69-67. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.17M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 67
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
المظهر الثالث فی حقیقة الموت
اعلم أنّه قد ثبت أنّ الإنسان مركّب من جوهرین بدن جسمانی و نفس عقلانی و البدن«محمول» و النفس «حاملة» له.
#ص99
تاریخ نشست: 1400/05/25
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 خصائص قرآنی سید الشهدا
▪️ نهضت سالار شهیدان #حسین_بن_علی چون برگ زنده و زرّینی از قرآن مجید است، در همه خصائص خود از #خصائص_قرآنی بهره می برد. قرآن هم ثقیل است و هم آسان. دو تا واژه را باید در مقابل دو واژه دیگر قرار داد: یکی عُسر است در مقابل یسر و یکی ثقیل است در مقابل خفیف. قرآن ثقیل است، سنگین است: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلا﴾[1] و خفیف نیست. قرآن با یسر و آسانی همراه است و عسر و سختی ندارد: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر﴾.[2] همان گونه که قرآن این دو خصیصه را دارد در مقابل آن دو خصیصه؛ یعنی قرآن ثقیل است خفیف و سبک نیست، قرآن سخت و دشوار نیست بلکه آسان است؛ نهضت سالار شهیدان #حسین_بن_علی هم از این دو بهره می برد؛ یعنی ثقیل و وزین است و سبک نیست، آسان است و سخت نیست. اما این آسانی و راحتی در مقابل سختی از کجا حاصل می شود؟ آن وقتی است که ما یک تفسیر درستی را از موت و حیات داشته باشیم. آن نگاهی که سالار شهیدان #حسین_بن_علی و کسانی که پیرو آن حضرت در این مسیر بزرگ و عظیم بودند آن #نگاه باید برای اهل این مکتب و این نهضت حاصل شود. حسین بن علی این گونه می نگریست که معنای حیات این نیست انسان زنده بماند و نفس بکشد و مرگ این نیست که احیاناً بدن زیر سمّ اسب برود؛ حیات عبارت از این است که انسان از عزّت و سعادت و خیر برخوردار باشد.
▪️ بیانی را آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه دارند که این بیان فوق العاده ممتاز و والا و متعالی است. حضرت فرمود: «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین»؛[3] شما چه زمانی زنده اید و چه زمانی مُرده اید؟ اگر انسان مقهور و مغلوب باطل و فساد و مانند آن باشد ولو انسان زنده باشد مرگ در حیات او وجود دارد. تا زمانی که انسان مقهور هوی و هوس است مغلوب خودپسندی و دنیاگرایی است مقهور چهره های طبیعت است ولو زنده باشد ظاهر زندگی است اما باطن مردگی است «فَالْمَوْتُ فِی حَیاتِكُمْ مَقْهُورِینَ»؛ اما زمانی که انسان قاهر باشد غالب باشد و هوی و هوس را تحت اقدام خودش آورده باشد، دنیاگرایی و میل به طبیعت در دنیا در اندیشه خود در حقیقت میرانده باشد، این انسان زنده است «وَ الْحَیاةُ فِی مَوْتِكُمْ قَاهِرِین».
▪️ با همین اندیشه ای که علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح فرمودند نگرش سالار شهیدان #حسین_بن_علی به حیات و موت عوض شد و طبعاً پیروان آن حضرت هم همین حرکت را داشتند. در این کتاب حماسه و عرفان که از #آیت_الله_جوادی_آملی به یک تراث ارزشمند و والایی از نهضت ابی عبدالله رسیده است این معنا را دارند می فرمایند حضرت وقتی از مکه می خواستند حرکت را آغاز کنند فرمودند: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَی جِیدِ الْفَتَاةِ وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَی أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَی یوسُف»؛[4]حضرت به مرگ این گونه خطاب می کردند که مرگ در نزد من بسیار عزیز است همان گونه که یعقوب نسبت به فرزند خود مشتاق بود، زیرا این مرگ چون در حیاتی است که این حیات قاهر است، این مرگ سعادت است و خیر و جامعه ای که از این نهضت تبعیت می کند قطعاً با این اندیشه و اینکه حیات و مرگ چگونه هست پی خواهد برد و امیدواریم که جامعه ما این گونه باشد.
[1]. سوره مزمل، آیه5.
[2]. سوره قمر، آیات17و22و32و40.
[3]. نهج البلاغة(صبحی صالح)، خطبه51.
[4]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص366.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
💠 اگر «جمهور» با حکومت نباشند، حکومت «اسلامی» هم نخواهد بود
▫️حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: بعضی ها فکر می کنند که اگر مردم پای صندوق ها نیایند و رأی خود را نیندازند این «جمهوری اسلامی» نیست و #حکومت_اسلامی است. اصلا حکومت اسلامی هم نیست. چون حکومت اسلامی حقیقتی است که حاکمش الهی و جامعه آن حکومت را پذیرا باشد و در عرصه زندگی و اجتماع او را به صحنه بیاورد.
▪️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در اولین شب مراسم عزاداری مجازی حسینیه جماران با عنوان «مؤلفه های حکومت اسلامی در اندیشه حسینی(ع)» بیان داشت: سالار شهیدان #حسین_بن_علی_علیه_السلام در این اندیشه بودند که یک تحولی را از جنس اصل اسلام ایجاد کنند. چون در سال 60 و 61 هجری که اباعبدالله(ع) این قیام را آغاز کردند شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام در بدترین وضع قرار داشت و جریان انحطاط و انحرافی که از سقیفه آغاز شده بود در نهایت خط خودش به اوج تباهی و فساد رسید به گونه ای که سالار شهیدان #حسین_بن_علی_علیه_السلام تاب این امر را نداشتند و فرمودند اگر در این کره خاکی هیچ جایی وجود نداشته باشد من با دستگاه ظلم و جریان حاکم سازش نخواهم کرد... .
لینک کامل خبر:
https://b2n.ir/h73231
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
40.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی محرم
#جلسه_سوم
#مجازی
موضوع: قدرت اجتماعی در نهضت حسینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#محرم
#سال1400
🆔 @m_vaezjavadi
70-68. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
9.53M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 68
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تحدّس من هذا الفرق بين الأجل الطبيعي و الاخترامي، المسمّيان عند المحدّثين بالأجل الحتمي و الأجل الموقوفي.
#ص101
تاریخ نشست: 1400/05/26
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 زمامدار جامعه اسلامی
▪️ یکی از مواردی که سالار شهیدان #حسین_بن_علی هم خود به این امر اقدام کرد و هم این را به عنوان یک سنّت اصیل از رسول گرامی اسلام بیان داشت این بود که رهبران و #زمامداران_جامعه چه کسانی هستند؟ جامعه نمی تواند نسبت به زمامدار و اندیشه و انگیزه ای که برای او وجود دارد بی تفاوت باشد، غافل باشد، بی توجه باشد؛ بلکه چون زمامدار راهبری جامعه را به عهده دارد و بر اساس نقشه ای که در ذهن و در اندیشه و فکر اوست بخواهد که جامعه را هدایت کند، بنابراین همه افراد و آحاد جامعه باید متوجه باشند که این زمامدار کیست؟ دارای چه هویتی است؟ چه ویژگی ها و مختصاتی برای او هست و در مسیر راهبری جامعه چگونه رفتار می کند؟ بنابراین غافل بودن از این امر اصلی و اساسی برای یک امت و یک جامعه نقص محسوب می شود بلکه همواره توجه به نقطه تصمیم گیری در امر سیاست و حکومت، از اموری است که دین از افراد و آحاد جامعه خواسته است.
▪️ رسول گرامی اسلام در یک بیان بسیار عرشی این نکته را تذکر دادند و جامعه را به این امر توجه دادند که متوجه باشند چه کسانی آنها را در مسیر زندگی و برنامه های زندگی خودشان راهبری می کنند. اگر انسانی به عنوان حاکم و به عنوان سلطان باشد و این سلطان #حریم_الهی را رعایت نکند، #حدود_الهی را توجه نکند، به حرام و حلال خدا توجه نداشته باشد، به سنت های الهی اهتمام نداشته باشد و جامعه را در مسیر راهبری به سمت این سنت ها حرکت ندهد، باید که با آن سلطان برخورد عادلانه شود و او متوجه شود که این حرکت، حرکت ناصوابی است و إلا انسان اگر رها شود به سمت طغیان حرکت خواهد کرد. طبق بیان الهی، انسان ها اگر رها شوند به طغیان و سرکشی کشیده می شوند: ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی ٭ أَن رَآهُ اسْتَغْنَی﴾.[1] لذا رسول گرامی اسلام فرمود که اگر جامعه اسلامی دید که سلطانی در مسیر راهبری جامعه و زمامداری جامعه، افراد و جامعه را به سمتی می برد که نسبت به حُرمات الهی اهتمام لازم نیست، حلال الهی مورد توجه واقع نمی شود و سنّت های الهی پایمال می شود اگر با آن سلطان مقابله نکند او را به جای خود ننشاند، او را #در_مسیر_اصلاح_اندیشه و افکارش قرار ندهد، او با همان سلطان محشور خواهد شد زیرا این همفکری و هم رأیی با سلطان خواهد بود و این شایسته یک انسان مؤمن نیست.
▪️ بر اساس همین بیان، خود #سالار_شهیدان حرکت کرد و هم جامعه را و امتی که با او همراه بودند به این سخن عرشی رسول گرامی اسلام توجه داد که باید همواره بکوشند تقلید نکنند از ظواهر و صورت سازی هایی که از ناحیه حاکمان می شود و کسانی که خودشان را به عنوان خلیفه یا زمامدار جامعه اسلامی می دانند به این صورت خودشان را معرفی میکنند گوش فرا ندهند و دقّت کنند آنچه را که گفته می شود چیست و لذا توجه به حرکت های سلطان و حاکم لازم است.
▪️ اینجا بیانی را حضرت در منزل «بیضه» این گونه فرمودند: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِی حَیاتِهِ مَنْ رَأَی سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّه» اگر کسی او را هدایت نکند «كَانَ حَقِیقاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یدْخِلَهُ مَدْخَلَه»[2] کما اینکه خود حضرت هم با همین بیان و همین سنت این مسیر را ادامه دادند و بر اساس این بیان پیغمبر، مقابله با جریان ظلم و حاکمیت و زمامداری ظلم داشتند.
[1]. سوره علق، آیات 6 و 7.
[2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج44، ص382.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سخنرانی محرم
#جلسه_چهارم
#مجازی
موضوع: قدرت اجتماعی در نهضت حسینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#محرم
#سال1400
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ویژگی های جبهه حق
▪️ گرچه ما از #جبهه_حق و جبهه باطل سخن می گوییم، اما تا #ویژگی_های_جبهه_حق و خصائص جبهه باطل مشخص و شاخص گذاری نشود، برای نوع مردم و توده مردم قابل تشخیص نیست؛ گاهی اوقات حق به صورتی نمایان می شود که باطل جلوه می کند و باطل گاهی اوقات به شکلی ظاهر می شود که حق نمایان می شود. جامعه ما نیاز دارد کاملاً به صورت روشن و مشخص این دو جبهه از یکدیگر ممتاز شود.
▪️ سالار شهیدان #حسین_بن_علی با بیان ویژگی های جبهه حق و بیان خصائص جبهه باطل، این دو جبهه را نمایان کرد و یکی از ویژگی های نهضت کربلا #شفافیت و #وضوح و #ظهور این جریان است؛ هم جبهه باطل را به درستی ترسیم کرد و خصائص آنها را بیان داشت، هم از ویژگی ها و ظرافت هایی که در جبهه حق وجود دارد سخن گفت.
▪️ در جبهه باطل که دشمنان اسلام هستند ما می توانیم این دشمنان را به سه دسته تقسیم کنیم: دسته اول کسانی هستند که د از اسلام و از حقیقت ایمان هیچ بهره ای نبردند و هیچ بویی را استشمام نکرده اند و کاملاً در صحنه کفر و الحاد و شرک زندگی می کنند. تردیدی نیست که جریان اموی ها از رأس آنها اباسفیان تا معاویه و تا یزید انکار صد درصد داشتند و در هیچ مقطعی از مقاطع تسلیم اسلام نشدند و نپذیرفتند. بنابراین اینها جبهه اولی دشمنی سالار شهیدان و نهضت ابی عبدالله هستند که در لباس کفر و عین حقیقت کفر و الحاد و شرک هستند.
▪️ بخش دیگری از جبهه دشمن کسانی هستند که اینها به ظاهر اسلام را پذیرفتند و تمکین کردند و نسبت به پیامبر و وحی قبول داشتند و انکار نکردند اما #دنیاگرایی و به اصطلاح حکومت ری و گندم ری را خوردن، برای آنها خیلی اساسی بود و اینها فکر می کردند که با دنیاگرایی می شود حقیقت دین و جلوه های دینی را حفظ کرد. اینها گرچه در ظاهر احیاناً خود را به صف اسلام و مسلمان ها نزدیک کرده بودند اما به جهت #دنیاگرایی و غلبه حسّ دنیادوستی، آنها از صحنه حق دور شدند و در مقابل #سالار_شهیدان_حسین_بن_علی موضع گرفتند. افرادی همانند عمر سعد و شمر در لباس اسلام بودند و بعضاً در بسیاری از صحنه ها هم صف بودند و در یک رکاب می جنگیدند، اما دنیاگرایی آنها را در حقیقت به این صحنه کشاند، همان طوری که دسته اول همانند یزید و کسانی که در آن دربار زندگی می کردند در درگاه کفر بودند.
▪️ دسته سوم کسانی هستند که نه کفر ذاتی داشتند همانند دستگاه اموی و نه دنیاگرایی خاص عمر سعدی داشتند، بلکه #غفلت و بی توجهی به شاخص ها و معیارهای حق و توجه به اینکه باید اهل تحقیق باشند و نه اهل تحقیق و نظایر آنها، این فریب و نیرنگ شیطانی آنها را در حقیقت احاطه کرد. لذا در #زیارت_اربعین سالار شهیدان ما این معنا را داریم که حرکت سالار شهیدان برای این بود که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[1] آنهایی که دنیاگرا هستند که هیچ! و آنهایی هم که در حقیقت کفر را برای خود انتخاب کردند آنها منحرف هستند؛ اما دسته سوم اینها هستند و در این کتاب هم که کتاب #حماسه_و_عرفان هست و از حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی است، این آیه را که حسین بن علی در روز 3عاشورا خواندند را در صفحه 243 ملاحظه می فرمایید که حضرت به استناد این آیه که «لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیكُمُ الشَّیطَانُ فَأَنْسَاكُمْ ذِكْرَ اللَّهِ الْعَظِیمِ فَتَبّاً لَكُمْ وَ لِمَا تُرِیدُونَ»[2] خواستند این جبهه سوم و بخش سوم این جبهه را معرفی کنند و آن جهال و گمراهانی هستند که به صورت توده ای از انسان های پلیدی هم تبعیت می کنند.
[1]. تهذیب الأحکام، ج6، ص113.
[2]. بحارالانوار(ط ـ بیروت)، ج45، ص6.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
36.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ ویدئو ]
🏴 سخنرانی محرم
#جلسه_پنجم
#مجازی
موضوع: قدرت اجتماعی در نهضت حسینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#محرم
#سال1400
🆔 @m_vaezjavadi
💠 عشق و ارادت
▪️ جریان نهضت ابی عبدالله (علیه السلام) و کربلا خصوصاً روز #عاشورا با قطع نظر از ملاحظات فراوان علمی و عملی که وجود دارد، #عشق_و_ارادت_محض است و هرگز با هیچ ظرفیت عقلی و معیارهای ذهنی و فکری به نصاب در نمی آید. هیچ کس نمی تواند با ترازوی عقل و با میزان فهم و فکر و اندیشه، این حقیقت والا را توزین کند و بیابد و به بدی یا احیاناً خیر آن بخواهد از جایگاه عقل برهانی فتوا و نظر بدهد. اگر کسی به #میدان_عشق و ارادت نیامده باشد، #اهل_عشق و دوستی و قلب نباشد نمی تواند جریان #کربلا را آن گونه که هست تحلیل کند. ظرف و کاسه عقل کمتر از آن است و کوچک تر از آن است که دریای بیکران #نهضت_ابی_عبدالله و قیام #عاشورا را به ترازو بگیرد و بخواهد آن را وزن کند و لذا باید با #عشق، با ارادت و با همه وجود به میدان آمد تا یک بهره ولو اندکی انسان از این دریای بیکران ببرد.
▪️ بزرگانی که نگاه آنها نسبت به جریان #کربلا یک نگاه از جایگاه ارادت و عشق و قلب بود، بهره های فراوانی بردند. در روزگار ما، #امام_خمینی (رضوان الله علیه) با جریان کربلا ضمن اینکه از منظر مباحث عقلی و بررسی آن نهضت به لحاظ مسائل تاریخی و نظایر آن داشتند اما روح و اصل جریانی که امام (رضوان الله تعالی علیه) با قصه #کربلا داشت از جایگاه قلب و دل بود. او که می گفت ما هر چه داریم به #برکت_محرم_و_صفر است او می دید آنچه خیر است در قالب یک عشق و ارادتی که نسبت به #حسین_بن_علی است برای جامعه ما می آید و اگر اکنون جامعه ما مصونیت پیدا کرده و به عزت رسیده است برای این است که با #عشق_و_ارادت نسبت به سالار شهیدان حسین بن علی حرکت می کند.
▪️ این بیانی که در زیارات وجود دارد «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص» این فراتر از ذهن و فکر و عقل و هوش و نظایر آن است البته همه اینها در رکاب #عشق و در رکاب #قلب هستند که #عقل با تمکین این معنا را پذیرفته است. عقل می فهمد که جایگاه #کربلا و سفر #عاشورا جز از راه عشق و ارادت نیست. شخصیت های ممتازی همانند #آیت_الله_جوادی_آملی زیست ارادتمندانه ایشان نسبت به سالار شهیدان از آثار، رفتار، گفتار و کردارشان مشخص است. به هر حال شخصیتی که در حدّ یک مرجع تقلید هستند کنار منبر نمی نشینند بلکه بالای منبر می روند، نه تنها بالای منبر می روند از #حسین_بن_علی می گویند، از نهضت او می گویند، بلکه به شدت می گریند و عشق و ارادت خودشان را در قطرات اشکی که از ایشان صادر می شود بیان می کنند. در یکی از بیانات خود فرمودند که #حسین_بن_علی فرمود: «وَ قَتِیلِ الْعَبَرَات»، «عبرات»؛ یعنی آن قطره های اشکی که از چشم جاری می شود به روی گونه می ریزد و عبور می کند، نه «قَتِیلُ العَبَرَة» بلکه «قَتِیلِ الْعَبَرَات». حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی این گونه برای آقا ابی عبدالله (علیه السلام) اشک می ریختند و در گفتار و رفتار و کردار خود این گونه می زیستند که «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سخنرانی محرم
#جلسه_ششم
#مجازی
موضوع: قدرت اجتماعی در نهضت حسینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#محرم
#سال1400
🆔 @m_vaezjavadi
💠 نور خدا
▪️ خدای عالم خود را به عنوان حق مطلق و نامحدود معرفی می کند: ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقّ﴾ و در مقابل حق یعنی خدای عالم هیچ حقیقتی وجود ندارد هر چه که هست محکوم به عدم و نیستی است، او #هستی_مطلق است و در مقابل او جز نیستی چیز دیگری نیست. اما آنچه از او صادر می شود به عنوان نماینده، ظهور و جلوه حق، اموری است که باید آنها مورد توجه باشد و هر چه که از حق (سبحانه و تعالی) صادر نشده است و جدا نشده است می شود باطل و امر ناصحیح.
▪️ خدای عالم می فرماید که ﴿الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ﴾ #حق آن امری است که از ناحیه خدای عالم صادر شود، چون جز خدا حق نیست و جز خدا مصدر حق نیست و خدای عالم حق را در نظام هستی در دو بال تکوین و تشریع قرار داده است و وحی را و قرآن را به عنوان ظهور حق معرفی کرده است که تردیدی در آن نیست. برای اینکه حق مستقر و ثابت شود و جامعه از حق برخوردار شود و در مسیر حق به حقانیت برسد و متحقق به حق شود، باید مبارزه بین حق و باطل شکل پیدا کند. یکی از بارزترین مبارزه های بین حق و باطل مبارزه ای است که سالار شهیدان #حسین_بن_علی در جریان مبارزه علیه ظلم و ستم و بیدادگری در عصر و روزگار خودشان انجام دادند.
▪️ مبارزه با ظلم و اثبات حق طبعاً با دشواری هایی همراه است با صعوبت هایی همراه است احیاناً مظلومیت هایی، محجوریت هایی، قتل و غارت هایی همان گونه که نسبت به سالار شهیدان حسین بن علی انجام شد بدترین و زشت ترین و قبیح ترین حرکت هایی که از جبهه باطل علیه حق می شود که انجام شود انجام شد؛ یعنی وقتی عمر سعد ملعون تصمیم گرفت که بدن مطهر ابی عبدالله را زیر سمّ ستوران بگیرد می خواست آن بدن خاکمال شود. اندیشه باطل امویان این بود برای اینکه این فکر و اندیشه حسین بن علی با خاک یکسان شود بدن را با خاک یکسان کنند. فکر می کردند که اگر سر از بدن جدا شود و بدن زیر سمّ اسب برود، این باعث می شود که این اندیشه هم از بین برود، در حالی که اراده الهی این است که #حسین_بن_علی نور خداست و نور خدا خاموش شدنی نیست.
▪️ نکته ای که قابل توجه است این است این حرکت که علیه ظلم و ستم بوده، با #مظلومیت همراه است با محجوریت همراه است با سوزاندنِ درِ خانه همراه است با سیلی زدن همراه است همه اینها وجود دارد و ما که پیروان #مکتب_سالار_شهیدان حسین بن علی و مکتب علی بن ابیطالب (علیه السلام) هستیم این مبارزه با ظلم را به عنوان یکی از روش های اصلی در حیات خودمان داریم و در سایه این مبارزه با ظلم هر گونه مظلومیت و محجوریت را که می بینیم در مقابل آن حزن و اندوه و عذاب و ماتم داریم.
▪️ جامعه اسلامی ما باید بداند که عزاداری منهای #فرهنگ_مقاومت و ظلم ستیزی معنا ندارد. یک نوع گریه عاطفی کردن و عزاداری کردن و احیاناً در جبهه حق خود را در مسیر حزن و اندوه قرار دادن بدون اینکه مقاومت را بتوانند در خود ایجاد کنند این یک امر کم اجر و کم ثوابی است. فرهنگ عزاداری ما با #فرهنگ_مقاومت ما عجین و همراه است و آمیخته است همان گونه که در #زیارت_عاشورا ما می بینیم از یک طرف نفرین و لعن نسبت به دشمنان، از آن طرف هم گریه و اشک و آه است. امیدواریم که جامعه ما فرهنگ عزاداری را در متن اصل اصیل #مقاومت ببینند و تقویت کنند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi