سخنرانی شب اول محرم۱۴۰۰.m4a
17.49M
♦️🌱🌹🌱♦️
🌹🏵🌹🏵🌹🏵
سلسله جلسات محرم۱۴۰۰
🍁 عوامل تنها گذاشتن ولی خدا علیه السلام
🏵حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
جلسه اول
@kolur_shahrood
سخنرانی شب اول محرم 🖕🖕🖕🖕
در بین منازل کاروان سیدالشهدائ علیه السلام، منزل «زُبَالَة» از منازل مهم است. زُبالة یعنی آب كم؛ مثلا میگویند: «ما فی البِئر زُبَالة»- در چاه، آبى وجود ندارد-. اهمیت این منزل بدان جهت است که اولین اتمام حجت رسمی امام حسین(ع) در این وادی صورت پذیرفت. در طول مسیر مکه تا منزگاه زباله، کاروان حضرت از هیچ آبادیای نمیگذشت مگر اینکه افرادی به ایشان میپیوستند؛ تا آنکه کاروان به منزلگاه «زباله» رسید و خبر شهادت برادر رضاعی خود، عبد الله بن یقطر، مسلم بن عقیل و هانی بن عروة دریافت شد. حضرت نامهای بیرون آورد و بر مردم خواند: «بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم أمّا بَعْدُ فَإنَّهُ قَدْ اَتانا خَبَرٌ فَظیعُ قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقیل وَ هانِی بنِ عُروَهَ وَ عَبدِالله بْنِ یَقطُر وَ قَدْ خَذَلتْنا شیعَتُنا فَمَنْ اَحَبَّ مِنْکُمُ الانْصِرافَ فَلیَنْصَرِفْ لَیْسَ عَلَیْهِ مِنّا ذِمامٌ»(الارشاد، ص۲۲۳)- بنام خدای بخشنده مهربان! اما بعد خبر تأثر انگیزی به ما رسیده است و آن کشته شدن مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر است! معلوم می شود شیعیان ما دست از یاری ما برداشته اند و اینک هر یک از شماکه بخواهد در برگشتن آزاد است و از سوی ما حقی برگردنش نیست-.
اینجا بود که «فَتَفَرَّقَ النّاسُ عنه تفرُّقاً، فأخذوا یمیناً و شمالاً حَتَّى بقی فِی أَصْحَابه الَّذِینَ جاءوا مَعَهُ من الْمَدِینَة»(همان)- مردم از اطراف حضرت متفرّق شدند و برگشتند، فقط کسانی با او ماندند که از مدینه همراه امام آمده بودند-.
در زیارت شب قدر و شب عیدین آن حضرت میخوانیم: «وَ أَشْهَدُ... أَنَّ الَّذِینَ خَذَلُوكَ، وَ الَّذِینَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ»(المزار ابن المشهدی، ص415)؛ خذلان در لغت عبارت است از ترک یاریِ کسی که انتظار یاری دارد(العین خلیل بن احمد).
عبارت «الوتر المَوتور» در زیارت عاشورا ترکیب دو کلمه «وتر» به معنای تنها و یکتا و «مَوْتُورَ» به معنای «تنها شده» است. احتمال اول در معنی این عبارت، اشاره به یگانگی، منحصربهفرد بودن و بیبدیل بودن حضرت سیدالشهداء(ع) است و معادل فارسی آن را میتوان دُردانه و عزیزکرده الهی دانست. اما احتمال دیگری هم وجود دارد؛ به این معنا که حضرت تنها هستند و با نقشه و برنامهریزی تنها شدهاند
#محرم 🏴
📖 #مفاتیح_الجنان:
«اعمال شب و روز اول ماه محرم ...
روز اول: بدانکه روز اوّل محرم، اول سال قمرى است، و در آن دو عمل وارد شده: اول: روزه گرفتن، در روایت ریّان بن شبیب از حضرت رضا علیهالسّلام روایت شده: هرکه در این روز روزه بدارد، و خدا را بخواند خدا دعاى او را مستجاب کند، چنانکه دعاى زکرّیا را اجابت فرمود.
دوم: از حضرت رضا علیهالسّلام روایت شده: رسول خدا صلىاللّهعلیهوآله روز اول محرّم دو رکعت نماز بهجا آورد، و چون فارغ میشد، دستها را به آسمان بر میداشت و این دعا را سه مرتبه میخواند: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِيمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ يَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ يَا غِيَاثَ مَنْ لا غِيَاثَ لَهُ يَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ يَا كَنْزَ مَنْ لا كَنْزَ لَهُ يَا حَسَنَ الْبَلاءِ يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ يَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ يَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى يَا مُنْجِيَ الْهَلْكَى يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ،
[خدایا تویى معبود ازلى، و این است سال نو، در این سال از تو درخواست میکنم حفظ شدنم را از شیطان، و قدرت و غلبه و بر نفس فرمانده به گناه، و مشغول بودن به آنچه که مرا به تو نزدیک میکند، ای صاحب بزرگى و بزرگوارى، اى تکیهگاه کسیکه تکیهگاهى ندارد، اى اندوختهی کسىکه اندوختهاى ندارد، اى پناهگاه کسیکه پناهگاهی ندارد، اى فریادرس کسىکه فریادرسى ندارد، اى پشتوانهی کسى که پشتوانهاى ندارد، اى گنجینهی کسىکه گنجى ندارد، اى نیکو آزمایش، اى بزرگ امید، اى عزّت ناتوان، اى نجات بخش غرق شدگان، اى رهاننده هلاک شدگان، اى نعمت دهنده، ای زیباکار، اى فزون بخش، اى نیکوکار]
أَنْتَ الَّذِي سَجَدَ لَكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِيُّ الْمَاءِ وَ حَفِيفُ الشَّجَرِ يَا اللَّهُ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْرا مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا يَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا يَقُولُونَ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
[تویى که برایت سجده کرد، سیاهى شب، و روشنى روز، و تابش ماه، و شعاع خورشید، و خروش آب و صداى برگ درختان، اى خدا شرکى براى تو نیست.
خدایا ما را بهتر از آنچه گمان میکنند قرار ده، و از ما آنچه را نمیدانند بیامرز، و به آنچه از ما میگویند سرزنشمان مکن، خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، بر او تکیه کردم، و او پروردگار عرش بزرگ است، به او ایمان آوردیم.
همهی چیزها از جانب پروردگار ماست، و یادآور نشوند مگر صاحبان خرد، پروردگارا دلهاى ما را بعد از آنکه هدایتمان فرمودى منحرف مکن، و از نزد خود رحمتی به ما ببخش، همانا تو بخشندهاى.]
🌷شعربی نظیرشهریار در خصوص امام حسین علیه السلام 🌹
شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین
از حریم کعبۀ جدّش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد امّا صفا دارد حسین
می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم
بیش از اینها حرمت کوی منا دارد حسین
پیش رو راه دیار نیستی کافیش نیست
اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین
بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب
کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین
رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند
تا به جائی که کفن از بوریا دارد حسین
بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب
ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین
سروران ، پروانگان شمع رخسارش ولی
چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین
سر به قاچ زین نهاده راه پیمای عراق
می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین
او وفای عهد را با سر کند سودا ولی
خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین
دشمنانش بی امان و دوستانش بی وفا
با کدامین سرکند ، مشکل دو تا دارد حسین
سیرت آل علی با سرنوشت کربلاست
هر زمان از ما یکی صورت نما دارد حسین
آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند
عزّت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین
دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت
داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین
بعد از اینش صحنه ها و پرده ها اشک است و خون
دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین
ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای
گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین
دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز
با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین
شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا
جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین
اشک خونین گو بیا بنشین به چشم "شهریار"
کاندرین گوشه عزائی بی ریا دارد حسین
سخنرانی شب دوم محرم۱۴۰۰.m4a
18.59M
♦️🌱🌹🌱♦️
🌹🏵🌹🏵🌹🏵
سلسله جلسات محرم۱۴۰۰
🍁 عوامل تنها گذاشتن ولی خدا ع در عاشورا
🏵حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
جلسه دوم
@kolur_shahrood
🖕🖕🖕🖕
جلسه دوم
یکی از عوامل مهمی که باعث تنهایی ولی خدا میشوند، «شبهه»ها و «فتنه»ها هستند. وقتی شبهه و فتنه با هم ترکیب میشوند، به شدت کارگر میافتند. شبهات فضا را تاریک میکنند و در فضای تاریک، فتنهها اثر میگذارند. گاهی فتنهای مثل فتنه «ابن زیاد» رخ میدهد. او وارد کوفه میشود؛ مردم را تهدید میکند و آنها را از لشگر شام و قطع حقوق میترساند. در حقیقت، این شبهات زمینه باروری فتنهها را فراهم میکنند وگرنه در فضای روشن، فتنهها کارساز نیستند.
از بین شبهات فراوانی که به برخی از آنها اشاره شده است، اساسیترین شبهه، شبهه «حسبنا کتاب الله» است که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) آغاز شد. معنای روی دیگر چنین سخنی این است که اسلام نیاز به ولیّ ندارد و کتاب برای ما کافی است، در حالی که شیعه و سنی به شکل متواتر نقل کرده اند که حضرت به صراحت فرمودند:
«إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»(کمالالدین، ص64) هر چند بعضیها این روایت را هم تحریف کرده و گفته اند: «كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِی».
2. جعل شخصیت در مقابل اهل بیت(ع)
شبهه بعدی جبهه باطل برای تنها ساختن ولیّ خدا، بعد از ممانعت از نشر فضایل اهل بیت(ع)، پرداختن به جعل شخصیت بود، شخصیتهای علی البدل ساختند که در دنیای سیاست کار رایجی است. از این رو، در برابر امیرالمومنین(ع) که حقیقتا صاحب فضایل است، برای دیگران فضیلت علم کردند. در این زمینه، معاویه دو کار عمده انجام داد: اول دستور داد که کسی حق ندارد درباره فضایل علی(ع) و ا هل بیت عصمت و طهارت(ع) حدیث نقل کند وگرنه کشته خواهد شد. بعد هم به استاندارانش دستور داد برای اشخاصی فضیلت نقل کنند. کار جعل فضایل به اندازهای رایج شد که خود معاویه گفت بس است! جعلیاتی همچون: «مَثَل اصحاب من، مَثَل ستارگان آسمان است، به هر کدام اقتدا کنید، هدایت میشوید.» را نقل کردند، اما خوب بودن همه صحابه، خلاف سخن صریح کتاب خدا است که میفرماید: داخل صحابه، منافقین هم وجود داشتهاند. آیات متعددی از سوره منافقون، مجادله و توبه به این مساله اشاره کرده است. برای مثال در آیه شریفه 101 از سوره مبارکه توبه میخوانیم: «وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ؛ گروهی از عرب های بادیه نشین که گرد شما را گرفتهاند منافقند و گروهی از مردم مدینه نیز در نفاق اصرار میورزند.»
در برابر «الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة» جعل کردند که کسانی نیز پیرمردهای اهل بهشت هستند.