جهل مقدس
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: «لا فقرَ أشَدُّ مِنَ الجَهل وَ لامالَ أعْوَدُ مِنَ الْعَقلِ» یعنی هیچ درویشی، سخت تر از جهل نیست و هیچ مالی سودمندتر از خرد نیست.»
پناه باید برد به خدا اگر این جهل برای افرادی منشا تقدس شود .
اصطلاحی وجود دارد به نام «جهل مقدس». تعبیری که با آن می توان فهمید چرا ابن ملجم مرادی نماز خوان فرق علی علیه السلام را در محراب مسجد کوفه می شکافد. با آن می توان فهمید که چرا مسلمانانی در کربلا امام حسین علیه السلام و یاران شان را به شهادت رساندند.
جهل مقدس بد دردی است و اگرهمراه با لمپنیسم هم شود بدتر است.
ریشه مشکل جای دیگر است . بها یافتن زیاده از حد این جور آدم ها ، افرادی که اصل واساس و غایت دین را فراموش کرده اند ، افرادی که صرفا به دنبال آئین و جنبه مناسکی دین هستند و آنرا ترجیح می دهند ، افرادی که در ظاهر اهل دیانت بوده وقادر به درک شرایط خاص نیستند.
جهل مقدس همین است جهلی که می تواند منجر به قانون شکنی و حمله به این و آن شود. آنارشیست هایی که قانون خودشان را دارند. خود را حق ، تشخیص خود را حق و خویشتن را پیرو حق می پندارند و در مقابل ، هر اندیشه ای و رفتاری را متهم میکنند .
آنچه که دین از مومن و دین دار و مذهبی تصویر میکند ، با سر به زیری و حجب و حیا سنخیت دارد . نه توهین و اتهام پراکنی و عربده کشی و آبرو بری و تخریب این و آن و...
نبی مکرم اسلام فرمودند: الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِه - مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبان او در امان باشند .( بحار الانوار ج ۱، ص ۱۱۳)
اگر بخواهید مصادیقی برای این نوع رفتار ها بیان شود باید اعتراف کنیم که مصداق زیاد است ، شاید نزدیک ترین آن هجمه به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و شکستن درب های آن یکی از بارز ترین مصادیق این ایام باشد.
این قبیل افراد در هرگوشه و کناری یافت میشوند . اینها خود را فقیه تر از هر فقیهی و عالم تر از هر عالمی نیز می پندارند و با نوع ایدئولوژی خاصی که دارند در مسیر وهن مذهب و ایمان قدم بر می دارند . می توان گفت هرجا که حاضر باشند پرچم اسلام را پائین میکشند. تاریخ مملو است از رفتار این به ظاهر اهل دیانت هایی که با جهل خود آسیب رسانده اند .
رفتار ایشان به نحوی است که به زبان حال در وصف ایشان گفته می شود :
دارند مردمان امید به خیر کسان ... مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان
در قرآن كریم روشهای مختلفی برای برخورد با افراد جاهل و بی خرد بیان شده است. در یك آیه از قرآن، خداوند فرمود: «هنگامیكه شخص جاهلی با شما برخورد كرد و شما را با تندی خطاب كرد شما با سلامت و صبر و بردباری با او رفتار كنید»، «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً».[فرقان/ 63] دربارة این آیه تفسیرهای گوناگونی بیان شده است، یكی از آن تفاسیر؛ تفسیر نمونه است كه میفرماید: «و هنگامی كه جاهلان آنها را مورد خطاب قرار میدهند و به جهل و جدال و سخنان زشت میپردازند در پاسخ آنها (سلام) میگویند. سلامی كه نشانه بی اعتنایی توأم با بزرگواری است، نه ناشی از ضعف، سلامی كه ناشی از عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبك مغزان است سلام و وداع گفتن با سخنان بی رویه آنها است، نه سلام تحیّت كه نشانه محبت و پیوند و دوستی است، خلاصه سلامی كه نشانه حلم و بردباری و بزرگواری است».[مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، انتشارات دارالكتب الاسلامیه، ج 15، ص 149.]
والسلام علی من تبع الهدی
شیرعلیپور
@adinetashayo
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی:
📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا»
✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد
🔹قرآنی
🔸حدیثی
🔹کلامی
🔸تاریخی
🔹اخلاقی
🔸مشاوره و روانشناسی
🔹احکام شرعی
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی
✅ذکر منابع پاسخ ها
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی
✅امکان ارسال پرسش
✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی
لینک نرم افزار در کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona
یا صاحب الزمان احسن الله لک العزاء فی مصیبة جدک المسموم
⚫️ شهادت حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام را به محضر شما تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.
@adinetashayo
✴️ منشور اخلاقي امام موسي كاظم علیهالسلام
🔷 فرازي از پيامها و سفارشات امام موسي كاظم (علیه السلام) به هشام.
🔸 اى هشام؛ آنكس كه زبانش راستگوست، عملش پاك و نيكوست و آنكس كه نيتش پاك باشد، روزيش افزون شود و آنكس كه با برادران و خانواده اش بهخوبى برخورد كند، عمرش طولانى گردد.
🔹 اى هشام؛ هركس كه از تعرض به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند نيز در روز قيامت از كيفر گناه او درگذرد؛ و هركس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خدا نيز بهروز رستاخيز، خشم خود را از او باز دارد.
🔸 اى هشام؛ بهترين وسيله تقرب بنده به خدا، پساز شناخت او، نماز است و احسان به پدر و مادر؛ و اجتناب از صفت حسادت و خودبينى و فخرفروشى.
🔹 اى هشام؛ در پى اصلاح روزگارى باش كه در پيش دارى، پس نظر كن كه آنچه روزى خواهد بود، و پاسخى برايش مهيا كن؛ زيرا كه بی شك تو بازداشت شوى و مؤاخذه گردى، و از روزگاران گذشته و مردمانش پند گير، كه بهراستى روزگار خود طولانى است و [اما براى شخص] محدود و كوتاه.
📚 تحفالعقول، ص361
@adinetashayo
غزلی زیبا از حضرت مولانا
نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
آن صبح نخستین بهاری که ز شادی
می آورد از چلچله پیغام، شمایید!
آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار
آن گنبد گردننده ی آرام شمایید!
خورشید گر از بام فلک عشق فشاند،
خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!
نوروز کهنسال کجا غیر شما بود؟
اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!
عشق از نفس گرم شما تازه کند جان
افسانه ی بهرام و گل اندام شمایید!
هم آینه ی مهر و هم آتشکده ی عشق،
هم صاعقه ی خشم ِ بهنگام شمایید!
امروز اگر می چمد ابلیس، غمی نیست
در فنّ کمین حوصله ی دام شمایید!
گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،
در کوچه ی خاموش زمان، گام شمایید
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!
🌷 سال #جهش_تولید
@adinetashayo
4_6026160659014616399.mp3
7.73M
📹 بشنوید | صوت کامل پیام نوروزی سال۹۹ امام خامنه ای
🌷 سال #جهش_تولید
@adinetashayo
✅بخشی از پیام نوروزی نماینده رهبر انقلاب در استان گلستان
🔸سالی را که پشت سر گذاشتیم(سال٩٨) سال پرگرفتاری برای کشور ما بود، در ابتدای سال کشور و استان ما گرفتار سیل شد. بعد شهادت سردار بی نظیر اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاد که مصیبت بسیار بزرگی بود نه فقط برای کشور ما بلکه برای همه ملت های منطقه. سقوط هواپیما و مسافرانی را که در آن هواپیما به شهادت رسیدند و همچنین این اواخر این ویروسی که تقریبا عالم گیر شده و دامن کشور ما را هم گرفته است.
🔹نوعدوستی و روحیه خدمت به هم نوع را به بهترین شکل ممکن نشان دادند. من همین جا لازم است از همه آنهایی را که در این گرفتاری ها حضور داشتند، خدمت کردند و از مردم رفع نگرانی و دلجویی کردند از همه تشکر و قدردانی کنم
🔻یک نکته را به عنوان دل داری به همه عرض میکنم. قرآن مجید در سوره "أَلَمْ نَشْرَحْ " به رسول خدا(ص) خطاب می کند و می فرماید.: (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ) یعنی وقتی را که گرفتاری ها پیش می آید اینطور نیست که گرفتاری همه اش بد باشد، در متن این گرفتاری ها و مشکلات خداوند می فرماید گشایش ها وجود دارد (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا) در درون همین مشکلات گشایش ها و آسانی ها وجود دارد و لذا در آخر سوره مبارکه خداوند می فرماید (فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ)وقتی را که از یک گرفتاری مهم اجتماعی بیرون آمدید، کار دیگری شروع کنید. اینطور نباشد که آرام بشینید و دست روی دست بگذارید.
@adinetashayo
🔸در امور اجتماعی چه کار کنیم که رضایت آن حضرت را بگیریم؟
🌸آیت الله #بهجت(ره) :
🌹در امور اجتماعی نباید به دیگران نگاه کنیم و از این و آن پیروی کنیم؛ زیرا افراد معصوم نیستند، هر چند بزرگ و بزرگوار باشند! بلکه باید نگاه کنیم و ببینیم اگر خودمان تنها بودیم و دیگران نبودند آیا انجام می دادیم یا نه؟
ما باید رضا و میل امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) را در کارها بدست آوریم، چه در مصرف سهم امام (عجل الله تعالی فرج الشریف) و چه در کارهای اجتماعی!
@adinetashayo
خستگان ، عشق را ، ايام درمان ، خواهد آمد
غم مخور ، آخر ، طبيب دردمندان ، خواهد آمد
🔘 أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ وَ أهلَهُ وَ اخذُلِ الکُفرَ وَ أهلَهُ. أللّهُمَّ اشغَلِ الظّالِمِینَ بِالظّالِمِینَ 🔘
▪️ اللهم عَجِل فَرَج مَولانا صاحِب الْعَصرِ و زمان وَٱجْعلنا مِنْ اَعوانهِ و اَنصارِه فی جُملةِ اولیاء ▪️
@adinetashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@adinetashayo
♥️ #امام_مهدی (عج) فرمودند:
🌴 إنَّ اللّه َ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَةً لِلعالَمينَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ
🍃خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتى براى جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند .
📖 بحار الأنوار، ج 53، ص 194
🌺 #عید_بزرگ_مبعث پیامبر اکرم صلياللهعليهوآله بر مشتاقان حضرتش مبارک باد
@adinetashayo
مگر اعجاز جز این است که باران بهشت
زادگاهش برهوت عربستان باشد
چه نیازی ست به اعجاز، نگاهت کافی ست
تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد
عید مسعود مبعث خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) مبارک باد🌸
@adinetashayo
مشمولین لعنت ملائکه
(چند نفر) هستند که خدا آنها را لعنت می کند و ملائکه هم آمین می گویند. اگر خدا لعنت کند و ملائکه هم آمین بگویند، یعنی دعا مستجاب است. حال این افراد چه کسانی هستند:
✅ اول: کسانی که ازدواجشان را به تاخیر می اندازند
✅ دوم : مردی که خود را شبیه زنان می کند در حالی که خداوند او را مرد آفریده است و و زنی که خود را شبیه مردان می کند درحالی که خداوند او را زن آفریده است.
✅ سوم : فریب دادن و تمسخر مردم (مثلا) به مسلمانی گوید :بیا چیزی به تو بدهم ،و چون آمد می گوید: گردن کلفت برو دنبال کار و کار کن ! (یا) به نابینایی گوید :مواظب باش به فلان حیوان برخورد نکنی در حالی که مقابل او چیزی نیست (یا) اگر کسی سراغ خانه ای از او می گیرد ،(عمدا) آدرس اشتباهی می دهد.
( در محضر مجتهدی ، ج1 ، چاپ پنجم ، 1393 ، صص52 تا 57 )
🍃🍃
✨✨✨✨✨@adinetashayo
🔰 سخننگاشت | خبیثترین دشمن ما آمریکاست، دستور خداوند در مقابله با دشمنیها، صبر است
👈 صبر یعنی مقاومت کنیم، محاسبات خود را با فریب دشمن تغییر ندهیم
🔻 رهبر انقلاب: خبیثترین دشمن ما و دشمن جمهوری اسلامی آمریکا است. البتّه ما دشمن کم نداریم امّا آن که از همه خبیثتر و عنودتر است، عبارت است از آمریکا. مسئولان آمریکایی، هم دورغگو هستند، پشتهمانداز هستند، وقیحند، طمّاعند، شارلاتانند -حرکتهایشان، حرفهایشان را شما بشنوید، [میبینید] شارلاتانی حرف میزنند؛ یعنی انواع و اقسام خصوصیّات زشت اخلاقی- و هم البتّه در کنارش ظالمند، سنگدلند، بشدّت بیرحمند، تروریستند؛ یعنی آنچه خوبان همه دارند، اینها بهتنهایی همه را دارند! یعنی این جور دشمنی در مقابل ما امروز وجود دارد.
خداوند برای مقابلهی با دشمنیها به پیغمبر دستورالعمل داد؛ از اوّل بعثت، خدای متعال پیغمبر را امر به صبر کرد. در سورهی مدّثّر که جزو همان سورههای اوّلِ بعثت است، میفرماید: وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر؛ صبر کن برای خدای خودت. در سورهی مزّمّل که آن هم جزو همان سورههای اوّل قرآن است، میفرماید که «وَ اصبِر عَلیٰ ما یَقولون». در جاهای دیگرِ قرآن هم مکرّراً این معنا هست. در دو جا [میفرماید]: وَ استَقِم کَماٰ اُمِرت؛ استقامت کن؛ هم در سورهی هود هست، هم در سورهی شوریٰ هست. بنابراین، دستورالعمل وارد شده.
حالا صبر یعنی چه؟ صبر به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و انتظارِ نتایج و حوادث را کشیدن نیست؛ صبر یعنی ایستادگی کردن، مقاومت کردن، محاسباتِ درست خود را و محاسباتِ دقیق خود را با خدعهگریِ دشمن تغییر ندادن؛ صبر یعنی پیگیریِ اهدافی که برای خودمان ترسیم کردهایم؛ صبر یعنی با روحیه حرکت کردن و ادامه دادن؛ این معنای صبر است. ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ گزارش یک کانادایی از کرونا در قم😱
ببینید و مقایسه کنید.
❌کرونا تبدیل به فیلترشکنی قوی شده است که قابل بستن نیست.
❌ آیا در ایران مردمی با درآمد نبودند که فروشگاه ها را مثل آمریکا و #انگلیس و #استرالیا غارت کنند. چرا نکردند؟
جواب روشن است:
1⃣ اعتماد گسترده به پایداری چرخه #تامین ارزاق عمومی به خصوص با توجه به #خودکفایی صد در صدی در اکثر محصولات مصرفی.
2⃣ کاهش جدی #احتکار ارزاق عمومی و تخلفات اقتصادی نسبت به سایر کشورهای دارای #مشکل_مشترک که یکی از عوامل آن رشد عمومی تولید و عدم انحصار #توزیع در چند فروشگاه بزرگ و توزیع کننده خاص است. هر چند که همه می دانیم در فقط برخی کالاها مثل ماسک تعدادی محتکر هم وجود داشت. (البته مردم آمریکا حتی توهم دستیابی عمومی به کالایی چون ماسک را که ندارند؛ فعلا جنگ آنها بر سر پوشک و ماکارانی و پرتقال است).
3⃣ #رشد_فرهنگی که ناشی از تمدن ریشه دار و تعالیم دینی است. امری که کانال ها و پیج های قطاری مزد بگیر بعد از مصرف .... با نام های چون کشتی پنیر در آلمان و کشور واقعی اسلامی و مانند آن؛ برای کشور سران خود می سرودند.😊
و در غیر اینصورت همان صحنه های غیر انسانی #آمریکا و اروپای غربی را در ایران داشتیم.
💥فیلترشکنی های جدید #کرونا را در خارج بدون فیلتر ببینید:
@kharej2025
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔰پاسخی بر عقده گشایی یک روشنفکر:
🔰اخیرا مصاحبه ای از جتاب سروش در فضای مجازی منتشر شده است که به مساله کرونا و برخی مسائل اعتقادی و اجتماعی پیرامون آن پرداخته و تلاش نموده است که از این نمد،کلاهی هم به نفع روشنفکری دینی و بر ضد تفکر صحیح اسلامی درست نماید. در این مقال ضیق، به اجمال به برخی نکات وی و پاسخ آنها اشاره می شود:
✍️1. وی مدعی است که «کرونا از قم آغاز شده و بدیهی است که در آنجا زور روحانیان و مدّاحان بر سیاستمداران و بر مسئولان بهداشت کشور چربید و متاسفانه اینان نتوانستند قم را از چنگال اداره و تدبیر آنها بیرون بکشند و در دست خود بگیرند و لذا فاجعه افزونتر و انبوهتر شد». در مورد این که واقعا شروع کرونا از قم بوده است با این که هیچ راه مستقیمی هوایی و آبی به خارج از کشور ندارد ، خود جای تامل و بحث مفصل است؛ در واقع این پزشکان قمی بودند که جرئت و جسارت اعلام آن را زودتر از دیگران یافتند. به هر تقدیر اگر این علمای قم بودند که جلوی قرنطینه قم را گرفتند پس چطور نتوانستند جلوی بسته شدن درب حرم و مساجد را بگیرند ؟!! سوال دیگر از جناب ایشان این است که لابد در آلمان و فرانسه و انگلستان هم ارباب کلیسا و متصدیان امور دینی اند که جلوی قرنطینه شهرها را گرفته اند!!
✍️2. در جای جای مصاحبه سروش بر طبل دو قطبی درمان و پزشک از سویی و دعا و توسل از سوی دیگر می کوبد. اگر این دو قطبی کاذب از سوی آتئیستها و بی خدایان مطرح می شد، چندان ملالی بر نمی انگیخت اما وقتی انسان در شگفتی فرو می رود که از زبان کسی که مدعی دینداری و قرآن فهمی است، بشنود که « خداوند به ما عقل هم داده است و از ما می خواهد عقل و تجربه را به کار بریم نه اینکه برای شفای امراض به دعا متوسل شویم. خدا را نباید تبدیل به یک ابزار کنیم، بلکه باید او را به دوستی برگیریم، خیلی فرق است بین این دو». اگر ایشان مطلع نیستند باید بدانند که بزرگان فقاهت و مرجعیت در قم و کشور اسلامی ایران، از اولین کسانی بودند که بر رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی و پذیرفتن دستورات وزارت بهداشت تاکید داشتد. البته با این همه، توسل و تضرع به ساحت ربوبی برای شفا و رفع بلا امری است که در جهان بینی توحیدی کاملا حل شده است . گویا جناب سروش هیچ گاه با این آیه شریفه برخورد نکرده است که از قول حضرت ابراهیم می شنویم: اذا مرضت فهو یشفین ( شعراء 80). آری هر حادثه ای در این عالم در ذیل تدبیر و ربوبیت او می گنجد و در نهایت اوست که بر حل و رفع آن قادر است و نه غیر از او . علل طبیعی هم در طول ارادة خدا می گنجد و نه آن که در عرض آن قرار گیرد. درمان از طبیب است و شفا از جانب خداست این است چکیدة عقلانیت تفکر اسلامی که امروزه در نظام اسلامی هم بر اساس آن عمل می شود.
✍️.3. سروش تلاش دارد که از آب گل آلود کرونا، برای ضربه ای دیگر بر کیان تقکر اسلامی ماهی بگیرد. وی روی عقیده عده ای معدود از مدعیان طب اسلامی انگشت می گذارد که به تعارض علم و دین می اندیشند و طب مدرن را از اساس بی پایه و ناچیز می شمارند با این که اکثریت اندیشمندان اسلامی، سخن آنها را نمی پذیرند و بین علم و دین جدایی نمی بینند. این سخنان شهید مطهری را بنگرید: « باید دید که آیا علم ما را به چیزی فرامیخواند و ایمان به چیز دیگری ضدّ آن؟ علم، ما را به گونهای میخواهد بسازد و ایمان به گونهای مخالف آن؟ علم ما را به سویی میبرد و ایمان به سویی دیگر؟👇👇👇
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
علم و ایمان متمّم و مكمّل یكدیگرند. علم نیمی از ما را میسازد و ایمان نیمی دیگر را هماهنگ با آن؛ علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد و ایمان عشق و امید و گرمی علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛ علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن؛ علم می نمایاند كه چه هست و ایمان الهام میبخشد كه چه باید كرد؛ علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میكند و ایمان روان را روان آدمیّت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شكل عمودی بالا میبرد- علم طبیعتساز است و ایمان انسانسا؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ هم علم به انسان امنیّت میبخشد و هم ایمان. علم امنیّت برونی میدهد و ایمان امنیّت درونی؛ علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزلهها، و طوفانها ایمنی میدهد؛ و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهاییها، احساس بیپناهیها، و پوچانگاریها؛ علم جهان را با انسان سازگار میكند و ایمان انسان را با خودش» . این سخنان نه از زبان یک روشنفکر دینی مانند سروش بلکه از بیان شهید مطهری در کتاب انسان و ایمان است . سروش جوری سخن می گوید که گویا عالمان دینی بر جدایی یا تضاد علم و دین باور داشته اند و این روشنفکران دینی بوده اند که در مقام حل و فصل آن برآمده است. گویا وی فراموش کرده است که در مقالات و کتابهای خود خصوصا در رویا انگاری وحی بر تعارض آیات قرآن با علم تاکید می نماید و همه آنها را ناشی از بشری بودن وحی و نقص علم پیامبر! می داند. پس این نه عالمان دینی بلکه روشنفکران دینی اند که اساسا قرآن را منشا تضاد علم و دین می دانند!!
✍️4. دکتر سروش در جمله ای دیگر می گوید: « غافل بودند از اینکه در همین روایات آمده است که وقتی این بلایا به سرتان آمد به قم پناهنده شوید و اکنون میبینیم که نقیض آن رخ داده و قم خود کانون و سرچشمه این بیماری مرگبار شده است. از قضا سرکنگبین صفرا فزود!!» . باید از جناب سروش پرسید که آیا برداشتی نادر از این روایت که برای فرار از بیماری ها به قم بگریزید را می توان به قاطبه عالمان دینی نسبت داد؟! اساسا کدام یک از بزرگان و اعاظم علمی ما چنین تفسیری از روایت فوق داشته اند؟ قم بر اساس روایات متعدد، شهر علم و معرفت و چشمه جوشان دیانت خواهد بود و این خود به نیکی روشن می نماید که مراد از بلاها و فتنه ها ، نه بلاهای طبیعی بلکه فتنه های اعتقادی است که باید به این مدینه العلم مراجعه نمود و از آن چشمه جوشان، جرعه ای برداشت.
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
✍️ 5. سویه دیگر شبهه افکنی سروش به توسل و زیارت قبور ائمه می رسد. تعبیر وی این است « این اماکن مسمّی به مقدس به هیچ وجه از جان آدمیان مقدس تر نیستند. اولا که سابقهای در اسلام ندارند، ثانیا ما هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که این خفتگان در زیر خاک، خواه امام باشند خواه خواهر امام خواه برادر امام، صدای زائران را میشنوند و به آنها پاسخ میدهند و یا اساسا قدرت برآوردن حاجات آنها را دارند...». از زمانی که سروش مقاله صراطهای مستقیم را نگاشت و در آن جا تسنن و تشیع را دو قرائت از سنت نبوی نام نهاد، روشن شد که او دیگر بر باورها و اعتقادات ( چه باورهای شیعی و چه باورهای سنی) به عنوان رکن تدین، اصراری ندارد و به تبع الهیات لیبرال مسیحی، صرفا تجربه و احساس درونی را سنگ بنای دیانت می داند و بس ؛ آموزه ای که در مقالات « ایمان و حیرت» و ایمان و امید» در مورد آنها به تفصیل سخن می گوید. با این توصیف، دیگر از مانند او انتظار نمی رود که عقیده به زنده بودن شهدا و ابرار و نظاره گر بودن آنها بر ما را بالجمله نفی نماید. عقیده ای که بر آمده از قرآن کریم است: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ( 169 آل عمران). ✍️ 6. سروش در مورد مساله شر مدعی می شود که علما و حکمای اسلامی نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای به آن بدهند. نگارنده بر این باور نیست که همه پاسخهایی که در اندیشه اسلامی به مساله شر و چرایی آن داده شده، صحیح است اما مجموعه پاسخهایی که مبتنی بر عقلانیت فلسفی و مباحث وحیانی به مساله شرور طبیعی داده شده، پاسخ در خوری به جوانب مساله شر می دهد از جمله توجه دادن به محدودیتهای عالم ماده، ضعف اراده و قدرت انسانی ، ابتلائات و امتحانات الهی، زمینه سازی برای رشد و تکامل مادی و معنوی انسان، عقوبت برخی از گناهان انسانها خصوصا در بعد معاصی اجتماعی، دخالت نابجای انسان در طبیعت و .... نمونه هایی از پاسخهای اندیشمندان اسلامی به مقوله شر و جوانب آن است. حال باید از خود دکتر سروش باید پرسید که روشنفکری دینی چه پاسخی به مساله شر و نسبت آن با قدرت و خیر الهی قائل است؟ جالب آن است که او در همین مصاحبه از پاسخ به این سوال طفره می رود. ✍️ 7. نکته آخر این که بر خلاف گفته جناب سروش این عالمان دینی نیستند که عوامزده شده اند بلکه عوامزدگی، روشنفکران دینی ما را گرفته که علیرغم ادعای عقلانیت و آزاد منشی فکری، متاثر از پروپاگاندای رسانه ای در فضای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و نیز گفت وشنودهای شبکه های اجتماعی ، هر آن چه را می شنوند، بی تامل و مداقّه، بر زبان جاری می کنند.
✍️حجت الاسلام محمد جعفری
🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
▪️ایران همان حکومتی است که...
🔻یکی از مهمترین محورهای حملات تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی که خصوصا در دههی اخیر دشمنان بسیار بر آن سرمایهگذاری کردند، این گزاره بود که «جان انسانها برای این حکومت ایدئولوژیک اهمیتی ندارد». گویا تقدیر این بود که در بحرانی مانند #کرونا حقیقت به وضوح بر همه آشکار شود.
🔻جمهوری اسلامی در اقدامی بیسابقه در تاریخ اسلام تمام اجتماعات دینی و مناسک عمومی، از نماز جماعت و جمعه تا مراسم دعا، نیایش، هیأتها، زیارت حرمها و اماکن متبرکه، که از مهمترین ارکان حفظ و تقویت «هویت جمعی دینی» در این حکومت بودند را «بخاطر حفظ جان انسانها» تعطیل کرد.
🔻این حکومت ایدئولوژیک، مساجد و حسینههای خود را در مقطعی از شیوع بیماری تعطیل کرد که در برخی کشورهای به اصطلاح مدرن و پیشرفته، مسابقات فوتبال و اسبدوانی با دهها هزار تماشاگر هنوز برپا بود و بارها و کازینوها مالامال! حتی هنوز هم از سواحل سیدنی تا فلوریدا آکنده از جمعیت است.
🔻این همان حکومتی است که متهم بود به «فربهی مناسک». همان حکومتی که آلوده به «تعصب و تحجر» تصویر میشد و دعوت به «عقلانیت» میشد. این همان حکومتی است که به آن توصیه میشد از دخالت در «دین مردم» خودداری کند. این همان حکومتی است که متهم بود مداحان میداندار تصمیمهای آن هستند.
🔻هیچکس منکر نقصها، تبعیضها، بیعدالتیها و فسادها در این حکومت نیست. هیچکس مدعی نیست که به مرحلهای آرمانی و ایدآل رسیدهایم. هیچکس منکر برخی نقاط قوت و پیشرفت دیگران نیست. اما این حد از تحقیر و تخفیف جمهوری اسلامی در قیاس با دیگران، چیزی جز جنگ روانی نبوده و نیست.
🔻حقیقتی که بسیاری از روشنفکران، جامعهشناسان، فعالان سیاسی و رسانهای داخل و خارج سالها کتمان کردند و این روزها از پس ابرهای سیاه دروغ و غبارهای تیرهی وهم بیرون آمده این است:
«جمهوری اسلامی ایران یکی از عقلانیترین و اخلاقیترین حکومتهای جهان است».
📝 شهاب اسفندیاری
@Fars_plus
‼️محرم و نامحرم در دید و بازدید نوروزی
🔷س 3534: زن دایی ای دارم که بی حجاب است، و نگاه به وی تأثیری روی من ندارد، می توانم عید نوروز برای عید دیدنی به مدت کوتاه با زن و بچه ام به منزل ایشان بروم؟
✅ج: در هر صورت باید در معاشرت و نگاه به نامحرم ضوابط شرعی مراعات شود و اگر از زنانی باشد که اگر او را نهی کنید نمی پذیرد و به آن توجه نمی کند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه عمدی به او خودداری کنید.
توجه داشته باشید، برای صله رحم می توانید با تلفن و امثال آن احوال پرسی کنید و ایام عید را تبریک بگویید.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam