«کتاب» در ساخت هویت جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی دارد / رسالت کتاب این است که انسان را از جهان اعتبار به عالم حقیقت بکشاند
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،مراسم بیست و نهمین جشنوار ملی کتاب سال دانشجویی روز سهشنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد. در این مراسم از شخصیت علمی و فرهنگی آیت الله العظمی جوادی آملی و مهدی محقق به عنوان #استاد_خادم_کتاب تکریم صورت گرفت. 🔸 حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در سخنان کوتاهی بیان داشت: توفیقی است که در این جمع گرامی و ارزشمند دانشجویی که اساتید گرانقدر، دانشجویان عزیز خصوصاً برگزیدگان و کسانی که آثار قلمی آنها شایسته تقدیر شده است و در جمع اساتید بزرگوار خصوصاً جناب آقای دکتر مهدی محقق که از مفاخر این سرزمین و خطه پهناور ایران اسلامی و همچنین جهان اسلام است. بعد از اینکه لطف فرمودند و بنده را برای این امر لایق دانستند، چند نکته کوتاه را تقدیم می کنم. 🔸 در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که تاکنون قریب به 1500 نفر از دانشجویان صاحب اثر و مورد تقدیر قرار گرفته اند، دبیرخانه ارجمند این جشنواره تصمیم گرفتند تا حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی را با توجه به آثار فراوان و کتب تحقیقی در زمینه های مختلف علوم عقلی همانند عرفان، حکمت و فلسفه و کلام و منطق از یک سو؛ و علوم نقلی همانند فقه و اخلاق از سویی دیگر، که نوع آثاری که خلق کرده اند و تألیف نموده اند کتاب سال جمهوری اسلامی یا کتاب سال حوزه معرفی شده اند، به عنوان #استاد_خادم مورد تحسین و اجلال قرار دهند. وقتی خبر این تصمیم به حضرت استاد رسید، ضمن ابلاغ سلام و تقدیر و سپاس از اعضای محترم دبیرخانه برای موفقیت این جشنواره دعا نمودند. اما بسیار شایسته است به پاره ای از نکاتی که #بدیع_و_گرانقدر است از این استاد گرانقدر و در طی سالیان متمادی بیان داشته اند در این جشنواره و در این جمع گرامی ذکر شود. 1️⃣ نکته اول: بسیار بلندمرتبه است کتابی که از 1400 سال پیشتر با صراحت تمام به قلم سوگند یاد کرد: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ﴾؛ به آنچه که می نگارد و سطر می کند، در پیشگاه پروردگار عالم، قلم چقدر #گرانقدر است که خداوند متعال از آن به عظمت یاد کرده و به سطر درآمده از آن سوگند یاد نموده است. 2️⃣ نکته دوم: کتاب که بخشی از #هویت_انسان است درگاهی است که انسان می تواند در آن ظاهر شده و اندیشه و افکارش را در آن متجلی سازد. کتاب برای ضبط و #ماندگاری_علم و نیز انتقال آن از نسلی به نسلی دیگر طی قرون طولانی توانسته نقش عظیمی را در این صحنه داشته و به عنوان یک عنصر اساسی همواره در صدر جلوه های فرهنگی و #نمادهای_تمدنی شناخته و معرفی شود. 3️⃣ نکته سوم: در ایران عزیز ما که پیشینه افتخارآمیز آن جامعه امروزین ایرانی را این گونه عزتمند و سربلند ساخته در همه زمینه ها کتاب، ظهور و بروز خاص داشت و روزی بلکه لحظه ای نبوده که قلم از دست محققان این سرزمین پهناور افتاده و نوشتن از صاحبان قلم متوقف گشته باشد. بلکه همواره صفحات تاریخ ایران با برگ های زرین کتاب و مداد #قلم_های_سیمین تابناک و درخشنده است. 4️⃣ نکته چهارم: خداوند عالم انسان را با ویژگی #بیان از سایر موجودات ممتاز ساخته: ﴿الرَّحْمنُ ٭ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ٭ خَلَقَ الْإِنسَانَ ٭ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ﴾ و تردیدی نیست یکی از شاخص ترین جلوه های بیانی کتابت و نوشتار آنچه در ضمیر و نهان انسانی است می باشد. هر انسانی که از توان و قدرت بیشتر درک حقایق و معارف هستی و نیز تفقه و تعقل برتر نسبت به جهان بینی برخوردار باشد از #هنر_بیانی بهره مند و با کلام و کتاب از این #درک_برتر سخن گوید. 5️⃣ نکته پنجم: حضرت استاد در مقدمه کتاب #مفاتیح_الحیات که تاکنون بیش از دو میلیون تیراژ گرفته، کریمه قرآنی ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾ را یاد کرده و استعمار و معمور نگهداشتن زمین را به #جهان_دانی، #جهان_داری و #جهان_آرایی، شأن انسان های نخبه و فرهیخته می داند که با عمل به این دستور قرآنی به دنبال #فتح_جهان هستند. اساتید و دانشجویانی که با چنین اراده ای به فکر استعمار زمین و زمان هستند، با عمل به توصیه قرآنی به دنبال تحقق اراده الهی و نشاندن انسان در جایگاه اصلی خویش اند. 6️⃣ نکته ششم: تردیدی نیست که کتاب در همه أشکالش به عنوان اثر مکتوب در #ساخت_هویت_جامعه اثر مستقیم و بی بدیلی داشته و دارد. کتاب عبارت از آن عنصر گرانقدری است که با نفوذش در افکار و اندیشه های جوامع، آنها را متحول ساخته و ضمن افزایش دانش، هویت جامعه را ساخته و مطالبات آنان را به گونه دیگری رقم می زند. از این رو کتابی که #انسان_ساز نباشد و منشأ تحول و دگرگونی جامعه نگردد، نمی توان آن را کتاب دانسته و آن را اثری انسانی تلقی کند.
7️⃣ نکته هفتم: البته کتاب گرچه چهره جذاب و محبوبی دارد و شیخ أجل #جناب_سعدی گاهی از آن به گلستان و گاهی به بوستان یاد می کند، اما طرف دیگر کتاب، از والایی حقیقت برخوردار بوده و می رود تا آن سوی مرزهای علم و دانش را نشان دهد. قرآن کریم که #برترین_صحیفه_الهی است گرچه با چهره عربی مبین برای ما آشکار شده، اما آمده تا انسان ها را به «علیّ حکیم» برساند و این است رسالت هر کتابی که دست انسان را گرفته و با عبور از جهان اعتبار به #عالم_حقیقت می کشاند.
8️⃣ نکته هشتم: توجه دانشجویان ارجمند که به صورت همگانی و همیشگی مورد لطف و عنایت حضرت استاد (دام ظله) بودند را به نکته ای که همواره مورد اعتنا و تأکید ایشان است جلب نموده و آن اینکه اگر شناخت پدیده ها و علم به اشیاء بدون شناخت و توجه به مبدأ فاعلی و آفریدگار آنان و مبدأ غایی و فرجام و نهایت آنها لحاظ شود، علم سرد و بی روحی است که گرچه اثر اندکی را به همراه دارد ولی هرگز روح عالِم و جامعه را زنده و متعالی نساخته و از این رو ثمربخش و مفید نخواهد بود.
امید است که این نشست علمی و فرهنگی با بزرگداشت دانشجویان و اساتید برگزیده و اجلال از آثار علمی و برگ های پرافتخار تولید علم، به فرجام نیک منتهی گردد.
«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @m_vaezjavadi
j-150 1401-08-28.mp3
13.11M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 150
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
فإن ماهية الوجود لا يخلو عن أن تكون موجودة و ليس كماهية كون الزوايا كقائمتين- من حيث لا يجب لها دائما وجود ما دامت ماهية بل هذه الماهية توجد بعد وجود المثلث و إن عدم المثلث عدمت هذه الماهية فإن قال قائل و أيضا فإن عدمت... .
#ص99
تاریخ تدریس: 1401/08/28
#نکته: توضیح ابتدایی استاد پیرامون مراسم بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3
🔹 موضوع: هستی شناسی فلسفی و فهم قرآن
🔹 ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی
🔸 زمان: دوشنبه 30 آبان 1401 – ساعت 15 الی 17
🔸 مکان: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء – سالن اجتماعات
لینک سامانه مجازی:
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-151 1401-08-29.mp3
13.71M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 151
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
نقد و إشارة:
قد دریت أن نسبة الوجود إلى الماهیة لیست كنسبة العرض إلى الموضوع- بأن یكون للماهیة كون و لوجودها كون آخر یحل الماهیة بل الوجود نفس كون الماهیة و حصولها و ما به تتحصل فهی فی حد نفسها... .
#ص100
تاریخ تدریس: 1401/08/29
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-220 1401-08-29.mp3
5.9M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 220
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/08/29
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-152 1401-08-30.mp3
12.77M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 152
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
و بالجملة ما لم یصدر الوجود الإمكانی عن الجاعل لم یكن هناك ماهیة و إذا صدر الوجود تقررت الماهیة لكن فی مرتبة الوجود لا فی مرتبة متأخرة و لا متقدمة إذ لا استقلال لها فی الكون و الحصول فی الواقع.... .
#ص101
تاریخ تدریس: 1401/08/30
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#تذکر: به اطلاع دوستان طلاب و محقق می رساند امروز درس خارج فقه برگزار نگردید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠
سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سلسه نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر 3 امروز دوشنبه، 30 آبان ماه در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد. #گزارش_تصویری #استاد_مرتضی_جوادی_آملی 🆔 @m_vaezjavadi
j-153 1401-09-01.mp3
13.3M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 153
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
توضیح و تنبیه: الشیء إما ماهیة أو وجود
إذ المراد بالماهیة غیر الوجود و لا محالة یكون أمرا یعرضه الكلیة و الإبهام فنقول كل ما هو غیر الوجود و إن أمكن أن یكون سببا لصفة و یكون صفته سببا لصفة أخرى لكن لا یمكن أن.... .
#ص101
تاریخ تدریس: 1401/09/01
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#تذکر: به اطلاع دوستان طلاب و محقق می رساند امروز درس خارج فقه برگزار نگردید.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
154- 02-09-1401.mp3
13.82M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: ۱۵۴
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
و لزيادة الإيضاح نقول كل ما هو غير الوجود فهو معلول لأن الإنسان مثلا إما أن يكون موجودا للإنسانية و لأنه إنسان- و إما موجود بسبب شيء آخر.... .
#ص102
تاریخ تدریس: 1401/09/02
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
#تذکر: به اطلاع دوستان طلاب و محقق می رساند امروز شنبه پنجم آذر درس فلسفه برگزار نمی گردد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi