🔴جریمه روح بزرگ
+دعوت میشود سخنرانی «عاشورا، نهضت مقدس» محرم۹۸ را گوش فرا دهید
☑️ @m_ghanbarian
💢پیشران فجایع کربلا اراذل و اوباشی بودند که دستگاه اموی سازمانشان داده بود. سکوت، رضایت و همراهی ذهنی و قلبی لشکر کوفه آنها را جسورتر می کرد تا جنایاتی بی سابقه مرتکب شوند.
(سازمان اوباش پیشران فاجعه عاشورا/ محرم98)
#سازمان_دهی_اوباش
#پیشتازی_در_فجایع
☑️ @m_ghanbarian
۱-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
17.25M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه اول
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️
نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️
📋خدا را شکر مسئولین حفاظت قانونی دارند و به استناد ماده ۶۰۹مجازات اسلامی برای توهین کننده شان ۳تا ۶ماه حبس یا ۷۴ضربه شلاق یا جریمه مالی بریده اند! خودش هم لازم نیست شکایت کند مدعی العموم زحمت می کشد تا او مقدس بماند!
پس نگرانی و سخن سر تعبیر آقای پناهیان درباره یک استاندار نیست قانون قبلا برای مسئول تدارک شده است!
✅ سخن سر موج حمایت شخصیت ها از استاندار است از خود استانداری تا آقای جزایری و این و آن.
بنظر می رسد این سطح حمایت افتخاری و سفارشی -که اتفاقی بنظر نمی رسد- چیزی بیشتر از اعاده حیثیت یک مسلمان را نتیجه می دهد: عمیق تر کردن شکاف دوگانه مردم - مسئول!
سلمنا حق استاندار نبود درباره اش "کنایه" بزنند که باید گاری به او بسته تا آب ببرد!
اما مقابل این کنایه چندین سال "به گاری بستن واقعی" مردم هم هست!
مگر به گاری بستن شاخ و دم دارد وقتی هرروز باید دلو آب روی شانه و یا با گاری ببری؟!!
🔺این سطح از دفاع از استاندار -با وجود ماده قانونی برای شکایت از گوینده- در مقابل زخم سی ساله به گاری بستن صدها خانواده آیا شکاف ساز نیست?!
مثل این می ماند که سال دیگر مُبلغی دیگر را که گفته اگر مسئول بودم مسئولین امنیتی و انتظامی را بخاطر روستای ابالفضل به ساچمه می بستم! را بخاطر سوءتعبیر مورد حمله قرار دهیم که این ترویج خشونت است! شوراندن علیه دستگاه های قانونی است! و...
جالب است واقعا هم درست می گوییم لکن اما توجه نداریم که به ساچمه بستن چندباره مردم واقعیت اصلی است نه این"تعابیر ادعایی و کنایی"!
✅ قرار بود چنین دوگانه ای شکل نگیرد و در تعارض موقعیت مسئول و حق مردم جانب حق مردم را بگیریم!
قرار بود "ابن هرمه" های بازار اهواز را هفتگی با خواری و خفت، دوپا دربند مثل سگ برانیم!(۱) و هرهفته ۳۵تازیانه بزنیم و در شهر دور دهیم(۲) آیا کردیم?! یا او العیاذ بالله مال دولت پر اختلاس علی(!) -چنانچه برخی می گویند!- بود و چنین وابستگانی در بازار و اقتصاد اهواز دیگر وجود ندارند؟!! جایش البته در دوره قبل مانع حضور کارگران محروم و معترض فولاد به نماز جمعه اهواز شدیم! و این سالها کارگران هفت تپه را جای مسببان زندان میبریم!
قرار بود "منذر" های اشرافی در حکومت اسلامی را "از شتر قبیله پست تر" خطاب کنیم(۳) که ظاهرا دیگر مثل آنها در این حوالی پیدا نمیشوند!!!
🔺خلاصه احترام مسئول واجب و سوءتعبیر ممنوع اما همان تعابیر را درباره مردم نواحی محقق نکنیم و درباره اش ساکت نباشیم.
📌پی نوشت:
۱. تعبیر حضرت امیر(ع) درباره اش: "مر به السجن مهانا مقبوحا منبوحا واحزم رجلیه بحزام"
منبوح: یعنی کسی که مثل سگ او را بزنند و برانند!
۲. جامع احادیث الشیعه ج۳۰ ص۴۷۸
۳. تعبیر نامه ۷۱ نهج البلاغه:" لجمل اهلک...خیر منک"!
📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
۲-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
11.89M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه دوم
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
۳-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
14.67M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه سوم
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
۴-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
17.44M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه چهارم
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
💸خیریه هایی مستعد شرّ!
چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟!
📍از دهه۷۰ به اینسو با خیریه هایی مواجه ایم که موسس و هیئت مدیره آنرا جمعی از مسئولین تشکیل می دهند: استاندار، امام جمعه، برخی فرماندهان نیروهای مسلح که بعضا علیرغم وجود اختلاف رأی سیاسی یکباره در یک خیریه باهم جمع میشوند!
این سالها در استانهای متعدد می توان از اینگونه خیریه ها سراغ گرفت.
🔹با نمونه نگاری یکی از آنها (خیریه ای در استان کرمان که سالهای قبل پر چالش شد) دلیل حساسیت بر اینگونه خیریه ها را از سوی عدالتخواهان و مطالبه گران مرور می کنیم:
🔺تشکیل توسط استاندار وقت، امام جمعه وقت و برخی مسئولین.
🔺اثرگذاری موقعیت حقوقی موسسان بر گسترش منابع مالی موسسه: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمائی ماهان(۱۰۰%سهام)، کرمان خودرو(۵۰%سهام) و سهامداری در ۳۰شرکت !
واضح است چنین رشد سرمایه ای برای خیریه ای دیگر که چنین مقاماتی هیئت مدیره اش نیستند، امکان پذیر نیست.
🔺معافیت از مالیات بخاطر خیریه بودن و افزون شدن سرمایه از هزار میلیارد.
🔺تغییر اساسنامه با اتمام مسئولیت حاکمیتی موسسین، با مادام العمر کردن خود و امکان جایگزینی فرزندان و نزدیکان بجای خود!
(موروثی کردن موسسه ای که با رانت های دولتی تجمیع منابع کرده است!)
🔺عدم شفافیت مالی و ارائه صورت مالی و خدمات(مثل عمده خیریه های کشور).
‼️وقتی بدانید نزدیک ۷هزار خیریه از مجموع خیریه های کشور در اقتصاد ایران فعالیت اقتصادی دارند که به گفته نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس(پورابراهیمی) فقط یک شرکت از زیر مجموعه های یک خیریه اش، دارائی اش ۴میلیارد دلار ارزش دارد؛ آنوقت بر آنها (بخصوص موسسان متنفذ) بیشتر حساس می شوید.
به گفته دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی گردش مالی خیریه ها بین ۳۰تا۴۰ هزار میلیارد است که با وجود این همه فقیر و ناتوان در جامعه (بیش از ۱۱میلیون) همخوانی ندارد و حسابرسی و شفافیت و پرسشگری از خیریه های بزرگ و وابسته به مقامات را بیشتر می کند.
✅ اصل۱۴۱ قانون اساسی دو شغله شدن مقامات و کارگزاران را منع کرده است؛ اما معمولا روح این اصل بشکل صوری دور زده میشود: مثل عضو هیئت مدیره کردن فرزندان بجای خود، پاداش و هدیه بجای حقوق و مهمتر: ثبت موسسات غیر انتفاعی و خیریه بجای شرکتهای خصوصی!
در حالیکه عضویت مسئولین شاخص یک استان در یک یا چند خیریه، امکان بهرهمندی بیشتر خیریه از فرصت های حاکمیتی (بخوانید رانت) در برداشت پروژه ها و واگذاری ها و... را فراهم می کند؛ تا پس از اتمام مسئولیت، از آن آورده بزرگ به تشخیص خود بهره برداری کنند!
بی حساب نیست مقامات روحانی و کشوری و لشکری استانها سالهای منتهی به تعویض یا بازنشستگی به فکر تاسیس این خیریه ها می افتند! یکباره نباید متهم کرد اما حساسیت و مطالبه گری برای شفافیت و بالاتر تعقیب منع قانونی از چنین رویه هایی باید وجهه همت عدالتخواهان قرار گیرد.
📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💵خیریه علی(ع) و خیریه برخی مقامات ما!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💠روحانیون بارز مراقب آبروی انقلاب اسلامی باشند!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با
💠نان فداکاری تان را نخورید!
☑️ @m_ghanbarian
📿عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
#عدالت_نظم_محاضر_حق_است
#یادداشت_تخصصی
★تقریر با استعانت از بیان عارف کامل آیة الله شاه آبادی(ره):
1⃣"حضور حق" و "محضر حق":
حضور حق، دیدن خداوند در همه چیز است(کٲَنَّکَ تَراه). اما محضر حق یعنی خود را در حضور او دیدن. اگر خدا را نمی بینی، بیابی که او ترا می بیند (وٳن کُن٘تُ لاتَرَاهُ فٳنَّه یَراکَ).(کافی ج۲ص۶۷).
2⃣ عالم محضر حق است:
عالم و همه اهل آن، "محاضر حق اند". نه "در محضر حق"! بین این دو فرق دقیق است. اشیاء را در محضر حق دیدن، اشیاء را دیدن است؛ اما اشیاء را خود محضر دیدن، محضر حق دیدن است . و این مقتضای عرفان است.(دقت کنید).
یعنی همانطور که "صاحب مقام حضور"، خدا را در همه اشیاء می یابد و همه چیز را مظهر و مجلای او می یابد؛ "صاحب مقام محضر" هم، همه چیز را محضر حق می بیند که در مرآی حق و حاضر نزد اوست.(۱)
3⃣مٲموران حفظ و نظم محضر:
کسی که به درک محضر باریابد؛ مٲمور حفظ محاضر حق و منظم کردن آن است.
مثلاً جان محترم، محضر حق است؛ پس مٲمور است مانع ریختن خون محترم شود. حق غصب شده را به صاحبش برگرداند و...
4⃣مٲمور به امر فطرت:
این مٲمور بودن به حفظ و نظم محضرهای حق، امر فطرت است. فطرت، حکم به رعایت حضورِ حاضر می کند. چنانچه در حضور یک طفل، رعایتی داریم که در خلوت نداریم. همچنین است رعایت "حضور مُنعِم"، "حضور مقتدر"، "حضور کامل"، "حضور محبوب" که همه برای حق تعالی است.(ر.ک:رشحات المعارف ص۳۳تا۳۶).
5⃣عدالت خواهی؟
"منظم کردنِ" محاضر حق، همان "عدالت خواهی" است. چون عدالت، "دادن حق به مستحق"(ٳعطاء کلِّ ذی حقّ حقَّه)، یا"قرار دادن امور جای خود"(یَضعُ الامور مواضعها)است. حق مالی و موقعیت اجتماعی و معنوی انسان و طبقه ای را دادن، عدالت است و عیناً تنظیم محاضر حق نیز هست.
⬅️نتیجه اینکه: سلوک به محضر حق -که مناط عصمت است- روح و باطن و #معنای_عدالت_خواهی است. عدالت خواهی و قیام به قسط هم بروز و ظهور و کالبدِ درک محضر حق است.(تٲمل کنید)
🔅گوشه ای از بیان آیة الله شاه آبادی:
"بحث جناب موسی(ع) و خضر(ع) از این نظر بود که موسی(ع)، همه چیز را محضر حق مشاهده می کرد و مٲمور منظم کردن حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع)، حافظ حضور و نظرش به فرمان های غیبی مولا بود.
همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند. بنابراین وقتی حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد، حضرت موسی ایراد گرفت که چرا کشتی مردم را سوراخ می کنی؟! چون انبیاء، مٲمور حفظ نوامیس پنج گانه اند که یکی از آنها مال و جان است. بنابراین امام در روایتی می فرماید: تصرف در مال مسلمان، حلال نیست مگربا رضایت او(وسائل ج۱۴ص۵۷۲).
حضرت خضر هم به تبعیت از حضرت موسی که رسول وقت است، تابع این قانون است؛ چنان که حضرت موسی مٲمور به تبعیت او در اسرار باطن بود.
آن اعتراضات به جهت همین دو مرحله است که گاه انسان خود و هرچه هست، همه را حاضر در محضر حق می بیند و گاه حق را بدون توجه به خلق حاضر می بیند که این حالت، استغراق است..."(رشحات المعارف ص۲۵و۲۶)
...........................................
۱)وجهش این است که اعیان و مخلوقات عین علم حق اند؛ مثل صور خیالی ما که عین علم مایند(صفحات الاعیان عندالله کصفحات الاذهان عندنا). آیه ۱۳و۱۴ملک به همین اشاره دارد: خداوند راز مخفی در سینه ها را می داند چون خالق است(الا یعلم من خلق).
٭مطالب مرتبط: سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ جرعه ای از رشحات المعارف
#عدالت_معنویت
#عدالتخواهی_عرفانی
#شاه_آبادی
📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۵-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
16.19M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا
جلسه پنجم(آخر)
#محرم۹۹
☑️ @m_ghanbarian
🚦چرخه عدالتخواهی را ناقص نگذاریم❗️
#بخش_اول
عدالت خواهی یک چرخه و زنجیره دارد: پدیده و مصداق⬅️ تولد مسأله⬅️ تبیین اسلامی-بومی مساله⬅️ راه حل خودی مساله.
هرمرحله از این چرخه، قواعد و "ضوابط عقلانی و اخلاقی" خاص خود را هم دارد که جداگانه باید بدان پرداخت.
زنجیره را با مثال کوچک و ساده توضیح می دهم:
1️⃣پدیده و مصداق:
در دادگاه ها یا رسانه ها با نمونه هایی بر می خوریم که پولشویان و مفسدان اقتصادی کمک های عام المنفعه از ورزش تا مذهب کرده اند.
اگر قواعد اخلاقی و حقوقی این کشف، درست انجام شده باشد؛ حالا باید "مساله" متولد شود. اگر چنین نشود، یک دسته افشاگری کور اتفاق افتاده که بهره سیاسیون می شود اما چرخه عدالت خواهی را عقیم گذاشته است. بهانه هم دست غیر عدالتخواهان می دهد که کل جریان عدالتخواهی را به "ناامید کردن مردم"، "رواج بی اعتمادی"، "سیاه نمایی"، "رواج بی اخلاقی و هتک و تخریب" و... متهم کنند و پشتوانه مردمی اش را بگیرند.
2️⃣تولد مساله
از پدیده ها و مصادیق مثال قبل (ولو با اثبات اجمالی=یعنی قطعیت بعض موارد) اقلا دو مساله عامتر از باشگاه فلان و حوزه علمیه بهمان و هیات بیسار متولد می شود:
_عدم شفافیت مالی
_وجود کمک ها و نهادهای پوششی برای فساد یا مفسدان
فعالان رسانه ای عدالتخواه باید صرفا پدیده نگار نباشند و تا "تنقیح مساله" را بیایند. و الا برخورد با مورد(چه با هجوم رسانه ای چه قضایی و دولتی) مشکلی را حل نمی کند. فردا روز از نو خواهد بود. نپرداختن به مساله، عدالتخواهی را غیر از عقیم شدن؛ بازیچه دست امنیتی ها و سیاسیون می کند که هربار برای یک تسویه حساب اسنادی دست برخی از آنان برسانند!
3️⃣تبیین اسلامی مساله
خود مساله ممکن است مرز نداشته باشد و کشور مسلمان و کافر نشناسد(مثل عدم شفافیت مالی وآثار آن)؛ اما "تبیین مساله"، در "یک منظومه تفکری" صورت می گیرد و شرقی-غربی، اسلامی-غیر اسلامی دارد.
برای مثال شفافیت بمعنای مصطلح معاصرش، "لازمه بازار آزاد"(سرمایه داری) و وفادار به آن است. یعنی سایر حلقه های متقدم و متاخر خود را در آن نظام فرا می خواند.
بازار آزاد با "رقابت آزاد" و بدون رانت شروع میشود. دولت و حاکمیت را هم در این رقابت کنار می گذارد(لسه فر). لذا خاستگاه شفافیت در آنجا رقابت آزاد در قواعد بازار آزاد است.
جداگانه می دانیم: هر محصولی با توجه به غایت خود، "صورت بندی" می شود. از اینرو شفافیت در نظام پولی و مالی دیگر ممکن است تفاوت های "خاستگاهی"، "ساختاری"، "غایتی"، "روشی"و... پیدا کند. شفافیت در مکتب اقتصادی اسلام باید تبیین و تحدید خود را از منظومه این مکتب بگیرد(که اینجا جای تفصیلش نیست).
🔺مساله ها هم باید تا مساله های بنیادین عدالت اقتصادی و عدل سیاسی دنبال شود؛ و الا بخاطر سطحی نگری، نخبگان خود را از دست می دهد و به جریانی ژورنال تنزل می کند.
ادامه نوشته در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🚦چرخه عدالتخواهی را ناقص نگذاریم❗️
#بخش_دوم
4️⃣راه حل خودی
هوشمندی عدالتخواهی، وقتی پدیده ها را به مساله کشاند و در "عقلانیت اسلامی-ایرانی" خود، تبیین و تمییزش کرد(یعنی از عناصر غیر مکتبی پیرایشش کرد) و بدنه اجتماعی لازم را هم با خود همراه کرد؛ باید به راه حل برسد.
راه حلها نیز خودی و غیر خودی دارند. البته گاه هم نیازمند "ابتکار" و خلق راه حل های خودی هستیم که از فرهنگمان ارتزاق کند.
اگر به راه حل نرسیم؛ عدالتخواهی زود "متهم به ساختار شکنی"، چپ گروی یا صرفا نق زنی می شود.
🔺البته راه حلها ی اصیل، هرگز با "محافظه کاری" بر ساختارهای موجود، به دست نمی آید . گاهی لازم است #عدالتخواهی با #تحول_خواهی گره بخورد و ساختارها و روش های نو ابداع کند.
⚠️دو مرحله آخر(سوم و چهارم) بیش از فعالان رسانه ای و میدانی می خواهد.
متاسفانه اینجا جای خالی مطهری ها و بهشتی ها بیشتر حس می شود.
🔺برخی فقیهان و متفکران حوزه، اصلا عدالت مساله شان نیست و جز تیمن و تبرک بدان نمی پردازند!
🔺برخی دیگر عدالت را چنان توسعه معنا داده و بالا می برند که دیگر کسر شان است به مساله های واقعی میدان(حتی کلان مساله های عدل سیاسی و اقتصادی: تقسیم عادلانه منابع کسب ثروت/و درآمدها) بپردازند! علیرغم آن اوج دهی به عدالت، درس خارج فقهشان مثل همه دروس سنتی خالی از هر مساله جدی میدان طرح می شود!
_برخی مبلغان و خوش ذوقها، اصرار دارند دائم "مفاهیمی بدیل" یا "موازی"، تبلیغ کنند! یکبار "ولایت"، یکبار "مطالبه گری"، یکبار "مواسات" و...
🔺برخی دیگر از انجام نادرست مواردی در مرحله اول توسط برخی جوانان، رنجیده و انگار با کل عدالت و عدالتخواهی لج افتاده اند! والبته مقابلی هایشان هم همان می کنند!
⬅️این همه و غیر آن، جنبش عدالتخواهی را در مراحل سه و چهارش با گفتمانهای رقیب(اسلام منهای فقاهت/ مارکسیسم، سوسیالیست) تنها گذاشته تا انحراف جوانان عدالتخواه را در دهه بعد بخاطر تحقق پیشگویی اش جشن بگیرد!
جنبش عدالتخواهی برای #گفتمان_غالب شدن(تعبیر حضرت آقا) نیازمند طی این مراحل با ضوابط عقلانی و اخلاقی اش هست. "لایک خور بالا" در مرحله اول، نشانه حمایت عمومی آگاهانه مردم از کل چرخه عدالتخواهی -چیزی که نمی شناسند- نیست! لاغری جنبش در مراحل آخر، باید توسط دلسوزان تدبیر شود تا "کاریکاتوری شدن" بهانه حذف و تخریبش نشود.
*مطلب مرتبط:
عدالتخواهان سرکار نروند!
📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۲۱
☑️ @m_ghanbarian