مواسات در لغت به معنای مساعدت، دستگیری، همیاری، تعاون، برابر داشتن، غمخواری، یاریگری، مددکاری، مشارکت و سهیم ساختن در مال آمده است.[1] پس بنابر، اصل مواسات باید مسلمانان، نیازمندان و دوستان را شریک و سهیم در مال و معاش خود دانسته و نیاز آنان را بر آورده سازد، همچنین با آنها اظهار همدردی نموده، خود را شریک در مشکلات آنان قراردهد و یکی از مفاهیم مهم ارزشی که در نظام اخلاقی دین اسلام و سیره نبوی به آن توجه و سفارش فراوان شده است همین «مواسات» است.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید،
سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
منابع :
[1]. جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، نشر ادب حوزه، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1405، ج14، ص 35؛ فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، مکتب نشر الثقافه الاسلامیه، چاپ دوم، 1408ق، ج1، ص 76 ؛ محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس، بیروت، مکتبه الحیات، ج10، ص 17.
[2]. الطبرسی، مکارم الاخلاق، منشورات شریف رضی، چاپ ششم 1392، ص 8 ؛ متقی هندی، کنزالعمال، تحقیق شیخ بکری حیانی، لبنان، مؤسسة الرساله، ج3، ص 16.
[3]. شیخ صدوق، الخصال، تحقیق علی اکبر غفاری، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، ج1، ص 47.
[4]. محمد یعقوب کلینی، الکافی، قم، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365ه، ج7، 52.
[5]. محمد بن اسحاق، سیره ابن هشام، تحقیق محی الدین عبدالحمید، مکتبه محمد علی صبیح و اولاده، 1383ق، ج2، ص 351؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1408، ج3، ص 273-276.
[6]. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج2، ص 164.
[7]. همان، همان
[8]. علی نمازی، مستدرک سفینه البحار، قم، موسسه نشر اسلامی، 1419ق، ج1، ص 67 ؛ صحیح بخاری، ج7، ص 77.
صفحہ ۱۱۵ استاد پرهیزگار .MP3
886.6K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه115🌹
┗━━━🍂━
🔴حجت الاسلام ابراهیمی پور، امام جمعه ابادان
درحال استراحت پس از انجام غسل پیکر درگذشتگان بر اثر بیماری کرونا در این شهر.
@kolur_shahrood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 #انتظار_سبز .فصل چهارم
🌺 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر شیرعلیپور "در خصوص رزمایش بزرگ مساوات و همدلی"
#طرح_گلریزان
🌸 روابط عمومی و ستاد تبلیغات نماز جمعه کلور "شاهرود"
@kolur_shahrood
باسمه تعالی
طبق سنت هفتگی برنامه شرح نهج البلاغه مولا علی علیه السلام و دعای توسل در مسجد حضرت ولیعصر عج.
سه شنبه ها در محضر نهج البلاغه خواهیم بود.
و من الله توفیق
شیر علی پور
۹۹.۱.۲۷
👇👇🌺
--------------- ✿﷽✿ -------------
#حکمت7
امام علیہ السلام در این حڪمت از صدقہ بعنوان داروے ثمربخش یاد مے ڪنند، زیرامے تواند فقر را درمان ڪند،
روزے را زیاد وگناهان را برطرف وایمان را حفظ ڪندومرگ بد را دور ڪند.و اینچنین دارویے است ثمربخش براے تمام دردهاے انسان
🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸
#نتیجه_اعمال_در_آینه_نهج_البلاغه
✅راهکارهای عاقبت بخیری
3⃣انعکاس اعمال
الف-به ياد قبر باش كه گذرگاه تو به سوي عالم آخرت است، که همانگونه به ديگران پاداش دادي به تو پاداش مي دهند، و آنگونه كه كاشتي، درو مي كني، آنچه امروز، پيش مي فرستي، فردا بر آن وارد مي شوي، پس براي خود در سراي آخرت جايي آماده كن، و چيزي پيش فرست اي شنونده! هشدار، هشدار،اي غفلت زده! بكوش، بكوش. (هيچ كس جز خداي آگاه تو را باخبر نمي سازد)
ب-امروز روز تمرين و فردا روز مسابقه، و جايزه برندگان بهشت است و كيفر عقب ماندگان آتش جهنم خواهد بو.
4⃣اسرار فاش میشود
مردم! براي آن روز كه زاد و توشه ذخيره مي كنند، و اسرار آدميان فاش مي گردد، عمل كنيد،
5⃣آزمایش شدن بوسیله دنیا
💢مردم به وسيله دنيا آزمايش مي شوند، پس هر چيزي از دنيا را براي دنيا به دست آورند از كفشان بيرون مي رود، و بر آن محاسبه خواهند شد، و آنچه را در دنيا براي آخرت تهيه كردند به آن خواهند رسيد، و با آن خواهند ماند،
6⃣راه بازگشت وجود ندارد
💢انديشه نما، فكر كن كه به پايان زندگي رسيده اي، و در زير خاكها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا كه ستمكار با حسرت فرياد مي زند، و تباه كننده عمر و فرصتها، آرزوي بازگشت دارد اما راه فرار و چاره مسدود است.
#نهج_البلاغه،
📂خطبه153
📂خطبه28
📂خطبه120
📂خطبه63
📂نامه41
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
@kolur_shahrood
🔺 ... وَ عَافِنِي مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ
امتحانات که پیش می آید من رفوزه نشوم.
🔸 قیس بن عُبّاد نزد ابن زیاد نشسته بود. ابن زیاد گفت درباره من و حسین چه نظری داری؟
(می خواهد امتحان بکند که بنی امیه چقدر در هدف هایشان پیشرفت کرده اند.)
امتحان عقاید است. ولی قیس رودربایستی نداشت، گفت: روز قیامت که می شود- در مجلس ابن زیاد نباید اسم را قیامت برد ولی او برد. در این مجلس یا هر مجلسی که بودید، دعا کنید که روزی نیاید که نشود اسم قیامت را پیش جوان ها ببریم و بگویند اینها خرافات است که میگویید! اینها با این حرف ها می خواهند مملکت را از پیشرفت باز دارند-
🔹 او جواب داد. جواب دندانشکن داد.
گفت: روز قیامت جد، پدر و مادر این حسین درباره او شفاعت می کنند.
چون سخن از امامت که نبود، سخن از این بود که این دین باید از بین برود. او اینطور جواب داد. گفت روز قیامت آن ها می آیند سراغ این آقا و کمک این حضرت. جد و پدر و مادر تو درباره تو [هم آیا] خواهند آمد و کمک تو خواهند کرد؟
ولی ابن زیاد که توقع نداشت چنین جوابی بشنود ناراحت شد گفت این را از مجلس ما بیرون کنید!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@kolur_shahrood
باسمه تعالی
اطلاعیه شماره 8 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خصوص مراسم عبادی – سیاسی نماز جمعه(مورخ 29 فروردین 1399)
مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی؛
با اهدای سلام، ارادت و آرزوی سلامتی، به استحضار می رسانیم در ادامه همکاری و همراهی با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، نماز جمعه 29 فروردین ماه 1399 در مراکز استان ها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستان ها و مناطق، مطابق روال تعریف شده، منوط به جمع بندی و تصمیم گیری کمیته های استانی تعیین شده با محوریت نمایندگان محترم ولی فقیه می باشد که از طریق شبکه های استانی اطلاع رسانی خواهد شد.
در عین حال، لازم به ذکر است که طی رایزنی های تخصصی با ارکان مسئول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین دستورالعمل و پروتکل بازگشایی نمازهای جمعه و جماعت، به عنوان یک سند صیانت بخش و پشتیبانی کننده از سلامت و امنیت بهداشتی نمازگزاران ارجمند و کارگزاران محترم این عرصه، در قالب اقدام مشترک میان نهادها و دستگاه های مرتبط آغاز شده است، تا در زمان مقتضی و در صورت صدور مجوز برای بازگشایی و برپایی محدود مراسم عبادی – سیاسی نمازجمعه در استان هایی که از شرایط بحران و اضطرار خارج شده اند و اعلام این خبر خوش از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، آمدگی لازم برای این امر وجود داشته باشد.
اما در این مجال، ضمن تحسین مجدد مجاهدت کادر درمانی ایثارگر، بسیجیان مخلص، گروه های جهادی گمنام و آحاد جوانان غیوری که در میدان مقابله با کرونا حماسه آفریدند، به فضل الهی و با توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم السلام) ، انتظار داریم با اجرای صحیح و دقیق فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که اتخاذ تدابیر متناسب از سوی نهادها و دستگاه ها و همکاری مسئولانه مردم فهیم را می طلبد، در کوتاه-ترین زمان ممکن، شاهد شور و شوق جوانان عزیز برای استقبال از بازگشایی پایگاه های وحدت بخش نمازجمعه باشیم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
#اجنا؛ رسانه رسمی مجازی نهاد نماز جمعه
sapp.ir/ejna_ir
eitaa.com/Ejna_ir
http://ejna.ir
باسمه تعالی
اطلاعیه شماره 8 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در خصوص مراسم عبادی – سیاسی نماز جمعه.
مردم مؤمن و انقلابی استان ؛
با اهدای سلام، ارادت و آرزوی سلامتی، به استحضار می رسانیم در ادامه همکاری و همراهی بابیانیه شورای سیاستگذاری ائمهی جمعهی کشور وپیشنهاددانشگاه علوم پزشکی استان وتاییدنماینده محترم ولی فقیه حضرت آیت الله عاملی (زیدعزه) نماز جمعه این هفته 29 فروردین سال 1399 در کلیه شهرستانها و بخشهای تابعه استان اردبیل برگزار نمیگردد .
ضمن تحسین مجدد مجاهدت کادر درمانی ایثارگر، بسیجیان مخلص، گروه های جهادی گمنام و آحاد جوانان غیوری که در میدان مقابله با کرونا حماسه آفریدند، به فضل الهی و با توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم السلام) ، انتظار داریم با اجرای صحیح و دقیق فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که اتخاذ تدابیر متناسب از سوی نهادها و دستگاه ها و همکاری مسئولانه مردم فهیم را می طلبد، در کوتاه-ترین زمان ممکن، شاهد شور و شوق جوانان عزیز برای استقبال از بازگشایی پایگاه های وحدت بخش نمازجمعه باشیم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان
🔺 توشه سفر
🍃 این #عمر فقط به درد #فکر کردن میخورد و نباید با کارهای دیگر صرفش کرد، مگر به خاطر ضروریات زندگی که آنها هم جلوی فکر را نمیگیرد.
اگر واقعاً انسان توانست با فکر شبانهروزی، و کنارهگیری از بیفکرها و بیفکریها و نرفتن در جلسات آنها و دوری از سرگرمیها ... #خصال نیکو کسب کند، آنگاه زاد و راحلهی #سفر را به دست آورده است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@kolur_shahrood
خطبه های مکتوب نماز جمعه کلور 29 فروردین 98
حجت الاسلام والمسلمین شیر علیپور
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
راهبرد مهدوی انقلاب و نظام اسلامی
امام راحل با این مطلع کلام، در اولین نیمه شعبان انقلاب اسلامی، در حقیقت «انتظار فرج» را به عنوان سیاستگذاری(استراتژی) کلان انقلاب و نظام اسلامی تعیین فرمودند و در امتداد آن، «خدمت در انتظار» را راهبُرد(تاکتیتک) تحقق «استراتژی انتظار فرج» بیان کردند. حضرت امام خامنهای نیز با التزام وفادارانه به «استراتژی انتظار فرج» و استمرار حکیمانه «راهبرد خدمت در انتظار»، اکنون در عصر گام دوم انقلاب با «آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه)» و در چهل و یکمین نیمه شعبان انقلاب، «رزمایش مواسات» را به عنوان روزآمد راهبرد خدمت در انتظار، به جریان انقلاب ابلاغ فرمودند: «چه خوب است که یک رزمایش گستردهای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا»(21/ 01/ 1399).
مواسات در فرهنگ اسلامی
رسول خدا صلی الله علیه و آله: «اى على! سرآمد اعمال سه خصلت است: در مورد دیگران انصاف ورزیدن، برای خدا با برادران ایمانى مواسات داشتن و در همه حال به یاد خدا بودن»
نكته قابل توجّه در «مواسات مالى»، این است كه شرط تحقّق آن، نیازمند بودن شخص به چیزى است كه در اختیار دیگران مى گذارد.
درجه اوّل: كمك كردن به نیازمندان از اضافه بر نیاز خود. این نوع از كمك كردن، با توجّه به چگونگى آن، «انفاق»، «اهدا»، «صدقه» و «سخا» و امثال آن نامیده مى شود.
درجه دوم: شریك كردن نیازمندان با خویش و سهیم كردن آنها در آنچه خود بدان نیازمند و علاقه مند است. این نوع كمك رسانى، «مواسات» نامیده مى شود.
درجه سوم: واگذار كردن همه آنچه خود بدان نیاز دارد، به دیگران. این نوع از كمك رسانى، از بالاترین ارزشهاى اخلاقى شمرده مى شود و «ایثار» نام دارد.
مفهومشناسی مواسات در فرهنگ روایات
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: قوام و نظام دین، به دو چیز است: انصاف ورزیدن، و مواسات نسبت به برادران ایمانی
كاربرد «مواسات» در احادیث اسلامى، گاه به معنای سهیم كردن دیگران با خود در بهرهگیرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نیاز خویش است، و گاه به معنای رعایت عدالت در برخورد با دیگران، به كار مى رود. «مواسات» به معناى اوّلش، فاصله طبقاتى را كاهش مى دهد و به معناى دومش، زمینهساز برخوردارى همگان از حقوق عادلانه و یكسان خواهد بود.
مواسات؛ از جنود عقل
در بیان امام صادق(ع) مواسات از جنود عقل است، فرمودند: با همدردی با برادران خود، خویشتن را به خدا نزدیك كنید.
در مجموع «مواسات» در فرهنگ اسلامى، دو معنا دارد:
الف) همدردى با دیگران در نیازها و مشكلاتشان و سهیم ساختن آنان در بهره گیرى از امكانات زندگى خویش، كه این معنا از مواسات ، دو نوع دارد : یكى مواسات با مال و امكانات مادّى و دیگرى مواسات با جان به هنگام خطر.
ب) رعایت حقوق دیگران به طور یكسان. این معنا از مواسات نیز انواع فراوانى دارد، مانند: مواسات در حكومت، مواسات در قضاوت، مواسات در تعلیم و ...
اهمیت مواسات مالى در فرهنگ دینی
بیشتر احادیث «مواسات»، درباره مواسات مالى است. علت تأكید بر مواسات مالى نیاز بیشتر جامعه به فرهنگ شدن این نوع مواسات است. مواسات و همدردى با توده مردم در تنگناهاى اقتصادى از دستورالعملهاى مهم اخلاقى در اسلام است.
از سوى دیگر، مواسات مالى، مقدّمه مواسات جانى است و كسى كه نمىتواند دیگرى را در مال خود سهیم كند، بى تردید، براى حفظ جان او، خود را به خطر نمىافكند.
بركات مواسات
از نگاه احادیث اسلامى، مواسات موجب:
1) ایجاد محبت و پیوندهای صمیمانه
2) بقاى محبّت و پیوند برادرى
3) بركت یافتن مال و زیاد شدن روزى
4) استفاضه از نظر و عنایت رحیمانه امیرالمؤمنین علیه السلام
5) از عوامل بهرهمندی از دعای مستجابالدعوهها
6) ریشه كنی فقر از جامعه
7) رسیدن به کمال ولایت اهل بیت علیهم السلام
8) مستفیض شدن از مژده الهى
خطبه دوم نمازجمعه کلور
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
29 فروردین 99
چین هراسی؛ بازی رسانه ای غرب
: نکته اول- با نگاه به آینده می توان به خوبی دریافت که در آینده نزدیک، چین، قدرت بلامنازع دنیاخواهد شد و نبض اقتصادی جهان درشرق خواهد تپید. بخصوص این که اتحادیه اروپا نیز حال و روز خوبی ندارد پس ازخروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمزمه های جدایی ایتالیا و... شنیده می شود.
نکته دوم- یکی از سیاست های راهبردی آمریکا- که درجای خود باید بدان پرداخت-تمرکز بر آسیای جنوب شرقی است. به همین جهت ترامپ نیز مساله خروج از افغانستان و عراق رامطرح می کند.
نکته سوم- به همین جهت راهبرد " چین هراسی" در دستور کار آمریکا قرارگرفته است. چه کرونا را مصداق جنگ بیولوژیک بدانیم یا نه؛ اکنون برای آمریکا فرصتی برای تشدیدفضای چین هراسی به وجود آمده است. به همین جهت ترامپ اصرار دارد به جای کرونا ویروس، تعبیر" ووهان ویروس" یا ویروس چینی را به کارببرد.
نکته چهارم- همنوایی برخی اصحاب رسانه و دولتمردان و نمایندگان مجلس با فضای ساختگی آمریکایی ها بر علیه چین است. گویا عده ای در داخل- خواسته یا ناخواسته- به شدت دنبال بزرگ نمایی خطر چین در مقابل آمریکای جهانخوار هستند!
نکته پنجم- از نگاه ما، چین یک کشور قدرتمند اقتصادی است که بیش از هرچیز به منافع کشور خود می اندیشد و با نگاه سودمحورانه متحدان خود را در هر مقطع انتخاب می کند. تشریک مساعی و همکاری ایران با چین بر دو مبنا استوار است:
اول- نگاه به شرق(جغرافیایی) اعم ازچین، هند، و بخصوص کشورهای همسایه ایران
دوم- استفاده از فرصت مقابله قدرت بین چین و آمریکا به نفع منافع ملی کشور.
در شرایط دشوار کنونی چین، هرروزه مقدار زیادی از کمکهای خود را به شکل روزانه به ایران گسیل می دارد. این درحالی است که اروپا و آمریکا، کوچکترین اقدامی برای انجام تعهدات خود در رفع تحریم دارویی در این شرایط سخت نکرده اند!!
استکبار جهانی به ویژه آمریکا که اکنون در مخمصه شیوع سریع کرونا و رکود بی سابقه اقتصادی قرار گرفته است، برای زمین زدن بزرگترین رقیب اقتصادی خود به چین هراسی روی آورده است. چنانچه سالهاست برای به زانو درآوردن بزرگترین رقیب و حریف راهبردی اش- ایران- از راهبرد نخ نمای ایران هراسی استفاده می کند.
والسلام علیکم و رحت الله و برکاته
☑️راستی ! شنیده ای که حرم های مقدس و مساجد بسته شده اند!
☑️دیدی که چگونه منادیان دین به گوشه ای خزیده اند!
☑️دین را چه شده ؟! حالش چگونه است؟!
خناسان گویند نه از حرم و نه از مسجد و نه از دین کاری ساخته نیست!
عجبا...!!!!
🔅اما...
اما باید چشم ها را شست و جور دیگری باید دید...
❇️امروز دیگر پرده کنار رفته...
امروز خود دین جلوه گر شده...
آیا جز این است که دین برای تربیت انسان است؟!
❇️آیا جز این است که حرم های مقدس سنگ نشانی اند که ره گم نشود؟!
❇️آری ...
امروز دین از هر زمانی دیگری قدرت خود را بیشتر به رخ کشیده!!!
امروز دیگر دین از پشت کلمات و دیوارها با ما سخن نمیکند!!!
❇️امروز دین در قامت انسان جلوه گر شده... انسانی که برایش فرود آمد...
انسانِ ایثارگر و فداکار ...انسانِ شجاع و انسان دوست ... انسانِ بی ریا و بی کلک... انسانِ انسانِ انسان...
انسانی که دلمان از ندیدنش به تنگ آمده
بود!
❇️کجا اینهمه مهربانی... کجا اینهمه بخشش ... کجا اینهمه گذشت ؟؟
راستی! چرا اینها غارت نمی کنند؟
چرا اینها از هیچ باکی ندارند؟
آرامش اینها از کجاست؟
چه فرقی است بین اینها و دیگران!! اینها را چه شده است؟!!
❇️آری ...
دین، حرم ها، منادیان کار خود را به درستی انجام داده اند.
امروز گرچه به ظاهر بسته اند لکن از همیشه گشوده و گسترده تر...! از همیشه زنده و سازنده تر...! از همیشه حاضر و پاینده تر...!
❇️آری ...
این نیز بگذرد و روسیاهی آن برای خناسان باقی خواهد ماند...
📝 جواد قلی پور؛
🔴 @kolur_shahrood
ادبیات نفاق و سیمای منافقین
افراد دوچهره كه معمولا به حسب ويژگي هاي شخصيتي به دنبال منافع فردي، گروهي و باندي خود هستند نه منافع عموم و منافع ملي، از منظر قرآن داراي ويژگي هايي اند كه به راحتي قابل شناسايي مي باشند. اين نوشتار به صورت مختصر و با نگاهي اجمالي در پي نشان دادن بخشي از ادبيات و چهره دوچهرگان (منافقان) از منظر قرآن مجيد مي باشد. اينك مطلب را با هم از نظر مي گذرانيم:
1-دروغگويي
در سوره «منافقون» اولين خبري كه قرآن به پيامبر(ص) و مومنان به پيامبر مي دهد، دروغگويي منافقان است.
«اي رسول ما، چون منافقان نزد تو آمده و گفتند كه ما به يقين و حقيقت گواهي مي دهيم كه تو رسول خدايي، خدا مي داند كه تو رسول اويي و خدا هم گواهي مي دهد كه منافقان دروغ مي گويند. سخن هاي (دروغ) خود را سپر جان خويش (و مايه فريب خلق) قرار داده اند تا بدين وسيله راه خدا را ببندند كه آنچه مي كنند بسيار بد مي كنند.» (منافقون، 1 و 2)
اولين ويژگي ادبيات آنها دروغگويي است، دروغ را براي فريب مردم مي گويند، عملي بد و شكننده انسجام عمومي كه موجب از بين بردن فرصت ها براي تحقق اهداف جمعي مومنان مي شود.
2- ادعاي ايمان
ادعاي ايمان آنها جنبه دفاعي دارد، در مقابل اعراض و اعتراض شكننده مردم از آنها. چون اگر حقيقت قلبي اشان را ابراز نمايند مردم از آنان روي گردان مي شوند! پس امكان زندگي برايشان نيست تا چه رسد كه بتوانند به جايگاه هاي مختلف اجتماعي نيز دست پيدا كنند. لذا اقدام به اظهار ايمان به پيامبر(ص) يا ولي جامعه و قوانين موضوعه دين مي كنند.
3- عدم درك واقعي از جامعه
منافقين درك واقعي از شرايط زندگي مردم و جامعه ندارند (منافقون، 3) به همين دليل نوع گفته ها و اعمالشان مغاير با اهداف جامعه است.
4- آراستگي ظاهر
آنها اهل ظاهرند، ظاهرشان آراسته است، با ظاهري مدعيانه در صحنه هاي اجتماعي حاضر مي شوند، در مقابل حق و حقايق جامعه انعطاف ناپذيرند و همواره نسبت به ديگران بدگمان بوده و از هر كاري كه براي مردم صورت مي گيرد احساس ترس مي كنند (منافقون، 4)
5- تكبر و نخوت، فسق و گناه
چنين كساني اهل تكبر و نخوت اند، خودمحور و مستكبرند (منافقون، 5) اهل فسق و گناه هستند و تشويق به كارشكني مي كنند، خود را عزيز و ديگران را ذليل مي پندارند. (منافقون، 6 و 8)
6- خشن، تندخو، بخيل و حسود
زبانشان خشن، تند و بد است، تندخويي و خشونت در زبانشان جاري است. اهل بخل و حسادت اند و در عرصه جمع مال و منال حريص اند.(احزاب 19)
7- فرصت طلبي
در بهره گيري از موقعيت ها و شرايط مختلف «فرصت طلب اند» و به دنبال هر اتفاق و حادثه يا رويدادي، منافع خود را مي جويند (نساء، 73)
8- خدعه و نيرنگ
منافقان اهل نيرنگ و فريبكاري اند، براي رسيدن به منافع و اهدافشان با توسل به نيرنگ و فريب كاري اقدام مي كنند (بقره، 9)
9- مريضي قلب
قلب آنها مريض است (بقره، 10) و از قلب مريض آنها جز مريضي چيزي عايد جامعه نمي شود.
10- اصلاح طلبي كاذب
آنها با شعار اصلاح گري فسادانگيزي مي كنند. اصلاح طلبي پوششي براي فسادكاري هاي مختلف آنان است، وقتي به آنها مي گويي فساد نكنيد، دست از خرابكاري برداريد، اين كارها براي جامعه مفسده دارد، مي گويند:ما جز اصلاح جامعه و اصلاح طلبي كاري نمي كنيم. (بقره،11)
11- مسخره كردن
اهل نفاق اهل ايمان و ولايت را به سخره مي گيرند. ادبياتشان، دست انداختن مؤمنان و پيروان ولايت است (بقره، 14) البته آنها سفي و نادانند و خودشان نمي دانند. (بقره،13)
اگر در گفتار و رفتارشان كمي دقت صورت گيرد سفاهت و ناداني هويداست، به سخره گرفتن مؤمنان اهل عمل، حرص و طمع، خشك و خشن بودن و... نشانه هاي سفاهت و بلاهت است كه دامن دو چهرگان را گرفته است.
12- فتنه انگيزي
آنها در بين مسلمين فتنه انگيزي مي كنند (توبه، 47) آنان همواره در دودلي و شك و ترديدند، هيچگاه نمي توانند به استحكام اهل ايمان تصميم گيري نمايند. كارهايي كه قرار است انجام دهند، با ترديد و دودلي با آن مواجه مي شوند، مي آيند يا نمي آيند، اين كار را مي كنند يا نمي كنند، مدت ها در ترديد و شك و دودلي هستند تا بالاخره به يك سمتي بغلطند. (توبه، 45)
13- شادماني از ناراحتي رهبر
منافقان از غم و غصه و مصيبتي كه به پيامبر و ولي جامعه مي رسد، شادمانند و از شادماني و موفقيت ايشان ناراحت مي شوند.(توبه،50)
14- كراهت در انفاق و كسالت در نماز
اينها اگر انفاق كنند با كراهت است و نماز را با كسالت انجام مي دهند. (توبه، 54)
15- پناهندگي به هر مخفيگاه
منافقان هنگام ترس از اعمالي كه عليه جامعه مرتكب شده اند، هر پناهگاهي بيابند به آن پناه مي برند، چه كوه باشد و چه كشورهايي كه از دشمنان جامعه اسلامي اند.(توبه، 57)
16- عيب جويي
از ويژگي هاي ديگر دو چهرگان بي ايمان عيب جويي است، اصولاً به دنبال گفتن عيوب و جستن عيب براي افشاي آن هستند چه راست باشد چه دروغ. (توبه،79)
17
- اذيت رهبر
آنها اهل اذيت نمودن پيامبر صلی الله و علیه و آله و ولي جامعه اند، يكرنگي رهبري اسلام و زلالي او را بستري براي اذيت و آزار قرار مي دهند. (توبه،61)
18- ترس از افشاي ماهيت قلبي
منافقان به شدت از رو شدن دستشان مي ترسند، به صورت وحشتناك از افشا شدن حقيقت قلبي اشان در هراسند (توبه،64) و البته در باطل فرو مي روند (توبه، 65) آنها به منكر امر مي كنند و از معروف نهي كننده اند. (توبه،67)
19- خوشحالي از عدم مشاركت در جهاد و دفاع
از اينكه در جهاد و دفاع از جامعه مشاركت نكرده اند خوشحال اند. (توبه،81)
20- ترس از شركت در جنگ و جهاد
البته به دليل پستي و رذالتي كه دارند از «شركت در جنگ و جهاد مي ترسند». (محمد،20)
21- رياكاري
منافقان اهل رياكاري اند، ريا و تظاهر از ويژگي هاي آنان است و اگر به نماز حاضر مي شوند براي رياكاري است. (نساء، 142)
22- بي هدفي
از ديگر ويژگي هاي مهم منافقان اين است كه هدف ندارند. (نساء، 143) كسي كه هدف ندارد نمي تواند برنامه هم داشته باشد، كسي كه برنامه ندارد در سخن گفتن جز عيب جويي، بدگويي و خراب كردن اهل ايمان داراي برنامه راهي ندارد.
23- پخش شايعه
پخش شايعه جزء كارهايشان است. (نساء، 83)
24- دوستي با كفار
اهل دوستي با كفار هستند، در داشتن رابطه دوستي با كفار اكراهي ندارند. (نساء، 139)
25- رفيق نيمه راه
رفيق نيمه راه اند، كار را به اتمام نمي رسانند و همراهي را كامل نمي كنند.(محمد، 26)
26- سودجو و منفعت طلب
سودجو و منفعت طلبند (توبه، 58) به جاي درنظر داشتن منافع عموم و منافع ملي و منافع همه مؤمنان، منافع فردي، گروهي و باندي خود را دنبال مي كنند.
نویسنده:عبدالله عميدي
منابع:
روزنامه كيهان، شماره 19463 به تاريخ 24/6/88، صفحه 6 (معارف)
منبع اصلی:
روزنامه کیهان،تاریخ بازبینی:19/5/1391
@kolur_shahrood
راههای گسترش فرهنگ مواسات در جامعه اسلامی
مواسات همانطور که به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بـهترین عمل نیک و حتی در بین اعمال نیک، بهترین نیکوکاری است. از طرفی در عِداد دشوارترین کارها قلمداد شده است.
تأمّل در احادیث، نشان مىدهد كه ارزش اخلاقى مواسات، به ریشههای ذیل باز مىگردد:
اول: انگیزه بخشی.
دوم: دعا و طلب توفیق از خدا
سوم: اصالت و شرافت خانوادگى
تقویت باورهای دینی، ایجاد رابطه با خدا، استحکامبخشی به بنیاد خانواده، توجه به تربیت اسلامی از راههای گسترش فرهنگ مواسات در جامعه است.
چهارم: تقویت آموزه متعالی ولایت.
@kolur_shahrood
روزه داری در ماه رمضان و احتمال ابتلا به کرونا.m4a
15.77M
بحث فقهی در خصوص روزه داری در ماه مبارک رمضان و خوف از ابتلاء به بیماری کرونا.
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور امام جمعه کلور
@kolur_shahrood
🔺 اگر آدم به این نکته آشنا شود و ببیند که دیگران جنازه اقوامش را می برند و اگر او هم به تشییع برود، یک فرصت دانش دینی از دستش خواهد رفت به دنبال کسب علم می رود که از هزار تشییع جنازه و از هزار عیادت بیمار برتر است.
🔹 بعد هم از آن ها عذرخواهی می کند که تو به ثواب زیادی رسیدی و کار من را انجام دادی، ولی من در فرصتی نبودم که بتوانم شرکت کنم.
🔸 و از هزار عیادت بالاتر است ...
آیا شده یک نفر مسئول ما به عیادت بیماران هزار بیمارستان برود؟ نشده. چند بیمارستان محدود می روند. ولی می فرماید از هزار شب عبادت هزار شب چند سال می شود؟ هزار روز روزه، هزار درهم تصدق، هزار حج غیرواجب برتر است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اندرزهاى عرفانى و اخلاقى امام خمینی در آستانه ماه مبارک رمضان
اکنون در آستانه شهر اللَّه و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه. دعاها را گاهى با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى کنم، اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزى که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. (صحیفه امام، ج20، ص: 253)
@kolur_shahrood
درباره آفات خطرناک عدالتجویی و مطالبه گری
این که یک انقلابی دنبال عدالتجویی و مطالبه گری باشد امری طبیعی است و جز این را باید غیرعادی قلمداد نمود، اما متأسفانه دیده میشود که برخی از این انتقادات ارکان نظام و کلیت آن را به نحوی هدف گیری میکند که هم منتقد و هم شنوندگان را نا امید میکند و در برابر انقلاب قرار میدهد در حالی که چند آفت عمده و مهم در این شیوه انتقاد، مطالبه گری و عدالت جویی وجود دارد که به آنها اشاره میکنم:
۱- شدت بسیاری از این انتقادات بیش از حدی است که باید باشد به عنوان مثال به جای این که در قالب سوال مطرح شود در قالب یک قضاوت و سپس مواخذه مطرح میشود آن هم در حالی که منابع مورد استفاده، منابع متقن یا جامعی نبوده اند، مثلا ما فقط میدانیم اتفاقی افتاده است اما چند و چون آن را نمیدانیم و این علم ناقص هر چند میتواند مبنای سوال از مسئولان قرار گیرد اما نباید مبنای قضاوت و به خصوص تخریب شود.
۲- ادبیات برخی از عدالتجویان به نحوی است که جداً با ادبیات اپوزیسیون تفاوت چندانی ندارد، ایشان بعضاً به نحوی همه چیز را به باد انتقاد میگیرند که حواسشان نیست این ادبیات هم توهین آمیز است و هم مایه سوءاستفاده دشمنان انقلاب و به قول رهبر انقلاب، مدعیان پوچ اندیش خواهد شد، بعضا هم فکر میکنند تندی ادبیات نشان دهنده شدت انقلابی گری است و حتی افراد مودب و انتقادات مودبانه را فاقد اصالت و فایده قلمداد میکنند!
۳- وقتی به برخی از انقلابیها میگوییم در کنار مطالبه گری و عدالتجویی توجه به حفظ نظام هم اولویت دارد میگویند اصلا ما نظامی که به آرمانها توجه نداشته باشد را نمیخواهیم و حتی بعضا میگویند حاظریم در برابر آن بایستیم و حتی بعضاً مشاهده میکنیم که طیفی از ایشان وارد این عرصه شده اند! در صورتی که این جریانات توجه ندارند اگر این نظام و انقلاب و بستری که برای تحقق آرمانهای اسلامی و انسانی ایجاد شده و در برخی از آنها نیز به طور نسبت به موفقیتهایی دست یافته است از بین برود حکومتی اسلامیتر و انقلابیتر ایجاد نخواهد شد.
۴- وقتی به این طیف از عدالتجویان میگوییم مطالبه گری باید در کنار آرمانگرایی، با واقع بینی و عقلانیت همراه باشد و مطالبه گری بدون توجه به نتیجه و امکان عملی شدن آن و مراحل تحقق آن نمیتواند به نتیجه مطلوب برسد پاسخ میدهند عقلانیت در عدالتجویی باعث مصلحت اندیشی میشود و البته شاید هم در مواردی درست بگویند اما قطعا عدالتجویی که بدون عقلانیت انجام شود نه تنها به نتیجه نمیرسد بلکه فرصتهای بعدی را نیز از دست میبرد و این که تشخیص عدالت بدون عقل سلیم هم میسر نیست.
۵- عدالتجویی بدون توجه به دین نیز یک آفت بزرگ است، البته شاید در موارد خیلی کلی، تعریف دو نفر با دو دین و مکتب فکری متفاوت از عدالت یکسان باشد اما در اکثر موارد چنین نیست چرا که نگاه ما به عدالت مستقیما به تعریف ما از حق افراد، جامعه و حتی جهان خلقت برمیگردد. اگر نگاه ما منطبق با اسلام باشد قصاص را حکمی عادلانه میدانیم اما اگر نگاه ما براساس نگاه غرب به حقوق باشد، قصاص امری خشونت آمیز و غیر عادلانه تلقی خواهد شد لذا توجه به مبانی دینی و شرعی در عدالتجویی یک اصل لازم است چرا که بدون این نگاه چه بسا آنچه که عادلانه میشناسیم و مطالبه میکنیم، اجحاف و ظلم به دیگران و جامعه و نظام باشد.
۶- تأثیر دادن برخی حب و بغضهای سیاسی در مسئله عدالتجویی یکی دیگر از آفات عدالتجویی است به نحوی که بعضاً شعار عدالت جویی بهانه ای میشود برای عقده گشایی از رقبای سیاسی و حتی موضوعاتی برای مطالبه گری و عدالت جویی دنبال میشوند که بتوان با آنها رقبای سیاسی را مورد حمله قرار داد که این شیوه را در برخورد برخی مدعیان عدالت جویی به خصوص در طیف انحرافی، با کلیت قوه قضاییه، شورای نگهبان، سپاه و حتی ولایت فقیه میتوانیم ببینیم. البته اصلا منکر لزوم مطالبه گری و عدالت جویی در این حوزه ها نیستم بلکه عقده گشاییهای شخصی و بازیچه احزاب و اشخاص شدن را در تعارض با عدالتجویی میدانم.
۷- متأسفانه برخی عدالتجویان به دلیل عدم شناخت مسائل حکومت داری و محدودیتهای موجود، فقط براساس علم ناچیز خود و بعضا براساس اخبار کذب و بدون مشورت از اهل علم و فقه و تجربه، به این نتیجه و قضاوت میرسند که ولایت در فلان مسئله بد و حتی ظالمانه عمل کرده است و پس از چند قضاوت غلط، این طور نتیجه میگیرند که ولایتمداری در برابر عدالت جویی اهمیتی ندارد و اینچنین، عدالت جویی نسنجیده خود را بجای رکن رکین اسلام، یعنی ولایتمداری مینشانند و دچار انحرافی میشوند که امروز به صورت واضح در طیف انحرافی شاهد آن هستیم.
عدم توجه به آفات فوق و رواجشان در طیفی که تا ۱۰ سال پیش، حامیان متعصب انقلاب بودند باعث شده است که برخی از عماران بصیر انقلاب، فتنه مدعیان عدالتجویی(لمپن ها) را فتنه آتی کشور بدانند که عبور از آن بدون روشنگری میسر نخواهد بود.
@kolur_shahrood
"داستان بسیار زیبا از کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری:
شبی بود، پروانه ها گرد هم جمع شدند، خواستند شمعی به میان جمع آورند که تابشش بر تاریکی چیره شود و از پرتوش ظلمت گریزان گردد، همگان گفتند باید یکی را برگزینیم که شمع را بشناسد و او را بفرستیم تا شمع را با خود به اینجا اورد.
پروانه ای که شمع شناس می نمود، بدین خدمت برگزیده شد و چون دستور یافت، پر کشید و به سوی کاخی سر به فلک کشیده پرواز کرد، نزدیک کاخ رسید، سایه ای لرزان بر دیواره های کاخ افسانه ای بدید، بازگشت و خود را به پروانگان رسانید و گفت: این شمع که شما می گوئید، فروغی دلخواه ندارد، بیماری تبدار و جان خسته ای زرد و نزاری است که کارش اشک ریختن و به خود لرزیدن است، آنچه من دیدم روئین تنی نیست که بتواند با تاریکی به پیکار برخیزد و بر او به پیروزی دست یابد.بزرگ پروانگان که داستان و گفته های پروانه را شنید، لب به خنده گشود و گفت: تو کودکی ظاهر بین و کوته نظر،شمع را نشناخته ای و هرزه درائی می کنی، آنگاه فرمان داد که پروانه ی دیگری به سوی شمع پرواز کند.
این بار پروانه ای باریک بین، از میان پروانگان، برخاست و به جانب کاخی که شمع در آن می سوخت پرواز کرد. چون به کاخ رسید و به پیکره ی شمع نزدیک شد، خود را به شمع زد تا بنگرد که این بیمار تبدار را یارای بر پای ایستادن، تا چه اندازه است. اما شراره بر بالش افتاد، پرش شعله ور گردید و نیم سوخته، نزد یاران رفت و گفت: شمع سراپا آتش است، می سوزاند، لیکن آتشش سخت دلکش است.
اما بزرگ پروانگان بدین سخن نیز از جستجوگری حقیقت باز نایستاد و گفت: این پروانه هم شمع را نشناخته و نشان هایش را آنسان که بوده، در نیافته است. یکی دیگر برود، به فرمان بزرگ پروانگان، پروانه ای دیگر سرمست و خرامان از جای خود برخاست و پرکشان خود را به کاخ رسانید.
بر سر شمع نشست و یکباره شرر بر جانش افتاد، سر تا پایش بسوخت و چون آهن گداخته ای همه آتش شد. سپس خاکستر گردید و خاکسترش به سر شمع فرو ریخت : بزرگ پروانگان که این حال از دور بدید، گفت: تنها او بود که از راز شمع خبر یافت اما دریغا که خبرش به ما نرسید.
تنها سوختگان در وادی توحید خبر از اسرار دارند و آن را که خبر شد، خبری باز نیامد.
@kolur_shahrood
🔵درس اخلاق امام جمعه کلور
💠👈 موضوع: اخلاق هفتگی دوشنبهها
📌 قسمت دوم
👈آداب گفتگو و سخن گفتن ۲👉
✅کتاب اخلاق ناصری که از خواجه نصیر است، خلاصه ای دارد به نام اخلاق جلالی که اخیراً در ایران چاپ شده؛ اما در انگلستان و به زبان انگلیسی در حدود 150 سال پیش چاپ شده است. علت چاپ این کتاب در آنجا و در آن زمان این بود که گفتند ما که می خواهیم بر کشورهای اسلامی مسلط شویم و آنان را مستعمره خود کنیم، اول باید فرهنگ و اخلاق آنان را بدانیم. در این مورد سؤال کردند، دیدند بهترین کتاب در اخلاق و فرهنگ، کتاب اخلاق ناصری است. گفتند طولانی است، خلاصه آن را چاپ کردند که همین اخلاق جلالی است.
📌 پس این کتابی که نوشته شده، دستورالعملی بوده که واقعاً مسلمانان به آن عمل می کردند و آداب آن را رعایت می کردند.
در این کتاب و در مورد آداب سخن گفتن و صحبت کردن، مواردی ذکر شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
💠 1. باید که بسیار نگوید.
💠 2. سخن دیگران را با سخن خود قطع نکند.
💠 3. هر که سخنی و حکایتی می گوید که او هم بر آن واقف است و اطلاع دارد، اظهار فضل و علم نکند تا او حرفش تمام شود.
💠 4. چیزی که از غیر او پرسند، جواب ندهد.
💠 5. اگر از دیگری پرسش کردند و او خوب جواب نداد، باز هم جواب ندهد تا حرف او تمام شود، شاید حرف درست را برای آخر گذاشته است.
💠 6. اگر از جمعی سؤال کردند که او هم در بین آنان است، باز هم بهتر است که جواب ندهد.
💠 7. اگر دو نفر با هم سخن می گویند، او خود را نفر سوم آنان نکند.
💠8. اگر چیزی را از او پوشیده دارند، استراق سمع نکند.
📌 استراق از سرقت و به معنای دزدی است، حرفی که مال دیگران است، بدون اجازه آنان برگیرد؛ مگر اینکه او را مشارکت دهند. گوش کسی که حرف دیگران را سرقت می کند حتی می توان کر کرد. نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله در خانه خود بود، همسرش دید که دنبال چوب یا چیزی می گردد، عرض کرد: برای چه می خواهید؟ فرمود: کسی از درز در (یا دیوار) به داخل خانه نگاه می کند، می خواهم چشمش را کور کنم. یعنی نگاه بدون اجازه به خانه دیگران، استراق عین است و مثل استراق سمع است، این مقدار گناه فاحشی است که می توان او را کور کرد.
💠 9. لحن صدا را ملایم کند، نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته.
به حول الهی ادامه خواهد داشت.
روابط عمومی ستاد نماز جمعه کلور
@kolur_shahrood
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای
🔻 دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمی خامنهای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد.
متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است.
🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.
روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:
ایجاد بیماری
و یا تشدید بیماری
و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.
در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.
بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
@Khamenei_ir
حفظ روحیه خدمتگزاری نسبت به ملت
ملتفت باشید که شمایی که الآن به حکومت رسیدهاید، [این] حکومت نیست، خدمتگزار هستید. اسلام حکومت به آن معنا ندارد. اسلام خدمتگزار دارد...
شما خیال میکنید آن طور که محمد رضا در خیابانها میآمد، حضرت امیر هم با اینکه دَه مقابل او سعه مملکتش بود، در خیابانها آن طوری، در کوچه و بازار آن طور [میآمد؟] خوب، در کوچه و بازار مثل یک آدمی میآمد که نمیشناختندش بعضیها. مالک اشتر، که یکی از سردارهای بزرگ اسلام بود، خیال میکنید که مثل یکی از این درجهدارهای زمان طاغوت بود؟ نه، این تو مردم میآمد نمیشناختندش...
شما خودتان را حاکم مردم ندانید، شما خودتان را خدمتگزار مردم بدانید. این پیش خدا ثوابش بیشتر از این است که خودتان را [رئیس] حکومت بدانید. حکومت هم همان خدمتگزار [ی] است. ارتش هم باید خدمتگزار مردم باشد. اگر همه شماها خدمتگزار، خودتان را حساب بکنید، نخواهید که هی به شما مدح بگویند و ثنا کنند و- نمیدانم- فریاد بکشند و با هم دعوا بکنید، اگر این چیزها را کنار بگذارید و خودتان با هم تفاهم کنید و دوستی داشته باشید، این برای ملت چه لذتی دارد! آنکه دیده است بچههایش از بین رفته، حالا این حکومتی پیش آمده است که همهشان با هم برادرند و همهاش کوشش میکنند که برای مردم یک کاری بکنند، تا توان دارند برای مردم میخواهند کار بکنند. امام خمینی (ره)؛ 20 شهریور 1359/ صحیفه امام خمینی (ره)، جلد ۱۳، صفحه ۱۹۴
۸. سپاه پاسداران نماد فرماندهی قیادی (و نه سیاقی) درطول چهل سال گذشته بوده است. تعداد فرماندهان شهید سپاه در طول چهل و یک سال گذشته که نصاب بینظیری را در جهان از خود به جای گذارده، گواه این ادعاست.
۹. شادابی و طراوت معنوی و تعالی روحیه انقلابی سپاه به شعلهور بودن روحیه جهاد و سلحشوری و ایثارگری و درخشندگی رنگ خون و فرهنگ شهادت در این نهاد مقدس است. نمونه بارز آن شهدای کم نظیر سپاه و بسیج در دفاع از حرم است که دو نمونه عالمگیر آن شهید محسن حججی و سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی است.
۱۰. سپاه با بسیج مردمی اش، نماد توسعه فرهنگ سلامت و بهداشت در دوران پس از دفاع مقدس بوده است هدایت طرحهای ملی واکسیناسیون در سالهای مختلف، ازجمله جهاد پرافتخار غربالگری ۷۱ میلیونی در روزهای اخیر و هدایت گروههای جهادی در مبارزه ملی با بیماری کرونا نمونه روشن آن است.
۱۱. امروزه علاوه بر آرامش بخشی سپاه در عرصه امنیت داخلی و خارجی، چشم امید مردم ایران در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و شیوع بیماری و ... به حضور سریع و منسجم و فراگیر سپاه و بسیج مستضعفین در تمام نقاط از میهن اسلامی است. حضور دهها هزار پایگاه بسیج اقشار و اصناف و در مساجد و محلات و روستاها، از سپاه پاسداران نماد اعتماد و آرامش اجتماعی ساخته است.
اینها و نمونه های بسیار دیگر موجب شده است تا امام راحل چنین بگویند که؛ اگر سپاه نبود، کشور نبود و بفرمایند که: من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم بر نمیگردد.
امام خامنه ای نیز در وصف این نیروی الهی و پاسداران عزیز میفرمایند:
خب، شما فرزندانِ عزیزِ این حقیر هستید؛ اگر کسی از بنده سؤال بکند که حالا شما از این بچّهها، از این فرزندان راضی هستید، خواهم گفت که صددرصد راضیام! امّا قانع نیستم، راضی هستم خیلی، قانع نیستم. توقّعِ «زیادی» هم نیست؛ برای خاطر اینکه معتقدم خدای متعال استعدادی داده که شما ده برابر اینکه گفتیم -حالا احتیاط کردم گفتم ده برابر، امّا صد برابر این- میتوانید پیش بروید؛ به چه دلیل؟ به دلیل اینکه شما الان [در جایگاهی] صد برابرِ آن روزِ اوّل قرار دارید. بچّههای روز اوّلِ سپاه اینجا نشستهاند دیگر؛ چه داشتید شما؟ چقدر امکان داشتید؟ چقدر حضور شما حس میشد؟ شما نگاه کنید ببینید سپاه، امروز کجا است، آن روز کجا بود؛ این نشاندهندهی این است که بنابراین خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم میآید: لا یُکَـلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛ هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیفتان هم بیشتر است؛ من این را عرض میکنم. خلاصهی حرف ما و عرض ما این است: چون وُسعتان زیاد است، تواناییتان زیاد است، تکلیفتان هم زیاد است.
شجره طیبه
سپاه پاسد اران انقلا ب اسلامی
دوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸، سالروز صدور فرمان امام خمینی برای تاسیس بزرگترین نیروی حافظ انقلاب اسلامی است. نیرویی که در طول چهل سال گذشته مهمترین و بیشترین نقش ها را در حراست از انقلاب اسلامی ایفا کرده است و بسان شجره ی طیبه ای در جای جای ایران اسلامی و منطقه سایه افکنده است.
کلید واژهها: سپاه، تاسیس، انقلاب اسلامی، نیرو قدس، ایران، فرهنگ
بنیانگذار انقلاب، بنیانگذار سپاه !
سوم اسفند ماه ۱۳۵۸(یعنی یک ده پس ازپیروزی انقلاب اسلامی) ایده ی تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد. گروهی شهید بهشتی را ایده پرداز اولیه تاسیس این نهاد انقلابی می دانند، برخی نیز تشکیل سپاه را پیشنهاد شهید محمد منتظری معرفی می کنند. در دست نوشته ی خونینی که از جیب قبای شهید مطهری یافت شده است، در زمره یکی از پیشنهادها تشکیل نیروی انقلابی برای حفاظت و پاسداری از انقلاب به چشم می خورد. امام خامنه ای اما، دقیقترین خبر و تحلیل را مطرح کرده است:
«... بنده آینده سپاه را یک آینده بسیار مبارکی میبینم. این سازمان متولد شده با انقلاب که از برکات شخص امام است. اگر امام این مسئله را دنبال نمیکردند، سپاه شاید به وجود نمیآمد و یا به این گسترش و صحه قدرت نمیرسید. این وضعیت سپاه از برکات شخص امام است و وضعیت بسیج، این سازمانی که جزء برکات سپاه و برکات انقلاب و برکات شخص امام بزرگوار است.» بر همین اساس بود که امام راحل، فرمان تاسیس سپاه را در دوم اردیبهشت سال ۵۸ صادر فرمودند.
سپاهی برای پاسداری از انقلاب
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طبق آنچه از بیانات بنیانگذار آن پیدا است و رهبرانقلاب اسلامی به عنوان فرماندهی کل قوا برآن تاکید دارند،همچنین طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی، سپاه برای پاسداری از آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است. برخلاف کسانی که چهل سال است، سپاه ستیزی و سپاه هراسی تبدیل به راهبرد همیشگی شان شده است،این نیرو فقط برای حفاظت از تمامیت ارضی ایران نیست. ارتش جمهوری اسلامی اولین وظیفه را در این عرصه برعهده دارد.البته هرجا که برای حفظ تمامیت ارضی به حضورسپاه نیاز بوده است ،آنجا مشارکت داشته لکن حراست و صیانت ازانقلاب اسلامی وظیفه ای فراتر ازمرزهای جغرافیایی را می طلبد. تشکیل سپاه بدون مرزِ قدس از حدود سه دهه قبل برهمین مبناست.
نکته مهم این که اتفاقا حفظ و حراست از خاک گلگون ایران اسلامی یک وظیفه انقلابی است. بخصوص آن که امروز کسی نیست که وابستگی حفظ موجودیت ایران به انقلاب اسلامی را انکار کند. به عبارت واضحتر حفظ تمامیت ارضی کشور ایران به حفظ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بستگی دارد،آسیب به انقلاب اسلامی، آسیب به کشور باستانی ایران نیز هست. بدین جهت است که اگر کسی انگیزه های دینی و انقلابی هم نداشته باشد و فقط بر عنصر ایرانیت تکیه کند باید سپاسگزار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.
راز سپاه هراسی آمریکا همین است!
به همین جهت است که آمریکا در طول چهاردهه گذشته، به ویژه در سالیان اخیر راهبرد شوم "سپاه هراسی" را جزو راهبردهای کلان و مستمر خود قرار داده است. تردیدی نیست بخش عمدهی حفاظت از عمق راهبردی انقلاب اسلامی در جهان بر عهده سپاه است.
با دقت بیشتر علل عمده سپاه هراسی را چنین میتوان برشمرد:
۱. سپاه یک نیروی واکنش سریع مردمی و انقلابی در همه جا و همیشه بوده و خنثی کننده توطئههای دشمنان است.
۲. سپاه نیروی مولّد انقلاب اسلامی در همه عرصه ها بوده و هست. امروز بخشهای بسیاری ازدستگاهها و نهادهای اجرایی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی به دست نیروهایی است که در سپاه رشد یافته و بالیدهاند و اکنون در سنگرهای دیگر مشغول خدمت هستند از مجلسها و دولتها در همه ادوار گرفته تا نهادهای و دستگاه های دیگر.
۳. بسیج اگر به دست امام راحل بنیانگذاری شد. اما بستر جوانه زدن و رشد و اعتلای این فرهنگ و تفکر و نهاد و نماد در داخل نهاد انقلابی سپاه و با فرماندهی سپاه عزیز فراهم شده و امروز تبدیل به بزرگترین نیروی انقلابی مردمی جهان شده است.
۴. سپاه، زمینهساز تشکیل و مشاور امین و هدایتگر اصلی نیروهای مختلف مقاومت در جهان اسلام بوده و رشد تفکر مقاومت بستگی به این نیروی الهی داشته و دارد. سپاه قدس نماد این جریان ناب انقلابی است.
۵. سپاه و نیروهای چهارگانه با سپاه قدس و نیروی هوافضا و سازمان اطلاعات و جنگهای نوین اش، نماد اقتدار و قدرت و پایداری مردم ایران و نظام اسلامی است.
۶. سپاه با داشتن قرارگاه های سازندگی و دیگر قرارگاهها امروز نماد کارآمدی و سازندگی و عمران و آبادانی ایران انقلابی است.
۷. ساختار منعطف و پویا و جوان سازی بهنگام نیرویی در سپاه تبدیل به نماد طراوت و شادابی و سرزندگی ایران اسلامی است.
🌀 وزارت بهداشت پنجم اردیبهشت را به نام حوزههای علمیه کلید زد
🔹 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اسامی روزهای هفته سلامت ( اول تا هفتم اردیبهشت) را با شعار «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» اعلام کرد.
✔️ دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱ بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا
✔️ سه شنبه ۱۳۹۹/۲/۲ پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا
✔️ چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳ آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا
✔️ پنج شنبه ۱۳۹۹/۲/۴ هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا
✅ جمعه ۱۳۹۹/۲/۵ روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا
✔️ شنبه ۱۳۹۹/۲/۶ مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا
✔️ یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۷ هر "رسانه" یک "پایگاه سلامت" در مقابله با کرونا
#کرونا
@Manahejj