#توصیه_رهبری_به_مداحان
#اخلاق_مداحی
🔰ضرورت تاسیس تشکیلاتی برای منصب مداحی🔰
💠تعیین حدود و ثغور مداحی:
البته باید بتدریج طوری بشود که این سِمت مدّاحی - که واقعاً یک منصب است - حدود و ثغوری هم پیدا کند.
💠خصوصیات مداحی:
مداحی اهل بیت، خیلی بالاست. هم مقام بالا و هم تأثیر زیادی در جامعه و ذهن مردم دارد. باید بدانید که چه کسی مداح است، مقدّمات کار مداحی او چیست، چه قدر شعر میداند، چه قدر حفظ است و چه قدر میتواند بخواند؟ این خصوصیات را باید مرکزی عهدهدار شود. حالا نمیدانم این مراکز مرسوم باید این کار را بکنند یا خود شما به کیفیتی فکرش را میکنید. این چیزی است که دنیا و نیازهای جامعهی امروز، غیر از آن را بر نمیتابد و قبول نمیکند. باید این طور باشد.
❇️کسانی که رسماً این منصب را به عهده میگیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیت(علیهمالسّلام) را بر تن میکنند و مردم، آنها را به این عنوان میشناسند، بایستی خصوصیاتی داشته باشند و مرکزی باشد که آنها را با این خصوصیات تشخیص بدهد و صحه بگذارد. ❇️
(۱۳۶۸/۱۰/۲۸)
🔸ادامه دارد...🔸
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
آموزش مداحی معنا 🎤
#رسالت_مداحی 💠در بررسی یک برنامه ی مداحی، بایستی به موارد زیر توجه خاصی داشت از جمله: ۱. سطح ادبی
#رسالت_مداحی
#فنون_مداحی
💠در هفته گذشته برای بررسی یک برنامه ی مداحی، توجه به مواردی را ذکر کردیم و حال ادامه این موارد:
(1-3) هنری بودن شعر:
🔸 محتوای شعر، بایستی در قالبی هنری ارائه شده باشد تا میزان تأثیرگذاری آن بر مستمع، عمیق و مداوم باشد.
(1-4) شورآفرینی:
🔹شعر بایستی دارای بار عاطفی قوی باشد تا مداح بتواند احساس مستمع را برانگیزد و باخود همراه کند. بنابراین انتخاب اشعار حماسی، حسی و عاطفی ـ که هر کدام به نحوی دل و جان مخاطب را به تحریک وامی دارند ـ می توانند برنامه مداح را پرشور و بانشاط بدارند.
(1-5) انتخاب شعر به اقتضای مجلس:
🔸معمولاً آنانی را که صرفاً در مداحی به تقلید می پردازند می توان از این منظر شناخت، چرا که براحتی در این مواقع ـ اصطلاحاً ـ مشت شان در پیش اهل فن باز می شود. وقتی مداح، از لحاظ شعری آگاهی لازم را نداشته، صرفاً به تقلید بپردازد، نمی تواند اقتضای مجلس را بشناسد و به میزان نیاز و خواسته مستمع، شعر را انتخاب و ارائه کند.
(1-6) درست خوانی شعر:
🔹 گاه مداح، شعر خوبی انتخاب می کند اما از عهدة خوب خواندن آن برنمی آید. پیاده کردن یک شعر، خوب نیاز به هنرها و شگردهای خاص مداحی دارد که بسیاری از هیأتی ها ـ گرچه خواننده و مداح نیستند ـ امّا براحتی می توانند میزان موفقیت مداح را در این باره، به صورت حسی درک کنند و میان ضعف ها و قوت ها تمایز ایجاد نمایند
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
ترنم ۲۸.mp3
22.74M
#شعرشناسی
🎵 #برنامه_ادبی_ترنم
#قسمت_بیست_و_هشتم_ترنم
(عنصر خیال (قسمت دوازدهم)_استعاره ۳)
❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️
دسترسی به قسمتهای قبل با هشتک:
👈 #برنامه_ادبی_ترنم 👉
🎤با اجرای:
استاد سید محمد جواد شرافت
و
🎤افاضه:
استاد سید مهدی حسینی
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#صداسازی
#شناخت_صدا
🔰اندام های واک ساز🔰
💠به طور کلی در حنجره واقع شدهاند. در این بخش محفظه ای به نام تیروئید قرار دارد که درون آن دو پرده ماهیچه ای بسیار ظریف به نام تارهای صوتی قرار دارند.
🔸 یک سر آنها به تیروئید وصل است و سر دیگر آنها به دو غضروف مثلثی شکل به نام «اری تی نوئید» متصل است.
🔹چرخش این دو غضروف حول قاعده خودشان باعث نزدیک شدن تارهای صوتی به یکدیگر یا دور شدن آنها از هم می شود و یک سری امواج صوتی تولید می کند. این امواج پس از عبور از حفرههای بینی، دهان و بینی، تولید صدا(واک) میکنند.
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_خوانی
💠خیلی وقتها اصلا دقتی در روضه خوندن نداریم.
🔰حتما این کلیپ کاربردی رو ببینید و نظرتون رو بنویسید...🔰
👇👇👇
@nazarat_maana
🎤به کلام:
حجتالاسلام والمسلمین سجاد فرحناک
«از اساتید آموزش مداحی معنا»
─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir
#دعاخوانی
#دعا_و_نیایش
🔰بخشهایی از صحبتهای حجتالاسلام سید نزار موسوی در مورد دعاخوانی🔰
💠دعاخوانی با روضهخوانی و مداحی متفاوت است. حتی روضهخوانی هم با مداحی متفاوت است. در حال حاضر استادان در خوانشها به قدری متفنن شدند که برای هر کدام روشهای مختلفی را اجرا میکنند.
🔸 دعاخوانی از یک ریتم خاصی استفاده میکند مثلا در دعاخوانی مثل مداحی نمیشود اوج گرفت. در روضهخوانی و در بخش اوج مصیبت، مداح باید آن را فریاد بزند. اما دعاخوانی یک نوع مناجات است همانطور که موسی گفت: «إِنَّ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمَّا نَاجَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ: يَا رَبِّ، أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ: أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي، فَقَالَ مُوسَى: يَا رَبِّ، إِنِّي أَكُونُ فِي حَالٍ أُجِلُّكَ أَنْ أَذْكُرَكَ فِيهَا، فَقَالَ: يَا مُوسَى، اذْكُرْنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ؛
🔹 موسى در مناجات خود به خداوند گفت: خداوندا، آيا از من دورى تا تو را با آواز بلند صدا كنم و يا اين كه نزديک هستى كه با صداى آهسته با تو مناجات نمايم؟ خداوند به وى فرمود: من همنشين كسى هستم كه مرا ياد كند. موسى عرض كرد: خداوندا، من بايد در حال مخصوص تو را ياد كنم؟ خداوند فرمود: اى موسى، در همه حال مى توانى مرا ياد كنى.»
─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72_ir