۱۶-درسهایی از چهل حدیث.mp3
20.73M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱/ جلسه شانزدهم
▫️ ذاکر همنشین خدا!
• موسی(ع) پرسید: خدایا نزدیکی که "نجوا" کنم یا دور که "ندا" دهم؟!/ فرمود: من همنشین کسی هستم که یادم کند.
• توجیه علامه مجلسی از سؤال موسی(ع)؛ سؤال از ادب دعاست!
- به خود بنگرم دورم و باید ندا دهم، به تو بنگرم نزدیکی و باید نجوا کنم!
- قانون هندسه در متافیزیک ساری نیست!
• توضیح امام:
- اصلا قرب و بُعد برای خداوند بی معناست هم حسی و ظاهری و هم معنوی و باطنی
- کلمات قرب خداوند همه مَجاز است!
• رابطه خدا و خلق:
رابطه قیّومیِ خداوند و رابطه تعلّقی خلق!
- شما با تصورات خود رابطه ای مثل رابطه قیومی و آنها با شما رابطه تعلقی دارند!
• مجرای فیض در انسان، درک اوست ؛ درک این مهم، مخ دعاست
• مواعظ جذاب امام درباره خالی گذاشتن قلب برای خداوند!
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.1_2.mp3
6.16M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه نوزدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۲
• اقتصاد تبرعی مقابل اقتصاد مبادله ای است که در قبال کالا و خدمتی انجام نمی شود
• عنوان عام باقیات الصالحات برای همه خیرات
• یکی از آنها وقف است؛ وقف حبس عین مال و آزاد کردن منفعت آن است
- قبل از اسلام هم بوده و در سنت زرتشتی هم نمونه داشته
- اولین واقف اسلام خود پیامبر(ص) است
❓ کارکرد مهم اقتصاد تبرعی چیست؟!
⬅️ برعهده گرفتن معاش خادمان جامعه در بخش خدمات عمومی(بهداشت، آموزش و امنیت و...)
- دانشگاه های موقوفه ای؛ هاروارد، آکسفورد، نظامیه و...
- بیمارستانهای وقفی در بغداد و خوزستان و موصل و بصره و نیشابور و...
- برج ها و قلعه های وقفی در حوزه امنیت
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم #حجت_الاسلام_قنبریان 🔸 حاکم
حکومتی که بهشت می برد.mp3
28.84M
❇️ حکومتی که بهشت می برد!
سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان
۱۹رمضان/۱۴۰۱
❓ حکومت باید به بهشت ببرد؟!
• درخطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید اگر اطاعتم کنید شما را بر راه بهشت حمل می کنم!
• هر حکم فقهی حقوقی فرع یک معرفت اعتقادی است:
- نسبت دنیا و آخرت در اسلام
- درک بی ارتباطی ایندو، سکولاریسم دانشی و حصر فعالیت برای دنیا بدون توجه به ابعاد اخروی، سکولاریسم گرایشی است.
• هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر و ابعاد اخروی حمل می کند!
- ۴۱قصص و ۲۸ابراهیم
- مثَل صید ترال و نمونه های اجتماعی معاصر
❓ آیا حمل کردن به بهشت اجباری است؟!
• اصلا کلمه "حاملکم" حاوی لطف است حکومت در اختیار مردم است نه مردم در اختیار حکومت!
• حمل با تسهیل راه است
- حدود و تعزیرات برای باز ماندن راه های اجتماعی(تجارت،نکاح و...) است نه به زور بهشت بردن دزد و بزهکار
- برخورد حضرت امیر(ع) با جوان ترانه خوان!
- تظاهرات حجاب باید علیه قاچاقچیان حجاب و بی حجابی شود نه مصرف کننده بد حجابی!
• اگر مردم حاکم اسلامی را اطاعت کردند باید به بهشت برسند!
- نه تخلف از قوانین اسلام باز باشد!
- استفتائات رهبری درباره برهنه کردن افراد برای تفتیش و مانند آن/ درباره گشتن کیف بچه ها در مدارس/ و...
• کارگزار حکومت هم با اطاعت باید بهشت برود!
- برخی اشکالات شرعی در #سریال_گاندو !
- قنبر بزهکاری را سه شلاق بیشتر زد، حضرت همانجا سه شلاق بر او زد!
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳
❓ اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟!
❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای!
• "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود!
- دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد!
- پول در مقابل آموزش ضروری!
- خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی!
• از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است!
- کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد!
- نکته "تاکُلون التُراث"!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روز علی(ع) روز حکومت!
• محافل سیاست زده(نه سیاسی) خواندن اینگونه احادیث را با نیت خوانی برچسب و انگ می زنند! خدا را شکر رهبر انقلاب خوانده بود لذا بیان ایشان را به اشتراک گذاشتم.
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=41182
💬 نکات مهم:
1⃣ "نفس آمریت و ریاست تبعاتی دارد"! حاکم حتی اگر محسن و درستکار هم باشد در قیامت با غُل و دست بسته حاضر میشود! و تازه اگر درستکاری ثابت شد، آزاد می شود! و الا بر غُل و زنجیر او افزوده میشود!
• فقط حاکمان معصومی چون پیامبر(ص) و علی(ع) که خداوند عصمت از گناه و خطایشان را پیش از قیامت امضاء کرده و اصلا آنها را میزان سنجش حاکمان (مشروع و نامشروع) قرار داده از این قاعده استثناء اند.
2⃣ نظارت بر قدرت و پرسش از نحوه اِعمال آمریت(هرکه باشد)، در این مکتب و این منطق، کاستن از بند و زنجیر قیامت است، نه کاری شیطانی و از ایادی جهنمی!
رهبر انقلاب در جای دیگر با تکیه بر منطق همین حدیث است که می گویند:《نظارت برکسانی که حکومت می کنند _چون حکومت به طور طبیعی به معنای تجمع قدرت و ثروت است یعنی اموال بیت المال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است_ برای اینکه امانت به خرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفس شان طغیان نکند یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد》(۷۹/۱۲/۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3053
#حکومت_در_اسلام
#نظارت_مردم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🚨 علی(ع) در خطبه۱۶ از دو خطر می گوید که متاسفانه در سیاست ورزی و کنشگری ما ردپایی دارد:
۱. ادعا، موجب هلاک است!
قرار عالم بر این است: هرکس "ادعا"ی خدمت و رعایت ارزشها کرد، رسوایش کند؛ موقعیتش را نابود کند. سیاسیونی که در برتری طلبی بر دیگران، ارزشی بودن خود را به رخ می کشند را نگاه کنید: هَلَکَ مَنِ ادَّعَی!
چون چیزی از تصنع و دروغ و ریا در آن هست و این حباب می ترکد!
ارزشیِ واقعی، مدعی نیست!
۲. افتراء هم موجب رسیدن به انسداد است!
"خیب" آرمان و آرزویی است که محقق نشده و صاحبش را نومید کرده باشد.
اگر انسدادی ها در دهه های قبل را ببینید تایید می کنید: گاه در جریان افشاگری، راست و دروغ به هم آمیخته و کارشان به افترا کشیده می شد!
بودن مدعیان تصنعی در برخی مقامات و رسوا شدن هایشان، این افشاگران را جسورتر کرد که همه شنیده ها و اسناد مظنون را قطعی بگیرند و حکم کنند!
اما بجای آرمانِ اصلاح، سر از یأس و ناامیدی درآورند و به مرور حکم به انسداد کردند!
دقیق فرمود:خَابَ مَنِ افتَری!
چون چیزی از دروغ بستن و تصنع اینجا هم هست. واقعیت، مطابق آن نمی شود و اینها به انسداد می رسند!
⬅️ کاش مراقب هردو آسیب باشیم!
#اخلاق_سیاسی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.03_2.mp3
5.56M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و یکم: اقتصاد تبرعی و مجانی۴
• اقتصاد تبرعی عهده دار هزینه بخش خدمات عمومی
• کالایی سازی نئولیبرالیسم به خدمات عمومی هم دست درازی می کند
• دو دلیل عمده این سیاستها:
۱.دادن خدمات با کیفیت تر به ثروتمندان
۲.کمبود منابع عمومی برای تامین مخارج این بخش
• انفال، اموال بزرگی در اختیار حاکم اسلامی برای تامین این کمبودها
- بهره برداری درست از آن مانع مبادله ای شدن خدمات عمومی و اثر گذاری فاصله طبقاتی بر حقوق همگانی است!
- اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❇️ حکومتی که بهشت می برد! سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان ۱۹رمضان/۱۴۰۱ ❓ حکومت باید به بهشت ببرد؟!
کارگزاران حکومتِ برای بهشت.mp3
26.23M
❇️ کارگزاران حکومتِ برای بهشت!
حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۱رمضان/۱۴۰۱
❗️درخطبه ۳۷ فرمود: در شعار صدایم کوتاهتر از همه اما در عمل از همه برترم!
- ذلیل نزد من عزیز است تا حقش را بگیرم و قوی نزد من ضعیف است تا حق را از او بگیرم!
▫️ دو مشکل سیاسی
۱. ادعا و شعارزدگی
- چون همراه با تصنع و ساختگی است به رسوایی می انجامد!(هلک من ادّعی)
۲.افتراء و رسیدن به انسداد
- آن رسوایی ها زمینه پذیرش شایعه و رواج افتراء میشود و چون باز بیش از واقعیت است، وقتی واقعیت برای افتراء تغییر نمی کند، افشاگر به انسداد می رسد!
• نمونه هایی از سیره امیر المومنین(ع)
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
* مطالب مرتبط:
-https://eitaa.com/m_ghanbarian/2999
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3002
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.04_2.mp3
5.78M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و دوم: اقتصاد تبرعی و مجانی۵
• انفال بخاطر اینکه "دولة بین الاغنیاء" نگردند، دست پیامبر و ولی الله -که امین الله است- سپرده شده است
• انتفاع از انفال در زمان غیبت برای عموم مردم آزاد است!
• اصل ۴۵ قانون اساسی، تعبیر "در اختیار حکومت" است / حکومت در نظم بخشی و قاعده گذاری ، "تولیت" دارد نه مالکیت!
• حکومت از این منابع بهره برداری در تصمیم های عدالتخواهانه می تواند نقش آفرین باشد:
- تامین نفقه و ارتزاق خادمان بخش خدمات عمومی
- آزاد کردن بخشی از زمین های موات (طرح های زمین صفر) برای شکستن انحصار بازار مسکن و...
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
🔹مراسم مناجات خوانی شب های ماه رمضان
سخنران: حجت الاسلام قنبریان
مداح: سید محمود علوی
🔹از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت ، ساعت ۲۳:۳۰
مسجد دانشگاه امام صادق
🔹هیات میثاق با شهدا
☑️ @m_ghanbarian
۱۷-درسهایی از چهل حدیث.mp3
14.52M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنیریان
رمضان۱۴۰۱
▫️ کارکرد ذکر
• از مصلحات اخلاق و اعمال
- دل را نرم و دل نرم فرمانبردار است
• اگر صورت آخر انسان و جزء عناصر هویتی او شود!...
• سه لایه مرتبت انسان
- ذکر باید از قلب در این لایه ها سریان یابد
• برای ذکر قلبی باید زبان تلقین کند مثل تلقین به طفل
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.05_2.mp3
5.29M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و سوم: اقتصاد مبادله ای ۱
❓آیا هر چیزی می تواند بعنوان کالا و خدمات وارد بازار شود؟
• قرآن در اینباره دو حرف اساسی دارد:
۱. سبب ها طریق های مبادله باطل و غیر عقلایی نباشد
۲. خود کالا و خدمات چیز باطلی نباشد و منفعت حاصل از آنها حلال باشد.
• عنوان جامع "باطل" اقتضای حرف زدن دین خاتم
• نکته مهم "لاتَقتُلوا انفسکم" ذیل یک آیه اقتصادی !
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است
مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید
https://farhikhtegandaily.com/page/220333/
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخو
Page 07.pdf
436K
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است
مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.06_2.mp3
5.97M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و چهارم: اقتصاد مبادله ای ۲
• سبب های باطل یا شرعی اند (مثل ربا) یا عرفی(دزدی)
- رشوه مثل دلوی است که در چاه دل قاضی می رود تا حکم دلخواه رشوه دهنده را از او بگیرد
• وقتی در شرع درباره سببی حرفی نبود تعیین باطل و عیر باطل بودن با عرف است.
• نسبت باطل های شرعی و عرفی عام و خاص من وجه است:
- ربا عرفاً باطل نیست اما شرعاً باطل است.
- حق الماره و حق الشفعه عرفا باطل است اما با حفظ شرایط شرعا درست است
• غیر از سبب ها، خود کالا و خدمت هم نباید باطل باشد و باید منفعت عقلایی و حلال داشته باشند:
- برخی نجاسات
- برخی اشیاء مقدس
- اعمال و خدمات حرام
- خدمات واجب
-آنچه قصد حرام از آن است
- آنچه فایده چندانی ندارد
⬅️ نمیتوانند کالای مبادله ای و بازاری شوند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
29.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 دود دعوای مُدعی_مُفتری به چشم ایمان مردم می رود!
(لطفا این چند دقیقه را بدون تطبیق های ذهنی و بدون مناقشه در مصادیق بشنوید!)
• مسئولین خودشان را جمع کنند نه دهان افشاگران! ادعای آن چیزی که نیستند را نکنند که خدا رسوایشان می کند!
• رسوایی های قبل، ذهن اجتماعی جامعه را شایعه پذیر کرده! در نمونه بعد حتی اگر قبول نکند، دفاع هم نمی کند چون حرفهای ۲۰سال پیش بی بی سی را درست درآمده می بیند!
• یک اپسیلون بیشتر از واقعیت، افتراست و صاحبش را انسدادی می کند! افتراء باید خود را مطابق با واقعیت کند نه بالعکس!
• ایندو (مدعی و مفتری) دو لبه قیچی برای ایمان و ناامید کردن مردمند!
* برای قضاوت فایل صوتی کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3005
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔖 تیتر انتخابی!
وقتی هر خبرگزاری و حتی سایت رسمی به تشخیص یا حتی به سلیقه خود یک جمله از سخنان رهبر انقلاب را تیتر می کند و بعضا معناداری خاصی را القاء می کند این حق برای سایرین هم هست که مهمترین و کاربردی ترین جمله به نظرشان را تیتر کنند.
بنده از سخنان دیروز این جمله را که معمولا رویکردهای محافظه کار تیترش نمی کند را پیشنهاد می کنم:
نتیجه مطالبهگری صحیح، تفکیک ضروریِ آرمانها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران است.
《پرهیز از برخورد تند و تیز به معنای سازشگری و مجیزگویی نیست. من هرگز از اینگونه توصیهها نکرده و نخواهم کرد. مقصود من پرهیز از ادبیات مضرّ و طعنهآمیزی است که متأسفانه امروز در فضای مجازی نیز بسیار رایج شده است. نتیجه مطالبهگری صحیح، تفکیک ضروریِ آرمانها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران است.》(۱۴۰۱/۲/۶)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.07_2.mp3
6.08M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ لطیفه بیست و پنجم: اقتصاد مبادله ای ۳
• علیه ربا ۱
• ربای مصرفی/ ربای تولیدی
• اسلام مقابل ربای مصرفی نهاد صدقه و قرض الحسنه را ترویج کرد
• موطن رشد ربای تولیدی:
- در عصر کشاورزی رابطه: تولید_توزیع_سود/بدهی بود
- با غلبه تجارت و بازرگانی شد: بدهی_توزیع_تولید/سود
- تدارک راس المال بازرگانی رشد ربای تولیدی را بیشتر کرد
• اسلام در مقابل، نهاد مضاربه را تاسیس یا ترویج کرد(۲۰مزمل)
- در مضاربه تامین سرمایه با کسی و عاملیت با کسی دیگر، سود هم بین آندو تقسیم میشود
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.08_2.mp3
6.29M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و ششم: اقتصاد مبادله ای ۴
• علیه ربا ۲
• شبهه شباهت ربا و تجارت!
- اجاره خانه به یک نیازمند حرام نیست، پول هم مثل خانه یک سرمایه است!!!
• فرق اجاره و ربا
- در اجاره خانه مال مالک می ماند و فقط منفعت خانه(سکونت) به مستاجر سپرده و اجاره در قبال آن است لذا اگر خانه ویران شد از مال مالک رفته!
- اما در قرض(که ربا در آن است) خود پول به ملکیت طرف در می آید به شرط عودت!
لذا اگر دم در دزد زد از مال قرض گیرنده رفته نه مالک!
- در این تحلیل عقلانی فرق ربا و اجاره می شود
⬅️ سود گرفتن از پول قرض داده شده اکل مال به باطل است
• اگر مالک میخواهد سود ببرد جای قرض باید از نهاد مضاربه استفاده کند و سود تجارت بین او و عامل تقسیم شود!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
✊ قال امیرالمومنین(ع): حُسنُ الصَّبر طَلیعَهُ النَصر
مقاومتِ نیکو، سپیده دم یاری است.(غررالحکم)
وقتی بیش از ۷۰سال مقاومت، سبک زندگی زن و مرد و نسل ها شده باشد همان، شروع یاری و رفتن به سوی پیروزی است .
فرمود: ماجرای صبور به رسیدن به نتیجه و تحقق آرزویش می انجامد(غرر الحکم)
نهضت سنگ، تحقق رویای اسرائیل بزرگ در منطقه اسلامی را منتفی کرد. موشکهای نقطه زن منصور، نابودی اسرائیل را محقق می کند.ان شاءالله
#روز_قدس
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔵 برنامه تلویزیونی چشمه
🔸با حضور حجت الاسلام قنبریان
موضوع: مسجد مردم سالار
🔸جمعه ۹ اردیبهشت - ساعت۱۸
از شبکه افق
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.09_2.mp3
11.95M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و هفتم: اقتصاد مبادله ای ۵
• اقتصاد مبادله ای در قرآن:
۱. تجارة حاضرة (معاملات نقد)
۲. تدایُن (معاملات نسیه)
• در انسان اقتصادی گذشت که قرآن فعالیت اقتصادی را بر مستوای زندگی عقلایی استوار می کند. یعنی پایبندی به تعهدات عقلایی مثل اقرار و شهادت و اسناد حقوقی و قسم و...
- در تجارة حاضرة: نوشتن اسناد حقوقی واحب نیست (ولو جایز است) اما شاهد گرفتن بر معملات بزرگ لازم است
- در تدایُن: نوشتن اسناد حقوقی و شاهد هردو لازم است
* بزرگترین آیه قرآن (۲۸۲بقره) در اینباره است.
⬅️ در تداین ها سخت گیری بیشتر است تا مجادلات بعدی کمتر شود/ در تجارتهای حاضر برای تسهیل زندگی آسانتر گرفته شده چون پول و کالا دست به دست شده، پس در موارد بزرگ آن شاهد کافی است.
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
☑️ خوارج؛ خوب، بد، زشت!
• در روایات ما از حضور ابلیس نزد انبیاء و حتی نصیحت و خیرخواهی او برای آنها و قبول برخی از آنها از سوی انبیاء خبر است!
حالا با میزانِ امیرالمومنین هم شاید بشود چند خوبی از خوارج بیاموزیم و بدی شان را هم علامت بگذاریم! و زشت ترین کار خارجی گری را حذر دهیم!
1⃣ حقیقت، خطا، گناه!
• خوب:
حضرت امیر(ع) خوارج را بر قاسطین و زیاده خواهان و زیاده خوران چنین ترجیح می دهد: "بعد از من خوارج را نکشید! کسی که در طلب حقیقت به خطا رفته مانند کسی که دنبال باطل بوده و به آن رسیده نیست"(خ۶۱).
زیاده خواهان و رانت خوران _بعکس خوارج_ از اول به دنبال باطل رفته و به آن رسیدند!
• بد:
بدی خوارج در نتیجه گیری خطایشان بود. یافتن حقیقت قواعدی دارد که بدون آن، نتیجه خطا خواهد شد. سطحی بینی و جمود اندیشی آنان به خطایشان برد.
• زشت:
زشت، تکفیرشان بود. خوارج "خطا" را از "گناه" تفکیک نمی کردند و هردو را هم حکم به تکفیر می کردند! درحالیکه یکی قصد و نیت درست و در دیگری تعمد بر باطل است!
تکفیر و تفسیق، جوهر خارجی گری است حتی اگر به اسم مقابله با خوارج انجام شود!
حضرت امیر(ع) حتی شامیان را تکفیر نکرده درباره شان می فرمود: "ما امروز با برادرانِ مسلمان خود به سبب کژی و انحراف و شبهه و تاویلی که در دین پدید آمده می جنگیم.و هرگاه راهی بیابیم که خداوند با آن ما را بار دیگر متحد سازد، و ما به سبب آن دوباره باهم مرتبط وبه هم نزدیک شویم، خواهان و مشتاق آن خواهیم بود و راه دیگری را نخواهیم پیمود"(خ ۱۲۲)
زشت این است که تفاوت برخورد امیر(ع) با قاسطین و خوارج (بفرض وجود) درک نشود و برچسب خوارجی از برچسب قاسطین و جائرین پرکاربردتر شود! در حالیکه قاسطی گری گناه است نه خطا، از اول قصد شده و چهره کریه آن در مصائب و آسیب های اجتماعی پیدا شده است!
2⃣ خلافت و امارت؛ انتخاب، انحراف، بدعت!
• خوب:
خوارج خلافت و امارت را انتخابی و با بیعت عموم یا شورا می دانستند؛ از این حیث مشابه حضرت امیر(ع) در خ ۱۷۳ می اندیشیدند که فرمود: "به جان خودم سوگند اگر امامت و خلافت با حضور عمومی مردم منعقد نشود، من دیگر راهی برایش سراغ ندارم"!
• بد:
بدی شان در سوء انتخابشان بود که مثل عبدالله بن وهب راسبی را امیر خود کردند و رهبری فکری عبدالله بن الکواء را پذیرفتند!
• زشت:
زشت، بدعتِ موروثی کردن خلافت و تبدیل آن به سلطنت توسط حزب قاسطین بود. خروج نرمی از اسلام محمد(ص) و اخراج مسلمانان از حقوق اساسی شان از جمله حق تعیین سرنوشت!
این از انتخاب بد خوارج و ذوالخویصره ها و... شنیع تر بود و خروج اسلام از ریل محمدی اش را منجر شد؛ ولو نویسندگان مارک خوارجی بر آن نزدند!
3⃣ حل فتنه ها؛ حکمیت، حکَم نااهل، استبداد خشن!
• خوب:
خوارج هم اول مثل امیر المومنین راه حل فتنه ها و خروج ها را حکمیت می دانستند. دیدند خود علی(ع) پیش از صفین، در جمل خارج شدگان از بیعت و ناکثین را دعوت به حکمیتِ متخلفین از بیعت خود و نا همراهان با جمل کرد: "می پندارید که من عثمان را کشته ام! میان من و شما، از اهل مدینه کسانی هستند که نه با من هستند و نه با شما. اینان را قاضی و حکَم قرار دهیم تا هرکس هر اندازه در این امر دخالت داشته برگردنش آید و از عهده آن برآید".(نامه۵۴)
یاللعجب! علیِ معصوم حاضر به حکمیت متخلفین از بیعت مثل سعد ابی وقاص ها و زید بن ثابت ها میشود تا شاید خون مسلمانان در فتنه های سیاسی ریخته نشود!
• بد:
بدی خوارج در حکمیت خواهی نبود در کج فهمی و موقعیت نشناسی شان بود که در لحظات براندازی قاسطین فریب خورده و به حکمیت وادار کرده، بدترین حکَم را بر علی(ع) تحمیل کردند!
• زشت:
زشت تر از کار خوارج، حذف از اساس حکمیت و نشاندن خشونت و استبداد بجای آن در هر فتنه و خروج(بلکه هر نهی از منکر سیاسی) است. کاری که قاسطین و دولت اموی در زمان تسلط خود با آزادیخواهان و عدالتخواهانی چون حجر و حسین بن علی(ع) و زید بن علی و... کردند.
جالب اینکه بر همه هم برچسب خوارج زدند!
⚠️ نکند بدِ خارجی گری را بر کسانی تطبیق دهیم که زشتش در خودمان در نمو باشد!
• نکند روزی بخاطر بدی منتخبِ حکمیت (ابوموسی) و امارت (عبدالله بن وهب)، سازوکار "حکمیت" و "انتخاب" را خارجی گری و هشتگ خوارج کنیم و مقابلش سرکوب و استبداد را "ولایت" و "دیانت ناب" بفهمیم و تبلیغش کنیم!
• آنچه با "عدالت و خوارج" می کنیم خیلی فاصله ای نگذاشته، فرداست که به جمهوریت هم برسد!
* به دلایلی این یادداشت با تاخیر منتشر شد!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۲/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.10_2.mp3
5.8M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ لطیفه بیست و هشتم: اقتصاد مبادله ای ۶
• تجارت در اسلام یک عنصر ضد طبقاتی است نه ابزاری طبقاتی!
• دو چیز در تجارت این استعداد را تامین می کند:
۱. دادن حق کسب به همه صنوف و طبقات!
- قرآن برای زنان هم حق کسب قائل شد در حالیکه تا ۱۸۸۲ حق مالکیت و استقلال مالی در اروپا نداشتند!
- نصیب کار کارگر باید به خود او برسد که الان زیر یک سوم میرسد!
۲. تعیین قیمت با تراضی طرفین نه با شأن و جایگاه اجتماعی!
- در جامعه پدرسالار مسیحی، نرخ عادلانه را جایگاه اجتماعی معلوم میکرد!
- تجارة عن تراض در این بستره بود و استعداد برهم زدن آن نظام طبقاتی را داشت
- آیه دلالتی بر قیمت نجومی ندارد!
• نکات آیه ۳۲ نساء
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
31.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار! / قسمت اول
حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹
❗️ مردمسالار نه صرفاً مردم دار!
• پیامبر(ص) فرمود: فقدّموا افضلکم/ خیارکم
تکلیف متوجه مردم است که بهترین ها را امام مسجد کنند.
• عدالت امام جماعت باید احراز شود و احرازش با مردم است! و بدون آن نماز اصلا "صحیح" نیست.
• بالاتر از عدالت "رضایت" آنهاست که بدون آن نماز "قبول" نیست!
- رضایت مردم بیش از عدالت امام جماعت است او را عادل هم می دانند اما پسندشان نیست! بین عادلها اگر می خواستند انتخاب کنند کسی غیر از ایشان را قبول می کردند.
- پیامبر(ص) از زمره نمازهای غیر مقبول اینرا شمرد: "امام جماعتی که بر گروهی نماز بخواند اما آنها از او کراهت داشته باشند"!
- در مقابل فرمود: "کسی که بر گروهی #به_اذنشان امامت جماعت کند و آنها هم از او راضی باشند اگر رعایت قصد و میانه روی در قیام و قرائت و رکوع و سجود کند، ثواب همه مامومین برای او هم هست"!
• فتاوای فقهاء از جمله امام(ره) این است که اگر کسانی برای امامت با هم اختلاف کردند پشت سر هیچکدام نخوانید و اگر تواضع کردند، هرکه را که مردم ترجیح دهند، امام جماعت است!
⬅️ این نقش بی بدیل مردم در جوهره مسجد است بقیه کارکردهای مسجد بر این استوار است.
• "ثروت" و "قدرت" به مردم سالاری مساجد ضربه زده و در بهترین وضع به "مردم داری" تقلیل داده! امامی که به کسی ربطی ندارد چرا او امام است، و فقط با مردم بخندد و در گوش بچه هایشان اذان و اقامه بگوید!
#نظم_تشریعی
#مسجد_تراز
☑️ @m_ghanbarian