رسانه ملی اسامی را حذف کرده است! ☑️@m_ghanbarian
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت دوازدهم (آخر) / حجت الاسلام قنبریان 🔅 با تاریخ چه کنیم؟! • ۴گام مواجه با تاریخ: 1⃣ روایت 2⃣ درایت 3⃣ عبرت 4⃣ تجربه فعال • جمع بندی ای مختصر از آنچه در ۱۲ جلسه گفتیم ☑️@m_ghanbarian
🔸 قطعا در تعویض متون درسی حوزه، انگیزه تحول و خیرخواهی بوده است. نگاه به نیازهای فقهی معاصر در انتخاب متون به چشم می خورد. 🔸 انتخاب متن درسی از اساتید مبرز و انقلابی ای چون سید کاظم حائری (از اصلی ترین شاگردان شهید صدر) نیز جای سپاسگزاری دارد. 🔸 اما برایم سؤال شد کتاب ارزشمند "فقه العقود" ایشان که حاوی مباحث پیشرو و مترقی ای برای اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی بود (مثل حق الابتکار و...) چرا جای "اساس الحکومة الاسلامیة" و "ولایة الامر فی عصر الغیبة" قرار داده نشد؟! 🔸 اگر منظور پشتیبانی فقیهانه از مبانی انقلاب اسلامی است، فقه العقود به مبانی امام خمینی در مباحث مالکیت و عدالت نزدیک تر و دو کتاب انتخاب شده از ایشان، از آخرین نظرات امام خمینی و مبانی جمهوری اسلامی دورتر است! (گرچه با نظر اغلب فقهای جامعه مدرسین و شورای عالی همخوان است) در این دو کتاب چیزی از مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی و نقش مردم پیدا نمیشود، در حالیکه امام در آخرین نظرات خویش رأی اکثریت در تشکیل حکومت توسط فقیه جامع الشرایط را شرط می دانست. البته اعتراف می کنم متن قیّم و اجتهادی ای در این تراز هم برای مردمسالاری دینی و جمع جمهوریت و ولایت سراغ ندارم! 🔸 اگر منظور صرفاً آموزش اجتهاد است همان رد ولایت فقیه مکاسب هم کارا بود! (گرچه نظر شیخ اعظم با کتاب القضاء نهایی میشود). 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۶/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian