#رویدادنگاری نشست اقتصاد تشکل های فرهنگی
روز اول
💲 جلسه ای وزین و با حضور اهالی مختلف حوزه اقتصاد و تشکل های مذهبی و هیئت در مشهد مقدس از امروز شروع شد. اهالی از جنس سیاستگذار، نظرورز بنیادین و کنشگر میدان که در سه روز به دنبال گفتگو و حلاجی مساله مشروعیت و ممکن بودن جریان اقتصاد برای تشکل های مذهبی هستند.
رویکردهای مختلف نشست به دلیل فقدان عقبه نظری معنادار در سنوات گذشته جالب توجه بود:
1️⃣ برخی اساساً فعالیت اقتصاد برای نهاد فرهنگ و مذهب را مشروع ندانسته و ریشه آن را در ایجاد بسترهای تهمت افکنی به مذهب می دانند.
2️⃣ گروهی دیگر تمایز نسخه را برای نهاد فرهنگ و فرد فرهنگی قائل اند و راه حل برون رفت از موضع اتهام می دانند و معتقدند که باید کمک نمود تا بدنه فرهنگی کشور، به تولید ثروت مشغول شوند.
3️⃣ گروه سوم هم فارغ از این دعوای نظری، به میدان زده و مسئله اقتصاد نهاد فرهنگ خود را حل نموده و صرفاً برای انتقال تجربه در جلسه حضور دارند.
🔶️ ان شاء الله فردا بحثی را پیرامون ریشه های فقهی و الهیاتی این تعارضات و همچنین تجارب حوزه بین الملل ارائه خواهم کرد.
🆔️ @m_rahmani_g
#رویدادنگاری نشست اقتصاد تشکل های فرهنگی
روز دوم
🔶️ امروز ارائه ای رو در سمینار فوق که به همت بنیاد دعبل خزایی برگزار شده است داشتم. خلاصه اینکه ریشه های پارادکسیکال انگاری دو مقوله فرهنگ و اقتصاد رو:
▪️در فضای فقهی و مذمومیت اخذ وجه در مقابل فعالیت های تبلیغی
▪️در فضای الهیاتی و حل نشدن مساله فعل الهی و توقع ارتزاق بدون ضابطه در مسیر حق
تبیین و بررسی نموده و بخشی از دیدگاه های فقها و فیلسوفان معاصر را به اشتراک قرار دادیم.
🌍 در نهایت تجربیات جهانی در حوزه تعلیم و تربیت و در حوزه نوآوری اجتماعی را به صورت عام و همچنین تجربیات برخی نهادهای مذهب و یا فرهنگ پایه مانند «اخوان المسلمین»، «آقاخان چهارم»، «بنیاد IHHدر ترکیه»، «تعاونی موندراگون» و … را روایت کرده و بحث شد که نوع این تجربیات مبتنی بر عدم مداخله نهاد مذهب در فعالیت اقتصادی است.
🔰 در پایان دو ایده «شتابدهنده اجتماعی» و «اقتصاد مبتنی بر خلق ارزش هیئت محور» مورد گفتگو با اعضا قرار گرفت.
🆔️ @m_rahmani_g
از زمان ورود اندیشههای غربی به کشورهای شرقی چون ایران، روشنفکران اسلامی، برای تعامل میان اندیشه شیعی و تفکر غرب که از آن به تعامل سنت و تجدد تعبیر کردهاند، عمدتاً یکیاز دو راه «تسلیم محض»، آنگونه که در اندیشههای ملکم خان ناظمالدوله، تقیزاده، آخوندزاده و... وجود دارد، میبینیم و «اخذ و اقتباس گزینشی» بیشتر در روشنفکران متأخر مشاهده میکنیم. جریان روحانیت شیعه در سیر موضعگیری خود در قبال غرب، هیچگاه پیشنهاد «تسلیم محض» را نپذیرفته است، و علاوه بر پیشنهاد «اخذ و اقتباس گزینشی»، دو پیشنهاد دیگر نیز داده است: نخست پیشنهاد «طرد مطلق اندیشه غربی» که بیشتر در ابتدای ورود آن از سوی برخی علمای سطوح پایین شیعه ارایه شده است و دیگری پیشنهاد «تصرف در اندیشه غربی» که اوج آن را در اندیشه و نظام سیاسی امام خمینی (ره) میبینیم.
اگر علاوه بر این جریان شناسی، یک فراتحلیل تاریخی - وحتی الامکان بدون سو گیری ایدئولوژیک - بر خود جریان علم و دانش داشته باشیم، انگاره دیگری نیز قابل استنتاج می باشد به این توضیح که جریان تعمیق دانش در تاریخ دو مسیر را سپری نموده است:
1️⃣ مسیر دین مدارانه و مبتنی بر متن مقدس
2️⃣ مسیر تجربه گرایی بدون نگاه ایدئولوژیک و بعضاً ضد ایدئولوژیک
🔴 مشاهده متن کامل یادداشت در لینک زیر 🔻
https://mohammadrahmani.com/?p=783
🆔 @m_rahmani_g
📸 #گزارش_تصویری
نشست هم اندیشی اقتصاد تشکل های فرهنگی
۷ لغایت ۹ بهمن ۱۴۰۱
با حضور سیاستگذاران، نظرورزان و کنشگران حوزه اقتصاد فرهنگ
🌷با میزبانی بنیاد دعبل خزاعی 🌷
@m_rahmani_g
🔴 آنچه در دنیای امروز و در تبادلات علمی مورد توجه ویژه ای قرار دارد یادداشت نویسی یا ژورنال نویسی علمی است. اما متأسفانه در بین ما این موضوع چندان مورد توجه واقع نشده و بسیاری از اهل علم کشور ما از اهمیت کسب مهارت های قلم زدن و نویسندگی علمی غافلند.
🔰 کارگاه یادداشت نویسی و جستارنویسی علمی
ویژه فعالین فرهنگی و تربیتی
📍بخش اول از سلسله آموزش های طرح تپش
📎بهمراه جزوه آموزشی
📍حجت الاسلام محمد رحمانی
🔻🔻لینک دانلود فایل صوتی و جزوه
https://mohammadrahmani.com/?p=131
🆔 @m_rahmani_g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اطلاع_رسانی
🔷 دوره توانمندسازی «ماه» برگزار میشود
🔸 این دوره برای معرفت و مهارتافزایی هیأتها و تشکلهای دینی درآوردگاه تمدنی برگزار میشود و به هیأتهایی اختصاص دارد که ظرفیت اصلی خود را میدانند و در جامعه پیرامون خود کنشگری اجتماعی و فرهنگی دارند.
🔸 دوره توانمندسازی «ماه» ویژه مدیران هیأتهای مذهبی و تشکلهای دینی و مسئولان رسانه، بخش نوجوان و بخش خواهران هیأتها و تشکلها برگزار خواهد شد.
🔸 از ویژگیهای این دوره میتوان به استفاده از توان علمی و تجربه عملی اساتید برجسته کشور، ارائه مدرک معتبر کشوری و همچنین بهرهمندی از مزایای ویژه شرکت کنندگان در این دوره اشاره کرد.
🔸 برخی از اساتید این دوره افرادی همچون آیتالله میرباقری، حجج اسلام عابدینی، پناهیان، قاسمیان، سرلک، انجوینژاد، میرزامحمدی و مرادی و همچنین سنگری، رائفیپور، قرایی، ملتجی، یکتا و یامینپور خواهند بود.
🔸 علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به وبگاه اینترنتی www.roshdheyat.ir مراجعه کرده و یا عدد ۸ را به سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ ارسال کنند.
سازمان هیأت و تشکلهای دینی
@beyragheheyat
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
#اطلاع_رسانی 🔷 دوره توانمندسازی «ماه» برگزار میشود 🔸 این دوره برای معرفت و مهارتافزایی هیأتها و
ان شالله در این دوره، پیرامون "هیئت، گفتمان سنت، مدرنیته و انقلاب اسلامی" بحث ارائه خواهد شد
🅾 *تو کلاس ششم بورسیه شو...* 😳😱
❌ *دوست داری تو مدارس تیزهوشان درس بخونی؟*
🔰 اگه مستعد باشی برای قبولی تو آزمون تیزهوشان *بورسیه ات* میکنیم.💪🤓
🅾 فقط و فقط مخصوص *ششمی ها و پنجمی ها»*
🔸 ویژه پسران تهرانی
✅ همین الآن اسمت رو *بفرست* و ثبت نام کن:
👉👉👉@admin_ershad
*این فرصت دیگه تکرار نمیشه😉
❇️ *برای آشنایی بیشتر به کانال ما سر بزن:* 👇👇👇👇
🆔 ble.ir/join/NTUxZTMwMT
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
🅾 *تو کلاس ششم بورسیه شو...* 😳😱 ❌ *دوست داری تو مدارس تیزهوشان درس بخونی؟* 🔰 اگه مستعد باشی برای
فضای تعلیم و تربیت کشور امروزه از منظر سازوکاری و مشرب های تربیتی، تکثر قابل قبولی را در خود داشته و اهل فن می دانند که مدل «اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان» با الگوی «حلقه های صالحین بسیج» و این دو با سبک «تربیت در میدان با تمرکز بر اردوهای جهادی» کاملا متفاوت بوده و نه تنها در شیوه ها متمایز است بلکه از حیث برونداد نیز، محصولات متفاوتی را از خود نشان می دهد.
تجربه فعالیت تربیتی در چند سال گذشته در حسینیه ارشاد اتفاقاً بستری بود که الگوهای فوق پیاده سازی شود و کشش زیست بوم اجتماعی در منطقه نسبت به هر یک به آزمایش گذارده شود. اما هر یک به دلایل مختلف توفیقات مناسبی را به دست نیاورد و نشان داد که این نسخه ها، قابلیت پیاده سازی را در این اکوسیستم ندارند.
یک سالی است که در شورای فرهنگی تربیتی موسسه بر آن شدیم تا از سبک «تربیت نخبگانی» استفاده کنیم؛ شبیه به تجربه زیسته خودم در کانون دانش پژوهان نخبه. سبکی که مخاطب خود را فرزندان مستعد علمی دانسته و با مکانیزم هایی آنها را شناسایی و با تمرکز بر ابعاد تربیت تحصیلی، جذب و ارتقاء می دهد. در این مکانیزم تلاش می شود تا تربیت معنوی و اخلاقی، فدای تربیت علمی نگردید و با رویکردهای مربی محور، به صورت آگاهانه و غیرآگاهانه، مسیر تربیت همه جانبه دنبال می شود.
برنامه فوق، گام اول از طرح کانون نخبگان حسینیه ارشاد است که به همت دوستان طراحی و در حال اجراست.
هدایت شده از حسینیه ارشاد
موسسه فرهنگی هنری #حسینیه_ارشاد و انتشارات #خیمه برگزار میکنند:
⚡آسمان همین حوالی
نشستی به پاسداشت #دعا و آموزگار #نیایش
🔺به همراه #رونمایی از #کتاب همه چیز روبهراه است؛ممنونم
⏱️ چهارشنبه ۲۶ بهمن از ساعت ۱۴:۳۰
📍 خیابان #شریعتی، حسینیه ارشاد
📱در ارتباط باشید:
۰۲۱-۲۲۸۶۶۴۶۵
https://t.me/hershad
https://eitaa.com/joinchat/776667325C3a71b91bbd
ble.ir/join/ODg3YzkxND
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
موسسه فرهنگی هنری #حسینیه_ارشاد و انتشارات #خیمه برگزار میکنند: ⚡آسمان همین حوالی نشستی به پاسداشت
انتشارات خیمه وابسته به حجت الاسلام زائری است که تمرکز مناسبی را بر آثار ادبی و ژورنالیستی گذارده و محصولات فاخری را به جامعه تعلیم و تربیت کشور عرضه نموده است. یکی از محصولات اخیر این انتشارات کتاب «همه چیز رو به راه است؛ممنونم» است که به همت جناب آقای شهاد زمانی منتشر شده است.
کتاب فوق در حقیقت یکی از مجلدات دوره پنج جلدی نویسنده است که در هر جلد یکی از کتب مقدس شیعه، با زبانی روان، برای نوجوانان نگارش می یابد. در این جلد نویسنده کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) را به قلمی بسیار جذاب و روان، ترجمه نموده است. برای فعالین حوزه اعتکاف این کتاب قابل بهره برداری است.
🔶️ مناسک دینی ظرفیت های فرهنگی هستند که رسوب سنت دینی را در هزار سال گذشته در خود انباشت نموده و اثرگذار بودن خود را در طول سالهای متمادی، ثابت نموده اند. متاسفانه نگاه قشری به حوزه فرهنگ و تربیت، گاهاً این سرمایه تاریخی را دچار استحاله نموده و تبدیل به پدیده ای به غیر از خود می کند.
▪️ سنت اعتکاف، ظرفیت طراحی شده است که دال مرکزی آن، خلوت سازی مخاطب جهت تقویت ارتباط وی با خدای خود است. موضوعی که در وضعیت کنونی تمدن مدرن، گمگشته جدی است و می تواند نگینی در خاطرات زیسته مخاطبین ایجاد نماید. اما طراحی های برخی مجموعه های فرهنگی، اعتکاف را تبدیل به یک رویداد و اردوی فرهنگی صرف نموده و ترکیب مضحکی از فعالیت فرهنگی را ایجاد می کند که مناسک را از معنا تهی و به واژگان فروکاست می دهد. به نظر می رسد، اگر الگوی تنظیم گری فرهنگی در حکمرانی ما، نهادینه سازی شده بود، کمتر با چنین فضاهایی مواجه می شدیم.
🆔️ @m_rahmani_g
امسال خداوند متعال توفیقی به ما داد که خادم دختران نوجوان در مراسم پرفیض اعتکاف در قالب طرح «جمع پروانه ها» باشیم. مراسمی جذاب و شاداب که با حضور بیش از ۸۰ نفر از دختران متوسطه مقطع اول و دوم در مسجد حسینیه ارشاد تهران در حال برگزاری است.
برنامه «جمع پروانه ها» با تمرکز بر هویت دخترانه و با رویکرد جذب دختران منطقه سه و حومه آن طراحی شده و در حال اجراست.
ان شاء الله که همه دوستان عاقبت بخیر شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیله ات را بگشای
تو به اندازهی پروانه شدن زیبایی❤️
گوشه ای از حال و هوای برنامه اعتکاف جمع پروانه ها🦋
سپاس از خانم زینب عباسی( عکاس جمع پروانه ها)🙏
#حسینیه_ارشاد
@m_rahmani_g
گفتگو با ماهنامه #خیمه
ماهنامه ویژه فعالین مناسک مذهبی
با عنوان: با نسلی بی تعلق مواجهیم
گفتاری پیرامون آسیب شناسی جریان تعلیم و تربیت رسمی کشور و پیامدهای آن بر نسل جدید
@m_rahmani_g
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
گفتگو با ماهنامه #خیمه ماهنامه ویژه فعالین مناسک مذهبی با عنوان: با نسلی بی تعلق مواجهیم گفتاری پ
البته دوستان لطف کردند سوابق فعالیتی حقیر رو اشتباه درج کردند 🫣🫣
🔰چهاردمین اردوی تشکیلاتی شهید اسداللهی
بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد
موضوع: علم و کنش اجتماعی؛ دو خط موازی یا متقاطع
✅️ چگونه میتوان هم درس خواند و هم کنش اجتماعی و انقلابی داشت؟
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - شهر مقدس قم
🌍 خلاصه خبر:
https://mohammadrahmani.com/?p=824
🆔️ @m_rahmani_g
الهیات توسعه فردی!
چگونه جهان بینی در برنامه ریزی توسعه فردی موثر است؟
♟شطرنج بازی را در نظر بگیرید که در حال بازی با خویشتن است🤔 در این حالت، ملاک وی برای جابجایی هر مهره چیست⁉️
بدیهی است که ملاک وی دو چیز می تواند باشد:
1️⃣ جایگاه آن مهره و دسترسی هایی که برای نقش آفرینی دارد
2️⃣ قابلیت های هر مهره که در نهان آن وجود دارد.
🌀 حال خودتان را به عنوان یک مهره در این صفحه شطرنج در نظر بگیرید که خدای متعال در حال چینش و نقش دهی به شماست. به تعبیر شاعر: «ماهمه شیریم، شیران علم / حمله مان از باد باشد دم به دم / حمله مان پیدا و ناپیداست باد / جان فدای آن که ناپیداست باد» در این حالت نوع کنشگری ما وابسته به دو چیز خواهد بود:
1️⃣ شرایط زیستی ما و فرصت های که در حال حاضر در پیش روی ما قرار دارد
2️⃣ استعدادهای ما که همان ظرفیت های نهانی ما می باشند.
🔅 با این اوصاف، تکلیف ما چیزی جز برآیند ضرب استعدادها و توان و قابلیت های ما در شرایط پیرامونی ما نیست. حتی اگر به دنبال ظرفیت سازی و خلق موقعیت هم باشید، طبیعتاً خود این خلق موقعیت در یک پروسه و ذیل همین شرایط زیستی و قابلیت ها رخ خواهد داد و بس. لذا احساس تکلیف به عدم نقش آفرینی در سایر جایگاه ها و یا احساس خسران نسبت به عدم امکان کنشگری در برخی شرایط برای انسان بیشتر و بهتر قابل تصور و حل شدن است.
چه بسیار افراد باهوش و دغدغه مندی که در طول زندگی خود، به دلیل عدم امکان هضم شرایط و پیشینه، دائماً در یک احساس خسران عمیق غوطه خورده و همواره به مثابه یک انسان سرگشته، به دنبال خلق تکلیف نو برای خود اند در حالیکه به این توجه ندارند که موقعیت هایی که امروز در مسیرشان قرار گرفته و قابلیت حل با استعدادشان را دارد، خود تکلیف امروزین آنهاست.
⭕️ چه بسیار تجربه هایی همه ما در زندگی خود داریم به گونه ای که یک کار کوچک که شاید در همان زمان برای ما ارزشی نداشته و یا احساس تکلیفی نسبت به آن نداشتیم، در آينده منجر به تغییرات شگرفی در زندگی مان شده و «اثر پروانه ای Butterfly Effect» را برای ما اثبات نموده است. کافی است که جهان بینی خود را بهبود بخشیم و خود را به سیر روزگار سپرده و سعی کنیم در لحظات در پیش رو، از فرصت های زندگی استفاده نموده و خود را خرج حل مسائل پیرامونی مان کنیم؛ چه بسا وزیری در یک بازی شطرنج خود را فدا می کند تا سربازی کار جهان را یکسره کند‼️
🆔 @m_rahmani_g