eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-299 1402-11-08 asfar.mp3
11.93M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 299 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/08 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-300 1402-11-09 asfar.mp3
11.19M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 300 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/09 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-301 1402-11-10 asfar.mp3
10.89M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 301 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-1148-27 1402-11-10 sharhe almashaeer esalat vojood.mp3
25.71M
💠 صوت درس المشعر الثاني في مبدإ الموجودات و صفاته و آثاره 🔹 جلسه : 27 تاریخ تدریس: 1402/11/10 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-302 1402-11-11 asfar.mp3
10.45M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 302 فصل (13) في أن علة الحاجة إلى العلة هي الإمكان في الماهيات و القصور في الوجودات‌ تاریخ تدریس: 1402/11/11 فهرست کانال تلگرام: https://t.me/m_vaezjavadi/873 فهرست کانال ایتا: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناسبات امام و انقلاب اسلامی باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد 🔸
 استاد مرتضی جوادی آملی:
شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که امام زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند... . 👇👇👇👇 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
مناسبات امام و انقلاب اسلامی باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد 🔸
استاد مرتضی جوادی آملی: 
شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که امام زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند... . 🔸 وقتی که امام از ویژگی های و نظام اسلامی برآمده از این انقلاب سخن می گفتند هر لحظه بر جبهه این تفکر افزوده می شد. خبرنگاران و کسانی که در حوزه مسائل سیاسی فکر می کردند، سؤالات بسیار عمده ای از امام داشتند. آنها م پرسیدند، واقعاً شما دین را می خواهید در یک عرصه اجتماعی زنده روز مطرح کنید؟ دین در کلیساها، کنیسه ها و مساجد بود و... . 🔸 کسانی که سؤال داشتند نمی خواستند سیاسی سؤال کنند، بلکه واقعاً از جنبه فرهنگی و معرفتی برایشان سوال بود که ما از کدام دین و کدام بنیان معرفتی دین سخن می گوییم که می خواهد یک نظام مستحکم 2500 ساله شاهنشاهی را بنیان برکند و بنیانی دیگر ایجاد و در مسیر ، و حرکت کند و مبتلای به استبداد و نظایر آن نشود و در کمال آزادی جامعه را پیش ببرد و به سعادت و کمال برساند؟ تمام تلاش فیلسوفان از چند هزار سال قبل این است که بتوانند را ایجاد کنند و در مقدمات نظام سیاسی واقعاً مانده اند. چنین ادعای یک روحانی که هیچ سابقه سیاست، حکومت و حکمرانی ندارد از کجا است؟ لذا مناسبات و باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد. 🔸 امام به جنبه های عمده و اساسی اشاره می کند، یکی از عمده ترین مسائلی که امام بر آن اصرار داشت و این انقلاب را مبتنی بر آن می دانست، خود و بود. امام گرچه به لحاظ سیاسی با جریان سلطنت کاملا مخالفت بود، ولی از روی هوشمندی و و فردی به سراغ خود دین و اسلام رفت و گفت باید با این شخص و این جریان از خاستگاه اسلام مبارزه کرد؛ نه از خاستگاه یک قدرت روحانی که یک شخصیت دینی به نام مرجع اسلامی دارد؛ مرجع هرچقدر هم بزرگ و والا باشد نمی تواند با کوهی از قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی مقابله کند و باید یک ساختار الهی و غیبی باشد؛ لذا امام به شدت مسأله اسلام و دین را در فرمایشات خودشان برجسته کردند و هیچ صحبت، نظر و موضعی اتخاذ نمی کردند؛ مگر اینکه کاملا از تبعیت می کردند. 🔸 این اصول دینی را از گرفته و به جهان ارائه می دادند تا مردم بدانند این حرکت، قیام و انقلاب مبتنی بر آموزه های وحیانی است. ما خارج از چهارچوب تفکر اسلامی اقدامی نمی کنیم. خواستند بگویند آنچه ما انجام می دهیم یک اقدام سیاسی نیست؛ سیاست از یک جریان تبعیت می کند، اما ریشه در اعتقاد و باور همه جامعه اسلامی دارد. اسلام دارد ایجاد می کند و اگر مجلس و دولت هست و نظام تبلیغی و امنیتی وجود دارد، همه باید مبتنی بر امر دینی و وحیانی باشد. ما هرچه از این آموزه های شیرین، گوارا، عظیم و والای دینی فاصله گرفتیم، همه این جهات را تضعیف کردیم و از دست دادیم. 🔸 امام گویا دیده بانی بود که این انقلاب را این گونه می دید و هر وقت که حرکت ها انحرافی بود و تحریف و انحرافی در ارتباط با انقلاب و نظام انجام می شد، ولو از مهمترین جایگاه های دینی مثل شورای نگهبان، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، با تشری آن را کنار می زد و اجازه نمی داد؛ به همه می گفت که ما دین داریم و باید بر اساس این مایه ها حرکت کنیم. مگر دین از ما غیر از عدالت، آزادی و حریّت می خواهد؟! کجا می روید؟! این مسیر شما را به خلاف عقل می رساند و شما را از حریّت و آزادی می اندازد؛ این حرکت شما را به استبداد می رساند. آن وقتی که مردم از شما ناراحت شدند و مواضع و نظرات شما را نپذیرفتند، بدانید که دارید مستبد می شوید. مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/873005 📚 همایش «امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» تاریخ: 1401/09/09 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 صوت درس #شرح_المشاعر #المشعر_الثامن المشعر الثاني في مبدإ الموجودات و صفاته و آثاره 🔹 جلسه : 27
💢 تقسیم بندی الهیات 🔸 الهیات یعنی مباحث وجودشناسی را به چند بخش تقسیم می کنند: یک بخش عام است که شامل ممکن و واجب می شود، معلول و علت می شود، حادث و قدیم می شود، بالقوه و بالفعل می شود که همه موجودات این حکم را دارند؛ مثل اصالت وجود، وحدت وجود، بساطت وجود، صرافت وجود و سایر مباحثی که در الهیات «بالمعنی الاعم» ملاحظه فرمودید. 🔸البته در کتاب المشاعر بیشتر به مباحث وجودشناسی از منظر اینکه با ماهیت چه رابطه ای دارد و نسبت وجود با ماهیت چگونه است بحث شده است؛ اما به هر حال مباحثی که در الهیات به «بالمعنی الاعم» هست، شامل احکام عام وجود و اوصاف عام وجود است، بدون اینکه تعیینی برای وجود باشد «بشرط أن لا یکون طبیعیا أو ریاضیا أو منطقیا أو اخلاقیا» و از آن وجود صحبت شود و لذا در آنجا هم برخی از احکام حتى الهيات «بالمعنی الاخص» ـ یعنی واجب ـ هم صحبت می شود؛ مثل «الواجب ماهیته انّیّته» و نظایر آن. 🔸اما وقتی که در بحث مواد ثلاث مباحث به این صورت مطرح شد که هستی یا واجب است و یا ممکن، اگر چه مواد ثلاث عبارت از وجوب و امتناع و امکان است؛ اما نهایتاً منتهی می شود به اینکه هستی یا هستی واجبی است یا هستی امکانی، در آنجا شروع می کنند به بیان احکام «ممکن بالذات». البته خود احکام «ممکن بالذات» به عنوان یک موجود خود جای بحث و گفتگو دارد. بعد از اینکه بحث «ممکن بالذات» تمام شد، یعنی در حقیقت ما تا ـ حالا به لحاظ اسفار عرض می کنیم ـ جلد یک و دو و سه و به جلد ششم می رسیم که جلد شش در حقیقت الهیات «بالمعنی الاخص» است، در آنجا احکام «واجب بالذات» است. پس سه فصل می شود: 1. احکام عام هستی اعم از ممکن و واجب. 2. بعد احکام «ممکن بالذات». 3. بعد احکام «واجب بالذات» که در حقیقت احکام «ممتنع بالذات» هم در خلال اینها بالجمله مطرح می شود؛ ولی چون «ممتنع بالذات» موجود نیست و حکم وجودی بر آن نمی شود گذاشت، هر حکمی که برای ممتنع بالذات است، به تبع حكم وجودی برایش قرار داده می شود. 🔸 ولی به هر حال بعد از اینکه بحث مواد ثلات مطرح شد که ماهیت نسبت به موجودات ضرورت عدم برایشان هست یا امکان هست، آنجا تقسیم می کنند که «الموجود اما واجب او ممكن» و بعد شروع می کنند به بیان «ممکن بالذات»، بعد از «ممکن بالذات» وارد «واجب بالذات» می شوند که در بحث الهیات «بالمعنی الاخص» هست؛ حالا اتفاقاً همین روزها ما چون اسفار را داریم بحث می کنیم در بحث خواص «ممکن بالذات» بحت می شود. آنجا هم می گویند جا داشت که ما به لحاظ شرافت وجودی اول به مباحث «واجب بالذات» بپردازیم، اما چون بسیاری از مسائلی که بعدها می خواهد بیاید برای واجب مبتنی به مباحثی است که ما در «ممکن بالذات» باید بگذرانیم، لذا مباحث در آنجا یعنی بعداً مطرح می شود؛ یعنی مباحثی که مربوط به الهیات «بالمعنی الاخص» یعنی «واجب بالذات» هست، بعداً مطرح می شود. تعبیری مرحوم صدر المتالهین در آنجا دارند که شرافت وجودی آن بحث بعدها مطرح می شود. 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
دیدار استاد مرتضی جوادی آملی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور 🔸 حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء یکشنبه 8 بهمن 1402 از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بازدید کردند و با حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین بهرامی ریاست مرکز گفتگو نمودند. 🔸 حجت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مرکز و بیان اینکه سابقه آشنایی ایشان با مرکز و محصولات آن به بیش از دو دهه می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد افزود، مرکز نور زیر ساختی تهیه نموده که می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند روابط جهان اسلام را تعیین نماید. نهادهای بین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی باعث شده فضای مجازی ارتباطاتش عوض شود و همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های چندین کشور در یک پروژه امری عادی تلقی می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این اطلاعات عظیمی که در این جا متمرکز شده می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مسیر اجتهاد روایی را تجدید بنا کند. ↙️ لینک خبر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/2286414 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi