السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و حجته علی خلقه
🌹 ضرورت توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ»؛ ( #آل_عمران :۵۴)؛ خدا #امتحان را در این دنیا به نام "مکرالله" نامیده و در واقع، گولْزنی ممتحِن از ممتحَن است!. همانطوریکه ممتحِن یک سؤالی میپرسد بعد سؤالی دیگر و ممتحَن را زیر و رو میکند تا معلوم بشود که وضعیت درسی او چگونه است؛ آیا فقط خوانده و رفته یا فهمیده و رفته؛ همانگونه هم این امتحانات در زمان #غیبت پیش میآید.
بنابراین ما باید هر روز و هر شب - چه کم و چه زیاد- یک سلام ملتجئانه و مضطرانهای به حضرت #صاحب_الزمان علیهالسلام عرض کنیم و او را مخصوصاً به مقام مقدس جدّش #اباعبدالله الحسین صلواتالله علیه قسم بدهیم که هیچوقت ما را از این پناه بردن به در خانهاش به وسیلهی سگهای مأموری که دارد محروم نکند!.
⚠️ سگهایی که مانع از این کارها میشوند شامل #روزنامه ها، #فیلم ها، #ماهواره ها، #رفقای اهل بگو و بخند و لااُبالی و #غافل و جاهل، و #اجتماع غافلانهی ما میباشند، که در مجموع اینها سگهایی هستند که میپرند و پاچه میگیرند که آدم این وظیفه را انجام ندهد و خودسرانه بالا بیاید!.
۸۸٫۱۱٫۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@adinetashayo
خطبه های مکتوب نماز جمعه کلور
جمعه ۲۲ فروردین ۹۹
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین.
شناخت و معرفت و علم از مقدمات تقوی عمومی و فردی است
یک مومن واقعی در تعابیر و کلمات و اظهار نظر هایش عالمانه و اندیشمندانه اقدام میکند.
بسیاری شاید خود را متفکر و اهل نظر بدانند ولکن لزوما اینگونه نیست.
هر نظر و سخنی ارزشمند نیست .مطلبی که از ژرفای افکار و تحقیقات و معارف بر آمده ارزش مند است.
به مناسبت هفته تکریم مساجد دو نمونه از تعابیر حکیمانه در این خصوص تقدیم می شود. مقایسه شود با تعابیر و نظرات دیگران :
مساجد تجلی قدرت اسلام
این قدرت روحانی است که مردم را به کوچهها میکشد. قدرت اسلام است که از حلقوم روحانیت بیرون میآید. اینها را نشکنید. خدایا، تو میدانی که من برای اینکه معمم هستم از روحانیت طرفداری نمیکنم. برای اینکه میدانم این قشرند، این قشرند که میتوانند ملت را نجات بدهند؛ این قشرند که مردم آنها را میخواهند. این مساجد است که این بساط را درست کرد. این مساجد است که نهضت را درست کرد. در عهد رسول الله هم، و بعد از آن هم تا مدتها، مسجد مرکز اجتماع سیاسی بود؛ مرکز تجییش جیوش بود. «محراب» یعنی مکان حرب؛ مکان جنگ: هم جنگ با شیطان، و هم جنگ با طاغوت. از محرابها باید جنگ پیدا بشود؛ چنانکه پیشتر از محرابها پیدا میشد از مسجدها پیدا میشد. ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران مسجدها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید. روشنفکر وارداتی نباشید! ای حقوقدانها! مسجدها را حفظ کنید. بروید به مسجد؛ نمیروید! این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد؛ تا مملکت شما نجات پیدا کند. خداوند ان شاء الله این مسجدها را برای ما حفظ کند. صحیفه امام خمینی جلد ۸ صفحات ۶۰
مسجد ، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت
پدید آوردن هویتی به نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدینه، در شمار زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعهی اسلامی است: خانهی خدا و خانهی مردم؛ خلوت انس با خدا و جلوت حشر با مردم، کانون ذکر و معراج معنوی و عرصهی علم و جهاد و تدبیر دنیوی؛ جایگاه عبادت و پایگاه سیاست، دوگانههای به همپیوستهئی است که تصویر مسجد اسلامی و فاصلهی آن با عبادتگاههای رائج ادیان دیگر را نمایان میسازد.
مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشهی مکتب اسلام است. حضور نسل جوان پاکنهاد ما و حضور روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهائی را به درستی، کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گرانبها را در دلهای ما برانگیخته است. لیکن تا این وظیفه به تمام و کمال گزارده نشود، هیچ یک از ما نباید و نمیتوانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسائی مساجد، جامعه و جوانان و خانوادهها و نسلهای آینده را تهدید میکند، غافل بمانیم و خود را از برکات عظیمی که مسجدِ طراز اسلامی به کشور و نظام و مردم هدیه میکند، محروم سازیم. پیام به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز ۱۳۸۹/۷/۱۸
والسلام علیکم و رحمه الله.
@adinetashayo
خطبه دوم .نماز جمعه کلور
۹۹.۱.۲۲
جهان پسا کرونا جهان دیگری خواهد بود!
جهان پساکرونا، جهان دیگری خواهد بود و مردم جهان فصل نوینی را در ساختارهای سیاسی و صورت بندی های قدرت سخت و نرم شاهد خواهند بود. آنچه مهم است این که کرونا توانسته است بسان یک نقطه عطف تاریخی، جهان و زندگی بشر را به پیشاکرونا و پساکرونا تقسیم کند.
جنگ روایت ها در روایتِ دوران پساکرونا
در جنگ روایت ها آنچه اتفاق افتاده و می افتد مهم نیست، مهم؛ اولین روایتی است که با سرعت و فراگیری توسط رسانه های متنوع و ماشین تبلیغاتی دشمن طرح می شود و در اذهان مخاطبان جای میگیرد.
امروزه تقریبا کسی نیست که دگرگونی جهانِ پساکرونا را انکار نماید. در چنین شرایطی است که هر کشور و فرهنگ و حاکمیتی، باید نقش و سهم خود را در جهان آینده جستجو کرده و پیدا کند. طبیعی است که استکبار در این شرایط برای تثبیت سیطره ی روبه افول خود، بخواهد جهان آینده را بانگاه خود روایت کند. اما واقعیت و حقیقتی که در حال وقوع است حکایت از وقوع حوادث دیگری دارد. حوادثی که پیش بینی افول آمریکا را در افق تحقق و عینیت قرار می دهد.
روایت غالب ؛ روایتِ جهان پس از آمریکاست!
علیرغم تمام تبلیغات استکبار و دست و پازدن های او، دوران پساکرونا دوران بدون آمریکاخواهد بود. ما بر این باوریم افول آمریکا مدتی چند است آغازشده است. نشانه های این افول نیز بیشتر درونی و داخلی است. نشانه های آن هم در فرهنگ و اجتماع و ساختار قدرت و انسجام درونی جامعه آمریکا هویدا شده است و تقریبا همه صاحب نظران موافق و مخالف لیبرالیسم این افول را پیش بینی کرده اند. واقعه کرونا اما؛ این تصویر ذهنی و فروپاشی ابرقدرتی را هم» سرعت» دادو هم تاحدودزیادی «عینیت» بخشید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روابط عمومی ستاد نماز جمعه کلور
@adinetashayo
فعالیتهای امام جمعه شهرستان فارسان در مسیر مبارزه با کرونا
۱)جلسه فوری با فرمانداری و مسئولین ادارات جهت تولید ماسک در دفتر امام جمعه (بیت الزهراء سلام الله علیها )
۲)اهداء یکصد دست لباسهای ایزوله و ده هزار عدد دستکش معاینه یکبار مصرف به پزشکان و پرستاران بیمارستان هاجر شهرکرد
۳)جلسه فوری با مدیریت حوزه علمیه ، سازمان تبلیغات و سپاه برای تشکیل گروه جهادی تولید ماسک در کارخانه تولید ماسک
۴)بسته بندی ده هزار پک لوازم بهداشتی و توزیع بین خانوار های شهرستان فارسان
۵)تقدیر از مجاهدین عرصه سلامت ؛ خواهران فعال در تولید ماسک
۶)بازدید از خط تولید ماسک به صورت جهادی در شهر پردنجان
۷)تقدیر از پزشکان و پرستاران بخش ویژه کرونا بیمارستان سید الشهداء فارسان
۸)جلسه با ریاست شبکه بهداشت شهرستان برای با مقابله با ویروس کرونا و ضد عفونی سازی مساجد و اماکن مذهبی
۹)بازدید از وضعیت تولید ماسک به صورت جهادی توسط طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران زینبیه سلام الله علیها
۱۰)راه اندازی کارگاه تولید ماسک دفتر امام جمعه (بیت الزهراء سلام الله علیها )که در حال تولید ، بسته بندی 100.000 ماسک می باشد
۱۱)حمایت از قرارگاه حوزوی مقابله با کرونا شهرستان فارسان در ضدعفونی کردن اماکن عمومی
۱۲)اهداء ۴۰ دست البسه حفاظت فردی به پزشکان و پرستاران ایثارگر بیمارستان سیدالشهداء علیه السلام فارسان
۱۳)توزیع ۵۰ بسته حاوی۱۵عدد ماسک ، یک محلول ضدعفونی ، یک ژل ضدعفونی،۱۰۰عدد دستکش یک بار مصرف بین جانبازان و ایثارگران شهرستان در روز ۱۲فروردین
۱۴)پیگیری تغسیل و تکفین و خاکسپاری شرعی اموات کرونایی شهرستان
۱۵)بازدید از ایستگاه غربالگری کرونا در ورودی شهرستان و تقدیر از ایشان با اهداء هدایا
۱۶)الزام دستگاهها به حمایت از کارگران و اقشار آسیب پذیر مصوبات : 100 وام دو میلیونی و 1000 بسته مواد غذایی و... برای قشر کم برخوردار
۱۷)راه اندازی کمپین مردمی تهیه ماسک رایگان
۱۸)بازدید از اکیپ جهادی ورودی ده چشمه و ضد عفونی اتومبیل های ورودی
۱۹)تشکیل ستاد برگزاری جشن نیمه شعبان ۱۴۴۱ ه. ق با توجه به شرایط و شیوع بیماری کرونا
۲۰)توزیع پارچه درب منازل و بازدید و خدا قوت به خیاط های جهادی در خانه جهت تولید ماسک
۲۱)توزیع غذای تبرکی کرامت رضوی بین بیماران مبتلا به بیماری کرونا و کادر پزشکی بخش ویژه کرونا
۲۲)تحویل تعداد 10.000 ماسک به نیروی انتظامی و کارگران شهرداری
۲۳)حضور ریاست بیمارستان سید الشهداء علیه السلام در دفتر امام جمعه و ارائه توضیحات در رابطه با وضعیت مبتلایان شهرستان
۲۴)برگزاری مجازی دروس (مکاسب) به صورت آنلاین (زنده ) به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا
۲۵)تهیه بسته بندی و توزیع اقلام خوراکی بین فقرا و مردم کم برخوردار فارسان
۲۶)ضدعفونی سازی خودپردازها به همراه اساتید حوزه علمیه شهرستان جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا
۲۷)تماس تلفنی با خانواده های معظم شهدا به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد شهید و عدم امکان سرکشی حضوری به علت شیوع کرونا
@adinetashayo
هدایت شده از موکب آنلاین با ولایت تا ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نایب امام زمان(عج)؛ امام خامنه ای(مدظله العالی) :
🔹 خودمان را آماده کنیم برای سربازی امام زمان...!
🔹 ملزومات سربازی امام زمان چیست؟
🔹 وظیفه ما چیست؟
@Noralsaghlsin
🔺 "اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِي مِيتَةً جَاهِلِيَّةً" خدایا مرگ من مرگ جاهلی یعنی خلاف انسانی نباشد.
"وَ لَا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي" بعد از آنی که من مسلمان شدم، دیگر قلب من از مسلمانی منحرف نشود تا دم رفتن که گرفتار باشم.
🔸 "اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَنِي بِوَلَايَةِ مَنَ فَرَضْتَ عَلَيَّ طَاعَتَهُ" خداوندا همان گونه که مرا به ولایت واجب الاطاعه ات نسبت به پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت مجتبی و حضرت سیدالشهدا همین طور تا به حضرت مهدی می رسد، ما را که این طور هدایت کردی،
🔻 "فَثَبِّتْنِي عَلَى دِينِكَ" بر من روشن کن، روشن تر کن به طوری که به هیچ وجه شیاطین در خواب و بیداری، در موقع رفتن از دنیا نتوانند مرا منحرف کنندوو مرا به طاعت خود وادار و دل مرا با ولی امر خودت ارادت مند و مخلص قرار بده تا دل من با حضرت مهدی علیه السلام رابطه داشته باشد.
🔹 و پیشامدهایی که می کند مثل این برنامه هایی که دشمنان دین بر علیه مسلمین کرده و طرح هایی اجرا می کنند، همین جا بر مسلمانها امتحانات وارد می شود و درخطر قرار می گیرند.
آن وقت ممکن است که چون دینشان را خوب و صحیح به دست نیاورده اند و به آن معتقد نیستند، از اسلام منحرف بشوند. بگویند نمی خواهیم این دین اسلام را که انقدر به ما آزار برسد!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🍃🍃👆👆🍃🍃
🔵درس اخلاق امام جمعه کلور
💠👈 موضوع: اخلاق هفتگی دوشنبهها
📌 قسمت اول
👈آداب گفتگو و سخن گفتن👉
✅ نکاتی در مورد آداب سخن گفتن، یا بایدها و نبایدهای کلام که برای همه لازم است
📌 یعنی چکار کنیم که هم خوب حرف بزنیم، هم خوب گوش کنیم، هم به دیگران احترام بگذاریم و هم احترام خودمان حفظ شود:
💠 اول اینکه هیچ گاه حرف کسی را قطع نکنیم، تا سخن فرد مقابل تمام نشده چیزی نگوییم.
💠 دوم، اظهار فضل نکنیم؛ یعنی اگر دو نفر با هم صحبت می کنند و یا از کسی سؤال کردند و ربطی به ما ندارد، دخالت نکنیم و حرفی نزنیم.
💠 سوم، تا چیزی را از ما نپرسیدند جواب ندهیم.
📌 علامه طباطبایی وقتی برای روضه به منزل آیت الله مرعشی یا گلپایگانی می آمد، یکپارچه سکوت محض بود و چیزی نمی گفت؛ چون خود را مسؤول نمی دانست.
📌 تا کسی از شما نپرسیده، شما مسؤول نیستید. تازه اگر از جمع پرسیدند که من هم مسؤول هستم، لازم نیست که اول جواب بدهم، بگذار دیگران جواب بدهند؛ آری اگر جواب آنان کامل نبود، جواب را کامل کند؛ البته به گونه ای جواب بدهد که توهین به دیگران نشود.
💠 چهارم، استراق سمع، ممنوع و حرام است، حرف دیگران را که به ما ربطی ندارد و راضی نیستند گوش نکنیم، این صریح قرآن و روایات است، اگر دو نفر با هم حرف می زنند که ربطی به ما ندارد، نباید سعی و دقت کنیم که ببینیم چه می گویند، نباید به سخن آنان گوش کنیم.
💠 پنجم، لحن سخن و کلام نیز خیلی مهم است، نه خیلی بلند ونه آهسته باشد، با صدای متعارف باشد.
در هر مجلسی مناسب آن مجلس سخن بگوید.
در اثنای سخن با چشم و دست و ابرو اشاره نکند.
📌 در مخاطبه و محاوره با ملاطفت و مهربانی سخن بگوید.
💠 حرکات و اقوال و احوال کسی را حکایت نکند، صدا و رفتار کسی را تقلید نکند، ادا در نیاورد؛ زیرا همه اینها غیبت و حرام است.
💠 آغاز سخنش با کلمات و حرف های زیبا باشد تا مردم به فال نیک بگیرند.
@kolur_shahrood
مواسات در لغت به معنای مساعدت، دستگیری، همیاری، تعاون، برابر داشتن، غمخواری، یاریگری، مددکاری، مشارکت و سهیم ساختن در مال آمده است.[1] پس بنابر، اصل مواسات باید مسلمانان، نیازمندان و دوستان را شریک و سهیم در مال و معاش خود دانسته و نیاز آنان را بر آورده سازد، همچنین با آنها اظهار همدردی نموده، خود را شریک در مشکلات آنان قراردهد و یکی از مفاهیم مهم ارزشی که در نظام اخلاقی دین اسلام و سیره نبوی به آن توجه و سفارش فراوان شده است همین «مواسات» است.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید،
سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
منابع :
[1]. جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، نشر ادب حوزه، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1405، ج14، ص 35؛ فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، مکتب نشر الثقافه الاسلامیه، چاپ دوم، 1408ق، ج1، ص 76 ؛ محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس، بیروت، مکتبه الحیات، ج10، ص 17.
[2]. الطبرسی، مکارم الاخلاق، منشورات شریف رضی، چاپ ششم 1392، ص 8 ؛ متقی هندی، کنزالعمال، تحقیق شیخ بکری حیانی، لبنان، مؤسسة الرساله، ج3، ص 16.
[3]. شیخ صدوق، الخصال، تحقیق علی اکبر غفاری، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، ج1، ص 47.
[4]. محمد یعقوب کلینی، الکافی، قم، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365ه، ج7، 52.
[5]. محمد بن اسحاق، سیره ابن هشام، تحقیق محی الدین عبدالحمید، مکتبه محمد علی صبیح و اولاده، 1383ق، ج2، ص 351؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1408، ج3، ص 273-276.
[6]. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج2، ص 164.
[7]. همان، همان
[8]. علی نمازی، مستدرک سفینه البحار، قم، موسسه نشر اسلامی، 1419ق، ج1، ص 67 ؛ صحیح بخاری، ج7، ص 77.
صفحہ ۱۱۵ استاد پرهیزگار .MP3
886.6K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه115🌹
┗━━━🍂━
🔴حجت الاسلام ابراهیمی پور، امام جمعه ابادان
درحال استراحت پس از انجام غسل پیکر درگذشتگان بر اثر بیماری کرونا در این شهر.
@kolur_shahrood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 #انتظار_سبز .فصل چهارم
🌺 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر شیرعلیپور "در خصوص رزمایش بزرگ مساوات و همدلی"
#طرح_گلریزان
🌸 روابط عمومی و ستاد تبلیغات نماز جمعه کلور "شاهرود"
@kolur_shahrood
باسمه تعالی
طبق سنت هفتگی برنامه شرح نهج البلاغه مولا علی علیه السلام و دعای توسل در مسجد حضرت ولیعصر عج.
سه شنبه ها در محضر نهج البلاغه خواهیم بود.
و من الله توفیق
شیر علی پور
۹۹.۱.۲۷
👇👇🌺
--------------- ✿﷽✿ -------------
#حکمت7
امام علیہ السلام در این حڪمت از صدقہ بعنوان داروے ثمربخش یاد مے ڪنند، زیرامے تواند فقر را درمان ڪند،
روزے را زیاد وگناهان را برطرف وایمان را حفظ ڪندومرگ بد را دور ڪند.و اینچنین دارویے است ثمربخش براے تمام دردهاے انسان
🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸
#نتیجه_اعمال_در_آینه_نهج_البلاغه
✅راهکارهای عاقبت بخیری
3⃣انعکاس اعمال
الف-به ياد قبر باش كه گذرگاه تو به سوي عالم آخرت است، که همانگونه به ديگران پاداش دادي به تو پاداش مي دهند، و آنگونه كه كاشتي، درو مي كني، آنچه امروز، پيش مي فرستي، فردا بر آن وارد مي شوي، پس براي خود در سراي آخرت جايي آماده كن، و چيزي پيش فرست اي شنونده! هشدار، هشدار،اي غفلت زده! بكوش، بكوش. (هيچ كس جز خداي آگاه تو را باخبر نمي سازد)
ب-امروز روز تمرين و فردا روز مسابقه، و جايزه برندگان بهشت است و كيفر عقب ماندگان آتش جهنم خواهد بو.
4⃣اسرار فاش میشود
مردم! براي آن روز كه زاد و توشه ذخيره مي كنند، و اسرار آدميان فاش مي گردد، عمل كنيد،
5⃣آزمایش شدن بوسیله دنیا
💢مردم به وسيله دنيا آزمايش مي شوند، پس هر چيزي از دنيا را براي دنيا به دست آورند از كفشان بيرون مي رود، و بر آن محاسبه خواهند شد، و آنچه را در دنيا براي آخرت تهيه كردند به آن خواهند رسيد، و با آن خواهند ماند،
6⃣راه بازگشت وجود ندارد
💢انديشه نما، فكر كن كه به پايان زندگي رسيده اي، و در زير خاكها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا كه ستمكار با حسرت فرياد مي زند، و تباه كننده عمر و فرصتها، آرزوي بازگشت دارد اما راه فرار و چاره مسدود است.
#نهج_البلاغه،
📂خطبه153
📂خطبه28
📂خطبه120
📂خطبه63
📂نامه41
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
@kolur_shahrood
🔺 ... وَ عَافِنِي مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ
امتحانات که پیش می آید من رفوزه نشوم.
🔸 قیس بن عُبّاد نزد ابن زیاد نشسته بود. ابن زیاد گفت درباره من و حسین چه نظری داری؟
(می خواهد امتحان بکند که بنی امیه چقدر در هدف هایشان پیشرفت کرده اند.)
امتحان عقاید است. ولی قیس رودربایستی نداشت، گفت: روز قیامت که می شود- در مجلس ابن زیاد نباید اسم را قیامت برد ولی او برد. در این مجلس یا هر مجلسی که بودید، دعا کنید که روزی نیاید که نشود اسم قیامت را پیش جوان ها ببریم و بگویند اینها خرافات است که میگویید! اینها با این حرف ها می خواهند مملکت را از پیشرفت باز دارند-
🔹 او جواب داد. جواب دندانشکن داد.
گفت: روز قیامت جد، پدر و مادر این حسین درباره او شفاعت می کنند.
چون سخن از امامت که نبود، سخن از این بود که این دین باید از بین برود. او اینطور جواب داد. گفت روز قیامت آن ها می آیند سراغ این آقا و کمک این حضرت. جد و پدر و مادر تو درباره تو [هم آیا] خواهند آمد و کمک تو خواهند کرد؟
ولی ابن زیاد که توقع نداشت چنین جوابی بشنود ناراحت شد گفت این را از مجلس ما بیرون کنید!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@kolur_shahrood
باسمه تعالی
اطلاعیه شماره 8 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خصوص مراسم عبادی – سیاسی نماز جمعه(مورخ 29 فروردین 1399)
مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی؛
با اهدای سلام، ارادت و آرزوی سلامتی، به استحضار می رسانیم در ادامه همکاری و همراهی با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، نماز جمعه 29 فروردین ماه 1399 در مراکز استان ها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستان ها و مناطق، مطابق روال تعریف شده، منوط به جمع بندی و تصمیم گیری کمیته های استانی تعیین شده با محوریت نمایندگان محترم ولی فقیه می باشد که از طریق شبکه های استانی اطلاع رسانی خواهد شد.
در عین حال، لازم به ذکر است که طی رایزنی های تخصصی با ارکان مسئول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین دستورالعمل و پروتکل بازگشایی نمازهای جمعه و جماعت، به عنوان یک سند صیانت بخش و پشتیبانی کننده از سلامت و امنیت بهداشتی نمازگزاران ارجمند و کارگزاران محترم این عرصه، در قالب اقدام مشترک میان نهادها و دستگاه های مرتبط آغاز شده است، تا در زمان مقتضی و در صورت صدور مجوز برای بازگشایی و برپایی محدود مراسم عبادی – سیاسی نمازجمعه در استان هایی که از شرایط بحران و اضطرار خارج شده اند و اعلام این خبر خوش از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، آمدگی لازم برای این امر وجود داشته باشد.
اما در این مجال، ضمن تحسین مجدد مجاهدت کادر درمانی ایثارگر، بسیجیان مخلص، گروه های جهادی گمنام و آحاد جوانان غیوری که در میدان مقابله با کرونا حماسه آفریدند، به فضل الهی و با توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم السلام) ، انتظار داریم با اجرای صحیح و دقیق فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که اتخاذ تدابیر متناسب از سوی نهادها و دستگاه ها و همکاری مسئولانه مردم فهیم را می طلبد، در کوتاه-ترین زمان ممکن، شاهد شور و شوق جوانان عزیز برای استقبال از بازگشایی پایگاه های وحدت بخش نمازجمعه باشیم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
#اجنا؛ رسانه رسمی مجازی نهاد نماز جمعه
sapp.ir/ejna_ir
eitaa.com/Ejna_ir
http://ejna.ir
باسمه تعالی
اطلاعیه شماره 8 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در خصوص مراسم عبادی – سیاسی نماز جمعه.
مردم مؤمن و انقلابی استان ؛
با اهدای سلام، ارادت و آرزوی سلامتی، به استحضار می رسانیم در ادامه همکاری و همراهی بابیانیه شورای سیاستگذاری ائمهی جمعهی کشور وپیشنهاددانشگاه علوم پزشکی استان وتاییدنماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله عاملی (زیدعزه) نماز جمعه این هفته 29 فروردین سال 1399 در کلیه شهرستانها و بخشهای تابعه استان اردبیل برگزار نمیگردد .
ضمن تحسین مجدد مجاهدت کادر درمانی ایثارگر، بسیجیان مخلص، گروه های جهادی گمنام و آحاد جوانان غیوری که در میدان مقابله با کرونا حماسه آفریدند، به فضل الهی و با توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم السلام) ، انتظار داریم با اجرای صحیح و دقیق فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که اتخاذ تدابیر متناسب از سوی نهادها و دستگاه ها و همکاری مسئولانه مردم فهیم را می طلبد، در کوتاه-ترین زمان ممکن، شاهد شور و شوق جوانان عزیز برای استقبال از بازگشایی پایگاه های وحدت بخش نمازجمعه باشیم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان
🔺 توشه سفر
🍃 این #عمر فقط به درد #فکر کردن میخورد و نباید با کارهای دیگر صرفش کرد، مگر به خاطر ضروریات زندگی که آنها هم جلوی فکر را نمیگیرد.
اگر واقعاً انسان توانست با فکر شبانهروزی، و کنارهگیری از بیفکرها و بیفکریها و نرفتن در جلسات آنها و دوری از سرگرمیها ... #خصال نیکو کسب کند، آنگاه زاد و راحلهی #سفر را به دست آورده است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@kolur_shahrood
خطبه های مکتوب نماز جمعه کلور 29 فروردین 98
حجت الاسلام والمسلمین شیر علیپور
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
راهبرد مهدوی انقلاب و نظام اسلامی
امام راحل با این مطلع کلام، در اولین نیمه شعبان انقلاب اسلامی، در حقیقت «انتظار فرج» را به عنوان سیاستگذاری(استراتژی) کلان انقلاب و نظام اسلامی تعیین فرمودند و در امتداد آن، «خدمت در انتظار» را راهبُرد(تاکتیتک) تحقق «استراتژی انتظار فرج» بیان کردند. حضرت امام خامنهای نیز با التزام وفادارانه به «استراتژی انتظار فرج» و استمرار حکیمانه «راهبرد خدمت در انتظار»، اکنون در عصر گام دوم انقلاب با «آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه)» و در چهل و یکمین نیمه شعبان انقلاب، «رزمایش مواسات» را به عنوان روزآمد راهبرد خدمت در انتظار، به جریان انقلاب ابلاغ فرمودند: «چه خوب است که یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا»(21/ 01/ 1399).
مواسات در فرهنگ اسلامی
رسول خدا صلی الله علیه و آله: «اى على! سرآمد اعمال سه خصلت است: در مورد دیگران انصاف ورزیدن، برای خدا با برادران ایمانى مواسات داشتن و در همه حال به یاد خدا بودن»
نكته قابل توجّه در «مواسات مالى»، این است كه شرط تحقّق آن، نیازمند بودن شخص به چیزى است كه در اختیار دیگران مى گذارد.
درجه اوّل: كمك كردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود. این نوع از كمك كردن، با توجّه به چگونگى آن، «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن نامیده مى شود.
درجه دوم: شریك كردن نیازمندان با خویش و سهیم كردن آنها در آنچه خود بدان نیازمند و علاقه مند است. این نوع كمك رسانى، «مواسات» نامیده مى شود.
درجه سوم: واگذار كردن همه آنچه خود بدان نیاز دارد، به دیگران. این نوع از كمك رسانى، از بالاترین ارزشهاى اخلاقى شمرده مى شود و «ایثار» نام دارد.
مفهومشناسی مواسات در فرهنگ روایات
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: قوام و نظام دین، به دو چیز است: انصاف ورزیدن، و مواسات نسبت به برادران ایمانی
كاربرد «مواسات» در احادیث اسلامى، گاه به معنای سهیم كردن دیگران با خود در بهرهگیرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نیاز خویش است، و گاه به معنای رعایت عدالت در برخورد با دیگران، به كار مى رود. «مواسات» به معناى اوّلش، فاصله طبقاتى را كاهش مى دهد و به معناى دومش، زمینهساز برخوردارى همگان از حقوق عادلانه و یكسان خواهد بود.
مواسات؛ از جنود عقل
در بیان امام صادق(ع) مواسات از جنود عقل است، فرمودند: با همدردی با برادران خود، خویشتن را به خدا نزدیك كنید.
در مجموع «مواسات» در فرهنگ اسلامى، دو معنا دارد:
الف) همدردى با دیگران در نیازها و مشكلاتشان و سهیم ساختن آنان در بهره گیرى از امكانات زندگى خویش، كه این معنا از مواسات ، دو نوع دارد : یكى مواسات با مال و امكانات مادّى و دیگرى مواسات با جان به هنگام خطر.
ب) رعایت حقوق دیگران به طور یكسان. این معنا از مواسات نیز انواع فراوانى دارد، مانند: مواسات در حكومت، مواسات در قضاوت، مواسات در تعلیم و ...
اهمیت مواسات مالى در فرهنگ دینی
بیشتر احادیث «مواسات»، درباره مواسات مالى است. علت تأكید بر مواسات مالى نیاز بیشتر جامعه به فرهنگ شدن این نوع مواسات است. مواسات و همدردى با توده مردم در تنگناهاى اقتصادى از دستورالعملهاى مهم اخلاقى در اسلام است.
از سوى دیگر، مواسات مالى، مقدّمه مواسات جانى است و كسى كه نمىتواند دیگرى را در مال خود سهیم كند، بى تردید، براى حفظ جان او، خود را به خطر نمىافكند.
بركات مواسات
از نگاه احادیث اسلامى، مواسات موجب:
1) ایجاد محبت و پیوندهای صمیمانه
2) بقاى محبّت و پیوند برادرى
3) بركت یافتن مال و زیاد شدن روزى
4) استفاضه از نظر و عنایت رحیمانه امیرالمؤمنین علیه السلام
5) از عوامل بهرهمندی از دعای مستجابالدعوهها
6) ریشه كنی فقر از جامعه
7) رسیدن به کمال ولایت اهل بیت علیهم السلام
8) مستفیض شدن از مژده الهى
خطبه دوم نمازجمعه کلور
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
29 فروردین 99
چین هراسی؛ بازی رسانه ای غرب
: نکته اول- با نگاه به آینده می توان به خوبی دریافت که در آینده نزدیک، چین، قدرت بلامنازع دنیاخواهد شد و نبض اقتصادی جهان درشرق خواهد تپید. بخصوص این که اتحادیه اروپا نیز حال و روز خوبی ندارد پس ازخروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمزمه های جدایی ایتالیا و... شنیده می شود.
نکته دوم- یکی از سیاست های راهبردی آمریکا- که درجای خود باید بدان پرداخت-تمرکز بر آسیای جنوب شرقی است. به همین جهت ترامپ نیز مساله خروج از افغانستان و عراق رامطرح می کند.
نکته سوم- به همین جهت راهبرد " چین هراسی" در دستور کار آمریکا قرارگرفته است. چه کرونا را مصداق جنگ بیولوژیک بدانیم یا نه؛ اکنون برای آمریکا فرصتی برای تشدیدفضای چین هراسی به وجود آمده است. به همین جهت ترامپ اصرار دارد به جای کرونا ویروس، تعبیر" ووهان ویروس" یا ویروس چینی را به کارببرد.
نکته چهارم- همنوایی برخی اصحاب رسانه و دولتمردان و نمایندگان مجلس با فضای ساختگی آمریکایی ها بر علیه چین است. گویا عده ای در داخل- خواسته یا ناخواسته- به شدت دنبال بزرگ نمایی خطر چین در مقابل آمریکای جهانخوار هستند!
نکته پنجم- از نگاه ما، چین یک کشور قدرتمند اقتصادی است که بیش از هرچیز به منافع کشور خود می اندیشد و با نگاه سودمحورانه متحدان خود را در هر مقطع انتخاب می کند. تشریک مساعی و همکاری ایران با چین بر دو مبنا استوار است:
اول- نگاه به شرق(جغرافیایی) اعم ازچین، هند، و بخصوص کشورهای همسایه ایران
دوم- استفاده از فرصت مقابله قدرت بین چین و آمریکا به نفع منافع ملی کشور.
در شرایط دشوار کنونی چین، هرروزه مقدار زیادی از کمکهای خود را به شکل روزانه به ایران گسیل می دارد. این درحالی است که اروپا و آمریکا، کوچکترین اقدامی برای انجام تعهدات خود در رفع تحریم دارویی در این شرایط سخت نکرده اند!!
استکبار جهانی به ویژه آمریکا که اکنون در مخمصه شیوع سریع کرونا و رکود بی سابقه اقتصادی قرار گرفته است، برای زمین زدن بزرگترین رقیب اقتصادی خود به چین هراسی روی آورده است. چنانچه سالهاست برای به زانو درآوردن بزرگترین رقیب و حریف راهبردی اش- ایران- از راهبرد نخ نمای ایران هراسی استفاده می کند.
والسلام علیکم و رحت الله و برکاته
☑️راستی ! شنیده ای که حرم های مقدس و مساجد بسته شده اند!
☑️دیدی که چگونه منادیان دین به گوشه ای خزیده اند!
☑️دین را چه شده ؟! حالش چگونه است؟!
خناسان گویند نه از حرم و نه از مسجد و نه از دین کاری ساخته نیست!
عجبا...!!!!
🔅اما...
اما باید چشم ها را شست و جور دیگری باید دید...
❇️امروز دیگر پرده کنار رفته...
امروز خود دین جلوه گر شده...
آیا جز این است که دین برای تربیت انسان است؟!
❇️آیا جز این است که حرم های مقدس سنگ نشانی اند که ره گم نشود؟!
❇️آری ...
امروز دین از هر زمانی دیگری قدرت خود را بیشتر به رخ کشیده!!!
امروز دیگر دین از پشت کلمات و دیوارها با ما سخن نمیکند!!!
❇️امروز دین در قامت انسان جلوه گر شده... انسانی که برایش فرود آمد...
انسانِ ایثارگر و فداکار ...انسانِ شجاع و انسان دوست ... انسانِ بی ریا و بی کلک... انسانِ انسانِ انسان...
انسانی که دلمان از ندیدنش به تنگ آمده
بود!
❇️کجا اینهمه مهربانی... کجا اینهمه بخشش ... کجا اینهمه گذشت ؟؟
راستی! چرا اینها غارت نمی کنند؟
چرا اینها از هیچ باکی ندارند؟
آرامش اینها از کجاست؟
چه فرقی است بین اینها و دیگران!! اینها را چه شده است؟!!
❇️آری ...
دین، حرم ها، منادیان کار خود را به درستی انجام داده اند.
امروز گرچه به ظاهر بسته اند لکن از همیشه گشوده و گسترده تر...! از همیشه زنده و سازنده تر...! از همیشه حاضر و پاینده تر...!
❇️آری ...
این نیز بگذرد و روسیاهی آن برای خناسان باقی خواهد ماند...
📝 جواد قلی پور؛
🔴 @kolur_shahrood
ادبیات نفاق و سیمای منافقین
افراد دوچهره كه معمولا به حسب ويژگي هاي شخصيتي به دنبال منافع فردي، گروهي و باندي خود هستند نه منافع عموم و منافع ملي، از منظر قرآن داراي ويژگي هايي اند كه به راحتي قابل شناسايي مي باشند. اين نوشتار به صورت مختصر و با نگاهي اجمالي در پي نشان دادن بخشي از ادبيات و چهره دوچهرگان (منافقان) از منظر قرآن مجيد مي باشد. اينك مطلب را با هم از نظر مي گذرانيم:
1-دروغگويي
در سوره «منافقون» اولين خبري كه قرآن به پيامبر(ص) و مومنان به پيامبر مي دهد، دروغگويي منافقان است.
«اي رسول ما، چون منافقان نزد تو آمده و گفتند كه ما به يقين و حقيقت گواهي مي دهيم كه تو رسول خدايي، خدا مي داند كه تو رسول اويي و خدا هم گواهي مي دهد كه منافقان دروغ مي گويند. سخن هاي (دروغ) خود را سپر جان خويش (و مايه فريب خلق) قرار داده اند تا بدين وسيله راه خدا را ببندند كه آنچه مي كنند بسيار بد مي كنند.» (منافقون، 1 و 2)
اولين ويژگي ادبيات آنها دروغگويي است، دروغ را براي فريب مردم مي گويند، عملي بد و شكننده انسجام عمومي كه موجب از بين بردن فرصت ها براي تحقق اهداف جمعي مومنان مي شود.
2- ادعاي ايمان
ادعاي ايمان آنها جنبه دفاعي دارد، در مقابل اعراض و اعتراض شكننده مردم از آنها. چون اگر حقيقت قلبي اشان را ابراز نمايند مردم از آنان روي گردان مي شوند! پس امكان زندگي برايشان نيست تا چه رسد كه بتوانند به جايگاه هاي مختلف اجتماعي نيز دست پيدا كنند. لذا اقدام به اظهار ايمان به پيامبر(ص) يا ولي جامعه و قوانين موضوعه دين مي كنند.
3- عدم درك واقعي از جامعه
منافقين درك واقعي از شرايط زندگي مردم و جامعه ندارند (منافقون، 3) به همين دليل نوع گفته ها و اعمالشان مغاير با اهداف جامعه است.
4- آراستگي ظاهر
آنها اهل ظاهرند، ظاهرشان آراسته است، با ظاهري مدعيانه در صحنه هاي اجتماعي حاضر مي شوند، در مقابل حق و حقايق جامعه انعطاف ناپذيرند و همواره نسبت به ديگران بدگمان بوده و از هر كاري كه براي مردم صورت مي گيرد احساس ترس مي كنند (منافقون، 4)
5- تكبر و نخوت، فسق و گناه
چنين كساني اهل تكبر و نخوت اند، خودمحور و مستكبرند (منافقون، 5) اهل فسق و گناه هستند و تشويق به كارشكني مي كنند، خود را عزيز و ديگران را ذليل مي پندارند. (منافقون، 6 و 8)
6- خشن، تندخو، بخيل و حسود
زبانشان خشن، تند و بد است، تندخويي و خشونت در زبانشان جاري است. اهل بخل و حسادت اند و در عرصه جمع مال و منال حريص اند.(احزاب 19)
7- فرصت طلبي
در بهره گيري از موقعيت ها و شرايط مختلف «فرصت طلب اند» و به دنبال هر اتفاق و حادثه يا رويدادي، منافع خود را مي جويند (نساء، 73)
8- خدعه و نيرنگ
منافقان اهل نيرنگ و فريبكاري اند، براي رسيدن به منافع و اهدافشان با توسل به نيرنگ و فريب كاري اقدام مي كنند (بقره، 9)
9- مريضي قلب
قلب آنها مريض است (بقره، 10) و از قلب مريض آنها جز مريضي چيزي عايد جامعه نمي شود.
10- اصلاح طلبي كاذب
آنها با شعار اصلاح گري فسادانگيزي مي كنند. اصلاح طلبي پوششي براي فسادكاري هاي مختلف آنان است، وقتي به آنها مي گويي فساد نكنيد، دست از خرابكاري برداريد، اين كارها براي جامعه مفسده دارد، مي گويند:ما جز اصلاح جامعه و اصلاح طلبي كاري نمي كنيم. (بقره،11)
11- مسخره كردن
اهل نفاق اهل ايمان و ولايت را به سخره مي گيرند. ادبياتشان، دست انداختن مؤمنان و پيروان ولايت است (بقره، 14) البته آنها سفي و نادانند و خودشان نمي دانند. (بقره،13)
اگر در گفتار و رفتارشان كمي دقت صورت گيرد سفاهت و ناداني هويداست، به سخره گرفتن مؤمنان اهل عمل، حرص و طمع، خشك و خشن بودن و... نشانه هاي سفاهت و بلاهت است كه دامن دو چهرگان را گرفته است.
12- فتنه انگيزي
آنها در بين مسلمين فتنه انگيزي مي كنند (توبه، 47) آنان همواره در دودلي و شك و ترديدند، هيچگاه نمي توانند به استحكام اهل ايمان تصميم گيري نمايند. كارهايي كه قرار است انجام دهند، با ترديد و دودلي با آن مواجه مي شوند، مي آيند يا نمي آيند، اين كار را مي كنند يا نمي كنند، مدت ها در ترديد و شك و دودلي هستند تا بالاخره به يك سمتي بغلطند. (توبه، 45)
13- شادماني از ناراحتي رهبر
منافقان از غم و غصه و مصيبتي كه به پيامبر و ولي جامعه مي رسد، شادمانند و از شادماني و موفقيت ايشان ناراحت مي شوند.(توبه،50)
14- كراهت در انفاق و كسالت در نماز
اينها اگر انفاق كنند با كراهت است و نماز را با كسالت انجام مي دهند. (توبه، 54)
15- پناهندگي به هر مخفيگاه
منافقان هنگام ترس از اعمالي كه عليه جامعه مرتكب شده اند، هر پناهگاهي بيابند به آن پناه مي برند، چه كوه باشد و چه كشورهايي كه از دشمنان جامعه اسلامي اند.(توبه، 57)
16- عيب جويي
از ويژگي هاي ديگر دو چهرگان بي ايمان عيب جويي است، اصولاً به دنبال گفتن عيوب و جستن عيب براي افشاي آن هستند چه راست باشد چه دروغ. (توبه،79)
17
- اذيت رهبر
آنها اهل اذيت نمودن پيامبر صلی الله و علیه و آله و ولي جامعه اند، يكرنگي رهبري اسلام و زلالي او را بستري براي اذيت و آزار قرار مي دهند. (توبه،61)
18- ترس از افشاي ماهيت قلبي
منافقان به شدت از رو شدن دستشان مي ترسند، به صورت وحشتناك از افشا شدن حقيقت قلبي اشان در هراسند (توبه،64) و البته در باطل فرو مي روند (توبه، 65) آنها به منكر امر مي كنند و از معروف نهي كننده اند. (توبه،67)
19- خوشحالي از عدم مشاركت در جهاد و دفاع
از اينكه در جهاد و دفاع از جامعه مشاركت نكرده اند خوشحال اند. (توبه،81)
20- ترس از شركت در جنگ و جهاد
البته به دليل پستي و رذالتي كه دارند از «شركت در جنگ و جهاد مي ترسند». (محمد،20)
21- رياكاري
منافقان اهل رياكاري اند، ريا و تظاهر از ويژگي هاي آنان است و اگر به نماز حاضر مي شوند براي رياكاري است. (نساء، 142)
22- بي هدفي
از ديگر ويژگي هاي مهم منافقان اين است كه هدف ندارند. (نساء، 143) كسي كه هدف ندارد نمي تواند برنامه هم داشته باشد، كسي كه برنامه ندارد در سخن گفتن جز عيب جويي، بدگويي و خراب كردن اهل ايمان داراي برنامه راهي ندارد.
23- پخش شايعه
پخش شايعه جزء كارهايشان است. (نساء، 83)
24- دوستي با كفار
اهل دوستي با كفار هستند، در داشتن رابطه دوستي با كفار اكراهي ندارند. (نساء، 139)
25- رفيق نيمه راه
رفيق نيمه راه اند، كار را به اتمام نمي رسانند و همراهي را كامل نمي كنند.(محمد، 26)
26- سودجو و منفعت طلب
سودجو و منفعت طلبند (توبه، 58) به جاي درنظر داشتن منافع عموم و منافع ملي و منافع همه مؤمنان، منافع فردي، گروهي و باندي خود را دنبال مي كنند.
نویسنده:عبدالله عميدي
منابع:
روزنامه كيهان، شماره 19463 به تاريخ 24/6/88، صفحه 6 (معارف)
منبع اصلی:
روزنامه کیهان،تاریخ بازبینی:19/5/1391
@kolur_shahrood
راههای گسترش فرهنگ مواسات در جامعه اسلامی
مواسات همانطور که به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بـهترین عمل نیک و حتی در بین اعمال نیک، بهترین نیکوکاری است. از طرفی در عِداد دشوارترین کارها قلمداد شده است.
تأمّل در احادیث، نشان مىدهد كه ارزش اخلاقى مواسات، به ریشههای ذیل باز مىگردد:
اول: انگیزه بخشی.
دوم: دعا و طلب توفیق از خدا
سوم: اصالت و شرافت خانوادگى
تقویت باورهای دینی، ایجاد رابطه با خدا، استحکامبخشی به بنیاد خانواده، توجه به تربیت اسلامی از راههای گسترش فرهنگ مواسات در جامعه است.
چهارم: تقویت آموزه متعالی ولایت.
@kolur_shahrood
روزه داری در ماه رمضان و احتمال ابتلا به کرونا.m4a
15.77M
بحث فقهی در خصوص روزه داری در ماه مبارک رمضان و خوف از ابتلاء به بیماری کرونا.
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور امام جمعه کلور
@kolur_shahrood
🔺 اگر آدم به این نکته آشنا شود و ببیند که دیگران جنازه اقوامش را می برند و اگر او هم به تشییع برود، یک فرصت دانش دینی از دستش خواهد رفت به دنبال کسب علم می رود که از هزار تشییع جنازه و از هزار عیادت بیمار برتر است.
🔹 بعد هم از آن ها عذرخواهی می کند که تو به ثواب زیادی رسیدی و کار من را انجام دادی، ولی من در فرصتی نبودم که بتوانم شرکت کنم.
🔸 و از هزار عیادت بالاتر است ...
آیا شده یک نفر مسئول ما به عیادت بیماران هزار بیمارستان برود؟ نشده. چند بیمارستان محدود می روند. ولی می فرماید از هزار شب عبادت هزار شب چند سال می شود؟ هزار روز روزه، هزار درهم تصدق، هزار حج غیرواجب برتر است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اندرزهاى عرفانى و اخلاقى امام خمینی در آستانه ماه مبارک رمضان
اکنون در آستانه شهر اللَّه و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه. دعاها را گاهى با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى کنم، اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزى که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. (صحیفه امام، ج20، ص: 253)
@kolur_shahrood