eitaa logo
کانال محمدرضا کرم‌رضایی
162 دنبال‌کننده
139 عکس
245 ویدیو
9 فایل
✅مدیر مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) _ شعبه تهران ✅دانش‌آموخته سطح۴ حوزه علمیه ✅مدرس سطوح عالی حوزه علمیه تهران راه ارتباطی: @Mrkrezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 لنگ و لونگ و خفته شکل و بی ادب سوی حق می‌غیژ، او را می‌طلب دوست دارد دوست این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
🏴 عشق واقعی و حب حقیقی از این جمله حضرت زهرا به حضرت علی موج می‌زند: 🌺 روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء. یاابالحسن! ان کنت فی خیر کنت معک و ان کنت فی شرّ کنت معک 📜 روح من به فدای روح تو و جانم سپر بلای جان تو. ای علی! اگر زندگی برایت گوارا بود من با تو هستم و اگر زندگی برایت ناگوار بود تنهایت نخواهم گذاشت... https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
1.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فرانسیس بیکن: کمی فلسفه انسان را به سوی الحاد مایل می‌کند؛ اما تعمق در فلسفه اندیشه را به سوی دین باز می‌گرداند. https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
هدایت شده از کانال احمد ملکی
💢کرسی آزاد اندیشی با موضوع: ✅امکان امر دینی در جهان معاصر؟ 🔰با حضور اساتید گرامی: 🌱 (ارائه دهنده) 🌱 (ناقد) 🌱 (ناقد) 🌱 (دبیر علمی) 🗓 چهارشنبه 21 آبان ⏰14 📍تهران، حوزه علمیه مجد الدولة (حسن آباد جنب بیمارستان سینا) ✍🏻 احمد ملکی| عضوشوید🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/726794984C83fbe99d16
هو راه یگانگی و قلندری جز با قدم عشق و نیستی پیموده نمیشود و به انجام نمی رسد
✍🏻خلاصه مناظره ✅ نگارش یافته توسط یکی از مخاطبان عزیز 🌱 دکتر : با تفکیک میان معانی دین و أمر دینی، مقصود از امر دینی را تجلّی ساحت قدس در جان ها دانست و با توجه به جهانی شدنِ تمدّن غربی به واسطه مدرنیته، امتناع امر دینی به معنای مذکور را در جامعۀ امروز، ممتنع دانستند. به این معنا که عالَمیت مدرِن امکان حضور ساحت قدس در فرایند فرهنگ و تمدّن این جامعه را نمی دهد. 🌱 دکتر : در چهار محور به نقد نظریه مذکور پرداخت: 1.سطح بین المللی: با تشریح خصوصیات جهان معاصر، بشر امروز را در وحشت و تنهایی دانست که برای مقابله با این تنهایی خود را در ساحت قدس مأوا می دهد؛ 2.انسان شناسی: حتی روان شناسان آتئیست، گرایش وجودی انسان ها به خدا و عالم قدس را خصوصیتی در ذات انسان ها دانسته اند و این همان حقیقتی است که از آن به فطرت الهی یاد می شود. این خصوصیت ذاتی انسان در تمام اعصار و از جمله در عصر کنونی است که مانع از انقطاع ارتباط انسان با ساحت قدس است؛ 3.سطح ملی: ایشان خرد و لوگوس ایرانی که حتی قبل از اسلام و حتی قبل از فلسفه یونانی با ساحت قدس ارتباط داشته را، مانعی برای جداشدنِ انسان ایرانی از ساحت قدس دانست و نظریه امتناع امر دینی در ایران را فاقد پشتوانه فرهنگی در ایران زمین دانست؛ 4.فکت های جامعه امروز: هر چند در سطح رفتاری، عدم التزام به دین به چشم می خورد اما این به معنای فقدان ارتباط معنوی و انقطاع نسبت قلبی افراد به ساحت قدس نیست. 🌱 استاد : با تأکید بر لایه معرفت شناسانۀ نظریه دکتر عیدالکریمی، این پرسش را مطرح کردند که شما چه برهان و دلیلی برای نظریه خود دارید و با چه روشی؟ چراکه در فلسفه ما تابع برهان هستیم تا به صدق و مطابقت با واقع پی ببریم. 📎 جهت شنیدن صوت مناظره کلیک کنید
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ائمه به ما آموخته‌اند، که یکی از درمان‌های مفید برای حب دنیا این است که انسان همواره به یاد مرگ باشد https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مناظره جالب ملاصدرا با استاد اخباری در مورد حجیت عقل و علوم عقلی ⁉️ اخراج ملاصدرا از کلاس https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
توفیق قرین بود و یک روز چند ساعتی در خدمت جناب استاد سیدموسی دیباج بودم‌. استاد: شما پدر و مادرتان در قید حیات هستند؟ بنده: بله الحمدلله. _قدر وجود آنان را بدان (با بغض این جمله بیان شد). _بله استاد، گاهی که با مادر در تماس روزانه هستم، مکالمه تا یک ساعتی طول می‌کشد اما نه من روی خداحافظی دارم نه ایشان توانای آن. _ کار خوبی می‌کنی، یکی از بزرگترین نعمت‌ها وجود پدر و مادر می‌باشد که انسان پس از مرگ آنان می‌فهمد چه گوهری را از دست داده است. https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
5.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀 خیلی زود تو رو از من گرفت... 🏴و این‌گونه با ایمان‌ترین و عاشق‌ترین انسان، با عمیق‌ترینِ عشق امتحان شد 🖤 السلام علیک یا امّ ابیها https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
18.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 چند دقیقه روضه... 🖤 السلام علیک یا امّ ابیها https://eitaa.com/m_r_k_rezaei
🔰 تبیین آیت الله (ره) از نقش ویژه مسائل بنیادین علوم انسانی در علوم کاربردی و امور روز مره ✅علوم انسانی دامنه وسیعی دارد که شامل مسائل کاربردی‌ می‌شود که در زندگی روزمره عموم مردم و به ویژه خود ما نقش دارد. مسائلی مانند روانشناسی، علوم تربیتی و مسائل خانوادگی، تقریباً همگانی است و هیچ‌کس از آن مستثنی نیست. 🔺اگر دیدگاه‌های اسلامی در این زمینه‌ها روشن شود، برکات بیشتری خواهد داشت. اما اگر خدای ناکرده در این علوم انحرافی ایجاد شود و کسانی با اسلام در این مسائل زاویه پیدا کنند، دود آن به چشم همه خواهد رفت. 🔺یک بخش از این علوم، جنبه کاربردی دارد و بخش دیگری از آن، در سطح خاص‌تری با نخبگان ارتباط دارد. این نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در نهادهای مختلف دولتی و شبه‌دولتی فعالیت می‌کنند. 🔺این گروه از علوم انسانی گزاره‌هایی را استفاده می‌کنند که اگر خدای ناکرده انحرافی در آن‌ها وجود داشته باشد، در ابتدا زیانش متوجه یک گروه خاص می‌شود، ولی نهایتاً به سایر مردم نیز سرایت خواهد کرد. 🔺به عنوان مثال، اگر اقتصاد ما اسلامی نباشد و بر اساس تئوری‌های اقتصادی رایج دنیا، یعنی اقتصاد غربی، تصمیم‌گیری کنیم، اختلالاتی در دستگاه‌های مربوط به وجود خواهد آمد و این نقایص به عموم مردم سرایت خواهد کرد. 🔺برای مثال، اگر برخی از برنامه‌های اقتصادی شبهه‌دار باشند و بر اساس اقتصاد لیبرال تصمیم‌گیری شود، احتمال دارد برخی قوانین ما با مسائل ربوی آلوده شود. این اشکال ابتدا متوجه نخبگانی است که در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر هستند، اما در نهایت فساد آن به جامعه نیز سرایت می‌کند. 🔺همچنین یک دسته دیگر از مسائل وجود دارد که کلی‌تر و بنیادی‌تر است. این مسائل، جنبه کاربردی کمتری دارند و معمولاً داوطلبان کمتری برای تحقیق در آن‌ها وجود دارد. زیرا طبیعی است که آدمیزاد وقتی پروژه‌ای را اجرا می‌کند، دلش می‌خواهد نتیجه‌اش را ببیند. 🔺در تحقیقات کاربردی، امکان پیاده‌سازی نتایج در عمل بیشتر است و تحقیقات عمیق‌تر باعث تشویق پژوهشگران می‌شود. اما مسائل بنیادی، به دلیل فاصله با عمل، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و گاهی تصور می‌شود که این بحث‌ها زاید هستند. ❇️بنده امروز می‌خواهم تأکید کنم که مسائل بنیادی را نباید نادیده گرفت. دلیل اصلی این است که آن مسائلی که نتایج کاربردی دارند، منطقا متوقف بر مسائل بنیادی هستند. این مسائل مانند شاخه‌هایی هستند که از ریشه‌ای تغذیه می‌کنند. 🔻اگر پایه خراب باشد و ریشه فاسد باشد، مواد غذایی به درستی به شاخه‌ها و برگ‌ها نمی‌رسد و ممکن است میوه‌ای بیمارگونه و فاسد تولید کند. 🔻تمام مردم درخت را از ساقه و شاخ و برگش می‌بینند، اما آن‌هایی که ژرف‌نگر هستند، متوجه می‌شوند که همه‌چیز از ریشه تغذیه می‌کند. مسائل بنیادی در علوم انسانی حکم ریشه را دارند. اگر این ریشه‌ها در جای خود مستحکم باشند، شاخ و برگ‌هایی که از آن‌ها می‌روید، نتیجۀ خوبی خواهد داد. 🔻برعکس، اگر این ریشه‌ها فاسد شوند یا مواد سمی به آن‌ها برسد، آثار نامطلوبی در شاخ و برگ‌ها و نهایتاً در میوه‌ها خواهد داشت. گاهی نیز ممکن است نتوان ثابت کرد که این میوه‌ها مضر هستند و در نهایت، وقتی آثار آن‌ها ظاهر می‌شود، کار از کار گذشته و میوه مصرف شده است. https://eitaa.com/m_r_k_rezaei