📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
❓تکرار سؤال مهم از حضرت امیر(ع): قشر و صنف در بیان حضرت، چگونه به نظام طبقاتی نمی انجامد؟!
⬅️ اجمالاً پاسخ ذیل آیه۳۲ زخرف است:
أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ!
- اگر این رفعت و درجات و بالتبع تسخیر را یک طرفه معنا کردید ⬅️ یک طبقه ترفع و تسخیر دارد و بقیه مسخر اویند! و نظام طبقاتی می شود ولو تحرک اجتماعی برای نوادری را بین طبقات اجازه دهید!
- اگر دو طرفه معنا کنید یعنی در موردی این قشر رفعت دارد و در مورد دیگری قشر دیگر؛ بالتبع تسخیر هم طرفینی است؛ نانوا مسخر کارمند و کارمند مسخر نانواست و... ⬅️ اینجا قشر و صنف موجب طبقه نمی شود! حتی منزلت اجتماعی بین اقشار توزیع می شود!
❗️در اولی اصل بر استخدام و رقابت می شود و در دومی اصل بر تعاون و همیاری می شود!
(این بحث نظری مهم و پرکاربردی است که در اعتباریات فلسفه هم ریشه دارد. جلسه بعد هم این بحث ادامه دارد)
▪︎ پاسخ حضرت امیر(ع):
" وَاعْلَمْ أَنَّ الرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض، وَلاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْض؛ فَمِنْهَا جُنُودُ اللهِ، وَمِنْهَا کُتَّابُ الْعَامَّةِ وَالْخَاصَّةِ، وَمِنْهَا قُضَاةُ الْعَدْلِ، وَمِنْهَا عُمَّالُ الاِْنْصَافِ وَالرِّفْقِ، وَمِنْهَا أَهْلُ الْجِزْيَةِ وَالْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَمُسْلِمَةِ النَّاسِ، وَمِنْهَا التُّجَّارُ وَأَهْلُ الصِّنَاعَاتِ، وَمِنْهَا الطَّبَقَةُ السُّفْلَى مِنْ ذَوِي الْحَاجَةِ وَالْمَسْکَنَةِ؛ وَکُلٌّ قَدْ سَمَّى اللهُ لَهُ سَهْمَهُ، وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي کِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (صلى الله عليه وآله) عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً:
بدان، كه رعيت را صنفهايى است كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و از يكديگر بى نياز نباشند. صنفى از ايشان لشكرهاى خداى اند و صنفى، دبيران خاص يا عام و صنفى قاضيان عدالت گسترند و صنفى، كارگزاران اند كه بايد در كار خود انصاف و مدارا را به كار دارند. و صنفى جزيه دهندگان و خراج گزارانند، چه ذمى و چه مسلمان و صنفى بازرگانان اند و صنعتگران و صنفى فرودين كه حاجتمندان و مستمندان باشند.
هر يك را خداوند سهمى معين كرده و ميزان آن را در كتاب خود و سنت پيامبرش (صلى الله عليه و آله) بيان فرموده و دستورى داده كه در نزد ما نگهدارى مى شود. "
⬅️ دقت:
الف) زیر ساخت اصناف را تسخیر متقابل قرار می دهد: اصلاح بعضی با بعضی؛ نیازمند هم بودن.
ب) سهم و حد و مرز هر قشر و صنف هم یک فریضه در دین دارد و حاکم بر آن عهد دارد. یعنی تعیین حد و سهم هریک به میزان قدرت و ثروت و رقابت آن صنف نیست؛ یک قواعد تنظیم گری در کار است که مانع ائتلاف مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه علیه محرومان می شود!
⬅️ جلسه بعد خواهید دید: حضرت تفاوت طبیعی را می پذیرد و حاصل آن تفاوت را مشروع می داند(که تفاوتی متعارف است) . اما تفاوت صناعی و ساختاری که طبقه ساز است را از دو طریق از بین می برد: هم زیر ساخت اجتماعی اقشار و اصناف/ هم قواعد تنظیم گر حد و سهم اصناف
* این بحث جلسه بعد کامل می شود!
☑️ @m_ghanbarian
۱۵-چهل حدیث.mp3
3.92M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت پانزدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ الگویی که باید روی دست گرفت، نه زیر پا گذاشت!
🎥 گفتگوی #اختصاصی_مستضعفین_تیوی با علیرضا میرغفاری، رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران پالایشگاههای گاز استان بوشهر
🔹 میرغفاری در این گفتگو از تبعیضهای عجیبی میگوید که سالها بین نیروهای شاغل در پالایشگاهها وجود داشته؛ از تبعیض در کیفیت غذا و سالن غذاخوری گرفته تا تبعیض در سرویس ایاب و ذهاب و ساعت کارکرد موظفی و...
🔸ولی حالا طی یکسال و نیمی که #انجمن_صنفی_کارگری شکل گرفته، مصادیق #تبعیض یکی یکی دارد از بین میرود و کارگران هم کمکم دارند طعم عدالت را میچشند.
🔹 هر چند هنوز راه زیادی تا رفع کامل تبعیضها باقی مانده؛ منتها همین تجربهی کوتاه، نشان میدهد این راه رفتنی است.
🔹 تجربهای که به ما میگوید #عقب_ماندگی_در_عدالت صرفاً به خاطر حضور فلان حزب و جریان در مجلس و دولت یا فلان فرد در دستگاه قضا نیست، که با آمد و رفت آدمها هم جبران شود؛ بلکه نقشآفرینی مردم شرط اساسی تحقق عدالت است و حاکمیت وظیفه دارد بستر لازم را فراهم کند تا مردم بتوانند برای تحقق قسط و عدل قیام کنند. (لیقوم الناس بالقسط)
🔸 اصل ۱۰۴ قانون اساسی یکی از همین بسترهاست که این انجمن صنفی هم بر اساس آن تشکیل شده است؛ و حالا به صورت عینی یک الگوی #شورای_مردمی را دارد ارائه میدهد تا باور کنیم اگر به شوراهای مردمی قدرت قانونی بدهیم، #عدالت سریعتر و بهتر محقق میشود.
🔹اما اگر به جای ترویج و تکثیر این الگوها، با نگاههای غلط سیاسی-امنیتی، سرکوب یا محدود شوند، تبعیض تشدید، و عدالت دست نیافتنیتر میشود!
🎬@Mostazafin_Tv
سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه(2).mp3
1.7M
☑️ سه نوع نگاه در نسبت فقه و ساخت جامعه
📚برشی از کارگاه فقه تراز/ ۱۴۰۰
🎙حجت الاسلام قنبریان
#ویژه_فقه_پژوهان
☑️ @m_ghanbarian
قضایِ تبیین باطل ❗️
دیروز(۸اسفند) ائمه جمعه مراکز استانها مهمان رئیس جمهور شدند تا در شرایط حساس کنونی مشق تبیین کنند.
این جلسه در کنار گزارش از اقدامات و خدمات دولت دو نکته تازه داشت:
1⃣ آقای رئیسی تصریح کردند یکی از عوامل تورم اخیر، حذف ارز ترجیحی است:
"دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳درصد به زیر ۴۰درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانهها و #حذف_ارز_ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد."
⬅️ چیزی که دلسوزان نظام و دولت ایشان در بدنه انقلابی ماه ها فریاد کردند اما به جایی نرسید!
تدبیر غلطی که هم موجبات تورم شد و هم ارز را سامان نداد!
❗️عجیب اینکه برخی از همین ائمه جمعه بدون تخصص اقتصادی بجای اعتماد کردن به متخصصان انقلابی، آن اقدام را #فتح_خرمشهر خواندند! و احتمالا تحلیل اشتباه خود را جهاد تبیین هم تلقی کردند!
2⃣ التهابات ارزی اخیر را کار دشمن و شکست خوردگان فتنه اخیر خواندند!
https://president.ir/fa/142644
⬅️ در اینباره هم کاش حرف دلسوزان و متخصصان انقلابی را بشنوند و علتِ چند تومن بالا و پایین شدن روزانه(به قول ایشان روز تعطیل) را، همه علت گرانی ارز و دلاریزه کردن کالاها قلمداد نکنند!
بطور واضح سوء تدبیر آشکار دولتها در جانب عرضه و جانب تقاضای ارز را نمیتوان ندید گرفت و همه را کار چند شبکه مفلوک ماهواره ای و کانال تلگرامی دانست.(شاید دراینباره نوشتم)
⚠️ پ.ن:
همیشه برای تصحیحِ تبیین غلط، زود نیست! و همیشه جهادِ باطل(با تبیین غلط)، قابل قضا نیست. حرف دلسوزان خود را بشنوید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۶-چهل حدیث.mp3
4.68M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت شانزدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه هشتم / ۲۷بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • یک انقلابی،
۹-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
17.16M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه نهم / ۴اسفند۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• حرکت وضعی و انتقالی تاریخ!
• پیگیری مفهوم "ولایت" و ضدیتش با مفهوم "ارباب"
- بیان عجیب دیگری از رهبر انقلاب(۶۶/۴/۱۲):
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=21496&nt=2&year=1366&tid=5468
• تعیین حاکم در اسلام دو راه دارد: نصب/ انتخاب مردم
• دو جا انتخاب مردم:
۱. جایی که نصب[خاص] نیست مثل دوران غیبت
۲. جایی که به نصب عمل نشده(مثل دوران خلافت امیرالمومنین)!
- دومی را از کسی دیگر غیر از ایشان نشنیده ام بعید است در قم همه قبول داشته باشند! نمیدانم هنوز خودشان قبول دارند؟!!
- شواهد و ادله ایشان.../ غیر از این برداشت را جفای به اسلام می داند!
• امام و رهبر انقلاب، رأی اکثریت را جای بیعتِ گذشته می داند.
❓اهل حِلّ و عقدِ دیروز چگونه به مثابه صندوق رای امروز است؟!...
- هرچه از نقش مردم کم شود، خوانش "ولایت"، "ارباب" میشود!
❗️ دوست حزب اللهی، سقیفه را دموکراسی(!) می خواند! اما غدیر و بیعت۳۵هجری را مردمسالاری نمی دانند!
• یک انقلابی دیگر (زبیر پسر عمه پیامبر و علی) که همسن علی(ع) بود و در کودکی هم اسلام آورد و همه عملیاتها شرکت داشت و برای ولایت، مقابل سقیفه، تحصن کرد و حتی دست به شمشیر برد... اما در ماجرای جمل نه فقط مقابل ولایت ایستاد بلکه "ارباب" شد!...
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 مظنون اول مسمومیت های ایدئولوژیک؟!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔴 مظنون اول مسمومیت های ایدئولوژیک؟!
• مسمومیت زنجیره ای دانش آموزان فرصت مناسبی است تا خاستگاه این جور پدیده ها در فرقه هایی که مظنون اصلی به حساب می آیند مرور شوند!
❓فرقه ای که مادر را با شستشوی مغزی وا می دارد تا با شیر حاوی سیانور بچه یک ساله اش را بکشد؛ مظنون جدی تری در این حوادث به حساب نمی آید؟!
بخصوص وقتی برای اینگونه اعمال قرائتی ایدئولوژیک و فرقه ای -نه صرفاً سیاسی- هم بیان کنند.
❗️ سرنوشت ۸۰۰کودک پادگان اشرف آدرس آخرین جنایت سازمان یافته ی ایرانی تبار درباره بچه ها و دختر بچه هاست!
- زندگی شبانه روزی در پانسیون ها و حق صدا نکردن مادر خود در ملا عام!
- منع ادامه تحصیل و از ۱۳سالگی با شست و شوی مغزی جزء تشکیلات کردن!
- قبل از سن قانونی، دختران را در اختیار فرماندهان در ازدواج و طلاق های ایدئولوژیک قرار دادن!
- دستور به مهاجرت اجباری بچه ها؛ بخاطر اینکه بچه، استحکام خانواده و آن موجب غلبه عشق و عاطفه خانواده بر وفاداری به سازمان و رجوی نشود!
- بردن زیر بمباران آمریکایی ها در عراق برای توجیه مهاجرت اجباری!
- پانسیون های اروپا هم یک پادگان جدید برای بچه ها که فقط مجازند ویدئوهای سازمان را -بجای تلویزیون- ببینند؛ هر ارتباط با والدین هم ممنوع!
- ۳۰درصد آسیب روانی بچه ها برای فرقه ای که برای ۴۰۰۰نیرویش، ۱۰زندان در اشرف داشت؛ هزینه مجازی است!
⬅️ مقاله زنان و کودکان قربانیان فرقه تروریستی منافقین را اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/1887
❌ پ.ن:
نکته حائز اهمیت اینکه:
آنچه از رواداری خشونت درباره زنان، منع تعلیم دختران و سخت گیری بر آنها بعنوان گزاره های بنیادگرا، بهانه اتهام به مذهب شده؛ نیز روزی ساخت یا جعل فرقه ای بوده است که مقابل اسلام اصیل محمد(ص) قد علم کرده است! و نوعاً نظر مشهور اسلام شناسان اصیل واقع نشده است!
- مواجهه خشن خلیفه ای با زنان و حضور اجتماعی آنها، زمینه جعل احادیث و شیوع قرائتی خاص از اسلام در پیروانش شده است! برای نمونه اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/91148
- در مقابل، فرقه خوارج برای جبران کمبود نیرو، زنان را به جنگ و اِعمال خشونت می کشاندند!
نمونه ای را اینجا بخوانید:
https://hawzah.net/fa/Article/View/97956
⬅️ نظر اسلام اصیل درباره زن و دختر، در انقلاب اسلامی بروز کرد و معجونی از آن نظرات منحط هم در فرقه رجوی مدرنیزه شد: هم زن، تروریست شد و هم مادری و همسری به محاقِ فرقه رفت!
طلاق ایدئولوژیک، نشستن یک زن و مرد در کابین جلوی ماشین را تحریم و تا بچه کشی پیش برد!
#مسمومیت_دختران
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
♦️ سلسلهنشستهای «زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان»
حجتالاسلام قنبریان
🗓 برگزار شده در: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
✔️ اولین امر به معروف حاکم توسط یک زن تحقق یافته است.
✔️ ظرف تحقق ولاء اجتماعی و امر به معروف مومنین و مومنات، جامعه است و بیحضور احتماعی امکانپذیر نیست.
🎧فایل کامل صوتی را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۱۷-چهل حدیث.mp3
9.39M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت هفدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🔰 خمینی را از آموزه های مهدوی کودکان حذف نکنید!
• بقیة الله -لقب انحصاری امام دوازدهم- نه یعنی باقیمانده خدا؛ بلکه بمعنای "وجه باقی" پروردگار است.
• نزدیکترین اصطلاح به آن "اولوا بقیة" در قرآن است:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ ۗ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ(۱۱۶ هود): پس چرا از نسلهاى پيش از شما صاحبان بقائی نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند؟ جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم. و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن بودند رفتند، و آنان بزهكار بودند.
- "اولوا" مثل "ذو" دلالت بر مصاحبت می کند اما مصاحبتی متصل تر و پیوسته تر. اولوا العلم یعنی صاحبان علم و اولوا بقیه یعنی صاحبان بقاء، کسانی که "وجه رب" شده و باقی اند (علماء باقون ما بقی الدهر)
• این "اولوا بقیه" -که نزدیکترین به بقیة الله هستند- کتاب بیشتر و شاگرد بیشتر نداشته اند؛ به نص قرآن: "ینهون عن الفساد فی الارض" کرده اند. مقابل "ظالمین" و "مترفین" ایستاده اند. فقط همین خط است که توسط بقیة الله(عج) تکمیل و "یملا الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً" می شود.
• به تحقیق عَلَم بلند اولوا بقیه با این نص صریح قرآنی در دوره غیبت، شخص امام خمینی بوده است و هیچ عالم و عارفی از این حیث با او قابل مقایسه نیست.
• سرود #سلام_فرمانده در ورژن اول خود نشان داد ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم مهدوی به کودکان است؛ اما صد حیف که برای بار دوم هم نام خمینی بزرگ -این نشان ممتاز راه مهدوی- در آن نیست! امام خمینی اندازه شیخ احمدکافی بلکه ابن مهزیار و میرزا کوچک، حضور در این سبد فرهنگی نداشته است! عجیب اینکه علیرغم اعتراضات بار اول، در سرود دوم هم غایب است!
• امام عزیز محتاج یک سرود برای فهمیده شدن نیست؛ لکن بقیة اللهِ قرآن بدون او از مهدویت های مرتجع و متحجر، سازشکار و اهل قعود و مُترف و اشرافی قابل شناسایی نیست. شیخ کافی و کوچک خان و ابن مهزیار ذیل آن عَلَم بلندِ ینهون عن الفساد فی الارض نشان میشوند ؛حتی همت و سلیمانی ها بدون او صفرهای بدون یک اند!
آموزش خمینی به فرزندان را یک فریضه بدانیم!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
۱-دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه.mp3
20.72M
🔅 دوقلوی شعبانیه_نهج البلاغه!
#جلسه_اول
حجت الاسلام قنبریان
• مناجات شعبانیه شرح انفسی خطبه۲۲۲ و این خطبه شرح آفاقی شعبانیه!
• ۸مدار مناجات شعبانیه:
۱. شروع از یک فرار به سمت خدا
۲. وقوف اول در محضر الهی؛ دیدن مسکنت ها
۳. وقوف دوم ؛ دیدن فضل های الهی
۴. مقام دَلال؛ بدهکار، طلبکار می شود!
۵. توجه به فرداها؛ مرا مبعوث کن!
۶. اقامت در شهر ولایت
۷. کمال انقطاع و عبد نجیّ شدن؛ فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً
۸. بازگشت...
• خطبه۲۲۲ با توصیف عبد نجیّ (مدار۷) شروع می شود...
- عمل لک جهراً؛ یادآوری ایام الله و اقامه قسط و نهی از منکر و... است!
- ایام الله، مناسبتهای تقویمی نیست؛ روز زدن به نیل و مثل آن است!
#معرفتی_اخلاقی
☑️ @m_ghanbarian
💬 #تحلیل_و_تبیین | جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در گفتوگوی اختصاصی رئیس قوهقضائیه با رسانه KHAMENEI.IR مطرح شد:
👈🏻 عفو یک مسئله سیاسی و مقطعی نیست؛ جزو ذات انقلاب ماست
🔻حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای:
🔸 جنبه رحمانیت الهی از اول انقلاب و زمان امام(ره) تا امروز بوده. مکرّر این را از زبان رهبر انقلاب شنیدم که فرمودند: «حواستان باشد ما باید روز قیامت پاسخگو باشیم، مراقب باشید.» این یک مسئله سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست.
🔸 پیشنهاد عفو با شناختی بود که از مبانی رهبر انقلاب داشتیم.
🔸 ۴۰ روز قبل از پیشنهاد و زمانی که اغتشاشات تقریباً تمام و شکست دشمن مشخص شده بود پیشنهاد دادیم طبق معیارها، کسانی که مرتکب خطا یا جرمی شدهاند، پروندهشان در هر مرحلهای که قرار دارد بسته شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/52155
.................................................
✍ مطالب مرتبط کانال حجت الاسلام قنبریان:
• عفو معیاری و معیار عفو
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3780
• سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3648
• آیت الله لوازم این نظر را نمی پذیرد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3614
• امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661
• خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی میکند؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3534
رادیو اسنپ اقتصادی_1.mp3
6.23M
مدل سقراطی جهاد تبیین!
🎙 گفتگوی اقتصادی سیدامیرحسین حسینی با آقای راننده اسنپ
💠 موضوع: مقایسه رفاه مردم ایران در جهان سوم و آمریکا و اروپا در جهان اول
✍ هر روز در محافل خانوادگی تا درون تاکسی و صف نانوایی با بحث های طرفینی ای در حوزه معیشت و اقتصاد، وضعیت ایران و سایر کشورها و... مواجه ایم و بعضا تصاویر سیاه از ایران و زیبا از اروپا و آمریکا می شنویم.
#سید_امیر_حسین (پژوهشگر اقتصادی) هم در اسنپ با این بحث مواجه شده، به شکل سقراطی و با دیالوگ ذهنیت راننده اسنپ را تغییر داده است.
فرم و محتوای این #جهاد_تبیین، به نظرم بدیع و جالب آمد.
عامه مردم نه همایش ها را شرکت و نه برنامه های تبیینی و تخصصی رسانه ملی را می بینند و نه ایتا و روبیکا و بله را فوروارد می کنند؛ لذا این شکل گفتگوها -بشرط تسلط- برای گروه هدف بزرگی از جامعه، تبیین صورت می دهد.
جوانان دانشجو و طلبه خوب است این روش را بیاموزند و امتداد دهند. حتی تجربه ها را به اشتراک بگذارند!
به افرا بپیوندید: @afra_eco
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📢احیای روز مستضعفین بجای فستیوال شادی! 🔅پیشنهادی برای جشن های نیمه شعبان: 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی،
🔆 امام مستضعفین(عج)
• انقلاب مردم ایران عجیب بود؛ در دوره مبارزه، سالی جشن نیمه شعبان (ریسه و شربت) را تحریم کرد!۱ و بعد از پیروزی، نیمه شعبان را #روز_مستضعفین کرد!
• به مرور "مستضعفین" از ادبیات انقلابی ها هم رفت و "قشر آسیب پذیر" نام گرفت؛ جشن ها هم نوعاً به ریسه و شربت و صرفاً عشق و عاطفه برگشت!
• بدخواهانی هم پیدا شدند که همین نام و یاد را نشانه گرفتند؛ پس همین جُنگ شادی هم غنیمت شد و منتقد هم از آن سقف آرمانی کوتاه آمد!
• برخی سالها برای سخنرانی درهمین جشن ها، اعلام میکردم هرکس با خودش یک عکس از انواع استضعاف و صنوف مستضعف بیاورد. از کودکان یمن و غزه تا محرومیت در بشاگرد و جیرفت و مدرسه ایذه و... می آمد!
• جامع همه: "آمریکا" (و اسرائیل و ایادی اش) و "اسلام آمریکایی" (اسلام مترفین و مرفهین بی درد و اسلام تئوریزه کننده فاصله طبقاتی و...) بود؛ که باید علیه اش حرف زده می شد؛ همان که امام خمینی و انقلاب اسلامی نشانه گرفته بود. گرچه فقط سخنرانی چاره نبود...!
* دیدم حاج آقا #پناهیان عزیز امسال برای جشن نیمه شعبان در منطقه محروم #زابل کمک جمع آوری می کند؛ خواستم تشکر و یاری کنم:
https://eitaa.com/panahian_ir/6572
.....................
۱. https://b2n.ir/a60279
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه.mp3
18.71M
🔅 دو قلوی شعبانیه_نهج البلاغه!
#جلسه_دوم
حجت الاسلام قنبریان
هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران ۱۲اسفند۱۴۰۱
• خطبه۲۲۲ شرح آفاقی مناجات شعبانیه و عباد نجیّ
• کارکرد اصلی ذکر: جلاء قلب ⬅️ شنیدن بعد سنگینی/ دیدن بعد کوری/ رام شدن بعد دشمنی
• عباد نجیّ همان کمال الانقطاع ای های شعبانیه؛ مناجات خداوند در فکرشان و تکلم در ذات عقولشان
- نور یقظه این مناجات و سخن سرّی
- "یُذکّرون بایام الله" ، شروع "عمل لک جهراً" شعبانیه
• عمل آشکار آنها همه اجتماعی-سیاسی است!
- من اخذ القصد حمدوا الیه طریقه... من اخذ یمینا و شمالاً...
⬅️ اینها مصابیح و چراغ های ظلمات اند!
• قلمرو اهل ذکر:
- ذکر بدل از دنیا/ گذر از حیات دنیا با ذکر!
- هاتف غافلین شدن/ یأمرون بالقسط...
- الان در آخرت/ مطلع بر غیوب اهل برزخ...(حتی دستگیری از اهل برزخ)
- کشف غطاء و پرده از اهل دنیا
• اگر آنها را مجسم ببینی!
- توصیف زیبای محاسبه، مراقبه آنها...
- یادی از شهید علی بلورچی...
#معرفتی_اخلاقی
☑️ @m_ghanbarian
💠 حکومت صددرصد مردمی آینده!
حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست.
مردمی یعنی چه؟
یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.
(رهبر انقلاب/۳۰مهر۱۳۸۱)
🔺 پ.ن:
واژه ها در عصر ما زیاد دستمالی میشوند! بسیاراستعمال میشوند اما در معنا و مصداقشان، اختلاس میشود! گاه مردم گفته اما طبقه خاص، طیف خاص، جناح خاص و... مراد میشود!
"مردمیِ به تمامِ معنا" و "صددرصد مردمی"، از اینجا مهم می شود!
#نیمه_شعبان
#موعود
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحدت عمومی چه زمانی محقق می شود؟
❓چرا برخورد امام(ره) با سرباز میدان ژاله که اسلحه بدست بود با یک سرباز بعثی متفاوت بود؟
❓خواست اکثریت مردم چیست؟
🎞 تبیین حجت الاسلام محسن قنبریان در مورد نظریه اجتماعی اسلام و وحدت عمومی، در برنامه تلویزیونی جهان آرا
🗨 حاشیه صراط؛
رویکرد مومنانه در جامعه که باعث جلب قلوب شده و کدورت ها را از بین میبرد عمل به آیه «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» است. تا نگاه بالا به پایین عده ای، مخصوصا مسئولین تغییر نکند جلب قلوب کسانی که به بهانه های مختلف با مظاهر دین و جمهوری اسلامی زاویه پیدا کرده اند اتفاق نخواهد افتاد. نمونه عینی و بارز این نوع برخورد مومنانه، رهبر انقلاب و شهید حاج قاسم سلیمانی است.
🎬عضو گروه رسانه ای صراط شوید
@serat_zanjan
🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر صوت کامل را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
🔘 عدالتخواهی واقع گرا
چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
▫️ دو آیه کلیدی و ارزیابی
1⃣ آیه ۱۱۵ انعام: وَ تَمَّت کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدقاً و عَدلاً لامُبَدِّلَ لِکَلِماتِه وَ هُو السَّمیعُ العلیم
❓کلمه رب چیست؟ اتمامش چیست؟!
❓تمام شدن کلمه به صدق و عدل یعنی چه؟!
• کلمه چیزی است که از مکنون و منظوری پرده بردارد. گاهی سخن و فرمان است گاهی هم یک موجود عینی! قرآن، عیسی(ع) را (کلمه منه) کلمه ای از پروردگار می خواند! چون آن نحوه خلقت، تمثال کلمه وجودیِ "کُن فیکون" بود.
• کلمه رب در این آیه:
- روایات می گویند: ائمه اطهار(ع)
- مفسرینی مثل علامه طباطبایی: دعوت اسلامی، آیین
ایندو قابل جمع اند. دین و آیین از آدم تا خاتم به حسب اقتضاء و نیاز بشر تکمیل شد؛ دین اسلام اتمام و اکمال آن است.
در عین حال رهبران معصوم این دین، مجسمه و تمثال آنند پس درست است آنان هم کلمه رب خوانده شوند. چنانچه آنها را در زیارات "کلمه التقوی" هم می خوانیم.
• تمامیت به صدق: یعنی آنچنان که گفته شده، تحقق پذیرد. این آیین حاکی از حقیقت تکوین و بنیادی ترین حقیقت (یعنی توحید و شعب آن) و مراتب واقعیت عالم است. ⬅️ پس از این حیث متصف به صدق می شود.
صدق، معیار سنجش اخبار است. در حکمت نظری این آیین درباره قوس نزول (انا لله) و قوس صعود (انا الیه راجعون) هر چه لازم بوده، تمام و کمال گفته است پس اتمامش متصف به صدق می شود.
• تمامیت به عدل: عدالت گزاره بنیادین حکمت عملی و حوزه باید ها و بایسته هاست. بخلاف هست ها، باید ها متصف به صدق و کذب نمی شوند چون انشاء و ایجادند نه خبر و حکایت.
متصف به عدل و ظلم می شوند. "برو" مثل "رفت" نیست. برو، انشاء و ایجاد رفتن است نمی پرسند راست است یا دروغ می گویند: این دستور عدل بود؟! ⬅️ دستورات و تشریع دین از این حیث متصف به عدل می شود.
یعنی از حیث تشریع و بایسته، متکی به عدالت و رعایت حق و شأن هاست.
• جمع بندی: آیه می فرماید کلمه رب و این آیین هم "واقع گراست" (چون متکی به اصیل ترین واقعیات است و صدق دارد) و هم "آرمانگراست"
(چون بایسته ها و درخواست هایش متکی بر اصیل ترین آرمان یعنی عدالت است)
❗️ دو دیگری این کلمه رب:
الف) یکی جانب "واقعیت" ایستاد و واقع گرایی را برگزید!
لکن حقیقت و واقعیت اصیل عالم یعنی خدا و توحید را لحاظ نکرد! به واقعیت های دانی و پست بسنده کرد!
نگفت خدا نیست؛ گفت قابل بحث علمی و عقلی نیست! یعنی صدق و کذب بردار نیست! کانت این ضربه جبران ناپذیر را زد که بحث از مبدأ و معاد را از سنجش علمی و بررسی صدق و کذب خارج کرد! پوزیتویست ها بعدا تصورش را هم زیر سؤال بردند و گفتند اصلا معنای روشنی هم ندارد!
- این رئالیست و واقع گرایی در غرب به "واقعیت طبیعت" تنزل کرد چون هیچ واقعیت برتری از آن را قابل بررسی علمی و اتصاف به صدق و کذب ندانست!
- "طبیعت" هم دو فرد اصلی دارد: طبیعت انسان و طبیعت بی جان! واقعیت شد همین طبیعت ها!
علوم شد بررسی و سنجش و پیش بینی این طبیعت ها! طبیعت حرص و طمع در انسان، کنش اقتصادی او را می سازد. انسان اصلا در بستره بازار معنا شد. تنبل و بی کار است مگر برای گرسنگی یا غذای چرب تر! پیش بینی آماری و ریاضی این کنش ها علم (اقتصاد و...) شد!
- آرمان در این واقع گرایی تنزل یافته، "آزادی طبیعت انسان" است. طبیعتی که واقعیت است، تغییر برنمی دارد؛ همان را آزاد بگذار!
ب) دیگری جانب آرمان ایستاد! ریشه ایده ها و آرمانها و بایسته ها، عدالت بود. شعار عدالت داد لکن چون آرمان و عدالتش مبتنی بر واقعیت نبود از حقیقت اصیل توحید نمی آمد، به یک ایده آلیست پوچ انجامید. وقتی توحید و خدا را خرافه و افیون خواند، عدالت و آرمانش هم متکی بر واقع و صدق نشد...
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🔘 عدالتخواهی واقع گرا
چکیده ای از بحثی مهم شب نیمه شعبان۱۴۰۱/ دانشگاه شریف
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
❗️ عدالت مبتنی بر صدق (آرمان مبتنی بر واقعیت):
عدالت در آیین الهی مبتنی بر واقعیت و صدق است. زنجیره اعتدال ها و عدالت ها یک خط مستقیم (صراط مستقیم ) می شود:
- اعتدال درون انسان اولین واقعیت است. همان شهوت و طمع در نقطه تعادل میشود عفاف. وقتی عدالت بر خُلق انسان بنشیند از او انسانی عفیف (خویشتن دار از حرام) می سازد و همینجور شجاع و حکیم و...
- مناصب مهم جامعه از شهادت دادن تا قضاوت و امام جماعت و کارگزار و والی و... را شرط عدالت می کند. تا مدار بر عدالت بچرخد.
- از آن بالاتر صفات و اسماء خداوند را هم با عدل، میزان و متناسب می کند!
توضیح اینکه: هر اسمی از اسامی خداوند مثل خود او بی نهایت است و اقتضاء اطلاق و بی نهایت دارد مثلا رحمت، بی نهایت است، اطلاق می خواهد. اطلاقش یعنی چه؟ یعنی هیچ چیز و هیچ کس بیرون نماند! شمرها و فرعون ها را هم بگیرد! در مقابل اسم قهر و غضب هم اطلاق می خواهد...
چه می شود که تناسب حاکم می شود و اسماء حسنای الهی شکل می گیرد؟! مثلا "سبقت رحمته غضبه" می شود؟! ⬅️ اسم " الحَکَم العدل"، اسماء الهی را منظم می کند و به رحمت اجازه ظهور بیشتر از عذاب و نقمت می دهد!
می بینید چگونه در واقعی ترین چیز عالم -یعنی صفات الهی- عدالت، تنظیم گری می کند؟!
- انبیاء و اولیاء بعنوان انسان کامل هم مظهر این اسماء حسنای الهی و محصول تنظیم گری اسم الحکم العدل می شوند.
⬅️ حالا این نقطه های عدالت واقعی را اگر به هم رسم کنی یک خط مستقیم می شود، صراط مستقیمی که از درون طبیعت انسان شروع و به حریم اسماء الهی می رسد.
عدالت، بایسته این آیین، استقامت بر این صراط از طبیعت تا اسماء است.
می بینی چقدر با عدالت مارکسیستی منکر حقیقت های برتر تفاوت دارد؟!
می بینی چقدر واقع گرا و مبتنی بر واقعیات اصیل عالم است؟! و از واقع گرایی و رئالیست طبیعی غرب فاصله می گیرد؟!
❗️ خروج از عدالت ها!
خروج از عدالت، فقط در نشئه دنیا و طبیعت انسان ممکن است. وقتی گستره واقعیت را از طبیعت تا اسماء دیدی، این خروج ها از عدالت را "جوله" می بینی و عدالت را "دوله"!
خروج از عدالت در طبیعت انسان که با "هلوع" و "جزوع" و "منوع" بودن خود نمایی می کند، نوعی" فساد" است. ناواقعیت و خروج از چرخه واقعی دنیا تا خداست. خروج از عدالت های اجتماعی نیز همین است.
⬅️ مقابل این فساد و ناعدالتی ایستادن، از مصادیق "تمت کلمة ربک صدقا و عدلا" است.
2⃣ آیه ۱۱۶ هود:
فَلَولا کانَ مِنَ القُرُونِ مِن قَبلِکُم اُولُوا بقیة یَنهَون عَن الفسادِ فِی الارضِ الا قلیلاً مِمَّن اَنجَینا منهم و اتبع الذین ظَلَموا ما اُترفوا فیه و کانوا مجرمین.
آیه در مقام توبیخ است. می فرماید چرا در نسلهای گذشته جز اندکی اولوا بقیه نبودند و بقیه تبعیت از ظلم و اتراف کرده و مجرم شدند.
- اولوا بقیه یعنی صاحبان بقاء یعنی نامیرا. از آنها نمی میرد جز این تن! زنده و جاویدند.
- بقیة الله فرد اکمل این اولوا بقیه است؛ نه یعنی باقیمانده خدا، یعنی وجه باقی رب.
❓ این اولوا بقیه چه خصوصیتی دارند؟!
بین هزار خصلت عبادی و اخلاقی و عرفانی و... خداوند یک خصلت را بعنوان وصف آنها در آیه آورده: ینهون عن الفساد فی الارض!
نهی از فساد در زمین می کنند! عدالت خواه و فساد ستیزند.
فساد همان خروج از عدل ها بود که در زنجیره قبل شمارش شد.
اینها مقابل ظالمین و مترفین و شادخوران در این آیه اند.
⬅️ راه نشانه گذاری شده بقیة الله در قرآن این است. بقیه راه ها آدرس غلط است. آدرس های حجتیه ای و نوحجتیه ای آدرس غلط است!
⬅️ حالا ارزیابی کن جامعه ایرانی نسبت به ۴۰۰سال پیش (کمتر و بیشتر) به بقیة الله نزدیک شده یا دور شده؟!
آیا جامعه امروز ایران بیشتر مصداق "ینهون عن افساد فی الارض" (آنهم فی الارض در همه زمین نه مقابل خان یک دهات) است یا دوره قاجار و پهلوی؟!
• امام عزیز این راه را باز کرد نهی از فساد در زمین مقابل استکبار جهانی در خارج مقابل اسلام مترفین و مرفهین در داخل...
- مقام صاحب الزمان حله را با ماجرای فتح بازی دراز مقایسه کنید تا ببینید چه راهی آمده ایم و چقدر به تحقق این آیه نزدیک شده ایم!
* نکات مهمی در این سخنرانی برای دوستان انقلاب و عدالتخواه به لحاظ مبانی وجود دارد. حتما فایل صوتی را گوش کنید و به دیگران سفارش کنید
#مبانی_عدالتخواهی
#انقلاب_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💬 #تحلیل_و_تبیین | جزئیات عفو گسترده محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در گفتوگوی اختصاصی رئیس قوهقضا
36.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #کلیپ
🔰 شیعهتر از علی؛ کاتولیکتر از پاپ!
👤حجتالاسلام #قنبریان
• عده ای تحمل آزادی اش را نداشتند و عده ای تحمل عدالتش!
این مکتب هنوز همان جور است ...
📌 برگرفته از سخنرانی شب ولادت امام علی(ع)
🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر فایل کامل صوتی را اینجا بشنوید
📄 چکیده بحث را اینجا بخوانید
@AzzahraaSharif
☑️ @m_ghanbarian