S asfar -0394.mp3
8.16M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 394
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
ثم قال و ما في الكون أعظم شبهة من التباس الخيال بالحس فإن الإنسان إن تمكن فی هذا النظر شك في العلوم الضرورية... .
تاریخ تدریس: 12/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
104. ejteha va taghlid.mp3
5.84M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 104
#ولایت_فقیه
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 12/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
امام شخصیت جاودانی است که همواره اندیشههای ایشان دلها را تسخیر میکند و همگان متوجه چنین شخصیتی هستند و باید در تبیین این شخصیت و جایگاه آن در حوزه مسائل فکری و فرهنگی و تمدنی جهان اسلام، بهخصوص مکتب تشیع فکر اساسی بشود. در تبیین شخصیت ایشان، امام پژوهی لازم داریم. عدهای باید درباره شناخت هر چه بهتر شخصیت امام، وارد صحنه بشوند و درباره این شخصیت، تحقیق و پژوهش کنند. آن چیزی که مبدأ حرکت و نهضت انقلاب شد، وجود شخص امام و شناسایی آن به دست مردم بوده است. شخصیت امام قطعنظر از این حرکت عظیم مردمی که خود ایشان آن را به وجود آورد، ویژگیهایی داشت که میتوان درباره آن ویژگیها گفتوگو کرد...
یکی از مهمترین اندیشههای امام رضوان الله تعالی علیه، اسلامیت در کنار جمهوریت بوده که چنین امری سابقه نداشته است. ممکن است ما بگوییم که به لحاظ پیشینه تاریخی اسلام، مسئله بیعت و … مطرح بود، اما با نگاه امروزی تعبیر «جمهور» متفاوت با آن تعابیر سنتی مثل بیعت است. امام هم با این تعبیر، رویکرد واقعی داشت و میخواست که جمهور به معنای واقعی جمهور به صحنه بیاید. امام این موفقیت را برای اسلام مثل روز میدید... مفهومی که امام از جمهور و مردم اراده میکرد، با حقیقت کلمه آنها همراه بود. امام با متن مردم ارتباط داشت و حضور مردم را در صحنه کاملاً ضروری میدانست و از جمله عبارتهایی که امام زیاد آن را به کار میبرد، این بود که همه باید در صحنه باشند.
#امام_خمینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0395.mp3
8.36M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 395
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
قال فی هذا الباب أیضا و اعلم أن فی حضرة الخیال فی الدنیا یكون الحق محل تكوین العبد فلا یخطر له خاطر فی أمر ما إلا و الحق یكونه فی هذه الحضرة كتكوینه أعیان الممكنات... .
تاریخ تدریس: 13/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
105. ejteha va taghlid.mp3
6.01M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 105
#ولایت_فقیه
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 13/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0396.mp3
7.84M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 396
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
و العبد یتبع الحق فی صورة التجلی فما یتجلى الحق له فی صورة إلا انصبغ بها فهو یتحول فی الصور لتحول الحق و... .
تاریخ تدریس: 14/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
106. ejteha va taghlid.mp3
6.57M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 106
#ولایت_فقیه
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 14/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی #امام_خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #مرتضی_جوادی_آملی با موضوع رابطه "عرفان و سیاست"
مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب -سالن امام موسی صدر
زمان:چهارشنبه 15 بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲
پخش زنده از طریق:
https://online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs/
پخش زنده از سامانه مجازی
https://el.esra.ir/ch/hamaishesraerfanemamkhomeini
🔷 همچنین سخنرانی استاد از صفحه اینستاگرام ایشان نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.
https://instagram.com/m_vaezjavadi
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی #امام_خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
❇ سیاست دون آن است که بتواند عرفان را تحمل کند و عرفان، فرازمندتر از آن است که در قالب سیاست بگنجد
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در همایش بینالمللی «نقش اندیشههای عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران»
از دیرباز این مسئله وجود داشت که با توجه به اینکه امام رضوان الله علیه یک شخصیت جامع بود، و هم عارف و حکیم بود و هم متکلم و فقیه و سیاستمدار بود، نظام و این حکومت را بر چه مبنایی پیش میبرد؟
آن معنا و آن محتوا و روحی که در این قالب نظام سیاسی بناست حضور داشته باشد و این نظام سیاسی بناست آن را پیاده کند، چیست؟ آیا فقاهت است یا حکمت یا معرفت عرفانی؟
واقعاً حقیقتی که در درون این نظام و این سیاست وجود دارد یا بر اندیشه امام بود که وجود داشته باشد و این سیاست بتواند آن روح و آن اندیشه را پیاده کند، چیست؟
عرفان جانمایه اصیلی است که از طرف خداوند سبحانه و تعالی برای انسان امکانپذیر شده است
یعنی حقیقت عرفان نه به عنوان یک پدیده اجتماعی، بلکه یک حقیقت الهی و انسانی است.
عرفان درگاه ورود به جریان عظیم وحی است.
حق سبحانه و تعالی راه را برای ورود انسان از درگاه عرفان و قلب گشود.
همانگونه که عقل را در اختیار انسان قرار داد تا بیندیشد و تفکر کند.
برای انسان بالاتر از عقل در حوزه مسائل نظری وجود ندارد و راه را هم برای شهود و کشف حقایق باز کرده است و از آن به عنوان عرفان یاد میکنند.
این عرفان که برای انسان و دنیا امکانپذیر است که از آن به عنوان عرفان عملی یاد میکنیم، معرفتی مبتنی بر سلوک است
عرفان نظری مبتنی بر نظر و اندیشه معرفت حاصل میشود.
این عرفان نظری که یک حکمت راعی است و از حکمت متعالیه به مراتب برتر و والاتر است، اندیشه نابی میطلبد که آیتالله جوادی آملی، از آن به عنوان عقل ناب یاد میکند و نهتنها از ظن و خیال و گمان و وهم مصون است، و از هوا و هوس پاک و مطهر و منزه است بلکه عقل نابی است که کف صعود و رفعت به جهان ملکوت است و تازه، قلب از این به بعد باز میشود.
دنیای عرفان نظری به حدی وسیع است که بزرگان در این دانش اظهار عجز کردهاند.
اما عرفان عملی که معرفتی است شهودی. امام مبتنی بر سلوک شایستهای که به درستی شریعت را زمینه برای آن حقیقت قرار دادند، حد متوسط شریعت و حقیقت را طریقت بیان کردهاند. تا شریعت و طریقت به درستی شکل نگیرد، حقیقت اتفاق نخواهد افتاد.
ما به خودمان اجازه ندهیم بهراحتی از عرفان حرف بزنیم. عرفان یک دانش و معرفت شریفی است که فرازمند است. فراتر از عقل کامل است. عقل کامل درحقیقت درگاهی است برای عرفان.
سخن در این است چقدر میتوانیم از عرفان به عنوان جانمایه حکومت و نظام و سیاست سخن بگوییم؟
آیا اصلاً سیاست این طاقت و تحمل را دارد که بتواند حقایق ملکوتی را در جان خودش داشته باشد و بهحق این را به انتشار جهانی تبدیل کند؟
هدف متوسط که از جایگاه سیاست و حکومت امکانپذیر است، در حد فقاهت است. فقاهت میتواند جامعه را به قسط و عدل برساند.
آیا حکومت طاقت این را دارد که بتواند فراتر از عقل جلو برود؟ عقل در حد فقاهت است.
آیا از جایگاه حکومت به معنای چهارچوب نظام سیاسی امکانپذیر هست یا این یک جریانی است که پیامبر گرامی فراتر از مسائل حکومت و فرازمندتر از آنچه که به عنوان نظام سیاسی هست، مطرح میکند؟
بله؛ امام هم عارف و فقیه و هم حکیم و متخلق است اما ظرفیت حکومت را باید دید.
شعار ندهیم و حرف نزنیم. دیگر وقتش گذشته است. باید زمینهها را بهگونهای فراهم کرد که اگر سخن از عرفان و سیاست است، این لایههای متوسط بتواند خود را به سیاست برساند.
اخلاق که حد وسط بین شریعت و حقیقت است بتواند به حکومت برسد و حکومت بتواند اخلاق را در جامعه آموزش دهد و آن را منتشر کند. این کار بسیار بسیار دشواری است.
باید حق را بگویم و آن، این است که بین عرفان و سیاست فاصله بسیار زیاد است. زیرا سیاست دون آن است که بتواند عرفان را تحمل کند و عرفان، فرازمندتر از آن است که در قالب سیاست بگنجد.
دین برای همه افراد جامعه بخواهد نگرش عرفانی به ارمغان بیاورد و درگاه شهود را باز کند و آنها را صائن لنفس و امثال ذلک قرار دهد، این یک تخیل است
امام حسین علیه السلام عارف بود و صاحب دعای عرفه اما وقتی وارد بحث حکومت میشود، میفرماید «خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی». کف مسائل دین را میبیند. «أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ». فقه را میبیند. مگر بالاتر از اینها میشود گفت؟
ما یک خلطی هم حتی در سخنان بزرگان و اساتید خودمان داریم و فکر میکنیم اگر علی بن ابی طالب یا خود امام رضوان الله علیه عارف بود، این عرفان درحقیقت در حکومت آمده است. بله؛ او عارف است و حکیم است اما این عرفان و حکمت جای خودش را دارد. در قلب است.
متن کامل خبر👇👇👇
news.esra.ir
https://b2n.ir/487391
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S asfar -0397.mp3
8.22M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلسه : 397
#جلد_نهم
#فصل_بیست_و_هفتم
فتحقق و تبين من جميع ما ذكرناه و نقلناه أن الجنة الجسمانية عبارة عن الصور الإدراكية القائمة بالنفس الخيالية... .
تاریخ تدریس: 18/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
107. ejteha va taghlid.mp3
6.51M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
🔹 جلسه : 107
#ولایت_فقیه
#ولایت_و_امارت_سیاسی
تاریخ تدریس: 18/11/1399
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi