▫️
جماران:از دیدگاه شما شیوهی مبارزه با پدیده و چالش شبهعلم چیست؟ 🔹 تنها جایی که میتوان با این چالش به صورت جدی مبارزه کرد، مسأله فلسفههای مضاف است. به نظر میرسد که فلسفههای مضاف این رسالت را دارند که علم را از شبیه آن ممتاز و تفکیک کنند و اجازه ندهند تا شبهعلم موجب خطا و انحراف در افکار افراد عالم، جامعه و نظائر آن باشد. لذا این مسأله نه تنها در ارتباط با علم است، در ارتباط با دین هم است. حتی در ارتباط با عزاداری؛ ما امروزه گرفتار «شبه عزاداری» هستیم و در واقع عزاداری واقعی نیست. مثل اینکه عدهای در مقابل سنت گرفتار بدعت هستند. سنت، علم است و بدعت، شبهعلم. عزاداری واقعی عزاداری حقیقی است که واقعاً معنای عزا و حزن و اندوه و مصیبت را به صورت حقیقی در چهرهی انسانی و جامعه منتقل میکند. بسیاری از این موکبها و امثال ذالک، شبه عزاداری و شبه مصیبت هستند و نه مصیبت واقعی. پس همه چیز شبیه دارد: در دین، هم دین داریم و هم شبه دین. در فلسفه هم، هم فلسفه داریم و هم شبه فلسفه. اینکه جناب صدرالمتألهین متفلسفین و فیلسوفنماها را در رساله سه اصل و نظائر آن رسوا میکنند، برای این است که اینها شبهعلم و شبه فلسفه ایجاد میکنند. امروزه مسئلهی عرفانهای کاذب و شبه عرفانها، یک مشکل جدی است و در حالی که دانش عرفان حقیقی از پرفرازترین جاذبه علمی برخوردار است اما عرفانهای کاذب و شیطانی به عنوان شبه عرفان خودنمایی میکنند و باعث میشوند که عرفان حقیقی شناخته نشود. بنابراین، آنچه که امروزه میتوان در این رابطه تلاش کرد و امتیاز بین علم و شبهعلم را تبیین کرد، مسأله فلسفههای مضاف است. یکی از رسالتهای فلسفههای مضاف این است که تفکیک بین علم را از شبیه آن مشخص کند. برای نمونه، فلسفهی عرفان، فلسفهی فلسفه، فلسفهی فقه، فلسفهی کلام و سایر فلسفههای مضاف، رسالتهای متعددی دارند و از جمله آنها این است که بتوانند علم را از شبهعلم ممتاز کنند. حتی فلسفه علم اگر به درستی رسالت خود را انجام دهد میتواند علم را از شبهعلم نجات دهد. امروزه کسانی که با رویکرد شبهعلمی در جامعه حرکت میکنند، بسیار زیاد هستند. متأسفانه رسانهها بیش از اینکه فضای علم را به جامعه منتقل کنند، با شبهعلم بیشتر سروکار دارند. چرا که شبهعلم با برهان و استدلال و عقلانیت مخصوص به آن علم کار نمیکند، بلکه در آن احساسات، عواطف، اتفاقها و حوادث بیشتر نقش دارد. معیارهایی که برای شبه علم وجود دارد، با معیارهایی که برای علم هست کاملاً متمایز و ممتاز است. اگر امروزه دانشمندان هر رشتهای با رویکرد فلسفۀ مضاف به علم خودشان بنگرند، فلسفه علم میتواند شبهعلم را از علم ممتاز کند، فلسفهی فلسفه میتواند فیلسوفنمایان و متفلسفین را از فیلسوفان حقیقی جدا کند، فلسفهی عرفان میتواند عارفنمایان و کسانی که به اصطلاح در کسوت عارف ظاهرند اما از حقیقت عرفان بهرهای ندارند را جدا کند. چالش امروز جهانی را میتوان شبه حق در همه رشتهها مثل فلسفه، عرفان، کلام، فقه، اخلاق، حقوق، مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی دانست. حتی امروزه در مسألهی عزاداری عدهای بسیار مخلصانه، شناخت دقیقی به عزا دارند و عزاداری اصیل و درستی میکنند اما بسیاری از این موکبها شبه عزاداری است؛ بدعتهایی است که در عزاداری نهاده میشود و متاسفانه در جامعه معمولاً شبه عزاداریها بر اساس قصه، داستان، خواب و خیال است و مداحیهایی با صوتهای آنچنانی، تحریک عواطف و احساسات میکنند و این عزاداریها را به عنوان عزاداری حقیقی معرفی مینمایند. بنابراین، مسأله شبهعلم همزاد با خود علم است و مسأله نوپدیدی نیست. عرض کردیم در قرآن هم این معنا راه دارد، اما خدای عالم، معیارهایی را برای این علم بیان کرده است. سرّ اینکه امثال آیتالله جوادی آملی از استدلال و برهان فروتر نمیآیند و به داستان، خاطره، خیال، خواب و رؤیاباوری و رؤیاپردازی نمیپردازند، برای این است که علم با عقلانیت، استدلال و برهان خاص به خود پیش میرود و شبهعلم با احساسات، عواطف و رسانهای بودن کارها و امثال ذالک. لذا شاید برخی بگویند که آیتالله جوادی آملی در صحبتها، صحبت سنگینی میکنند، نه؛ حرف اگر بخواهد استدلالی و برهانی باشد و مرجعیت علمی ایجاد کند باید با استدلال، برهان و عقلانیت مناسب با آن باشد. البته با خیال، احساسات و عواطف هیچکس مخالف نیست، اما اگر خیالها، احساسات و عواطف، معطوف به برهان، استدلال و عقلانیت باشد بسیار خوب و کمالزاست. بنابراین، فکر میکنم مرجعیتی که برای علم باید ایجاد شود، راستیآزمایی و عیارسنجی است که در علم باید به کار گرفته شود. همین مسأله اگر در شبهعلم به کار گرفته شود، اینقدر حاکمیت، سلطه و چیرگی را بر احساسات و عواطف جامعه نمیتواند قرار دهد و مؤثر باشد. 👇👇👇👇
▫️
جماران:گاهی در برخی از دورهها مثل دوران همهگیری کرونا میبینیم که شبهعلم از علم پیشی میگیرد و جلو میافتد. اینجا این سوال به وجود میآید که چرا در عصری که با بارش اطلاعات و گستردگی فضاهای مختلف علمی، دانشگاهی، پژوهشی و فضای مجازی مواجهایم، عدهای شبهعلم را بر علم ترجیح میدهند؟ 🔹 کسانی که از عقلانیت، استدلال و برهان آن علم خاص بهره ندارند (یعنی اگر علم تجربی است عقلانیت تجربی، و اگر علم فلسفه و کلام است عقلانیت تجریدی) عوامزدگی در آنها اثر میکند. کسانی که بر کرسی شبهعلم سوار هستند، دنبال منافع و اهداف مادی، مقامهای سیاسی و امثال ذالک هستند و سعی میکنند که توده مردم را که از چنین عقلانیتی برخوردار نیستند با تحریک عواطف و احساسات به این فضاها بیاورند. مثل بدعت در مقابل سنت، که یک شِمایی از حق در بدعت وجود دارد. یا ظاهری مثل مطلّا بودن یک گنبد که اساساً گنبد از آهن است و حتی مس نیست، یک پارچۀ زردی روی آن انداخته میشود و مردم فکر میکنند که طلاست. اتفاقاً شبهعلمها به دنبال تودهها و افراد کم آشنا به این ساحتها و میدان علم هستند و با نشان دادن برخی از رویدادهای اتفاقی و تحریک عواطف و احساسات، این کار را انجام میدهند. باید این نکته را اضافه کنیم که عالمان هم باید حریم علمشان را حفظ کنند، علمشان را نشکنند، علمشان را نفروشند و با علمشان بازی نکنند. اگر دانشمندان علم طب و اطبا با علم طب بازی نکنند و سودجویی و سوداگرانه با این علم کار نکنند، قطعاً مدعیان نمیتوانند در جامعه موثر باشند. دانشمندان علم طب درآمدهای سنگینی را از طریق مسائل علمی پیش میبرند و آن درآمدها در توان افراد ضعیف، توده و عوام مردم نیست. لذا مردم مجبور میشوند که به راه و سمت دیگری گرایش پیدا کنند. بنابراین، یکی از جهاتی که به شبهعلم دامن میزند، عالمانی است که دنیاگرایی و مالدوستی دارند و به علمشان و سوگندی که برای آن خوردند وفادار نیستند لذا چنین چالشی ایجاد میشود. 👇👇👇👇
▫️
جماران:مستحضرید که عدهای عامداً و عالماً در حوزهای که جزء تخصص آنان نیست ورود پیدا میکنند و به جامعه و علم ضربه میزنند. اینها حقیقت را از چشمان مردم پنهان کرده و به نوعی دزدی حقیقت میکنند. حضرتعالی چه توصیهای به این طیف افراد دارید؟ 🔹 این دسته از افراد به جهت سودجویی، مالطلبی، مقامخواهی و اهداف مادی که دارند کمتر توصیه و نصیحت پذیرند. لذا ما باید جامعه را روشن کنیم. در این راستا، دو کار عمده باید انجام شود: یک، دانشمندان هر علم، حریم علمشان را به دقت حفظ کنند، حرمت بنهند و اجازه ندهند تا با علمشان بازی شود؛ نه خودشان با علم بازی کنند و نه اجازه دهند که دیگران با علم بازی کنند. امروزه متأسفانه تا حد زیادی علم طب در دست و چنگال سودجویان علم طب است. عدهای دانش طب دارند، ولی برای اینکه عملی انجام دهند، زیرمیزیهای سنگینی میگیرند، چون به علمشان وفادار نیستند. این کارها خطرات جدی ایجاد میکند برای اینکه شبهعلم رشد کند. مردم میگویند که بالاخره، طبیبی که عملی انجام میدهد، به صورت متعارف حقالزحمهای باید بگیرد، ولی در صورتی که از پشت دست، چندین برابر بگیرد، مردم میگویند که معلوم است که فلان طبیب به دنبال منفعت خود است و الا عمل و کار درمانی که نباید اینگونه باشد. این کار یکی از مهمترین منشأها و منابع تشدید شبهعلم است. از سوی دیگر توده مردم را باید نسبت به این مسأله روشن کرد و البته دستگاههای قضایی، امنیتی و اطلاعاتی هم باید ورود کنند؛ چون یک بار، یک نفر یا دو نفر این کارها را انجام میدهند، اما گاهی یک جریان انحرافی ایجاد میشود. از این رو، رسالت قدرتها و دولتها این است که اجازه ندهند تا این انحرافها به صورت جدی، جامعه را متزلزل کند و موجب آسیبهای جدی شود. 👇👇👇👇
▫️
جماران:اگر در پایان نکتهای وجود دارد به عنوان حسن ختام بفرمایید. 🔹 سلام بنده به همه دوستان و دوستداران علم و کسانی که از حوزه شبهعلم فاصله میگیرند و تلاش میکنند که در هر حوزهای، جامعه در گودال و چاه شبهعلم گرفتار نشوند و فلسفههای مضاف در رشتههای مختلف را تقویت میکنند تا حریم علم را از شبهعلم جدا کنند، ابلاغ شود و امیدوارم که این موفقیت برای همگان حاصل شود. ↙️ لینک خبر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/4664224 #استاد_مرتضی_جوادی_آملی #مصاحبه 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید
◀️ اول مهر ماه 1403
🔹 لینک پخش زنده درس #فلسفه استاد:
شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
🔹لینک پخش زنده درس #شرح_تفسیر_القرآن_الکریم:
یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر
https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran
🔹 لینک پخش زنده درس #معاد_در_حکمت_متعالیه:
سه شنبه ها ساعت 17 الی 19 درس
https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh
🔹 لینک پخش زنده قوت و غنای حکمت متعالیه:
دوشنبه ها ساعت 18:30
https://el.esra.ir/ch/mbahs-falsafi
◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
💢 یاوران قائم آل محمد (ص)
🔸 ... حضرت فرمود: «فَمَنْ نَصَرَهُ فَقَدْ نَصَرَنی وَ نَصَرَ وَلَدَهُ الْقائِمَ...»؛ آن كسی كه حسین را در سرزمین كربلا نصرت كند منِ پیغمبر را نصرت كرده است، او در حقیقت اگر در زمان امام زمان حاضر بود در ركاب مهدی (عج) با او همراه بود ... .
اگر کسانی حتی زبانی هم ما را نصرت كنند، در روز قیامت در حزب ما محشور می شوند.
👇👇👇👇
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#واعظ_سخن
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
💢 یاوران قائم آل محمد (ص)
🔸 رسول الله (ص) فرمود: «وَلَدی حُسَینٌ یقْتَلُ بِطَفِّ كَرْبَلَاءَ غَریباً وَحیداً عَطْشاناً فَریداً»؛ پسرم حسین در سرزمین كربلا عطشان، غریب، تنها و مظلومانه به شهادت می رسد
«فَمَنْ نَصَرَهُ فَقَدْ نَصَرَنی وَ نَصَرَ وَلَدَهُ الْقائِمَ»؛ آن كسی كه حسین را در سرزمین كربلا نصرت كند منِ پیغمبر را نصرت كرده است، او در حقیقت اگر در زمان امام زمان حاضر بود #در_ركاب_مهدی (عج) با او همراه بود؛ یعنی این هفتاد و دو نفر بدون تردید از اصحاب امام زمان بودند و در ركاب امام زمان برای #احیای_عدل_جهانی و بر پایه حقّ الهی در این زمین به قیام و جهاد و مجاهدت برمی خاستند.
🔸 بعد این جمله را دارد، اینها برای ما خیلی مهم است! اینها فرمایشات پیغمبر است، ما الآن بناست به لطف الهی تحت لوای پیغمبر ـ ان شاء الله ـ محشور شویم. ببینید پیغمبر از ما چه انتظاری دارد، #نصرت_زبانی هم برای ما ارزش دارد.
حضرت فرمود: «وَ لَوْ نَصَرَنا بِلِسانِهِ فَهُوَ فِی حِزْبِنا یوْمَ الْقِیامَةِ»؛ بعضی ها نمی توانند، تمكّن ندارند، شجاعتش را ندارند
اگر حتی زبانی هم ما را نصرت كنند، در روز قیامت در حزب ما محشور می شوند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#واعظ_سخن
#باز_نشر
📚 سخنرانی مناسبتی
تاریخ: 1394/08/01
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
✨#دوره_آنلاین ✨#رایگان ✨#پاییز
📣دوره قوت و غنای حکمت متعالیه
🎙استاد #مرتضی_جوادی_آملی
🗓 از 9 مهر، دوشنبه ها، ساعت ۱۸:۳۰
👈 ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_Ali111
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | تلگرام | آپارات | اینستاگرام |
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#دروه_علمی
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
💢 شروع دروس استاد مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید
◀️ اول مهر ماه 1403
🔹 لینک پخش زنده درس #فلسفه استاد:
شنبه تا چهار شنبه ـ ساعت 10:15 تا 11 صبح
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
🔹لینک پخش زنده درس #شرح_تفسیر_القرآن_الکریم:
یکشنبه تا سه شنبه ـ ساعت 11:15 صبح تا 12 ظهر
https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran
🔹 لینک پخش زنده درس #معاد_در_حکمت_متعالیه:
سه شنبه ها ساعت 17 الی 19 درس
https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh
◀️مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۱۹، دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
52.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار سنگ بنای وحدت مسلمین/ به وحدت به عنوان یک فرهنگ نگریسته شود
🔹حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، #وحدت را یک امر قراردادی یا میثاق اجتماعی صرف ندانست بلکه ریشه آن را در اعتقادات و باورهای اصیل دینی مسلمانان عنوان کرد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
پیامبر گرامی اسلام(ص) بنیانگذار سنگ بنای وحدت مسلمین/ به وحدت به عنوان یک فرهنگ نگریسته شود
🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: خداوند جنبه مثبت و اثباتی مسئله وحدت و هم جنبه منفی و سلبی آن را در کلامش به بهترین شکل بیان فرموده است.
مسئله وحدت یک امر قراردادی یا میثاق اجتماعی صرف نیست، بلکه ریشه در اعتقادات و #باورهای_اصیل_دینی ما دارد که حتی قبل از مسجد ساختن و قبل از بیان احکام الهی در مدینه، پیامبر گرامی اسلام این توصیه را داشتند.
🔹 باید باور کرد که #وحدت تنها با قرارداد و میثاق و نظایر آن تامین نمی شود، بلکه وحدت تا مبنای اعتقادی و باوری ومعرفتی اصیل پیدا نکند، نمیتواند برای جامعه خیر را به همراه داشته باشد.
👈 من باور دارم اگر جامعه اسلامی وحدت را به عنوان یک #فرهنگ ببیند و به عنوان یک باور اعتقادی وفرهنگ عمومی و اجتماعی آن را ایجاد کند، می تواند موفقیتی را برای جامعه بشری به ارمغان بیاورد.
امیدواریم که وحدت به عنوان برترین موهبت الهی به جامعه اسلامی باز گردد و اختلاف و تشتت و پراکندگی از جامعه اسلامی ریشه کن شود.
↙️ لینک خبر:
https://mortazajavadiamoli.ir/fa/w/1924647
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#هفته_وحدت
📚 وبینار سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی
تاریخ: 1402
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi