eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠یک سؤال #توسعه_خبرگان #چهل_سالگی_انقلاب ❗️متن کامل را در یادداشت "جانشینی رهبری" بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🔵 زینب کبری(س) با یزید بجای قرآن و سنت با "قاعده انصاف" احتجاج کرد: آیا انصاف است زنانت پرده نشین و دختران رسول خدا...؟! خواستی "یزیدترها" را بشناسی ببین کجا از قاعده انصاف هم نمی توان خرج کرد؟! امام، شاه را بدتر از یزید میدانست! شاید چون دیگر به انصاف هم کم میشد با او احتجاج کرد! مثلا خود و پدرش اول زنان و دختران خود را کشف حجاب کردند بعد زنان مردم! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_g
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! 1⃣ از "لسه فر" تا کالا شدن همه چیز! آنچه نیوتن درباره ماشین گفت را اقتصاددان های کلاسیک درباره اقتصاد بازسازی کردند. اقتصاد بمثابه یک سیستم درون زا و بدون دخالت هیچ دست بیرونی مثل دولت و قوانین حاکمیتی و یا حتی ارزشهای اخلاقی! "لسه فر" اصطلاحی فرانسوی برای این مفهوم بود به معنای عدم مداخله دولت در اقتصاد. چون اقتصاد، مکانیسمی نیوتنی و مکانیکی دارد که با دخالت بیرونی، منجر به ناکارآمدی می شود. در گام بعد نئوکلاسیک ها از مرزکشی بین اقتصاد با سیاست و فرهنگ به این سمت رفتند که اقتصاد حد و مرز آنها را معلوم کند! حالا "بازار آزاد" بود که سازمان بخش و تنظیم کننده دولت و باز تعریف ارزشها می شد! دولتی تحت نظارت بازار سرمایه نه بازاری تحت نظارت دولت. در این نظم جدید، نظام اقتصادی پیشرو و مابقی نظامهای اجتماعی تحت تأثیر او تعدیل و تعریف می شدند. این موجب اقتصادی شدن همه چیز شد. به هرچیز به چشم یک کالا نظاره شد و در مکانیسم بازار آزاد بازتعریف شد. مثلا حکومت خوب، حکومتی برای عدالت نیست برای رونق اقتصادی سرمایه است و اصلا عدالت هم چیزی جز کارآمدی عرضه و تقاضا نیست!! 2⃣ سرمایه داران خیرخواه، پیامبران جدید! نیکول اشاف نویسنده کتاب "پیامبران جدید سرمایه" به خوبی تبیین می کند: خیرین بزرگ دنیای سرمایه داری مثل گیتس، والتون، براد، بافت و... در کنار کارهای خیرخواهانه بزرگ در حوزه بهداشت عمومی یا آموزش، چگونه برای دولتها تصمیم می گیرند که بخش بهداشت و آموزش، خصوصی شود و مداخله دولت از آن حذف شود. با تجاری شدن عمومی ترین خدمات و هم در دست داشتن ابزار و نهادهای این خدمات در دست این سرمایه داران، حساب کن در قبال آن خیریه ها چه سودی به جیب می زنند؟! http://m.tarjomaan.com/interview/8254 (نمونه های ایرانی خیّر-لابی بخش آموزش با شما!) 3⃣ تکسب با حقوق مخلوقین، حرام است! در شریعت ناب اسلام و آثار فاخر فقهی مثل مکاسب شیخ انصاری، آنچه حق مخلوقین است(مثل آموزش، سلامت، امنیت و...) قابل تجاری شدن و سوداگری نیست. پس کسی نمی تواند از بابت آن "اجرت و مزد" بگیرد و بالتبع در قاعده تراضی تجارت بیافتد. مدرسه با شهریه چند ده میلیونی برای آموزش پدید آید و رقابت بازاری شکل گیرد. فعالین حوزه این خدمات جای "اجرت"، از بیت المال "ارتزاق" می کنند. فرق بین "ارتزاق" و "اجرت" زیاد است از جمله اینکه ارتزاق، برای رفع نیازهای زندگی فعالین آن خدمات و متناسب با شأن و حوائجشان است نه مابه ازاء کارشان و اجرت المثل خدمتشان! تا خدمت یک معلم و پزشک و پلیس و... یک کالا نشده خرید و فروش نشود نمیتوان برایش اجرت معین کرد. ببین کالایی شدن با این نقش های شریف چه می کند؟! این آموزه مترقی(منع کالایی سازی آموزش و بهداشت و...) توسط مجتهدان تراز اول انقلاب در اصل ۳۰ قانون اساسی منعکس شد. 4⃣ رئیس التجار...! دولتها به بهانه کسری بودجه چند دهه است دنبال واگذاری این بخشها -که حق مخلوقین است- به بخش بازار و تجارت اند. حالا دیگر بجای کلمه غیر انتفاعی، صراحتا از سرمایه گذاری و سود بری بخش خصوصی حرف میزنند. وقتی رئیس دولت می گوید: دولت برای هر دانش آموز متوسط ۴میلیون از بیت المال هزینه می کند. چشم بندی کرده جای سرمایه دار کلمه "مردم" می نهد و می گوید: اما اگر به مردم واگذار شود به ۱میلیون کاهش می یابد! و نمی گوید سرمایه دار بقیه هزینه اش را از چه کسی میگیرد؟ و خدمات آموزشی چند پای خانواده ها(بخوان:مردم)می افتد؟! نمی گوید چرا دولت باید از بودجه عمومی پول بازی چند باشگاه را بدهد اما آموزش باید خصوصی شود؟! فقط بدهکاری(نه تمام هزینه ها) یکی از این باشگاه ها برابر با یارانه یک سال همه مردم خرمشهر است! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
📱 تبرّج مجازی تا حالا در ازدحام و همهمه گرفتار شده ای که صدایت شنیده نشود؟! ناچار شوی با داد و بیدادی یا یک جیق و حتی سخن رکیک توجه ها را جلب کنی؟! وقتی دنیای گفت و شنود، مجازی و بسیار بیشتر از دنیای واقعی پرازدحام و همهمه است، کسانی که حرفی برای گفتن دارند و از مشاهیر دنیای واقعی هم نیستند، بین شنیده نشدن یا تبرّج(خودنمایی) کردن مخیر میشوند! هردو دسته را با صنوفش می شود سرچ کنی اولی ها کمتر پیدا هستند. ☑️ @m_ghanbarian
✊ انقلاب اقتصادی؟! 1⃣ ✅ اخیرا یکی از مراجع عظام تقلید فرمودند: "ما انقلاب سیاسی در کشور داشته ایم، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای شده است اما "انقلاب اقتصادی" نشده است و باید به این سمت حرکت کنیم". سه دهه پیش از این نیز محمدرضا حکیمی -معروف به فیلسوف عدالت- همین سخن را گفته بود: "انقلاب اسلامی ملت ما طاغوت سیاسی(فرعون) را ساقط کرد اما طاغوت اقتصادی(قارون) را نه"! او البته همان سالها از انقلاب کناره گرفت و قائل شد: "در انقلاب، عدالت ذره ای اجرا نشد و برعکس چپاول اموال عمومی سر به فلک کشید"!(۱) اما این مرجع بزرگ هنوز از مدافعان جدی انقلاب و نظام اسلامی است. مرجعی بزرگ با سطح وسیع معلومات و تألیفات، دقیقا تفاوت "اصلاحات اقتصادی" با " انقلاب اقتصادی" را می داند. اصلاحات اقتصادی -که هیچ منکری ندارد- مثل اصلاح نظام مالیاتی، سیستم بانکی، الگوی مصرف، وابستگی بودجه به نفت، مبارزه با قاچاق و...است. اما انقلاب اقتصادی -که گفته نمی شود- بسیار بنیادی تر و گسترده تر از این کارهاست. هم تراز کردنش با "انقلاب سیاسی"(فروپاشی رژیم پهلوی)، توسط این مرجع محترم خبر از مراد جدی ایشان از این واژه دارد. حال که چنین سخنی از زبان زعمای حوزه شنیده شده است، خوب است نخبگان پی آنرا بگیرند و ابعادش را روشن کنند. بلکه آنرا در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب یک گفتمان و مطالبه عمومی کردند. انقلاب فقط با انقلاب به سوی آرمان هایش زنده می ماند نه با چهره ها و شخصیت ها! 📚خوانشی حوزوی از انقلاب اقتصادی! اول چند مثال فقهی از اصلاحات اقتصادی: 🔺اینکه خانه های خالی تقریبا اندازه مستاجرین است و باید برای سکونت ارزان به سمت مالیات از خانه های خالی رفت! 🔺از اشراف -که منابع ملی را خرج تجمل خود می کنند- باید "مالیات بر اشرافیت" گرفت! 🔺برای خانه دار کردن حاشیه نشین ها باید زمین داران بزرگ را ملزم به فروش مازاد از ۱۰۰۰متر کرد! 🔺اموال مفسدان اقتصادی را باید به نفع طبقه محروم مصادره کرد! 🔺و... همه اصلاحاتی اقتصادی به نفع عامه مردم بخصوص محرومان و بر ضد سرمایه داران بوده است که برخی انجام و برخی متوقف شد. خاستگاه بسیاری از این پیشنهادها مثل خود انقلاب از حوزه و رجال روحانی مجلس و دولت صورت گرفت. گرچه برخی از آن رجال معمم ظرف سه دهه کاملا تغییر رویکرد دادند و مدافع سرمایه داری شده، خود از اشراف بالا نشین شدند! ❓سئوال اساسی اما این است: حوزه برای "انقلاب اقتصادی" جز همین کلمه و تکرارش چه می تواند بکند؟! فقیه بزرگی مثل شهید صدر صراحتا مالکیت در اسلام را ۳قسم (نه۲قسم)کرد: -مالکیت دولتی و حکومتی -مالکیت عمومی مردم -مالکیت خصوصی و البته اثر فقهی هیچ فقیهی خالی از این سه نیست. در مالکیت عمومی مردم ولو مایملک (برخی زمینها و مباحات عامه) در اختیار دولت اسلامی(ولیّ مشروع) است، اما دولت(حتی معصوم) مالک آن نبوده و فقط بر حسن استفاده آن نظارت و در تقسیم عوایدی اش به عموم مردم مباشرت دارد. روشن است مایملک دولت(انفال و...) هم ملک شخصی دولتمردان(حتی امام معصوم) نیست و آنها امتیازی افزون ندارند. اما هزینه کرد آن با مایملک عمومی مردم فرق دارد. مخارج اداره دولت، مخارج دفاعی، از بین بردن فقر با مساعدت مضاعف به فقرا و... هزینه کردِ ِمایملک دولتی است. اما مایملک عمومی باید صرف عامه مردم و بهبود وضع اقتصادی آنها شود بطوری که سرانه مردم موجود کشور از آن حق دارند(۲) نکته مهم اینجاست که : ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
✊ انقلاب اقتصادی؟! 1⃣ ✅ نکته مهم اینجاست که: دربین این ۳مالکیت در گذر تاریخ، ملکیت دولتی(زمینهای موات، کوهها و جنگلها و...) برای دولت باقی مانده است. مالکیت خصوصی هم -بخصوص با پدیده های جدید مثل ماشین آلات و کارخانجات- روز به روز افزایش داشته است. اما ملک عمومی مردم -که عمدتا اراضی فتح شده با فتوحات اسلامی و هم برخی مباحات عامه(ماهی ها و گوهرهای دریا، برخی معادن آشکار زمین و پرندگان و...) بوده است در زمانه ما به صفر میل می کند! اراضی فتح شده دیروز(عراق، سوریه، مصر و...)، دیگر خود کشوری مستقل شده اند و دولت-ملت های جدید اجازه دست درازی عموم مسلمین به آنها نمی دهد. بخاطر مخاطرات زیست محیطی و تهدید حیات وحش، استفاده از بسیاری از مباحات عامه برای مردم محدود و محدودتر شده است. امروز حفر یک حلقه چاه آب بدون اجازه دولتها ممکن نیست. ❓آیا تأسیس چنین ملکیتی برای عامه مردم در دوره معصوم از سوی شریعت، دارای فلسفه و مصلحتی علی‌عده بر ملکیت امام و دولت اسلامی نبوده است؟! آیا آن مصلحت امروز(در دوران غیبت) زایل شده است؟!(برخی فقهای بزرگ نه تنها آنرا زایل شده ندانسته بلکه مثل انفال را در دوره غیبت، مباح برای عموم شیعیان می شمارند!(۳)). ❓آیا در شرایط جدید برای تأمین منابع این بخش، از سوی فقهاء و قانون گذراران فکری شده است؟ در مرتبه بعد برای هزینه کردِ درست و بالسویه این منابع، برای عموم مردم(یعنی سرانه و فرد به فرد)، سازمان و نهادهایی خاص طراحی یا اقلا دولتهای مباشر گزارش تفریغ درستی از آن ارائه می کنند؟! به نظر میرسد این راه نرفته و نقطه توقفی است که پس از سالهای اول انقلاب دیگر تعقیب نشد! چون حکومت را اسلامی و هم مردمی و ولی فقیه را جانشین معصوم دیدیم، بی نیاز از توجه به تفاوت آن دو مالکیت و ثمراتش شدیم!درحالیکه آن تأسیس در دوره خود معصوم صورت گرفته بود. لذا: 🔺نه از انتقال برخی منابع دولتی یا خصوصی به ملکیت عمومی در دوره غیبت و هم شرایط جدید بحث مکفی کردیم! 🔺نه از تأسیس منابع نوپدید برای این مالکیت(جز نوادری مثل شهید مطهری) کسی بحثی علمی-فقهی کرد! شهید مطهری در کتاب "نظری به نظام اقتصادی اسلام" از "ملکیت عمومی ماشین(تکنولوژی)" سخن گفت! و به نوعی آنرا جای طبیعت و منابعی که دیگر ملک عموم مردم نیست قرار داد(۴). اما آن بیان حتی به گوش کتاب خوانها هم کمتر رسید و خوانندگانش هم کمتر فهم روشنی از آن یافتند. اخلاف حوزوی ایشان نیز بحث در خور فقهی یا اقلا پیشنهاد جایگزینی نکردند(اقلا بنده سراغ ندارم). درحالیکه ایشان، جوهره ی اصلی سرمایه داری را مالکیت خصوصی ماشین می شمارد و بدون اجتهاد روی این مسأله(و مثلا قائل به ملکیت عمومی شدنش) هر اجتهاد دیگر روی محصولات سرمایه داری و دنیای جدید مثل بانک و بیمه و... را بی ثمر و کم ثمر می شمارد(۵). ❗️یک مثال ساده: اوایل انقلاب صنعتکاری از "حق انحصاری ابتکار و اختراع" از امام استفتاء کرد که بنا به قانون طاغوت [سرمایه دار] با انحصار آن به نفع خود، بهره برداری کلانی می نماید. آیا در قانون مقدس اسلام چنین چیزی درست و مشروع است یا نه؟ امام پاسخ فرمود: "انحصار حق، شرعی نیست و چنانچه مقرراتی از طرف دولت اسلامی باشد مراعات آن لازم است".(۶). این لازمه ی فقهی نظریه شهید مطهری است(۷). ❓فرض کنید صنعتکاران معمولی کشور مجاز بودند، خود قطعات ماشینهای ایران خودرو و سایپا را کپی سازی کنند و بفروشند(معنای عدم انحصار حق ابتکار و اختراع و ملکیت عمومی ماشین)، آیا دیگر این دو غول انحصاری خودرو سازی می توانستند چنین اجحافهای عجیب و غریب در حق عامه مردم کنند؟! ❓اما آیا جز این استفتاء امام، مرجع دیگری هم چنین فتوایی دارد؟! آیا ۴دهه از انقلاب همیشه مقررات دولت اسلامی به نفع آن انحصار جلو نرفته است؟! عامه مردمی که مالک چیزی از منابع قدیم و جدید نیستند، آیا حقوقشان با شورای نظارت و رقابت و...(!) استیفاء می شود؟! رحمت خدا بر شهید صدر که "توزیع ثروت ملی" را مقدم بر "توزیع درآمد ملی" میشمرد. ❓آیا همین مرجع بزرگ و انقلابی لوازم فقهی انقلاب اقتصادی (به معنای "انقلاب" اقتصادی) را می پذیرد؟! شاید سهم حوزه از انقلاب اقتصادی -اگر جدی گفته باشند- این تیپ و تراز کارها باشد نه تنزل به اجتهاد بانک و بیمه یا تنزل به فرموله کردن برخی اصلاحات اقتصادی. ___________________ پی نوشت : ۱. راه خورشیدی/مقاله انقلابی که متوقف شد از محمد اسفندیاری ۲. ر.ک:اقتصادنا شهید صدر ۳. مکاسب ج۲ شیخ انصاری ص۲۲۵ ۴و۵. ر.ک:مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۰ص۴۷۹تاص۵۰۲ ۶. استفتائات امام خمینی ج۳ص۵۵۵ ۷. پنج فرضیه برای اثبات این حق و رد آنرا در کتاب فقه العقود ج۲از آیت الله سید کاظم حائری ملاحظه کنید 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian
🌀 مرگ بر آمریکا و اسلام آمریکائی! 🔸واشنتگن پست گزارشی از مانور تجمل آقازاده های مسرف و دارای رانت در ایران که موجب خشم عمومی مردم شده اند نوشت. از خودروهای لوکس و اقامتگاه های مجللشان گزارش داد و افزود: "اما تعداد کمی در ایران می‌توانند با توجه به افزایش هزینه‌ها و کاهش توان مالی از چنین آسایشی برخوردار باشند"! چندی پیش پمپئو نیز در سخنانی تحریک آمیز مثل همین سخنان را گفته بود! 🔸جالب اینکه ریچارد نفیو(طراح تحریم هوشمند ایران) در کتابش صراحتا هوشمندی تحریم را به این مثال میزند که مانع واردات کالاهای لوکس به ایران نشدیم تا تجمل طبقه بهره مند موجب شکستن استقامت عمومی مردم شود! یعنی با دستی مانور تجمل آقازادگی را مهندسی کن و با دست دیگر از نداری مردم و تبعیض و مشکل آقازادگی و فرهنگ "تبار گماری"(Nepotism) برای مردم حرف و گزارش تهیه کن! 🔸برای انتقاد از اشرافیت مذهبی در دادگاه، دادیار محترم می گفت: حاج آقا، ترامپ که میخواهد ریشه روحانیت و نظام را بکند شما چرا کمک کنید؟!! اینبار شاید هر مومن انقلابی مطالبه گری از آسیب های درونی نظام انتقاد و علیه آقازادگان مسرف یا برخی پدران بدتر از خودشان گفت و نوشت، متن واشنگتن پست و حرفهای پمپئو هم ضمیمه پرونده شود که حرفها و اقدامات شما قطعه ای از پازل آمریکاست!!! 🔸مغز متفکر اصلاحات هم همین روزها از شکاف پایین شهر-بالای شهر و ظرفیت شورش اجتماعی اش نوشت ! 🔸به این می گوید: دابل برد! مطالبه به حق انقلابی، شورش آمریکایی شود، برد آنهاست! کرم آقازادگی فاسد و رانت هم در تنه انقلاب بماند، برد! حال مردم انقلابیِ آمریکاستیز چگونه در ۴۰سالگی انقلاب خود را از فاسدان و مسرفان بیمه و همزمان آمریکایی ها را پشیمان کنند؟ هنر لشکر مومن مطالبه گر است. ☑️️ @m_ghanbarian
سلوک سه روزه تا بهشت!.mp3
12.28M
💢 سخنرانی: سلوک سه روزه تا بهشت! سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س) ۹۵/۱۲/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
💢 سلوک سه روزه تا بهشت!!! سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س) ۹۵/۱۲/۱۲ 📖همان طور که اهنگری به احترام فاطمه (س) از گناه با زنی محتاج صرف نظر میکند با دعای خیر آن زن که برای او در برابر اتش دوزخ دعا میکند فاطمه (س) او را از اتش دنیا و آخرت حفظ میکند و اینچنین فاطمه س وعده هایش را زود عملی میکند.📖 🌹فاطمه یعنی بریده شده از آتش و دوستان فاطمه نیز از آتش جدایند. ◀امیرالمؤمنین میفرمایند: إنَّما سُمِّيَت فاطِمَةُ لأنَّ اللّه َعز و جل فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ... نامش را فاطمه نهادند چون دوستدارانش را از اتش جدا میکنند... ✅در روایات، زیارات و ادعیه ، بخصوص ادعیه ماه رمضان دو نیاز برای ما معرفی شده که دو کار را باید انجام بدهیم البته دو چیز مجزا نیست و در واقع جدا شدن از اولی همان داخل شدن در دومی است! ◀1_عتق رقبه کنیم، یعنی آتش دوزخ را از گردن خود رها کنیم ◀2_وارد بهشت شویم. 🔷حال در روایات متعدد و در کتب معتبر شیعی و حتی  سنی ائمه فرموده اند هرکس زهرا(س) را دوست بدارد وارد بهشت می شود و حتی گفته اند به او سلام کنید وارد بهشت میشوید. 👈رسول خدا فرموده اند: یا فاطمه مَنْ صلّیَ علیکَ غَفَرالله لَهُ  فَاَلحَقهُ بی حیثُ کُنت مِنَ الجنّة یا فاطمه! هرکس بر تو درود بفرستد خداگناهانش را می بخشد و او را به من ملحق می کند در بهشت هرکجای بهشت که باشم. 🔷الحاق به پیامبر صلوات الله علیه بسیار مقام بلندیست پیامبری که در روایات آمده انبیا محتاج شفاعت اویند. شرایط این درود چه باید باشد؟؟👇👇 📖عبدالمالک نوفلی نقل میکند از جدش که ایشان صبح نزد حضرت زهرا(س) رفتند حضرت از ایشان دلیل مراجعه صبح هنگامشان را می پرسد می گوید برای کسب برکت و سپس حضرت این حدیث گرانقدر رانقل فرمودند پدرم به من خبر داده : ✅"مَن سَلّم علیه و علیَّ ثلاثة ایّامٍ اوْجبَ الله لهُ الجنَّة" ✅اگر کسی سه روز بر من و بر تو سلام بفرستد بهشت بر او واجب می شود! راوی پرسیده آیا این سلام فقط در زمان حیات شماست؟ بانو فرموده اند: فی حیاتنا و مَماتنا... ⭐⭐این واجب شدن به  این معنی نیست که خداوند به ما بدهکار میشود و ما حقی داریم اما یعنی اینکه اینقدر مقتضی در این آدم تمام می شود که ناخودآگاه  معلول هم به دنبالش می آید. ✅ بعبارتی کسی که تقلاهایش برای رسیدن به درجه اولیاء است با سه  روز سلام دادن به فاطمه (س) تکمیل می شود.!!! 📖جناب شاه آبادی میفرمایند(استادِ عرفانِ امام (ره) ) ⬇ 🔷در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا توجه کنید.و بدانید که استمداد گرفتن از حضرت باعث قرب معنوی میشود و خداشناسی انسان را زیاد میکند. قبل از اذان صبح هم صلوات حضرت زهرا را بفرستید. 💡قربةً الی الله ،نزدیک شدن به خدای متعال. از ما تا خدا یک دنیا، یک برزخ، یک قیامت، یک بهشت فاصله هست که هرچه بیشتر طی شود بیشتر نزدیک می شویم چگونه باید برای پیمودن این مسیر به حضرت زهرا(س) توجه کرد؟👇 ⭐ نکته ها: ✅1_حتما باید اهل نافله شب بود برای رفتن به سوی خدا شب باید رفت سُبحانَ الَّذی اسری بِعبده؛ اسری یعنی سیر در شب ✅2_ گفتن صلوات ایشان (اللهم صَلَّ عَلی فاطمةَ و ابیها و بَعلها و بنیها و السّرِ المُستودع فیها بِعَددِ ما اَحاط به علمک) ختم کردن دعای قنوت و سجده به : بحق صدیقة الطاهره. ✅3_قبل از نماز صبح خواندن صلوات ایشان یا مُمتَحَنة امتحنک الله الذی قبل عن یخلُقکِ...که در ابتدای مفاتیح آمده و بسیار کوتاه می باشد ⭐ «السلام علیک یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابره» «سلام بر تو ای آزموده ای که خدا تو را قبل از آفرینشت آزمود. پس تو را به آنچه آزمود شکیبا یافت.»⭐ دودسته آدم هستند: ◀1. افرادی که حدیث رسول لله را باور میکنند که با سه روز سلام دادن به فاطمه س بهشت بر او واجب میشود. و همین مقدار را میفهمد و منتظر میماند که این حرف در آخرت اثر کند ◀2.افرادی هم هستند که میگویند  دنیا و اخرت مثل روح و بدن هستند که جدا نیستند و این حرف رسول الله باید در دنیا هم اثر داشته باشد و این افراد بهشت را در دنیا هم تجربه میکنند.به شرط اینکه هوش و حواسمان باشد و حالا👇👇 ✅1.ادم اول وقتی حواسش به خودش نیست وحالش خوب نیست مقتضی بهشت در او هست اما به علت غفلت توجهی به این بهشت ندارد. و حتی ممکن است ان مقتضی را از دست بدهد در دنیا. ✅2.اما ادم دوم حواسش جمع است و هم مقتضی تمام میشود و دیگر هم از ان خارج نمیشود. 📖◀در سوره ی محمد آیه ی 4تا 6: انسان هایی که مجاهد فی سبیل الله هستند به شرطی که کارشان را خراب نکنند کارشان درست میشود و ما آن ها را هدایت میکنیم و حال و وضعیت ان ها را درست میکنیم و وارد بهشتی میکنیم آن ها را که قبلا به آن ها نشان دادیم. ☑️ @m_ghanbarian
💢سلوک سه روزه تا بهشت!!! ✅ادامه قسمت اول ⭐نکته بسیار مهم اینست که : ✅سلام یک فرآیند است  و یک لفظ نیست! یعنی با گفتن یک کلمه به تنهایی اتفاقی نمی افتد و یک سری کارهایی باید انجام بگیرد و سپس این سلام را بدهد در واقع اگر سلام دادی به حضرت زهرا(س) در حقیقت با ایشان سِلم ورزیده ای و با ایشان در صلح می باشی پس نباید به دشمن ایشان سلام بدهی یعنی عملی که مورد رضایت ایشان نیست را نباید انجام بدهی باید 3 روز در سلام باشی. ✅3روز گناه نکردن، حتی بالاتر از آن ترک چیزهای مشکوک ✅3روز فقط بر سر سفره فاطمه(س) نشستن و برسفره غیر ننشستن ✅3روز احساس در بهشت بودن نه اینکه چشم چیزی ببیند و گوش چیزی بشنود بلکه با دل متوجه بودن آنگاه "سَیَهدیهِم..." می آید و راه پیدا می شود 💡"بهترین ایّامی که می توان برای انجام این عمل انتخاب کرد سه روز ایّام فاطمیه است"💡 👆این ایّام بسیار عظیم است بزرگان ما بزگترین روزیها را در این ایام دریافت می کنند.❗ 🔷مناسک حج نیز 3 روز می باشد، که باید ذکر گفته شود و احرام بسته شود(چیزهایی را بر خود حرام کردن)و بعد تازه دستور داده شده تَزَوَّدوا تا می توانید توشه بردارید ؛از چه؟ از ذکر خدا،  یاد خدا و آثار آن  و بعد از "تَزَوَّدوا..."دوباره می فرماید " فَاتَّقون..." یعنی توشه ای را که بدست آورده ای حفظ کن زیرا عالم دنیا عالم تغییر است و باید مواظب بود عمل را از دست ندهی و گم نکنی اگر کسی مؤمن باشد یک حج کافیست برای اینکه به بهشت برود ....🔷 ❗❗3 روز سلام بر حضرت نیز تا بهشت می برد باید مواظب بود از بهشت بیرون نیامد....❗❗ ◀امیرالمؤمنین قرآن ناطق در لحظات بعد از شهادت حضرت زهرا(س) به امام حسن و امام حسین(ع) می فرماید هَلمّوا تَزَوَّدوا بشتابید از مادرتان توشه بردارید می توانست بگوید وداع کنید اما فرمود توشه بردارید... ✅توشه برداشتن=3روز درمشعر و منی و عرفات = یک لحظه کنار جنازه زهرا(س)✅ ☑️ @m_ghanbarian
👑خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی⁉️ 🔹یکی از چالشهای اصلی انقلاب در۴۰سالگی اش، چالش آقازادگی است. آقازادگی در عرف سیاسی یعنی اعتبار و وجاهت یک "آقا"، بی حساب پای فرزند یا نوه و نتیجه اش رود و اینها دارای "رانت فامیلِ خوب" گردند بدون اینکه برای آن امتیازها کاری کرده باشند! ❓آیا چنین چیزی قابل تئوریزه شدن، آن هم با ادله شرعی است؟! چندی پیش آقازاده ای محترم -که حق کاندید شدن برای منصبی را داشت- ظاهرا روال قانونی آن (شرکت در آزمون) را طی نکرد لذا رد صلاحیت شد. عجیب آنجا بود که یکی از بزرگترین مجتهدان قم در تأیید او به روایت صدیقه طاهره(س) استناد کرد که: "المرء یحفظ فی ولده"(۱) و افزود: "اگر علاقه ای به آقای ...دارند در اولادش حفظ کنند!" http://www.ghatreh.com/news/nn29933734 البته بلیه ی آقازادگی منتظر مجوز شرعی نمانده است و مثل خوره ای در حال گسترش است لکن تئوریزه شرعی آن از آثار عملی آن مخرب تر است. ❗️وجه استدلال: "المرء یحفظ فی وُل٘ده"در اصل یک ضرب المثل است که حضرت زهرا(س) به آن استشهاد و بالاتر اینکه به رسول الله(ص) نسبت می دهد: "کان رسول الله(ص) أبی یقول ..." از اینرو بمثابه حدیث است. به لحاظ دلالت هم چون إخبار به قصد إنشاء است(یعنی فرموده "حفظ می شود" اما قصدش "حفظ کنید" است)، دلالتش بر مطلوب صریحتر است! نزدیک به این مضمون روایات دیگری ذیل آیه۸۲ کهف در تفسیر نورالثقلین هست که می شود مؤید باشد. 🚫نقد: این روایات هیچ دلالتی بر اثبات مشروعیت آقازادگی مصطلح ندارند! ۱.دسته ای از آنها خبر از خیر خواهی خداوند برای فرزندان و ذریه انسانهای صالح دارد. با حفظ آنها، صالح قرار دادن آنها و مانند آن. مثل:"یحفظ الله الاطفال بأعمال آبائهم..."(۲). ⬅️این حفظی تکوینی و فعل خدای متعال است و اصلا مربوط به حوزه تشریع و تقنین و اعتبارات انسانی نیست تا دخلی به ماجرای آقازادگی مصطلح داشته باشد. ۲.دسته ای دیگر از این روایات که در مقام توصیه به رعایت حقوق بازماندگان انسانهای صالح است، نیز اجنبی از بحث آقازادگی است. چون در همه اینها "حقی" از قبل و بخاطری دیگر برای آن بازماندگان ثابت است و این روایات فقط رعایت آن حق را تأکید می کنند. 🔸خود صدیقه طاهره(س) در مطالبه ارث خود از پیامبر(ص) به این روایت استناد می کند و قبلش دارد که: آیا شما از پدر خود ارث می برید و من از پدرم ارث نمی برم؟! 🔸عمده روایات ذیل آیه۸۲ کهف است که ماجرای تعمیر دیواری توسط خضر و موسی است که زیرش گنجی برای دو بچه یتیم است. بخاطر صالح بودن پدر چنین خدمتی میشود تا یادگار و گنج پدر برای آنها(کنز لهما) برایشان محفوظ بماند نه اینکه بخاطر پدر صالح به آنها گنجی دهند! و بین ایندو فرق فاحشی است. 🔸امام صادق(ع) ذیل آیه به این مطلب تصریح می کند: "کم من انسان له حق لایعلم به..."(چه بسیار انسانی که حقی دارد و خود خبر ندارد مثل آن دو یتیم سوره کهف که موسی و خضر برایشان نگه داشتند)(۳). 🔸فقهای بزرگ نیز از این روایت "اثبات حق و امتیازی جدید" نکرده اند بلکه برای "استیفای حقی ثابت شده" از دلیلی دیگر، استفاده کرده اند(۴). مثلا خداوند برای فقیران و مسکینان و در راه ماندگان غیر سید، زکات و برای سادات آنها، سه سهم خمس را قرار داده است حال در پرداخت چنین حقی اگر به "حفظ رسول الله در ذریه اش" استناد شود، تأکید در ایفای آن حق است نه اثبات امتیازی تازه(دقت شود). ❗️اگر منظور آن مجتهد بزرگ هم این بوده که آن آقازاده از حقش (شرکت در انتخابات)محروم شده است! در آن صورت نزاع صغروی است و ایشان هم در اصل ادعا با ما هم سخن اند! ____________________ پی نوشت: ۱-الاحتجاج ج۱ص۱۰۳ ۲و۳-نورالثلقین ج۳ص۲۹۰وص۲۸۸ ۴-آیت الله بروجردی /زبده المقال فی خمس الرسول والآل ص۸ 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲ ☑️ @m_ghanbarian
👋 ممکن است دیگر نباشیم! ✅ از اول دوستانی با لطفشان بدون خودم، برخی صوتهای سخنرانی را به فضای مجازی آوردند و مدت مدیدی بعد خودم ملحق شدم. جابجایی از تلگرام به پیام رسان داخلی و زحمات جمع کردن دوباره مخاطبان هم با آن دوستان عزیز بود که مدیونشانم. ✅ ماندن در فضای مجازی "برای مخاطب عام" ، اقتضائاتی دارد. برخی راه های شنیده شدن و ارتباط با گروه هدف بنظر بنده "مجاز" نیست و برخی "مقدور" ما نیست. با هجرت به قم ، عرصه های حضور هم از تبلیغی-ترویجی به تحقیقی تر تغییر کرده که برخی از آنها یا در "دغدغه های عموم" نیست و یا "بیانش" برای او تخصصی و سخت جلوه می کند . ✅ لذا با "محدودیت مقدورات" و امکانات برای کانالی اثر گذار برای عموم از سویی و "لزوم پرداخت تحقیقی و تخصصی تر" به برخی مسائل اصلی جامعه و انقلاب عزیز اسلامی از سوی دیگر، ممکن است اصرار مکرر بنده اینبار محقق شود و فقط تا سالگرد ۴۰سالگی انقلاب اسلامی به این شکل باقی باشیم و پس از آن دیگر "در فضای عمومی مجازی" حضور نداشته باشم. ✅ پیشاپیش از لطف همه مخاطبین عزیز متشکر و سپاسگزارم و تا ۲۲بهمن ۹۷ از تصمیم نهایی مطلعشان خواهم کرد. با امتنان. محسن قنبریان ۴بهمن ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
🎣روانشناسی مردم هوشمند! 🔹بارها گفته ام مردم ایران مجموع آرمانهای انقلاب۵۷ را باهم می خواهند. لکن احزاب و جناحهای سیاسی کشور بین آرمانها تبعیض ساخته اند: برخی امنیت و استقلال و برخی آزادی و مردمسالاری را برداشته اند و مردم همیشه مخیرند بین این دوگانه انتخاب کنند! 🔹به حسب روانشناختی، مردم جانبی را برمی گزینند که احساس می کنند کم دارند. وقتی در امن ترین و مستقل ترین کشور منطقه دست به انتخاب بزنند واضح است جانب جریانی می روند که وعده آزادی سیاسی-اجتماعی بیشتری بدهد. حتی اگر سابقه آن آدم متناسب با شعارهایش نباشد! 🔹اگر چهره مقابل سابقه بهتری در آرمان آزادی و مردم سالاری نداشته و یا چهره اش تخریب شده باشد باز شانس جریان رقیب تقویت میشود. 🔹اصولگرایان در انتخابات های آتی هم در کشوری مستقل و امن مردم را پای صندوق ملاقات می کنند کشوری که آزاد هم هست اما پرچم این شعار دست اصولگرایان نیست و رقیب هم آنها را امنیتی و بسته و تنگ نظر جلوه می دهد (برشی از یک پرسش وپاسخ /بهمن ۹۷) #محسن_قنبریان #چهل_سالگی_انقلاب #پرسمان_انقلاب ☑️ @m_ghanbarian
✊مطالبه گری ثمری هم دارد؟!! 🔸جنبش های رقیبِ ارزشهای انقلاب، از نیروهای حزب اللهیِ انقلاب در ثمردهی مطالبه گری، امیدوارترند! و این جای تأسف دارد. میپرسد مطالبه عدالت و رفع تبعیض و مردمی شدن اقتصاد و...چه ثمری دارد؟! 🔸دهه پیش وقتی دوچرخه سواری و حضور بانوان در ورزشگاهها کلید خورد کسی گمان نمیکرد "کرامت زن"، مساوی با این حضورها مارک بخورد و مطالبه ای گسترده شود! 🔸وقتی مطالبه، بدنه ی اجتماعی خود را یافت و بزرگ شد، آدمهای سیاسی هم خواست خود را با آن طاق میزنند! رئیس جمهور نه سابقه اش دنبال آزادی زنان بوده است نه زن و دخترش را کسی چنین دیده اما برای جلب رأی این طیف با آنها معامله می کند یا فشار گرانی و تورم را با اجازه ورود تعدادی زن به ورزشگاه طاق میزند! اینجور هم سیاسی ها نفع می برند و هم آن طبقه اجتماعی به مطالبه اش میرسد! اینجاهم برد-برد است! 🔸مومنینِ مأیوس از مطالبه، خوب است از پیشرفت تدریجی گفتمان رقیب با مطالبه آفرینی و ساخت طیف اجتماعی و سپس موفقیتش درس بگیرند. 🔸البته یک نکته کلیدی این است که تکثر مطالبات، تجزیه طرفداران و کم شدن زور اجتماعی را در پی دارد چیزی که رقیب به خوبی درکش کرده و مطالبه اش را کوچک، شدنی و متمرکز کرده است. نخبگان ارزشی باید مهمترین و فوری ترین مطالبه انقلاب را همینطور به مردم معرفی و نیروی عظیم اجتماعی را پشت آن بیاورند آنوقت هر کاندیدی مجبور است اقلا اندکی از آن را تدارک کند. (برشی از یک جلسه پرسش و پاسخ بهمن ۹۷) ☑️ @m_ghanbarian
⭕️۴۰ سال بعد انقلاب، مجلس سنا! 🔺نگاهی به سینه چاکان انتخابات استانی مجلس، خود گویای خیلی چیزهاست. 🔺همزمان دائی آقازاده های معروف از ضرورت مجلس سنا و ترکیب آن از اعضای مجمع و خبرگان و نهادهای خاص گفت و افزود انتخابات آن هم استانی باشد! 🔺در زمانی که ضرورت گردش نخبگان و رفتن آدمهای تکراری و منتصبِ مادام العمر، خواست و مطالبه عمومی مردم در ۴۰سالگی انقلاب شده است، برای ابقاء این وضعیت تلاشهای قانونی و گفتمانی صورت میگیرد ! چه عیدی خوبی به صاحبان انقلاب! #محسن_قنبریان #چهل_سالگی_انقلاب ☑️ @m_ghanbarian
🍕مولتی میلیاردر های سفیه! 🔹اخبار سرو بستنی با روکش طلا و اخیرا پیتزا با روکش طلا را شنیده اید. قیمت هنگفت آنها که حدود نیم یا یک سوم مزد یک کارگر است را هم میدانید! 🔹برخی به اشتباه این موارد را "اسراف" می خوانند و از این حیث حرام! در حالیکه اینها از مصادیق "تبذیر" است که قرآن آنرا "اخوت با شیطان" می خواند(۲۷/إسراء) و غیر کبیره بودن گناه آن اثر فقهی متفاوتی با اسراف دارد. 🔹اسراف، مصرف کردن مال در جای مناسب خود است اما بیش از حد نیاز. اما تبذیر، هزینه کردن مال است در غیر جای مناسب خود حتی اگر خیلی زیاد نباشد!(مستمسک العروه/حکیم ج۷ص۳۳۹) مثلا شیر برای خوردن است اگر پهلوی صفتی، وان حمام را از آن پر و درش آب تنی کرد میشود تبذیر. 🔹ثمره فقهی این است که اگر این موارد صدق تبذیر کرد، غیر از حکم تکلیفی (حرمت و گناه کبیره)، حکم وضعی حَجر هم برای صاحبش ثابت است! او شرعا "سفیه"است. و به حکم حاکم از تصرف در همه اموالش ممنوع می گردد(جواهر الکلام ج۲۶ص۵۲)! 🔹اینکه چنین غذاهایی از مصداق تبذیر وموجب سفه و حجر است بسیاری از فقهاء فتوا دارند و برخی ادعای عدم اختلاف فقهاء در آن(ر.ک:مفتاح الکرامه ج۵ص۲۵۴) ⬅️بدین طریق مولتی میلیاردرهای هنجارشکن را شرعا میشود در همه اموالشان ممنوع التصرف کرد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ 🔸بعد از فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت انقلاب اقتصادی، شماره ی اول یادداشتی به همین نام نوشتم که بلافاصله از نوشتن شماره ۲ آن پشیمان شدم چون فضای نخبگانی جامعه انقلابی ما نیز بعضا سیاست زده و جناحی فکر می کند و آن حرفها را مسأله ی یک انقلاب نمیداند! شاید در شماره ۲ -اگر نوشته می شد- به روندی در اجرا و واگذاری توجه داده می شد که مثال پیش پا افتاده اش می شد حقوق ۱۹میلیونی مدیر بنیاد مستضعفان! 🔸الان هم فکر می کنم همین حقوق ۱۹میلیونی سوژه فضای مجازی شود ولی لایه ی خطرناکتر فکری ای که مسبب این تبعیض ها بوده باز هم دیده نشود! 🔸مشکل اصلی این است که ارزش کار کارگر کمتر از مدیر دیده شد و مقایسه کارگر معدن با او "مرام کمونیستی" خوانده می شود! 🔸یکبار این آقایان -که تقریبا همه شده اند- تکلیف نسل جوان را با نوشته های شهید مطهری معلوم کنند! اندیشه هایی التقاطی و کمونیستی بود یا به تعبیر امام، صددرصد اسلامی؟! 🔸امسال سالگرد ۴۰سالگی انقلاب عزیزمان مصادف با فاطمیه است. اقلا در ۴۰سالگی آن و بخاطر حرمت مادر این انقلاب، جای فشفشه و ترقه و بوق قطار، جوانان انقلابی جلد ۲۰ مجموعه آثار شهید مطهری را تورقی کنند تا بهتر بیابند برای انقلاب مهمتر از ترقه و فشفشه هم هست. چند جمله از آن کتاب ناظر به حرفهای جناب رفیق دوست را بدون شرح بخوانید تا ببینید بادکنک و ترقه موجب شده بسیاری از جوانان انقلابی هم از مبانی رئیس شورای انقلاب شگفت زده شوند! : ⬅️“ارزش کار کارگر بستگی دارد به مقدار مفید بودن کارش برای اجتماع. کارگر یک رکن اساسی اجتماع است، همه به کار او محتاجند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق ندارد و الا باید عالی ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بی مصرف ماهی دو هزار، سه هزارتومان[بگو۲۰میلیون!] حقوق می گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰تومان می شود، یک کار ظالمانه است! هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از ۳۰۰تومان مثلا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از ۳۰۰۰تومان کمتر باشد! درست است که کارهایی نظیر کار یک وزیر برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد؛ و برای رفتگر خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد!..."(مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹) 🔸اینها صرفا شعارهای شهید نبوده، استدلالهای قوی ایشان را در بقیه صفحات آن نوشته ها بخوانید. ! 🔺مطلب مرتبط: -انقلاب اقتصادی؟!(۱) -درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی شهید مطهری 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل). چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ... آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است. هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
مطلب زیر را ببینید👇 ☑️ @m_ghanbarian
✅ این سالها زیاد از "اشرافیت مذهبی" و ابعادش در این کانال مطلب گذاشته شد. دعوت به دیدن این ویدئو بهانه شد یکبار فهرست برخی از آن مطالب را تقدیم کنیم تا محققان یکجا و کامل ملاحظه اش کنند: 🔺برنامه تلویزیونی ثریا http://mghanbarian.ir/tv/1392/ 🔺سخنرانی "امام خمینی و اشرافیت مذهبی" http://mghanbarian.ir/lecture/2530/ 🔺هردم از این باغ بری میرسد(مسجدی روی آب) https://t.me/m_ghanbarian/1463 🔺آدرس غلط! https://t.me/m_ghanbarian/1677 🔺تقاضایی از برادران و خواهران ایمانی ام! https://t.me/m_ghanbarian/1688 🔺بودجه حوزه در سال ۹۷ https://t.me/m_ghanbarian/1653 🔺گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن https://t.me/m_ghanbarian/1693 🔺پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا https://t.me/m_ghanbarian/1700 🔺نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/10 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/14 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۳ https://eitaa.com/m_ghanbarian/17 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۴ https://eitaa.com/m_ghanbarian/20 🔺جمکران مطلوب https://eitaa.com/m_ghanbarian/23 🔺باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 🔺تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/212 🔺کبیره! https://eitaa.com/m_ghanbarian/294 🔺اتاق های خالی جای اتاق های فکر در ساختمان جدید بعثه https://eitaa.com/m_ghanbarian/351 🔺آیت الله جوادی آملی و طلاکاری حرم و قرآن https://eitaa.com/m_ghanbarian/561 🔺قرآن مطلا و قرآن اسیر! https://eitaa.com/m_ghanbarian/563 🔺مسئولین و پدیده های اعتقادسوز https://eitaa.com/m_ghanbarian/590 🔺زکات یا کفاره؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/647 ☑️ @m_ghanbarian
کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!!.mp3
7.53M
#کلیپ_صوتی 🔴کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
#کلیپ_صوتی 🔴کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️پرسش و پاسخی در رابطه با این کلیپ نوشته شده که میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/225