معنویت حقیقی.mp3
665.6K
💠 معنویت حقیقی
🔸 انسان در نشئه طبیعت #بالاترین_موجودی است که می تواند نسبت به خودش حضور داشته باشد. «ان النفس و ما فوقها انیّات محضه و وجودات صرفه»؛ به قول جناب حکیم سهروردی اینها #انوار هستند، اینها #نور می باشند.
🔸 آن موجودی که مادون نفس است، دار غضب است، دار مُظللم است. چقدر حکیم سهروردی عالم را دارد خوب و زیبا دارد می بیند![1] این جا عالم مُکدّر است، عالم ظلمانی است و هرگز انسان نمی تواند از این عالم بجایی برسد؛ لذا
#معرفت_افزایی
#نظارت
#تفکر
#یادآوری
#تذکر
ره آورد دینی است که می خواهد انسان را در سرای #معنویت_حقیقی رشد بدهد و با معرفت آن را بسازد.
[1]. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1، ص188.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 59
تاریخ: 1400/05/03
🆔 @m_vaezjavadi
💠 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ (علیه السلام)
🔸 ابن سکّیت از #امام_هادی_علیه_السلام سخنی را نقل می کند که جریان انبیاء و اولیاء و نقش آنها را سؤال می کند، بعد عرض می کند که «یا ابن رسول الله»! الآن حجت چیست؟ می فرماید #عقل است که تصدیق می کند.[1] این عقل است که انبیاء و اولیاء را تصدیق می کند، مصدّق است و آنچه که بر خدا ـ معاذالله ـ ممنوع است و نارواست، او ناروایی را امضاء می کند و تصدیق می کند که این #تصدیق_و_تکذیب_عقل از درون، روشنایی است که اجازه می دهد این حقیقت بیرونی وحی به درون خانه دل راه پیدا بکند. یک #حقیقت_زمانی می تواند در جان اثر بگذارد که #روشنایی_عقل آن صحنه را باز کرده و برای انسان مهیا ساخته است؛ لذا ما نیاز داریم که عقل را در درون #شکوفا بکنیم.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص24 و 25؛ «...قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیوْمَ قَالَ فَقَالَ ع الْعَقْلُ یعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَی اللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ الْكَاذِبُ عَلَی اللَّهِ فَیكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ هُوَ الْجَوَاب».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سلسله سخنرانی های اخلاق #مجازی
تاریخ: 1399/11/23
🆔 @m_vaezjavadi
59-57. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
13.26M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 57
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
فأمثّل لك مثلا؛فاستمع الآن إلى ما أقول لك من العرش و الكرسی: اعلم أنّ«العرش» مظهر الربّ و«الكعبة» معلمه؛ فدعا اللّه العباد إلى مظهره لقلوبهم، و إلى معلمه بأبدانهم...
#ص79
تاریخ نشست: 1400/05/03
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
60-58. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
13.85M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 58
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
الفنّ الثّانی فی المباحث المتعلّقة بالمعاد (و فیه مظاهر)
المظهر الأوّل فی إثبات المعاد الجسمانی اعلم أن المحقّقین من الفلاسفة و المحقّقین من أهل الشریعة ذهبوا إلى ثبوت المعاد،و وقع الخلاف فی كیفیته...
#ص82 و 85
تاریخ نشست: 1400/05/04
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
61-59. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
14.35M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 59
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تحقيق اعلم أنّه إذا انقطع تعلّق النفس عن هذا البدن، تبقى النفس و تصلح النفس بتلفه...
#ص88
تاریخ نشست: 1400/05/05
#غدیر
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 نصرت در راه دین
🔸 ما در جهت اخوّت و #وحدت و برطرف کردن اختلاف ها و شقاق و نفاق در جامعه آیا قدمی برمی داریم؟ این را خدا دوست دارد این #نصرت_دین خداست. این فرهنگی است. آن روحیه محبت و صفا در جامعه کمرنگ شده ضعیف شده است ما با چسب کنار هم قرار می گیریم!. آن اصول کلی باید باشد، بله، بعد سلائق دیگر هم وجود دارد، سلائق روبنایی است؛ اما آن مبنا آن اصل که مایه #نصرت_ دین خداست.
آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: «أَحْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی أَبْتَغِی بِذَلِکَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ کَرَمَ الْمَآبِ»؛ حریص ترین انسان ها نسبت به اُلفت اجتماعی و #محبت_اجتماعی من بودم. علی بن ابیطالب را در غدیر همه می شناختند و در سقیفه هم شناختند، حضرت سلام می کرد بعد هم جواب هم نمی دادند، اما علی بن ابیطالب جامعه را ترک نکرد و در #وحدت_جامعه تلاش کرد. حتی خلفا وقتی از علی بن ابیطالب کمک می خواستند حضرت می آمد آنها را کمک می کرد این فرهنگ کجاست؟
اینکه این چپ است، آن راست است یا او این جوری است این چیست؟ این واقعاً از کجا آمده؟ ما با چه فرهنگی داریم رشد می کنیم؟ آیا این فرهنگ اسلامی است؟! این فرهنگ قرآنی است؟! آیا ما آموخته مکتب قرآن هستیم؟!
محبت و صمیمیت را در جامعه منتشر کردن، این از بهترین آموزه های وحیانی است که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾، این ایجاب وحدت و رفع اختلاف و شقاق در جامعه می تواند #نصرت_در_راه_دین ایجاد کند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی محرم
تاریخ: 1399/06/06
🆔 @m_vaezjavadi
هم اکنون
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در بستر شبکه مجازی زوم
https://us04web.zoom.us/j/2815075088?pwd=dHRkakl4NnM3QXRmVnVzdHdVbzc3Zz09
💠 ایمان و عمل
🔸 آن نفسی که موضوع #علم_اخلاق است، آن موطن نفسانیات و خُلقیات انسان است؛ انسان بدون این بُعد و این جنبه از وجودی یک انسان ناقصی است که نه می تواند عمل را به عقاید و معارف تبدیل کند و نه می تواند ایمان خود و حقایق عقلی و قلبی خود را به عمل برساند. بله، #ایمان_و_عمل صالح انسان را به سعادت می رساند ﴿وَ الْعَصْرِ ٭ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ ٭ إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾[1] اما آن موطن متوسطی که ایمان را به عمل می رساند #اخلاق است.
🔸 بسیاری از افراد هستند که ایمان دارند اما در مرحله عمل عاجزند چرا؟ چون این موطن و جایگاه در نفس آنها خالی است، پر نکرده اند، خلأ دارد و نه ملأ. اگر ملأ شد «الملئان اوجب الفیضان»؛[2] اگر پُری اتفاق افتاد #فیض_عمل به جوارح انسانی می نشیند «الملئان اوجب الفیضان»، اگر ایمان پر شد و اگر ایمان به حوزه اخلاق ریخت و اخلاق پر شد، آن گاه است که عمل از انسان جاری است.
[1]. سوره عصر، آیات1 ـ 3.
[2]. پیمانه چون پر شود لبریز گردد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سلسله سخنرانی های اخلاقی
تاریخ: 1399/09/06
🆔 @m_vaezjavadi