#دعا_و_نیایش
#دعاخوانی
#مناجات_خوانی
🔰اصول ادعیهخوانی🔰
💠 ترجمه فرازهایی از دعا برای مستمعین💠
این امر در راستای ایجاد ارتباط بیش از پیش مستمعین با دعا و مفاهیم آن حائز اهمیت است.
❇️البته باید توجه داشت، ترجمه دقیق، روان، شیوا و به جا باشد تا مؤثر واقع شود.❇️
❌متاسفانه دیده میشود برخی از مادحین به زیارات و ادعیهها جملات و عباراتی اضافه مینمایند که در اصل دعا نیامده است.❌
این امر اصلا جایز نیست. مثلا گاهی دیده میشود برخی در زیارت عاشورا میگویند:
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی زینب الحسین و علی عباس الحسین و . . .
🔹مداح باید عین کلمات و عبارات دعا و زیارات را بر زبان جاری نماید و کم و زیاد کردن آن صحیح نیست.
🔸بطور مثال دعای سلامتی امام زمان(عج) به(اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن ...) در ابتدا بسم الله الرحمن الرحیم و در انتها نیز (برحمتک یا ارحم الراحمین) ندارد ولی بسیاری از ذاکرین به این نکته بیتوجه هستند.
❇️البته تکرار برخی از فرازهای دعا به قصد رجاء و لطیف شدن روح مستمع و پرشورتر شدن حال آنها مانعی ندارد لکن نباید به قصد ورود در دعا بخوانند. مثلا در دعای توسل عبارت "یا وجیها عندالله اشفع لنا عند الله" توسط مستمعین تکرار میشود.❇️
🔹آخرین نکته لزوم مراعات وقت و آستانه تحمل مستمعین در شنیدن ادعیه است. مداح نباید ادعیه را خیلی طولانی قرائت کند و باعث خسته شدن آنان و کسلی مجلس شود. رعایت اعتدال همیشه و در همه جا نیکوست.
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزشی
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
#دستگاه_همایون
زمزمهای که میتونه فضای لحنی دستگاه همایون رو به یادتون بیاره
در کمتر از یک دقیقه باهاش آشنا بشید...
🔰لطفا هر هفته پنجشنبه برای فراگیری #ردیف_آوازی با ما همراه باشید🔰
به کلام:
استاد حاج اسماعیلی
«مدیرگروه ردیفآوازی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#رسالت_مداحی
🔰مبارزه با بدعتها وتحريفها🔰
💠يکي از اهداف ائمه اهل بيت(علیهمالسلام) به ويژه حضرت اباعبدالله الحسين(علیهالسلام) مبارزه با بدعتها، تحريفها، کجرويها و تهاجم فرهنگی دشمنان بوده است. امام حسين(ع) در نامهاي به بزرگان بصره نوشت:
📝فَاِنَّ السُّنَّتةَ قََدْاُمِيتَتْ وَالْبِدْْْعَتَ قَدْاُحْيِيَتْ، فِاِنَّ تَسْمَعُواقَوْلِي اَهْدِکُمْ سَبِيلَ الرَّشاد📝
🔹همانا سنتها مرده و بدعتها آشکار شده اگر از من اطاعت نمائيد، شما را هدايت میکنم.🔹
💠فرهنگ عزاداري و مداحي اهل بيت بخاطر:
🔸برانگيختن عشق و عواطف دوستداران خاندان عصمت و طهارت
🔹استقبال پرشور اقشار مختلف
🔸به ويژه نسل جوان و نقش حماسهآفريني آن
🔰همواره در معرض بدعتها، تحريفها و خرافات بوده است🔰
💠دشمنان تلاش ميکنند با ترويج آسيبها نقش حياتآفريني اين فرهنگ انسانساز را از اين مجالس بگيرند.
❇️مداحان اهل بيت بايد توصيههاي مقام معظم رهبري و مراجع تقليد را سرلوحه کارخود قرار داده و با استفاده از شيوهاي مقبول سنتي اين آئين مقدس را برگزار نمايند، با بدعت ها، خرافات، انحرافات، شجاعانه مبارزه نموده و نسبت به آن روشنگري نمايند.❇️
بخش ششم و پایانی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#فنون_مداحی
🔘قرار بود به بيان و معرفى فنونی از مداحی كه حاصل تجربه و زحمت اساتيد بزرگوار در مجالس اهل بيت(عليهم السّلام) است بپردازیم.
که در هفتههای گذشته مطالبی پیرامون «شناختن صدای خود و مستمع شناسی » ارائه کردیم و حال مبحثی دیگر:
🔰۳. مجلس شناسى 🔰
💠يكى ديگر از لوازم كارآمد مداحى ، آشنائى با مجلس است. بايد شأن مستمعين، خود و اهل بيت(عليهم السّلام) را هميشه نگه دارد و در انتخاب اشعار، نوحه و يا سرود دقت نمايد كه همسان با مجلس پيش رود.
🔸مداحى كه مهمان است و با مجلس آشنائى ندارد بايد خيلى محتاط عمل كند به طورى كه نه بار معنوى مجلس كم شود و نه همان طورى كه در مجلس خودش مىخوانده در اينجا بخواند.
🔹او قبل از خواندن بايد بداند كه مجلس به چه مناسبت تشكيل شده ، انگيزه تشكيل آن چه بوده ؛ آيا مثلاً نذر بوده ، براى شفاى مريض و يا حاجتى بوده و يا به مناسبتهاى ويژه برگزار شده است.
ادامه دارد...
🔹مباحث قبلی را میتوانید با هشتک ( #فنون_مداحی) دنبال کنید🔹
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
ترنم ۰۵.mp3
22.15M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_پنجم_ترنم
(تفاوت نظم و شعر_بخش دوم)
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #برنامه_ادبی_ترنم 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#صداسازی
🔰#چگونگی_تولید_صدا🔰
💠 تمام دانش زبانی انسان اعم از اصوات و الحان و مفاهیم گفتاری، توسط فرمانهای مغز به صورت ضربانهای عصبی، به سه دستگاه عمده عضلانی ارسال میگردد که در تولید فیزیکی صدا مؤثر هستند. این دستگاهها عبارتند از:
۱. عضلات تنفسی در قفسه سینه و شکم
۲. عضلات حنجره
۳. عضلات سر و گردن
❇️نتیجه هماهنگی این دستگاهها حصول كلام است که به صورت امواج صوتی ممتد شنیده می شود.
💠داخل گلوی شما، دو مجرا در کنار هم قرار دارد. در قسمت جلو مجرایی است که هوا را از طریق بینی و دهان به ریهها میرساند.
❇️در قسمت پشت، مجرایی است که غذا و مایعات را به معده میرساند. بالای مجرای هوا (نای) جعبهای غضروفی قرار دارد که حنجره نامیده می شود و تارهای صوتی در آن جا گرفته است.
💠یک جفت تار که باعث ایجاد صدا میشوند، تارهای قویای هستند که از غشای مخاطی پوشیده شدهاند. این تارها در برابر هوایی که به آنها وارد میکنیم از هم جدا و به هم نزدیک شده و مرتعش میشوند و این جعبه کوچک و عجیب صوتی تقریبا مانند یک ساز بادی، نیاز دارد که با فوت کردن، نغمه مورد نظر را ایجاد کرده و لحن و شدت آن را تعيين کند.
❇️پشت تارهای صوتی مقدار کمی هوا وجود دارد، زمانی که این فشار هوا بیشتر از فشار هوای روی تارها می شود، تارها از هم باز شده هوا را تخلیه کرده و بلافاصله بسته میشوند.
🔸این عملکرد به تناوب باور نکردنی، پشت سر هم انجام شده و ارتعاش تار را ایجاد میکند. مثلا وقتی صدای نت "لا" را بخوانیم، این تارها 440 مرتبه در ثانیه باز و بسته میشوند و فرکانس مورد نظر ایجاد میشود.🔸
@maana72_ir