eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
547 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
283 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گزارش تصویری نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» 📚 نشست «نقش سنت در تفسیر قرآن» تاریخ: 1400/12/03 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-80 1400-12-04.mp3
10.69M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 80 و إذا تقرر نفی كون الوجود جنسا من نفی المخصصات الفصلیة عنه فبمثل البیان المذكور یتبین انتفاء نوعیته و بالجملة عمومه و كلیته بانتفاء ما یقع به اختلاف غیر فصلی عنه... . تاریخ تدریس: 1400/12/04 🆔 @m_vaezjavadi
💠 فهرست درس خارج فقه 🔸 دسترسی آسان دروس فقه با استفاده از برای دسترسی به جلسات، بر روی هر یک از موضوعات زیر می توانید کلیک کنید. فقه: 1. 288 جلسه تفسیر: الف: 1. 125 جلسه 2. 4 جلسه 3. 142 جلسه -138 ناقص - ادامه دارد 4. 28 جلسه - ادامه دارد تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به پیام رسان تلگرام یا سایت استاد می توانند مراجعه کنند. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
قانون باید معقولیت و مقبولیت داشته باشد/ معقولیت قوانین به این است که از جایگاه برهان و استدلال تأمین شود/ اگر قانونی مقبولیت نداشته باشد، مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: قانونی که خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعاً نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب جامعه می شود… . 👇👇👇👇
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید: 🔸 با توجه به اینکه تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با واکنش افکار عمومی و سلایق سیاسی مواجه شده، نظر شما در خصوص کلیات مطرح شدن این طرح چیست؟ مجلس در ادامه تصویب این طرح چه روشی را باید پیش بگیرد؟ اکنون که بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و نظام اسلامی می رود تا مسیر اصلی و نهایی خودش را بگذراند، یکی از مؤلفه های اصلی این نظام قوانینی است که در حقیقت چنین ساختاری است؛ و هرچه این قوانین از جایگاه حقوقی، فقهی و اجتماعی عمیق تر و قوی تری برخوردار باشد، در جهت تثبیت موقعیت نظام و جامعه اسلامی نقش اساسی دارد. در قوانین و مقرراتی که در این کشور مورد تصویب قرار می گیرد، باید به گونه ای عمل کنیم که به تعبیر هم معقول و هم مقبول باشد. معقول باشد، یعنی برهانی باشد و استدلال کارشناسی قوی با او باشد و در هر محکمه ای از محاکم اجتماعی، فرهنگی و فکری قابل دفاع باشد. از سوی دیگر باید مقبول باشد. یعنی جامعه آن را به لحاظ قلبی قبول کند و پذیرا باشد. اگر این دو حیثیت برای آن نباشد، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، هرگز اعتباری برای عمل نخواهد داشت. بنابر این قانونی که معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعا نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب می شود. بی توجهی به و قانونگذاری و نظایر آن بدترین نمودی است که مطابق با این جریان ها ممکن است خدای ناکرده بر جامعه و نظام اسلامی تحمیل شود و در حقیقت اعتبار قانونگذاری و قانونگذاران را زیر سؤال ببرد. بنابر این به نظر می رسد با توجه به نظراتی که از مواضع مختلف دارد اظهار می شود، مجلس محترم شورای اسلامی تجدید نظری در ارتباط با این امر داشته باشد و این دو ویژگی که مورد توجه خبرگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه ما هست، که هم و هم باشد، در این مسأله رعایت شود. 🔸 با توجه به اینکه شما هم با بزرگان حوزوی و دانشگاهی و هم با عموم مردم سر و کار دارید، برداشت مردم از این طرح صیانت این است که بیشتر سیاسی است و یا در جهت منافع مردم است؟ به هر حال عرض بنده این است که اگر این دو ویژگی در آن باشد، به سمت مصالح و منافع کشور قدم برداشته می شود و اگر این دو جهت در آن رعایت نشود حتما هم مؤلفه قانون را که یکی از مؤلفه های اصلی است زیر سؤال می برد و هم به عنوان جایگاه قانونگذاری را احیانا مخدوش می کند، و هم خدشه وارد می کند به کسانی که می خواهند برای کشور و نظام دلسوزی کنند. ما تردیدی در این نداریم که کسانی که دنبال این طرح هستند می خواهند به جامعه اسلامی خدمت کنند. اما اینکه آیا واقعا این به عنوان یک خدمت محسوب می شود و و جامعه اسلامی را در خودش تضمین کرده، مسأله ای است که جای تجدید نظر برای کارگزاران و قانونگذاران وجود دارد. 🔸 این قانون خیلی از کسب و کارها را هم با مشکل مواجه می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟ وقتی منافع دیده نشود چه بسا این گونه از مسائل هم هست ولی قانونگذاران هم مورد خاص و هم مصالح را می بینند. در کتاب ولایت و خودشان به این مسأله توجه داده اند که اگر جامعه ای این را میسور نداند و نتواند آن را تحمل کند، نمی تواند برای جامعه مفید و کارساز باشد. 🔸 با توجه به اینکه تجربه خوبی از ماهواره، ویدئو و این طور مسائل نداشته ایم، آیا ما می توانیم در برابر تکنولوژی مقاومت کنیم؟ جواب این سؤال در ضمن خودش دیده شده است. در هر حال تکنولوژی قانون حاکمی است که امروز دارد می آید. آقای جوادی آملی تعبیری داشتند و فرمودند که باید جلوی رهزنان و سارقان را گرفت و . لازمه راه بستن این است که کسانی که از این مسیر می خواهند به مقصدشان بروند هم نتوانند موفق شوند. این تعبیر را داشتند که باید جلوی کسانی را بگیرند که عداوت می کنند و می خواهند افکار جامعه را خدشه دار کنند؛ آنها انسان های خبیثی هستند که آلودگی را بر جامعه تحمیل می کنند؛ اما راه را باید باز نگه داشت. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 صبح امروز در مدرسه معصومیه برگزار گردید 🔸 در این مراسم لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه در گروه علوم سیاسی به کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» تالیف حجت الاسلام و المسلمین تقدیم گردید. 🆔 @m_vaezjavadi
همایش کتاب سال حوزه؛ کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اثر استاد مرتضی جوادی آملی شایسته تقدیر گردید 🆔 @m_vaezjavadi
🔸 همایش کتاب سال حوزه؛ کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اثر استاد مرتضی جوادی آملی شایسته تقدیر گردید 🆔 @m_vaezjavadi
«بیان، تبیین و تفسیر در مورد قرآن سه مقوله جدا از هم است که نسبت سنت با هر مقوله باید به صورت مستقل بررسی شود» 🌐 نشست علمی «نقش سنت در تفسیر قرآن» با نگاهی به نظریه تفسیر قرآن به قرآن در شامگاه سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ در بنیاد فرهنگی امامت در شهر قم، برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: با تشریح تفسیر قرآن به قرآن و نقش سنت در آن، تأکید کرد: علامه طباطبایی با تفکیک بین «بیان»، «تبیین» و «تفسیر»، قرآن را به مثابه راه هدایت در بُعد «بیان»، روشن و آشکار و بی نیاز از سنت و روشنگری می دانست، ولی در بُعد «تبیین»، آیات قرآن را بر اساس خود آیات نیازمند سنت، احادیث پیامبر (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مثابه راهنمای این راه می دانست. 👇👇👇👇
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلین دکتر مرتضی جوادی آملی با تبیین مبنای تفسیری علامه طباطبایی، به لحاظ وجود شناختی، حقیقت قرآن و سنت را یک وجود واحد معرفی کرد که در عالم کثرت و نشئه طبیعت به دو منبع کتاب و سنت تقسیم شده است و از این رو، معرفت نسبت به هر دو منبع و تمسک به هر دو لازم و ضروریست. وی با تشریح تفسیر قرآن به قرآن و نقش سنت در آن، تأکید کرد: علامه طباطبایی با تفکیک بین «بیان»، «تبیین» و «تفسیر»، قرآن را به مثابه راه هدایت در بُعد «بیان»، روشن و آشکار و بی نیاز از سنت و روشنگری می دانست، ولی در بُعد «تبیین»، آیات قرآن را بر اساس خود آیات نیازمند سنت، احادیث پیامبر (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مثابه راهنمای این راه می دانست. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی افزود: تفسیر که وظیفه عالمان و اندیشمندان دینی می‌باشد مقوله¬ ای متفاوت از بیان و تبیین قرآن است و چیزی جز روشنگری درمرحله الفاظ نیست و تدبر و تفکر در قرآن هم راهی برای ارائه تفسیر هر چه بهتر از قرآن است. لذا بر این اساس «تبیین» که رسیدن به حقیقت وحیانی قرآن است فقط به دست اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صورت می‌گیرد و آیات قرآن نیز به این مهم تصریح دارند. لینک کامل خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/w56162 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دو حجّت الهی ▫️ امام کاظم (علیه السلام) به جناب هشام فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول». ▫️ این دو حجّت اگر ـ خدای ناکرده ـ باهم در کنار هم و مؤید و مصدق یکدیگر نباشند، بلکه یکی خاموش باشد و دیگری روشن باشد، یکی افسرده باشد و دیگری گداخته، هرگز نمی تواند انسان را به کمال برساند. 📚 سلسله مباحث اخلاقی تاریخ: 1399/11/23 🆔 @m_vaezjavadi
حکمت متعالیه بستری برای سیاست‌ های الهیه است و هیچ بستر و چارچوبی نمی ‌تواند بارسنگین سیاست الهیه را تحمل کند مگر اینکه حکمت متعالیه زمینه ‌ای برای تحقق این امر فراهم کند 💠 حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، که در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه برگزار شد، با اشاره به کتاب برگزیده سال حوزه با عنوان «سیاست الهیه در حکمت متعالیه» گفت: این کتاب اثری است که از چند سال قبل به وسیله پژوهشکده علوم سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به ارتباط مباحث علوم انسانی با علوم اسلامی، افزود: مباحث از مباحث عمده و اساسی است و بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹 این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: ما در نظام اسلامی زندگی می ‌کنیم و لازم است جامعه را بر اساس طراحی کرد و ساخت و بر اساس آن نظام شایسته ارائه شود. 🔹 وی بیان داشت: جناب صدر المتألهین بحث و جامعه را به درستی مطرح و جهات و ارکان عمده این بحث را بیان کردند. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: حکمت متعالیه بستری برای است و هیچ بستر و چارچوبی نمی ‌تواند بار سنگین سیاست الهیه را تحمل کند، مگر اینکه حکمت متعالیه زمینه ‌ای برای تحقق این امر فراهم کند. 🔹 لازم به ذکر است در همایش کتاب سال حوزه امسال که 5 اسفندماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه با حضور علما، اساتید و صاحبان آثار برگزار گردید؛ کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» اثر استاد مرتضی جوادی آملی شایسته تقدیر گردید. 🆔 @m_vaezjavadi