استاد مرتضی جوادی آملی
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشتهخویی بار مییابد حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس
فرشتهخویی با کاربست عقل محقق میشود
اما چرا در این عالم که به دنیا یاد میکنیم، حق و باطل و خیر و شر و عدل و ظلم باهم هستند؟ اقتضای عالم طبیعت و اینکه این عالم با ماده همراه است، این است که این عالم حجاب ذاتی دارد که به اقتضای این حجاب، جهل رخ میدهد یا احیاناً چون انسان از جایگاه جمادی، نباتی و حیوانی رسته و به عالم انسانی رسیده است. در عالم طبیعت جماد، نبات و حیوان وجود دارد، حیوانیت خصلتهایی دارد و جهاتِ نقصی دارد که انسان باید از آنها اجتناب کند. اینکه گفتهاند انسان بر سر یک چهارراهی اعم از بهیمیت، شیطنت، سبعیت و ملکیت است، یعنی همین. انسان زمانی که عقل را جای خود قرار دهد، ملکیت و فرشتهخویی در انسان پیدا میشود و به تعبیر شاعر: «تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک، برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس».
آنچه باید از قرآن فهم کنیم این است که قرآن با معرفی این نیرو، شئوناتی را برای آن ذکر کرده است. انسان برای تشخیص حقایق از جهات عدیده باید واکاوی و جستوجو کند و نسبت به حقایق کاوش کند که از راه عقل، برای انسان امکان دارد. حس و تجربه گرچه یک قوه قوی برای انسان هستند، اما تشخیص نهایی آنها به وسیله عقل است. عقل باید حقایق را تشخیص دهد. برای اینکه حقایق را آن طور که هستند تشخیص دهد، نیازمند است که هم سطح ظاهری و هم عمق و باطن و ژرفای حقیقت و جلوههای ظاهری و سرانجام و نتایج و عاقبتی که برای آنها وجود دارد، مورد بحث قرار دهد تا به درستی به عمق یک شیء برسد.
لذا این قوه که به نام قوه عاقله در وجود انسانی از ناحیه حق قرار گرفته، شئون عدیدهای دارد که به شناخت برمیگردد. گاهی از آن به تفکر یا تفقه و تأمل تعبیر میشود. انسان باید بتواند بر اساس برهان، مجهولات خود را به معلومات تبدیل کند. اگر انسان یک سؤالی دارد برای اینکه این جهل را کنار بزند از معلوماتش کمک میگیرد تا مطلوب خود را تأمین کند که این کار تفکر است. اقتضای برنامههای زندگی این است که انسان از جهل تبعیت نکند.
یکی از اموری که در قرآن بدان توصیه شده، تفکر کردن است که ما را از جهل و غفلت بیرون میآورد و مجهولات ما را به معلومات تبدیل میکند. بنابراین، یکی از جهاتی که از این قوه عاقله و نفس ناطقه امکانپذیر است، جریان تفکر است. شأن دیگر این قوه نیز عبارت از تفقه است که به معنای ژرفنگری و ژرفاندیشی است که باطن حقایق مورد بررسی قرار میگیرد. اگر نتوانیم از راه تفکر حقیقت را بشناسیم با جریان تفقه میتوانیم این کار را انجام دهیم که در قرآن نیز بدین مسئله توجه شده است.
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
موضوع: تفکر و تعقل در قرآن
#مجازی
تاریخ: 1400/01/26
@m_vaezjavadi
«اخلاق و انسان در قرآن» اخلاقِ کریمانه و رفتاری به دور از ریا و تملق شایسته انسان است/ جامعه اخلاقی از اختلاف و تفرقه پرهیز دارد
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم و رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء می گوید: خداوند در قرآن انسان را کریم معرفی کرده و اخلاقِ کریمانه را برای انسان شایسته می داند. مراد از اخلاق کریمانه این است که در تمام جهات وجودیش چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ تعاملش با محیط زیست و منابع طبیعی و هوا و فضا و آب و چه ارتباطش با جامعه انسانی و حتی ارتباطش با پروردگار عالم باید کریمانه و در عالی ترین و شایسته ترین شأن آن اتفاق افتاد و عمل او به دور از ریا، تملّق و چاپلوسی باشد.
وی معتقد است که ما به سیاست های دروغین خود مشغول شدیم و از مسایل اصلی و اساسی که جامعه و دین به واسطه آنها آسیب جدی می بیند و به شدت ضعیف، تحقیر و توهین شده، غافل شدیم و تنها دنبال مقام خواهی، کرسی های ریاست جمهوری، مجلس و دیگر اعتبارات دنیوی هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تأکید دارد: اولین ویژگی جامعه اخلاقی این است که از اختلاف، تفرق و تشتت بپرهیزد و به همگرایی، وحدت، دوستی و محبت اعتنا و اهتمام بورزد. متأسفانه امروز جامعه ما از این تفرق و اختلاف شدید رنج می برد. ما نتوانستیم جلوه های شایسته اخلاقی را در جامعه منتشر کنیم بلکه بذر نفاق، شقاق، درویی، چاپلوسی و تملق را در جامعه منتشر کردیم.
متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را درادامه می خوانید:👇👇👇
https://fa.shafaqna.com/news/1129819
@m_vaezjavadi
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
موضوع: زیست دنیوی از منظر دین
دوازدهم و چهاردهم ماه مبارک رمضان
@m_vaezjavadi
🌐 رحمت الهی
▫️ یك مطلبی در اینجا وجود دارد كه بسیار مطلب مهم و اساسی است و آن این است كه انسان با خدای خودش چگونه #سخن بگوید؟ با پروردگارش چگونه شایسته است كه حرف بزند؟ ما می توانیم هر طوری با خدایمان حرف بزنیم با هر زبانی با هر دینی راز و نیاز بكنیم، این امكان برای همه ما وجود دارد. هر انسانی می تواند با خدای خودش هر طوری كه می تواند سخن بگوید، با خدایش با #زبان_ناز سخن بگوید، با فریاد حرف بزند، گله و شكایت بكند، می تواند هر جوری با خدا حرف بزند؛ اما سخن این است كه شایسته ترین سزاوارترین بهترین نوع سخن گفتن با خدا كه لایق درگاه الهی باشد چگونه حرف بزند.
▫️ ویژگی سوره مباركه حمد این است كه خدای عالم به ما تعلیم می دهد كه ما با خدای خودمان با پروردگاری كه خالق ماست، رب ماست، رازق ماست، آغاز و انجام ماست مبدأ و منتهای ما از او است و به اوست این گونه سخن بگوییم؛ او را در بهترین و در بالاترین اوصافش بستائیم و معرفی كنیم: #بسم_الله_الرحمن_الرحیم انسان وقتی خدا را در جلوه رحمتش و لطف و مهربانی اش، مهربانی عام اش و مهربانی خاص اش صدا می زند چه اُنسی و چه ارتباطی با خدا برقرار می كند! آن خدایی كه همه كمالات را دارد او الله است. الله یعنی آن ذاتی كه مستجمع جمیع كمالات است؛ قدرتش مطلق، علمش بی نهایت، اراده اش بی چون و همه جلوه های كمال از اوصاف جلال و جمال در او به حد اعلا و نهایت وجود دارد، این الله است. اسمی بالاتر از الله نداریم! الله یعنی ذاتی كه مستجمع جمیع كمالات در حد بی نهایت است، این الله كه چنین ذاتی چنین گوهری و چنین حقیقتی است او #رحمتش_مطلق است و بی نهایت، كران تا كران رحمت خدا عالم را فرا گرفته است. او رحمان است. او نسبت به مؤمنین همواره و همیشه با رحمت و لطف ارتباط برقرار می كند و با آنها از در رحمت سخن می گوید و این رحمتش هم همیشگی و دائمی و بلا انقطاع است خوب ما خدا را می خواهیم صدا بزنیم آیا این واژه ها این كلیدواژه های اصلی و اساسی كه واژه های كلیدی اند مگر در اختیار ماست؟! این خدا دارد به ما تعلیم می دهد كه وقتی با من سخن می گویی می خواهی مرا معرفی كنی با اوصاف من ارتباط برقرار كنی من این هستم: من الله ام، من رحمن ام، من رحیم ام با این نام آشنا بشو به اسم این حقیقت من را صدا بزن #بسم_الله_الرحمن_الرحیم. حالا اگر این بسم الله را خدا به ما تعلیم نمی داد و با این واژههای اصلی و كلیدی در معارف ما را آشنا نمی كرد ما می خواستیم خدایمان را صدا بزنیم چجوری خدایمان را صدا می زدیم با چه لحنی با چه واژههایی با چه عبارتی از این عبارت رسا تر كاملتر شیوا تر و شیرین تر وجود ندارد #بسم_الله_الرحمن_الرحیم.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1395/03/20
🆔 @m_vaezjavadi
47.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 3
تاریخ: 1400/01/27
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0719.mp3
10.18M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 3
تاریخ: 1400/01/27
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 03 S moredi _0719 p0+.pdf
169.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 3
تاریخ: 1400/01/27
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
52.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 4
تاریخ: 1400/01/28
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0720.mp3
10.61M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 4
تاریخ: 1400/01/28
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi