🗣 معرفی اصلح!
"معرفی اصلح"، واقعا کاری اجتهادی و غیر از شناخت ویژگی های کلی، نیازمند شناخت شرائط و هم شناخت دقیق نامزدهاست.
با "اظهار شهادت کردن"، با "موج هواداری و تبلیغاتی" و با "مشورت کارشناسی دادن" فرق دارد.۱
لذا در استفتاء رهبر انقلاب اسلامی، برای "علماء و خواص"، "حداکثر دقت" شرط شده و "دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک" بیان شده است که متاسفانه فقط آنطرفش خوانده می شود که: "عدم دخالت خطرناک است"!
این موجب شده هرکس خود را خواص پنداشته و گاهاً شناخت بسیار اجمالی یا مبهم خود بعلاوه میلش به یک طرف یا تنفرش از اطراف دیگر را #حجت_شرعی پنداشته و مثل جواب استفتاء، نظر درباره اصلح دهد!
نظرات بیشتر، حیرت و تردید بیشتر موجب شده است؛ که اگر از اول انتخاب برعهده خود مردم گذاشته می شد تفاوتی نمی کرد!
قالَ الامام الجواد(ع): لَوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ.
امام جواد(ع): چنانچه افراد جاهل[در امری که تخصص ندارند]، ساكت باشند، مردم دچار اختلاف نمی شوند.
...............................
۱. درباره تفاوت اینها از هم اینجا بخوانید!
#انتخابات
#مردمسالاری_دینی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه احیاء امر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ نماهنگ | «نظام امامت»
🎬 برشی از سخنرانی: نظام امت و امامت در هیئت مسلم بن عقیل (ع) کرمانشاه
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
🔸 امامی که میخواهد پرستش خدای متعال را در روزگار بگستراند و پرستش غیر خدای متعال را از زندگی بندگان حذف کند یک عهدی با مردم لازم دارد.
🔸 یک دسته ارزشهای الهی که همه فطرتها آن ارزشها را میشناسند (مثل اینکه زیر بار ظلم نباید بروی) اینها را سرِ دست میگیرد و یک عهدی میشود بین امام و امتِ خودش
🔸 به این عهدی که بین امام و امتها بسته میشود، میگویند «نظام امامت»
خودِ امام، همه ارزشها درش هست. نظامش زمانی میشود که دستشان به هم میرسد.
🔸 در تاریخ، مستضعفین در زمینی بودند اما امام حقی پیدا نمیشد برای آنها، یعنی یک وقت مردم هستند اما پناهگاهی ندارند، امامی ندارند. یک وقت هم امام هست ولی مردمی ندارد. کسی او را نمیشناسد یا نمیگذارند کسی او را بشناسند.
#نماهنگ
#احیاء_امر_اهل_بیت
#حجت_الاسلام_قنبریان
#نظام_امت_و_امامت
#جمهوری_اسلامی_حرم_است
☑️ @m_ghanbarian
📱 اینستاگرام | آپارات
🆔 @heyat_ehya
⚠️ تنزل سیاست ورزی به کارشناسی!
❓این مناظرات چه کمکی به انتخاب بهتر می کند؟!
سؤالات تخصصیِ اقتصادی، چه با پاسخ های کارشناسی دقیق و چه پاسخ های عوام فریب، چه عاید مردم می کند؟!
تا پاسخ ها نامربوط نشود، جذابیت نگاه کردن هم برای عموم ندارد! (ویرال های فردا را ببینید!)
❗️نمیدانم برای اینگونه سؤالات دانشگاهیِ اقتصاد چرا مثلا ۳پزشک باید تایید صلاحیت شوند اما اقتصادان هایی مثل دکتر حسن سبحانی (با رزومه ای مثل برخی حاضرین) هر دوره رد شوند؟!
❗️رئیس جمهور از حیث سیاسی و بَعد سیاستگذاری با اقتصاد و فرهنگ مواجه است نه صرفاً از حیث علمی و دانشگاهی.
لذا #اقتصاد_سیاسی و هرچه مانع تحقق نظریات درست در ساختارهای موجود است باید تخصص او باشد نه ارائه نظر علمی مثلا درباره نسبت نقدینگی و تورم یا...!
از این تخصص با نگاه دقیق به میدان و آرمان باید #ایده_مرکزی ای برای دولتش خلق کند و از لوازم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن دفاع کند.
اینها کجای آن سؤالات است؟!
سؤالات #سیاست_زدایی شده و آن هم نوعا برآمده از یک مکتب خاص اقتصادی، توانایی نامزدی در ریاست دولت با آن وظیفه را معلوم نمی کند!
❗️متاسفانه به خاطر برخی تجربیات بد، به اسم اخلاق از مواجهه دادن های اصولی نامزدها به هم هراس داریم؛ لذا کار را مهندسی شده می خواهیم که بین کارشناس اقتصادی و برنامه ساز تلویزیونی در می آید!
اگر هر نامزد ایده مرکزی سیاسی خود را وسط می گذاشت و دیگران از لوازم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی اش چالش می کردند، بهتر توان ها و تمایزها معلوم می شد.
تنزل از ایده های مرکزی سیاسی، به بسته های سیاستی، مکتبی تر ها را هم بین حرفهای تکنیکال و شعار دفن می کند!
فرصت نامربوط گویی را هم به بی برنامه ها می دهد تا با تعرض به امر سیاسی توجه جلب کنند بدون اینکه ایده جامعی داشته و از لوازمش دفاع کنند!
#انتخابات
#مناظرات
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ...
بعید می دانم دیگر انتخابات به مدار خود برگردد!
آقای ظریف فقط برجام را تحریف نکرد، انتخابات را هم از مدار خود منحرف کرد!
اینکه در ده دقیقه صحبت چند تحریف برجام بود؟ را رسانه ها گفته و نامزدها هم حتماً پی خواهند گرفت.
اما انتخابات هم یک مداری داشت که به بحثهای بی حاصلِ #برجام خوب یا بد؟ سقوط کرد!
اصلا از این پس حرف بی حرف ها همین خواهد شد!
۵نامزد تا اینجا نتوانسته بودند انتخابات را در مداری مورد توقع #اکثریت_مردم قرار دهند و هنوز در مدار حزب اللهی ها می چرخید.
تنها نامزد اصلاح طلب از رو بیانیه می خواند و نوعا در سئوالات پاسخ دهنده زبر دستی نبود؛ البته سئوالات هم دغدغه های جدی مردم، یا نحوه طرحش جلب کننده توجه آنها نبود!
متاسفانه ۵نامزد نتوانسته بودند مقاومت و پیشرفت تا #وعده_صادق را روایت غالب و گفتمانی جذاب بر سر مسائل مردم کنند!
تا #ظریف آمد!
شخصیت هیستریکِ برجام توانست در ده دقیقه مساله تاریخ گذشته را دوباره مساله کند!
انتخاباتِ قبل با نوار صوتی، خودش را و اینبار انتخابات را پای برجام سقط کرد!
از این پس در تبلیغات، دعوای بی حاصل یک دهه گذشته تَکرار می شود!
از تورم تا مزد کارگر، از نسل نو تا قهر کرده ها، انسجام ملی و امر عمومی، همه و همه اینبار نه به واقعیت برجام که به روایت برجام گره خواهد خورد!
نامسألگی برجام تمامی ندارد!
#انتخابات
#کلمه_طیبه
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۳۰
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه احیاء امر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ نماهنگ| ⟨⟨نظام امت و امامت ۲⟩⟩
✅ غدیر انقلاب اسلامی
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
🔹 چرا پیغمبر (ص) در غدیر آیه را نخواند بگوید خدا راضی شده که امیرالمومنین امام شما باشد، هر کسی هم نفس کشید گردنش را میشکنم؟! گفت بیایید بیعت کنید.
🔹_ رضایت مردم
_ سراغ مستضعفین بودن
_ کتاب خدا را گرامی داشتن
اینها عهد بین یک امام است با امتش
🔹 هرجا این نظام «امت و امامت» تشکیل شد آنجا حرم است.
سردار سلیمانی اگر گفت حرم است منظورش اینجاست که این عهد بسته شود. آدمها که حرم نیستند. یک دستگاه اداری که حرم نیست. همه اینها فدای اباعبدالله (ع)
🔹 شهید کربلا فدای این حرف شده که
_ بیت المال سر جای اولش برگردد
_ رضایت مردم لحاظ بشود
ارزشهایی که پیغمبر (ص) برای آنها آمده بود.
#نماهنگ
#انتخابات
#حجت_الاسلام_قنبریان
#نظام_امت_و_امامت
#غدیر_انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی_ایران_حرم_است
☑️ @m_ghanbarian
📱 اینستاگرام | آپارات
🆔 @heyat_ehya
✅ اخلاقی تر، اصلح است!
❓ماجرای اسفندیاری_#فاضلی ، تکرار ماجرای احمدی نژاد و همسر موسوی در مناظرات۸۸ نبود؟!
❗️۸۸هم از بگم! بگم! و آن مچ گیری در جدال انتخاباتی کیف کردیم اما مجبور به اعتراف شدیم که اخلاقی نبود!
همان اخلاق به جایی کشاند که در ریاست جمهوری اش، رهبری فرمود: اگر برخی از ضعفهای اخلاقی و غیر اخلاقی ما نبود، ما از این هم جلوتر میرفتیم.(۹۰/۳/۸)
"سِيَاسَةُ اَلنَّفْسِ أَفْضَلُ سِيَاسَةٍ" صرف یک اعتبار نیست؛ حقیقتا سیاست از تربیت نفس می گذرد؛ خوبی جامعه دینی کشف و التزام به این اصل است نه جعل و اعتبار آن.
"تحلیل سیاسی" بر "قواعد اخلاقی" غلبه نکند که موسوی دیروز و #پزشکیان امروز از قبل قصد فتنه دارند! و الا استاد اخراجی (در زمان روحانی) را مشاور خود نمی کرد و همزمان از نفی مطلق اخراج اساتید دانشگاه نمی گفت!
حمل بر صحت هم که نکنی، نباید تو آتش زنه ی فتنه شوی!
دیشب روشن شد ترجیح "حکمرانی خوب" بر "حاکم خوب" ، غلط مشهوری است و کماکان حکمرانی خوب از #حاکم_خوب می گذرد.
قال امیرالمومنین: مَنْ نَصَبَ نَفسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتعلِمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأديبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبلَ تَأديبهِ بِلسانِهِ:
هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید قبل از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، با رفتار خود تربیت نماید.
اخلاق، قدرت نرم اداره است.
دیشب جای خالی #رئیس_جمهور_شهید و اخلاقِ مدارا و تحملش بیشتر خالی شد!
عنصر اخلاق در تشخیص اصلح، سهم بیشتری یافت!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۳۱
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه احیاء امر
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ نماهنگ| ⟨⟨غدیر عید چیست؟⟩⟩
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
🎬 برشی از نشست تخصصی با فعالین دانشجویی کرمانشاه
✅ غدیر انقلاب اسلامی
🔹 در سایت حضرت آقا ۳۵ فیش با عنوان حرف نو انقلاب اسلامی وجود دارد. جمع بین ولایت و مردم حرف نو است.
🔹 از منظر رهبر انقلاب غدیر عید ولایت است و جشن بزرگ دخالت مردم در سیاست است.
🔹 کدام هیئت دانشجویی تا الآن غدیر را این طور جشن گرفته است؟
🔹 ۱۲۰ هزار نفر بیعت کرده با علی (ع)، سه روز معطل، این هم دیدن داشت. چرا فقط هلهله فرشتگان را از بالا گرفتی، آمدی تا کتف پیامبر؟ روی زمین چه ولولهای شد دیگر در روایات ما نیست؟!!!
🔰 قرارگاه هیئتهای دانشجویی کرمانشاه
#انتخابات
#غدیر_انقلاب_اسلامی
#حجت_الاسلام_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📱 اینستاگرام | آپارات
🆔 @heyat_ehya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حق سیاسی، پشتوانه حق اقتصادی
📌 شهید بهشتی میگوید: نمیتوان حق اقتصادی قشر محروم را داد، جز اینکه به آنها حق سیاسی بدهیم
🔺 کسی که قدرت سیاسی ندارد نمیتواند قدرت اقتصادی داشته باشد
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ توجه!
نظر به زیاد شدن شایعات در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات به اطلاع مخاطبان رسانده می شود هرگونه موضع انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین قنبریان فقط از طریق صفحات رسمی ایشان در ایتا و بله و تلگرام و اینستاگرام بیان می شود و غیر از آن فاقد اعتبار است.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻برشی از محفل نخبگانی مدرسه نگاه پیرامون انتخابات ۱۴۰۳
▪️ وحدت و خلوص
ما همیشه مردم را مفتون فرض میکنیم!
#استاد_قنبریان
#معادله_جمهور
#ایرانامروز_چهکسیرا_میخواهد
🆔 @sch_negah
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پایگاه جامع محتوایی هیأت
🔰 عید بیعت
🔹 لزوم تبیین جنبه حاکمیتی عید غدیر
▫️حجتالاسلاموالمسلمین محسن قنبریان
🔸رهبر معظم انقلاب میفرماید: «غدیر، عید بزرگ ولایت و عید دخالت مردم در سیاست است»؛ ما بیشتر به جنبه عید ولایت بودنش توجه داریم و فقط دم از مقامات عرشی اهلبیت علیهمالسلام میزنیم و اگر هم از مردمسالاری و دخالت مردم در سیاست و... صحبتی شود، فوراً مخالفت میشود که حالا حرفهای سیاسی را رها کنید و از فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام حرف بزنید، درحالی که این مسائل نیز مناقب حضرت هستند، امّا چون غدیر آنجوری که بود روایت نشده، پس اینگونه برخورد میشود. باید به مردم گفته میشد که بیعت با امیرالمؤمنین علیهالسلام یکی از بینظیرترین بیعتهای تاریخ اسلام و بلکه تاریخ بشر است.
بیایید یک قراری بگذاریم، شب میلاد امیرالمؤمنین علیهالسلام از فضایل ملکوتی امیرالمؤمنین علیهالسلام بگوییم و در شب و روز غدیر از مناقب سیاسی حکومتیاش بگوییم. چرا؟! چون در غدیر منصب حکومتی و سیاسی امیرالمؤمنین علیهالسلام جعل میشود نه ولایت باطنیاش.
متن پیشرو حاصل گفتاری است از حجتالاسلام محسن قنبریان در سومین رویداد هماندیشی جمعی از هیأتهای فعال در موضوع غدیر که پیرامون بیعت عمومی مسلمانان با ولی خدا و نقش مردم در تحقق حکومت الهی ایراد گردیده است.
#منشورات
#فانوس
#جشن_شاد_اهل_بیت_پسند
#عید_بیعت
✅جهت دسترسی به صدها محتوا و ایده عملیاتی هشتگ #عید_غدیر را لمس کنید.
⏬ جهت دریافت این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
🔗 heyat.co/p/4755
💠 جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
✅ @heyat_co
هدایت شده از پایگاه جامع محتوایی هیأت
Fanuos 76.pdf
4M
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدیم که مقاومت جواب داد سازش نه..
🔹اگر این حرف ها روزی آرزو تلقی می شد، امروز خاطره است..
ما امروز اسرائیل رو هم زدیم..
📎 برش کوتاه از قسمت هفتم
👤 مهمان: حجت الاسلام قنبریان
مدرس حوزه و دانشگاه
📺 برنامه تلویزیونی رویت
🔗مشاهده فیلم کامل برنامه
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مکتب انقلاب اسلامی، مشروعیت در گرو کارآمدی و طهارت سیاسی است
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
📺 برنامه تلویزیونی رویت
مشاهده فیلم کامل برنامه
#انتخابات
#یکی_مثل_رئیسی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
هدایت شده از نامه جمهور
Nameh-Jomhur-Dolat (6).pdf
41.8M
🔥 🖋انتشار رایگان شماره ششم فصلنامه «نامهجمهور» ویژهنامه ایده اجتماعی دولت چهاردهم:
📌 تعداد صفحات: ۱۰۰ صفحه
📎پنح فصل این شماره عبارتند از:
1️⃣کلیات
📝نجات جمهوری، دولت عمومی و بازآفرینی رفاه:
دولت چهاردهم باید چگونه باشد؟ | مجتبی نامخواه
2️⃣کارگری:
📝احیای حقوق کارگران | علی اسکندری
3️⃣تعاونی:
🗞جمهوری اقتصادی: تلاقی حکمرانی و اقتصاد | محسن قنبریان
🗞بازگشت به انقلاب در اقتصاد: مروری بر ایده تعاونی در اندیشه متفکران انقلاب
4️⃣رفاه و تامین اجتماعی:
📝بازسازی نظام رفاهی؛ راهبردهای ساماندهی به حوزهٔ رفاه و تأمین اجتماعی | دکتر علیرضا خیراللهی
5️⃣آموزش و پرورش:
📝عدالت، کیفیت و هویت در تعلیموتربیت: راهبردهای سهگانه بازسازی آموزشوپرورش در دولت آینده | خانم رقیه فاضل
📝دگرگونی نظام آموزش و پرورش: چهار اقدام تحول آفرین آموزش و پرورش |حجتالاسلام محسن خاکی
📝ایده دولت انقلاب اسلامی: سیاست اجتماعی در تجربه انقلاب اسلامی | مجتبی نامخواه
➖➖➖
در صورت تمایل برای حمایت از #نامه_جمهور مبلغ۳۰هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
بهنام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
🔰 نشست تخصصی اندیشه بهشتی
🔻به مناسبت بزرگذاشت ایام شهادت شهدای هفتم تیر و اربعین شهدای خدمت
🎙حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
🎙حجت الاسلام محمد قمی
🗓 ۷ تیر ساعت ۱۰ الی ۱۲
لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/FgipzkJW
📍لوکیشن محل برگزاری جلسه(سرچشمه):
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
#از_استاد_تا_شاگرد
🆔 @sarcheshmeh_nour
محسن قنبریان
🗳 بخاطر جمهوریت...۱ این روزها زیاد با این دو پرسش مواجهم: ۱. چرا در انتخابات بطور کلی ورود مصداقی ن
🗳 بخاطر جمهوریت... 2⃣
چنانچه قابل پیش بینی بود تعیّن بخشی به "رأی مرددین" در روز آخر مشکل ساز می شود!
بالای ۲۰٪ مردد بطور طبیعی در طول ایام تبلیغات، "حالت انتظاری" دارند؛ "تحرک تبلیغی" مناسبی ندارند؛ پس برای هیچیک از دو نامزد مورد تردید "جهش رأی" ساخته نمی شود!
طبق "رویه غیر مردمسالار" گذشته منتظر می مانند تا کدامیک کنار می کشند و اجماع به کجا می کشد؟!
دعوای نظر سنجی ها و "مداخله بزرگترها" و... -که بعضاً هم اثر نمی کند- چاره [البته غیر مردم سالار] تلقی می شد!
حالا روز آخر جذب درصدی رأی مردد و تعیین کننده، تخریب و تبلیغات کاذب را مشروع می کند؛ فشار روحی-روانی ای را هم بر ستادها و رأی دهندگان وارد می کند!
بنده در کمپین های حمایتی نامزدها همراهی نکردم و بین ۴ کارویژه (معرفی اصلح، نظر کارشناسی درباره حرف و برنامه، کمپین هواداری و قیّم شدن) تفصیل قائل شدم. نوشتم "کمپین تبلیغاتی شدن" غیر از "معرفی اصلح" است، گاهی خروج از مبنای مردم سالاری دینی است و اثرش جنگ گلادیاتورها و به رخ هم کشیدن هاست که بعضاً به قیّم مآبی می کشد!۱
امروز قابل پیش بینی بود که دست آخر کمپین سازی از علماء و اساتید برای اثر گذاری در اجماع درون جبهه ای مصرف می شود!
و قابل پیش بینی بود با "تکافؤ لیست ها" و امضاء ها، همان اثر را هم نمی کند و مشکلی از مرددین هم حل نمی کند!
همانجا نوشتم از مردم سالاری دینی می گوییم اما در امتداد و لوازمش به روش های دیگر روی می آوریم و حتی گاهی به ضدش تبدیل می کنیم!
ضد مردم سالاری دینی، "قیّم مآبی" است که حالا بهتر قابل معنا شدن است؛ با توجه به لیست حامیان یا نظر بزرگترها یا... یکی از نامزدها وادار به کنار کشیدن بشود!
❓ راه مردم سالار و دینی اش چه بود؟!
راهش -چنانچه اشاره شده بود- مواجهه "اخلاقی" و "مستقیم" دادن نامزدهای مورد تردید در طول ایام تبلیغات، برای رسیدن به "تشخیص فردی" در رأی دهندگان بود.
هم قالیباف و هم جلیلی هرکدام برای جمع رأی دهنده مردد، یک "حاشیه ابهامی" داشتند و دارند.
پاسخ های ستادی و تبلیغاتی را شنیدند اما در جمع بندی نهایی هنوز تردید برایشان باقی است.
میزگردها و بخصوص مناظرات، فرصتی بود که دقیقا نقاط مورد تردید درباره هر نامزد (که الان جای طرحش نیست) روشن شود؛ لکن یکباره عنوانی بنام "جبهه انقلاب" بر ۴کاندید اصولگرا نشست و بازی از اول ۴به۲ شروع شد!
این، مناظرات را -بعنوان عمده ترین برنامه تخاطب با رأی دهندگان- دچار دو تنزل کرد:
۱. یکی از طرف شورای نظارت بر تبلیغات و صداوسیما که در یادداشت "تنزل از سیاست ورزی به کارشناسی"۲ بدان پرداختم!
۲. یکی هم از طرف نامزدهای به اصطلاح جبهه انقلاب که نه در برنامه و نه کارنامه و نه...، "ناظر" و "ناقد" هم نشدند؛ بلکه جبهه شدند و همه فقط مقابل رقیب ایستادند!
برآیند این روش این می شود:
• اولاً رأی به "اصلح" جای خود را به رأی به "جبهه" می دهد!
حالا چقدر این روش -با تمایزات جدی نامزدهای جبهه- مطابق با استانداردهای مردمسالاری دینی است بماند برای بعد!
• دوماً رأی به جبهه هم معمولا تا وقتی است که نظر نهایی جبهه، نامزد مورد نظر ما باشد!
طبعاً شب آخر سر تعیین نامزد نهایی جبهه دعوا می شود که الان شاهدش هستیم!
▫️ مردمسالاری دینی از مسیر دیگری می گذارد:
- بر "انتخاب آگاهانه و مسئولانه آحاد" متکی است.
- معرفی اصلح در حد "شهادت بیّنه" است نه بیشتر.
- جهات ابهام در نامزد باید روشن شود؛ پاسخ ستادی یا "لاپوشانی" یا "تأویل به جبهه بردن" ، "حباب ابهام" را به آخر فرآیند منتقل می کند!
- "مردمسالاریِ متعهد"ی است لذا از نامزدها عهد می گیرد که "زاویه دار با انقلاب" به کار نگیرند و از آن پس همه نامزدها جبهه انقلاب اند با مراتب شدت و ضعف.
- از هرگونه "قیّم مآبی" حذر می کند؛ نه پدرخواندگی نه فرزند خواندگی و نه "هژمونی های جبهه ای" و...
- و...
از اول راه خودمان را برویم بهتر به نتیجه می رسیم! حالا در نیمه راه دیگری نظر کارگشایی ندارم!
...................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/5019
۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/5023
#انتخابات
#اجماع
#جبهه_انقلاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۴/۵
☑️ @m_ghanbarian
💠 نشست تحلیلی ایده اجتماعی دولت چهاردهم در خبرگزاری مهر؛ ۶ تیر ۱۴۰۳
#گزارش
حجت الاسلام #قنبریان گفت: آنچه مردم میخواهند بدانند نه کارنامه و نه وعده کاندیداها بلکه ایده مرکزی است و آنچه یک فرد را در قاموس ریاست جمهوری میبرد ایدهای است که باید ارائه کند.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست تحلیلی ایده اجتماعی دولت چهاردهم با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه، حسین سرآبادانی پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی، علیرضا خیراللهی پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی، حجت الاسلام سید علی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم و حجت الاسلام مجتبی نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی باقرالعلوم در خبرگزاری مهر برگزار شد.
▫️ فاقد ایده مرکزی در بین نامزدهای انتخابات هستیم
حجت الاسلام محسن قنبریان در این نشست با اشاره به اهمیت وجود ایده مرکزی در بین نامزدهای انتخاباتی گفت: در فضای مردم سالاری دینی ایدههای اجتماعی با سویههای اقتصاد و فرهنگ جان مایه صحبتهای یک نامزد انتخاباتی باید باشد. آنچه مردم میخواهند بدانند نه کارنامه و نه وعده و شعار بلکه ایده مرکزی است. آنچه که یک فرد را در قاموس ریاست جمهوری میبرد این ایدهای مرکزی است که باید ارائه کند. از طرفی این ایده مبتنی بر آرمانها و ناظر بر صحنه و میدان اجتماعی است و در ادامه بحث طرح برنامهها نیز به میان میآید و از اینجا به لوازم سیاست خارجه، برنامه اقتصادی و غیره نگاه میشود. سوال میشود اگر نامزدی اینها را ندارد دقیقاً پس برای چه آمده است؟!
وی در ادامه بیان داشت: میتوان بر اساس همین ایده مرکزی نامزدها را سنجید که آیا قدرت خلق این موضوع را دارد. اگر ایده بین حرفها و وعدهها و شعارها گم شد چه میشود؟ ما در بعضی دورهها فاقد ایده بودیم و احتمالاً در این دوره هم همینطور است. در برخی دورههای دیگر ایده بوده ولی با خوانش از دیگریهایی نتوانسته به اهداف خود برسد و با نظام آرمانی انقلاب اسلامی صورت بندی نشده بود.
وی با اشاره به عقب ماندگی در #عدالت در عین حال که به برخی پیشرفتها رسیدیم افزود: در اصول قانون اساسی سه گانه فرهنگ و سیاست و اقتصاد به چشم میخورد. شهید بهشتی زمانی که ایده قدرت سیاسی را مطرح کرد به سهم اقتصادی در این حوزه اشاره جدی داشت. حتی در فرهنگ که میتوانیم به عدالت رسانه و عرصههای دیگر تعبیر کنیم باید صدای متوازنی تدوین شود.
قنبریان با اشاره به اهمیت تشکلها در کشور و عدالت اجتماعی در کشور گفت: اگر رئیس جمهوری بخواهد کار همه جانبه قانون اساسی را انجام بدهد باید #قدرت_تشکلها را افزایش دهد. این موضوع را میبینیم که به میزانی که تشکلها ضعیف شوند بخش خصوصی قدرتمند میشود به طوری که بعداً سهمش در دستگاه حاکمیتی نیز بیشتر میشود. ما این موضوع را در سازمان تعاون و وزارتخانه شدن بازرگانی میبینیم که وزارتخانه به طایفه بهرهمند از سطح مدیر کلی به وزارت میرسد و عقب ماندگیها غیر قابل جبران میشود.
وی با بیان این نکته که به سمت فضای مطلوب رفتن قابل شاخص گذاری است تصریح کرد: یکی از کاندیدا در برنامه تبلیغاتی خود گفت بهداشت و آموزش کالا نیست، باقی حرفها اما نسبتی با شعار ندارد. یا بقیه کاندیداها شعارهایی وعده حمایت کارگری میدهند ولی در عمل میبینیم که اینها در مسوولیتهای قبلی خود این کارها را نمیکردند. باید اینها را به صورت یک ایده مرکزی جلو چشم بیاوریم و پای آن بایستیم و قدم برداریم.
https://www.mehrnews.com/news/6146343
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
بیانیه.pdf
380.5K
🔰 بیانیه تحلیلی پیرامون چارچوب اقدامهای اجتماعی مورد انتظار از دولت چهاردهم
🎯 در این بیانیه میخوانیم:
1⃣ حفظ قدرت خرید و سفره عموم مردم
2⃣ احیای حقوق کارگران
3⃣ آموزش و پرورش دولتی و باکیفیت
4⃣ حل تبعیض های اساسی
5⃣ تضمین آزادی های اساسی و امکان مشارکتهای مردمی
6⃣ توجه ویژه به استان های محروم و مرزی
➖➖➖➖
💠 با ما همراه باشید
🆔 @nameh_jomhour | نامهجمهور
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
سند مطالبات.pdf
502.9K
🔰 سند مطالبات و توصیههای سیاستی جمعی از پژوهشگران و فعالات حوزه کارگری به دولت چهاردهم
🎯 در این متن میخوانیم:
1⃣ توسعه مالکیت عمومی و سهمبری عادلانه
2⃣ تشکل یابی
3⃣ دستمزد
4⃣ امنیت شغلی
➖➖➖➖
💠 با ما همراه باشید
🆔 @nameh_jomhour | نامهجمهور
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در انتخابات پیش رو از اینها برنگردیم..
🔹در دولت شهید رئیسی به حکمرانی مردم، و نفوذ اراده آنها در مسائل اجتماعی و اقتصادی نزدیک شدیم
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
📺 برنامه تلویزیونی رویت
مشاهده فیلم کامل برنامه
#انتخابات
#یکی_مثل_رئیسی
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
بمناسبت ۷تیر و شهادت متفکر انقلاب اسلامی #شهید_بهشتی
مصاحبه کوتاه حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان با روزنامه قدس درباره گوشه هایی از نظرات اقتصادی آن شهید مظلوم/ ۷تیر۱۴۰۳
https://www.qudsonline.ir/news/996530
☑️ @m_ghanbarian
🗳 چرا به انتخابات رقابتی، افتخار نکنیم؟!
انتخابات، یکی از مظاهر و نمادهای مردم سالاری است. هرچه #مشارکت بیشتر و #رقابت جدی تر باشد، بیشتر نمود مردمسالاری می دهد.
طعنه های انتخابات۱۴۰۰ مشارکت پایین و غیر رقابتی بودن بود.
مرحوم شهید رئیسی باوجودی که در آن دخالتی نداشت اما زیاد هجو شد که: رئیس جمهور یک انتخابات غیر رقابتی و مشارکت پایین است! و بدتر از این حرفها که یادتان هست!
اینبار حتی موسسه نظر سنجی #استاسیس انتخابات را یک رقابت جدی آن هم سه جانبه گزارش کرده است.
رقابت بین #جلیلی و #قالیباف همانقدر جدی است که بین آنها با #پزشکیان.
پس تا همین جا اتفاقی مبارک درون ارزشهای اسلامی و انقلابی مان افتاده است .
رئیس جمهور چهاردهم هرکه باشد متهم به انتصاب و درآمده از یک صندوق بی رقابت نیست.
اینکه انقلابی ترها هم بتوانند دو جناح از یک انتخابات باشند و نه بین بد و بدتر بلکه بین خوب و خوبتر انتخاب کنند هم اتفاق خوب دوم است و حاکی از رشد و بالندگی است.
برای انتخاب اصلح نسبی هم باید تلاش کرد تا نتیجه را هم دلخواه کرد.
این جمله رهبر انقلاب هنگام رای دادن، نادر بود و البته مطرّا:
"سالهای آینده انشاءاللّه سالهای خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خودشان راضی باشند."
📝 محسن قنبریان ۸تیر۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian