هدایت شده از شبکه امامت شهرستان سرعین
📳 چرا غزه نمیرید !!
☑️ برعندازانی که میگن چرا #غزه نمیرید عارضیم به خدمتتون به دو دلیل:
اولا غزه محاصره است نمیشه رفت
ثانیا زمانی میتونیم بریم که فرماندهامون اجازه جنگ رو بدن و از طرفی طرف مقابل اجازه بده ما مثل شما بیصاحب نیستیم
⁉️ حالا یه سوال شما چرا اوکراین نمیرید؟ هم مرزش بازه هم نیرو میخواد اجازه هم دارید🤔
☑️ سرداران مقاومت در جبهه بر اجسام و ابدان کثیف مرادتان اسرائیل میتازند و ما در این جبهه به افکار پلید و اذهان پلشت مریدانشان شلیک میکنیم. ما تو جنگیم با امثال شما داریم میجنگیم اون روزی که لازم بود سوریه رفتیم راهی باز بشه غزه هم میریم.
☑️ اینا دقیقا همونایی هستن که به شیربچههای مدافع حرم که با داعش جنگیدن میگفتن: «مدافعان اسد که واسه پول رفتن!» الآنم همینه اگه بریم میگن مدافعان حماس و واسه پول رفتید!!!
میریم سوریه میگید چرا رفتین؟
نرفتیم غزه میگید چرا نمیرید؟
تکلیف ما رو مشخص کنید
تناقض از سرتاپاشون میباره بدبختا!
☑️ غزه طوری محاصره شده که یه سوزن هم نمیذارن بهش نزدیک بشه و اگه غیر این بود، تا حالا صدبار مثل سوریه کلی بسیجی اونجا رفته بودن.
☑️ اینا خودشون تاحالا شده برای یه آرمانی جایی برن؟! جنگ با صدام رو که امثال ماها رفتیم، سوریه و عراق و لبنان و بوسنی و آذربایجان هم همینطور. اینا غیر از خودخواهی و تنپروری و مفتخوری و زر زدن فقط بلدن برن ارمنستان برای واکسن خیابونخوابی کنن حیف نونا
☑️ میلیونها نفر تو ۶ قاره جهان در حال محکوم کردن جنایات عجیب غریب اسراییل هستن و تمام پاسخی که حیوانات حامی این وحوش دارن اینه که؛ چرا نمیرید غزه؟
☑️ دیروز: چرا به سوریه و عراق کمک میکنید چرا رفتید اونجا و با داعش جنگیدید؟ چرا به روسیه پهپاد فروختید؟
امروز همون آدما: چرا نرفتید توی افغانستان با طالبان بجنگید؟ چرا نمیرید مستقیماً توی غزه با اسرائیل بجنگید؟
☑️ دیروز:
سوریه:سربازان بشار اسدی، به شما چه، پول میگیرید برید
عراق: اونا ۸سال مارو کشتن حالا چرا میرید کمکشون؟
یمن: جنگ اعراب به ماچه، اینهمه خودمون گشنه داریم
☑️ امروز: غزه؛چرا نمیرید با موشک بزنید؟
پ.ن : واقعاً با این حجم از تناقض چیکار میکنید؟
#طوفان_الاقصی #فلسطین
🚨 کانال تخصصی ضد شایعات:
@zshayeat
💢مفتی ارشد سعودی تحت فشار افکار عمومی اسلامی و عربی، مجبور به حمایت از غزه شد
✔️با گذشت ۲۷ روز از آغاز جنگ غزه، بالاخره مفتی اعظم و هیئت کبارالعلماء سعودی، تحت فشار بیسابقه افکار عمومی کشورهای عربی و جهان اسلام به زبان آمدند و به تحولات فلسطین و غزه نیز واکنش نشان دادند. البته این رویداد درست پس از دستور پادشاه و ولیعهد سعودی، مبنی بر راهاندازی کارزار امدادرسانی به نوار غزه رخ داد!
عبدالعزیز آلالشیخ، مفتی اعظم سعودی و رئیس هیئت کبارالعلماء، این اقدام سران سعودی را «از کارهای بزرگ و نیکی» دانست که «نشان دهنده اهتمام رهبران کشور به نیازهای آسیبدیدگان و نیازمندان است».
آلالشیخ افزود این [کار] از صفات نیک این حکومت برپا شده بر پایهی استوار احکام الهی و تطبیق شریعت در همه ابعاد زندگی است. این حرکت سخاوتمندانه رهبران کشور، برای کمک به برادران فلسطینی در غزه، برآمده از اهتمام خادم حرمین شریفین و ولیعهد به حمایت از آنها، و در امتداد نقش بشردوستانه سعودی در طول تاریخ است.
آلالشیخ همچنین عموم شهروندان و اتباع مقیم را به مشارکت در این طرح دعوت کرده و درعین حال نسبت به برنامههای مشابه جعلی نیز هشدار داد.
وی در پایان گفت از خداوند میخواهیم به خادم حرمین و ولیعهد امانتدارش جزای خیر دهد؛ به برادرانمان در فلسطین رحم کند، امواتشان را بیامرزد و بیمارانشان را شفا دهد...
هیئت کبارالعلماء نیز در بیانیهای با تشویق مردم به مشارکت در این کارزار، گفت مشارکت در این کارزار، اطاعت قطعی از دستور خداوند و پیامبر (ص) مبنی بر کمک به مسلمانان آسیبدیده و نیازمند، و همچنین اطاعت از حاکمان (پادشاه و ولیعهد) است.
الگوی اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی براساس اندیشه رهبر انقلاب
(به مناسبت روز فرهنگ عمومي؛ 14 آبان)
25 دقيقه (زمان تخميني مطالعه اين متن)
کلیدواژه: الگوي اصلاح؛ فرهنگ عمومي؛ روح جامعه؛ تهاجم فرهنگي
حوزه مفهومی و مصداقی فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی جنبهای از فرهنگی است که بهعامه مردم مربوط میشود و محدود بهیک قشر یا موقعیت خاص نیست. فرهنگ عمومی، هر آن چیزی است که مردم بهطور عام در زندگی روزمره با آن سر و کار دارند؛ از نحوهی لباس پوشیدن گرفته تا آداب معاشرت و نحوهی رانندگی، رعایت حقوق همسایه و صیانت از منابع طبیعی و فضای سبز محلی و توجه بهتحصیل فرزندان تا ابراز همدردی با نیازمندان و افراد گرفتار چه در سطح محلی و منطقهای و چه در سطح بینالمللی، آداب و سنن مذهبی و عرف اجتماعی تا رفتار در کوچه و خیابان و ورزشگاه همه و همه در حوزه فرهنگ عمومی قرار دارند. در کوتاهترین تعریف میتوان گفت، فرهنگ عمومی یعنی رفتارهای فرهنگی متعارف جامعه یا رفتار متعارف عموم مردم جامعه.
فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ، در چهار وجه ظاهر میشود: «درونی و روانی»، «نمادی»، «نهادی» و «آثار». از این رو میتوان رگههای فرهنگ عمومی را در همه این جلوهها یافت. فرهنگ عمومی در همه حوزههای زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. از این رو نمیتوان آن را بهحوزه مشخصی محدود ساخت.
دغدغهمندی حادّ رهبر انقلاب نسبت بهفرهنگ عمومی
یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است. ایشان اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم در یک جامعه را وجهی اساسی فرهنگ عمومی میدانند. همچنین ایشان بیان میدارند که زمینههای ذهنی، فکری و عاطفی مردم بهمعارف صحیح، اصلاح فرهنگی و بینش مردم و دفاع از ارزشهای اسلامی باید مورد تأكید قرار گیرد. مشارکت مردم در فرهنگ عمومی و تلاش برای تغییر آن یکی از ابعاد مهم حقوق فرهنگی شهروندان است.
مقوله فرهنگ عمومی در نظام جمهوری اسلامی
ضمانت اجرایی فرهنگ عمومی در اکثر موارد قانون نیست، مگر اینکه با تصویب قانون، مسئولان بخواهند بازدهی فرهنگ عمومی را افزایش دهند. این درحالی است که بیشتر ضمانت اجرایی فرهنگ عمومی، توسط شهروندان در حال تعامل تأمین میشود. بهعبارت دیگر، با رعایت نشدن فرهنگ عمومی توسط یک شهروند، شهروندان دیگر بهاو تذکر خواهند داد. در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ عمومی جامعه بهشدت ارتباط تنگاتنگ با دین دارد.
دولت و نظام جمهوری اسلامی بهاستناد مجموعهای از قواعد فقهی، موادی از قانون اساسی، بیانات امام و رهبری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان عالیترین مرجع تعیین سیاستهای کلان فرهنگی، انتظارات عمومی و... بهتمهید مقدمات لازم جهت اجرایی شدن سیاستهای کلان در حوزه فرهنگ و فرهنگ عمومی مأموریت یافته است.
منظومه فکری ولیّفقیه، مقوم اصلی مدیریت فرهنگ عمومی
یکی از مقدمات لازم برای سیاستگذاری در عرصه فرهنگ عمومی، بررسی بیانات مقام معظم رهبری است. بهگفته خودشان، دغدغه اصلی ایشان بحث فرهنگ است. لازم است یک الگوی نظاممند و جامع بهمنظور شکلگیری وحدت رویه در بین مسئولان و مراجع ذیربط از منظومه اندیشهای و بیانات ایشان استخراج شود.
از نظر ایشان، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش آن ظاهری و بارز است، مثل شکل لباس و شکل معماری که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگر، مربوط بهامور نامحسوس، مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقتشناسی، وجدانکاری، مهماندوستی و احترام بهبزرگترهاست. ایشان در این زمینه میفرمایند: «به نظر بنده، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش، امور و مسائلی است که بارز و ظاهر و جلو چشم است و حقیقتا هم در سرنوشت یک ملت دخالت دارد، اما در درازمدت تأثیر میکند. یعنی در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت تأثیر دارد. مثلا شکل لباس و چه پوشیدن و چگونه پوشیدن، معماری و ... بخش دوم از فرهنگ عمومی، آن است که مانند بخش اول در سرنوشت یک ملت تأثیر دارد، اما تأثیراتش فوری و بسیار محسوس است. یعنی خود امور مربوط بهاین بخش از فرهنگ عمومی، چندان محسوس نیست، لكن تأثیراتش در جامعه و سرنوشت و مسیر آن، بسیار محسوس است. از جمله این امور و در واقع عمدهترین آنها، اخلاقیات است؛ اخلاق فردی و اجتماعی مردم یک جامعه است»(19/ 04/ 1374).
ایشان همچنین اصلاح فرهنگ عمومی را امری ضروری و مهم بر میشمارند و وظیفه همه نهادهای دولتی، تبلیغی و فرهنگی را تلاش برای اصلاح فرهنگ عمومی میدانند. ایشان در این زمینه بیان میدارند: «اصلاح فرهنگ عمومی، از همه کارها مهمتر است، چون این کار، محور همه کارهای دیگر است. کتاب باید برای اصلاح فرهنگ عمومی منتشر شود. فیلم باید برای اصلاح فرهنگ عمومی ساخته شود. هنر باید در جهت فرهنگ عمومی هدایت شود. صدا و سیما، در هم
ه برنامههایش - چه هنری، چه خبری و چه گزارشی - دائما باید در خدمت فرهنگ عمومی کار کند. علما و امامان جمعه و خطیبان و مبلغان و جامعه روحانیان محترم و معظم نیز - در هر بخشی که هستند. باید برای ترویج فرهنگ صحیح اسلامی تلاش کنند: عدهای تحلیل کنند، عدهای آیات الهی را بخوانند و عدهای كلمات معصومین را بیان کنند. جهت گیری عمده مطبوعات، باید اصلاح فرهنگ عمومی باشد. سازمانهایی که مخصوص کار تبلیغی هستند باید در این جهت بکوشند. اگر ان شاء الله یک تلاش هماهنگی صحیح جهت یافته وجود داشته باشد، ملت ما هم آماده پذیرشند. تازه، از خصوصیات این امور سیاسی و اصیل، این است که ذاتی انسانها میشوند و در نتیجه، نسل بهنسل انتقال مییابند و در واقع، فطری، یعنی جزو فطرت افراد یک جامعه و دقیقا عین امور ذاتی میشوند»(همان).
الگوی نظامند فرهنگ عمومی در اندیشه رهبر انقلاب
الگوی نظاممند اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی در جمهوری اسلامی ایران از نگاه مقام معظم رهبری در پنج بُعد قابل دستهبندی، ارائه و اجرا است: (1) شرایط علّی؛ (2) شرایط زمینهای؛ (3) راهبردها؛ (4) موانع؛ (5) پیامدها. این الگوی نظاممند از یکسو تمام لوازم، بسترها، علل، راهبردها و وظایف هریک از دستگاهها و نهادهای کلان سیاستگذار عرصه فرهنگ عمومی را مشخص میکند و از سوی دیگر، بهنقش مردم و وظایف آنها در قبال فرهنگ عمومی کشور میپردازد.
1. شرایط علّى و مقوّمی
شرایط علّی، شرایطی است که اگر ایجاد نشوند، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه امکانپذیر نیست و بهدلیل این شرایط است که ما بهدنبال اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه هستیم. شرایط علّی که در بیانات مقام معظم رهبری مورد شناسایی قرار گرفتند، عبارتند از:
1. دستورات و تأكیدات اسلامی در زمینه فرهنگ عمومی.
۲. مبنا بودن فرهنگ عمومی برای دیگر عرصهها.
۳. ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی.
۴. مسئولیت دولت اسلامی در قبال فرهنگ عمومی.
۵. تمرکز دشمنان بر عرصه فرهنگی و فرهنگ عمومی.
۶. فرهنگ عمومی، پایه اصلی تمدن اسلامی.
به طور خلاصه میتوان گفت، انقلاب اسلامی که بر اساس ارزشهای اسلامی بهوجود آمد، در اصل یک انقلاب فرهنگی است. در این میان، فرهنگ عمومی یکی از مهمترین مسائل در نظام فرهنگی است که از نگاه مقام معظم رهبری، یکی از پایههای اصلی تمدن اسلامی است. بهتعبیر مقام معظم رهبری، فرهنگ عمومی بهعنوان یک مبنای اساسی برای دیگر عرصه هاست. بهعنوان مثال، اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم یا شعار عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجه بهکار گیریم، ابتدا باید این شعارها در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود. از دیگر ضرورتهای مهم در مورد اصلاح فرهنگ عمومی جامعه، مسئولیت دولت و حکومت اسلامی نسبت بهفرهنگ عمومی جامعه است. دولت اسلامی باید برای از بین بردن خصلتها و ارزشهای نامناسب فرهنگ عمومی و مقابله با دشمنان و کسانی که بهدنبال ایجاد رخنه و انحراف در فرهنگ عمومی هستند، برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب انجام دهد. در نهایت، باید توجه کرد که فرهنگ بهمثابه «روح جامعه» است که بهزندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت میبخشد و شکلدهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایشهای افراد و جامعه و تعیین کننده رفتار عمومی است.
2. شرایط زمینهای
شرایط زمینهای عبارت است از: بسترهایی که وجود دارد تا بتوان اقدامات و راهبردهای مناسب را انجام داد. مهمترین زمینههایی که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ عمومی بهدست میآید، عبارتند از:
1- 2. بسترهای حقوقی: مهمترین کار دولت اسلامی تلاش برای ایجاد و طراحی بسترهای حقوقی مناسب بهمنظور ارتقا و اصلاح فرهنگ عمومی است. دولت اسلامی وظیفه فراهم کردن زمینه کاری و هماهنگی دستگاههای دولتی در اجرای آن بخش از وظایف آنها که راجع بهگسترش، ارتقا و تعمیق فرهنگ عمومی است.
2- 2. بسترهای اخلاقی و فرهنگی: یکی از مهمترین بسترهای لازم برای اصلاح فرهنگ عمومی، فراهم کردن بسترهای اخلاقی و فرهنگی مناسب است. باید در عمل بسترهای لازم برای انتشار کتاب، مجله، روزنامه، فیلم و... متناسب با ارزشهای اسلامی و ملی فراهم شود.
3- 2. آسیبشناسی فرهنگ عمومی کشور: هر جامعهای متناسب با شرایط خود، با انواعی از انحرافات و مشکلات روبروست که تأثیرات مخربی بر فرایند ترقی آن جامعه دارد. مهمترین آسیبهای فرهنگ عمومی کشور با عنایت بهنظرات رهبر معظم انقلاب، عبارتند از:
• نفوذ اندیشههای غیر دینی،
• دنیاطلبی،
• تفرقه و نزاع میان مراکز علمی - دینی کشور،
• گسترش فرهنگ غرب و غربزدگی،
• یک بُعدی نگریستن بهاسلام،
• خروج از سادهزیستی و گرایش بهاشرافیگری،
• سُستی در پیاده کردن احکام و مقررات اسلام.
4- 2. شناسایی عرصههای تأثیرگذار بر فرهنگ عمومی: یکی از مهمترین مقدمات لازم برای سیاستگذاری در عرصه فرهنگ عمومی، شناسایی حوزهها و عرصههای تأثیر گذا
ر بر فرهنگ عمومی است. بر همه واضح است که عرصههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهرسازی و معماری و... تأثیر واضحی بر فرهنگ عمومی دارند و لازم است که فهم و شناخت لازم از این عرصهها و متغیرهای مؤثر آن بر فرهنگ عمومی حاصل شود. همچنین برنامهها و سیاستهای مختلف توسعه و الگوهای مختلف توسعه بهطور قطع بر فرهنگ عمومی تأثیرگذار هستند و باید در برنامهریزی برای فرهنگ عمومی مدنظر قرار گیرند. برای مثال، تردیدی نیست که شاکلهی معماری و شهرسازی، میتواند تأثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ عمومی، گسترش ارزشهای اخلاقی، حفظ سنتهای اصیل بومی و پرهیز از غربگرایی و غربزدگی داشته باشد.
5- 2. مردمی سازی فرهنگ عمومی: گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی و همچنین حمایت از فعالیتها و اقدامات غیر دولتی بهمنظور همگانی شدن فرهنگی و توسعه امور فرهنگی با نظارت دولت.
6- 2. استخراج الگوهای رفتاری و اجتماعی از منابع اسلامی و تلاش برای حاکم کردن بینش توحیدی بر تمامی شئون و عرصههای حیات فردی و اجتماعی و نقش و تأثیر بنیادی اعتقاد بهاصول و فروع دیانت مانند وحی، نبوت، امامت، عدالت، معاد، تبری و تولی در فرهنگ عمومی جامعه.
7. 2- تدوین و تبیین نظریه فرهنگ عمومی مبتنی بر بنیانهای معرفتی اسلامی: از جمله اقدامات نظری و علمی لازم برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، تبیین نظریه فرهنگ عمومی کشور مبتنی بر مبانی اسلامی است. این مهم، جز با همکاری فضلای حوزوی و اساتید دانشگاهی امکانپذیر نیست. این نظریه باید بهگونهای باشد که مورد قبول همگان باشد و برنامهریزیها بر اساس آن صورت گیرد.
3. راهبُردها
1- 3. انسجام عمل دستگاههای فرهنگی: دستگاههای فرهنگی متعددی در کشور وجود دارد و قطعا ضرورت داشته و دارد تا در ساز و کار فعالیتهای فرهنگی این دستگاهها تحولات لازم صورت پذیرد تا پاسخگوی نیازهای انقلاب اسلامی باشند. البته وجود این دستگاهها حتما مورد نیاز است، ولی نیاز اساسیتر این است که هماهنگی و انسجام در مجموع فعالیتهای فرهنگی آنها ایجاد گردد، و گرنه توفیق مقابله با تهاجم فرهنگی وجود نخواهد داشت.
2- 3. سیاستگذاری فرهنگی: یکی از راهبردهای ضروری برای تحقق فرهنگ عمومی مطلوب در جامعه، استفاده از دانش سیاستگذاری برای سیاستگذاری صحیح عرصه فرهنگ عمومی است. سیاستگذاری فرهنگی بهعنوان یکی از ارکان مهندسی فرهنگی، تنها هنگامی میتواند اهداف مطلوب فرهنگی را در جامعه محقق کند که ابزارهای سیاست گذاری را بهطور فرابخشی و جامع برگزیند.
3- 3. نگاشتِ نهادی متصدیان عرصه فرهنگ عمومی: یکی از مهمترین اقدامات در عرصه فرهنگ عمومی کشور، تهیه نگاشت نهادی متصدیان و متولیان عرصه فرهنگ عمومی است. طراحی و ترسیم سازوارهی فرهنگ عمومی، تعیین جایگاه اجزای خرد و کلان آن و تبیین نوع ارتباط و تعامل آنها، هندسه مناسبات فرهنگی اجتماعی امروزین ما را شکل خواهد داد. ضعف اساسی در این حوزه سبب شده در هندسه کلان مناسبات اجتماعی، تبیین درستی از جایگاه نهادها و سازمانهای فرهنگی صورت نگیرد و نقش درست آنها در فرایند فرهنگسازی نادیده گرفته شود. این خلاء میتواند سبب سردرگمی در مجموعههای فرهنگساز مردمی و دولتی شده و انجام کارهای غیرلازم در حوزه فرهنگ عمومی را تشدید کند. باید نگاشت نهادی مناسب تهیه شود تا جایگاه دستگاههای تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی، از جمله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین نهادهای مردمی مثل بسیج، هیئت، مساجد و... مشخص شود.
4- 3. طراحی شاخصهای فرهنگ عمومی متناسب با ارزشهای دینی و ملی: یکی از مهمترین راهبردها طراحی شاخصهای دینی و بومی برای سنجش و ارزیابی فرهنگ عمومی است. در طراحی شاخصها باید توجه شود که شاخصها کلان و مبهم نباشند و همچنین روشهای سنجش شاخصها بهطور مناسب طراحی شود.
5-3. رصد و نظارت فرهنگ عمومی: بعد از طراحی شاخصها و سنجههای مناسب، باید ساز و کارهای لازم برای رصد و نظارت بر فرهنگ عمومی تهیه شود. باید نهادی مانند شورای انقلاب فرهنگی بهطور دائم فرهنگ عمومی کشور را رصد کرده و بر اساس برنامهها و سیاستهای کلان را تنظیم کند.
6- 3. اولویتبندی مسائل فرهنگ عمومی: در انجام اقدامات و فعالیتها بیتردید با محدودیتهایی روبرو میشویم. بنابراین ضروری است اولویتهای فرهنگ عمومی شناسایی شده و بر اساس این اولویتها تخصیص بودجه انجام شود. اولویتبندی مسائل فرهنگی، یکی از مهمترین دغدغههای مقام معظم رهبری است که چند باری نیز بهدولتهای مختلف تذکر داده اند.
7- 3. شبکهسازی فرهنگی سازماندهی بازار و ترویج محصولات فرهنگی و هنری و اصلاح شبکههای توزیع.
4. موانع
موانعی هستند که در مسیر راهبردها برای تحقق فرهنگ عمومی مطلوب وجود دارد.
ش و رکود گردد؛
- تقویت فرهنگ بومی جهت رویارویی و تعامل منصفانه با دیگر فرهنگهای جهان؛
- انجام پژوهشهای مستقل در شناسایی متغیرهای اثرگذار اقتصادی، سیاسی، شهری، اجتماعی و ... بر فرهنگ عمومی؛
- توجه بهفرهنگ عمومی در برنامههای توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
- تلاش برای تقویت حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی در راستای پیشبرد و پیشرفت فرهنگ عمومی کشور؛
- کنترل ابتذال فرهنگی و تهیه خطوط قرمز برای فرهنگ با توجه بهمقتضیات؛
- تدوین قوانین منسجم و آیندهدار، چنانکه برای چندین سال دارای اعتبار باشد، که خود نیازمند چشماندازی روشن است؛
- تضمین آزادیهای مشروع هنرآفرینان و مدعیان فرهنگی تا امکان خلاقیت و نوآوری فراهم باشد؛
- تقویت ساختار حاکمیتی فرهنگ و ساماندهی مناسب امور اجرایی؛
- فراهمآوری زمینههای مناسب برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در زندگی فرهنگی خود. #
این موانع یا ناظر بهدرون فرایند است و یا ناظر بهمحیط بیرونی است.
موانع بیرونی(دشمنان) عبارتند از: شبکههای ماهوارهای، تهاجم فرهنگی، نفوذ فرهنگی، فیلمها و سریالهای هالیوودی، سایتهای اینترنتی و غیره.
موانع درونی نیز عبارتند از:
- موانع رفتاری: یأس و ناامیدی مردم و مسئولان، فرهنگ سوءظن، بیاعتمادی و تعصب و لجاجت، قومیتگرایی و تعصب نابجا.
- اشخاص منحرف: تمسخرکنندگان ارزشهای دینی و ملی، غربزدهها، وابستگان فکری و فرهنگی غربی، خود کوچکبینها و افراد فاقد اعتماد بهنفس، خودباختگی در برابر الگوها و مدلهای غربی، از مهمترین ویژگیهای افراد منحرف است که مانعی بسیار بزرگ در تحقق فرهنگ عمومی ملی و اسلامی است.
- رسانههای دیداری و شنیداری منحرف: روزنامهها، فیلمهای غیرارزشی، مجلهها، سایتهای داخلی فاسد و....
- سطحی نگری در مسائل فرهنگی: سطحینگری در مسائل فرهنگی یکی از آسیبهایی است که مانع از برنامهریزی و اقدام درست در عرصه فرهنگ عمومی میشود.
- رفتار نادرست مسئولان و نخبگان: رفتار نخبگان و مسئولان تأثیر بسیاری در فرهنگ عمومی جامعه دارد. اشرافیگری مسئولان، رفتار نامناسب نخبگان و ... از مهمترین موانع بر سر راه تحقق فرهنگ عمومی مطلوب جامعه است.
- ضعف نظام آموزشی و علمی: فرهنگ عمومی مقولهای است که ارتباط وثیقی با فکر و اندیشه دارد. بدینجهت ضعف نظریهپردازی در حوزههای علمی بهخصوص حوزه علوم انسانی که ارتباط بیشتری با عرصه فکر و اندیشه دارد، باعث ایستایی و عقبگرد در فرهنگ عمومی کشور میشود. چنانچه نظام آموزشی یک جامعه بهروز باشد و از انسجام و برنامهریزی مناسب در حوزه محتوای آموزشی و شکل صحیح برخوردار باشد، میتواند این وظیفه مهم را بهدرستی انجام دهد. هر اندازه این نقش بهفراموشی و غفلت سپرده شود یا نظام آموزشی یک جامعه از انسجام و برنامهریزی لازم برای تأمین این هدف برنیاید، بههمان میزان منجر بهخسارت در فرهنگ عمومی خواهد شد.
5. پیامدها
نتیجهی کارکرد درست مدل نظاممند فرهنگ عمومی کشور و خروجیهای حاصل از بهکارگیری راهبردها عبارتند از:
- پیامدهای فرهنگی: عامل بهاحکام و مناسک دینی، مأنوس با قرآن کریم، برخوردار از سبک زندگی اسلامی ایرانی، عفت عمومی، امنیت اخلاقی و روانی، نمادها و آیینهای اسلامی - ایرانی (عاشورا، نوروز و... ) و تأکید بر گسترش فرهنگ صداقت، راستگویی، درستکاری و تعاون و کار جمعی؛
- پیامدهای اجتماعی: برخوردار از مودت، اخوت، تعاون، مشارکت، مسئولیتپذیری و سازگاری اجتماعی، نشاط و سرزندگی، صداقت، اعتماد، اطمینان و انسجام اجتماعی بالا و بهرهمند از انضباط، قانونگرایی و جامعه امن (امنیت)، امربهمعروف و نهیازمنکر، شایستهسالاری، رعایت حقوق دیگران و فرهنگی حفظ محیط زیست؛
- پیامدهای سیاسی: برخوردار از وحدت و امنیت ملی، عدالتمحوری، استقلال فرهنگی و آزادی مسئولان، مشارکت و مسئولیتپذیری سیاسی مردم، حضور مردم در عرصههای سیاسی انتخابات، راهپیماییها و ... ؛
- پیامدهای اقتصادی: دارای وجدانکاری، روحیه همکاری و کارجمعی، کارآفرین و رضایتمند مبتنی بر الگوی صحیح مصرف و اتقان در عمل و فرهنگ پیشرفت، اخلاق و فرهنگ کار و کارآفرینی، اتقان در عمل، فرهنگ مصرف صحیح و پرهیز از اسراف، تجملگرایی و اشرافی گری، رعایت حلال و حرام بهویژه پرهیز از رباخواری؛
- الگو شدن برای دیگر کشورهای اسلامی: با تحقق فرهنگ عمومی مطلوب در جامعه، کشور جمهوری اسلامی، برای دیگر کشورها الگو میشود و الگوهای رفتاری و اجتماعی ما بهدیگر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای جهان صادر میشود.
- رشد و پیشرفت کشور در عرصههای مختلف: شرط لازم برای پیشرفت اقتصادی، سیاسی، علمی و... تحقق فرهنگ عمومی مطلوب است. اگر فرهنگ عمومی مطلوب محقق شد، یکی از بسترهای لازم برای رشد در دیگر عرصههای کشور نیز فراهم میشود.
نکات پایانی
با دقت در اندیشههای مقام معظم رهبری و بیانات و آرای ایشان این مهم مشخص میشود که اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه یک فرایند است که باید بهطور جامع و کامل بهآن نگاه شود. در این نگاه، وظیفه ارتقای فرهنگ عمومی کشور، تنها بر عهده شورای فرهنگ عمومی نیست، بلکه آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، وزارت علوم و حتی نهادهای عمومی و سازمانهای مردم نهاد نیز مسئولیت اساسی در این زمینه دارند. اقدامات جزیرهای و سپردن امور بهدست یک نهاد و غفلت دیگر نهادها، نه تنها باعث اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه نمیشود، بلکه گاه اثرات مخربی را در پیش دارد.
در ادامه برخی از پیشنهادها برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و اجرایی شدن الگوی نظاممند فرهنگ عمومی ارائه میشود:
- تقویت جنبههای نظارتی دولت و کاهش تصدیگری دولت در عرصه فرهنگ؛
- جدا کردن محتوای فرهنگی از بدنه حاکمیت؛ عدم وابستگی فرهنگی با حکومت که با هر تغییری در آن فرهنگی دچار چال
✳️ خدا قوت آقای رئیسجمهور!
اینکه دولت سیزدهم زبان تبلیغ و حتی ارائه دستاوردهای خود را ندارد چیزی نیست که قابل انکار باشد. رئیسی نجابت زیادی به خرج داد که از گفتن آنچه از دولت قبلی به او رسید خودداری کرد. ممکن است کسانی در ردههای چندم دولت سیزدهم این کار را کرده باشند، اما خود رئیسجمهور یا چیزی نگفته یا مشتی از خروارها بدهیها و تعهدات و وابستگیها و خرابکاریها را نقل کرده و نگفته که «زمین سوخته» تحویل گرفته است.
شاید این یک موضع اخلاقی خوبی باشد، اما برای مردمی که میخواهند ببینند انتخابشان در رأی دادن یا ندادن به او درست بوده است یا نه، برای آنها که میخواهند ببینند اشتباه کردهاند یا نه و برای کسانی که میخواهند در انتخاب بعدی تصمیم بگیرند، مهم است بدانند که رئیسی و دولتش در این دو سال چه کارها کرده و چه کارها که نکردهاند!
در این مقال نه قصد آن را دارم و نه توان آن را که به این پرسش ولو به اختصار پاسخ بدهم، اما تنها میخواهم به سفر اخیر رئیسی به کردستان اشاره مختصری کنم. این سفر که در حقیقت دومین سفر رسمی رئیسجمهور و کابینه سیزدهم به کردستان بود، در شرایطی انجام شد که سال گذشته از استانهای هدف در آشوبهای فتنهگران بود. هنوز یادمان نرفته است آن مغازهدار شریف را که در جریان بازدید رئیسجمهور از بازار سنندج و گفتوگو با بازاریان، به او شکلات تعارف کرد و سیل حملات بیرحمانه به او و خانوادهاش آنچنان شدت گرفت که وی را مجبور کردند یکی دو روز بعد کلیپ عذرخواهی منتشر کند!
جالب اینجاست که سفر دور اول رئیسجمهور به کردستان در تابستان سال پیش، ۱۸۰ مصوبه با اعتبار ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داشت و جالبتر اینکه پیشرفت خوب این مصوبات، کردستان را از نظر سرانه تخصیص اعتبارات سفرهای استانی در رتبه اول قرار داده است.
حالا در سفر اخیر رئیسی، وی در میان استقبال کمسابقه مردم از او در خیابانهای شهر، بیتوجه به تمام تمهیدات امنیتی از خودرو پیاده میشود و به میان مردم میرود و با آنها گام برمیدارد و به سخنانشان گوش میکند.
این را مقایسه کنید با رئیسجمهوری که حتی به وزیرانش وقت ملاقات نمیداد و جلسات سفر! استانی را از راه دور و پشت مانیتور برگزار میکرد و یک بار هم که به یک کارخانه رفت، تا داخل خط تولید را با خودرو رفت و حتی حاضر نشد برای یک لحظه هم از خودرو شاسیبلندش پیاده شود و حرف یک کارگر را بشنود!
بیدلیل نیست که مردم شریف کردستان آنچنان استقبالی از رئیسی کردند که خبرنگاران را هم حیرتزده کرد. این استقبال نه تنها در سنندج که در سقز و بانه هم صورت گرفت. بهخوبی میشد نهایت شادمانی و نشاط را در مردمی دید که پس از ۱۹ سال از کلنگ خوردن طرح بزرگ راهآهن همدان – سنندج در دولت خاتمی، شاهد «افتتاح واقعی» این پروژه ۴۲۰ کیلومتری بودند، نه «افتتاح نمایشی» و ناقص و تمامنشده دولت قبل، که حتی یک بار هم در همه این سالها، از این خط قطاری حرکت نکرد!
همچنین مردم خوب سقز که پس از ۲۷ سال از کلنگخوردن پروژه فرودگاه این شهر، حالا با دست سید ابراهیم رئیسی بهرهبرداری از آن را به چشم دیدند و شادی کردند.
من به بسیاری از طرحها و پروژههای دیگر این سفر از جمله رفع مشکل کولبران و افتتاح بازارچه مرزی و ورزشگاه و آبرسانیهای جدید در کردستان اشاره نمیکنم تا تصور نشود که این یک یادداشت تبلیغاتی است؛ که البته اگر میبود هم خوب بود! اما واقعاً حیف است که اینهمه کار در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم انجام شود و دستگاه تبلیغاتی دولت فعلی از حداقل تبلیغات رسانهای هم عاجز باشد، تا فرصت به دست نامردانی بیفتد که یک تپق کلامی از یک سخنرانی رئیسجمهور را دستمایه طنز و استهزا و کوبیدن مردی کنند که شب و روزش را برای خدمت گذاشته است، تا خدماتش و کارهای کارستانش دیده نشود؛ و متأسفانه باید گفت که آنها در کارشان موفقتر از کسانی هستند که وظیفه روشنگری از خدمات نظام را دارند. البته اگر مردم در سایر نقاط کشور از خدمات و تلاشهای رئیسی و دولتش در کردستان یا هر جای دیگر بیاطلاع بمانند، حداقل خود مردم آن مناطق که میدانند حالا چه اتفاقاتی در شهرهایشان افتاده است. مردم بانه و برخی شهرها که میدانند که پیش از این روزی شش ساعت بیشتر آب نداشتند. اهالی سنندج که میدانند تا سه روز پیش قطاری در این مسیر سوت نزده بوده و حالا دیگر نه یک شکلات، که شیرینیها پخش میکنند و از ملامت هیچ فتنهگر وابستهای هم نمیترسند و شادی خود را پنهان نمیکنند.
من هم مانند دهها هزار نفری که در هر شهر کردستان به استقبال رئیسی آمدند، شادمانی خودم را پنهان نمیکنم و میگویم: سلام آقای رئیسجمهور! خدا قوت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیژن عبدالکریمی : بسیار ننگین است که بدنه روشنفکران ما به خاطر خشمی که نسبت به شرایط ایران دارند از اسرائیل حمایت کردند
🟢حماقت فخرفروشی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خدای متعال نظام عالم طبیعت را به گونهای آفریده و تدبیر کرده است که هیچ کس بر روی هیچ دارایی و داشتهای نمیتواند حساب ابدی باز کند!
همه داراییها و داشتههای ما هر لحظهای ممکن است از ما گرفته شوند؛
امیرخسرو #دهلوی در قصیدهای چه زیبا این وضعیت را توصیف میکند:
خوش خلعتی است جسم ولی استوار نیست
خوش حالتی است عمر ولی پایدار نیست
خوش منزلی است عرصهی روی زمین دریغ
کانجا مجال عیش و مقام قرار نیست
دل در جهان مبند که کس را ازین عروس
جز آب دیده خون جگر در کنار نیست
غره مشو ز جاه مجازی به اعتبار
کاین جاه را به نزد خدا اعتبار نیست
زنهار اختیار مکن بهر منزلی
کانجا بدست هیچکس اختیار نیست
پس شکرگزاری را فراموش نکنیم.
شکر عملی داشتهها به این است که
اولاً آنها را مایه فخرفروشی به دیگران قرار ندهیم؛
و ثانیاً، آنها را ابزاری برای خدمت به مردمان بدانیم.
#اخلاق
#فخرفروشی
❌ شبهه
در بین کشورهای دنیا:
بی خداترین، بی دین ترین و بی مذهب ترین آنها، سه کشور کمونیست یعنی چین، کره شمالی و روسیه هستند.
جالب اینجاست که بهترین دوستان و شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران، همین سه کشور هستند😳🤔
و تقریباً با همه ی دنیا مشکل و دشمنی داریم غیر از همین سه کشور عزیز!!
و جالب تر اینکه اسلام به صراحت می گوید: با کافران معامله نکنید و از بین آنها دوستی انتخاب نکنید و مبادا لقمه ی نانی از سفره ی کافر به سفره ی شما وارد شود. التماس تفکر
✅ پاسخ
🔹 اولا کی گفته ما با تمام دنیا مشکل داریم؟ بله ما با آمریکا و اسرائیل مشکل داریم و گویا برای بعضی اینها تمام دنیا هستند!! اما این را هم باید دانست که دشمنی از جانب آنها است؛ نشانه آن اینکه دولت مردمی مصدق، که نه مرگ بر آمریکا میگفت و نه مرگ بر اسرائیل، توسط همین آمریکا در ۲۸ مرداد سرنگون شد، چرا؟ منافع آمریکا اقتضاء میکرد. درباره اسرائیل هم مگر آنها قبله اول ما مسلمانان را غصب نکردند و شعار از نیل تا فرات سر ندادند؟ آن موقع ما شعار مرگ بر اسرائیل داده بودیم؟
ثانیاً روسیه قبلاً کمونیست بود. الان این کشور کمونیستی نیست و شخص پوتین هم یک معتقد مسیحی است.
ثالثا طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران اصلیترین شرکای تجاری کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری به این ترتیب است: چین با صادرات بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، اصلیترین شریک تجاری ایران در این حوزه بوده است و پس از آن، امارات متحده عربی با حدود یک میلیارد دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند. لذا روسیه و کره شمالی اصلا جزو شرکای اصلی ایران در تجارت خارجی نیستند.
دست آخر اینکه با هرکس بتواند منافع ملت ایران را تامین کند یا احترام بگذارد، روابط خوبی خواهیم داشت. راستی چگونه است که هرگاه تلاش میشود تا درراستای منافع ملی روابط سازنده ای با کشوری ایجاد شود، عدهای شعار خود مبنی بر سازش با دنیا را فراموش میکنند و با شبهه و شایعاتی مانند (ایران دارد مستعمره فلان میشود یا فلان کشور بیخدا است و....)، سعی در تخریب این روابط دارند؟ دوستی با اسرائیل و و دشمنی با چین و روسیه چه سودی برای آنها دارد؟
🚨 کانال تخصصی ضد شایعات:
@zshayeat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شهدایی که یکی یکی زنده میشن!
📌به تازگی ویدئویی در توئیتر باعنوان مرگ ساختگی وایرال شده است. در این پست به بررسی این ویدئو میپردازیم.
🚨 کانال تخصصی ضد شایعات:
@zshayeat
✅سه نکته درباره جنگ رژیم صهیونیستی و حما
🔶گزارش راهبردی موسسه هادسون
🔹یافتههای کلیدی:
۱) وقوع این جنگ باعث توقف عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و تیره شدن روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و درنهایت شکست سیاستهای آمریکا در خاورمیانه شد.
) ایران سه مزیت نسبت به آمریکا دارد:
اول؛ ایران دارای تعداد انبوهی از مهمات پرسه زن، موشکهای بالستیک و کروز است و گروههای نیابتی خود را به آنها مجهز کردهاست.
دوم؛ تهران با همکاری روسیه، چین، سوریه، حزب الله و حماس، یک شبکه تبلیغاتی جهانی موثر ایجاد کردهاند و از قابلیتهای جنگ سیاسی سایبری بالایی برخوردارند.
سوم؛ سیستم اتحاد آمریکا در خاورمیانه که شامل ترکیه، مصر، رژیم صهیونیستی و عربستان است، تضعیف شدهاست. درحالی محور مقاومت ایران بیشتر از هر زمان دیگری متحد است.
۳) برای رژیم اسرائیل، یک پیروزی قاطع به توانایی آن در محدود نگه داشتن میدان نبرد بستگی دارد. به همین دلیل تا زمانی که احتمال یک جنگ چند جبههای وجود دارد، رژیم صهیونیستی منابع را در حوزههای متعدد خرج میکند.
۴) رژیم صهیونیستی در جلب افکار عمومی در جهان درباره این جنگ و توجیه اقدامات خود ناموفق بودهاست.
✍ نویسندگان: مایکل دوران، جاناتان شاختر و کان کاساپوغلو
📆 تاریخ انتشار: ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳
به این بخش از روایت گوستاو لوبون مورخ شهیر فرانسوی درباره جنایات غربی ها علیه مسلمانان در آن برهه دقت کنید: «گروهى از صليبيون در شهر ملويل هفت هزار تن از مردم را طعمهي شمشير ساختند و بعد به حركات شنيع و انواع فسق و فجور پرداختند و مرتکب جرم هایی شدند که طبیعت از ذکر آنها تنفر دارد. اطفال را در آغوش مادران پارهپاره كردند، اعضايشان را در هوا پراكنده مىنمودند. صليبيون پس از تصرف معرة النعمان از شهرهاى شام، يكصد هزار تن را طعمهي شمشير ساختند و كوچه ها تبديل به نهرهايى از خون گرديد. قطع اعضا و بريدن دست و پا جزو ورزشهاى تفريحى آنان بود. در بيتالمقدس مسلمانان را در كوچه ها و نيز در منازل و خانه ها قتل عام مىنمودند. مردم در مساجد هم در امان نبودند. ريمون داژيل راهب قانونی کلیسای پویی (شهری در فرانسه) كه اين فجايع را به چشم خود ديده مىنويسد در رواق اين مسجد، نهر خون عمقش به اندازهاى بود كه تا سر زانو يا آنهايى كه سواره بودند تا عنان اسبشان را مىگرفته است. تمام اسيرانى را كه يا به علت خسته شدن آنها از كشتن زياد يا به طمع گرفتن فديه از مرگ در امان مانده بودند با كمال بى رحمى سر بريدند. اعرابى كه خود را به ناچار از بالاى برج ها و عمارات به زمين مىانداختند در آتش مى سوزاندند و يا از زواياى زيرزمين ها افراد را بيرون كشيده و در ميدانهاى عمومى جمع كرده مثل گوسفند ذبح مىكردند، گريه و فغان زنان و كودكان و حتى منظره محلى كه مسيح جلادش را بخشيده بود، هيچ يك اندك تأثيرى در تسكين آتش خشم اين فاتحان نداشت...» (تمدن اسلام و عرب؛ گوستاولوبون؛ ص 321)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘افشاگری شهرام همایون از پشتپرده سیاستهای فریبکارانۀ رسانههای خارج از کشور:
◾️ «فریب رسانههای خارج از کشور را نخورید، همگی دروغ میگویند»
مدیر شبکه سلطنتطلب:
▪️متاسفم که این را میگویم، شما در مشت اینترنشنال و بی بی سی و منوتو و صدای آمریکایید و ذهنتان تسخیر شده است؛ در تمام عمرم، سه ساعت کل این تلویزیونها را ندیدهام.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh