احادیث برای ایام قرنطینه.
حدیث سوم:
قال الإمام علي - عليه السلام - : إياك و ما يستهجن من الكلام، فإنه يحبس عليك اللئام و ينفر عنك الكرام.«غررالحكم، ح 2722»
امام علي - عليه السلام - فرمود: بپرهيز از به زبان آوردن سخنان زشت، زيرا که فرومايگان را گرد تو جمع مي کند و گران مايگان را از تو مي راند.
روابط عمومی ستاد نماز جمعه کلور
@adinetashayo
🔺 ما عرض می کنیم که خدایا کن لولیک الحجة، حافظاً و دلیلاً و... تعجیل کن در فرستادنش...
❓ما نمی دانیم واقعاً دل های ما با آن حضرت چگونه است! اگر ظهور کرد و سخن گفت و دستور داد، در حالی که تفنگ و وسائل کشتن آن حضرت در یک طرف در دستمان است، آیا به او حمله نمی کنیم؟!!! آیا نمی گوییم ما اصلاً چنین دینی نداشتیم شما از کجا آمده اید؟!!!
❌ دل با اوست شمشیر هم برعلیه اوست. خطر از این بالاتر نیست.
🔸 ولی شمایی که اینجایید با من هر تعدادی که هستیم- فرض کنید پنجاه نفریم- من فکر نمی کنم یکی مان برای این مسئله در خانه خدا اشک ریخته باشد! فکر کرده باشد به این نتیجه رسیده باشد دعای کن لولیک را خوانده باشد و گریسته باشد و اشکش جاری شده باشد که خدایا با این نفس ما چه کار کنیم؟ اول دفعه ما را بساز بعد ولیّت را برسان، تا ما با او در نیفتیم!
🔹 نمونه اش هم این است که پیشامدهایی که می کند انسان کارهای واجبش را می شناسد و ترکشان نمی کند و بنابر ترک واجب ندارد. بنابر انجام حرام ندارد. این ها می شود امتحاناتش.
روز و شب ما در امتحانات هستیم. با چشم و با گوش و با سخن و با قلم و با همه چیز در امتحانات هستیم. مسئله این است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@adinetashayo
❤️ رَسُول خدا صلیاللهعلیه وآله:
🌹امام قائم از فرزندان من است، نامش نام من است، کنیهاش کنیه من است، سیما و قامتش چون سیما و قامت من و سیره و روشش، سیره و روش من است. مردم را بر دین و آئین من استوار نماید و به کتاب خداى عزوجل فراخواند. هرکه او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده است و هرکه از او سرپیچى کند، مرا سرپیچى کرده است و هرکه در غیبتش او را منکر شود، مرا منکر شده است و هرکه او را تکذیب کند، مرا تکذیب کرده است و هرکه او را تصدیق کند، مرا تصدیق کرده است. من از کسانىکه سخن مرا درباره [وجود و غیبت و فرج و قیام] او تکذیب مىکنند و امتم را از راه او منحرف مىنمایند به خدا شکایت مىبرم، وَ سَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ».
📕 کمالالدين ج۲ ص۸۳
🆔 @adinetashayo
برخی درون مایه ای مارکسیستی در اندیشه دارند.
اگر نویسندگان ، فیلسوفان ، شاعران و هنرمندان …. در جامعه نباشد آیا مشکلی در چرخه ی اقتصادی پیش خواهد آمد⁉️
آیا همه ی فعالیت ها باید در راستای اقتصاد باشد ⁉️
از جناب انسان عاقل بیان چنین جملاتی بعید است.
آیا در یک جامعه ی انسانی که متشکل است از صدها نیازو خواسته ، همه باید فعالیتشان در جهت رفع نیازهای اقتصادی باشند؟؟
چرا فعالیتهایی مثل روانشناسی ، جامعه شناسی ، معلمی ، نویسندگی ، شاعری ، بازیگری ، کاریکاتوریستی، طنزپردازی، خبرنگاری……وده ها مورد مشابه بعنوان شغل و جزو نیازهای جامعه بحساب می آید اما نیازی دیده نمیشود به افرادی که بعنوان مبلغ و راهنمای جامعه برای زندگی سالمهستند ؟؟؟!!!
انسان بدلیل این همه پیچیدگی در آفرینش ، هم از بعد جسمی هم بعد فکری و روانی و روحی ، هم در روابط اجتماعی ، هم در امیال و گرایشات و خواسته های فردی و اجتماعی ، هم میل به پیشرفت و تکامل ، همگرایشات معنوی و اعتقادی ……..
همیشه نیازمند کار گروهی است تا بتواند مشکلات را راحت تر حل کند.
هرنیازی را باید متخصص آن برطرف نماید و هیچ کدام ، کار دیگری را پوچ و بیهوده تلقی نمیکنند.
آیا نباید جنبه معنوی ، اعتقادی و نیازهای روحی انسانها ،متولی داشته باشد؟؟؟
موضوع مهمتر این که ، اسلام برای تمام ابعاد زندگی بشر ، برنامه و طرح دارد.
برای اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ ، روابط اجتماعی ، خانواده، محیط زیست ، پزشکی وسلامت جسمی و….
بنابراین روحانیونی که کارشناسان اسلام هستند ، میتوانند در همه این زمینه ها هم فعالیت کنند وهم ایده و نظر بدهند ، پس وظیفه یک روحانی مسئولیت شناس، بسیار بیشتر از سایر افراد جامعه است.
تاریخ اسلام نشان میدهد که اغلب دانشمندان بزرگ علمی (در پزشکی، شیمی ، فیزیک، ریاضی وهندسه ، نجوم ،…) کشورهای اسلامی علی الخصوص ایران ، فقیه و از علمای سرشناس اسلام بوده اند مثل ، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، جابربن حیان،خواجه نصیرالدین طوسی ، خوارزمی و….
بنابراین جهش علمی ایران مدیون این بزرگان اسلام بوده است.
على(عليه السلام) كه روى زمين كار مى كرد، به اين خاطر بود كه او را از كار كردن روى استعدادها محروم كرده بودند و گرنه هرگز آدم ها را رها نمى كرد.
مفت خور كسى است كه مشغول انجام تكليف نباشد. اگر پزشكى بتواند پزشك تربيت كند، ولى تعليم را رها كرده و مطب باز كند كه خود را تأمين مالى كند، بر مسند وظيفه ننشسته است.
و...
والسلام علی من الاتبع الهدی
اگر رهبری معصوم در هر دورانی و در میان هر نسل از نسل های بشر نباشد؛ چه بسا مردم گمراه، گمراهی و فساد خود را معلول نبودن این رهبر بدانند. از این رو برای همیشه، خداوند باید امام یا امامانی معصوم در جامعه معین کرده باشد تا حجت را بر مردم تمام کنند و بهانه ای برای منحرفان باقی نمایند « فًلِلّهِ الْْحٌجًّه الْبالِغًه» . در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است:«اٍنّ الحجّه لا تقومٌ لله عزّ و جل علی خلقِه الا بالامام حتی یعرفونه»؛ «حجت خدا بر خلقش تمام نشود، مگر به وجود امامی زنده که مردم او را بشناسند.»
۵ ـ قانون هدایت عمومی:
این قانون، اقتضا می کند بعد از پیامبر، امام و رهبری معصوم باشد که کارهای پیامبر را ادامه دهد؛ با این تفاوت که دیگر به امام وحی نمی شود و در هستی یک سلسله قوانین غیر قابل تغییر وجود دارد (مانند قانون هدایت عمومی) که بر اساس آن، خداوند همه موجودات را به سمت کمال وجودیشان، راهنمایی و هدایت می کند... در بین موجودات ، انسان علاوه بر هدایت تکوینی، نیازمند هدایت تشریعی است و این هدایت، به وسیله پیامبر اکرم ابلاغ شده است و از آنجا که لازم است، هدایت مستمر باشد و نسبت به نسل های بعدی نیز ادامه یابدٰ باید بعد از پیامبر اکرم، افرادی مسئولیت هدایت مردم و توضیح و تبیین شریعت و مسائل دینی را بر عهده بگیرند. چنین اشخاصی،جز امامان معصوم نخواهند بود و اگر آنان وجود نداشته باشند، به هدایت تشریعی، خلل وارد شده و این باعث نقض در قانون هدایت عمومی است (در حالی که قانون هدایت قابل نقض نیست). به این جهت در هر عصر ، وجود امام زنده جهت هدایت مردم، ضروری ولازم است. حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ای، به این مهم چنین اشاره فرموده است:« پروردگارا! تو خود گواهی که اهل زمین را از داشتن حجتی از ناحیه تو ـ که آنان را به دین هدایت کند و علم الهی را به ایشان بیاموزد و حجت تو از تمامیت نیفتد و پیروان اولیایت بعد از اینکه به وسیله پیامبران، هدایتشان کردی، گمراه نشوند ـ گریزی نیست. این حجت تو یا در میان مردم، ظاهر و برای آنان آشناست ـ اما از او اطاعت نمی کنند ـ و یا از دید مردم پنهان و منتظر زمان ظهور است. زمانی که مردم در صلح و آرامش هستند، اگر وجود حجت از نظر آنان غایب باشد، دانش و منش او به دل های مومنان می رسد و ایشان به آن عمل می کنند.»
برای مطالعه بیشتر ر.ک:
۱. مهدویت(پیش از ظهور)، رحیم کارگر (نشر معارف)
۲.ادله عقلی و نقلی امامت ومهدویت،رحیم لطیفی
انسان دارای تمایلات غریزی و فطری گوناگون است (شخصی و اجتماعی و عالی) . تمایلات عالی از قبیل حقیقت جویی، خیر طلبی ، حس دینی و پرستش ، یافتن کامل مطلق و ... حال برای رسیدن به کمال مطلق و معبود حقیقی احتیاج به واسطه ای است که خود سفر کمال را طی کرده و بتواند انسان را دستگیری کند تا او را از راه های گوناگون (وضع قوانین تشریعی و تبیین آنها ، دستگیری انسان های مستعد کمال و ...) به کمال مطلوب برساند.
این امر از دو راه قابل اثبات است:
۱ ـ وجود این میل و امید واسطه در انسان بدیهی است.
۲ ـ وجود انسان کامل که ناطق و هادی به کتاب و سنت ( به نقل آیات قران و روایات) ضروری است. ( سوره احقاف آیه ۱۲ ، سوره اعلی آیه ۱۹ ، سوره بقره آیه ۱۲۴ ).
حال اگر میل و کشش فطری به چیزی در انسان وجود دارد ، پس باید آن چیز در خارج موجود باشد وگرنه وجود آن در انسان لغو خواهد بود. به عبارت دیگر این عطش نسبت به انسان کامل معصوم، دلیل وجود خارجی او است و بی جهت و خود به خود به وجود نیامده است.
حال اگر این تمایل واقعیت نداشته باشد، سایر تمایلات نیز واقعیت ندارد و اگر سایر تمایلات واقعیت دارد ، این نیز واقعی است.
این مطلب را به طریق دیگری می توان با توجه به برهان «هدفمندی» توضیح داد.
برهان هدفمندی
انسان، مرکب از جسم و روح است و روح او نیز مانند جسمش در تکامل است . لازمه نیل به تکامل ، وجود یک راهنماست که او را کمک نماید. اگرچه عقل ، وظیفه راهنمایی را بر عهده دارد ، اما به خاطر محصور بودن آن به عالم جسمانیات و نیز به خاطر ـ وجود دشمن هایی چون هوا و هوس و تمایلات حیوانی ـ باید راهنمایی دیگری هم باشد تا به کمک عقل بشتابد . این راهنما در عصر رسالت وجود پیامبر اکرم (ص) بود. به یقین پس از ایشان نیز راهنمایانی وجود خواهند داشت، چرا که نسل انسان ها تداوم یافته است و اگر راه برنامه و راهنمایی الهی موجود نباشد، خلقت انسان ها ، لغو و بی غایت خواهد بود. علاوه بر این خطر تحریف دین و وجود گروه ها ی معاند نیز، این ضرورت را تاکید می کند. ۳ ـ واسطه فیض :
باید در میان بشر همواره فرد کاملی موجود باشد که تمام کمالات انسانی ممکن، در او به فعلیت رسیده و در ضمن با عالم ربوبی ارتباط داشته باشد(تا ارتباط بین عالم غیب و نوع انسان محفوظ بماند) که اگر چنین برگزیده ای در میان بشر نباشد؛ حرکت تکاملی افراد بی غایت و بدون هدف خواهد بود.
بر اساس آیات قرآنی (آیات ۳۰ و ۲۱۳ سوره بقره)، پروردگار در نظام خلقت و نیز قانون گذاری و دیانت، ائمه و حجت های خودش را خلیفه روی زمین قرار داده و آنان را مجرای بهره وری ها و فیض عام و خاص برای مردم ساخته و تمام اسمای الهی را به ایشان آموخته است «وً عًلًّمً آدًمً الأًسْماءً کُلًّها» تا اینکه به اذن او ، همچون خودش در همه چیز تصرف و دخالت کنند و جانشینی او و عهده دار امور زمین و مردم باشند و چنین است که اگر حجت و خلیفه خدا در زمین نباشد ، خاک هستی مردم را در خود خواهد کشید. باید دانست که خداوند متعال، با اسما و صفات عالیه اش، همه چیز و همه پدیده ها را آفریده و خود عهده دار تمام امور آنها است. هستی همه آنها، وابسته به او است و هرگونه اراده کند، در انها دخل و تصرف می کند... اما بنای ذات مقدسش بر این است که امور خلقت مادی را، فقط از طریق اسباب مادی ـ و بدون دخالت مستقیم و یا بی واسطه ـ اداره کند و از جمله اسباب برای اصلاح امور ظاهری و باطنی مردم،پیامبران و جانشینان آنان ـ به خصوص امامان معصوم ـ هستند. امام صادق (ع) می فرماید:«خداوند ناپسند و ناخوش می دارد که امور عالم را جز با اسباب و وسایط اداره کند ؛ از این رو برای هر چیزی سببی قرار داده است و برای هر سبب گسترده و میدان قدرت نفوذی قرار داده و برای هر نشانه ای، پشتگاه و راه ورودی گویا ـ و خواننده به حق ـ مقرر فرموده است. هر که او را بشناسد ـ و به رسمیت بپذیرد ـ خدا را شناخته و هرکه او را انکار کند، خدا را انکار کرده است. آن بارگاه و راه ورود، رسول الله و ما هستیم».
پس اگر امامان معصوم ـ و در عصر حاضر امام زمان (عج) ـ عناصری خاکی نبودند و امور عالم خلقت ـ ازجمله زمین و ساکنان آن ـ را بر عهده نمی گرفتند؛ امور زمین و مردمش از هم می پاشید. بنابراین باید واسطه بین آفریننده و پدیده های مادی، کسی باشد که دارای خلقت مادی و جسمانی و علاوه بر آن دارای درجه ای از شرافت معنوی باشد که شایستگی ارتباط بین آفریننده و آفریدگان را احراز کند و چنین افرادی جز خلفای ذات مقدس پروردگار (پیامبران و جانشینان آنان) کسی نمی تواند باشد.
۴ ـ اتمام حجت:
اندیشه مهدویت و ظهورمنجی بزرگ ، یکی از اصیل ترین اندیشه های اسلامی است و بنیانگذار آن پیامبر اکرم (ص) است . آن حضرت خود عقیده ظهور را در جدول عقاید اسلامی قرار داد و به همین جهت این موضوع به طور یکسان در منابع شیعه و سنی منعکس گردیده است. اهل بیت پیامبر (ص) نیز این اندیشه و اعتقاد را در جامعه اسلامی تبیین وترویج کرده اند . اما می توان ادعا کرد که هیچ مساله اسلامی، همانند عقیده مهدویت و ظهور، از قطعیت و سابقه تاریخی بر خوردارنیست. بنابریان دارای ادله تاریخی ، فلسفی و عقلی و براساس پیشگویی های غیبی ادیان و ... است.از آنجا که درک کلیات بر عهده عقل و درک مصادیق و جزئیات، در حوزه حواس پنجگانه است. طبیعتاً برای اثبات امور جزئی ، برهانهای عقلی اقامه نمی شود.
در موضوع امامت ، عقل به همین مقدار حکم می کند که معرفی ، نصب و وجود راهنمایی الهی برای بشر حسن و لازم است و لذا خداوند برای حفظ هدفمندی و به کمال رساندن انسان ها، حتماً چنین راهنمایی را می فرستد، اما تشخیص و تطبیق امام بر مصادیق خارجی و توصیف و شناسایی او ، کار عقل صرف نیست .پس باید در کنار ادله عقلی ، به ادله نقلی (قرآنی و روایی) نیز توجه کرد و برای شناخت امام ـبه خصوص منجی موعود- به کتاب و سنت پیامبر(ص) و نیز به کرامات شخص مدعی منصب امامت مراجعه کرد.بر این اساس ادله عقلی درصدد اثبات لزوم و وجود فعلی امام است و رسالت اثبات یک شخصیت الهی (مهدی موعود) را بر عهده دارد.
متکلمین برای اثبات وجود حضرت مهدی به دلایل مختلفی استدلال می کنند، از قبیل: برهان لطف، برهان عنایت، برهان فطرف، برهان واسطه فیض الهی، برهان علت غایی، برهان امکان اشرف، برهان مظهر جامع، برهان تجلی اعظم، برهان عدم تبعیض در فیض، برهان تقابل قطبین، برهان لزوم عقل بالفعل و برهان حساب احتمالات ....در اینجا به بعضی از این ادله می پردازیم.
ادله عقلی اثبات مهدویت:
۱ ـ برهان لطف
یکی از براهین عقلی که متکمان زیاد به آن استدلال می کنند «قاعده لطف است» ؛ علامه حلی برای اثبات امامت به این قاعده تمسک جسته ، می گوید: «امامت ، ریاست عامه الهی در امور دین و دنیاست، برای شخصی از اشخاص به عنوان نیابت از پیامبر (ص) و این واجب عقلی است؛زیرا امامت لطف است. پس ما علم قطعی داریم که اگر برای مردم شخصی باشد که ریاست آنها را برعهده گیرد و آنها را راهنمایی کند و دیگران از او اطاعت کنند و او حق مظلوم را از ظالم بستاند و ظالم را از ظلم منع کند، مردم به صلاح نزدیک تر و از فساد دورتر می شوند»(شرح باب حادی حشر، ص ۸۳) .
متکلمان لطف را بر خداوند، واجب می دانند ؛زیرا او بندگان خود را عبث و بیهوده نیافریده و راه رسیدن به هدف را بر ایشان هموار می سازد. این قاعده ایجاب می کند که در میان جامعه امامی باشد تا محور حق بوده و جامعه را از خطای مطلق بازدارد و آنان را به سعادت حقیقی هدایت کند. امتثال از دستورات و اطاعت انسان ها از تکالیفی که خداوند بر بندگان واجب داشته ، بدون انجام دادن اموری از جانب خداوند (مثل نصب امام معصوم، وعده و وعید و ...) محقق نمی شود و خدای حکیم حتماً این امور را انجام می دهد تا نقض غرض در تکلیف لازم نیاید و این به دست امام صورت می گیرد.
شیخ شهاب الدین سهروردی در اثبات وجود حضرت ولی عصر(ع) از طریق قاعده لطف می گوید: در جهان هیچ گاه از حکمت و از وجود کسی که قائم به حکمت باشد و نشانه های خداوند نیز در او باشد، خالی نبوده است. این چنین کسی خلیفه خداست در زمین و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود ... پس در هر زمان اگر چنین شخص باشد که خدایی و نمونه کامل علم و عمل است، ریاست جامعه با اوست و او خلیفه خداوند در روی زمین است و زمین هیچ گاه از چنین انسانی خالی نخواهد بود... اینکه می گوییم ریاست با اوست ،مقصود الزام حکومت ظاهری او نیست؛ بلکه گاه امام خدایی ، حکومت تشکیل می دهد و آشکار است و مبسوط الید وگاه در نهایت پنهانی (غیبت) به سر می برد. این امام همان کسی است که مردم او را قطب زمان «ولی عصر» می نامند. ریاست جامعه با این انسان است؛ اگر چه نشانی از او در دست نباشد. البته اگر این رئیس ظاهر باشد و در راس حکومت قرار گیرد، زمان نورانی خواهد شد.(مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ۲ ،ص ۲۱و۲۲)
به این ترتیب وجود امام زمان گرچه از دیدگان مردم غایب است ، دارای الطافی است، از جمله : حراست از دین خدا ، تربیت نفوس مستعد انسانی، حفظ و بقای مذهب، وجود الگو در جهت پیشرفت بشر و ...
البته محرومیت از فیض ظهور پیشوای الهی، به جهت موانعی است که خود انسان ها ایجاد کرده اند، چنان که شیخ طوسی می گوید: اصل وجود امام ، لطف است و تصرف آن حضرت لطف دیگر و این ما هستیم که موجب غیبت آن حضرت شده ایم (عدمه منّا). (کشف المراد ، ص ۳۶۳)
۲ ـ برهان فطرت
🔺 استفاده از برکات دعای کمیل در شب نیمه شعبان
🔹 دعای شريف #کميل که فشردهای از #معارف اسلامی است- جملاتی در اين باره دارد که اگر #انسان در شبهای #جمعه يا در شب #نيمه_شعبان اين دعا را به درگاه خدا عرض کند، خيلی مناسب و به جاست.
🔸 در آن #دعا فرمودهاند:
«وَ اشدُد عَلَی العَزيمَةِ جَوانِحی»؛ خدايا مرا بر #عزم صحيح، #توجه قلبی شديد مرحمت فرما و در تصميم قاطع دل مرا و مطالب قلبی مرا محکم کن، یعنی همهی تصمیمهایی که میگیرم را چهار ميخ به #قلب من وارد کن و عنايت فرما که در اثر #فکر صحيح از قلب من بيرون نرود.
«وَ هَب لِی الجِدَّ فی خَشيتِک وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدمَتِک»؛ به من جديت و قاطعيتی مرحمت کن در مواظبت و #مراقبت داشتن بر #ترس از #گناه و ترس از مخالفت با خودت.
🔺 بعد از اینکه اين جملات را در دعای کميل عرض کرديم اضافه میکنیم:
«اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ خدايا من هيچ چيزی ندارم و فقط #اميدم و آرزويم درِ خانه تو، به #رحمت توست و چشم طمع به لطف تو دارم و اين سرمایهی من است و الا هيچ چیزی از خودم ندارم. من از وقتیکه متولد شدهام تا به حالا هميشه در آبادیهایی که تو آفریدهای، خانه به خانه و کلاس به کلاس، شب به روز و روز به شب رساندهام و هميشه در آب رحمت تو مانند ماهی غلطان و شناور بودهام و از خودم هيچ چيز ندارم.
🔹 بنابراين اميد مندی و مال التجارهی من و سرمايه من فقط لطف توست.
«وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ و وسیلهای که بخواهم با آن پيشرفت کنم هم ندارم مگر #گريه درِ خانه تو.
🔸 اين مطالب به اینجا میرسد و معلوم میشود که اين همه شبها و روزهای #جمعه که مردم میگریند، برای اين است که میدانند به جز خداوند کسی اینها را از شب به روز نمیتواند برساند.
👈 چند وقت پيش بود که شنيديم در #اندونزی چه طوفانهای عظيمی شد، در #چين چه #زلزلههایی اتفاق افتاد، چقدر انسانها مفقود شدند، چقدر جنازه زير خاک و سنگ و آوار ماند و بيرون نيامد، چه خانوادههایی دربه در شدند، چه خانههایی به خرابی مبدَّل شد، ساختمانهایی سرنگون شد؛ اين برای چيست؟
❌ همهی اینها #تنبيه خداوند است به خلقش، که شما بیخود مغرور شدهاید، به چه چيزي دل بستهاید؟ شما بايد حواستان به من باشد و اطاعت مرا کنيد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@adinetashayo
اطلاعیه شماره 7
🔻 باسمه تعالی
👇👇
📌 مردم مؤمن و انقلابی استان ؛
نیمه شعبان امسال، هرچند از نظر شکلی، متفاوت با سال های گذشته است، لیکن حال تضرع و توسل و استغاثه ای که در قلوب مؤمنین مشاهده می شود و انسجام و وحدتی که در سایه ابتکار و خلاقیت مردمی و نهادی در بزرگداشت این مناسبت بزرگ و بهره مندی از ظرفیت معنوی کم نظیرش، با محوریت ائمه محترم جمعه استان مشاهده می شود، دل و جان منتظران ظهور را بیش از همیشه نزدیک و خالص نموده و جلوه هایی زیبا از حرکت جمعی و ملی را بدون حضور ظاهری در اجتماع رقم زده است که ندای یا مهدی ادرکنی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به عرش خواهد رساند.
👈 میعادگاه نماز جمعه این هفته، می توانست شاهد تبادل عواطف و احساسات نمازگزاران ارجمند نسبت به آقا و مولایمان باشد، اما در کمال تأسف، ضمن عرض ادب و ارادت، به استحضار می رسانیم که در ادامه همکاری و همراهی با ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا ودرتبعیت از بیانیهی شورای سیاستگذاری ائمهی جمعهی کشور و تصمیم شورای تامین ودرخواست متخصصین بهداشت ودرمان وتاییدنماینده محترم ولی فقیه دراستان حضرت آیت الله عاملی (زیدعزه) نماز جمعه این هفته 22 فروردین سال 1399 در کلیه شهرستانها و بخشهای تابعه استان اردبیل برگزار نمیگردد .
🔹️ به برکت ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از پروردگار متعال می خواهیم که نعمت ها و برکات بی پایان خود را از سر لطف بر ملت شریف ایران و سایر ملل آزاده جهان نازل فرماید و چشم همه ما را به جمال مؤمنان در نمازهای جمعه و جماعت و هیئات و دعاها و مناسک جمعی روشن نماید و قلوبمان را به انوار قدسی مشاهد مقدسه و حرم های ملکوتی ائمه اطهار(علیهم السلام) منور فرماید.
والسلام علی عباد الله الصالحین
دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان
🔹خلاصه ای از بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان المعظم ۱۴۴۱🔹
🔹۱. آسایش لزوما آرامش نمی آورد.
🔹۲. علم لزوما گره گشا نیست و در خدمت قدرتمندان است و نیاز به معنویت است.
🔹۳. عدالت در ثروت، کرامت، منزلت و رشد لازم است که از آستین بقیه الله الاعظم بیرون می آید.
🔹۴. وعده فرج در همه ادیان داده شده.
🔹۵. زندگی واقعی از زمان ظهور رقم می خورد.
🔹۶. انتظار فراتر از نیاز است. به معنی امید است و سازنده.
🔹۷. امید، تحرک و اقدام در انتظار فرج است.
🔹۸. افضل اعمال انتظار فرج است.
🔹۹. خود انتظار فرج، یک فرج و گشایش است.
🔹۱۰. انتظار به معنی آماده شدن، اقدام و تلاش است در راه ایجاد جامعه مهدوی و دگر سازی. با عجله کردن و با تعیین وقت سازگار نیست.
۱۱. جامعه مهدوی جامعه قسط، برادری، علم و معرفت است.
🔹۱۲. آرامش روانی ناشی از انتظار فرج را با دعا می توان افزایش داد.
🔹۱۳. یاد خدا بهجت و آرامش می دهد.
🔹۱۴. دعای نیمه شعبان برکات گسترده دارد.
🔹۱۵. حادثه کرونا آزمون است.
🔹۱۶. ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید، و اوج این افتخار مدیون کادر درمان است.
🔹۱۷. داوطلبان، طلاب، دانشجویان و آحاد مردم و نیروهای مسلح ارائه خدمات چشمگیری داشتند.
🔹۱۸. کشف ظرفیتها در جامعه بعد از کرونا مشخص میشود.
🔹۱۹. مشارکت های مردمی زیبایی اتفاق افتاد.
🔹۲۰. احساس ارزشهای قوی در مردم.
🔹۲۱. غرب محصول تربیت خود را نشان داد،مصادره ماسک و لوازم پزشکی، تخلیه فروشگاه ها، خرید اصلحه، اولویت قراردادن برای بی ماران، خودکشی از دست کرونا، نتیجه فلسفه مادی گری و فردگرایی و بی خدایی حاکم در غرب.
🔹۲۲. رفتار عمومی مردم در بکار بستن توصیه های قاطع.
🔹۲۳. پذیرش نظم عمومی در مواجهه با کرونا.
🔹۲۴. کرونا در قیاس با مشکلات و حوادث دیگر بزرگ نیست.
🔹۲۵. کرونا نباید ما را از توطئه دشمنان غافل کند.
🔹۲۶. کمک به اقشار آسیب پذیر. مردم توانمند هم وظیفه دارند.
🔹۲۷. انفاق و کمک در ماه رمضان.
🔹۲۸. در غیاب جلسات معنوی ماه رمضان بهره گیری از خشوع، عبادت و تزرع انفرادی در خلوت.
🔹۲۹. مسئولین و جوانان عرصه فناوری،جهش تولید را دنبال کنند،ساخت و ساز و تولید آزمایشگاهی نیاز است.
@adinetashayo
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و حجته علی خلقه
🌹 ضرورت توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ»؛ ( #آل_عمران :۵۴)؛ خدا #امتحان را در این دنیا به نام "مکرالله" نامیده و در واقع، گولْزنی ممتحِن از ممتحَن است!. همانطوریکه ممتحِن یک سؤالی میپرسد بعد سؤالی دیگر و ممتحَن را زیر و رو میکند تا معلوم بشود که وضعیت درسی او چگونه است؛ آیا فقط خوانده و رفته یا فهمیده و رفته؛ همانگونه هم این امتحانات در زمان #غیبت پیش میآید.
بنابراین ما باید هر روز و هر شب - چه کم و چه زیاد- یک سلام ملتجئانه و مضطرانهای به حضرت #صاحب_الزمان علیهالسلام عرض کنیم و او را مخصوصاً به مقام مقدس جدّش #اباعبدالله الحسین صلواتالله علیه قسم بدهیم که هیچوقت ما را از این پناه بردن به در خانهاش به وسیلهی سگهای مأموری که دارد محروم نکند!.
⚠️ سگهایی که مانع از این کارها میشوند شامل #روزنامه ها، #فیلم ها، #ماهواره ها، #رفقای اهل بگو و بخند و لااُبالی و #غافل و جاهل، و #اجتماع غافلانهی ما میباشند، که در مجموع اینها سگهایی هستند که میپرند و پاچه میگیرند که آدم این وظیفه را انجام ندهد و خودسرانه بالا بیاید!.
۸۸٫۱۱٫۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@adinetashayo
خطبه های مکتوب نماز جمعه کلور
جمعه ۲۲ فروردین ۹۹
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین.
شناخت و معرفت و علم از مقدمات تقوی عمومی و فردی است
یک مومن واقعی در تعابیر و کلمات و اظهار نظر هایش عالمانه و اندیشمندانه اقدام میکند.
بسیاری شاید خود را متفکر و اهل نظر بدانند ولکن لزوما اینگونه نیست.
هر نظر و سخنی ارزشمند نیست .مطلبی که از ژرفای افکار و تحقیقات و معارف بر آمده ارزش مند است.
به مناسبت هفته تکریم مساجد دو نمونه از تعابیر حکیمانه در این خصوص تقدیم می شود. مقایسه شود با تعابیر و نظرات دیگران :
مساجد تجلی قدرت اسلام
این قدرت روحانی است که مردم را به کوچهها میکشد. قدرت اسلام است که از حلقوم روحانیت بیرون میآید. اینها را نشکنید. خدایا، تو میدانی که من برای اینکه معمم هستم از روحانیت طرفداری نمیکنم. برای اینکه میدانم این قشرند، این قشرند که میتوانند ملت را نجات بدهند؛ این قشرند که مردم آنها را میخواهند. این مساجد است که این بساط را درست کرد. این مساجد است که نهضت را درست کرد. در عهد رسول الله هم، و بعد از آن هم تا مدتها، مسجد مرکز اجتماع سیاسی بود؛ مرکز تجییش جیوش بود. «محراب» یعنی مکان حرب؛ مکان جنگ: هم جنگ با شیطان، و هم جنگ با طاغوت. از محرابها باید جنگ پیدا بشود؛ چنانکه پیشتر از محرابها پیدا میشد از مسجدها پیدا میشد. ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران مسجدها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید. روشنفکر وارداتی نباشید! ای حقوقدانها! مسجدها را حفظ کنید. بروید به مسجد؛ نمیروید! این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد؛ تا مملکت شما نجات پیدا کند. خداوند ان شاء الله این مسجدها را برای ما حفظ کند. صحیفه امام خمینی جلد ۸ صفحات ۶۰
مسجد ، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت
پدید آوردن هویتی به نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدینه، در شمار زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعهی اسلامی است: خانهی خدا و خانهی مردم؛ خلوت انس با خدا و جلوت حشر با مردم، کانون ذکر و معراج معنوی و عرصهی علم و جهاد و تدبیر دنیوی؛ جایگاه عبادت و پایگاه سیاست، دوگانههای به همپیوستهئی است که تصویر مسجد اسلامی و فاصلهی آن با عبادتگاههای رائج ادیان دیگر را نمایان میسازد.
مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشهی مکتب اسلام است. حضور نسل جوان پاکنهاد ما و حضور روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهائی را به درستی، کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گرانبها را در دلهای ما برانگیخته است. لیکن تا این وظیفه به تمام و کمال گزارده نشود، هیچ یک از ما نباید و نمیتوانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسائی مساجد، جامعه و جوانان و خانوادهها و نسلهای آینده را تهدید میکند، غافل بمانیم و خود را از برکات عظیمی که مسجدِ طراز اسلامی به کشور و نظام و مردم هدیه میکند، محروم سازیم. پیام به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز ۱۳۸۹/۷/۱۸
والسلام علیکم و رحمه الله.
@adinetashayo
خطبه دوم .نماز جمعه کلور
۹۹.۱.۲۲
جهان پسا کرونا جهان دیگری خواهد بود!
جهان پساکرونا، جهان دیگری خواهد بود و مردم جهان فصل نوینی را در ساختارهای سیاسی و صورت بندی های قدرت سخت و نرم شاهد خواهند بود. آنچه مهم است این که کرونا توانسته است بسان یک نقطه عطف تاریخی، جهان و زندگی بشر را به پیشاکرونا و پساکرونا تقسیم کند.
جنگ روایت ها در روایتِ دوران پساکرونا
در جنگ روایت ها آنچه اتفاق افتاده و می افتد مهم نیست، مهم؛ اولین روایتی است که با سرعت و فراگیری توسط رسانه های متنوع و ماشین تبلیغاتی دشمن طرح می شود و در اذهان مخاطبان جای میگیرد.
امروزه تقریبا کسی نیست که دگرگونی جهانِ پساکرونا را انکار نماید. در چنین شرایطی است که هر کشور و فرهنگ و حاکمیتی، باید نقش و سهم خود را در جهان آینده جستجو کرده و پیدا کند. طبیعی است که استکبار در این شرایط برای تثبیت سیطره ی روبه افول خود، بخواهد جهان آینده را بانگاه خود روایت کند. اما واقعیت و حقیقتی که در حال وقوع است حکایت از وقوع حوادث دیگری دارد. حوادثی که پیش بینی افول آمریکا را در افق تحقق و عینیت قرار می دهد.
روایت غالب ؛ روایتِ جهان پس از آمریکاست!
علیرغم تمام تبلیغات استکبار و دست و پازدن های او، دوران پساکرونا دوران بدون آمریکاخواهد بود. ما بر این باوریم افول آمریکا مدتی چند است آغازشده است. نشانه های این افول نیز بیشتر درونی و داخلی است. نشانه های آن هم در فرهنگ و اجتماع و ساختار قدرت و انسجام درونی جامعه آمریکا هویدا شده است و تقریبا همه صاحب نظران موافق و مخالف لیبرالیسم این افول را پیش بینی کرده اند. واقعه کرونا اما؛ این تصویر ذهنی و فروپاشی ابرقدرتی را هم» سرعت» دادو هم تاحدودزیادی «عینیت» بخشید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روابط عمومی ستاد نماز جمعه کلور
@adinetashayo
فعالیتهای امام جمعه شهرستان فارسان در مسیر مبارزه با کرونا
۱)جلسه فوری با فرمانداری و مسئولین ادارات جهت تولید ماسک در دفتر امام جمعه (بیت الزهراء سلام الله علیها )
۲)اهداء یکصد دست لباسهای ایزوله و ده هزار عدد دستکش معاینه یکبار مصرف به پزشکان و پرستاران بیمارستان هاجر شهرکرد
۳)جلسه فوری با مدیریت حوزه علمیه ، سازمان تبلیغات و سپاه برای تشکیل گروه جهادی تولید ماسک در کارخانه تولید ماسک
۴)بسته بندی ده هزار پک لوازم بهداشتی و توزیع بین خانوار های شهرستان فارسان
۵)تقدیر از مجاهدین عرصه سلامت ؛ خواهران فعال در تولید ماسک
۶)بازدید از خط تولید ماسک به صورت جهادی در شهر پردنجان
۷)تقدیر از پزشکان و پرستاران بخش ویژه کرونا بیمارستان سید الشهداء فارسان
۸)جلسه با ریاست شبکه بهداشت شهرستان برای با مقابله با ویروس کرونا و ضد عفونی سازی مساجد و اماکن مذهبی
۹)بازدید از وضعیت تولید ماسک به صورت جهادی توسط طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران زینبیه سلام الله علیها
۱۰)راه اندازی کارگاه تولید ماسک دفتر امام جمعه (بیت الزهراء سلام الله علیها )که در حال تولید ، بسته بندی 100.000 ماسک می باشد
۱۱)حمایت از قرارگاه حوزوی مقابله با کرونا شهرستان فارسان در ضدعفونی کردن اماکن عمومی
۱۲)اهداء ۴۰ دست البسه حفاظت فردی به پزشکان و پرستاران ایثارگر بیمارستان سیدالشهداء علیه السلام فارسان
۱۳)توزیع ۵۰ بسته حاوی۱۵عدد ماسک ، یک محلول ضدعفونی ، یک ژل ضدعفونی،۱۰۰عدد دستکش یک بار مصرف بین جانبازان و ایثارگران شهرستان در روز ۱۲فروردین
۱۴)پیگیری تغسیل و تکفین و خاکسپاری شرعی اموات کرونایی شهرستان
۱۵)بازدید از ایستگاه غربالگری کرونا در ورودی شهرستان و تقدیر از ایشان با اهداء هدایا
۱۶)الزام دستگاهها به حمایت از کارگران و اقشار آسیب پذیر مصوبات : 100 وام دو میلیونی و 1000 بسته مواد غذایی و... برای قشر کم برخوردار
۱۷)راه اندازی کمپین مردمی تهیه ماسک رایگان
۱۸)بازدید از اکیپ جهادی ورودی ده چشمه و ضد عفونی اتومبیل های ورودی
۱۹)تشکیل ستاد برگزاری جشن نیمه شعبان ۱۴۴۱ ه. ق با توجه به شرایط و شیوع بیماری کرونا
۲۰)توزیع پارچه درب منازل و بازدید و خدا قوت به خیاط های جهادی در خانه جهت تولید ماسک
۲۱)توزیع غذای تبرکی کرامت رضوی بین بیماران مبتلا به بیماری کرونا و کادر پزشکی بخش ویژه کرونا
۲۲)تحویل تعداد 10.000 ماسک به نیروی انتظامی و کارگران شهرداری
۲۳)حضور ریاست بیمارستان سید الشهداء علیه السلام در دفتر امام جمعه و ارائه توضیحات در رابطه با وضعیت مبتلایان شهرستان
۲۴)برگزاری مجازی دروس (مکاسب) به صورت آنلاین (زنده ) به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا
۲۵)تهیه بسته بندی و توزیع اقلام خوراکی بین فقرا و مردم کم برخوردار فارسان
۲۶)ضدعفونی سازی خودپردازها به همراه اساتید حوزه علمیه شهرستان جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا
۲۷)تماس تلفنی با خانواده های معظم شهدا به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد شهید و عدم امکان سرکشی حضوری به علت شیوع کرونا
@adinetashayo
هدایت شده از موکب آنلاین با ولایت تا ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نایب امام زمان(عج)؛ امام خامنه ای(مدظله العالی) :
🔹 خودمان را آماده کنیم برای سربازی امام زمان...!
🔹 ملزومات سربازی امام زمان چیست؟
🔹 وظیفه ما چیست؟
@Noralsaghlsin
🔺 "اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِي مِيتَةً جَاهِلِيَّةً" خدایا مرگ من مرگ جاهلی یعنی خلاف انسانی نباشد.
"وَ لَا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي" بعد از آنی که من مسلمان شدم، دیگر قلب من از مسلمانی منحرف نشود تا دم رفتن که گرفتار باشم.
🔸 "اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَنِي بِوَلَايَةِ مَنَ فَرَضْتَ عَلَيَّ طَاعَتَهُ" خداوندا همان گونه که مرا به ولایت واجب الاطاعه ات نسبت به پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت مجتبی و حضرت سیدالشهدا همین طور تا به حضرت مهدی می رسد، ما را که این طور هدایت کردی،
🔻 "فَثَبِّتْنِي عَلَى دِينِكَ" بر من روشن کن، روشن تر کن به طوری که به هیچ وجه شیاطین در خواب و بیداری، در موقع رفتن از دنیا نتوانند مرا منحرف کنندوو مرا به طاعت خود وادار و دل مرا با ولی امر خودت ارادت مند و مخلص قرار بده تا دل من با حضرت مهدی علیه السلام رابطه داشته باشد.
🔹 و پیشامدهایی که می کند مثل این برنامه هایی که دشمنان دین بر علیه مسلمین کرده و طرح هایی اجرا می کنند، همین جا بر مسلمانها امتحانات وارد می شود و درخطر قرار می گیرند.
آن وقت ممکن است که چون دینشان را خوب و صحیح به دست نیاورده اند و به آن معتقد نیستند، از اسلام منحرف بشوند. بگویند نمی خواهیم این دین اسلام را که انقدر به ما آزار برسد!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🍃🍃👆👆🍃🍃
🔵درس اخلاق امام جمعه کلور
💠👈 موضوع: اخلاق هفتگی دوشنبهها
📌 قسمت اول
👈آداب گفتگو و سخن گفتن👉
✅ نکاتی در مورد آداب سخن گفتن، یا بایدها و نبایدهای کلام که برای همه لازم است
📌 یعنی چکار کنیم که هم خوب حرف بزنیم، هم خوب گوش کنیم، هم به دیگران احترام بگذاریم و هم احترام خودمان حفظ شود:
💠 اول اینکه هیچ گاه حرف کسی را قطع نکنیم، تا سخن فرد مقابل تمام نشده چیزی نگوییم.
💠 دوم، اظهار فضل نکنیم؛ یعنی اگر دو نفر با هم صحبت می کنند و یا از کسی سؤال کردند و ربطی به ما ندارد، دخالت نکنیم و حرفی نزنیم.
💠 سوم، تا چیزی را از ما نپرسیدند جواب ندهیم.
📌 علامه طباطبایی وقتی برای روضه به منزل آیت الله مرعشی یا گلپایگانی می آمد، یکپارچه سکوت محض بود و چیزی نمی گفت؛ چون خود را مسؤول نمی دانست.
📌 تا کسی از شما نپرسیده، شما مسؤول نیستید. تازه اگر از جمع پرسیدند که من هم مسؤول هستم، لازم نیست که اول جواب بدهم، بگذار دیگران جواب بدهند؛ آری اگر جواب آنان کامل نبود، جواب را کامل کند؛ البته به گونه ای جواب بدهد که توهین به دیگران نشود.
💠 چهارم، استراق سمع، ممنوع و حرام است، حرف دیگران را که به ما ربطی ندارد و راضی نیستند گوش نکنیم، این صریح قرآن و روایات است، اگر دو نفر با هم حرف می زنند که ربطی به ما ندارد، نباید سعی و دقت کنیم که ببینیم چه می گویند، نباید به سخن آنان گوش کنیم.
💠 پنجم، لحن سخن و کلام نیز خیلی مهم است، نه خیلی بلند ونه آهسته باشد، با صدای متعارف باشد.
در هر مجلسی مناسب آن مجلس سخن بگوید.
در اثنای سخن با چشم و دست و ابرو اشاره نکند.
📌 در مخاطبه و محاوره با ملاطفت و مهربانی سخن بگوید.
💠 حرکات و اقوال و احوال کسی را حکایت نکند، صدا و رفتار کسی را تقلید نکند، ادا در نیاورد؛ زیرا همه اینها غیبت و حرام است.
💠 آغاز سخنش با کلمات و حرف های زیبا باشد تا مردم به فال نیک بگیرند.
@kolur_shahrood
مواسات در لغت به معنای مساعدت، دستگیری، همیاری، تعاون، برابر داشتن، غمخواری، یاریگری، مددکاری، مشارکت و سهیم ساختن در مال آمده است.[1] پس بنابر، اصل مواسات باید مسلمانان، نیازمندان و دوستان را شریک و سهیم در مال و معاش خود دانسته و نیاز آنان را بر آورده سازد، همچنین با آنها اظهار همدردی نموده، خود را شریک در مشکلات آنان قراردهد و یکی از مفاهیم مهم ارزشی که در نظام اخلاقی دین اسلام و سیره نبوی به آن توجه و سفارش فراوان شده است همین «مواسات» است.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
از نظر حضرت رسول تکافل و یاری کردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادتها و نشانه کمال بندگی حق است تا آنجا که ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و میفرماید:
«من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلک المؤمن حقاً».[3]
کسی که با فقیر مواسات کند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.
در دین اسلام به مسلمانان توصیه شده است که غافل از یاد نیازمندان جامعه نبوده و آنان را فراموش نکنند،[4] مومنین را به کمک کردن و مهرورزى با هم و مواسات با نیازمندان و عطوفت با یکدیگر تشویق و ترغیب نموده است.
پیامبر(ص) سفارشهای فراوانی به مسلمانان نموده تا نسبت به زندگی و مشکلات آنان و مسائل یکدیگر بیاعتنا نباشند و همیشه مسلمانان را به یاری یکدیگر و تعاون و مواسات تشویق میکرد، چنانکه خطاب به اهل مدینه میفرمود: «مؤمنان دوستان و سرپرستان یکدیگرند. مؤمنان نباید شخص عیالمند و قرض دار را به حال خویش رها سارند، بلکه باید به او کمک کنند، مسلمانان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند. همسایه مانند خود انسان است نباید به او ضرری برسد».[5]
پیامبر(ص) در این مورد میفرماید:
«من أصبح ولایهتمّ باُمور المسلمین فلیس منهم...[6]»
هرکس شب را به روز برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد از آنان نیست.
همچنین میفرماید:
« ومن سمع رجلاً ینادی: یا لًلمسلمین فلًم یجبه فلیس بمسلم[7]»
هرکس صدای کمک خواهی مردی را بشنود که فریاد می زند، مسلمانان به دادم برسید جوابش ندهد و به او کمک نکند، مسلمان نیست.
در ارتباط با مواسات و احساس همدردی و رفع مشکلات یکدیگر فرمودند:
«مًثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّى[8]»؛
مثل مومنان در پیوند و دوستی و محبت و رحمت به هم [واهمیت دادن به سرنوشت یکدیگر] مثل یک پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید،
سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی میکنند.
پایههای حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همهی مسلمانان، استقرار یافت و مشکلات اولیه با احساس همدردی و مشارکت و سهیم ساختن دیگران در مال و زندگی مرتفع شد و اگر تعاون، همکاری و مواسات بین انصار و مهاجرین در صدر اسلام وجود نمیداشت، مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، به تنهایی قادر به حل مشکلات شان نبودند.
منابع :
[1]. جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، نشر ادب حوزه، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1405، ج14، ص 35؛ فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، مکتب نشر الثقافه الاسلامیه، چاپ دوم، 1408ق، ج1، ص 76 ؛ محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس، بیروت، مکتبه الحیات، ج10، ص 17.
[2]. الطبرسی، مکارم الاخلاق، منشورات شریف رضی، چاپ ششم 1392، ص 8 ؛ متقی هندی، کنزالعمال، تحقیق شیخ بکری حیانی، لبنان، مؤسسة الرساله، ج3، ص 16.
[3]. شیخ صدوق، الخصال، تحقیق علی اکبر غفاری، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه، ج1، ص 47.
[4]. محمد یعقوب کلینی، الکافی، قم، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365ه، ج7، 52.
[5]. محمد بن اسحاق، سیره ابن هشام، تحقیق محی الدین عبدالحمید، مکتبه محمد علی صبیح و اولاده، 1383ق، ج2، ص 351؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1408، ج3، ص 273-276.
[6]. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج2، ص 164.
[7]. همان، همان
[8]. علی نمازی، مستدرک سفینه البحار، قم، موسسه نشر اسلامی، 1419ق، ج1، ص 67 ؛ صحیح بخاری، ج7، ص 77.
صفحہ ۱۱۵ استاد پرهیزگار .MP3
886.6K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه115🌹
┗━━━🍂━