💢 جمهوری انسان ساز اسلامی
گفتوگوی روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام محسن قنبریان درباره تشییعهای باشکوه رئیسجمهور و رابطه دولتمرد و مردم
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4046/5/285757/0
☑️ @m_ghanbarian
منشور روحانیت.mp3
24.64M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
5 خرداد 1403/ جلسه اول
1️⃣ منشور روحانیت یک متن سهل ممتنع است و به دو بخش میتوان آن را تقسیم کرد :
- مسائل مربوط به دوران قیام و نهضت در ایران
- مسائل مربوط به ادراه کشور و حکومت داری
2️⃣ هر کدام از این مسائل ناظر به دو گروه مطرح میشود : متحجرین و متجددین
3️⃣ امام خمینی ایده و طرحی را مطرح کردند که دو جریان مذکور در مقابل آن به اقداماتی پرداختند. این ایده عبارت بود از : اقامه دین نه صرف اکتفا به دین پژوهی و فقه پژوهی، مبتنی بر نظریه ولایت فقیه. امام در نظریه ولایت فقیه قایل به ولایت بر احکام است نه در احکام. یعنی بتواند موقتا تشریع کند.
4️⃣ #ولایت_فقیه به معنای اجرای رساله عملیه نیست. #ولایت_فقیه رساله ساز است نه مجری صرف رساله های عملیه.
5️⃣ امام خمینی در مبنا، زمان شناسی و مردم شناسی با بقیه متفاوت است. لذا مرحوم امام برای فقه قیام اینگونه استدلال میکنند ⬇️
« در شرایطی که اساس اسلام به خطر افتاده است نهی از منکر و قیام واجب است. در عصر کنونی نیز، اساس دین در خطر است لذا باید قیام کرد. »
6️⃣ در مقابل نظر امام دو گروه به مخالفت پرداختند: گروهی که با اصل قیام در زمان غیبت مخالف بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم، به خرده گیری از انقلاب پرداختند درحالیکه در زمان پهلوی سکوت کرده بودند. گروهی نیز بر این باور بودند که الان شرایط قیام فراهم نیست و یا شاه شیعه است و یا چه کسی پاسخ گوی خون های ریخته شده خواهد بود؟
#منشور_روحانیت
#ولایت_فقیه
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده شرح
🔰 اندیشکده شرح با همکاری خانه اندیشهورزان برگزار میکند؛
📍سلسله کارگاههای مهارتی «مسألهشناسی اجتماعی»؛
📌 موضوع؛ بررسی ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی؛
_ مالکیت منابع و ابزار تولید
_ مساله دستمزد کارگران
_ وضعیت سه جانبه گرایی
_ ضعف تشکلیابی کارگری
_ حقوق رفاهی در محیط های کاری
👤 با حضور؛
حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
🔺 به همراه مهارتآموزی تیمی بوم مسألهشناسی
📅 زمان؛
سهشنبه ۸ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
پنجشنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۹
📍 تهران، خانه اندیشهورزان
🔹 هزینه ثبتنام ؛ 400 هزار تومان
🔖 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویان، طلاب
🔖 20 درصد تخفیف ویژه سیاست پژوهان، پژوهشگران و اعضای اندیشکده ها و کارکنان مراکز علمی و سیاستگذاری
لینک ثبت نام؛ https://evnd.co/BLrng
اطلاعات بیشتر: 09196259521
https://ble.ir/sharh_thinktank
https://t.me/sharh_thinktank
https://eitaa.com/sharhthinktank
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
10. صوت جلسهی دوم.mp3
27.32M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
6 خرداد 1403/ ج ۲
1️⃣ طبق نظر امام (ره) کسانی که اجتهاد دیگری دارند در مسائل نباید حصر شوند. اما اگر از قوای ادراکی به قوای تحریکی رسید و از خطا به گناه رسید، باید برخورد شود.
2️⃣منطق امام این است که در اجتهاد دیگری را حصر نکنیم اما در مرحله حکمرانی تساهل به خرج ندهیم و از افرادی که خلاف گفتمان انقلاب اسلامی، اجتهاد دیگری دارند نباید استفاده کنیم. اینجا تساهل معنی ندارد.
3️⃣دوران صفویه ایران را با هویت شیعی مناسکی ترویج می دهند نه شیعی سیاسی. مدح امام علی (ع) میکنند؛ اما از شیوه حکومت داری او نمیگویند. اینجا شاهد شکل گیری شیعه قالتاق هستیم. یعنی شیعه ای که جنگ شیعی و سنی را تامین میکند اما در سیاسیت، در قامت شیعه علوی ظهور ندارد بلکه سیاسیت اموی را ترویج میکند.
4️⃣ فقه امام ناظر به عینیت صحنه است. امام فقط نمیگوید اگر تبدل موضوع پیدا شد پس حکم نیز تغییر کند. خیر فقط این نیست، بلکه فراتر است. بدین معنا که گاهی موضوع همان است و تغییری نکرده اما حکم آن تغییر میکند. این همان ولایت بر احکام است نه ولایت در احکام.
5️⃣ بعد از مدرنیته شاهد شکل گیری نظم جدیدی در دنیا هستیم که اساسا خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. مانند خانواده که یک مشترک لفظی شده و آن معنای سابق از آن برداشت نمیشود. در این نظم جدید فقه نمی تواند مانند گذشته به مسائل نگاه کند و نسخه عرضه کند. اینجاست که میگوییم امام فقه را ناظر به عینیت جامعه مطرح میکند.
#منشور_روحانیت
#شیعه_قالتاق
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖«ولی» اصلاً آمده که «شاه» نباشد!
💠حجتالاسلام استاد محسن #قنبریان:
⁉️چرا قرآن اصرار داره
«ائـــــمه» شما رو «ولـــــــی» بنامه..
#غدیر
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
✅https://eitaa.com/mashar_khz
12.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرایی اتهام وهابیگری به حضرت امام (ره) و شاگردان ایشان؟
📌 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔸 قرآن به پیامبر میگوید:« به اهل کتاب بگو یکی شویم سر یک کلمه سواء، آن کلمه چیزی نیست جز اینکه شرک به خدا نورزیم و با اربابان دون الله بجنگیم.»
🔹 اهل کتاب، رسالت پیغمبر را قبول نداشتند، اسلام نداشتند، به مناسک اسلام هم عمل نمیکردند. اما پیغمبر همه را در یک جبهه قرار میدهد.
🔸 با دقت به امیرالمومنین متوجه میشویم که حضرت هم همین کار را کردند. پس از شروع جنگ حضرت با معاویه، شاهد آن هستیم که در جبهه علی(ع) همه شیعه عقیدتی نیستند، خیلی ها شیعه سیاسی هستند. در جنگ جمل به روش خلیفه دوم نماز نافله را به جماعت میخواندن.
🔹 امام خمینی هم در مبارزه با استکبار و استعمار جهانی یکی چنین جبهه ای را آماده کرده است. این عمل برای برخی شیعیان عقیدتی و مناسکی اتهام وهابیت را به همراه دارد. چون در نزد برخی ها فقط ریسه های نیمه شعبان تشیع هست.
#امام_خمینی
#شیعه_مناسکی
#شیعه_سیاسی
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شیعه سیاسی
🔸برشی از سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان در چهارمین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأتهای کشور
|#الیالحبیب ۴
🆔 @elalhabib_ir
✅https://eitaa.com/mashar_khz
🏴مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) و شهید آیت الله رئیسی(ره)
🎙سخنران حجت الاسلام محسن قنبریان
🕰 زمان :یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ساعت ۲۰
📍مکان: زنجان. پیاده راه سبز میدان
⚫️همراه با مراسم احسان حلیم
🕌 حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
محسن قنبریان
❓ وحدت یا خلوص؟! (برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!) 《یک سؤال دیگر این اس
💢 نامسأله گی کاندیدای مجتهد!
(مجتهدِ نظری یا جامعِ عملی خلوص و وحدت؟!)
❓آیا #مساله_واقعی میدان ریاست جمهوری۱۴۰۳، مجتهدِ فقه نظام بودن یا نبودن است؟!
یا خلأ کسی که بتواند #جامع نیروهای درون نظام در راستای جمع بین دوگانه سخت: وحدت و خلوص۱ باشد؟! که نه دولت را سهامی و چندپاره کند و به نام وحدت، راهبری در مسیر انقلاب و آرمانهایش را گم کند و نه صرفا با خلوص گرایی توان و مقبولیت کار با بخشی از نیروهای انقلاب -به زعمش خالص تر- را داشته و به #امر_ملی ضربه بزند!
اینها (مجتهدِ فقه نظام / جامع ظرفیت ها و فعلیت های نظام) دو حد وسط متفاوتند و هریک به سمتی می برند.
حتی اگر "از قضا" بر یک معمم بنشینند اما "لزوما" شرط دومی، معمم بودن نیست.
می توانم درک کنم که طرح کنندگان این پیشنهاد، حتی رئیس جمهور شهید را دیده اند که جمع کننده بوده اما نسخه های دیگری هم به او در اقتصاد و... تحمیل شده است لذا در اینباره از او بیشتر را خواسته اند.
❗️ بنظر حقیر -اقلا در مقطع کنونی- دومی مساله ماست و نباید با صورت اولی صورت بندی شود!
حتی اگر منصب ریاست جمهوری -به تعبیر رهبر انقلاب- جای مطهری ها باشد، اقلا در مقطع کنونی آیین نامه شورای نگهبان نه او را، که حتی رجایی و خامنه ایِ سال۶۰ را هم طبق ضوابطش تایید صلاحیت نمی کند! فعلا -درست یا غلط- قرار است بروکراسی از خود ارتزاق کند و نصاب های اجرایی و بروکرات بودن بر مطهری بودن چربیده است.
از آنسو، مجتهدان فقه نظام -که حتی کارنامه اجرایی هم داشته باشند- فقط اگر جامع آن ظرفیت ها و فعلیت ها شوند، مفیدند نه صرفا مجتهد فقه نظام بودن!(پس از حد وسط اصلی سخن بگوییم نه عوارض دیگر)
ای بسا صاحب نظر شدن در عرصه ای از نظامات -بخصوص وقتی به کلمه #اجتهاد_شرعی هم تیک بخورد- راه بر نظرات دیگر که بسا در همان مسیر انقلاب و آرمان هایش، صائب تر یا کارآمدترند ببندد و مخل به جهت جامع بودن گردد!
وای اگر یافته های اجتهادی فقه نظامشان مثلا "جمهوریت" اش کمتر از استاندارد امام و قانون اساسی باشد! یا مثلا در مساله اساسی کشور -یعنی "اقتصاد"- فقه نظامش به بار ننشسته باشد!
آنوقت قاتق نان، قاتل جان میشود!
اینکه الان چند مجتهد فقه نظام داریم که در "همه مسائل اساسی کشور" مطابق با استانداردهای قانون اساسی به نظام رسیده و شخصیت اجرایی مورد تایید شورای نگهبان هم داشته باشد را بیشتر از قبیل "قصد و عدم وقوع" می بینم!
بهشتی در این مقیاس -به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی- تکرار نشده است! ۲
نمی دانم چرا بجای خواستن رئیس جمهوری که قانون اساسی را #متناظر_و_بدون_تنازل اجرا کند دائم دنبال اختراع چرخی هستیم که در فرآیند حکمرانی از مجامع تصمیم سازی متعددی باید بگذرد و به یک فرد منحصر نیست؟!
اما آن نگرانی که برخی، جامع کامل بین وحدت و خلوص نبوده یا نیستند؛ هم دغدغه درست و بجایی است که البته حلش منحصر به مجتهد فقه نظام نیست.
جمع کننده ای مثل #رئیس_جمهور_شهید به شرط اطلاع کامل از مکتب و رویکردهای اساسی انقلاب و قانون اساسی به اقتصاد و فرهنگ و سیاست، هم می تواند "خلوص انقلابی" را حفاظت و هم به سمت وحدت و "ملی ماندن امر ملی" راهبری کند.
بگردیم همچین کسی را بیابیم یا با تغییر رویه ها -ولو به شکل نسبی- بسازیم!
هنوز به حسب نظر سنجی ها میزان مشارکت زیر۵۰٪ است!۳
"امر ملی" با حماسه ملی رقم می خورد؛ "حماسه ملی" ، "رقابتِ" جمع کننده های نیروها و ظرفیت های کشور را می خواهد.
...........................
۱. ر.ک: رهبر انقلاب اسلامی۸۹/۵/۳۱
۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/4170
۳. https://eitaa.com/rushdisu/1797
* این یادداشت له یا علیه هیچ کاندید معلوم یا احتمالی نوشته نشده است.
#انتخابات
📝 محسن قنبریان ۱۲خرداد۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر خوزستان
40.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرف نوی انقلاب، توحید و کرامت انسان حضرت امام:
در دوران پهلوی میگفتند ،عالمان در سیاست دخالت نکنند.
پس از پیروزی انقلاب آمده اند میگویند کسی در سیاست دخالت نکند ، مگر مجتهدین... مردم رها کنند بروند خانه هایشان .
این یکی اگر خطرش از اولی بیشتر نباشد ، کمتر نیست ....
💠حجت الاسلام محسن قنبریان
مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
هیأت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز
🏴اجتماع هیأتهای مذهبی استان خوزستان
@mashar_khz
https://eitaa.com/mashar_khz
📲 ارتباط با خادمان
@H_asakereh
#پای_کار_حسین_ایستاده_ایم
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱#ریل| امام خمینی به روایت بهشتی
#رحلت_امام
#امام_خمینی
#پیرو_راستین_محمد
#اندیشه_بهشتی
📥 مشاهده کیفیت بالاتر
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از مجموعه گرا
16.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
🔺 از نظام امت و امامت تا امامتِ امت!
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان:
▪️ بدون مردم، خمینی یک نائینی و یک شیخ انصاری است؛ مردم بدون خمینی هم به جایی نمیرسند!
▪️ این دو به هم رسید و نظام امت و امامت تشکیل شد. منتهی آن را امام امامتِ امت میخواند همه مردم رهبر میشوند!
🔗 مشاهدهی این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/VJfsy
🎥 #گفتگوهای_اینترنتی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir