#اشعار
#غزل
#امام_هادی
دست هر آشفته ای پیش شما رو میشود
عطر پاک جامعه از سامرا بو میشود
در مرام اولیا یک ذره هم تبعیض نیست
شیر هم در محضرت مانند آهو میشود
مرز کفر و مرز ایمان در قبول حق توست
مرزها باریک از تار یک مو میشود
کافران چیزی میان چشم تو دیدند که,
ذکرشان یاحق و یاهادی و یاهو میشود
از نجف تا کربلا, از سامرا تا کاظمین
هر سفر دارد دل ما ماجراجو میشود
قبله سمت کعبه باشد یا که سمت سامرا؟
قبله ام دارد مدام این سو و آن سو میشود
در حریمت تا نگاهم سمت گنبد میرود
اشک جاری میشود, پلکم چو جارو میشود
📝شاعر:
محمدرضا نادعلیان
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#آموزشی
#مقتل_شناسی
💠گونهشناسی مقاتل و نگاشتههای عاشورا
اگرچه واقعه عاشورا در نیمه دوم قرن اول روی داد، در قرن اول -اثر مکتوبی جز یک اثر احتمالی بنام مقتل الحسین علیهالسلام، نگاشته أصبغ بن نباته- درباره آن گزارش نشدهاست. نخستین آثار در این باره، از قرن دوم به بعد، نگارش یافته و بتدریج بر شمار آنها افزوده شده است. بر این اساس در دوره یادشده، یعنی از قرون دوم تا پایان قرن نهم، نگاشتههای تاریخ عاشورا از نظر کمیت، نخست سیر صعودی، و سپس سیر نزولی داشته است. اوج تألیف و تدوین این نگاشته ها در قرنهای سوم و چهارم بودهاست، و پس از قرن چهارم، رو به کاهش نهادهاند؛ اما نهایت افول مقتل نگاری و نگاشتههای تاریخ عاشورا، قرن هشتم و نهم است. نکته مهم درباره این آثار آنست که مورخان متقدم و متأخر با توجه به نوع گرایشهای اعتقادی و سیاسی و حتی زیستگاهشان، در گزینش، چینش و تدوین اخبار و گزارشهای مربوط به این واقعه، شیوههای گوناگونی را به کار گرفتهاند. بر این اساس، با اندکی تسامح و نقاب نگاه قالبی درباره مقاتل و نگاشتههای بهجایمانده در تاریخ عاشورا، و میتوان آنها را به چهار گونه کلی ذیل، تقسیم کرد:
❇️گونه نخست و ویژگیها و شاخصهای آن❇️
🔹این دسته، از نظر قدمت و اعتبار، مهمترین و اصیلترین منابع تاریخ عاشورا هستند که با مطالعه و بررسی در نوع و محتوای اخبار و گزارشهای آن و تجزیه و تحلیلشان، می توان چند شاخص و ویژگی مهم را در آنها یافت.
▪️الف)گزارش منسجم و متقن از واقعه عاشورا
▪️ب)توجه اندک به مباحث فرابشری و فراتاریخی از قبیل خوابها و حوادث خارقالعاده
▪️ج)گزارش وقایع روز عاشورا براساس ترتیب زمانی حوادث و اوضاع حاکم
❇️گونه دوم و ویژگیها و شاخصهای آن ❇️
🔸در این گونه، اساس و بنمایه گزارشهای تاریخی عاشورا، بیشتر همان گزارشهای منابع کهن گونه اول، بویژه اخبار ابومخنف است؛ اما چون بسیاری از گزارشهای این دست شاخصها و ویژگیهای خاصی که در ذیل به آنها پرداخته می شود دارند، میتوان آن را گونه دیگری از روایت تاریخ عاشورا به حساب آورد.
▪️الف)رویکرد داستانی به تاریخ عاشورا
▪️ب)رویکرد عرفانی و فرابشری به واقعه عاشورا
▪️ج)گزارش واقعه با تعابیری همسو با ذوق و باورهای شیعه
▪️د)گزارشهای مجعول درباره آمار کشتگان سپاه عمر سعد
▪️هـ)گزارش مضطرب و فاقد ترتیب منطقی و زمانی حوادث تاریخی
❇️گونه سوم و ویژگیها و شاخصهای آن❇️
🔹اینگونه به اهمیت، اعتبار و گستردگی گونه نخست نیست، اما بخشهایی از گزارش تاریخ عاشورا را با تفاوتهایی در بر داشته، ویژگیها و شاخصهای مهم ذیل را دارد:
▪️الف)توجه بسیار و حوادث خارقالعاده
▪️ب)توجه به مباحث حاشیهای و کمارزش
▪️ج)تخطئه قیام امام حسین علیهالسلام و تأیید تلویحی عملکرد یزید و تبرئه وی
❇️گونه چهارم و ویژگیها و شاخصهای آن❇️
🔸برای این دسته نمیتوان ویژگیهای مشترک و مشخصی را بیان کرد و تنها ویژگی ایشان، ناهمخوانی و ناهماهنگی نوع و شیوه گزارشها و محتوای آنها است.
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#تاریخ
#عاشورا
🔰تحلیل دوران حیات امام حسین(علیهالسلام)🔰
💠برای این که قدری معلوم شود که این حادثه چقدر عظیم است، من سه دوره کوتاه را از دورههای زندگی حضرت ابیعبدالله الحسین علیهالسلام اجمالاً مطرح میکنم. شما ببرید این شخصیتی که انسان در این سه دوره میشناسد، آیا میتوان حدس زد که کارش به آنجا برسد که در روز عاشورا یک عده از امت جدش او را محاصره کنند و با این وضعیت فجیع، او و همه یاران و اصحاب اهلبیتش را قتلعام کنند و زنانشان را اسیر بگیرند؟
🔻این سه دوره:
🔹یکی دوران حیات پیامبر اکرم است.
🔸دوم دوران جوانی آن حضرت یعنی دوران ۲۰ پنجساله تا حکومت امیرالمؤمنین هست.
🔹سوم، دوران فترت ۲۰ سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین تا حادثه کربلا است.
🔰امام حسین در دوران حیات پیامبر (صلیالله علیه و آله وسلم)🔰
🔸در دوران حیات پیامبر اکرم، امام حسین عبارت است از کودک نور دیده سوگلی پیامبر.
پیامبر اکرم دختری بنام فاطمه دارد که همه مردم مسلمان در آن روز میدانند که پیامبر فرمود: «إنَّ اللهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ»؛ اگر کسی فاطمه را خشمگین کند خدا راهش میکرده. «وَ یَرْضی لِرِضاها»؛ [۱]اگر کسی او را خشنود کند، خدا را خشنود کرده است. ببینید، این دختر چقدر عظیم المنزله است که پیامبر اکرم در مقابل مردم و در ملاء عام، راجع به او اینگونه حرف میزند. این مسئله عادی نیست.
پیامبر اکرم این دختر را در جامعه اسلامی به کسی داده است که از لحاظ افتخارات، در درجه اعلی است؛ یعنی علیبنابیطالب علیهالسلام .
🔹او، جوان، شجاع، شریف، از همه مؤمن تر، از همه باسابقهتر، از همه شجاعتر و در همه میدانها حاضر است کسی است که اسلام به شمشیر او میگردد؛ هر جایی که هم درمیمانند، این جوان جلو می آید، گرهها را باز میکند و بنبستها را میشکنند. این داماد محبوب عزیزی که محبوبیت او نه به خاطر خویشاوندی، بلکه به خاطر عظمت شخصیت اوست، همسر نور دیده پیامبر است کودکی از اینها متولد شدهاست و او حسین بن علی است.
🔸البته همه این حرفها درباره امام حسن علیهالسلام هم هست؛ اما بحث راجع به امام حسین است؛ عزیزترین عزیزان پیامبر؛ کسی که رییس دنیای اسلام، حاکم جامعه اسلامی و محبوب دل همه مردم، او را در آغوش میگیرد و به مسجد میبرد. هم میدانند که این کودک، محبوب دل این محبوب همه است. و روی منبر مشغول خطبه خواندن است که این کودک، پایش به مانعی میگیرد و به زمین میافتد. پیامبر از منبر پایین میآید، او را در بغل میگیرد و آرامش می کند. ببینید؛ مسئله این است.
🔹پیامبر درباره امام حسن و امام حسین شش، هفت ساله فرمود: «سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»؛[2]اینها سرور جوانان بهشت اند. اینها که هنوز کودک اند، جوان نیستند؛ اما پیامبر میفرماید سرور جوانان اهل بهشتاند. یعنی در دوران شش، هفت سالگی هم در حد یک جوان است؛ میفهمد، درک میکند، عمل میکند، اقدام می کند، ادب میورزد و شرافت درهم وجودش موج میزند. اگر امروز کسی میگفت که این کودک به دست امت همین پیامبر، بدون هیچگونه جرم و تخلف به قتل خواهد رسید، برای مردم غیرقابل باور بود؛ همچنان که پیامبر فرمود و گریه کرد و همه تعجب کردند که یعنی چه؛ مگر میشود؟!
🔰برگرفته از بیانات امام خامنهای🔰
📚[۱]. امالی شیخ صدوق، ص ۳۱۴.📚
📚[۲]. بحارالانوار، ج۳۱، ص۳۶۰.📚
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
سجاد نوروزی_سلطان قلبم.mp3
1.25M
#به_وقت_امام_رضا
#کلیپ_مداحی
#صوتی
#آثار_اساتید
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى...
❤️سلطانقلبم یادحرم هواییم میکنه❤️
🎶نواهنگ بسیار زیبا🎶
🎤با نوای:
کربلایی سجاد نوروزی
«از اساتید مؤسسه معنا»
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#به_وقت_معصوم
#حدیث_نگاره
#امام_حسن_عسکری
💠پنجشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام حسن عسکری علیه السلام میباشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار این امام همام باشیم
👇👇👇
🔰امام حسن عسکری (علیهالسلام):
«لیْسَ مِنَ الادبِ إظْهارُ الفرَحِ عِندَ المَحزونِ»
(اظهار شادمانی پیش انسان غمگین، از ادب نیست).🔰
📚بحارالانوار، ج75، ص 374📚
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰۲۰ آذر سالروز شهادت شهید محراب «آیتالله سید عبدالحسین دستغیب» گرامی باد.🔰
🌹به این مناسبت یک دقیقه مهمان سخنان گرانبهای این شهید والامقام باشیم🌹
🔸خدا همیشه همراهمون هست🔸
─┅═ঊঈ🏴ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#اشعار
#مربع_ترکیب
#امام_حسن_عسکری
مثل بغض از وسط حنجره برخاسته ایم
همچو اشک از غم یک خاطره برخاسته ایم
با دو صد حاجت و درد و گره برخاسته ایم
به هواى حرم سامره برخاسته ایم
روضه غربت تو حال عجیبى دارد
هرکه نامش حسن است ارث غریبى دارد
جان به قربان دلت جان به فداى سر او
فرق ها داشت نگاه تو و چشم تر او
که تفاوت بکند ، همسرتو … همسر او
طعنه بسیار شنیده دل غم پرور او
حسن سامره صحن حرمت محترم است
حسنى بین بقیع است که او بى حرم است
یاحسن ، آه تو پرداختنى میخواهد
یاحسن ، داغ تو بر سرزدنى میخواهد
یاحسن ، نام تو دور از وطنى میخواهد
یاحسن ، روضه تو سوختنى میخواهد
دل تو تنگ مدینه است که دلگیر شدى
مادرى هستى عزیزم تو اگر پیر شدى
📝شاعر:
محمد جواد پرچمی
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#آموزشی
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
در مداحی از دستگاه های آوازی و ردیف های ذیل استفاده میشود:
🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺩﺷﺘﯽ 🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺍﺑﻮﻋﻄا 🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺍﻓﺸﺎﺭﯼ
🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺗﺮﮎ 🔹 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ
💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺷﻮﺭ 💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﺎﻫﻮﺭ
🔸ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﻤﺎﯾﻮﻥ 🔹ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺳﻪ ﮔﺎه
🔸 ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻩ
❇️لازم است که مداحان و ذاکران اهلبیت(ع) این ردیفها و نغمههای سنتی را بیاموزند❇️
💠هر چه انسان دانش بیشتری داشته باشد، باز هم کم است. بهعلاوه، فراگیری اینها حُسن است. این موضوع به سلیقة مداح و اینکه در چه مجلس، چه مکان و چه موقعیتی قرار دارد نیز بازمیگردد؛ مثلاً ایام محرم با ایام شادی متفاوت است؛ بنابراین برای هر کدام از آنها از قواعد مربوط به خود استفاده میکنیم و برای این منظور پیشتر باید قواعد را بیاموزیم.
🔸اینکه میگویم حزن موجود در آواز دشتی با آواز بیات اصفهان با هم فرق میکنند یک موضوع جدی است؛ مانند گریه، مثلاً ما یک گریه شادی و یک گریه حزن و اندوه داریم. هر دو گریه هستند؛ ولی با یکدیگر متفاوتاند. یکی از روی خوشحالی است و دیگری از روی ناراحتی و غم.
🔹نغمات آیینی ارتباط تنگاتنگی با ردیفهای دستگاهی دارند. مادحان و واعظان در گذشته در پایان سخنرانیشان گریز میزدند. مداحان در گذشته، ردیفها را یاد میگرفتند و برای گریز زدن از نغمات استفاده میکردند. در تعزیه نیز این موضوع صدق میکند. برخی مخاطبان محافل و مجالس مذهبی از ردیفهای آوازی مطلعاند و به گمان من صورت خوشی ندارد که مداح فالش بخواند و آنها متوجه شوند.
🔰برگرفته از صحبتهای استاد حسین روحانی (مدرس نغمات آیینی)🔰
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#پرسش_و_پاسخ
#امام_حسین
❓اگر امام حسین(ع) علم به شهادت خود داشتند، چرا به کربلا رفتند؟ و اگر علم نداشتند، پس روایاتی که دلالت بر علم ائمه(ع) دارد را چگونه باید توجیه کرد؟❓
✅پاسخ:
گاهی شرایط به گونه ای است که آدمی، بناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام می دهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او می انجامد. رزمندگان اسلام که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر هم سبقت می گرفتند، می دانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنان است، لیکن چون می دانستند برای دفاع از نظام اسلامی، چاره ای جز این نیست، پا در این میدان بی بازگشت می گذاشتند.
🔸حرکت امام حسین(علیه السلام) به سوی کربلا نیز از این قبیل بود؛ زیرا انحراف در حکومت اسلامی به جایی رسیده بود که اگر قیام عارفانه آن حضرت و یاران باوفایش نبود، اسلام به پایان رسیده بود و این انحراف، جز با شهادت امام حسین(علیه السلام) قابل اصلاح نبود.
🔹پیغمبراکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) از دو علم برخوردارند:
1️⃣علومی که از راههای عادی به دست می آید.
2️⃣علومی که از راههای غیر عادی و غیر متعارف به دست می آید.
🔸با توجه به اینکه دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلّف به تکالیف الهی بودند، مکلّف به استفاده از علوم غیر عادی نبودند. البته در مواردی که خداوند به آنها اجازه می داد، از علوم غیر عادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده می کردند. پس استفاده از علوم غیر عادی به اذن خاص الهی بستگی داشت، نه به اراده خودشان. چون آن ذوات نورانی در تمام ابعاد علمی و عملی، معصوم و مصون بودند و اراده آنان تابع اراده الهی بود، هرگز در استفاده از علوم غیر عادی، از امر خداوند سرپیچی نمی کردند. حتی در قضا نیز مأمور بودند که به علم عادی عمل کنند. به همین سبب، پیغمبراکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود:
🔹هرگز به قضای من مغرور نشوید و نگویید چون پیغمبر در این نزاع به نفع ما داوری کرد، پس حق با ماست؛ زیرا من نیز در بین شما با شهادت و قسم حکم می کنم؛ درحالی که برخی از شما در اقامه دلیلِ مَحکمه پسند، قوی تر و خوش بیان تر از طرف مقابل خود است. پس هر کسی که من به نفع او حکم کردم، ولی حق با طرف مقابل بود، بداند که قضای من چیزی را تغییر نمی دهد، بلکه او قطعه ای آتش را به خانه خود خواهد برد.
ابوبصیر از امام(صلّی الله علیه وآله وسلّم)ادق(علیه السلام) نقل کرده است:
هر امامی که نداند به چه مصیبتی گرفتار خواهد شد و چه بر سر او خواهد آمد، چنین کسی، اساساً حجّت خدا بر خلق او نیست
در برخی روایات آمده است:
امام معصوم(علیه السلام) به جزئیات آنچه بر سر او خواهد آمد، آگاهی دارد و این آگاهی را از صحیفه ای که در اختیار او قرار می گیرد، کسب می کند و آنگاه که مأموریت های ذکر شده در آن صحیفه به پایان می رسد، می فهمد که عمر او نیز به پایان رسیده است.
🔰برگرفته از بیانات آیتالله جوادی آملی🔰
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
رفیقم حسین.mp3
6.68M
#شب_های_دلتنگی
#شب_جمعه_است_هوایت_نکنم_میمیرم
💠نماهنگ بسیار زیبای رفیقم حسین💠
🎤با نوای:
حاج عبدالرضا هلالی
حامد زمانی
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#به_وقت_معصوم
#حدیث_نگاره
#امام_زمان
💠جمعه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام زمان(عج) میباشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار این امام همام باشیم
👇👇👇
🔰امام زمان (علیهالسلام):
«أنا خاتِمُ الأوصِياءِ، بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي و شيعَتي
(من وصىّ آخرينم ؛ به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى شود)».🔰
📚الغیبة، طوسی، ص۲۸۵📚
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#اشعار
#امام_زمان
وقت است که از چهره ی خود پرده گشایی
«تا با تو بگویم غم شب های جدایی»
اسپندم و در تاب و تب از آتش هجران
«چون عودم و از سوختنم نیست رهایی»
«من در قفس بال و پر خویش اسیرم»
ای کاش تو یکبار به بالین من آیی
در بنده نوازی و بزرگی تو شک نیست
من خوب نیاموختم آداب گدایی
عمری ست که ما منتظر آمدنت، نه
تو منتظر لحظه ی برگشتن مایی
می خواستم از ماتم دل با تو بگویم
از یاد رود ماتم و دل چون تو بیایی
امشب شده ای زائر آن تربت پنهان؟
یا زائر دلسوخته ی کرب و بلایی
ای پرسشِ بی پاسخِ هر جمعه ی عشّاق
آقا تو کجایی؟ تو کجایی؟ تو کجایی؟
📝شاعر:
یوسف رحیمی
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
آداب مداحی_اینفوگرافیک.zip
788.3K
#آموزشی
#آداب_نوکری
💠اینفوگرافیک بسیار کاربردی برای مداحان عزیز
🔰برگرفته از سخنان و پیشنهادات حضرت #امام_خامنهای به مادحین آلالله🔰
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#پرسش_و_پاسخ
#امام_زمان
🔰چرا برخی از اهل تسنن معتقدند امام مهدی هنوز به دنیا نیامده است؟🔰
«یکی از اشکالاتی که اهل تسنن میکنند، این است که "از کجا معلوم است که حضرت متولد شده است؟!" میگویند "زنی[۱] خبر داده است که اتاق نورانی شد و...؟ راوی آن، فقط یک زن است".
🔸اولاً: بله، راوی، یک زن است. آیا این همه مدت که حضرت در میان مردم ظاهر بوده، کسی از اصحاب او را ندیده و مشاهده نکرده است؟!
🔹ثانیاً: خود امام حسن عسکری (ع) خبر دادهاند و بعد از آن هم إلی ماشاءالله، شیعه، از وجود مقدساش این همه کرامت دیده و میبینند. ما، هرچه میدانیم، همین امروز در کجاها چه اغاثههایی برای مستغیثها و چه اجارههایی برای مستجیرها، از طرف حضرت انجام میشود؟! ما چه میدانیم چه کارهایی هر روز دارد میشود؟! بله، حضرت از اعین الظالمین، محجوب است: "المحجوب عن اعين الظالمين"[۲]، اما کسانی که نه ظالماند و نه رفیق ظالماند و نه با ظالمان معاشرند، آن حضرت از دید آنان محجوب نیستند.
🔸ثالثاً: دیدن با چشم، موضوعیت ندارد، بلکه این طریق و وسیلهای است برای حصول یقین، اگر انسان از پشت پرده، صدایی را شنید و فهمید و بودن گویندهای را یقین کرد، او، برای ما خبرهایی داد و آن خبرها مطابق با واقع شد، از سابق و لاحق ما خبر داد، به وجود گوینده یقین پیدا میکنیم ولو چشمانمان او را نبیند.
🔹رابعاً: همین دیدن را خیلی از بزرگان علماء ما هم ادعا کردهاند که اگر ما بگوییم، آنان دروغگو بودهاند که دیگر معلوم است که ما، در چه حالی هستیم![۳]
🔰برگرفته از کتاب امام زمان در کلام آیتالله بهجت، ص۴۳، ۴۴.🔰
[1]. مراد، حضرت حکیمه خاتون، عمه بزرگوار امام حسن عسکری (ع) است که هنگام تولد وجود مقدس امام زمان (ع) در اتاق مشرّف بودند.
[2]. «از چشمان ظالمین در حجاب و غایب هستند».
[3]. فیضی از ورای سکوت، ص ۳۰.
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان
درد و دلای پسر بچه 4 ساله با امام زمان(عج) ❤️
عجب حرفهایی زده؟
🔰واقعا ارزش دیدن داره🔰
💠با اجرای: محمد حافظ شفیع پور
📝شعر: عبدالحسین شفیعپور
«از اساتید مؤسسه معنا»
❇️این کلیپ به همت آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها و مسجد مقدس جمکران ساخته شده است.❇️
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#اشعار
#غزل
#رسول_اکرم
💠از کتاب وصف تو یک حرف هر کس خوانده باشد
از سر حیرت دهانش چون حرا وا مانده باشد
هر کسی از سجده بر نورت تمرد کرد، رد شد
عدل حق است این که شیطان را ز عرشش رانده باشد
هر سری در ارتش علم تو باید پا بکوبد
خواه او سرباز باشد خواه او فرمانده باشد
جز برای مرتضی افلاک در خاطر ندارد
حکم تو خورشید را از راه، برگردانده باشد
بیت تو صُنع خداوند است پس جا دارد آقا
اینکه عزرائیل پشت در معطل مانده باشد
آتشی بر پا کنی قبل از قیامت تا که در آن
نامهی اعمال ما را دخترت سوزانده باشد
📝شاعر:
میلاد حسنی
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
ارتباط بین مطالب روضه.mp3
2.13M
#آموزشی
#فنون_مداحی
#مهارت_روضه_خوانی
💠 فکر میکنی پریشون روضه میخونی؟😔
فکر میکنی ارتباطی بین روضههات نیست؟😔
میدونستی متن روضه مثل یک فیلنامهس؟😳
🌹اگه میخوای پاسخی برای دغدغههات داشته باشی حتما این صوت رو گوش بده🌹
🔰کارگروه پژوهشی مؤسسه معنا🔰
به کلام:
عبدالحسین شفیع پور
«از اساتید مؤسسه معنا»
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#معرفی_کتاب
#حضرت_زهرا
🔰کتاب رنجهای حضرت زهرا (س) 🔰
«نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی»
💠این کتاب در پاسخ به شبهات «سید محمد حسین فضل الله» می باشد. نویسنده هدف از نگارش کتاب خود را پاسخ به شبهاتی پیرامون زندگی حضرت زهرا(س) می داند که عده ای برای توجیه و رفع اتهام از عاملان حوادث آن دوران، آنها را مطرح کرده اند.
🔸این کتاب در سه بخش تنظیم شده که هر کدام به فصول مختلفی تقسیم می شوند:
🔹بخش اول: مظلومیت زهرا (س)🔹
فصل اول: مقام و عصمت زهرا(س)
فصل دوم: زهرا(س) و غیب
فصل سوم: تلاشهای مذبوحانه و نقد کتاب سلیم بن قیس
فصل چهارم: دیدگاه شیخ مفید
فصل پنجم: دیدگاه کاشف الغطاء و شرف الدین
فصل ششم: محبت و احترام
فصل هفتم: چرا فاطمه در باز کرد؟
فصل هشتم: از اینجا و آنجا
فصل نهم: داستان میخ در
🔹بخش دوم: متون و آثار🔹
فصل اول: مظلومیت زهرا(س) در شعر شاعران عرب
فصل دوم: مظلومیت زهرا(س) در احادیث معصومین علیهم السلام
فصل سوم: مظلومیت زهرا(س) در احتجاجات مذهبی
فصل چهارم: محسن در متون و آثار
فصل پنجم: حادثه در سخنان محدثان و مورخان
🔹بخش سوم: درهای خانههای مدینه در عهد رسول خدا(ص)🔹
فصل اول: درهای خانه های مدینه در عهد رسول خدا(ص)
فصل دوم: درهای کعبه و خانه های مکه
فصل سوم: اقدام برای آتش زدن در خانه فاطمه(س)
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اجرای_هنرآموز
#حضرت_علی_اصغر
💠نمونهای از اجرای زیبا و احساسی زمزمه روضه حضرت علی اصغر (علیهالسلام)
آقای «محمد امین نادرپور»
(۹ساله، بندرعباس)
از نوجوانان هنرآموز
فن ستایشگری «مؤسسه معنا»
❇️به نحوه بکارگیری «زبان بدن» در حین اجرا دقت بفرمایید❇️
🔰یک اجرای زیبا علاوه بر صدای خوب نیازمند فنون دیگریست که با استاد دیدن و تمرین دستیافتنیست.
استعداد👈تمرین و تکرار👈پیشرفت
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
آموزش مداحی معنا 🎤
#اجرای_هنرآموز #حضرت_علی_اصغر 💠نمونهای از اجرای زیبا و احساسی زمزمه روضه حضرت علی اصغر (علیهالسلا
از سنین پایین فرزندانمون رو با اهل بیت مانوس کنیم .....
#انقلاب_یار_میخواهد
چه روشی بهتر از #ستایشگری_اهل_بیت ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توجه #توجه
❌تنها 3 روز تا پایان مهلت ثبت نام دوره هفتم باقی است♦️
#فرصت_را_از_دست_ندهید
🔷️از 25 اذر ثبت نام بسته میشه.
🔶️تا 30 اذر کلاس بندی و اطلاع رسانی و... انجام میشه
و 1 دی آغاز کلاس.
#اطلاعات_بیشتر👇
@maana_admin
#به_وقت_معصوم
#حدیث_نگاره
#امام_علی
💠یکشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام علی (علیهاسلام) و حضرت زهرا(سلامالله علیها) میباشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این دو معصوم بزرگوار باشیم
👇👇👇
🔰امام علی (علیهالسلام):
وقتهای زندگی تو جزء جزء عمر تو است، پس بکوش که هیچ وقتی از عمر تو جز در موارد اموری که عامل نجاتت است تلف نشود.🔰
📚غررالحکم، ج۲، ص۲۵۲📚
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#اشعار
#غزل
#امام_علی
مولای ما نمونۀ دیگر نداشتهست
اعجاز خلقت است و برابر نداشتهست
وقت طواف دور حرم فکر میکنم
این خانه بیدلیل ترک برنداشتهست
دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی
آیینهای برای پیمبر نداشتهست
سوگند میخورم که نبی شهر علم بود
شهری که جز علی در دیگر نداشتهست
طوری ز چارچوب در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشتهست
یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرئیل واژۀ بهتر نداشتهست
این شعر استعاره ندارد برای او
تقصیر من که نیست برابر نداشتهست
📝شاعر:
سید حمید رضا برقعی
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72
#شعرشناسی
💠بیت سادهترین شکل شعر، این است که فقط دو مصراع داشته باشیم و به آن اصطلاحاً «بیت» میگوییم این دو مصراع میتوانند همقافیه باشند و یا نباشند. بیت، واحد کوچکی است و سرودن فقط یک تک بیت بهعنوان یک شعر، کمتر رایج بودهاست، مگر در لابهلای متون نثر و یا در مواردی که شاعر مضمون کوتاه برای بیان یافته و قصد آن نداشته است که خویش را به اندازه بیش از یک بیت به زحمت سرودن بیندازد. این هم یک بیت از گلستان سعدی:
🔰ابلهی کو روز روشن شمع کافوری نهد
زود بینی کش به شب روغن نباشد در چراغ🔰
💠بیت بهعنوان یک قالب مستقل کمتر بهکاررفته و خود واحدی برای قالبهای بزرگتر است؛ یعنی مصراعهای بیشتر شعرها دوبهدو به هم پیوستهاند، ولی اگر بهعنوان یک قالب مستقل و یا به طور موردی در میانه یک متن نثری، واقع شود؛ اصطلاحاً به آن بیت «مفرد» یا «فرد» می گویند.
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72