آیه ۱۹ سوره حشر:
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
نباشید مثل کسانیکه خدا را فراموش کردند. خدا چه کرد؟ آن ابتلایی که دچارشان کرد چه بود؟ کاری کرد که خودشان از یاد خودشان بروند!
توجه کن که توی انسان کسی هستی برای خودت، دستگاه عظیمی هستی مرتبطی با ملکوت و بقیه ی هستی. و قرآن میفرماید کسانیکه خدا را فراموش کنند خدا هم آنان را به خودفراموشی دچار کرد و اینان فاسقند.
مرحوم علامه روایت "من عرف نفسه فقد عرف ربه" را عکس نقیض منطقی این آیه شریفه میدانند.
💠 جلسه اول مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685030.mp3
2.22M
سوره حشر آیه ۱۸:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
✨ای کسانیکه ایمان آوردید ایمان تنها کافی نیست برای اینکه به مقامات بالاتر ایمان برسید تقوا پیشه کنید. باید نظر(نگاه) کند هر نفسی که برای فردای خود چه پیش میفرستد
✨در روایت شریفه میفرماید کسی که شب محاسبه اعمال نکند از ما نیست
آیه ۱۹ میفرماید
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
✨مانند کسانیکه خدا را فراموش کردند نباشید و خدا هم آنها را به فراموشی خودشان دچار کرد. و آنهایی که در نتیجه ی فراموشی خدا، خودشان را فراموش کردند فاسق هستند.
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
سوره حشر آیه ۱۸:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
ای کسانیکه ایمان آوردید ایمان تنها کافی نیست برای اینکه به مقامات بالاتر ایمان برسید تقوا پیشه کنید. و لتنظر، لام تاکید است؛ باید نگاه کند هر نفسی که برای فردای خود چه پیش میفرستد(برای عالم برزخ و قیامت خود)
در روایت شریفه میفرماید کسی که شب محاسبه اعمال نکند از ما نیست.
آیه ۱۹:
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
میفرماید مانند کسانیکه خدا را فراموش کردند و خدا هم آنها را به فراموشی خودشان دچار کرد نباشید، یعنی کسی که خدا را فراموش کند و نقطه اتصالش گم شود، خودش را فراموش میکند دائم دنبال بیرون از خودش است در حالیکه میتوانست خودش مرکز حل مشکلات باشد(با معرفت الله و معرفت النفس)
در ادامه میفرماید آنهایی که در نتیجه ی فراموشی خدا، خودشان را فراموش کردند فاسق هستند.
پس باید یک فکری کرد و باید راهی پیدا کرد که فاسق نباشیم!
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685031.mp3
1.84M
آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
✨"ای کسانیکه ایمان آوردید حواستان به نفوستان باشد."
مَن عَرَفَ نَفسَهُ فقَدِ انتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ و عِلمٍ .[غرر الحكم : 8949.]
امام على عليه السلام : هر كه خود را شناخت، به نهايت هر شناخت و دانايى رسيد.
✨کسی که به معرفت النفس برسد به همه علوم دست پیدا میکند.
✨عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها! [غرر الحكم : 6266.]
امام على عليه السلام : در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد!
✨ادامه آیه فرموده؛ "شما اگر خودتان را پیدا کنید دیگران نمی توانند به شما آسیب بزنند."
اگر از بیرون آسیب میخورم بخاطر مشکلی ست که درون من هست
✨این قاعده ی قرآنی است هرچه خیر به شما میرسد از خداست و هرچه شر به شما میرسد از خودتان است.
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
قرآن میفرماید "ای کسانیکه ایمان آوردید حواستان به نفوستان باشد." کسی که به معرفت النفس برسد به همه علوم دست پیدا میکند.
امیرالمومنین فرمودند: تعجب میکنم از کسی که دنبال گمشده اش میگردد اما خودش را گم کرده و دنبالش نمیگردد پس در روایات عجیب است که ما دنبال خود و معرفت النفس نباشیم!
در ادامه آیه فرموده "شما اگر خودتان را پیدا کنید دیگران نمی توانند به شما آسیب بزنند." اگر از بیرون آسیبی به من میرسد بخاطر مشکلی است که در درونم هست. این قاعده ی قرآنی است هرچه خیر به شما میرسد از خداست و هرچه شر به شما میرسد از خودتان است.
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685035.mp3
2.25M
آیه ۵۳ سوره فصلت:
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
✨ما اینها را آوردیم در دنیا به آنها نشان میدهیم آیات خود را، در آفاق و در انفس(درونشان)...
✨بعد برایشان واضح میشود که او حق است
آیا برای شما بس نیست که هر جا نظر میکنید خدای تعالی را شاهد یا مشهود خود می بینید؟
✨اگر میخواهی خدا را پیدا کنی به آفاق نظر کن و به درون خودت مراجعه کن!
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
طبق روایات مباحثه ی علمی که خروجی معنوی داشته باشد ثوابش معادل دوازده هزار بار ختم قرآن کریم است یعنی اهل بیت علیهم السلام خواستند ما بفهمیم نه اینکه همینجور بدون فهم اعمال انجام دهیم، بفهمیم چه خبر است در خودمان سفر کنیم، دنبال خودمان بگردیم و ببینیم که هستیم.
نگاه کنیم به آیه ۵۳ سوره فصلت:
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
میفرماید "ما اینها را آوردیم در دنیا و به آنها نشان میدهیم آیات خود را، در آفاق و در انفس(درونشان)..."
انسان به دنیا که میآید اول آفاق را میبیند بعد که راه رفت و خورد به در و دیوار متوجه خودش میشود...
"بعد برایشان واضح میشود که او حق است
آیا برای شما بس نیست که هر جا نظر میکنید خدای تعالی را شاهد یا مشهود خود می بینید؟"
هر جا که رو کنید خدا را میبینید
پس اگر میخواهی خدا را پیدا کنی به آفاق نظر کن و به درون خودت مراجعه کن!
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_5780762050380696637.mp3
1.74M
اولین قدم مدیریت نفس این است که بفهمیم نفس چیست؟
✨شما این بدن نیستید اصل هویت انسانی، نفس است
✨شما به حاق وجود خود و به "منِ خود" بدون هیچ قیدی توجه کنید، اولین چیزی که از خود درک میکنید این است که "هستید"
✨انسان هستِ هستِ هستِ هست است
✨صفت واحد بین من و بقیه، "هستی و بودن" است
✨مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام، پیوند دهنده ی هستی ها با هم است.
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
1⃣
شما خودتان بنده را میبینید یا چشم شما بنده را میبیند؟
توی خواب چشم ما بسته است ولی میبینیم، حتی سفر هم میکنیم. پس "من" میبینم، در عالم دنیا به وسیله چشم. حتی بعضیها در دنیا هم میتوانند بدون چشم ببینند.
پس "من" کسی هستم که میبینم و درک میکنم نه چشمم، و نه بدنم! من اراده میکنم کاری انجام میدهم یا جایی میروم پس من سوار بر بدنم هستم ولی من بدنم نیستم! اگر قسمتی از بدن قطع شود از "من" کم نمیشود.
اصل هویت انسانی، نفس اوست.
اولین قدم مدیریت نفس این است که بفهمیم نفس چیست؟
نفس چه ماهیتی است که ما دائم تصور میکنیم این بدن هستیم، ولی روایات میفرمایند شما، این بدن نیستید!
شما به حاقِ وجود خود و به "منِ خود" بدون هیچ قیدی وقتی توجه کنید، اولین چیزی که از خود درک میکنید این است که "هستید"!
انسان، کسی است که هستِ هستِ هستِ هست است. صفت واحد بین من و بقیه هم همین "هستی و بودن" است و مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام، پیوند دهنده ی هستیها با هم است.
(ادامه👇)
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
بحث معیّت با حضرت سیدالشهدا و یارانشان است. میگوییم؛ يَا لَيْتَنا كُنا مَعَکم فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا، ما خیلی دلمان میخواست با شما باشیم تا به این فوز عظیم برسیم.
این معیتی که از اباعبدالله علیه السلام درخواست میکنیم، در حد یک کاش و خواهش گزاف است یا در ساختار کلمات اهل بیت علیهم السلام نظامی طراحی شده که نشان میدهد این معیت به معنای فعلی و الان است. یعنی اگر کسی بخواهد الان هم میتواند با اهل بیت علیهم السلام باشد. و اگر این درست فهمیده شود و بتوانیم این معنا را برای معیّت، از لابه لای کلمات اهل بیت استخراج کنیم نگرش ما به مسائل دینی خصوصا مسایل فقهی تغییر میکند.
خطبه ۱۲ نهج البلاغه؛
و من كلام له (علیه السلام) لما أظفره الله بأصحاب الجمل:
وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلَاناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ. فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) أَهَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان.
وقتی خداوند تبارک و تعالی در جنگ جمل سپاه امیرالمومنین علی علیه السلام را به ظفر رساند، يكى از ياران عرض کرد: اى كاش برادرم، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوای بودن با ما در این جنگ را داشت؟ واقعا میل دلش این بود که با ما باشد؟ گفت: آرى. امام على (ع) فرمود: "پس همراه ما بوده است."
ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب پدران و رحم مادران مى باشند، ولى با ما هم عقيده و آرمانند، به زودى متوّلد مى شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مى گردد.
🔹جلسه اول معیّت با سیدالشهدا سلام الله علیه
(محرم الحرام ۱۴۳۸)
@sholeye_toor