⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه!
- #سلام_فرمانده بازتولید گروه آباده در دهه۶۰!
- سیدعلی سابقاً #دهه_پنجاهیا را فراخوانده بود!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه!
- #سلام_فرمانده بازتولید گروه آباده در دهه۶۰!
- سیدعلی سابقاً #دهه_پنجاهیا را فراخوانده بود!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۶
• دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد.
• آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"!
وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند( ویدئو) و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد.(تصویر۱)
• توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"!
yun.ir/iajdl8
⬅️ این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک #راهبرد_فرهنگی در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود.
• اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد.
• چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد.
- والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند (تصویر۲)
- داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند.(ویدئو)
اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت!
• شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود!
• این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند.(۷۴فرقان)
- انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند.
- به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود!(ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه)
⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند.
✔️چند مراقبت این ظرفیت:
1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند.
2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا!
3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک.
4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود!
5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود.(مثل برخی مضامین عاشقانه)
☑ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸 آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! • رهبر انقلاب بخلاف عادت، اینبار در حکم تنفیذ آقای رئیسی به اولوی
🏦 آدام اسمیت هم اصلاح بانک را مقدم می داند!
آدام اسمیت که مبدع "دست نامرئی" برای تعادل بازار بود هم نسبت بر لیبرالیسم و آزادی عملِ بازار هشدار داشت:
- "اگر اجازه دهید بانکها بسیار بیشتر از ۵٪ بهره بگیرند، لاجرم به "قماربازان اقتصادی" وام می دهند که تشدید کننده فرآیند ایجاد و ترکیدن حباب های مالی است".
بنظرتان نظارت و مداخله دولت این روزها در فروشگاه ها و انبارهای توزیع اگر سالهای گذشته در بانکها، خلق پول درونی آنها و نحوه تخصیص اعتبارات شان انجام می شد، وضع بهتر از این نبود؟!
هدایت نقدینگی به سمت تولید، بجای بازارهای دلالی و بورس بازی (قماربازی اقتصادی به تعبیر اسمیت) و بالتبع جلوگیری از بحران های مالی موجود، مقدم بر کالابرگی کردن مصرف نیست؟!
کاش اقلا به آن مهم هم زودتر بپردازند!
*در اینباره بخوانید:
- دست نامرئی وجود ندارد:
http://www.tarjomaan.com/vdce.o8vbjh8zn9bij.html
- ناگفته های دکتر داودی از دولت نهم و طرح تحول اقتصادی (هدفمندی یارانه ها):
http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html
#جراحی_اقتصادی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ • به حسب محاسبات اگر هزینه مسکن در سبد مخارج خانوار زیر۲۰٪ باشد، متن
Untitled_540p-mc.mp3
11.25M
🏡 افراط و تفریط حکمرانی درباره زمین!
بررسی مستند دراکوخار/ حجت الاسلام محسن قنبریان/ دانشگاه امام صادق(ع)/ ۱۴۰۱/۲/۱۰
• انفال به حسب فتوای مشهور و امام خمینی در زمان غیبت برای استفاده عموم مردم است.(ر.ک: تحریر الوسیله ج۱ص۳۶۹)
• اصل ۴۵ قانون اساسی هم تعبیر "در اختیار حکومت اسلامی" دارد نه در مالکیت آن. پس حکومت در اینباره تنظیم گر است و تولیت دارد.
• زمین های موات دربرنامه ریزی ای میشود به #عموم_مردم (نه سرمایه داران)(۱) داده (به شکل ایجاد تعاونی یا فردی) و مشکل گرانی زمین مسکن حل شود!
⬅️ اینجا دولت احتکار زمین می کند! و مشمول فراز "احتکاراً للمنافع" نامه ۵۳ نهج البلاغه است.
• در جنگل ها و مراتع و سواحل که برای حفظ محیط زیست و آینده نسلی لازم است باید در اختیار حکومت اسلامی بماند.
⬅️ اینجا برعکس با پدیده جنگل خواری و ... مواجهه ایم (متاسفانه در دوره حکومت اسلامی یک سوم جنگلهای شمال ویلا می شود!)
⬅️ این دو را باید جابجا کرد!
......................................
1- برنامه دولت سیزدهم در اینباره را اینجا ببینید:
https://www.iribnews.ir/fa/news/3427006/
#مسکن
#کوه_خواری
☑️ @m_ghanbarian
10-مهارت امیدبانی.mp3
15.27M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه دهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ امیدبانی باقیات الصالحات
• باقیات الصالحات از عناوین است/عناوین ثابت، مصادیق متغیر!/ مثالهای به روز...
• دو رویکرد برای امیدسازی:
۱.امید گرفتن از #تجربه_های_ناموفق
❓ چگونه از نیمه ی خالی لیوان هم امید بگیریم؟!
- موزه ی کالاهای ناموفق رابرت مک مث؛ جمع آوری محصولات ناموفق، ایده های متوقف شده! خود یک کلاس درس است/کسب تجربه/ از شکستها امید ساخت!
۲. موزه ی #تجربه_های_موفق در قرآن!
❗️ موزه خداوند از تجارب موفق برای امیدبانی بنی اسرائیل!
التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ (۲۴۸ سوره بقره)
- اضطراب بنی اسرائیل در مقابل جالوت نیاز به تجربه های موفق داشت!
- آن را با تابوت سکینه -که از "مماترک آل موسی و هارون" بود- آرامش بخشید و امید را زنده کرد!
• ذوق قرآنی ساخت موزه تجربه های موفق انقلاب اسلامی!
- از شن های طبس تا فن آوری اجتماعی راهیان نور و...
آرامش بخش و امید ساز است!
- یادی از دو روحانی مطالبهگر شهید در حرم امام رضا(ع)!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 کودکان امام شناس اند!
• شیخ صدوق در علل الشرایع (ج۲ص۵۸۴) روایت عجیبی از حالت عرفانی نوزادان قبل از تکلم آورده که باورش برای ظاهر بینان سخت است:
مفضّل بن عمر گفت: از امام صادق(ع) پرسیدم: اینکه کودک بدون عامل تعجبی، خندیده و بدون هیچ دردی، میگرید سببش چیست؟ آنحضرت فرمود:《اى مفضّل! هیچ طفلى نیست مگر آنکه امام خود را دیده و با او مناجات مینماید، پس گریهاش به خاطر غایب شدن امام از او است و خندهاش زمانى است که امام به او رو میکند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا میشود.》
• اینکه کودکان در دوره پاکی و عصمت خود از صمیم جان امام زمان خویش را بشناسند و عهد "دوره زبان بستگی خود" را تداعی و پاک ترین احساسها را نثار کنند، چیز عجیبی نیست! پیش ما بزرگترها، عوض می شوند!
• عجیب غفلت ما از این عناصر تربیت است که به برکت خون شهدا در زندگی مان جاری است! قبول کنید مذهبی ترها هم از امام شناسی کودکان دهه نودی غافلگیر شدند!
#امام_شناسی
محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
11-مهارت امیدبانی.mp3
18.84M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه یازدهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ مراقبت از خیب!
• مراقبت از ناکامی ها و شکست ها در مطالبه ی آرزوها(خیب)
همان طور که رویا و امید و آرزو موتور محرک انسان اند! خیب خطرناک/امیدسوز/هلاک کننده
• دو رویکرد: تماشاچی/بازیگر
مواجهه با پرسشهای امید به آینده!
عیارسنجی سوال کننده که کدام رویکرد است!
- تماشاچی:
منفعل و بی اثر نسبت به خوشبینی و بدبینی/عدم کنشگری/ صرفا دنبال خبر است/ اهل شرط بندی و گریز از میدان
- بازیگر:
کنشگر/ خبرها را او می سازد/نقش آفرینی میکند/ جایگاه سوال برایش معنا ندارد!
• راهکار:
۱. خارج شدن از حالت تماشاگر به بازیگر.
۲. تغییر از حالت اخبار به انشا
۳. از حکایت گری به آفرینندگی
▫️ خداوند برای امید بخشی به امت ها:
۱. بقیه مما ترک!
موزه ی موفقیت از افعال و نمادهایشان
/از تابوت سکینه تا ذوالفقار و عمامه وعبای پیامبر در آخرالزمان
۲. اولوا بقیه(۱۱۶ سوره هود)
از "بقیه مماترک" قوی تر است/ همیشه فاعل از فعل قوی تر است/اولوا بقیه بیشتر از تابوت سکینه دلها را آرام میکند/ اگر جسمشان بمیرد هویتشان نمی میرد! روح های بزرگ که حرکت ها را شکل میدهند!
☑️ @m_ghanbarian
12-مهارت امیدبانی.mp3
18.65M
🔅 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه دوازدهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس!
⛓ دو زنجیره ی امید و یأس
زنجیره اول؛
یأس ⬅️ خَیب ⬅️ قُنُوط ⬅️ اِبلاس ⬅️ ابلیس
زنجیره ی یأس!
• آرزو و هدفی که بدان نمی رسی، "یأس" را "خیب" می کند.
• اگر بر همه ایده ها، استعدادها و توانها چتر انداخت، "قنوط" نام میگیرد.
• اگر به نهایت ناامیدی و ندامت رسید، "ابلاس" میشود! از یاس شدید، از سوءعمل خود انسان، نشاط سوز
• ابلاس، هم ریشه ابلیس و درد بی درمان اوست!
زنجیره دوم؛
باقیات الصالحات ⬅️ بَقیّة مِمّا تَرَک ⬅️ رَوْحِ الله ⬅️ اُولُوا بَقیّه ⬅️ بَقیّة الله
• بسته شدن تمام درها و سخت شدن ها مانند یوسف و آسیه ناامید نشو!
تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ
کارگردانی خدا در ماجرای یوسف و یعقوب! آسیه و فرعون/ تا ماجرای سختی های سالهای ۱۳۴۰ /تا پیروزی انقلاب!
از وضع موجود افق بالاتر را یافتند!
☑️ @m_ghanbarian
🔅 حق و تکلیفِ تبیین!
▫️ تبیین، حق هم هست!
اگر سهم عمده تبیین، "بازکردن گره ذهنی و اقناع قلبی جامعه"۱ است؛ پس غیر از تکلیف(واجب فوری)، حق همگانی هم هست.
مردمی که درباره عملکرد یا رویکردی از نظام شان دچار گره ذهنی و ابهام اند، حق دارند توضیح و تبیین بگیرند.
▫️ تبیین و مطالبه!
وقتی تبیین، حق هم بود؛ مطالبه[ی توضیح] و شفافیت و... روی دیگر تبیین اند!
رهبرانقلاب هم انتقاد را فرصتِ تبیین دانستند۲
اصلاً همیشه حق و تکلیف دو روی سکه اند اگر برکسی تبیین واجب است، توضیح گرفتن هم حق کسی دیگر است.
نمیشود آن حق را دست چندم و غیر اولویت کرد و همزمان ملتزم به واجب فوری و قطعی تبیین بود!
▫️ اولویت ادای حقِ تبیین!
اگر رفع ابهام و گره ذهنی حق مردم هم هست، مسئولان نظام و بدنه اجتماعی مطلع، بخصوص رسانه های حامی، به ادای این حق و انجام فریضه تبیین اولویت دارند!
رهبر انقلاب هم رسانه ها را درجه اول تبیین قرار دادند(۱۴۰۰/۱۱/۱۹)
▫️ دعوا سر "قرمه با غین یا قاف؟"، تبیین نیست!
تبیین واقعاً رفع ابهامها و گره هایی است که توضیح نیافتنش آنها را چراگاه دشمن می کند تا بجای تبیین، آرمانهای انقلاب و ارکان نظام و دستاوردها را تحریف کند و...
عرض عریض میدان تبیین عرصه های مختلف اقتصادی، حکمرانی و... است.
اگر بجای رفع ابهام های واقعی، صرفا از تبیین و ضرورت آن و حواشی آن سخن گفته شود انگار بجای پختن قرمه سبزی با گوشت و سبزی، دعوای قرمه با غین است یا قاف، راه انداخته ایم؛ هرچه بشود قرمه سبزی نمیشود!
بسیاری از تبیینی ها گرفتار این تله نیستند؟!
▫️ وضعیت معیوب تبیین!
وضع معیوب این است که رسانه ها و مسئولین:
۱- اصلا حق تبیین و تعیین موارد ابهام را برای مردم به رسمیت نشناسند! همه ابهامها را پیش پا افتاده و نگاهشان عاقل اندر سفیه شود!
۲- تازه بجای همان تبیین پیش ساخته و آماده(اقلا آمار دستاوردها و مقایسه ها و...) فقط "تبیین! تبیین!" کنند! "واجب!"، "فوری!" بکنند؛ اما عملا و واقعا هم هیچ ابهامی را رفع نکند!
⬅️ این رویکرد شکاف اجتماعی را می افزاید! اکثریت جامعه را دارای ابهام هایی می بیند که "تبیین!"،"تبیین!" ها هم برای مردم رفع ابهام نمی کند! ناگزیر سؤال ها و ابهام ها، مخرج مشترک با دشمن تلقی میشود تا خود را راحت کنند!
▫️ وضعیت مطلوب تبیین!
وضعیت مطلوب این است که حق و تکلیف تبیین به شکل مشاع و طرفینی بالای سر همه ایرانیان دور بزند!
هرکه ابهامی دارد، حق توضیح شنیدن و تبیین پذیری دارد و مسئول یا مطلع مربوطه به تکلیف تبیین درباره او عمل کند.
⬅️ این گونه در مدت زمانی بدنه فعال جامعه همه تبیین گر و در عین حال پرسشگر میشوند.
این تعاطی اجتماعی جایی برای جلوان موثر دشمن نمی گذارد.
مخرج مشترک همه: حفظ و تعالی ایران می شود.
مخرج مشترک با دشمن و تحریف و ایران ستیزی او به صفر میل می کند!
▫️ پسا تبیین!
از رفع ابهامهای متکثر باید به حرف اساسی و نوی جمهوری اسلامی رسید و دلها را به آن قانع کرد:
"**مردم و ارزشهای الهی**؛ این دوتا باهم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند، این را بایستی تبیین کرد"(۱۳۹۰/۱۰/۷)
حالا اگر "فرصت سازی انتقاد برای تبیین" و "حق بودن تبیین برای مردم" در مواردی از ابهامات، جواب نداشت، یعنی اشکال وارد بود، چه؟!
زمین و آسمان برای توجیه بافته شود یا مسئول برگردد عیب را رفع کند؟!
رهبرانقلاب تبیین های دهه۶۰ خود را اینگونه توصیف می کند:
"یک جاهایی هم بود که اشکال پاسخ نداشت، ما می فهمیدیم که بایستی بریم یک کاری بکنیم"(۱۴۰۱/۲/۶)
📎پی نوشت:
۱. رهبر انقلاب: "تبیین اساس کار ماست. ما با ذهنها مواجهه ایم با دلها مواجه ایم. باید دلها قانع شوند. اگر دلها قانع نشد، بدنها راه نمی افتد"(۹۵/۴/۱۲)
۲. رهبر انقلاب: "اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصت است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کند، حقیقت را بیان کند، خیلی چیز خوبی است"(۸۸/۳/۲۹)
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۳۱
☑️ @m_ghanbarian
‼️ اگر دوستان اصولگرا جزئی از پازل دشمن مان نمی کنند و به مارک تضعیف دولت و مجلس انقلابی تکفیر نمی کنند، فقط یک سئوال دارم:
جناب آقایان رئیسی و قالیباف!
ابلاغ سیاستهای اصل۴۴، هشت سال طول کشید! بند مربوط به خصوصی سازی با تردد و سؤال بیشتر همراه بود. بند ب مربوط به تعاونی فراگیر برای ۳دهک پایین و بیکاران، همان اول(سال۸۵) از سوی رهبری ابلاغ شد!
همانجا و هم در سیاستهای کلی برنامه پنجم قرار شد برنامه ریزی شود تا ۲۵٪ اقتصاد کشور تا پایان برنامه برای آن دهک ها شود!
الان بند خصوصی سازی، سالم یا فاسد انجام شده، اما بند ب با گذشت بیش از ۱۵ سال هیچ پیشرفتی نداشته است! احیایش شعار هیچ کاندید انقلابی در مجلسها و دولتها هم نبوده است!
❓ این تبعیض در اجرای بندهای یک سیاست ابلاغی چه منطقی دارد؟!
❗️احیانا اقلا یک همایشی در این تراز برای علل این کاستی آشکار در بند ب و کاریکاتوری کردن سیاستهای اصل ۴۴ را لازم نمی دانید؟!
❗️نفی اقتصاد مردمی(۲۵٪ برای دهک های پایین با تعاونی های فراگیر) و اثبات اقتصاد خصوصی (واگذاری ها به اشخاص و خصولتی ها) به چه حدی که برسد میشود گفت: انقلابی هایمان هم نئولیبرالی عمل می کنند؟!!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۳۱
☑️ @m_ghanbarian
13-مهارت امیدبانی.mp3
19.56M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه سیزدهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ استفاده از رَوحِ الله!
• از حلقه های امیدواری! و پلکان تجربه های موفق به "لا تیأسوا من روح الله"! رسیدن
جایی که در زندگی فردی، سیاسیمان ظاهرا راه بسته شده است! خستگی و گویی انسداد است! نهایت اضطرار!
اینجا نیاز به لاتیأسوا من روحالله است!
▫️ بقیة الله!
بقیة الله؛ باقی است با خدا! فقط انسان نیست! هر قرار، سنت جاودانه ای در عالم بقیة الله است/انصاف، عدالت... نیز بقیة الله است.
• وظیفه ی امیدبان؛ هنر جذب نسیم های الهی در تمامی مسائل فردی و سیاسی و خانوادگی!
خود را در معرض نسیم های امید قرار دهید و انتقال دهید!
- در بسیاری از مواقع مختصات و قاعده زمین تغییر نمیکند! این روحیه ماست که تغییر میکند و گره گشایی میکند!
• از "لاتیأسوا من روح الله" به "اولوا بقیه" رسیدن
نامیرا شدن! بودن و نبودن جسمانی شان مهم نیست! روح بزرگ داشتن آنها ملاک است!
تا به بقیة الله مرکز تمام انرژی های عالم می رسد!
• تمام فضلیت ها در حضرت مهدی ظهور میکند.
یک آروزی مؤمل است! وعده خدا و تحقق خداست!
❓نسبت ما، رویای ما، حکومت ما با بقیة الله چیست!؟
یافتن نشانه های مسیر، رفتن در مدار کلی نه انطباق و قیاس!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📣 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان:
🔺آنی یا استمراری بودن انقلاب اسلامی چالشی ترین مسئله نظام است
🔺به عقیده امام و رهبر انقلاب، ولایت اداری وجود ندارد
🔺چگونه مطالبهگری به انسداد منجر می شود؟
📌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در جمع روحانیون تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب کشور، با تبیین دوگانه نهضت و #نظام_اسلامی، نسبت این دو بایکدیگر را مورد بحث قرار داد. وی سپس به نسبت آرمان ها با جمهوری اسلامی پرداخت و در ادامه به اختلاف نظر در مورد «آنی یا استمراری بودن انقلاب اسلامی» به عنوان اصلی ترین #چالش نظری و مادر مباحثات #مقام_معظم_رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و اختلاف رای بر سر توسعه اقتصادی و غیره را فرع این مسئله معرفی کرد.
🔹یکی از مباحثات اصلی و مادر مباحثات مقام معظم رهبری و آقای هاشمی این مباحثه است، نه بر سر توسعه اقتصادی و غیره، بلکه یک درجه عقب تر است. آیا انقلاب اسلامی یک آن بود و تمام شد و ما الان با جمهوری اسلامی هستیم که باید آن را حفظ کنیم که برخی زمان ها به آدمهای جمهوری اسلامی(یعنی همین آدم هایی که هستند) تنزل پیدا می کند یا نه، انقلاب اسلامی استمرار دارد؟
🔸مردم به شدت به دنبال توازن آرمانها هستند، که آزادی کنار #استقلال باشد و جمهوریت و #عدالت و پیشرفت در کنار یکدیگر باشند. آدمهای سیاسی ما در هر انتخاباتی مردم را مخیر به یکی از اینها کرده اند. مردم ایران کماکان فریاد می زنند که ما این آرمان ها را با یکدیگر می خواهیم.
مشروح خبر:
v-o-h.ir/?p=42959
🆔 @sedayehowzeh
محسن قنبریان
📣 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان: 🔺آنی یا استمراری بودن انقلاب اسلامی چالشی ترین مسئله نظام است 🔺به
رعایت توازن نهضت-نظام در مطالبه گری.m4a
29.77M
🎙صوت سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین #محسن_قنبریان با تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب
🔷 با موضوع:
🔸 رعایت توازن نهضت و نظام در مطالبه گری
• فهم دقیق دوگانه نهضت_نظام
• رابطه روح_بدن؛ اتحاد، نه تعاند، نه وحدت!
• مسجد، هیات، گروه جهادی و... پیکره ای سبک برای ابعاد نهضت
• "نظریه نظام انقلابی" یعنی صور متبدله و متکامله برای نهضت
• چالش اصلی در دو اردوگاه جمهوری اسلامی
• دو افراط در کنشگری:
۱. احضار روح بلا بدن!(اپوزیسیون)
۲. یکی گرفتن بدن بجای روح(محافظه کاران)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
*گزارشی از آن را در خبرگزاری #صدای_حوزه بخوانید:http://v-o-h.ir/?p=42959
☑️ @m_ghanbarian
14-مهارت امیدبانی.mp3
15.02M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه چهاردهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ تکمله ای بر شرح روایت: الشیعهُ تُربَّی بالامانِیّ
❓ آرزو و امید چگونه یک امت را تربیت می کند؟!
❗️حتی وقتی از نهضت به نظام رسیده و ناچار میشود دوباره از نظام به نهضت برگردد!
• سه دوره انقلاب اسلام براساس سخنرانی ۶۹/۱/۲۲ رهبر انقلاب:
۱. دوره نهضت رسول الله در مکه
۲.دوره نظام و تبدیل نهضت به حکومت و نظام (از مدینه رسول الله تا شروع امامت امام مجتبی)
۳. دوره برگشت به نهضت و دست کشیدن از نظام و حکومت، اما خواهان دوباره آن بودن(کار بزرگ امام مجتبی)
• وقتی امام مجتبی(ع) نخواست با کانال آلوده اموی نظام را حفظ کند و بر مرحله نهضت برگشت، برخی آنرا ذلت بعد از عزت دیدند!
• شیعه در این به ظاهر تنزل هم باز به آرزوی حکومت اصیل شیعی ماند و تربیت شد!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
پیوست: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2291
☑️ @m_ghanbarian
۲-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
13.85M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳ / جلسه دوم
▫️ عنوان نامه و فراز اول
• "حین ولّاه مصر" یعنی چه؟ جعل ولایت است یا تولیت؟
- ثمره مهم این تفاوت!
• تقدم سیاست نفس بر سیاستِ مردم!
- سیاست اعم از حکمرانی
- تقدم رتبی خودسازی بر راهبری اجتماعی
- تفاوت مهم مکتب سیاسی علوی با مکاتب سیای غرب
- امر حضرت امیر(ع) به این دسته مستحبات، مستحبات را بر مالک (و حاکم) واجب می کند؟!
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳ / جلسه دوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
❓ یک سؤال مهم!
• در عنوان نامه آمده: فی عهده الیه حین ولّاه مصر!(این فرمانی است که بنده خدا علی امیرمومنان به مالک اشتر داده) در پیمان خود وقتی او را حاکم مصر نمود!
• این "ولّاه مصر" چه جور ولایتی است؟!
- جعل ولایت است یا تولیت؟
تولیت نازل تر از ولایت است یعنی مجری و مدیر همین عهدنامه!
ولایت یعنی لحاظ مصالح مولی علیهم (مردم مصر) که گاه بیشتر از این عهد نامه میشود یا حتی برای مصلحتی برخی از فرازها یا حتی احکام شرعی موقتا تعطیل شود!
- این سؤال در #فقه_سیاسی بسیار مهم است ! و ثمرات مهمی دارد.
- با نگاه دقیق، امام خمینی اصلا ولایت مقیده را ولایت نمی داند و ولایت را همه جا مطلقه می داند.۱
✔️ فراز اول نامه: شروع از سیاست نفس!
• اولا سیاست اعم از حکومت و حکمرانی است.
- سیاست در لغت: تدبیر چیزی کردن و به مصلحت آن اقدام نمودن.
- در اصطلاح: شامل تدبیر امور شخصی، تدبیر منزل و تدبیر امور اجتماعی است. راهبری اجتماعی هم خود اعم از حکومت کردن است. همه ائمه، "ساسة العباد" هستند گرچه فقط سه تا حکومت کردند.
• ثانیا تقدم سیاست نفس بر سیاست مردم
- این تعالی تفکر علوی و نقصان فلسفه سیاسی مدرن است. سیاست مدرن از لحظه به قدرت رسیدن است، مدعی است حکمرانی را تصحیح می کند کار به فاسق و عادل بودن حاکم ندارد!
گرچه غیر از حاکم، چگونگی حکمرانی هم مهم است اما حاکم هم مهم است...
- امیرالمومنین(ع) در غرر الحکم فرمود:
"هر که نفس خود را تدبیر کند، لایق سیاست (راهبری مردم) می شود."
"بر حاکم لازم است نفس خویش را قبل از لشکرش تدبیر کند".
- حال این تقدم آیا رتبی است (مثل تقدم علت بر معلول که باهم موجودند اما علت تقدم رتبی بر معلول دارد) یا تقدم زمانی (مثل دبستان بر دبیرستان)؟! پاسخش در مشارب اخلاقی متفاوت است. در تعالیم علوی تقدم رتبی قطعی است (حالا زمانی هم باشد جای بحث است)
- روایت صحیح السند فضیل بن یسار در الکافی(ج۱ص۲۶۶) در اینباره است که خداوند پیامبر(ص) را اول تربیت کرد و به "انک لَعَلی خُلُق عظیم" رساند بعد سیاست دین و امت را به او سپرد (ثم فوّض الیه امر الدین و الامه لیَسُوس عباده)
- درتفاسیر روایی نامه ای از امیرالمومنین نقل شده که حدیثی از پیامبر(ص) می کند که حاوی گلایه خداوند از یونس(ع) است؛ وقتی ۳۰ سال تبلیغش بیش از دونفر جذب نکرد. روایت از قول خداوند به یونس می فرماید: "لَم تَسُسهُم بِسیاسَة المرسلین" مثل رسولان گذشته سیاست نورزیدی!
چرا؟ چون یونس، حدّت و شدّت بر او عارض و صبرش بر قوم کم و مدارای کمی داشت! (ر.ک: بحار ج۱۴ص۲۹۲)
⬅️ پس سیاست نفس و خود سازی مقدم بر سیاست و ریاست بر مردم است.
• در فراز اول حضرت امیر (ع) همین مهم را به مالک فرمان می دهد:
《(علی)او را فرمان می دهد به تقوای الهی، و مقدم داشتن طاعت خدا بر هرکاری و پیروی از آنچه خداوند در کتاب خود بدان فرمان داده، از واجبات و سنت های خود، که کسی جز به پیروی از آنها به سعادت نرسد و جز با انکار و ضایع کردن آن به شقاوت نرسد. و باید که خدای سبحان را دل و دست و زبان یاری نماید، زیرا خداوند یاریِ هرکس را که یاریش کند و عزت هرکس را که او را عزیز بدارد خود برعهده گرفته است. (علی) او را فرمان می دهد که نفس خود را هنگام شهوت ها درهم شکند و آنرا از طغیان ها باز دارد، زیرا نفس، آدمی را سخت به بدی می خواند، مگر آنکه خداوند رحم کند.》
• نکات:
- در این فراز دوبار "امره" آمده یعنی امیرالمومنین به مالک امر می کند. متعلق این امر تقوا، رعایت سنت، شکستن شهوات و... است. امر به مستحب، مفید وجوب است یعنی ای بسا این مستحبات با امر حضرت بر او واجب شده است.
- حکمرانی باید با رعایت فرائض و سنن و ارزشهای اخلاقی باشد تا سعادت بیاورد و الا شقاوت است. این همان ارزشهایی است که قرار است حاکم مردم را بدانها راهبری کند؛ اگر حاکمی این ارزشها را زیر پا گذاشت، مقصد را از بین برده، الا و لابد خود جای ارزشها می نشیند و جای ارزشها به خود دعوت می کند!
- بردن مردم با رفق و مدارا جزء همان تربیت نفس حاکم است. مثلا امام جمعه ای که ۶ روز هفته در خیابان پدرانه تذکر دهد با امام جمعه ای که مردم نمی توانند او را از نزدیک ببینند اما در خطبه سخن درشت می گوید و فقط خط و نشان می کشد خیلی فرق می کند!
.................................
۱. ر.ک: کتاب البیع امام خمینی ج۲ص۶۳۲
☑️ @m_ghanbarian