شعله ی طور
اولین قدم در فهم معنای "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" این است که انسان خودش را با خودش روبرو کند و برای فکر کردن به خودش وقت بگذارد. بعضیها حاضرند روزها و ساعتها کتاب بخوانند اما حاضر نیستند سر خود را خلوت کنند برای توجه به خود و فکر کردن به اینکه چه کسی هستند.
امروزه افراد زیادی میگویند من استاد میخواهم. درباره اعمال و نماز آنها سوال کنید میگویند نه ما فقط استاد میخواهیم فقط نفس استاد است که میتواند مشکل من را حل کند. باید توجه کرد این رهزن اول این راه است. اهل بیت علیهم السلام میفرمایند "نفس خود را تزکیه کنید با علم و عمل" علم یعنی چه؟ طبق روایات در قدم اول علم یعنی احکامی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند و ما برای اینکه متوجه شویم این بدن نیستیم باید به آن احکام عمل کنیم. مثلا نماز اول وقت بخوان، وضو و غسل را درست انجام بده، مادامی که کسی این مرحله را نگذرانده چرا به دنبال استاد است؟! وقتی کسی هنوز احکام را درست بلد نیست پیاده کند چرا دنبال استاد است؟! آیت الله بهجت میفرمودند شما منتظر هستید یک نفر از پشت کوه قاف بیاید و دست شما را بگیرید و هیچوقت هم نمیآید! چون میدانید باید چه کار کنید ولی عمل نمیکنید اگر نمیدانید یاد بگیرید اگر میدانید عمل کنید.
برخی فرمودند شما نقش استاد را کمرنگ میکنید بله کمرنگ میکنم چون در این مرحله واقعا نقش استاد کمرنگ هست. این مرحله، مرحله ای است که واجبات را انجام بده گناهان را ترک کن! این استاد میخواهد؟ اگر استاد میخواهد؛ "نفس امام معصوم و دم امام معصوم پشت سر شماست!" این همه روایات متعدد...
در روایت میفرماید کسی که گناه کند دشمن ماست! خب روایاتی که در مورد این امور است به ما نشان میدهد که کاری که انسان در قدم اول باید انجام دهد این است که احکام را انجام دهد برای اینکه متوجه شود انسان این بدن نیست!
متوجه شود همه چیز این بدن نیست و او اتحاد و ارتباطی دارد با خارج از خود...
احکام را اینگونه نگاه کنیم آسان میشود؛ که احکام برای تعالی انسان به سمت افقهای بالاتر است.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_5877324339807783751.mp3
6.39M
وقتی ما هنوز در مرحله ی اخلاق هستیم چرا خود را معطل میکنیم برای قضایای عرفانی؟!
کتب اخلاقی که هستند که میتوانند در مرتبه اخلاق به انسان کمک کنند.
شما میدانید اگر پیش استاد بروید میگوید نماز شب بخوان. پس چرا میخواهیم برویم تا او به ما بگوید؟ برخی میگویند میخواهیم نفس استاد پشت سر ما باشد.
ما نفس امام معصوم را داریم و حدیث قدسی داریم درباره نماز شب، یعنی نماز شب حقیقتی است که همه میدانیم باید انجام دهیم پس چرا معطل این هستیم که باید برویم پیش استاد؟! و همینطور است انجام واجبات و ترک محرمات. به این نکته که توجه کنید خیلی از بهانه ها(برای عمل نکردن) از بین میرود. آیت الله بهجت خود نزد آیت الله قاضی میرفتند. یعنی ایشان نمیدانستند که وقتی کسی از ایشان میپرسید راه عرفان را چگونه طی کنیم؟ ایشان میفرمود "انجام واجبات و ترک محرمات"؟
قطعا این بزرگان متوجه این موضوع(نقش استاد و لزوم وجود استاد) بوده اند ولی مهم این است که پرسش کننده در چه مقامی است!
پس قدم اول این است که یاد بگیریم چه کارهایی گناه است، و انجام واجبات چگونه باید باشد و استنباط از جانب خود نکنیم. بعد در انجام واجبات و ترک محرمات درست عمل کنیم.
تا وقتی من به این عمل نمیکنم چطور میخواهم نزد استاد بروم تا به من نکات عمیقتر و توجهات نفس بگوید؟!
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_5778339315163597501.mp3
5.39M
✨حضرت میفرمایند: "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ"
دستور اولی که ما باید متوجه آن باشیم این است که؛ انسان دارای نفس ناطقه است و حقیقت او، دنیوی نیست و حقیقتی آسمانی و غیبی است. حقیقتی است که اگر به آن توجه کند و تزکیه اش کند؛ با حقایقی ما فوق تصور بقیه مواجه میشود.
عنه عليه السلام ـ في وَصفِ السّالِكِ الطَّريقَ إلَى اللّه ِ سبحانَهُ ـ : و بَرَقَ لَهُ لامِعٌ كثيرُ البَرقِ ، فأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، و سَلكَ بهِ السَّبيلَ ، و تَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ و دارِ الإقامَةِ .[نهج البلاغة : الخطبة : 220 .]
✨امام على عليه السلام ـ در وصف ره پوى راه خداوند سبحان ـ فرمود : و برقى پر نور برايش درخشيد و راهش را روشن ساخت و او را در راه پيش برد و هر دروازه اى وى را به سمت دروازه ديگر پيش راند تا آنكه به دروازه سلامت و سراى اقامت رسيد.
✨داستان امام صادق علیه السلام و مرتاض
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_5778339315163597511.mp3
4.76M
در ادامه حضرت میفرمایند؛
"زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها" کسی که نفسش را تزکیه کند با علم و عمل مشابهت پیدا میکند به جوهرهای اولیه ی علل خودش! جوهرهای اولیه وجودی ما چیست یا کیست؟
در روایات هست که؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: "أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی..." و فرموده اند؛ "أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَقْلُ." و پیغمبر اکرم فرموده اند حقیقت عقل من هستم! و خداوند به وجود ایشان و به معنای ایشان عالم را خلق کرد. یعنی اهل بیت علیهم السلام جوهرهای اولیه ی علل وجودی ما و جوهره های هستی ما هستند.
در زیارت جامعه کبیره آمده؛ "وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ" یعنی هرکسی در وجود خودش فرو رود شما در آنجا استقرار دارید و سلطان هستید مگر خودش حکومت شما را نخواهد. یعنی هر انسانی میتواند با اختیارش انتخاب کند که انفسکم فی النفوس را در وجود خودش بیابید یا نیابید!
ما داریم صحبت از "سنخیّت با یک حقیقت وجودی"، درون خودمان میکنیم که این سماوات سبع در وجود ما بیدار شود و ما خود را در آن بیابیم.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@m_h_esfahani
4_5841583331367455298.mp3
2.76M
حضرت علیه السلام میفرمایند: أبلِغْ مَوالينا عَنّا السَّلامَ و أخبِرْهُم أنّا لا نُغني عَنهُم مِنَ اللّه ِ شَيئا إلاّ بِعَمَلٍ ، و أنَّهُم لَن يَنالوا وَلايَتَنا إلاّ بِعَمَلٍ أو وَرَعٍ ، و أنَّ أشدَّ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ .
✨ سلام ما را به موالیان ما برسان و با خبرشان کن ما به چیزی از جانب ایشان احتیاج نداریم و نمیخواهیم، جز اين كه عمل كنند و هرگز به مقام ولايت ما و مقام علت وجودی خودشان دست نيابند مگر با عمل و پارسايى، و پر حسرت ترين مردم در روز قيامت كسى است كه یک چیز خوب را، حقیقتی را، عدلی را وصف کند و خود برخلاف آن رفتار كند
✨حقیقت گناه...
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive