eitaa logo
شیخ محمود صنیعی تهرانی
964 دنبال‌کننده
49 عکس
64 ویدیو
1 فایل
کانال علمی ، معرفتی ، اخلاقی سطح ۴ تخصصی کلام مقارن دکتری مبانی نظری دانشگاه تهران شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/joinchat/1527513949C60ab874d91
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ تفسیر به رای! ✅ سلام بر حقیقت جویان. استفاده ابزاری از آیات قرآن و استفاده تحریف گونه از آن توسط برخی نامزدها و مشاوران ایشان در مباحثی که غالبا ربط مستقیم یا غیر مستقیم به موضوعات مناظره و میزگردها ندارد، علاوه بر تحریف، نوعی تفسیر به رای و ایجاد انحراف در اذهان است.به هوش باشیم که شیطان در کمین است. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
اهل معرفت تعبیری دارند که آخرین چیزی که از دل سالک الی الله خارج میشود حب ریاست است من طلب الرئاسة مجنون من طلب الرئاسة هلک حاشیه بیچاره کسی است میلیارد ها خرج کند تا بشود مسئول ، یعنی مورد سوال واقع شود شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
إنّما اتّخذ اللّه عزوجلّ إبراهیم خليلاً لِكَثرَةِ صَلاتِهِ على محمد و أهلِ بَيته عليهم السلام حضرت امام هادی علیه السلام می فرمایند: خداوند متعال ، ابراهيم عليه السلام را دوست خود برگرفت ؛ زيرا او بر محمّد و اهل بيت او بسيار درود مى فرستاد علل الشرائع ج 1 ، ص 34 جان عالمی به فدایت ابن الرضای ثانی علیهما صلوات الله شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
علامات نفاق و منافق قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كانَ مُنافِقا و إن صامَ و صلّى و زَعَمَ أنّهُ مُسلِمٌ : مَن إذا ائتُمِنَ خانَ ، و إذا حَدَّثَ كَذَبَ ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ ، إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ قالَ في كِتابهِ : «إنّ اللّه َ لا يُحِبُّ الخائِنينَ» .(الأنفال 58 )و قالَ : «أنّ لَعْنَةَ اللّه ِ علَيهِ إنْ كانَ مِن الكاذِبينَ» .(النور 7 )، و في قولهِ عَزَّ و جلَّ : «و اذْكُرْ في الكِتابِ إسْماعِيلَ إنّهُ كانَ صادِقَ الوَعْدِ و كانَ رَسُولاً نَبِيّا» .(مريم 54 ) .(الكافي 2 / 290 / 8) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه خصلت است كه در هر كه باشند منافق است، هرچند اهل روزه و نماز باشد و خودش را مسلمان بداند : كسى كه هرگاه به او اعتماد شود خيانت ورزد و هرگاه سخن گويد دروغ گويد و هرگاه وعده دهد خُلفِ وعده كند. خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود فرمود : «براستى كه خدا خيانتكاران را دوست ندارد» و فرمود : «لعنت خدا بر او اگر از دروغگويان باشد» و در آنجا كه فرمود : «و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن كه او راست وعده و فرستاده اى پيامبر بود». حاشیه: یکی از علامات منافق در بعضی دیگراز آیات و روایات این است که منافق با مومنین خشن برخورد میکنند و با کفار خوشرو «بَشِّرِ الْمُنافِقینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلیما؛ الَّذینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جمیعاً ( نساء/۱۳۸-۱۳۹) فتامل جدا شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا» 🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین». 🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی(482 حدیث 2) روایت کرده است. 📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472 حاشیه: اما سر بریدن عمر بن عبدود فیه ما فیه است یعنی سندا دارای اشکالاتی است فتامل شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
بسم الله الرحمن الرحیم یا قادر مختار مهم انتخابات 1.انسان موجودی مختار است بالوجدان 2.اختیار از ماده خیر به معنای خوب انتخاب کردن است 3.پذیرش دین امری انتخابی است وکسی که دین را انتخاب نکند ، اختیار نکرده بلکه انتخاب نموده 4. علت اختیاری نبودن آن است که بر اساس قانون عقلی دفع ضرر محتمل عمل نکرده پس خوب انتخاب ننموده است (یعنی اختیار نداشته) همانطور که پاسکال به این نکته اذعان داشته است 5.دین امری مرکب از اصول و فروع است 6. اصول یعنی آنچه به عقل وابسته است و فروع یعنی برنامه عملی ( آنچه به نقل و اعتبارات وابسته است) 7.برنامه های عملی فقه (احکام) و اخلاق است 8. فقه دارای احکام اجتماعی و فردی است 9. معظم احکام فقهی دین ، اجتماعی است 10. پیاده کردن احکام اجتماعی واجب است 11. احکام اجتماعی بستر ومقدمه میخواهد و آن تشکیل حکومت است 12. تشکیل حکومت از باب مقدمه واجب است 13.مقدمه واجب عقلا واجب است 14. پس تشکیل حکومت اسلامی ، عقلا واجب است 15.هر آنچه در تضاد با حکوت الهی باشد حرام است و هر آنچه تقویت کند واجب است 16. انتخابات چون قوام حکومت را تقویت میکند واجب است 17. وبر اساس آیه 120توبه هر عملی که غیظ کفار را در آورد عمل صالح است 18.انتخابات حرص و غیظ کفار را در میاورد ۱۹. پس انتخابات عمل صالح است ۲۰. رای سفید تضعیف نظام است و خلاف اختیار ۲۱. اولویت اول حضور حداکثری است برای تقویت حکومت اسلامی ۲۲. همه افراد در این کاندیدا در جبهه انقلاب هستند اما مقول به تشکیکند ۲۳. مقول به تشکیک یعنی ذومراتب و رتبه رتبه ۲۴. اما وظیفه ما آن است چه کسی این حکومت الله را مقاوم تر خواهد نمود ۲۵. ملاکات در لسان رهبری بسیار روشن است ۲۶ . انا هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🌄 به ریشه است... همیشه استاد عزیزمون حاج آقا مجتهدی رحمه الله می فرمودند : به ریش نیست به ریشه است اما نکته ای ظریف اینجاست به قول مرحوم ع.ص وقتى كه هنوز ريشه‌اى ندارى، شيطان ديگر با تو كارى ندارد. ولى وقتى كه ريشه‌ها در انسان شكل مى‌گيرند به همان اندازه كه محكم مى‌شوند، به همان اندازه هجوم وساوس زياد مى‌شود. هرچه قدر ایمان و عملت بالاتر هجوم بیشتر شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
ولایت یعنی قرب ولایت از ناحیه خداوند متعال محقق شده از باب یا من یحول بین المرء وقلبه، سالک الی الله وقتی شروع به سیر می‌کند ولایتش شروع میشود ، خداوند عزیز ، وقتی می‌گوید ولی علی علیه السلام است یعنی از آنجاکه خداوند ولی است او هم ولی است نتیجه : وقتی اتصال دو قرب اتفاق بیفتد یعنی آنچیزی که آخر دید اول داشته این به چه معناست؟ به این معنا که ولایت و قرب علی علیه السلام از ناحیه او محقق شده فقط ما باید به سمت قرب و ولایت حرکت کنیم . عید غدیر ولایت ما هم هست شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
عید غدیر مبارک السلام علیک یا باب العلم 🔸 هو ولی کل مؤمن بعدی 🔹 علمای شيعه و حتی اهل سنت که اين حديث را ذکر کرده اند «بَعد» را زمانی گرفته اند اما به نظر ما در این حدیث بايد «بعد رتبی» باشد نه زمانی! ماجرا این بوده که علی ابن ابی طالب يمن تشريف برده بود. خالد بن وليد هم رفته بود. يک کنيزی را حضرت امير برای خودشان گرفته بود از غنائم. خالد عصبانی می شود و نامه می نويسد به رسول الله (صلی الله علیه و آله). می دهد به دست برير اسلمی که اين نامه را ببر پيش رسول الله.(ص). برير هم نامه را پیش رسول خدا می آورد. و در نامه نوشته شده که من اصلاً علی(ع) را دوست ندارم و علی ابن ابيطالب اين جور کرد و ... رسول الله از شدت ناراحتی قرمز شدند. همه اين ها در روايات اهل سنت هست. فرمود: «ما لکم و لعلی» در يک متن «ما تريدون من علی هو ولی کل مؤمن بعدی». ايشان ولی شما است. چرا اين حرفا را می زنيد؟ خب اين بَعد اگر «بعد زمانی» باشد، به ماجرای يمن چه ربطی پیدا خواهد کرد؟ اگر بعد زمانی باشد اصلاً بر مورد قابل انطباق نيست. الآن دعوا داريد الآن خالد اختلاف دارد الآن مشکل در يمن پيدا شده. پس بايد قطعاً بعد را اينجا «بعد رتبی» در نظر بگيريم. يعنی در هرجا زمان و مکان که من هستم من ولي شما هستم، اگر من نباشم علی ابن ابي طالب (علیه السلام) ولی شما است. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج ۳۰) 🔸 زور در لغت به معنای کج بودن است و به کجی دنده های پهلو زور میگویند و به بغداد هم که زورا میگویند علتش این است که روی پیچ به نظرم دجله است و تیسفون نزدیک این شهر است و به غیبت و کذب هم زور گفته شده چون از طبیعت فطرت الهی کج هستند. 🔹 فقها برای حرمت غنا به این آیه استناد می کنند. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14 #
میلاد باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام مبارک 🔸 نقل شده که مردی نزد امام کاظم (علیه السلام) آمد و گفت: می‌خواهم به مسافرت بروم. برایم دعا کن. امام پرسید: «چه روزی می‌خواهی از شهر خارج شوی؟» جواب داد: روز دوشنبه. امام دوباره از او پرسید: «چرا این روز را انتخاب کرده‌ای؟» او گفت: برای طلب برکت؛ زیرا پیامبر خدا(ص) در روز دوشنبه به دنیا آمدند. آن‌حضرت فرمود: «آنها دروغ گفته‌اند. پیامبر خدا در روز جمعه به دنیا آمد. هیچ روزی شوم‌تر از روز دوشنبه نیست ؛ زیرا این روزی است که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) در آن از دنیا رفت و وحی آسمانی قطع شد و حق ما غصب گردید». سپس فرمود: «آیا می‌خواهی یک روز آسان و خوبی برایت نشان دهم؟ روزی که خدا آهن را برای داود نرم ساخت؟» گفت: بله. امام فرمود: «روز سه‌شنبه به سفر برو». 📚 , جلد 73 , صفحه 223 ✅ سفر در روزهایی مثل دوشنبه و چهارشنبه کراهت دارد و از آن نهی شده است، بدین معنا که اقتضاء شرّ در آن هست لکن در برخی روایات دفع آن مفسده، توسط صدقه دادن سفارش شده است. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
به مناسبت ایام قرآن کریم انسان را به قول سدید سفارش کرده است نه قول شدید (وقولوا قولا سدیدا) (احزاب ۷۰) گاهی انسان فریاد می زند و نعره و عربده می کشد و اینها قول شدید وبی اثرند قول سدید: یعنی محکم ،متقن وسدگونه سخن بگویید که قابل نفوذ یاجوج و ماجوج نباشد اگر کلاممان سدید نباشد یاجوج و ماجوج مغالطات در آن رخنه میکنند شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
توکل و توسل چاره کار است علمدار فرموده آرام باشید الصبح بقریب شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
خداوند مهربان رحمت کنه استاد علی صفایی حائری رو شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
🔹تلاش برای نزدیک شدن به دولت کریمه اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ وتَجعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إلى طاعَتِكَ وَالقادَةِ إلى سَبيلِكَ ، وتَرزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، اللّهُمَّ ما عَرَّفتَنا مِنَ الحَقِّ فَحَمِّلناهُ ، وما قَصُرنا عَنهُ فَبَلِّغناهُ . بار خدايا، ملتمسانه از تو مى خواهيم، حكومتى ارجمند [حكومت امام زمان عليه السلام] را كه با آن، اسلام و مسلمانان را عزّت مى بخشى و نفاق و منافقان را خوار مى گردانى، برقرار سازى و ما را در آن حكومت، از كسانى قرار دهى كه به طاعت تو فرا مى خوانند و به راه تو هدايت مى كنند و به بركت آن حكومت، كرامت دنيا و آخرت را روزى ما فرمايى؛ خداوندا آن چه را از حقّ به ما شناسانده اى، به اداى آن وادارمان كن و آن چه را از حقّ كه نشناخته ايم، ما را از آن آگاهى بخش. حاشیه: دولت کریمه به معنای حقیقی، دولت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و هر دولتی به اندازه نزدیک بودنش (در مبانی، اصول، اهداف و عملکرد) به آن دولت کریمه، مورد قبول است. همین. خداوندا دلهای مردم شریف ایران را به مناسبترین نامزد ریاست جمهوری هدایت بفرما تا در پرتو آن، عدالت و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض ناروا (که شاخص اصلی پیشرفت و موفقیت در جمهوری اسلامی باید باشد) رشد و ارتقا یابد. شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
آزادی ، عدالت ، تکامل ، انتخاب اگر از عبودیت عبور نکند ارزشی ندارد حقیقت عالم عبودیت است اصلا میدانی ایاک نعبد یعنی چه؟ یعنی لحظه ای بدون تعبد نباید زندگی کنی ، والا از هدف خلقتت دور شده ای شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
✳️ تفألوا بالخیر 🔸 درباره رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل شده است که ایشان (درباره کارها) فال نیک را می پسندید و فال بد را نمی زد. 📚 بحار_الانوار ج19، ص 140 🔹 خود آن حضرت برخی امور را به فال نیک می گرفت؛ از جمله در واقعه حدیبیه نام سهیل بن عمرو را که شنید ، به تناسب هم خانواده بودن دو واژه سهیل و سهل (آسان) آن را به فال نیک گرفت و به صلح_حدیبیه انجامید و واقعه، فرجام نیک یافت . 📚 بحار الانوار ج20، ص333 تذکر : انقدر دوستان بر سر جریان مدیریتی کشور چه میشود فال بد نزنن شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
سلام علیکم نقطه‌ی مقابل انقلاب، ارتجاع است. خیلی از انقلابهای دنیا مبتلا به ارتجاع شدند؛ یعنی بعد از آنکه پنج سال، ده سال، پانزده سال از شروع انقلاب گذشت، به خاطر بی‌اهتمامی‌هایشان مبتلا شدند به ارتجاع، به عقب‌گرد؛ این ارتجاع، نقطه‌ی مقابل انقلاب است. و هر دو -یعنی هم پیشرفت انقلابی، هم پسرفت به معنای ارتجاع- بستگی دارد به اراده‌ی انسانها؛ انسانها اگر چنانچه درست حرکت بکنند، درست پیش خواهند رفت؛ اگر چنانچه غلط حرکت بکنند، پس‌رفت خواهند داشت، که در قرآن هم به هر دوی اینها اشاره شده. در سوره‌ی مبارکه رعد آیه ۱۱ میفرماید: إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم حاشیه مهم یکی از جاهایی که میشود در مورد انتخابات با دیگران بحث نمود و گفتگوی علمی داشت مکانهای پر جمعیت مانند بازار ، مترو ، اتوبوس و.... است خیییلی اثر دارد و خیلی ها برمیگردند فقط باید بلد باشید چگونه بحث رو در بین جمعیت بلند شروع کنید و ختم نمایید و هیچ اتفاق سوءی هم نیفتد و چاشنی کار رو خدا و توسلتان به امام زمان علیه السلام قرار دهید اگر فکر میکنید کم طرفدار هستید این از وسائس شیطانی است کل هستی با توست چون با خدا مانوسی قوموا لله مثنی و فرادی شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
آیا میدانید در لسان روایات و کتب عتیقه به دعای سحر ، دعای مباهله می‌گفتند ؟ ایام مباهله و به درک واصل شدن دشمن آل الله مبارک شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14
از مجموع آیات قرآن ، نشانه هاى متعدّدى براى منافقان، استفاده مى شود که در یک جمع بندى مى توان، آن را در ده نشانه، خلاصه کرد: 1 دروغگویى صریح و آشکار: «وَاللهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ» 2 استفاده از سوگندهاى دروغین براى گمراه ساختن مردم: «اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً» ۳ داشتن ظاهرى آراسته و زبانى چرب، على رغم تهى بودن درون و باطن: «وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ» ۴ عدم درک واقعیّات، بر اثر رها کردن آیین حق، بعد از شناخت آن: «لاَ یَفْقَهُونَ» ۵ بیهودگى در جامعه و عدم انعطاف در مقابل حق، همچون یک قطعه چوب خشک: «کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ» 6 بدگمانى و ترس و وحشت از هر حادثه و هر چیز به خاطر خائن بودن: «یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَة عَلَیْهِمْ» ۷حق را به باد سخریّه و استهزا گرفتن: «لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ» 8 فسق و گناه: «إِنَّ اللهَ لاَ یَهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِین ۹ خود را مالک همه چیز دانستن، و دیگران را محتاج به خود پنداشتن: «هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا» ۱۰ خود را عزیز و دیگران را ذلیل، تصوّر کردن: «لَیُخْرِجَنَّ الاَْعَزُّ مِنْهَا الاَْذَلَّ» نشانه های منافقین بسیار بالاتر از این حرف هاست العاقل و العارف یکفی بالاشاره امیرالمومنین در خطبه های 185 و194و210 و.....خصوصیات منافقین را مطرح فرمودند خیییلی قابل استفاده است نکته : نهج البلاغه ها در شماره خطب و... باهم فرق دارند شیخ محمود صنیعی تهرانی https://eitaa.com/m_s_t14