eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صحنه انقلاب ▪️ مفهومی که از جمهور و مردم اراده می ‎کرد، با حقیقت کلمه آن ‎ها همراه بود. امام با متن مردم ارتباط داشت و حضور مردم را در صحنه کاملاً ضروری می ‎دانست و از جمله عبارت‎ هایی که امام زیاد آن را به کار می‎ برد، این بود که همه باید در باشند. خیلی‎ از سیاسیون از حضور مردم در صحنه هراس دارند؛ اما این باور را داشت که اگر مردم از صحنه بیرون بروند، اسلام از بین رفته است. ▫️ اندیشه‎ ها و آرمان‎ های اسلامی بدون از بین می ‎رود. آنچه می ‎تواند اسلام را با قدرت به بیاورد، همین مردم‎ اند. اگر مردم از دست برود، اسلام هم از دست می‎ رود و در این باره اصلاً تردید نکنید! این ‎طور نیست که ما می‎ توانیم چیزی به نام اسلام داشته باشیم و برای ما مهم نباشد که مردم باشند یا نباشند. 🌐 لینک متن کامل مصاحبه: https://b2n.ir/w85028 🆔 @m_vaezjavadi
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با ایکنا: اندیشه و آرمان امام(ره) قلب حقیقت پیدا کرده است / دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب نزنیم 🔹از اندیشه‌ و آرمان امام(ره) فاصله گرفته‌ایم 🔹توافق میان جمهوریت و اسلامیت آسیب دیده است 🔹تفسیر قانون اساسی به جای فهم آن نشسته است 🔹مردم از فهم قانون اساسی بازمانده‌اند 🔹نباید دست رد به سینه ناصحان و دلسوزان انقلاب زد 🔹اعتماد عمومی کم‌رنگ شده است 🔹برگرداندن اعتماد مردم به راحتی امکان‌پذیر نیست متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/a78921 @m_vaezjavadi
امام خمینی(ره) اسلام و جمهوریت را توأمان می‌دید، اما امروز آن هماهنگی و تفاهم و توافقی که میان جمهوریت و اسلامیت وجود دارد، آسیب دیده و به نظر می‌رسد که آنچه امام(ره) به ارمغان آورده بود، قلب حقیقت پیدا کرده است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/a78921 @m_vaezjavadi
بزرگترین اندیشه سیاسی امام(ره) را در همراهی و توأمان بودن اسلام و جمهوریت باید دید. البته امام(ره) شخصیتی متعالی بود که در ابعاد اخلاقی، تربیتی، فلسفی، عرفانی و نظایر آن اندیشه‌های قابل اعتنایی مطرح کرد، ولی در بعد سیاسی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفکری که برای جامعه به ارمغان آورد، هماهنگی میان جمهوریت و اسلامیت بود. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/a78921 @m_vaezjavadi
در باب قانون اساسی، از یک طرف با فهم آن مواجهیم و از طرف دیگر، با تفسیر قانون اساسی. اکنون تفسیر قانون اساسی جای فهم آن نشسته و مردم از فهم قانون اساسی بازمانده‌اند. همان‌طور که کلیسا انجیل را به رأی خودش تفسیر می‌کرد و به مردم ارائه می‌داد، اگر ما بخواهیم قانون اساسی را به‌گونه‌ای تفسیر کرده و فهم آن را در چارچوب این تفسیر ارائه دهیم، طبعاً این به اسارت گرفتن قانون اساسی و حقیقت آن را قلب کردن است. تفسیر قانون اساسی در موارد بسیار نادری اتفاق می‌افتد که در خصوص اصول و قوانین ابهام وجود داشته باشد، ولی اینکه به‌جای فهم قانون اساسی، آن را تفسیر کنیم و بگوییم فقط عده‌ای خاص قانون اساسی را می‌فهمند، به اسارت بردن قانون و قلب حقایق است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/a78921 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t85447 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: مکتب فقهی امام صادق (ع) مبتنی بر جریان اصیل وحی است 🔷احتجاج ها به عنوان ویژگی مکتب فقهی امام صادق علیه السلام بایستی که مد نظر باشد. دیگران اگر مکاتبی داشتند مثل مکتب شافعی یا حنبلی یا حنفی بر اساس نگرش‌های شخصی یا گروهی شکل می‌گرفته است اما امام علیه السلام آنچه را که به عنوان مکتب جعفری بنیان نهاده است مبتنی بر جریان اصیل وحی است که در کتاب و سنت رسول گرامی اسلام متجلی شده است. این مکتب را نباید در کنار سایر مکاتب قرار داد و گفت که اگر ما مکتب مالکی و حنفی و شافعی و حنبلی داریم، مکتب دیگری به نام مکتب شیعی داریم. 🔷یکی از امتیازاتی که در عصر امام صادق علیه السلام وجود داشت و بایستی آن را نمونه و الگوی عصر روزگار خودمان محسوب کنیم این بود که حضرت از فرصت طلایی که برایشان پیش آمد کمال استفاده را کرده و فرصت سوزی نکردند. یکی از امتیازاتی که در اندیشه و جریان فکری مکتب امام صادق علیه السلام وجود دارد ژرف‌اندیشی و عمیق شدن در لایه‌های عمیق و زیرین دین است. بعضی‌ها به سطحی گرایی و ظاهرگرایی خود را مشغول کردند و متأسفانه از همین سطحی‌نگری و ظاهرگرایی هم انحراف و تحریف ایجاد شده است. امروزه هم کسانی که با یک سطح از ظواهر علم و دین آشنا هستند، اظهار نظراتی می‌کنند که هرگز با اصول و مبانی سازگار نیست. امروز اظهار نظرهایی که از برخی از اشخاص حتی کسانی که به هر حال جایگاه اجتماعی قابل توجهی هم دارند ارائه می‌شود و به عنوان اسلام و به عنوان مکتب تشیع و به عنوان کسی که از علوم اهل بیت خبر می‌دهد ارائه می‌شود که به هیچ وجه با اصول و ارزش‌های تنیده شده با معارف اسلامی سازگاری ندارد و این به جهت آن است که از عمق و از اندیشه ژرفی که امام علیه السلام برای جامعه‌ی علمی حوزوی و دانشگاهی ترسیم کرده است، برخوردار نیستند. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t85447 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
440.mp3
11.47M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 440 : (31) فی الإشارة إلى الزبانیة و عددها قال تعالى‌ عَلَیها تِسْعَةَ عَشَرَ وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِینَ كَفَرُوا الآیة اعلم أن لله سبحانه ملائكة عمالة بإذنه فی الأجسام كما أن له ملائكة علامة لا التفات لهم بغیره تعالى و لا شغل لهم فی الأجسام و هم المشار إلیهم بقوله.... تاریخ تدریس: 1400/03/16 : جلسه فردا ساعت 10:30 برگزار می گردد. 🆔 @m_vaezjavadi
رابطه دین و فطرت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی سه شنبه 18 خرداد ماه ساعت 14:30 به وقت ایران برنامه زوم ID: 394 9619 859 password : 5 همچنین پخش از سامانه مجازی 🔹https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0441.mp3
24.01M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 441 : فی الإشارة إلى درجات السلوك إلى الله و الوصول إلى الجنة : في شجرة طوبى و شجرة زقوم‌ الی تاریخ تدریس: 1400/03/17 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0442.mp3
18.9M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 442 : في شجرة طوبى و شجرة زقوم‌ و أما عند القيامة فلكون النفس مجردة عن شواغل الدنيا و آثار الحواس و كون الباطن مكشوفا ظاهرا و العلم عينا و الغيب شهادة كانت اللذة... تاریخ تدریس: 1400/03/18 (اتمام جلد نهم) 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فرزند رسول الله 🔸 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بهره مند از بوده و سلامی که به ساحت آن حضرت عرض می کنیم صِرفاً به عنوان دختر موسی بن جعفر «باب الحوائج الی الله» نیست، بلکه عرض می کنیم سلام بر آن کسی که خود ولی الهی است الله است، فرزند ولایت علی بن ابی طالب و همچنین «بنت الولایة» است، «أخت الولایة» است و «عمة الولایة» است. 🔸 در زیارتی که برای آن حضرت است او را می شناسیم و معرفی می کنیم[1] و از آن حضرت هم ـ إن شاءالله ـ سعادت و نجات از همه انحراف ها و تباهی ها را برای خود و جامعه خود و نظام اسلامی مسئلت می کنیم و امید است که ـ إن شاءالله ـ علوم و معارف آنان منتشر بشود. [1] . زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص546 ـ 568; «... السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ السَّلَامُ‏ عَلَیكِ یا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا أُخْتَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏ ...». 📚 سخنرانی مجازی تاریخ: 1399/09/06 🆔 @m_vaezjavadi
💠 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: 🔸 امام معتقد بود در «جمهوریت» باید همه آحاد جامعه نقش آفرین باشند/ بزرگترین میراث اجتماعی و سیاسی امام هماهنگی بین جمهوریت و اسلام است! ما در یک جامعه بسیط نیستیم که اسلام را در یک طرف و مردم را در طرف دیگر قرار بدهیم. اندیشه سیاسی مهمی که امام به صحنه آورد، این آمیختگی و با هم بودن در بستر حکومت بود. امام معتقد بودند که اگر مردم در صحنه باشند اسلام در صحنه است و اگر مردم در صحنه نباشند یک اسلام تقلبی و ساختگی که قدرت او را تعریف کرده به صحنه می آید. مردم به صورت فطری اسلام را می شناسند و ارزش هایی که اسلام تولید می کند را با همه وجود می پذیرند. ولی وقتی نقش مردم در حاکمیت و تحقق اسلام یک نقش حداقلی و حضور مردم در عرصه حاکمیت اسلامی کمرنگ شد، و مردم جایگاهی برای خود در حاکمیت اسلامی ندیدند و اسلام را هم احیانا به گونه دیگری و قلب یافته تعریف کردند، طبیعی است که اگر نگوییم اسلام ستیز می شوند، اسلام گریز می شوند. امام جمهوریت را به گونه ای معنا کرد که همه افراد و آحاد جامعه اسلامی در این جمهوریت حضور دارند. بزرگترین میراث اجتماعی و سیاسی امام هماهنگی و همدلی بین جمهوریت و اسلام است. همه باید تلاش کنیم که جامعه را با حقایق اسلامی آشنا کنیم و معاذالله اجازه ندهیم که با حرکت ها، اقدامات، مواضع و نظرات ما بین جمهوریت و اسلامیت گسست ایجاد شود. طبعا اولین آسیب این گسست به خود اسلام، جمهوری و نظام خواهد بود و بعدها به تبع موارد دیگری ممکن است اتفاق بیفتد. متن کامل مصاحبه با جماران👇👇👇 yun.ir/ug4fgg 🆔 @m_vaezjav
💠 تنها دوست 🔸 انسان یک ولی مباشر دارد که او را به جهت خیر سوق می دهد به نام عقل و یک ولی مباشر دارد که او را به سمت شرّ و بدی سوق می دهد به نام جهل. این بیان نورانی حضرت (علیهما آلاف التحیة و الثناء) به این امر ما را هدایت می کند که انسان تنها و تنها دارد به نام و یک دشمن دارد به نام : «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه‏».[1] [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. ◀️ سلسله مباحث اخلاقی تاریخ: 1399/11/09 🆔 @m_vaezjavadi
💠 کانون محبّت 🔸 به فرزند شبیب فرمود: «إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَان»؛ اگر بخواهی با ما در به سر ببری با حزن ما محزون و با فرح ما شادمان باش، «وَ عَلَیكَ بِوَلَایتِنَا»؛ و سعی كن و تلاش كن و كوشش داشته باش با ما محشور باشی! 🔸 «فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّی حَجَراً»؛ اگر یك نفری یك سنگی را دوست داشته باشد، «لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ یوْمَ الْقِیامَة»؛[1] در روز قیامت او با همان سنگ محشور می ‌شود؛ زیرا قلب است و محبّت وحدت می‌ آورد، اتحاد ایجاد می ‌كند. [1]. الأمالی(للصدوق)، ص130؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏44، ص286. ◀️ سخنرانی عمومی تاریخ: 1398/06/16 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در محضر قرآن 🔸 قرآن عزیز همانند یک مادری که دست فرزند را می گیرد پا به پا می برد تا راه رفتن را به این کودک بیاموزد، دست عقل را می گیرد، شئونات و جهات عقل را به او تذکر می دهد؛ می گوید باید باشی، باشی، باشی، باشی، صاحب خرد و لُب باشی تا بتوانی را بشناسی. 🔸 از حق بهره ببری از باطل اجتناب کنی. از خوبی ها و زیبایی ها بهره ببری از خبائث و آلودگی ها فاصله بگیری. فرمود: ﴿وَ یجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لا یعْقِلُونَ﴾.[1] [1]. سوره یونس، آیه100. ◀️ سخنرانی مجازی در دومین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی و معارفی قرآن تاریخ: 1400/01/26 🆔 @m_vaezjavadi
جلسات خوانش ملاصدرا استادحجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی امشب ساعت 21:30 به صورت کلاس مجازی علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه شب ها برگزار می شود حضور یابند. https://engage.shatel.com/b/sha-hnm-uy0-upo @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ساحت عشق 🔸 و ارادت معرفت است؛ هر مقداری که معرفت زمینه ساز باشد عشق و ارادت کار می کند. وقتی انسان محبوبی را دوست داشت که محبوب رضا و غضب دارد و مهر و قهر دارد، به محبوبی می اندیشد که آن هر آنچه را که دوست داشت را اعلام می کند و هر آنچه را که برای او بد بود را هم اعلام می کند. ما به همان میزانی انسان ها را می دانیم که هم در جنبه محبّت و مهر در میدان هستند و ارادت و محبت خودشان را به جنبه های الهی اظهار می کنند و هم در جنبه قهر. ◀️ همایش ملی محبت و عشق از دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام) ـ دانشگاه شیراز تاریخ: 1397/02/04 🆔 @m_vaezjavadi
مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا با همکاری انجمن های اسلامی دانشجویان لندن، لیدز و گلاسگو برگزار میکند: دهمین جلسه از سلسله جلسات «حلقه های قرآنی» شامل ۳۰ دقیقه سخنرانی و ۳۰ دقیقه پرسش و پاسخ 🎙با سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی 🎤با قرائت قرآن کریم: استاد محمود بیژنی 🗒تاریخ برنامه: یکشنبه ۴ جولای ۲۰۲۱ (۱۳ تیر ۱۴۰۰) 🕒 ساعت آغاز برنامه: ۳ عصر لندن ۴ اروپای مرکزی / ۵ مسکو / ۱۸:۳۰ تهران 🌐 لینک شرکت در جلسه: 🔗 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi https://us02web.zoom.us/j/3131103333 Zoom Meeting ID: 313 110 3333 شرکت برای علاقه مندان آزاد است. ———————————————— مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا @m_vaezjavadi
جلسات خوانش ملاصدرا استادحجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی امشب ساعت 21:30 به صورت کلاس مجازی علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه شب ها برگزار می شود حضور یابند. https://engage.shatel.com/b/sha-hnm-uy0-upo @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هویت انسانی 🔸 خدای علم انسان را مختار و مرید آفرید. آن کسی که اختیار و اراده خودش را به دیگران بدهد و بگوید هر چه که شما فرمودید، این شخص حتماً یک ندارد. یکی از جهات هویتی انسان آزاد بودن است «لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً»،[1] چقدر این فرمایشات اساسی و ارزشمند است! آن انسانی که عبد غیر باشد، بنده دیگری باشد و از خودش آزادی و حرّیت نداشته باشد این شخص در سلک انسانی نیست هویت انسانی ندارد؛ این ها شاخصه های انسانی و هویت انسانی است. انسان یعنی را در خود داشتن. انسان یعنی را در خود پذیرفتن. [1]. نهج البلاغه، نامه31. ◀️ دهمین جلسه از سلسله جلسات «حلقه های قرآنی» ـ مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه بریتانیا تاریخ: 1400/04/13 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا