eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
532 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی(ع) با حقیقت قرآن برابری دارد / معنویت اصیل در سایه توحید است 🔸 علی بن ابی‌ طالب (ع) برای جامعه بشری راهنمایی بود که همواره انسان را به غایت و هدف نهایی خود متوجه می ‌کرد تا راه و هدف را گم نکند و بتواند اولاً در مسیر مستقیم قرار گیرد و ثانیاً همواره متوجه هدف باشد. این رسالت علی بن ابی‌ طالب (ع) به عنوان امام جامعه بود... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
امام علی(ع) با حقیقت قرآن برابری دارد / معنویت اصیل در سایه توحید است 🔸 علی بن ابی‌ طالب (ع) برای جامعه بشری راهنمایی بود که همواره انسان را به غایت و هدف نهایی خود متوجه می ‌کرد تا راه و هدف را گم نکند و بتواند اولاً در مسیر مستقیم قرار گیرد و ثانیاً همواره متوجه هدف باشد. این رسالت علی بن ابی‌ طالب (ع) به عنوان امام جامعه بود. 🔹
 اگر بخواهیم شخصیت حضرت علی(ع) را براساس آموزه‌ها و رهیافت قرآنی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم، با چه شخصیت و چه نوع رویکرد و اقتضائات فکری در وجود ایشان مواجه می‌شویم؟

▫️ چون قرآن برای هدایت انسان‌ها و رساندن آنها به کمال و سعادت نازل شده است و از طرف دیگر، انسان ‌ها دارای درجاتی هستند، متناسب با این درجات، حد کمال آنها را معرفی و برای رسیدن به کمال، ارائه طریق کرده است. برخی در چهره یک مؤمن و باورمند به خدا ظاهر می‌شوند و برخی این ایمان را به ایقان می ‌رسانند و دارای علم و خرد برتر هستند که از آنها با عنوان اولوالعلم یاد می‌ شود و خداوند آنها را صاحب درجات می‌ شمارد. برترین نوع انسان ‌ها که دین و قرآن مجید برای هدایت آنها است، انسان ‌های وارسته‌ ای هستند که به بارگاه توحید بار می‌ یابند و علی بن ابی ‌طالب (ع) آن بنده ‌ای است که تمام جهات وجودی ‌اش به سمت پروردگار عالم بود و موحدی است که خداوند در وجودش تجلی کرده و دوگانه عبد و مولا به نحو اکمل در شخصیت ایشان ظاهر شده بود. یعنی در جایگاه امیرالمؤمنین (ع)، عبودیت و بندگی و تجلی رب العالمینی در نهایت کمال خود قرار دارد و او بود که پیوند میان عبد و مولا را ایجاد کرد. ▫️ علی بن ابی‌ طالب (ع) تمام اوراق عبودیت را با تمام وجود طی کرد و مدارج بندگی و سلوک الی الله را تا مرحله نهایی پیش برد و از طرف دیگر، خداوند نیز در وجود او تجلی تام داشت، چنانکه امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «وَ مَا لِلَّهِ آیَةٌ أَکْبَرُ مِنِّی؛ بزرگ ‌ترین آیت و نشانه خدای سبحان من هستم». بنابراین ایشان را باید در جلوه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ...» مورد ارزیابی قرار داد که جامه توحید دربر کرد و همه جهات وجودی ‌اش شامل اخلاق، آداب، اندیشه، معرفت و عمل ایشان برای رضای الهی بود. لذا اگر بخواهیم شخصیت امیرالمؤمنین (ع) را در تابلوی قرآن قرائت کنیم، ایشان در صف رادمردانی است که همه جهات ایمانی و ایقانی را طی کرد و در جایگاه اول توحید برآمد و موحدی تمام عیار محسوب می‌ شود... . مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2190039 📚 مصاحبه با ایکنا تاریخ: 1399/12/07 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💢 نور قرآنی ▫️ وقتی زینب کبریٰ (سلام الله علیها) در مقابل مجلس یزید و عبیدالله قرار می ‌گرفت، آنها به زینب (سلام الله علیها) گفتند که «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»، دیدی خدای عالم با برادرت چکار کرد؟ او این آیه را تلاوت می ‌کند: «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا ﴿إِلى‏ مَضاجِعِهِمْ﴾». ▫️ در کوفه وقتی وارد می ‌شود آن آیات را می ‌خواند که خدای عالم به شما دارد مهلت می‌ دهد، فکر نکنید و باد در قبقب نیندازید، خود را چیره‌ مند و ظفرمند ندانید، این خدای عالم است که دارد به شما مهلت می ‌دهد. این مهلتی است که بر اساس آیات الهی اینجا و آنجا، هر کجا، چه اصحاب، چه یاران، چه خود ابی‌ عبدالله، چه زینب کبریٰ، چه امام سجاد، همه و همه بر اساس این چراغ آسمانی و این نور قرآنی دارند حرکت می ‌کنند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1398/06/12 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
چالش ها و فرصت های تشیع 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : شرایط برای تعاملات «احسن» با جهان فراهم نیست/ نتوانسته ایم بعد ایرانی و بعد اصیل منابع تشیع را به جهان معرفی کنیم... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
چالش ها و فرصت های تشیع 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: مکتب تشیع در متن خود ذاتاً پتانسیل قوی و همه جانبه ای خصوصا در جنبه های فکری، فرهنگی، علمی و هنری دارد؛ اما تاکنون این جنبه ها به درستی تبیین نشده است. از سوی دیگر، غلبه جنبه سیاسی تشیع در قالب حکومت بر همه بخش های دیگر سیطره یافته و امروز، تشیع را از منظر «بعد سیاسی و حکومتی» نگاه می کنند این درحالی است که روی جنبه های دیگر که دارای ارزش های فراوان و منابع قوی است مانند فقه و حقوق، مکتب اخلاقی، مسائل عرفانی بویژه ادبیات عرفانی و بخش های دیگر که ظرفیت های طلایی در مکتب تشیع هستند، در سال های اخیر کار چندانی نشده است. نکات: ▫️ جنبه های فکری و فرهنگی و ابعاد مختلف مکتب تشیع که در روابط اقتصادی و بین الملل و نظائر آن توانسته درخشان ظاهر شود، تحت جنبه سیاسی و حکومتی مدفون است و قابل شناخت نیست. ▫️ قدرتی که سیاست در منطقه گرفته بویژه در جنبه های مراودات سیاسی و نظائر آن مجال چندانی برای رخ نمایی و داشتن چهره های غنی و قوی مکتب تشیع را به همراه ندارد. ▫️ الان ارتباط خوبی را با کشورهای شیعی مانند بحرین، عراق و حتی آذربایجان نداریم و این به دلیل آن است که جنبه ها و قرائت های دیگری که می توانست مکتب تشیع را در ابعاد دیگر نمایان و ظاهر کند رو نیامد. ▫️ ما به شدت نیازمند گسترانیدن وحدت آحاد و افراد مکتب تشیع و علاقمندان به قرآن و عترت در جوامع شیعی هستیم تا وحدت به معنای حقیقی حاکم شود. ▫️ ما دارای فرصت ها و سرمایه های طلایی در درون مکتب هستیم اما حاکمان و حکمرانی که درحال وقوع است این سرمایه ها را هدر داده و فرصت ارتباط، دوستی، محبت، خلیق بودن و شفیق بودن را از جامعه شیعی گرفته و دچار تشتت و اختلافی کرده که زمینه برای بهره برداری حداقل شده است. ▫️ اگر دین امروز در غربت به سر می برد برای این است که قرآن نه در جوامع اسلامی و نه در جوامع غیراسلامی حاکم نیست و دشمنان از این جهت توانستند این تفرقه را حاکم کنند. ▫️ ما این ۴۰ سال شعار وحدت دادیم اما در مقام عمل، حرکات و رفتار ما به گونه ای نبود که بتواند وحدت را در جوامع اسلامی پیاده کند و با توجه به ظرفیت های فراوانی که در کشورهای اسلامی وجود دارد بتوانیم این زمینه را بهتر بیابیم. ▫️ کشورهای با اقلیت شیعی در انتظارند که فرشته نجات این مکتب تشیع از کشورهای دارای اکثریت شیعه به کمک انها برود اما چنین چیزی را شاهد نیستیم. ▫️ اگر ما بتوانیم سیطره سیاست را از بخش های دیگر جدا کرده و قدرت علمی، فرهنگی، اجتماعی و قدرت تعاملات و ارتباطات را اصل قرار دهیم می توانیم امیدوار باشیم که آینده را تضمین کرده و مکتب تشیع بتواند نقش آفرینی کند. ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2238865 📚 مصاحبه با شفقنا تاریخ: 1402/11/06 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-298 1402-11-07 asfar.mp3
11.85M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 298 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/07 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-299 1402-11-08 asfar.mp3
11.93M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 299 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/08 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-300 1402-11-09 asfar.mp3
11.19M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 300 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/09 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-301 1402-11-10 asfar.mp3
10.89M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 301 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1148-27 1402-11-10 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
25.71M
💠 صوت درس المشعر الثاني في مبدإ الموجودات و صفاته و آثاره 🔹 جلسه : 27 تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-302 1402-11-11 asfar.mp3
10.45M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 302 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/11 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا